Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Olen viime aikoina huomannut, että auto käy jonkin aikaa korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla kun aloitan ajon, tyyliin 1500-2000 (normaalisti n. 1000). Auto sijaitsee maanalaisessa hallissa, jossa on viileää mutta ei kylmää. Jonkin ajan jälkeen kun on ajanut, niin tyhjäkäyntikierrokset normalisoituvat.

Onkohan tämä huolestuttavaa?
Vaihdoin bensa-autoon (Opel Vectra 1.8 2001) ja huomasin tuon saman. Ensin kierrokset on vähän isommat ja pian laskee normaaliksi tyhjäkäynniksi. Pitäisi olla aivan normaalia, kun kylmä moottori.
 
Vaihdoin bensa-autoon (Opel Vectra 1.8 2001) ja huomasin tuon saman. Ensin kierrokset on vähän isommat ja pian laskee normaaliksi tyhjäkäynniksi. Pitäisi olla aivan normaalia, kun kylmä moottori.
Subaru tekee samaa viileillä keleillä, kuulemma on ihan normaalia (ja ohjekirjassakin tästä mainitaan).
 
Olen viime aikoina huomannut, että auto käy jonkin aikaa korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla kun aloitan ajon, tyyliin 1500-2000 (normaalisti n. 1000). Auto sijaitsee maanalaisessa hallissa, jossa on viileää mutta ei kylmää. Jonkin ajan jälkeen kun on ajanut, niin tyhjäkäyntikierrokset normalisoituvat.

Onkohan tämä huolestuttavaa?

Omassakin autossa (ruiskubensiinimoottori) kylmänä tyhjäkäynti siihen vajaaseen 1200rpm ja lämpimänä laskee n. 750rpm.
 
Olen viime aikoina huomannut, että auto käy jonkin aikaa korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla kun aloitan ajon, tyyliin 1500-2000 (normaalisti n. 1000). Auto sijaitsee maanalaisessa hallissa, jossa on viileää mutta ei kylmää. Jonkin ajan jälkeen kun on ajanut, niin tyhjäkäyntikierrokset normalisoituvat.

Onkohan tämä huolestuttavaa?

Onhan tuo 2000 aika paljon, mutta putooko kierrokset heti jos vähän reilummin polkaisee kaasua?

Mutta epäilisin silti että lähes normaalia kun automaattiryyppy on kylmällä koneella päällä. Voihan siellä tietty vähän vikaakin olla, mutta ei mielestäni mitään suurensuurta huolta aiheuta. Varsinkaan jod ei kovin uusi auto ole.
 
Onhan tuo 2000 aika paljon, mutta putooko kierrokset heti jos vähän reilummin polkaisee kaasua?

Mutta epäilisin silti että lähes normaalia kun automaattiryyppy on kylmällä koneella päällä. Voihan siellä tietty vähän vikaakin olla, mutta ei mielestäni mitään suurensuurta huolta aiheuta. Varsinkaan jod ei kovin uusi auto ole.

Kun tuo on 2001, niin siellä ei ole sitä ns. perinteistä automaattiryyppyä, mikä löytyy kaasarissa. Se hoidetaan tyhjäkäyntimoottorilla ja uudemmissa kaasuläppää ohjataan todennäköisesti sähköisesti.

Jonkin verran menee noita tyhjäkäyntimoottoreita. Puhdistaisin ne liittimet ja kaasuläppäkotelo.
 
Nyt näyttäisi käsijarru nousevan ihan liian ylös ja pitääkin nostaa että pitää, vaikka ihan autokorjaamolla korjautettu ja ottivat 170 euroa(sisältää uudet jarrupalat taakse ja käsijarrun säädön). Eihän se kestänyt sitten kuin 3kk.
Mitä hittoa?
 
Nyt näyttäisi käsijarru nousevan ihan liian ylös ja pitääkin nostaa että pitää, vaikka ihan autokorjaamolla korjautettu ja ottivat 170 euroa(sisältää uudet jarrupalat taakse ja käsijarrun säädön). Eihän se kestänyt sitten kuin 3kk.
Mitä hittoa?
Olisko vaijeri pettäny
 
Jos maksaa firmalle 60-100 euroa tuntipalkkaa, vaikkei homma 15 minuuttia pidempään kestäisikään (yleensä 25 pohjamovien irroituksineen ja jos kunnolla odottaa että viimeisetkin tipat tulee pihalle), niin varmasti ei pääse.

Ei nyt ihan auennut tämän virkkeen merkitys. Eipä ole koskaan tullut mitään huoltoja kellotettuja, mutta 90%:lla jäisi kyllä T5:n öljynvaihto tekemättä jo pelkästään sen takia ettei mahdu maan ja pohjan väliin. Ellei sitten omaa puolitoistametrisiä käsiä.

Mutta joo, vartissa ei kyllä vaihda edes vaatteita ja etsi kaikkia tarvittavia leluja käsiin.
 
Nyt näyttäisi käsijarru nousevan ihan liian ylös ja pitääkin nostaa että pitää, vaikka ihan autokorjaamolla korjautettu ja ottivat 170 euroa(sisältää uudet jarrupalat taakse ja käsijarrun säädön). Eihän se kestänyt sitten kuin 3kk.
Mitä hittoa?

Satulat jumittelee eli laitettu pelkästään uudet palat eikä herkistetty muuten paikkoja?
 
Itsellä oli 40€ öljynvaihto manuaalilaatikkoon ja moottoriöljyn vaihto+suodatin. Tässä olikin se, että vein omat öljyt+suodafttimen mukana. Muistaakseni 30€ pelkkä moottoriöljynvaihto.

Pointti on se, että saan juuri sellaiset öljyt, mitkä tiedän toimivan.
 
Niin no, itse ainakin viittasin tuohon "harvoin olen missään vehkeessä selvinnyt öljynvaihdosta alle 50 eurolla, vaikka olen sen itse tehnyt." -tekstiin. Eli pääsee itse tekemällä toki.

Jos maksaa firmalle 60-100 euroa tuntipalkkaa, vaikkei homma 15 minuuttia pidempään kestäisikään (yleensä 25 pohjamovien irroituksineen ja jos kunnolla odottaa että viimeisetkin tipat tulee pihalle), niin varmasti ei pääse.

Ehkä olen ostanut omiin vehkeisiini liian hyviä öljyjä ja suodattimia tai sitten omistukseeni ei vain ole sattunut sellaista laitetta, jonka kanssa öljynvaihdosta olisi selvinnyt itse tekemällä alle 50 euron.

Mönkijä nyt on lähinnä sellainen, että siihen menee 1,5 litraa puolisynteettistä ja vaihdettavaa suodatinta ei ole, jolloin kulut ovat 6 € luokkaa.
Muissa vehkeissä öljyä on yleensä mennyt se 5-8 litraa ja aivan halvinta kuraa en ole laittanut, lisäksi suodattimet ovat sitten maksaneet 8-40 € / kpl.
 
Ehkä olen ostanut omiin vehkeisiini liian hyviä öljyjä ja suodattimia tai sitten omistukseeni ei vain ole sattunut sellaista laitetta, jonka kanssa öljynvaihdosta olisi selvinnyt itse tekemällä alle 50 euron.

Mönkijä nyt on lähinnä sellainen, että siihen menee 1,5 litraa puolisynteettistä ja vaihdettavaa suodatinta ei ole, jolloin kulut ovat 6 € luokkaa.
Muissa vehkeissä öljyä on yleensä mennyt se 5-8 litraa ja aivan halvinta kuraa en ole laittanut, lisäksi suodattimet ovat sitten maksaneet 8-40 € / kpl.
Näin se mullakin on pääkulkineen kanssa; 7 litraa LL-öljyä käytännössä 30 euron litrahintaan, sisäpanossuodatin melkein parikymppiä, jne.

Sitten taas tuo alle tonnin kakkosauto-Focus joka ei tosiaan syö edes viittä litraa kerralla ja suodattimetkin on puoli-ilmaisia... :D
 
Laitetaan tänne, kun öljyistä on puhetta.

Tuosta valohoitoa Hesassa halavalla 29€...
Tattarisuon Autokorjaamo Autohuolto Öljynvaihto | Offerilla

Melkoisen kova tarjous nopeasti silmäiltynä. Hintaan sisältyy myös apulaitehihnan vaihtotyö tarvittaessa. Vaihteistöljyn määrän tarkistuskaan ei taida olla ihan triviaali homma jokaiseen autoon.

TARJOUS
  • Henkilöauton huolto öljynvaihdolla 29€ (arvo 100€)
Autohuolto sisältää:
– Moottoriöljyn vaihto (hinta sisältää öljyn)
– Turvavöiden ja äänimerkin (töötin) tarkistus
– Valojen, pyyhkimien, lasinnostimien ja pesimien tarkistus
– Moottorin, vaihteiston ja voimansiirron tiiviystarkistus
– Akun kunnon tarkistus
– Jarrupalojen ja jarrulevyjen kunnon sekä kulumisen tarkistus
– Ohjauksen, pyörien tuennan sekä iskunvaimentimien tarkistus
– Manuaalivaihteiston öljyntason tarkistus
– Pakokaasujärjestelmän (pakoputkiston) kiinnitysten, tiiviyden ja kunnon tarkistus
– Renkaiden kuluneisuuden tarkistus sekä ilmanpaineiden tarkistus ja täyttö tarvittaessa
– Moottoritilan nestetasojen tarkistus ja lisäys tarvittaessa
– Jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden tarkistus
– Saranoiden, lukkojen ja rajoittimien kunnon tarkistus ja voitelu
– Apulaitehihnan tarkistus ja tarvittaessa vaihto (ei sisällä itse hihnaa, vaan vaihtotyön)
– Huoltomuistin ja mittariston viestinäytön nollaus
– Raitisilmasuodattimen kunnon tarkistus
– Jarrunesteiden vesipitoisuuden mittaus
 
Ideahan näissä tarjouksissa on se, että ne ei koskaan jää tuohon luvattuun hintaan. AINA löytyy jotain, josta voidaan veloittaa lisämaksua. Tässäkin on pakko maksaa ylimääräistä jo suodattimen vaihdosta. Harvoin se jätetään vaihtamatta öljyt vaihdettaessa.

Tokihan tuo on tarjous jota kannattaa hyödyntää jos tietää jo vaikka valmiiksi, että apuhihna pitäis vaihtaa ja öljyt myös tms..kunhan varautuu maksamaan kuitenkin AINA yli tuon "tarjouksen".
 
Ymmärrän kyllä sen, mutta silti tuo on halpa vaikka pitäisi maksaa 100e (+10e suodatin). Itsekin käytin autoa joskus jossain perushuollossa (öljynvaihto, ilmansuodattimet, tulpat + valohoito). Autoa hakiessa työnluovuttajalla oli puolentoista tuhannen euron korjauslaskelma löydetyille vioille ja kyseli mille viikolle varataan aika.

Räikein yksityiskohta oli "eturenkaissa pintaa alle 2 mm", vaikka olin itse tönärillä mitannut pari viikkoa aiemmin yli 4,5 mm molemmista renkaista. Samoin jotkut puslat oli kuulemma väljät ja katsastuksessa pomppaisi niistä välittömästi. Puslien vaihtotyölle oli budjetoitu laskelmassa pari sataa euroa.

Otin vikalistan, maksoin tehdyt työt ja ajelin pari vuotta kyseisellä autolla, enkä korjannut vikalistalta kuin yhden paikan, eikä pompannut katsatuksessa.
 
Itseasiassa, juuri tuo kertomasi tuli mieleen tuota tarjousta lukiessa. Tuolla 29€ saadaan se auto sinne halliin ja a vot, johan alkoi vikoja löytyä. Aivan niinkuin kerroit. Siinä on paha mennä äkkiseltään asentajalle vastaan sanomaan, jostain alustan osasta johon itse ei näe.
 
Olisko tänne ollut kiinnostusta perustaa vähän vastaava Hyvät tarjoukset -ketju kuin tuolla rautapuolella mutta kaikkeen mahdolliseen autoiluun liittyen? Kaikki auton varaosat, lisävarusteet, pesut, vahaukset, hilavitkuttimet yms yms.? Mielestäni tuo autorahoitus kampanjaketju ei sovi tähän tarkoitukseen.

E. Tai no en tiiä tulisiko siihen tarpeeksi viestejä. Ehkä riittää jos porukka laittais tonne rautapuolen ketjuun myös hyviä autopuolen tarjouksia
 
Viimeksi muokattu:
Olisko tänne ollut kiinnostusta perustaa vähän vastaava Hyvät tarjoukset -ketju kuin tuolla rautapuolella mutta kaikkeen mahdolliseen autoiluun liittyen? Kaikki auton varaosat, lisävarusteet, pesut, vahaukset, hilavitkuttimet yms yms.? Mielestäni tuo autorahoitus kampanjaketju ei sovi tähän tarkoitukseen.

E. Tai no en tiiä tulisiko siihen tarpeeksi viestejä. Ehkä riittää jos porukka laittais tonne rautapuolen ketjuun myös hyviä autopuolen tarjouksia
No "rauta"puolella on jo kaikki pizzasta telkkarikanaviin, joten antaa olla siellä?

Aika harvoin oikeasti hyviä autoiluun liittyviä tarjouksia tulee vastaan...
 
Ostin työkaverilta auton halvalla, tarkoituksena fiksata kuntoon ja myydä.
Miten selviän tästä halvimmalla, eli laitan omiin nimiin, otan vakuutuksen ja heti
saman tien korjauksen ajaksi liikennekäytöstäpoisto? Näinkö se menee?
 
Mites se nyt menikään, saiko ihminen jolla ei ole koskaan mitään ajokorttia ollutkaan ajella mopolla/mautolla jos oli syntynyt ennen sitä mopokorttirajaa?
 
Ostin työkaverilta auton halvalla, tarkoituksena fiksata kuntoon ja myydä.
Miten selviän tästä halvimmalla, eli laitan omiin nimiin, otan vakuutuksen ja heti
saman tien korjauksen ajaksi liikennekäytöstäpoisto? Näinkö se menee?

Juurikin näin.

10 € tulee minimissään veroa, vaikka olisi vain päivän liikenteessä ja hieman vakuutusyhtiöstä riippuen lasku tältä yhdeltä päivältä.

Mites se nyt menikään, saiko ihminen jolla ei ole koskaan mitään ajokorttia ollutkaan ajella mopolla/mautolla jos oli syntynyt ennen sitä mopokorttirajaa?

Jos on syntynyt viimeistään 31.12.1985, niin silloin saa ajaa mopolla ilman korttia, mauto vaatii aina kortin.
 
Juurikin näin.

10 € tulee minimissään veroa, vaikka olisi vain päivän liikenteessä ja hieman vakuutusyhtiöstä riippuen lasku tältä yhdeltä päivältä.



Jos on syntynyt viimeistään 31.12.1985, niin silloin saa ajaa mopolla ilman korttia, mauto vaatii aina kortin.

Jos on syntynyt viimeistään 31.12.1984 saa ajaa mopolla ilman korttia, ei 1985.
 
Onko kokemuksia parkkitutkien jälkiasennuksesta? Eteen pitäisi saada tutkat (takana on kamera) ja plussaa olisi, jos jälkiasenteinen järjestelmä ei olisi hirveän päälleliimatun näköinen. "Mersutyylin" tutkia näkyy olevan myynnissä joka lähtöön.

Eli tiivistettynä; mikä kolmannen osapuolen tutkasetti olisi hyvä?
 
Accordista alkoi vasen xenon polttimo vaihtaa väriä, väpättää ja nyt sammui kokonaan. Ohjekirja sanoo 12v / 35w D2S malliksi. Käykö tuohon mikä vain d2s polttimo? Katsoin jos tilaisi eBaysta Philipsin x-treme Vision +150% kun saisi parin 100€ . Noissa vain sanotaan 85v 35w ja d2s
 
Accordista alkoi vasen xenon polttimo vaihtaa väriä, väpättää ja nyt sammui kokonaan. Ohjekirja sanoo 12v / 35w D2S malliksi. Käykö tuohon mikä vain d2s polttimo? Katsoin jos tilaisi eBaysta Philipsin x-treme Vision +150% kun saisi parin 100€ . Noissa vain sanotaan 85v 35w ja d2s

Siihen käy mikä tahansa standardin mukainen D2s polttimo eli kaikki nuo 35w. eBaysta ei kannata ostaa jos aitoja haluat.
 
Lyhyesti: Jatkaako jäähdytysneste kiertämistä moottorin start/stop järjestelmän sammutettua moottorin liikennevaloissa?

Pitkästi: Käsitykseni on että jos vetää vaikka motaria pitkän pätkän niin moottoria kannattaisi pitää hetki sen jälkeen päällä tyhjäkäynnillä eikä sammuttaa heti koska on huonoksi pitkällä tähtäimellä moottorille kun jäähdytysnesteet ei kierrä ja moottori & turbo huutaa punaisena motarin jäljiltä. Mutta heti motarin jälkeen kun menee liikennevaloihin niin sehän sammuttaa moottorin...
 
Lyhyesti: Jatkaako jäähdytysneste kiertämistä moottorin start/stop järjestelmän sammutettua moottorin liikennevaloissa?

Pitkästi: Käsitykseni on että jos vetää vaikka motaria pitkän pätkän niin moottoria kannattaisi pitää hetki sen jälkeen päällä tyhjäkäynnillä eikä sammuttaa heti koska on huonoksi pitkällä tähtäimellä moottorille kun jäähdytysnesteet ei kierrä ja moottori & turbo huutaa punaisena motarin jäljiltä. Mutta heti motarin jälkeen kun menee liikennevaloihin niin sehän sammuttaa moottorin...
Ei pitäisi kiertää, kun vesipumppu on pois päältä.
 
Lyhyesti: Jatkaako jäähdytysneste kiertämistä moottorin start/stop järjestelmän sammutettua moottorin liikennevaloissa?

Pitkästi: Käsitykseni on että jos vetää vaikka motaria pitkän pätkän niin moottoria kannattaisi pitää hetki sen jälkeen päällä tyhjäkäynnillä eikä sammuttaa heti koska on huonoksi pitkällä tähtäimellä moottorille kun jäähdytysnesteet ei kierrä ja moottori & turbo huutaa punaisena motarin jäljiltä. Mutta heti motarin jälkeen kun menee liikennevaloihin niin sehän sammuttaa moottorin...

Luulisi siellä olevan sähköinen vesipumppu. Samalla sieltä sammuu myös öljykierto, joka on turbolle ja moottorille vähän huono idea.
 
Jonkun aikaa suunnitellut auton ostoa, tällä hetkellä katellu (netistä) 2. sukupolven Mazda 6:sia. Onkos noissa erityisempiä ruosteongelmia vai onko tuo vain ensimmäisen sukupolven "erikoisuus"?
 
Lyhyesti: Jatkaako jäähdytysneste kiertämistä moottorin start/stop järjestelmän sammutettua moottorin liikennevaloissa?
Riippuu autosta, moottorista ja olosuhteista.

Ainakin osassa autoja on sähköinen vesipumppu avustamassa sitä varsinaista mekaanista pumppua, eli pieni jäähdytysnesteen kierto on mahdollista pitää päällä vaikka moottori sammutetaankin.

Ja mitä noin muuten tulee öljyn ja nesteen kiertämiseen, niin moottoria ei sammuteta jos sille on moottorin ohjaimen mielestä joku este. Suomalaisilla nopeusrajoituksilla motarin ajaminen on niin kevyttä hommaa, että ilmeisesti lämpötilat eivät ole sellaisia etteikö moottorin voisi sammuttaa suht nopeastikin motarilta poistumisen jälkeen. Luulisin että saksan autobaanalla jos laskettelee lappu lattiassa pidemmän siivun ja kurvaa pois, niin ihan heti ei moottori sammu.
 
Mitenhän vanhan pienen manuaalin kytkin on menossa, kun liikkeellelähdössä joskus hieman ravistaa, ja poljinta nostaessa kytkin tarraa liian nopeasti ja kovaa kiinni. Kytkimen tuntumakohta on kaventunut selkeästi ja siten siirtynyt ylemmäs. Kytkin ei kuitenkaan luista, on kevyt painaa ja irrottaa ihan ok. Kerran on kuulemma polkimessa tuntunut kuin keitetty kananmuna kuorineen olisi jäänyt väliin, tämä hyvän aikaa sen jälkeen kun ongelmat alkoivat.

Mulla myös ravistaa välillä aamun ekassa lähdössä jos on kostea ilma ja jos lähtee nopeasti liikkeelle. Toisella kerralla ei ravista eikä kuivalla ilmalla, katsoisin ominaisuudeksi kun tehnyt tuota uudesta lähtien eikä ole 40tkm aikana muuttunut mihinkään.
 
Mulla myös ravistaa välillä aamun ekassa lähdössä jos on kostea ilma ja jos lähtee nopeasti liikkeelle. Toisella kerralla ei ravista eikä kuivalla ilmalla, katsoisin ominaisuudeksi kun tehnyt tuota uudesta lähtien eikä ole 40tkm aikana muuttunut mihinkään.
Taitaa olla ainakin renuissa ja niiden sukulaisissa ominaisuus.
 
Mistä surina kuuluu? :D

Viereisellä autopaikalla katoksessa on 90-luvun alun Ford Mondeo, jolla ei ole ajettu kuukausiin. Eilen en huomannut mitään, mutta tänään kun tulin omalle autolle, niin Mondeosta kuuluu voimakas surina-ääni. Auto siis ei ole käynnissä eikä näyttäisi olevan ainakaan radio päällä. Surina kuuluu suurinpiirtein siinä kohtaa moottoritilaa, missä ovat tuulilasinpyyhkijöiden varsien kiinnistyskohdat eli siinä ilmanottoaukon säleikön kohdalla. Akustako tuo ääni on lähtöisin? Akkulaturia tms ei ole autossa kiinni.
 
EDIT: UK:sta taitaa löytyä kaikki tiivisteet, uskoisin että hinta ei ole niin älytön ja RHD-autot on yleensä vähemmän ajettuja.

Minulla olis ehdollinen vaihto menossa Mersu CLK autoon, mutta pitäisi korjata pösön tiivisteet. Eli A-pilarin kiertävä tiiviste joka tulee siihen katon väliin myös, katon sivutiivisteet ja pystytiivisteet takasivuikkunoihin.

Onko kenelläkään purussa ko. autoa tai tietoa mistä niitä saisi. En usko että kannattaa uusia ostaa, hintaluokka on varmaan järkyttävä.

Peugeot 307cc, 100kw kone eli vaikka on 2005 vm auto niin vanhakoppainen malli.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän kumma kun mutkaan ajoin niin pelkääjän puolen eturengas rupesi jarruttamaan itsestään? Ei siinä kohdin nyt mikään hirveän huono pitokaan pitäisi olla että ajovakautus/sutimisen esto aktivoituisi. '04 Avensis kyseessä.
 
Mikä ettei - itse löysin Audin öljykorkin "reunukselta" juuri sellaisia 2-3mm papanoita ja oli pala pehmustetta lähtenyt koneen suojan alta... :bored:

Joku hiiri vissiin... :rage:

Sellaista vastausta sain Esson baarissa tietäjiltä, että kun akussa alkaa virta loppua, niin jotkut elektroniikkajutut alkaa pitää ääntä.
 
Mikähän kumma kun mutkaan ajoin niin pelkääjän puolen eturengas rupesi jarruttamaan itsestään? Ei siinä kohdin nyt mikään hirveän huono pitokaan pitäisi olla että ajovakautus/sutimisen esto aktivoituisi. '04 Avensis kyseessä.

Saattaa olla abs-anturi menossa tai sen tunnistinkehässä ruostetta esim.
Omassa e90 bemarissa takaa toinen tunnistinkehä oli turvonnut ruosteesta ja se aiheutti sen että esp puuttui ihan ihmeellisissä tilanteissa menoon ja vakkari putoili pois.
 
Sellaista vastausta sain Esson baarissa tietäjiltä, että kun akussa alkaa virta loppua, niin jotkut elektroniikkajutut alkaa pitää ääntä.
Ihan totta tuokin; Volvossa (2004 V70) aikanaan kun akku oli tiensä päässä ja voltit alkoi hiipumaan niin valot vilkkuivat itsekseen, valosummeri soi ja muutenkin "naksui"... :D

Tämä siis keskellä yötä yksikseen pihassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 718
Viestejä
4 496 641
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom