Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Niin mutta vanhan auton tapauksessa on ainakin taloudellisessa mielessä järkevää miettiä että kuinka paljon katkeamisen riskin poistaminen maksaa. Jos esim. venyttämällä vaihtoväliä 2 vuotta aiheuttaisi 1% katkeamisriskin per kerta, odotusarvona yhden katkeamisen estäminen maksaisi kymppitonneja... toki tilanne olisi eri, jos riski olisikin luokkaa kymmeniä prosentteja.
Voi sen noinkin päin ajatella. Siitä en osaa sanoa paljonko noissa riski kasvaa kun jättää vaihtamatta. Onhan niissä varmaan joku marginaali olemassa, ettei hihnat katkeile ennen vaihtovälin täyttymistä.

Itekin kun ajelen myös vanhoilla autoilla, niin olen suhteuttanut huoltojen ja korjausten hinnan siihen paljonko uuden vastaavan auton hankkiminen maksais.

Jos toi jakopääremppa esimerkiks maksais 500€/4v eli 125€ vuodessa ja muut huollot vaikka 375€ vuodessa, niin saisiko sillä vuodessa autoon menevällä 500€:lla uutta vastaavaa autoa ostettua. Plus että siinä uudessakin olis sit ne samat rempat ja huollot jne.
 
Itekin kun ajelen myös vanhoilla autoilla, niin olen suhteuttanut huoltojen ja korjausten hinnan siihen paljonko uuden vastaavan auton hankkiminen maksais.

Jos toi jakopääremppa esimerkiks maksais 500€/4v eli 125€ vuodessa ja muut huollot vaikka 375€ vuodessa, niin saisiko sillä vuodessa autoon menevällä 500€:lla uutta vastaavaa autoa ostettua. Plus että siinä uudessakin olis sit ne samat rempat ja huollot jne.

Ei sitä voi ihan noin suoraan laskea, kun siinä oletetaan että auto menee ns. satavarmasti heti paskaksi jos mistään luistaa yhtään, eli se on se pahin mahdollinen tapaus. :hmm:
 
Kuinka tarkkaa jakohihnan vaihtoväli on *ajan* suhteen? Kysyn kun vaihtoväliksi on ilmoitettu 120000km tai 4 vuotta, ja tulee ajettua sen verran vähän ettei tuossa ajassa tule täyteen kuin pieni osa kilometreistä. Autolla ei myöskään ole arvoa kuin ehkä ~kolmen jakohihnan vaihdon verran, joten siinä mielessä ei riskeeraa paljoa, mutta toisaalta auto on hyvässä käyttökunnossa joten ei sitä turhaan halua rikkoakaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla märkähihna? Kun on noin tiuhaan vaihdettava. Menisin ainakin ekalla ohjeiden mukaan ja jos hihna näyttää hyvältä niin seuraavaa voisi venyttää jos sitä miettisi.
Itse olen vaihdattanut about ohjeiden mukaisesti. Yhdestä meni noin vuodella yli (160tkm/8v ja about 130tkm/9v oli), kun ei ole oma auto ja olihan se hihna aika täynnä pieniä halkeiluita.
 
Tässä tapauksessa taitaa olla märkähihna? Kun on noin tiuhaan vaihdettava. Menisin ainakin ekalla ohjeiden mukaan ja jos hihna näyttää hyvältä niin seuraavaa voisi venyttää jos sitä miettisi.
Itse olen vaihdattanut about ohjeiden mukaisesti. Yhdestä meni noin vuodella yli (160tkm/8v ja about 130tkm/9v oli), kun ei ole oma auto ja olihan se hihna aika täynnä pieniä halkeiluita.

En tiedä mitä märkähihna tarkoittaa, mutta kyseessä on Peugeot 206. Mitä googlailin niin ulkomailla sille on suositeltu 10 vuoden vaihtoväliä, mutta suomenkielisessä huoltokirjassa on 4 vuoden väli...
 
Niin mutta vanhan auton tapauksessa on ainakin taloudellisessa mielessä järkevää miettiä että kuinka paljon katkeamisen riskin poistaminen maksaa. Jos esim. venyttämällä vaihtoväliä 2 vuotta aiheuttaisi 1% katkeamisriskin per kerta, odotusarvona yhden katkeamisen estäminen maksaisi kymppitonneja... toki tilanne olisi eri, jos riski olisikin luokkaa kymmeniä prosentteja.
Tähän skenaarioon kannattaa lisätä se, että se hihna tulee takuulla katkeamaan sitten silloin, kun oot menossa jonnekin tärkeään tapaamiseen tms tai keskelle ruuhkaisinta aikaa johonkin risteykseen. Itse vaihtaisin ja ajelisin tyytyväisenä kohti auringonlaskua.
 
Tarvitsen tukea ajoneuvon arvon laskentaan tai ymmärtää ylipäätänsä, mitä vaatia takaisin? Autolla oli paljon ajettu yli 500tkm ja ysäriajoilta.

Tilanne: Yrittäjä huijasi varmenteen ennakkoon, eikä maksanut autosta, eikä muista asioista mitää. Autoon sama yrittäjä teki huoltoja, mutta osa jäi tekemättä ja alkuperäinen vika ei tullut korjattua. Rahojen vaatiessa takaisin, tuli aina uusia selityksiä ja lopuksi tappouhkauksia suullisesti henkilöltä. Miten määrittää ajoneuvon arvo, joka on romutettu luvatta? Yritys on yhä toiminnassa. Kolmena yönä kuskasin tyhmänä yrittäjää erilaisiin tapahtumiin rahan toivossa ja palelin kylmässä vilustuen. Samalla yrittäjä kerskui kavereilleen ym. Miten on rahoissa. Työsuhteeni purettiin henkisen ja fyysisen pahoinvoinnin ilmenemänä tämän yrittäjän aiheuttaman taakan vuoksi. Tappioni on käytännössä kuusi tuhatta euroa, koska ylivelkaannuin taloudellisesti ja ainoa syy käyttää yritystä oli päästä töihin autolla. Hinauskustannukset ja kaikki yhteensä ovat isoja lukuja. Olen pyytänyt useasti, voisiko joku ulkopuolinen päättää summan ja hän vain maksaisi tilille ja voisin elämää jatkaa? Minun olisi pitänyt pelätä, että yrittäjän vaimo HUS tai terveysasemasta saisi urkittua henkilötietoja. Nuo uutiset muutamista tietoturva epäilystä ovat vähäisiä, koska ymmärtääkseni tietoja jakelee monet vuokratyösuhteessa olevat terveysalalla rikollisjärjestöille.

Minä jäin autopetoksen uhriksi, koska olin lääkityksessä ja korona oli raskasta aikaa. Tuo yrittäjä uhkaili, ettei saa kertoa, koska jos liikun kadulla, niin heimon veljensä viiltää kurkkuni auki ja asuu samalla kadulla. Uhkaukset ovat esitetty suullisesti, joten ei ole todisteita uhkauksista ja osa uhkauksista on esitetty humalassa suullisesti minulle puhelimitse. Ainoa selkeä asia, että auto on saatu haltuun kirjottamalla, että maksaa myöhemmin. Aion tulevaisuudessa julkaista kaikki tiedot yrittäjästä, tapahtuneista ym. Jos ei suostu maksamaan rikos sovittelun jälkeen vapaaehtoisesti ja pysytellä itse piilossa mahdolliselta väijytykseltä. Tai sitten antaa asian vain olla ja ajoittain masentua muistellessani nuoruutta.

Olin silloin nuori ja en ymmärtänyt maailmassa on pahoja ihmisiä. Nyt olen vanhempi ja viisaampi.

Ethän kommentoi asiattomuuksia ja avustus on tervetullutta, sekä ethän ota kuvakaappausta.

C'est la vie.


1733331345630.png



Mitä minulla on sanoa virkavallasta? Jos auto on petoksella saatu ja romutettu, niin uhri jää ilman KKV:ta ja oikeutta.

Rikokseen en ryhdy tässä elämässä. Olen yrittänyt jo erilaisin laillisin menetelmin saada takaisin saatavia.

Surullista, ettei rikoksesta tuomita ja helppoudesta varastaa toisilta joutumatta vastuuseen ollenkaan.

Moni on neuvonut vain antaa asian olla ja uhraamatta itseään, se on vain 'rahaa' ja voi toivoa jumalan tai karman antavan pahalle palkkansa tai pyytää jumalan armahtavan antamaan anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mitä märkähihna tarkoittaa, mutta kyseessä on Peugeot 206. Mitä googlailin niin ulkomailla sille on suositeltu 10 vuoden vaihtoväliä, mutta suomenkielisessä huoltokirjassa on 4 vuoden väli...

Jos 206 ei ole +-malli, niin moottori on TU-perhettä ja on perinteisellä (kuivalla) hihnalla. Suomi on listattu "haastavan ilmaston ympäristöksi" ja siksi hihnanvaihtosuositus 4 vuotta tai tuo 120tkm. Heti kun neljä vuotta tulee täyteen, niin hihna ei tule 99-prosentin todennäköisyydellä katkeamaan, vaan voinee (omalla vastuulla) hyvin ajaa parikin vuotta yliajalla.

Ja jos huono säkä käy, niin vaihtomoottoreita jaa "satasilla"
 
En tiedä mitä märkähihna tarkoittaa, mutta kyseessä on Peugeot 206. Mitä googlailin niin ulkomailla sille on suositeltu 10 vuoden vaihtoväliä, mutta suomenkielisessä huoltokirjassa on 4 vuoden väli...

Jos 206 ei ole +-malli, niin moottori on TU-perhettä ja on perinteisellä (kuivalla) hihnalla. Suomi on listattu "haastavan ilmaston ympäristöksi" ja siksi hihnanvaihtosuositus 4 vuotta tai tuo 120tkm. Heti kun neljä vuotta tulee täyteen, niin hihna ei tule 99-prosentin todennäköisyydellä katkeamaan, vaan voinee (omalla vastuulla) hyvin ajaa parikin vuotta yliajalla.

Ja jos huono säkä käy, niin vaihtomoottoreita jaa "satasilla"
Niin ja todennäköisesti sama moottori citroenin keulalla kestää 10 vuotta koska oli eri maahantuoja. Näin ainakin 2 litraisella EW10 moottorilla.
 
Niin ja todennäköisesti sama moottori citroenin keulalla kestää 10 vuotta koska oli eri maahantuoja. Näin ainakin 2 litraisella EW10 moottorilla.

Joo, mulla on pösön nokalla v6 ja siinä on eri vaihtoaika versus sama kone citikan nokalla. Näillä mennään.
 

Maksumuurin takana... Jos jollain on tunnarit, niin mitkähän liikkeet tuolla on kärkisijoilla? Siis mistä reklamoidaan eniten?
 

Maksumuurin takana... Jos jollain on tunnarit, niin mitkähän liikkeet tuolla on kärkisijoilla? Siis mistä reklamoidaan eniten?


Listaykkönen on ylivoimainen: käytettyjä autoja myyvä Kamux. Kaikista toimialoista eniten yhteydenottoja tehdään autokaupoista, ja Kamux on alan suurin toimija Suomessa.
 
Onko tälle joku muu kauppanimi, tai valmistajan koodi, tms., vai onko se juuri tuo Amp multilock?


Yhden tuollaisen 6-napaisen, pinneineen olisin tarvinnut. Elättelin toiveita, että olisi ollut motonetissä, tms mutta ei taida olla.

Collage_20241206_143458.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Miten tätä Skodan pissapoikaa käytetään oikeaoppisesti? Vedän vipua ja lentää lasille & etuvaloille, mutta heti perään se ampuu toisen kerran ajovaloille?
 
Miten tätä Skodan pissapoikaa käytetään oikeaoppisesti? Vedän vipua ja lentää lasille & etuvaloille, mutta heti perään se ampuu toisen kerran ajovaloille?
Ainakin bemareissa tuon voi koodata haluamallaan tavalla.
Eli esim joka kymmenes pissapojan käyttö tyrkkää vedet myös valoille.
 
Miten tätä Skodan pissapoikaa käytetään oikeaoppisesti? Vedän vipua ja lentää lasille & etuvaloille, mutta heti perään se ampuu toisen kerran ajovaloille?
Noin se oletuksena toimii, että ekalla pesukerralla pestään myös ajovalot ja siitä eteenpäin joka kymmenes kerta.

Yksi ajovalojen pesukerta sisältää kaksi erillistä ruiskutusta, en tiedä onko siinä ollut joku visio siitä, että eka ruiskaus saa pehmittää hetken likaa ja toinen huuhtoo sen pois vai mikä homma.

Koodaamalla noita voi muutella haluamallaan tavalla. Yleensä laitetaan niin pitkä viive, että pesurin viiksen pienillä pulsseilla ei valoja pestä ollenkaan (säästää valtavasti pesunestettä) mutta pidempään vetämällä tulee myös valojen pesu mukaan jos kuski kokee sille oikeaa tarvetta.
 
Pitäisi laitella "peitetulppia", kolojen täytteeksi, jossa on pultin/mutterin kanta. Runko on normaalia maalattua ja pultit/mutterit normi mustat jollain ohuella pinnoitteella/käsittelyllä.

Mitä tuolle sisään jäävälle osalle sivelisi ennen tulpan laittoa?
Tulppa on O-renkaalla, vissiin normi epdm:ää.

Semmoinen aine mikä lähtisi joskus pois suht helposti, eikä maalipinta kärsi ja pultti ei ruostuisi.
Vaseliinia, kotelosuojaa, jarrukumirasvaa, vai mitä?




Sekä toinen asia, löytyykö tarkoitukseen sopivaa tavaraa ja mikä olisi kauppanimi semmoiselle "suojateipille", jolla voisi estää lievää hankausta osien välissä?

Toki saman asian ajaa vaikka erkkari tai sähköteippi, jos ei löydy muuta.
 
Antaisitko autostasi apuvirtaa toiseen autoon? Itte muistelen aikoinaan annoin yhdelle vieraalle autoilijalle käynnistysapua. En tiedä mitä virtapiikkejä tapahtui mutta autoni molemmat ajovalon polttimot sammuivat. Vai oliko vaan sattumaa että just silloin sammui polttimot? Sen jälkeen olen vannonut etten enää ikinä anna käynnistysapua autoni akkusta. Itte pidän huolta siitä, että autossani on kasko sis.hinausturvan tai huollon kautta tiepalvelun.
 
Antaisitko autostasi apuvirtaa toiseen autoon? Itte muistelen aikoinaan annoin yhdelle vieraalle autoilijalle käynnistysapua. En tiedä mitä virtapiikkejä tapahtui mutta autoni molemmat ajovalon polttimot sammuivat. Vai oliko vaan sattumaa että just silloin sammui polttimot? Sen jälkeen olen vannonut etten enää ikinä anna käynnistysapua autoni akkusta. Itte pidän huolta siitä, että autossani on kasko sis.hinausturvan tai huollon kautta tiepalvelun.

Aina olen antanut, ihan jopa hybridistä antanut virtaa. Mitään ei ole +30v aikana hajonnut.
 
Antaisitko autostasi apuvirtaa toiseen autoon? Itte muistelen aikoinaan annoin yhdelle vieraalle autoilijalle käynnistysapua. En tiedä mitä virtapiikkejä tapahtui mutta autoni molemmat ajovalon polttimot sammuivat. Vai oliko vaan sattumaa että just silloin sammui polttimot? Sen jälkeen olen vannonut etten enää ikinä anna käynnistysapua autoni akkusta. Itte pidän huolta siitä, että autossani on kasko sis.hinausturvan tai huollon kautta tiepalvelun.
Usein on tullut annettua tuttaville/kolleegoille. Toki nykään on paksissa 600A boosteri, paljo nopeampaa sillä herättää toisen auto eloon (kuin myös peltoauton mökillä) et pääsee ajamaan akunvaihtoon.
 
Antaisitko autostasi apuvirtaa toiseen autoon? Itte muistelen aikoinaan annoin yhdelle vieraalle autoilijalle käynnistysapua. En tiedä mitä virtapiikkejä tapahtui mutta autoni molemmat ajovalon polttimot sammuivat. Vai oliko vaan sattumaa että just silloin sammui polttimot? Sen jälkeen olen vannonut etten enää ikinä anna käynnistysapua autoni akkusta. Itte pidän huolta siitä, että autossani on kasko sis.hinausturvan tai huollon kautta tiepalvelun.
Kaapelit kiinni ja tupakan mittainen tauko. Sitten virtaa antava auto sammuksiin ja starttaamaan toista autoa.
 
Tulossa tuollainen vw 1.6 tdi. Nämä nykyajan diiselit taitavat vaatia tuon maskisuojan talveksi että lämpiää? Etenkin täällä lapin perukoilla.. kokemuksia vain vanhan ajan isoista diiseleistä, jotka kyllä lämpesivät kunnolla.

Näyttää aikamoisia kaupallisia virityksiäki oleva. Jotkut nättejä, jotkut taas telttapatjasta melkee kyhättyjä.

Onko ne oltava siis tuossa ylemmässä ja alemmassa paikassa? Kuten esim. kuvassa.
1734758939472.jpeg
 
Tulossa tuollainen vw 1.6 tdi. Nämä nykyajan diiselit taitavat vaatia tuon maskisuojan talveksi että lämpiää? Etenkin täällä lapin perukoilla.. kokemuksia vain vanhan ajan isoista diiseleistä, jotka kyllä lämpesivät kunnolla.

Näyttää aikamoisia kaupallisia virityksiäki oleva. Jotkut nättejä, jotkut taas telttapatjasta melkee kyhättyjä.

Onko ne oltava siis tuossa ylemmässä ja alemmassa paikassa? Kuten esim. kuvassa.
1734758939472.jpeg
Ostat kaupasta sen maskisuojan, niin silloinhan siihen tulee ne tarvittavat osat. Ja eiköhän ne kummatkin suojat tarvi.

E: joskus joku sanonut, että ehjä auto ei maskisuojaa tarvi. Joku taas sanoo että säästää polttoainetta jne. Testaa että lämpeneekö kippo ilman suojaa ni sillähän se selviää.
 
Viimeksi muokattu:
Tulossa tuollainen vw 1.6 tdi. Nämä nykyajan diiselit taitavat vaatia tuon maskisuojan talveksi että lämpiää? Etenkin täällä lapin perukoilla.. kokemuksia vain vanhan ajan isoista diiseleistä, jotka kyllä lämpesivät kunnolla.

Näyttää aikamoisia kaupallisia virityksiäki oleva. Jotkut nättejä, jotkut taas telttapatjasta melkee kyhättyjä.

Onko ne oltava siis tuossa ylemmässä ja alemmassa paikassa? Kuten esim. kuvassa.

Ainakin tuosta pari pykälää vanhemmissa Diesel Volkkareissa saattoi huohotin jäätyä ilman viimasuojia, ja sitten kävikin hassusti.
 
Meinaa se noissa dieseleissä olla et jos kovin kylmällä pitää matkaa ajaa niin ei riitä lämpö sisälle. Tuota voinee ehkäistä viimasuojilla keulassa.
 
Meinaa se noissa dieseleissä olla et jos kovin kylmällä pitää matkaa ajaa niin ei riitä lämpö sisälle. Tuota voinee ehkäistä viimasuojilla keulassa.


Riippuu dieselistä. Kyllä oma E61 530d puskee lämmintä, jopa viime talven huippupakkasten (-37,5 astetta) aikaan ilman viimasuojia eikä ole myöskään lisälämmitintä autossa. Taasen entinen 1,9tdi Passat ja sanotaanko että -10 astetta riitti, sen jälkeen vitutti ajaa.
 
Mitenkä muuten, kun autossa on haltijana (vanha auto oli käteismaksuna, ja pari vuotta sitten myyjäliikken osarilla). Riittääkö katsastusasemalla, että on myyjän kirjallinen lupa muutoskatsastukseen, kun oli tarkoitus muutoskatsastaa pakettiautoksi tuollainen vw farmari golffi?
 
Riippuu dieselistä. Kyllä oma E61 530d puskee lämmintä, jopa viime talven huippupakkasten (-37,5 astetta) aikaan ilman viimasuojia eikä ole myöskään lisälämmitintä autossa. Taasen entinen 1,9tdi Passat ja sanotaanko että -10 astetta riitti, sen jälkeen vitutti ajaa.

Polttiksen energiankulutus menee karkeasti kolmannes hyödyksi (liike), kolmannes lämmöksi (jäähdytys & matkustamon lämmitys) ja kolmannes pakoputkesta hukkaan. Mitä enemmän auton kuljettamiseen tarvitaan energiaa tai mitä huonommalla hyötysuhteella polttoaine muutetaan liikkeeksi, niin sitä enemmän jää käytettäväksi lämmitykseen. Vähän kuluttava auto voi olla kylmä...

...mutta ainakin mainittu BMW ottaa pakokaasuista lämpöenergiaa talteen EGR:ällä. EGR:n käyttö taas ei onnistu moottorin kovemmilla kuormituksella, mikä selittää miksi tilanne eroaa mainitun 1.6TDI:n ja BMW:n kutosdieselin välillä.

BMW:n euraavissa korimalleissa ovat tehtaalla ottaneet aktiivijäähdytyksen käyttöön, tarkoittaa automaattisia läppiä jäähdyttimen edessä, joilla vähennettään ajoviimaa silloin kun sitä ei tarvita. Hyödyt pienempi kulutus (ilmanvastus), pienempi melu ja (nopeammin) korkeampi moottorin lämpötila (matalampi kulutus ja päästöt).

Viimasuojat on musta vähän kuin pipon käyttö, ilmankin voi koittaa mutta hyödyt on aika kiistattomat.
 
Riippuu dieselistä. Kyllä oma E61 530d puskee lämmintä, jopa viime talven huippupakkasten (-37,5 astetta) aikaan ilman viimasuojia eikä ole myöskään lisälämmitintä autossa. Taasen entinen 1,9tdi Passat ja sanotaanko että -10 astetta riitti, sen jälkeen vitutti ajaa.

Eiköhän noilla keleillä isoin osa lämpösyyteen oo syynä puhallinkanavan sähkövastus. Itsellä ainakin 330d oli erityis lämmin aina startista lähtien ja tuosta varmaan ainakin osasyynä tuo vastus. Varsinkin kun kylmänä kalauttaa käymään.
 
Polttiksen energiankulutus menee karkeasti kolmannes hyödyksi (liike), kolmannes lämmöksi (jäähdytys & matkustamon lämmitys) ja kolmannes pakoputkesta hukkaan. Mitä enemmän auton kuljettamiseen tarvitaan energiaa tai mitä huonommalla hyötysuhteella polttoaine muutetaan liikkeeksi, niin sitä enemmän jää käytettäväksi lämmitykseen. Vähän kuluttava auto voi olla kylmä...

...mutta ainakin mainittu BMW ottaa pakokaasuista lämpöenergiaa talteen EGR:ällä. EGR:n käyttö taas ei onnistu moottorin kovemmilla kuormituksella, mikä selittää miksi tilanne eroaa mainitun 1.6TDI:n ja BMW:n kutosdieselin välillä.

BMW:n euraavissa korimalleissa ovat tehtaalla ottaneet aktiivijäähdytyksen käyttöön, tarkoittaa automaattisia läppiä jäähdyttimen edessä, joilla vähennettään ajoviimaa silloin kun sitä ei tarvita. Hyödyt pienempi kulutus (ilmanvastus), pienempi melu ja (nopeammin) korkeampi moottorin lämpötila (matalampi kulutus ja päästöt).

Viimasuojat on musta vähän kuin pipon käyttö, ilmankin voi koittaa mutta hyödyt on aika kiistattomat.


Sama Egr:n lämmön talteenotto löytyi Passatistakin. Automaattiläppiä autosta ei löydy koska tuontiauto. Ja mitä tuohon kulutuseroon tulee niin n. 1l/100km on seka-ajossa eroa. Toisella 6 ja toisella 7litraa.
Mutta nuo nykydieselit on varmasti tikistetty niin piheiksi polttoaineen suhteen kuin olla ja voi, joten niistä ei varmasti tule ns hukkalämpöä kuin minimaalisesti. Hymyilyttää keskikulutusta katsoessa, mutta ei talvella.
 
Mitenkä muuten, kun autossa on haltijana (vanha auto oli käteismaksuna, ja pari vuotta sitten myyjäliikken osarilla). Riittääkö katsastusasemalla, että on myyjän kirjallinen lupa muutoskatsastukseen, kun oli tarkoitus muutoskatsastaa pakettiautoksi tuollainen vw farmari golffi?

Google ei auttanut kuin vähän, chatGPT auttoi enemmän:


Kyllä, rahoitusyhtiön omistaman auton voi muutoskatsastaa, mutta siihen tarvitaan yleensä rahoitusyhtiön lupa. Tämä johtuu siitä, että auton omistajana rahoitusyhtiö määrittää, mitä autolle saa tehdä sopimuskauden aikana. Muutoskatsastuksen tekeminen ilman omistajan lupaa voisi rikkoa sopimusehtoja.

Näin voit toimia:

  1. Tarkista sopimus: Lue autosi rahoitussopimus läpi. Usein siinä kerrotaan, mitä muutoksia autoon saa tehdä ja vaaditaanko siihen rahoitusyhtiön lupaa.
  2. Ota yhteyttä rahoitusyhtiöön:
    • Pyydä kirjallinen lupa muutoskatsastusta varten. Esimerkiksi, jos haluat vaihtaa auton renkaiden koon tai lisätä vetokoukun, rahoitusyhtiö haluaa varmistaa, ettei se heikennä auton arvoa tai turvallisuutta.
    • Kerro tarkasti, mitä muutoksia suunnittelet.
  3. Tee muutokset ammattilaisella: Kun lupa on saatu, suorita muutokset asiantuntevassa korjaamossa, joka voi tarvittaessa antaa todistuksen muutosten laadusta.
  4. Vie auto muutoskatsastukseen: Muutoskatsastus tehdään katsastustoimipaikassa, jossa tarkistetaan, että muutokset ovat laillisia ja ajoneuvo on yhä liikenneturvallinen.

Huomioitavaa:

  • Leasingautot: Jos auto on leasing-tyyppisessä rahoituksessa, muutoksia harvemmin sallitaan. Leasingyhtiö vaatii yleensä, että auto palautetaan alkuperäisessä kunnossa.
  • Omistajuuden siirtyminen: Jos rahoitusyhtiö omistaa auton, mutta sinulla on siihen hallintaoikeus, kaikki suuremmat muutokset pitää hyväksyttää rahoitusyhtiöllä.

Esimerkkejä muutoksista:

  • Hyväksyttyjä ja yleisiä muutoksia voivat olla esimerkiksi vetokoukun asennus, alustasarjan vaihto tai renkaiden koon muuttaminen, kunhan ne tehdään säädösten mukaisesti ja hyväksytetään etukäteen.
Yhteenvetona: Muutoskatsastus on mahdollista, mutta vaatii rahoitusyhtiön suostumuksen. Ennen muutosten tekemistä varmista lupa ja sopimuksen ehdot!
 
Nyt on autot vaihettuna. Tuli tuo volkkari sitte, vaikutti hyvälle :tup:

Siinä oli joku pikkune sisätilanlämmitin vua, aattelin sen vaihtaa. Oli mukana oma tehokkaampi, mutta..
En löytänyt mistään sitä pistoketta sisältä ainakkee? Oli jollain ihme liittimellä ainakin.. Defan joku pieni sisätilanlämmitin.
Pitänee kattoa sit ajan kans tarkemmi, nyt pittee työt alotellanna.
 
Nyt on autot vaihettuna. Tuli tuo volkkari sitte, vaikutti hyvälle :tup:

Siinä oli joku pikkune sisätilanlämmitin vua, aattelin sen vaihtaa. Oli mukana oma tehokkaampi, mutta..
En löytänyt mistään sitä pistoketta sisältä ainakkee? Oli jollain ihme liittimellä ainakin.. Defan joku pieni sisätilanlämmitin.
Pitänee kattoa sit ajan kans tarkemmi, nyt pittee työt alotellanna.
Tollanenko? Termini™ sisäpistorasia-adapteri
Heh, saattaa olla myös tommonen :cigarbeye: Defa Jatkojohto Termini liittimellä 175 cm
Ihan mielenkiinnosta googlettelin, et mikäs juttu tämä on.
 
Tollanenko? Termini™ sisäpistorasia-adapteri
Heh, saattaa olla myös tommonen :cigarbeye: Defa Jatkojohto Termini liittimellä 175 cm
Ihan mielenkiinnosta googlettelin, et mikäs juttu tämä on.

Näytti tuolta alemmalta ainakin. Pitää kattoa tosioo tarkemmi ajan kans iha..

Edit. Varmaan tuon siis tarvitsen siihen ainoastaan, jos haluan pistorasian siihen? En löytänyt muunlaista adapteria ainakaan.. Eikös tuon pitäisi mennä siihen johtoon suoraan?
 
Viimeksi muokattu:
Tuplat.

Muistaakos joku, oliko vw golf vm - 12 miinusohjatut pitkät valot (halogeenit) ? Kun mietin lisävalojen ostoa, ja johtosettiä niin sais käteväste herätevirran siitä pitkien johdosta..
Ja onko can väylä ohjattu?
Itse asentanut vaan vanhenpiin autoihin lisävaloja ennen.
 
Onko olemassa defan termini pistorasiaan adapteria, että saisi sen normaali schukoksi? Saisi normaali sisätilalämppärin kiinni sitten..
 
Onko olemassa defan termini pistorasiaan adapteria, että saisi sen normaali schukoksi? Saisi normaali sisätilalämppärin kiinni sitten..
Jos se käyttää tuota samaa päätä kuin konehuhoneessa niin on, tuossa on se koko haaroitussarja sisäpistorasialle. Ellei defalla ole useampi noita johtosarjoja ja en tiedä mikä termini-sarja on.


Edit:
defa termini pistorasia -google haulla löyty sekä defan että jotain nimetöntä mallia, en tiedä yhteensopivuudesta.
 
Jos se käyttää tuota samaa päätä kuin konehuhoneessa niin on, tuossa on se koko haaroitussarja sisäpistorasialle. Ellei defalla ole useampi noita johtosarjoja ja en tiedä mikä termini-sarja on.


Edit:
defa termini pistorasia -google haulla löyty sekä defan että jotain nimetöntä mallia, en tiedä yhteensopivuudesta.
Ei käytä, tuossa on vaan 2 pinniä. Noissa on 3 pin
 
Prkl, kuinka pitkiä tai aikoja sillä autolla olisi hyvä silloin tällöin ajella jotta moottorin lämpö haihduttaisi öljyn seassa olevat bensiinit pois? Autolla ajelen normaalisti työmatkat noin 20km/suunta.
Mä siis kerroin huoleni tuosta ilmiöstä auton vuosihuollossa ja mekaanikko totesi, että halvin tapa korjata ongelmaa olisi ajella vaan pitempiä matkoja niin haihtuu se ylimääräinen bensa öljyen seasta.
 
Prkl, kuinka pitkiä tai aikoja sillä autolla olisi hyvä silloin tällöin ajella jotta moottorin lämpö haihduttaisi öljyn seassa olevat bensiinit pois? Autolla ajelen normaalisti työmatkat noin 20km/suunta.
Mä siis kerroin huoleni tuosta ilmiöstä auton vuosihuollossa ja mekaanikko totesi, että halvin tapa korjata ongelmaa olisi ajella vaan pitempiä matkoja niin haihtuu se ylimääräinen bensa öljyen seasta.

Eiköhän moottori pyörähtele noilla ajoilla normaalissa käyntilämpötilassa vähintään sen 15 kilometrin ajan, joten en uskoisi asiasta muodostuvan ongelmia. Vai onko siis todettu, että tästä huolimatta jotain asiaan liittyvää ongelmaa ilmenee?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 088
Viestejä
4 894 123
Jäsenet
78 931
Uusin jäsen
rosaka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom