Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkä muuten, kun autossa on haltijana (vanha auto oli käteismaksuna, ja pari vuotta sitten myyjäliikken osarilla). Riittääkö katsastusasemalla, että on myyjän kirjallinen lupa muutoskatsastukseen, kun oli tarkoitus muutoskatsastaa pakettiautoksi tuollainen vw farmari golffi?

Google ei auttanut kuin vähän, chatGPT auttoi enemmän:


Kyllä, rahoitusyhtiön omistaman auton voi muutoskatsastaa, mutta siihen tarvitaan yleensä rahoitusyhtiön lupa. Tämä johtuu siitä, että auton omistajana rahoitusyhtiö määrittää, mitä autolle saa tehdä sopimuskauden aikana. Muutoskatsastuksen tekeminen ilman omistajan lupaa voisi rikkoa sopimusehtoja.

Näin voit toimia:

  1. Tarkista sopimus: Lue autosi rahoitussopimus läpi. Usein siinä kerrotaan, mitä muutoksia autoon saa tehdä ja vaaditaanko siihen rahoitusyhtiön lupaa.
  2. Ota yhteyttä rahoitusyhtiöön:
    • Pyydä kirjallinen lupa muutoskatsastusta varten. Esimerkiksi, jos haluat vaihtaa auton renkaiden koon tai lisätä vetokoukun, rahoitusyhtiö haluaa varmistaa, ettei se heikennä auton arvoa tai turvallisuutta.
    • Kerro tarkasti, mitä muutoksia suunnittelet.
  3. Tee muutokset ammattilaisella: Kun lupa on saatu, suorita muutokset asiantuntevassa korjaamossa, joka voi tarvittaessa antaa todistuksen muutosten laadusta.
  4. Vie auto muutoskatsastukseen: Muutoskatsastus tehdään katsastustoimipaikassa, jossa tarkistetaan, että muutokset ovat laillisia ja ajoneuvo on yhä liikenneturvallinen.

Huomioitavaa:

  • Leasingautot: Jos auto on leasing-tyyppisessä rahoituksessa, muutoksia harvemmin sallitaan. Leasingyhtiö vaatii yleensä, että auto palautetaan alkuperäisessä kunnossa.
  • Omistajuuden siirtyminen: Jos rahoitusyhtiö omistaa auton, mutta sinulla on siihen hallintaoikeus, kaikki suuremmat muutokset pitää hyväksyttää rahoitusyhtiöllä.

Esimerkkejä muutoksista:

  • Hyväksyttyjä ja yleisiä muutoksia voivat olla esimerkiksi vetokoukun asennus, alustasarjan vaihto tai renkaiden koon muuttaminen, kunhan ne tehdään säädösten mukaisesti ja hyväksytetään etukäteen.
Yhteenvetona: Muutoskatsastus on mahdollista, mutta vaatii rahoitusyhtiön suostumuksen. Ennen muutosten tekemistä varmista lupa ja sopimuksen ehdot!
 
Nyt on autot vaihettuna. Tuli tuo volkkari sitte, vaikutti hyvälle :tup:

Siinä oli joku pikkune sisätilanlämmitin vua, aattelin sen vaihtaa. Oli mukana oma tehokkaampi, mutta..
En löytänyt mistään sitä pistoketta sisältä ainakkee? Oli jollain ihme liittimellä ainakin.. Defan joku pieni sisätilanlämmitin.
Pitänee kattoa sit ajan kans tarkemmi, nyt pittee työt alotellanna.
 
Nyt on autot vaihettuna. Tuli tuo volkkari sitte, vaikutti hyvälle :tup:

Siinä oli joku pikkune sisätilanlämmitin vua, aattelin sen vaihtaa. Oli mukana oma tehokkaampi, mutta..
En löytänyt mistään sitä pistoketta sisältä ainakkee? Oli jollain ihme liittimellä ainakin.. Defan joku pieni sisätilanlämmitin.
Pitänee kattoa sit ajan kans tarkemmi, nyt pittee työt alotellanna.
Tollanenko? Termini™ sisäpistorasia-adapteri
Heh, saattaa olla myös tommonen :cigarbeye: Defa Jatkojohto Termini liittimellä 175 cm
Ihan mielenkiinnosta googlettelin, et mikäs juttu tämä on.
 
Tollanenko? Termini™ sisäpistorasia-adapteri
Heh, saattaa olla myös tommonen :cigarbeye: Defa Jatkojohto Termini liittimellä 175 cm
Ihan mielenkiinnosta googlettelin, et mikäs juttu tämä on.

Näytti tuolta alemmalta ainakin. Pitää kattoa tosioo tarkemmi ajan kans iha..

Edit. Varmaan tuon siis tarvitsen siihen ainoastaan, jos haluan pistorasian siihen? En löytänyt muunlaista adapteria ainakaan.. Eikös tuon pitäisi mennä siihen johtoon suoraan?
 
Viimeksi muokattu:
Tuplat.

Muistaakos joku, oliko vw golf vm - 12 miinusohjatut pitkät valot (halogeenit) ? Kun mietin lisävalojen ostoa, ja johtosettiä niin sais käteväste herätevirran siitä pitkien johdosta..
Ja onko can väylä ohjattu?
Itse asentanut vaan vanhenpiin autoihin lisävaloja ennen.
 
Onko olemassa defan termini pistorasiaan adapteria, että saisi sen normaali schukoksi? Saisi normaali sisätilalämppärin kiinni sitten..
 
Onko olemassa defan termini pistorasiaan adapteria, että saisi sen normaali schukoksi? Saisi normaali sisätilalämppärin kiinni sitten..
Jos se käyttää tuota samaa päätä kuin konehuhoneessa niin on, tuossa on se koko haaroitussarja sisäpistorasialle. Ellei defalla ole useampi noita johtosarjoja ja en tiedä mikä termini-sarja on.


Edit:
defa termini pistorasia -google haulla löyty sekä defan että jotain nimetöntä mallia, en tiedä yhteensopivuudesta.
 
Jos se käyttää tuota samaa päätä kuin konehuhoneessa niin on, tuossa on se koko haaroitussarja sisäpistorasialle. Ellei defalla ole useampi noita johtosarjoja ja en tiedä mikä termini-sarja on.


Edit:
defa termini pistorasia -google haulla löyty sekä defan että jotain nimetöntä mallia, en tiedä yhteensopivuudesta.
Ei käytä, tuossa on vaan 2 pinniä. Noissa on 3 pin
 
Prkl, kuinka pitkiä tai aikoja sillä autolla olisi hyvä silloin tällöin ajella jotta moottorin lämpö haihduttaisi öljyn seassa olevat bensiinit pois? Autolla ajelen normaalisti työmatkat noin 20km/suunta.
Mä siis kerroin huoleni tuosta ilmiöstä auton vuosihuollossa ja mekaanikko totesi, että halvin tapa korjata ongelmaa olisi ajella vaan pitempiä matkoja niin haihtuu se ylimääräinen bensa öljyen seasta.
 
Prkl, kuinka pitkiä tai aikoja sillä autolla olisi hyvä silloin tällöin ajella jotta moottorin lämpö haihduttaisi öljyn seassa olevat bensiinit pois? Autolla ajelen normaalisti työmatkat noin 20km/suunta.
Mä siis kerroin huoleni tuosta ilmiöstä auton vuosihuollossa ja mekaanikko totesi, että halvin tapa korjata ongelmaa olisi ajella vaan pitempiä matkoja niin haihtuu se ylimääräinen bensa öljyen seasta.

Eiköhän moottori pyörähtele noilla ajoilla normaalissa käyntilämpötilassa vähintään sen 15 kilometrin ajan, joten en uskoisi asiasta muodostuvan ongelmia. Vai onko siis todettu, että tästä huolimatta jotain asiaan liittyvää ongelmaa ilmenee?
 
Meillä on toimiston pihalla vapaassa käytössä lämpötolpat. Nämä on kuitenkin kiinteistön toimesta ajastettu toimimaan vain muutamia tunteja päivästä. Kukaan ei tunnu tietävän mitkä tunnit on kyseessä.

Tuleeko kenellekään mitään ideaa miten voisi näppärästi lokittaa tai seurata minä tunteina tolpista saa virtaa, ilman että tarvitsee ravata koko päivää testaamassa? Vai onko ainoa vaihtoehto olla hankalasti tavoitettavaan kiinteistönhuoltoon yhteydessä (joka ei tunnu olevan perillä sen enempää asioista)?
 
Meillä on toimiston pihalla vapaassa käytössä lämpötolpat. Nämä on kuitenkin kiinteistön toimesta ajastettu toimimaan vain muutamia tunteja päivästä. Kukaan ei tunnu tietävän mitkä tunnit on kyseessä.

Tuleeko kenellekään mitään ideaa miten voisi näppärästi lokittaa tai seurata minä tunteina tolpista saa virtaa, ilman että tarvitsee ravata koko päivää testaamassa? Vai onko ainoa vaihtoehto olla hankalasti tavoitettavaan kiinteistönhuoltoon yhteydessä (joka ei tunnu olevan perillä sen enempää asioista)?

Lähtökohtana ei varmaan löydy mittaria josta voisi seurata jännitettä ja aikaa. Näetkö ikkunasta tolppapaikalle? Laita joku valo kiinni ja seuraa milloin se palaa. Toinen vaihtoehto laita puhelin lataukseen tolppaan ja katso puhelimen lokista milloin akkua ladatru.
 
Eiköhän moottori pyörähtele noilla ajoilla normaalissa käyntilämpötilassa vähintään sen 15 kilometrin ajan, joten en uskoisi asiasta muodostuvan ongelmia. Vai onko siis todettu, että tästä huolimatta jotain asiaan liittyvää ongelmaa ilmenee?
Toistaiseksi mitään ilmiöön liittyvää vikaa ei ole ollut. Kerran oli päästöön liittyvä vikakoodi mutta syitä sille eivät vehossa keksinneet.
Normaalisti öljyä pitäisi lisäillä matkan varrella seuraavaan huoltoon mutta tässä bensamersussa öljyn mittatikku näyttää aina yli full maxia.
 
Lähtökohtana ei varmaan löydy mittaria josta voisi seurata jännitettä ja aikaa. Näetkö ikkunasta tolppapaikalle? Laita joku valo kiinni ja seuraa milloin se palaa. Toinen vaihtoehto laita puhelin lataukseen tolppaan ja katso puhelimen lokista milloin akkua ladatru.
Ei näy tolppapaikalle meikäläisen työpisteeltä. Tuo puhelimen kytkentä tolppaan muuten voisi olla ihan fiksu ratkaisu, yhdessä tolpista on meinaan ihan toimiva lukkokin, pitää vaan sattua plussapäivä kohdalle ettei puhelin sammuta itsesään. Meillä notkuu hyllyt vanhoja android-puhelimia, varmaan play-kaupasta löytyy joku latauksen seuranta appi jos ei puhelimen oma ole riittävän hyvä?
 
Vw golf mk6 vm. - 12 ja auton alkuperänen radio.
Jostain syystä ei puhelimet tms löydä bluetoothia, vaikka on asetuksista päällä. Millä saa yhdistettyä? Olen ohjekirjan mukaan kokeillut tehdä.
IMG_20241228_134021_874.jpg
 
Vw golf mk6 vm. - 12 ja auton alkuperänen radio.
Jostain syystä ei puhelimet tms löydä bluetoothia, vaikka on asetuksista päällä. Millä saa yhdistettyä? Olen ohjekirjan mukaan kokeillut tehdä.
IMG_20241228_134021_874.jpg
Vaikka radiosta tuo asetus löytyy niin autosta voi silti bluetooth puuttua. Työkaverilla oli ihan sama homma ja osti uuden vw radion missä bt oli sisäänrakennettuna. Jos auton mittariston valikosta ei löydy bt niin autosta puuttuu se silloin.
 
Vaikka radiosta tuo asetus löytyy niin autosta voi silti bluetooth puuttua. Työkaverilla oli ihan sama homma ja osti uuden vw radion missä bt oli sisäänrakennettuna. Jos auton mittariston valikosta ei löydy bt niin autosta puuttuu se silloin.

Näyttävästi juu on sellanen, ettei ole bluetoothia tässä mallissa. Onpa typerästi, kun asetuksista löytyy kuitenkin.
 
Näyttävästi juu on sellanen, ettei ole bluetoothia tässä mallissa. Onpa typerästi, kun asetuksista löytyy kuitenkin.

Tai sitten jos edellisen omistajan BT luuri on vielä auton tiedoissa, kokeiles poistaa jos sellaista sieltä löytyy. Fordissa akun irroitus saa jo mankan sellaiseen tilaan ettei löydä sitä ja samaa luuria mikä siihen on liitetty aikaisemmin. Yksi on sitten jos ko. soitin ei enää tue nykyistä BT luuria.
 
Tai sitten jos edellisen omistajan BT luuri on vielä auton tiedoissa, kokeiles poistaa jos sellaista sieltä löytyy. Fordissa akun irroitus saa jo mankan sellaiseen tilaan ettei löydä sitä ja samaa luuria mikä siihen on liitetty aikaisemmin. Yksi on sitten jos ko. soitin ei enää tue nykyistä BT luuria.
Tässä kyseisessä mallissa ei sitä bluetooth palikkaa fyysisesti ole tuolla kuulemma kun googlaili tarkemmin mallin kanssa. Pitää fm lähettimellä bluetooth sitten hoitoo vua.
 
Tässä kyseisessä mallissa ei sitä bluetooth palikkaa fyysisesti ole tuolla kuulemma kun googlaili tarkemmin mallin kanssa. Pitää fm lähettimellä bluetooth sitten hoitoo vua.

Okei. Motonetissä jotain vaihtoehtoja näköjään, ja netti täynnä kaikenlaista mitä ennen tullut vilkuiltua. Kerro sitten mihin päädyit. Ite vähän siinä ja siinä että pitäiskö jotain tuollaista hankkia, käyttö kyllä on niin vähäistä itellä. Mutta jos edullisesti jotain kunnollista saa niin sitten ehkä.
 
Tässä kyseisessä mallissa ei sitä bluetooth palikkaa fyysisesti ole tuolla kuulemma kun googlaili tarkemmin mallin kanssa.
Mikä se sellainen malli on josta googlella pystyy varmistamaan onko autossa bluetooth vai ei?

Mk6 golfissa bluetoothia hallitaan mittariston valikoista joten sieltä sitä pitäisi etsiä. Tosin jos ei ole ratissa nappuloita niin pitää osata seikkailla valikoissa pyyhkijän viiksen napeilla ja suurin osa ei osaa käyttää niitä joten useimmiten valikko jää löytämättä vaikka autossa olisikin bluetooth (en minäkään enää osaisi, pitäisi jostain manuaalista ensin verestää muistoja).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 040
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom