Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkä muuten, kun autossa on haltijana (vanha auto oli käteismaksuna, ja pari vuotta sitten myyjäliikken osarilla). Riittääkö katsastusasemalla, että on myyjän kirjallinen lupa muutoskatsastukseen, kun oli tarkoitus muutoskatsastaa pakettiautoksi tuollainen vw farmari golffi?

Google ei auttanut kuin vähän, chatGPT auttoi enemmän:


Kyllä, rahoitusyhtiön omistaman auton voi muutoskatsastaa, mutta siihen tarvitaan yleensä rahoitusyhtiön lupa. Tämä johtuu siitä, että auton omistajana rahoitusyhtiö määrittää, mitä autolle saa tehdä sopimuskauden aikana. Muutoskatsastuksen tekeminen ilman omistajan lupaa voisi rikkoa sopimusehtoja.

Näin voit toimia:

  1. Tarkista sopimus: Lue autosi rahoitussopimus läpi. Usein siinä kerrotaan, mitä muutoksia autoon saa tehdä ja vaaditaanko siihen rahoitusyhtiön lupaa.
  2. Ota yhteyttä rahoitusyhtiöön:
    • Pyydä kirjallinen lupa muutoskatsastusta varten. Esimerkiksi, jos haluat vaihtaa auton renkaiden koon tai lisätä vetokoukun, rahoitusyhtiö haluaa varmistaa, ettei se heikennä auton arvoa tai turvallisuutta.
    • Kerro tarkasti, mitä muutoksia suunnittelet.
  3. Tee muutokset ammattilaisella: Kun lupa on saatu, suorita muutokset asiantuntevassa korjaamossa, joka voi tarvittaessa antaa todistuksen muutosten laadusta.
  4. Vie auto muutoskatsastukseen: Muutoskatsastus tehdään katsastustoimipaikassa, jossa tarkistetaan, että muutokset ovat laillisia ja ajoneuvo on yhä liikenneturvallinen.

Huomioitavaa:

  • Leasingautot: Jos auto on leasing-tyyppisessä rahoituksessa, muutoksia harvemmin sallitaan. Leasingyhtiö vaatii yleensä, että auto palautetaan alkuperäisessä kunnossa.
  • Omistajuuden siirtyminen: Jos rahoitusyhtiö omistaa auton, mutta sinulla on siihen hallintaoikeus, kaikki suuremmat muutokset pitää hyväksyttää rahoitusyhtiöllä.

Esimerkkejä muutoksista:

  • Hyväksyttyjä ja yleisiä muutoksia voivat olla esimerkiksi vetokoukun asennus, alustasarjan vaihto tai renkaiden koon muuttaminen, kunhan ne tehdään säädösten mukaisesti ja hyväksytetään etukäteen.
Yhteenvetona: Muutoskatsastus on mahdollista, mutta vaatii rahoitusyhtiön suostumuksen. Ennen muutosten tekemistä varmista lupa ja sopimuksen ehdot!
 
Nyt on autot vaihettuna. Tuli tuo volkkari sitte, vaikutti hyvälle :tup:

Siinä oli joku pikkune sisätilanlämmitin vua, aattelin sen vaihtaa. Oli mukana oma tehokkaampi, mutta..
En löytänyt mistään sitä pistoketta sisältä ainakkee? Oli jollain ihme liittimellä ainakin.. Defan joku pieni sisätilanlämmitin.
Pitänee kattoa sit ajan kans tarkemmi, nyt pittee työt alotellanna.
 
Nyt on autot vaihettuna. Tuli tuo volkkari sitte, vaikutti hyvälle :tup:

Siinä oli joku pikkune sisätilanlämmitin vua, aattelin sen vaihtaa. Oli mukana oma tehokkaampi, mutta..
En löytänyt mistään sitä pistoketta sisältä ainakkee? Oli jollain ihme liittimellä ainakin.. Defan joku pieni sisätilanlämmitin.
Pitänee kattoa sit ajan kans tarkemmi, nyt pittee työt alotellanna.
Tollanenko? Termini™ sisäpistorasia-adapteri
Heh, saattaa olla myös tommonen :cigarbeye: Defa Jatkojohto Termini liittimellä 175 cm
Ihan mielenkiinnosta googlettelin, et mikäs juttu tämä on.
 
Tollanenko? Termini™ sisäpistorasia-adapteri
Heh, saattaa olla myös tommonen :cigarbeye: Defa Jatkojohto Termini liittimellä 175 cm
Ihan mielenkiinnosta googlettelin, et mikäs juttu tämä on.

Näytti tuolta alemmalta ainakin. Pitää kattoa tosioo tarkemmi ajan kans iha..

Edit. Varmaan tuon siis tarvitsen siihen ainoastaan, jos haluan pistorasian siihen? En löytänyt muunlaista adapteria ainakaan.. Eikös tuon pitäisi mennä siihen johtoon suoraan?
 
Viimeksi muokattu:
Tuplat.

Muistaakos joku, oliko vw golf vm - 12 miinusohjatut pitkät valot (halogeenit) ? Kun mietin lisävalojen ostoa, ja johtosettiä niin sais käteväste herätevirran siitä pitkien johdosta..
Ja onko can väylä ohjattu?
Itse asentanut vaan vanhenpiin autoihin lisävaloja ennen.
 
Onko olemassa defan termini pistorasiaan adapteria, että saisi sen normaali schukoksi? Saisi normaali sisätilalämppärin kiinni sitten..
 
Onko olemassa defan termini pistorasiaan adapteria, että saisi sen normaali schukoksi? Saisi normaali sisätilalämppärin kiinni sitten..
Jos se käyttää tuota samaa päätä kuin konehuhoneessa niin on, tuossa on se koko haaroitussarja sisäpistorasialle. Ellei defalla ole useampi noita johtosarjoja ja en tiedä mikä termini-sarja on.


Edit:
defa termini pistorasia -google haulla löyty sekä defan että jotain nimetöntä mallia, en tiedä yhteensopivuudesta.
 
Jos se käyttää tuota samaa päätä kuin konehuhoneessa niin on, tuossa on se koko haaroitussarja sisäpistorasialle. Ellei defalla ole useampi noita johtosarjoja ja en tiedä mikä termini-sarja on.


Edit:
defa termini pistorasia -google haulla löyty sekä defan että jotain nimetöntä mallia, en tiedä yhteensopivuudesta.
Ei käytä, tuossa on vaan 2 pinniä. Noissa on 3 pin
 
Prkl, kuinka pitkiä tai aikoja sillä autolla olisi hyvä silloin tällöin ajella jotta moottorin lämpö haihduttaisi öljyn seassa olevat bensiinit pois? Autolla ajelen normaalisti työmatkat noin 20km/suunta.
Mä siis kerroin huoleni tuosta ilmiöstä auton vuosihuollossa ja mekaanikko totesi, että halvin tapa korjata ongelmaa olisi ajella vaan pitempiä matkoja niin haihtuu se ylimääräinen bensa öljyen seasta.
 
Prkl, kuinka pitkiä tai aikoja sillä autolla olisi hyvä silloin tällöin ajella jotta moottorin lämpö haihduttaisi öljyn seassa olevat bensiinit pois? Autolla ajelen normaalisti työmatkat noin 20km/suunta.
Mä siis kerroin huoleni tuosta ilmiöstä auton vuosihuollossa ja mekaanikko totesi, että halvin tapa korjata ongelmaa olisi ajella vaan pitempiä matkoja niin haihtuu se ylimääräinen bensa öljyen seasta.

Eiköhän moottori pyörähtele noilla ajoilla normaalissa käyntilämpötilassa vähintään sen 15 kilometrin ajan, joten en uskoisi asiasta muodostuvan ongelmia. Vai onko siis todettu, että tästä huolimatta jotain asiaan liittyvää ongelmaa ilmenee?
 
Meillä on toimiston pihalla vapaassa käytössä lämpötolpat. Nämä on kuitenkin kiinteistön toimesta ajastettu toimimaan vain muutamia tunteja päivästä. Kukaan ei tunnu tietävän mitkä tunnit on kyseessä.

Tuleeko kenellekään mitään ideaa miten voisi näppärästi lokittaa tai seurata minä tunteina tolpista saa virtaa, ilman että tarvitsee ravata koko päivää testaamassa? Vai onko ainoa vaihtoehto olla hankalasti tavoitettavaan kiinteistönhuoltoon yhteydessä (joka ei tunnu olevan perillä sen enempää asioista)?
 
Meillä on toimiston pihalla vapaassa käytössä lämpötolpat. Nämä on kuitenkin kiinteistön toimesta ajastettu toimimaan vain muutamia tunteja päivästä. Kukaan ei tunnu tietävän mitkä tunnit on kyseessä.

Tuleeko kenellekään mitään ideaa miten voisi näppärästi lokittaa tai seurata minä tunteina tolpista saa virtaa, ilman että tarvitsee ravata koko päivää testaamassa? Vai onko ainoa vaihtoehto olla hankalasti tavoitettavaan kiinteistönhuoltoon yhteydessä (joka ei tunnu olevan perillä sen enempää asioista)?

Lähtökohtana ei varmaan löydy mittaria josta voisi seurata jännitettä ja aikaa. Näetkö ikkunasta tolppapaikalle? Laita joku valo kiinni ja seuraa milloin se palaa. Toinen vaihtoehto laita puhelin lataukseen tolppaan ja katso puhelimen lokista milloin akkua ladatru.
 
Eiköhän moottori pyörähtele noilla ajoilla normaalissa käyntilämpötilassa vähintään sen 15 kilometrin ajan, joten en uskoisi asiasta muodostuvan ongelmia. Vai onko siis todettu, että tästä huolimatta jotain asiaan liittyvää ongelmaa ilmenee?
Toistaiseksi mitään ilmiöön liittyvää vikaa ei ole ollut. Kerran oli päästöön liittyvä vikakoodi mutta syitä sille eivät vehossa keksinneet.
Normaalisti öljyä pitäisi lisäillä matkan varrella seuraavaan huoltoon mutta tässä bensamersussa öljyn mittatikku näyttää aina yli full maxia.
 
Lähtökohtana ei varmaan löydy mittaria josta voisi seurata jännitettä ja aikaa. Näetkö ikkunasta tolppapaikalle? Laita joku valo kiinni ja seuraa milloin se palaa. Toinen vaihtoehto laita puhelin lataukseen tolppaan ja katso puhelimen lokista milloin akkua ladatru.
Ei näy tolppapaikalle meikäläisen työpisteeltä. Tuo puhelimen kytkentä tolppaan muuten voisi olla ihan fiksu ratkaisu, yhdessä tolpista on meinaan ihan toimiva lukkokin, pitää vaan sattua plussapäivä kohdalle ettei puhelin sammuta itsesään. Meillä notkuu hyllyt vanhoja android-puhelimia, varmaan play-kaupasta löytyy joku latauksen seuranta appi jos ei puhelimen oma ole riittävän hyvä?
 
Vw golf mk6 vm. - 12 ja auton alkuperänen radio.
Jostain syystä ei puhelimet tms löydä bluetoothia, vaikka on asetuksista päällä. Millä saa yhdistettyä? Olen ohjekirjan mukaan kokeillut tehdä.
IMG_20241228_134021_874.jpg
 
Vw golf mk6 vm. - 12 ja auton alkuperänen radio.
Jostain syystä ei puhelimet tms löydä bluetoothia, vaikka on asetuksista päällä. Millä saa yhdistettyä? Olen ohjekirjan mukaan kokeillut tehdä.
IMG_20241228_134021_874.jpg
Vaikka radiosta tuo asetus löytyy niin autosta voi silti bluetooth puuttua. Työkaverilla oli ihan sama homma ja osti uuden vw radion missä bt oli sisäänrakennettuna. Jos auton mittariston valikosta ei löydy bt niin autosta puuttuu se silloin.
 
Vaikka radiosta tuo asetus löytyy niin autosta voi silti bluetooth puuttua. Työkaverilla oli ihan sama homma ja osti uuden vw radion missä bt oli sisäänrakennettuna. Jos auton mittariston valikosta ei löydy bt niin autosta puuttuu se silloin.

Näyttävästi juu on sellanen, ettei ole bluetoothia tässä mallissa. Onpa typerästi, kun asetuksista löytyy kuitenkin.
 
Näyttävästi juu on sellanen, ettei ole bluetoothia tässä mallissa. Onpa typerästi, kun asetuksista löytyy kuitenkin.

Tai sitten jos edellisen omistajan BT luuri on vielä auton tiedoissa, kokeiles poistaa jos sellaista sieltä löytyy. Fordissa akun irroitus saa jo mankan sellaiseen tilaan ettei löydä sitä ja samaa luuria mikä siihen on liitetty aikaisemmin. Yksi on sitten jos ko. soitin ei enää tue nykyistä BT luuria.
 
Tai sitten jos edellisen omistajan BT luuri on vielä auton tiedoissa, kokeiles poistaa jos sellaista sieltä löytyy. Fordissa akun irroitus saa jo mankan sellaiseen tilaan ettei löydä sitä ja samaa luuria mikä siihen on liitetty aikaisemmin. Yksi on sitten jos ko. soitin ei enää tue nykyistä BT luuria.
Tässä kyseisessä mallissa ei sitä bluetooth palikkaa fyysisesti ole tuolla kuulemma kun googlaili tarkemmin mallin kanssa. Pitää fm lähettimellä bluetooth sitten hoitoo vua.
 
Tässä kyseisessä mallissa ei sitä bluetooth palikkaa fyysisesti ole tuolla kuulemma kun googlaili tarkemmin mallin kanssa. Pitää fm lähettimellä bluetooth sitten hoitoo vua.

Okei. Motonetissä jotain vaihtoehtoja näköjään, ja netti täynnä kaikenlaista mitä ennen tullut vilkuiltua. Kerro sitten mihin päädyit. Ite vähän siinä ja siinä että pitäiskö jotain tuollaista hankkia, käyttö kyllä on niin vähäistä itellä. Mutta jos edullisesti jotain kunnollista saa niin sitten ehkä.
 
Tässä kyseisessä mallissa ei sitä bluetooth palikkaa fyysisesti ole tuolla kuulemma kun googlaili tarkemmin mallin kanssa.
Mikä se sellainen malli on josta googlella pystyy varmistamaan onko autossa bluetooth vai ei?

Mk6 golfissa bluetoothia hallitaan mittariston valikoista joten sieltä sitä pitäisi etsiä. Tosin jos ei ole ratissa nappuloita niin pitää osata seikkailla valikoissa pyyhkijän viiksen napeilla ja suurin osa ei osaa käyttää niitä joten useimmiten valikko jää löytämättä vaikka autossa olisikin bluetooth (en minäkään enää osaisi, pitäisi jostain manuaalista ensin verestää muistoja).
 
Onko sellainen ilmiö tyypillinen, että öljynvaihdon jälkeen autolla pitää ajaa jonkin verran, että öljytikku näyttää todellista lukemaa? Eli kun vaihdat öljyn ja suodattimen, niin ensimmäisen käynnistyksen ja vaikkapa minuutin tyhjäkäynnin jälkeen tikku näyttää vajaata, vaikka oikeasti se ei ole? Siis silloinkin, kun auton antaa käymisen jälkeen seistä 10 minuuttia tai vaikka puolikin tuntia, antaen öljylle aikaa valua.

Kävin juuri parinkymmenen kilsan lenkillä öljynvaihdon jälkeen ja tikku näyttää puoltaväliä, vaikka auto ei ehtinyt lenkin jälkeen seistä viittä minuuttiakaan. Ennen lenkkiä näytti alle minimin.

Liittyyköhän jotenkin uuden suodattimen painehäviön alenemiseen ensimmäisten käyttöminuuttien aikana eli öljyä jää suodattimen tulopuolelle aluksi reilummin?

Ilmiö on omassa autossa tuttu ja siihen on tottunut, mutta olisi kiva tietää, mistä johtuu. Ylitäyttövaarahan tuossa on. :)
 
Ainakin silloin kun verrataan mittaustulosta kylmän ja täysin lämmenneen moottorin välillä, niin sama öljymäärä voi näyttää tikussa kylmänä puoltaväliä ja lämpimänä täyttä. Ilman mitään öljynvaihtoja välissä.
 
Ainakin silloin kun verrataan mittaustulosta kylmän ja täysin lämmenneen moottorin välillä, niin sama öljymäärä voi näyttää tikussa kylmänä puoltaväliä ja lämpimänä täyttä. Ilman mitään öljynvaihtoja välissä.
Mittasin nyt aamulla. Oli sama öljymäärä kuin eilen pari minuuttia parinkymmenen kilsan lenkin jälkeen. Auto seissyt yön yli käynnistämättä.
 
Mittasin nyt aamulla. Oli sama öljymäärä kuin eilen pari minuuttia parinkymmenen kilsan lenkin jälkeen. Auto seissyt yön yli käynnistämättä.
Aika jännä. Just toissapäivänä tein tuon mainitsemani kokeilun ja oli tosiaan puolet mittatikun mittavälistä ero kylmän ja lämpimän välillä.
 
Huoh. Mazda 6 -08 ja tänään sytty keltainen moottorivalo. Mikähän tossa paskassa taas on? No, torstaina saa vikakoodinlukijaa. Kun ei hyytyis sitä ennen.
 
Huoh. Mazda 6 -08 ja tänään sytty keltainen moottorivalo. Mikähän tossa paskassa taas on? No, torstaina saa vikakoodinlukijaa. Kun ei hyytyis sitä ennen.
Ilman mitään oirekuvaa on näillä tiedoilla mahdoton sanoa mikä siinä on. Vikakoodien luvulla todennäköisesti viisastuu.

Monessa autossa on myös auton omat diagnostiikkatyökalut millä pystyy lukemaan "vikakoodeja". Tyyliin painat x + y + z nappuloita/polkimia tietyn aikaa niin auto vilkuttaa tiettyjä valoja tietyssä järjestyksessä = vikakoodi.
 
Ilman mitään oirekuvaa on näillä tiedoilla mahdoton sanoa mikä siinä on. Vikakoodien luvulla todennäköisesti viisastuu.

Monessa autossa on myös auton omat diagnostiikkatyökalut millä pystyy lukemaan "vikakoodeja". Tyyliin painat x + y + z nappuloita/polkimia tietyn aikaa niin auto vilkuttaa tiettyjä valoja tietyssä järjestyksessä = vikakoodi.
Joo näinhan se on.. lähinnä vituttaa vaan
 
Ilman mitään oirekuvaa on näillä tiedoilla mahdoton sanoa mikä siinä on. Vikakoodien luvulla todennäköisesti viisastuu.

Monessa autossa on myös auton omat diagnostiikkatyökalut millä pystyy lukemaan "vikakoodeja". Tyyliin painat x + y + z nappuloita/polkimia tietyn aikaa niin auto vilkuttaa tiettyjä valoja tietyssä järjestyksessä = vikakoodi.
Vanhassa c4 sitikassa oli sellainen ominaisuus, tosin ne olivat aika ylimalkaisia tyyliin tarkista jäähdytin..mutta tyhjää parempi ja kuski itte sitten tulkitsee sen onko kuinka turvallista vielä ajella.
 
Uutisesta tuli mieleen, että missä maissa(top 3) ajellaan eniten uusilla autoilla?
En löytänyt kovin virallista taulukkoa, mutta muistan joskus aiemmin lukeneeni, että Kiina olisi kärjessä tai hyvin lähellä kärkeä tuossa tilastossa.
Tämän sivun mukaan kolmen kärki on Saudi-Arabia, Kiina ja UAE:

edit: Euroopan maiden osalta luvut ovat aika erilaisia kuin yllä olevassa viestissä.
 
Toi Kiina olisi aika uskottava. Siellä talous on viimeiset 15-20v ollut niin nousujohteista ja porukalla on nykyään varaa parempaan kuin kolmipyöräiseen mopediin. Ja joskus olen kuullut, että Japanissa autoja vaihdellaan uusiin myös aika paljon. Ei kuulemma maksa vaivaa korjailla kuluvia osia. Korkeintaan perheen jälkipolvi voisi ajella sellaista ensiautona.
 
Vaimolle hankinnassa yksityismyyjältä käytetty auto. Se on kuitenkin tällä hetkellä vielä rahoitusyhtiön omaisuutta. Kertokaa kokemuksia tällaisesta tapauksesta. Miten kannattaa toimia, ettei mikään mene itse kaupanteossa vikaan? Ostaja haluaa maksaa auton käteisellä, ei siis rahoituksen siirtoja tms.
 
Toi Kiina olisi aika uskottava. Siellä talous on viimeiset 15-20v ollut niin nousujohteista ja porukalla on nykyään varaa parempaan kuin kolmipyöräiseen mopediin. Ja joskus olen kuullut, että Japanissa autoja vaihdellaan uusiin myös aika paljon. Ei kuulemma maksa vaivaa korjailla kuluvia osia. Korkeintaan perheen jälkipolvi voisi ajella sellaista ensiautona.
Lisäksi siellä ei varmaan niitä vuoristokylien itserakenneltuja kolmipyöräisiä edes pidetä missään kirjoissa niin ei myöskään ole tilastoissa
 
Toi Kiina olisi aika uskottava. Siellä talous on viimeiset 15-20v ollut niin nousujohteista ja porukalla on nykyään varaa parempaan kuin kolmipyöräiseen mopediin. Ja joskus olen kuullut, että Japanissa autoja vaihdellaan uusiin myös aika paljon. Ei kuulemma maksa vaivaa korjailla kuluvia osia. Korkeintaan perheen jälkipolvi voisi ajella sellaista ensiautona.
Olen ymmärtänyt, että Japanissa auton vuosittaiset verot kasvavat iän mukana, minkä vuoksi tietyn ikäiset ja vanhemmat autot sitten ovat halpoja ja niitä myydään sen takia paljon ulkomaille.
 
Vaimolle hankinnassa yksityismyyjältä käytetty auto. Se on kuitenkin tällä hetkellä vielä rahoitusyhtiön omaisuutta. Kertokaa kokemuksia tällaisesta tapauksesta. Miten kannattaa toimia, ettei mikään mene itse kaupanteossa vikaan? Ostaja haluaa maksaa auton käteisellä, ei siis rahoituksen siirtoja tms.
Myyjänä pitää olla rahoitusyhtiö. Älkää maksako suoraan tolle yksityishenkilölle. Menetätte rahat ja auton. Näin niinkuin lähtökohtaisesti.
 
Toi Kiina olisi aika uskottava. Siellä talous on viimeiset 15-20v ollut niin nousujohteista ja porukalla on nykyään varaa parempaan kuin kolmipyöräiseen mopediin. Ja joskus olen kuullut, että Japanissa autoja vaihdellaan uusiin myös aika paljon. Ei kuulemma maksa vaivaa korjailla kuluvia osia. Korkeintaan perheen jälkipolvi voisi ajella sellaista ensiautona.

Olen ymmärtänyt, että Japanissa auton vuosittaiset verot kasvavat iän mukana, minkä vuoksi tietyn ikäiset ja vanhemmat autot sitten ovat halpoja ja niitä myydään sen takia paljon ulkomaille.
Pari knoppitietoa näistä listan kärkimaista.

Japanissa Shaken-niminen katsatus on melko tiukka ja kallis. Autot ovat oman maan tuotannon takia ilmeisesti suhteessa edullisia, joten vanhemman auton ylläpito (=korjaukset, jotta shaken menee läpi) ei vain kannata/kiinnosta.

Singaporessa on COE (Certificate of Entitlement) lupa, joka vaaditaan auton omistamiseen. Tämä lupa maksaa noin 70k€ ja on voimassa 10 vuotta (autokohtainen). Käytännössä kukaan ei uusi tuota lupaa yli kymmenvuotiaille autoille, vaan auto myydään ulkomaille ja ostetaan uusi auto ja uusi COE.

Kiinassa taas suurkaupungeissa on ihan hallituksen kielloilla pakotettu siirtymä uudempiin ja esim. sähköautoihin. Esimerkiksi Shanghaissa rekisterikilpi maksaa paljon ja polttomoottoriautojen määrää sännöstellään sillä kuinka paljon kilpiä myydään. Sähköautoille kilpiä saa ihan eri tapaan, edullisemmin/ilmaiseksi sekä ilman/pienemmillä määrärajoituksilla.
 
Myyjänä pitää olla rahoitusyhtiö. Älkää maksako suoraan tolle yksityishenkilölle. Menetätte rahat ja auton. Näin niinkuin lähtökohtaisesti.
Vastaavan rahoitetun auton myyneenä ilmoitin kaupasta rahoitusyhtiölle, sinne toimitettiin kauppakirja ja ostajan maksettua rahoituksen pois hoitivat keskenään kaupat ja paperit. Minulle riitti että sain tililleni rahoituksen ja kauppahinnan erotuksen. Lisäys: Tarkistin vielä niin dokumentti oli traficomilta ladattu Luovutuskirja. Tähän ostajan ja myyjän tiedot sekä kaupan ehdot ja allekirjoitettuna rahoitusyhtiölle niin hoitavat eteenpäin kun saavat rahansa.
 
Vaimolle hankinnassa yksityismyyjältä käytetty auto. Se on kuitenkin tällä hetkellä vielä rahoitusyhtiön omaisuutta. Kertokaa kokemuksia tällaisesta tapauksesta. Miten kannattaa toimia, ettei mikään mene itse kaupanteossa vikaan? Ostaja haluaa maksaa auton käteisellä, ei siis rahoituksen siirtoja tms.
Ihan täysin luottamuksesta se oli kiinni silloin 6v sitten, kun poika osti yksityiseltä rahoitusauton. Myyjänä olivat sellainen ihan tavallinen (duunissa käyvä) rivarissa asuva perheellinen. Poika oli se riskin ottajana.
Tekivät kauppakirjan ja (maksu)ehdot, myyjä toimitti rahoitusyhtiölle(op pankki) ostajan tiedot ja ostaja sai spostilla suojattu linkin maksutietoihin. Myyjän kanssa sitten ottivat pankkiin yhteyttä jossa varmistivat maksun vahvistettuksi ja laittoivat omistajan tiedot vaihtoon trafille. Poika maksoi vielä välirahat myyjälle jonka jlk avaimet vaihtoivat omistajaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 377
Viestejä
4 566 243
Jäsenet
75 180
Uusin jäsen
ilkku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom