Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Jos risteysvaloissa molemmat kaistat(toinen oikealla tai vasemmalle kääntyvä) ovat punaisissa, jonossa pitkät autoletkat ja sireeniauto perässä huutaa punaisena niin miten siinä pitäisi virallisesti toimia?
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa. Huonoimmassa tapauksessa se hälytysajoneuvo voi joutua odottamaankin siellä perässä jonossa ellei se pääse vastaantulijoiden kaistan kautta ohittamaan jonoa tai jalkakäytävän kautta.
 
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa. Huonoimmassa tapauksessa se hälytysajoneuvo voi joutua odottamaankin siellä perässä jonossa.
Punaisia päin pitää ajaa, jos se on tarpeellista tien antamiseksi ja sen voi tehdä turvallisesti.
 
No mitä siinä viestissäni lukee? Ettei se ole kiellettyä ajaa punaista päin edellyttäen, että se on turvallista. Suurinosa ei silti osaa toimia oikein tuommoisessa tilanteessa.
Tämmöisistä tilanteista olisi viranomaisen hyvä tehdä ohjeistusvideo. Vastaavaa on jo ja laitettu valtakunnan mediaan levitettäväksi, mutta kyseinen video on vain suoralla tiellä (ajossa oleva)ajavalle.
Jatkokyssärinä viranomaiset voisivat kertoa miten ne pari johtoauton pitäisi toimia silloin kun tilanne on ohi ja autot seisovat melkein keskellä risteystä..
Muoks.juu, käytetään nyt järkeä tuohon jatkokyssärin ratkomiseen mutta keskuudessamme on paljon jotka jäätyvät tilanteeseen ellei jopa paniikkihäiriöön asti
 
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa.
Punaisia päin pitää ajaa, jos se on tarpeellista tien antamiseksi ja sen voi tehdä turvallisesti.
No ei, punaisia päin ei saa ajaa. Autoilijan on annettava tietä siinä määrin kuin se on mahdollista TLL:n puitteissa mutta ei autoilija saa ruveta sooloilemaan vastoin liikennesääntöjä.

Eikö liikennevalot laiteta keltavilkulle, kun on hälyautoja liikkeellä? Silloin voi tietenkin väistää myös eteenpäin.
 
No ei, punaisia päin ei saa ajaa. Autoilijan on annettava tietä siinä määrin kuin se on mahdollista TLL:n puitteissa mutta ei autoilija saa ruveta sooloilemaan vastoin liikennesääntöjä.

Eikö liikennevalot laiteta keltavilkulle, kun on hälyautoja liikkeellä? Silloin voi tietenkin väistää myös eteenpäin.
?

Et voi olla tosissasi. Miksi et väistäisi hälytysajoneuvoa?
 
Ennalta-arvaamaton sooloilu on vaarallista kaikille, koska kukaan ei voi ennakoida mitä joku toinen saattaa tehdä.

Siksi hälyautolle annetaan tietä mutta vain TLL:n puitteissa.
Ja TLL 10 § 1 momentin alku kuuluu:

"Tienkäyttäjän on liikenteenohjauslaitteella osoitetusta velvollisuudesta riippumatta annettava hälytysääni- ja -valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle...esteetön kulku.".

Esteetön kulku on siis TLL:n mukaan annettava liikenteenohjauslaitteella osoitetusta velvollisuudesta riippumatta. Liikennevalo on yksi kolmesta liikenteenohjauslaitteesta, joten punaisia päin on mentävä, kunhan samalla varot muita.

 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
Mites meinasit tuon "modauksen" kantavuuden korotuksen suhteen tehdä? Maahantuoja on ainakin aika nihkeä mitään lappusia kirjoittamaan. Ja jos auton kokonaismassa on papereissa alle 3500kg ni etsi suosiolla 2500 alustalla oleva.
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?

Miksi pitäisi tehdä käyttöönottoilmoitus?

Teet ilmoituksen verottomasta käytöstä. Määrätylle ajalle ja määrätylle reitille ja haet tälle samalle käytölle tarrat konttorilta

 
Mites meinasit tuon "modauksen" kantavuuden korotuksen suhteen tehdä? Maahantuoja on ainakin aika nihkeä mitään lappusia kirjoittamaan. Ja jos auton kokonaismassa on papereissa alle 3500kg ni etsi suosiolla 2500 alustalla oleva.
Tarkoitus oli käyttää Palvelut - N2 Import Service tai muuta vastaavaa toimijaa, joka hoitaisi muutokset, rajoittimen asennuksen ja muut hommat "avaimet käteen" periaatteella. Hyvin hatarilla tiedoilla itse tässä tosiaan liikenteessä kun ei ole autojen kanssa tullut räpellettyä, mutta tuolla sivuilla on kyllä erikseen mainittu Suburbanit...
 
Mun käsittääkseni kokonaispainon muutokset välillä 3499-3501kg menevät ihan heittämällä joka suuntaan teknisessä mielessä, koska oikeastihan mikään massa ei muutu, muttta jos kokonaispaino on esim 3300kg, niin silloin se on mekaanisesti vahvistettava ja kaikki vaadittavat dokumentaatiot tuosta tehtävä.. Vähän samaan tapaan kuin TruckMasters tekee esim Hiluxien kanssa.
 
Mun käsittääkseni kokonaispainon muutokset välillä 3499-3501kg menevät ihan heittämällä joka suuntaan teknisessä mielessä, koska oikeastihan mikään massa ei muutu, muttta jos kokonaispaino on esim 3300kg, niin silloin se on mekaanisesti vahvistettava ja kaikki vaadittavat dokumentaatiot tuosta tehtävä.. Vähän samaan tapaan kuin TruckMasters tekee esim Hiluxien kanssa.
Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta aiemmin akselimassat on ollu ne mitkä auton tiedoissa on ollut. Niitä ei ole muutettu yksityisen toimesta grammaakaan mihinkään suuntaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 880
Viestejä
4 630 668
Jäsenet
76 122
Uusin jäsen
oka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom