Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Vm - 12 oleva mk6 golf variant.
En älyä millä ihmeellä noista taka-ikkunoiden aukoista ilmaa pitäs tullanna? Kun eihän ne kait koristeena vua ole.. Pelkällä puhalluksella millää asennolla ei tule ilmoo.
IMG_20250111_180346_410.jpg
 
Alkaakohan vauhtipyörä oireilemaan. Aamulla melkein esilämmitetty moottori, lähdinkin tuntia myöhemmin liikkeelle kuin ajastin oli loppunut (1.6duratec, manuaali ja 270tkm). Mutta parkissa tyhjäkäynnillä auto jännästi täristi/äänsi, ja se lakkasi kun painoi kytkimen pohjaan. Palasi kun vapautti kytkimen. Ajossa en huomannut mitään outoa eli ei ole tulpista johtuva, nekin johtoineen tosin uusittu 30tkm. Töiden jälkeen pitää hieman enemmän perehtyä, jos tuo toistuu
 
Alkaakohan vauhtipyörä oireilemaan. Aamulla melkein esilämmitetty moottori, lähdinkin tuntia myöhemmin liikkeelle kuin ajastin oli loppunut (1.6duratec, manuaali ja 270tkm). Mutta parkissa tyhjäkäynnillä auto jännästi täristi/äänsi, ja se lakkasi kun painoi kytkimen pohjaan. Palasi kun vapautti kytkimen. Ajossa en huomannut mitään outoa eli ei ole tulpista johtuva, nekin johtoineen tosin uusittu 30tkm. Töiden jälkeen pitää hieman enemmän perehtyä, jos tuo toistuu
Tai painelaakeri
 
Alkaakohan vauhtipyörä oireilemaan. Aamulla melkein esilämmitetty moottori, lähdinkin tuntia myöhemmin liikkeelle kuin ajastin oli loppunut (1.6duratec, manuaali ja 270tkm). Mutta parkissa tyhjäkäynnillä auto jännästi täristi/äänsi, ja se lakkasi kun painoi kytkimen pohjaan. Palasi kun vapautti kytkimen. Ajossa en huomannut mitään outoa eli ei ole tulpista johtuva, nekin johtoineen tosin uusittu 30tkm. Töiden jälkeen pitää hieman enemmän perehtyä, jos tuo toistuu
Mahdollisesti, voi tosin olla myös paineasetelman jouset tai jos on tasaisen kahiseva ääni niin yllämainittu painelaakeri.

Jouset pitävät hieman pehmeämpää tasaista hakahaka rallatusta kun taas vauhtipyörä antaa sellaista kopisevampaa, hankala hieman sanoin kuvailla noita:D
 
Sain niin hyvän diilin 2018 Dacia Logan MCVstä, että semmoinen varmaan perjantaina tulee pihaan. Olikos se niin, että tuo 0.9 TCE on se parempi moottori kestävyydeltään, mitä se isompi 1.2 TCE?
 
Sain niin hyvän diilin 2018 Dacia Logan MCVstä, että semmoinen varmaan perjantaina tulee pihaan. Olikos se niin, että tuo 0.9 TCE on se parempi moottori kestävyydeltään, mitä se isompi 1.2 TCE?

Täysin eri koneita, 0,9 on kolme pyttyinen imusarjasuihkutteinen ja 1.2 nelipyttynen suorasuihku.
 
Kuinka helposti polttoöljy merkitsee diiselin / suodattimen?
Traktorissa tulee sitä käyteltyä, mutta ajattelin, uskaltaako edes sitä samaa lappopumppua käyttää, jos tankkaa diiseliä kanisterista omaan autoon? (jos siellä pumpussa ehkä n. desi olisi polttoljyä, että merkitseekö se jo?)
 
Kuinka helposti polttoöljy merkitsee diiselin / suodattimen?
Traktorissa tulee sitä käyteltyä, mutta ajattelin, uskaltaako edes sitä samaa lappopumppua käyttää, jos tankkaa diiseliä kanisterista omaan autoon? (jos siellä pumpussa ehkä n. desi olisi polttoljyä, että merkitseekö se jo?)
Mitä tarkoitat tuolla merkitsemisellä?
 
En nyt erityisemmin ole testannut, mutta ei se löpössä oleva väriaine mielestäni sen värjäävämpää ole kuin mitä nesteiden sekoitussuhteen mukaan sitä väriä tulee..
 
Kun lukkeepi, että se värjäisi dieselin / suodattimen punertavaksi jos käyttää polttoöljyä. Jos sattuis tarkistus tulloo, ettei helkutimoisia sakkoja sit tul..

"Henkilöautolla polttoöljyllä ajamisesta kiinni jäävä joutuu maksamaan polttoainemaksua 330 euroa päivältä 30 prosentilla korotettuna. Maksu voidaan määrätä enintään 20 päivältä, jolloin maksettavaa tulisi 8 580 euroa."
 
Kun lukkeepi, että se värjäisi dieselin / suodattimen punertavaksi jos käyttää polttoöljyä. Jos sattuis tarkistus tulloo, ettei helkutimoisia sakkoja sit tul..

"Henkilöautolla polttoöljyllä ajamisesta kiinni jäävä joutuu maksamaan polttoainemaksua 330 euroa päivältä 30 prosentilla korotettuna. Maksu voidaan määrätä enintään 20 päivältä, jolloin maksettavaa tulisi 8 580 euroa."

Jos epäilyttää ni kannatta varmaan sijoittaa sit se kymppi toiseen pumppuun.. Tai sit hankkia varma tieto asiasta räbästä.
 
Räbätason kuulopuheita olen kuullut, että jossain 2% tietämillä menisi raja, jonka väriainetta haistelevat testit tunnistaisivat seassa olevan polttoöljyn. Eli 2% tai vähemmän polttoöljyä dieselin seassa jäisi tunnistamatta. Mitään lähdettä ei ole tarjota, joten suosittelen suhtautumaan tähän tietoon varauksella. Itse ostaisin toisen pumpun.
 
Kuinka helposti polttoöljy merkitsee diiselin / suodattimen?
Traktorissa tulee sitä käyteltyä, mutta ajattelin, uskaltaako edes sitä samaa lappopumppua käyttää, jos tankkaa diiseliä kanisterista omaan autoon? (jos siellä pumpussa ehkä n. desi olisi polttoljyä, että merkitseekö se jo?)


Ajat sillä pumpulla dieseliä vaikka sen litran traktoriin. Sen jälkeen ei ole löpöä pumpussa.
 
En ole ikinä kuullut että kukaan tutuista tai tuntemattomista olisi jäänyt kiinni löpöllä ajelusta. Ehkä veneellä korkeintaan on mahdollisuus jäädä kiinni. Muuten joku promillen luokan poikkeama auton kanssa tuskin aiheuttaa mitään, sillä alle promillen mahdollisuudella joku tulisi tutkimaan.
 
Vw golf mk6. Takapenkeille on omat ilmasuuttimet siinä keskikonsolissa. Ne on varmana oikeassa asennossa, että ilmaa pitäisi tullanna.
Mutta, sieltä tuntuu vain aikamoinen lehmän henkäys, eli ei mielestäni ilmaa tule melkein mitään...? Missä asennossa pitäisi oikein tarkalleen olla asennettuna, että ilmaa tullisi sieltä kunnolla myös? (säätimestä suoraan naamalle, jaloille tms?)

Nyt talvella vaan ikkunalle / ikkuna + jaloille tarvinnut, ettei män ikkunat huuruhun / jäädy. Koira matkustaa takapenkillä, niin olisi sinnekin mukava sitä puhallusta saada siitä keskeltä.
 
Vw golf mk6. Takapenkeille on omat ilmasuuttimet siinä keskikonsolissa. Ne on varmana oikeassa asennossa, että ilmaa pitäisi tullanna.
Mutta, sieltä tuntuu vain aikamoinen lehmän henkäys, eli ei mielestäni ilmaa tule melkein mitään...? Missä asennossa pitäisi oikein tarkalleen olla asennettuna, että ilmaa tullisi sieltä kunnolla myös? (säätimestä suoraan naamalle, jaloille tms?)

Nyt talvella vaan ikkunalle / ikkuna + jaloille tarvinnut, ettei män ikkunat huuruhun / jäädy. Koira matkustaa takapenkillä, niin olisi sinnekin mukava sitä puhallusta saada siitä keskeltä.
Eipä niistä noilla asetuksilla hirveesti tulekkaan ellei huudata puhallinta kovalla. Kesäsin tulee hiukka paremmin kun (ainakin auto asennossa) kaikki ilma tulee vain keskisuulakkeista.
 
Vw golf mk6. Takapenkeille on omat ilmasuuttimet siinä keskikonsolissa. Ne on varmana oikeassa asennossa, että ilmaa pitäisi tullanna.
Mutta, sieltä tuntuu vain aikamoinen lehmän henkäys, eli ei mielestäni ilmaa tule melkein mitään...? Missä asennossa pitäisi oikein tarkalleen olla asennettuna, että ilmaa tullisi sieltä kunnolla myös? (säätimestä suoraan naamalle, jaloille tms?)

Nyt talvella vaan ikkunalle / ikkuna + jaloille tarvinnut, ettei män ikkunat huuruhun / jäädy. Koira matkustaa takapenkillä, niin olisi sinnekin mukava sitä puhallusta saada siitä keskeltä.
Et sä koiran kanssa mitään takaikkunoita auki pidä, vaikka kuinka puhallusta säädät. Suosittelen myös koiraa sinne takakonttiin.
 
Ja kosteudenkeräin sinne takaosastolle. Itse tavallaa vahingossa nakkasin sen keräimen kojelaudalta lennossa taakse, auttaa kummasti huurtumisiin, ei huurru.

Siis koira matkustaa kopassa paksissa, ja välillä voi olla vähän märkä tai kostea..
 
Saako nykyajan autoista ärsyttävän kirjautumisen mitenkään pois vai onko pakkokirjautuminen jälleen Juuroopan Unionin tai VAG konsernin älynväläyksiä?
 
Onko korjaamolla vastuuta epäonnistuneesta vianetsinnästä? He ovat muutaman kerran yrittäneet korjata vikaa osia vaihtamalla, hinta noussut tuhansiin euroihin mutta vika on joka kerta palautunut. Minä kyllä hyväksyin ne osien vaihdot, ja kai niissä jotain vikaakin oli kun kerran vaihtoivat, mutta kai tässä jotain voi vaatia?
 
Onko korjaamolla vastuuta epäonnistuneesta vianetsinnästä? He ovat muutaman kerran yrittäneet korjata vikaa osia vaihtamalla, hinta noussut tuhansiin euroihin mutta vika on joka kerta palautunut. Minä kyllä hyväksyin ne osien vaihdot, ja kai niissä jotain vikaakin oli kun kerran vaihtoivat, mutta kai tässä jotain voi vaatia?

Kyllähän noin ainakin teoriassa on, mutta en kyllä ole itse kuullut että ihan noin olisi mennyt kuin tuossa uutisessa sanotaan. Tosin sanamuodoilla on merkitystä miten työ on tilattu.

 
Jos risteysvaloissa molemmat kaistat(toinen oikealla tai vasemmalle kääntyvä) ovat punaisissa, jonossa pitkät autoletkat ja sireeniauto perässä huutaa punaisena niin miten siinä pitäisi virallisesti toimia?
 
Jos risteysvaloissa molemmat kaistat(toinen oikealla tai vasemmalle kääntyvä) ovat punaisissa, jonossa pitkät autoletkat ja sireeniauto perässä huutaa punaisena niin miten siinä pitäisi virallisesti toimia?
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa. Huonoimmassa tapauksessa se hälytysajoneuvo voi joutua odottamaankin siellä perässä jonossa ellei se pääse vastaantulijoiden kaistan kautta ohittamaan jonoa tai jalkakäytävän kautta.
 
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa. Huonoimmassa tapauksessa se hälytysajoneuvo voi joutua odottamaankin siellä perässä jonossa.
Punaisia päin pitää ajaa, jos se on tarpeellista tien antamiseksi ja sen voi tehdä turvallisesti.
 
No mitä siinä viestissäni lukee? Ettei se ole kiellettyä ajaa punaista päin edellyttäen, että se on turvallista. Suurinosa ei silti osaa toimia oikein tuommoisessa tilanteessa.
Tämmöisistä tilanteista olisi viranomaisen hyvä tehdä ohjeistusvideo. Vastaavaa on jo ja laitettu valtakunnan mediaan levitettäväksi, mutta kyseinen video on vain suoralla tiellä (ajossa oleva)ajavalle.
Jatkokyssärinä viranomaiset voisivat kertoa miten ne pari johtoauton pitäisi toimia silloin kun tilanne on ohi ja autot seisovat melkein keskellä risteystä..
Muoks.juu, käytetään nyt järkeä tuohon jatkokyssärin ratkomiseen mutta keskuudessamme on paljon jotka jäätyvät tilanteeseen ellei jopa paniikkihäiriöön asti
 
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa.
Punaisia päin pitää ajaa, jos se on tarpeellista tien antamiseksi ja sen voi tehdä turvallisesti.
No ei, punaisia päin ei saa ajaa. Autoilijan on annettava tietä siinä määrin kuin se on mahdollista TLL:n puitteissa mutta ei autoilija saa ruveta sooloilemaan vastoin liikennesääntöjä.

Eikö liikennevalot laiteta keltavilkulle, kun on hälyautoja liikkeellä? Silloin voi tietenkin väistää myös eteenpäin.
 
No ei, punaisia päin ei saa ajaa. Autoilijan on annettava tietä siinä määrin kuin se on mahdollista TLL:n puitteissa mutta ei autoilija saa ruveta sooloilemaan vastoin liikennesääntöjä.

Eikö liikennevalot laiteta keltavilkulle, kun on hälyautoja liikkeellä? Silloin voi tietenkin väistää myös eteenpäin.
?

Et voi olla tosissasi. Miksi et väistäisi hälytysajoneuvoa?
 
?

Et voi olla tosissasi. Miksi et väistäisi hälytysajoneuvoa?
Ennalta-arvaamaton sooloilu on vaarallista kaikille, koska kukaan ei voi ennakoida mitä joku toinen saattaa tehdä.

Siksi hälyautolle annetaan tietä mutta vain TLL:n puitteissa.
 
Ennalta-arvaamaton sooloilu on vaarallista kaikille, koska kukaan ei voi ennakoida mitä joku toinen saattaa tehdä.

Siksi hälyautolle annetaan tietä mutta vain TLL:n puitteissa.
Ja TLL 10 § 1 momentin alku kuuluu:

"Tienkäyttäjän on liikenteenohjauslaitteella osoitetusta velvollisuudesta riippumatta annettava hälytysääni- ja -valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle...esteetön kulku.".

Esteetön kulku on siis TLL:n mukaan annettava liikenteenohjauslaitteella osoitetusta velvollisuudesta riippumatta. Liikennevalo on yksi kolmesta liikenteenohjauslaitteesta, joten punaisia päin on mentävä, kunhan samalla varot muita.

 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
Mites meinasit tuon "modauksen" kantavuuden korotuksen suhteen tehdä? Maahantuoja on ainakin aika nihkeä mitään lappusia kirjoittamaan. Ja jos auton kokonaismassa on papereissa alle 3500kg ni etsi suosiolla 2500 alustalla oleva.
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?

Miksi pitäisi tehdä käyttöönottoilmoitus?

Teet ilmoituksen verottomasta käytöstä. Määrätylle ajalle ja määrätylle reitille ja haet tälle samalle käytölle tarrat konttorilta

 
Mites meinasit tuon "modauksen" kantavuuden korotuksen suhteen tehdä? Maahantuoja on ainakin aika nihkeä mitään lappusia kirjoittamaan. Ja jos auton kokonaismassa on papereissa alle 3500kg ni etsi suosiolla 2500 alustalla oleva.
Tarkoitus oli käyttää Palvelut - N2 Import Service tai muuta vastaavaa toimijaa, joka hoitaisi muutokset, rajoittimen asennuksen ja muut hommat "avaimet käteen" periaatteella. Hyvin hatarilla tiedoilla itse tässä tosiaan liikenteessä kun ei ole autojen kanssa tullut räpellettyä, mutta tuolla sivuilla on kyllä erikseen mainittu Suburbanit...
 
Mun käsittääkseni kokonaispainon muutokset välillä 3499-3501kg menevät ihan heittämällä joka suuntaan teknisessä mielessä, koska oikeastihan mikään massa ei muutu, muttta jos kokonaispaino on esim 3300kg, niin silloin se on mekaanisesti vahvistettava ja kaikki vaadittavat dokumentaatiot tuosta tehtävä.. Vähän samaan tapaan kuin TruckMasters tekee esim Hiluxien kanssa.
 
Mun käsittääkseni kokonaispainon muutokset välillä 3499-3501kg menevät ihan heittämällä joka suuntaan teknisessä mielessä, koska oikeastihan mikään massa ei muutu, muttta jos kokonaispaino on esim 3300kg, niin silloin se on mekaanisesti vahvistettava ja kaikki vaadittavat dokumentaatiot tuosta tehtävä.. Vähän samaan tapaan kuin TruckMasters tekee esim Hiluxien kanssa.
Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta aiemmin akselimassat on ollu ne mitkä auton tiedoissa on ollut. Niitä ei ole muutettu yksityisen toimesta grammaakaan mihinkään suuntaan.
 
Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta aiemmin akselimassat on ollu ne mitkä auton tiedoissa on ollut. Niitä ei ole muutettu yksityisen toimesta grammaakaan mihinkään suuntaan.
Joo, mutta kokonaismassa ei ole välttämättä akselimassojen summa.
 
Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
Enpä luottaisi menneen oikein. Autoverovelvollisuus alkaa auton käyttöönotosta eikä rekisteröinnistä. Kannattaisi melkein kysyä viranomaiselta tai ehkä mieluummin autoverotusta ymmärtävältä lakimieheltä.

Voi olla, että auton joutuu tuomaan rajalta trailerilla tai hinurin lavalla. Silloin siitä ei tarvitse ilmoitella mihinkään. Jos asiasta tulee jälkipuheita, on kuitenkin syytä dokumentoida siirtotapa.
Miksi pitäisi tehdä käyttöönottoilmoitus?

Teet ilmoituksen verottomasta käytöstä. Määrätylle ajalle ja määrätylle reitille ja haet tälle samalle käytölle tarrat konttorilta
Tuollaisen lapun saa varmasti haettua, mutta sen myöntäminen EI takaa sitä, etteikö ajoa kuitenkin voitaisi tulkita verolliseksi.

Tämä varmaan lähinnä sopii:
"Ajoneuvoa voi käyttää Suomessa verottomasti, jos:
  • ajoneuvo tuodaan Suomeen vain huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden takia Suomessa lyhyitä matkoja"
Kaikki hyvin, kunnes joku väittää, että eihän autoa oli tuotu Suomeen *vain* korjausta tai muuta käsittelyä varten, vaan se tuotiin Suomeen rekisteröitäväksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 011
Viestejä
4 892 013
Jäsenet
78 926
Uusin jäsen
Fractal92

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom