Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Onko mielipiteitä noista bensan lisäaineista? Lähinnä omassa suorasuihkutusautossa huolestuttaa karstan kertyminen ja ajattelin että pitäisiköhän alkaa satunnaisesti käyttämään jotain ainetta, kuten vaikka:
Motul Valve & Injector Clean 300ml | Motonet Oy

Mittarissa on nyt 62tkm eikä vielä ole mitään oireita, mutta eihän noista tiedä.

Miten se bensan sekaan laitettava aine auttaa kun imuventtiilien karstat noissa suorasuihkutteisissa on ongelmana yleensä. Bensa ruiskutetaan suoraan palotilaan imuventtiilien jälkeen :think:
 
Nyt olis tällänen case! Elikkäs tuli hommattua tammi- helmikuun vaihteessa 2011 Touran 1.4 TSI DSG ja 184t mittarissa. Tammikuun 23pv autoon on tehty huoltokirjan mukainen laaja määräaikashuolto ja muutenkin kaikki vaikutti olevan kunnossa papereista päätellen.

Nyt pari viikkoa takaperin vaihteenilmaisimen päällä alkoi vilkkua joku jakarin kuva eli huoltoa olis laatikko vailla. Samalla viikolla akku päätti purkaa itsensä tyhjäksi 45min kauppareissulla ja soittelin Falkin antamaan virtaan. Tästä innostuin ja sain sovittua että kaveri vaihtaa duunissaan kesärenkaat, mittaa akun ja vilkasee muutenkin autoa.

Siellä selvisi että akku on aivan loppu, oikea etupyöränlaakeri paskana ja vasen on jo alkanut väljistymään. Öljypohja hikoilee ja ehkä myös vaihteistokin. Vikakoodia ei ko. lafkan laitteilla saatu ulos, eli vaihdelaatikon jakari pysyi mysteerinä.

Tänään sitte kävin vw centteristä hakemassa tuomion, mekatroniikka vaihtoon ja jotain öljyäkin se tiputtelee. Ja "vikakoodia räpläämisuojasta" :joy: Hinta lappu ~2200€.

Laatikko ei siis temppuile mitään, ainostaa ajon aikana välillä vilkuttelee sitä jakarin kuvaa, kylmänä harvemmin ollenkaan.

Pistin viestin myyjälle joka lupasi heti ilman mitään nikotteluja hoitaa 50% kuluista heidän sopimus huollossa. Hinta arvio noi 1500€, josta mulle jäis siis puolet! Melkeen jo kusin hunajaa ja innostuis tästä että kävipä hyvin jos selviää alle tonnilla.


Ja sitten se itse kysymys!

Mitäs vittua tuolla huollossa on tehty? Laajan määräaikas huollon tarkastuslista on pitkä kuin nälkävuosi ja autossa on edelleen laakerit paskana, vuotaa öljyä pohjasta ja akku on nii loppu, ettei sille voi tehdä rasitustestiä? Luulis nyt perkele että no muut viat (pl. laatikko) olis pitänyt huomata? :confused: Ja nyt kun tuo laatikko vikakin tuli kuin tilauksesta!

Pistää miettimään että jaksanko alkaa tappelemaan lisää myyjän kanssa vai maksanko kiltisti viulut? Myyjä k-caara (eli vv-auto) ja huolettu myyntivarasto ajalla vw centterissä. Auto on ollut pihassa 2.5kk ja sillä aikaa ajettu 2300km.
 
Se sopii jos sopii.

Tuo vaikuttaisi pitkälti samalta joka mulla oli Passatissa 90-luvulla. Eli vanhanmallinen lukkopultin avain ennen noita missä on ne "jännät kuviot". Niitähän oli muistaakseni 10, 11 ja 13 lovisena, suorilla loveilla, jne. Olisiko tuo nyt sitten tuo "ABC0 / 10PT" -malli.

6275_Overhead.jpg


Ellei Vannetukun verme sovi, niin e-Baystä metsästämään tai hitsaus+irroitus. ;)
On kyllä todella hämärät pultit joku aikaisempi omistaja onnistunut laittamaan :lol: Noh rapistellaan nyt hetki vielä nastoilla. Kiitos tuosta ABC01/10PT nimestä, pitää se tutkia seuraavaksi jos tuo tilattu avain ei sovi.
 
Ja sitten se itse kysymys!

Mitäs vittua tuolla huollossa on tehty?
Tässä vastaus
huolettu myyntivarasto ajalla vw centterissä.
Tiedän itsekin tapauksen, jossa suuren automyyntiketjun toimesta uudehkoon autoon oli huoltokirjan mukaan teetetty huolto, jossa oli tehty kaikki mukaanlukien vaihdettu nelivetojärjestelmän öljyt ja jakopään hihna n. 30000 km ennen vaihtovälin täyttymistä. Noin 20 tkm myöhemmin riippumaton korjaamo totesi hihnan pykineen ja näyttävän vanhalta. Auto luonnollisesti oli myös etuvetoinen.
 
Asiaton käytös
Nyt olis tällänen case! Elikkäs tuli hommattua tammi- helmikuun vaihteessa 2011 Touran 1.4 TSI DSG ja 184t mittarissa. Tammikuun 23pv autoon on tehty huoltokirjan mukainen laaja määräaikashuolto ja muutenkin kaikki vaikutti olevan kunnossa papereista päätellen.

Nyt pari viikkoa takaperin vaihteenilmaisimen päällä alkoi vilkkua joku jakarin kuva eli huoltoa olis laatikko vailla. Samalla viikolla akku päätti purkaa itsensä tyhjäksi 45min kauppareissulla ja soittelin Falkin antamaan virtaan. Tästä innostuin ja sain sovittua että kaveri vaihtaa duunissaan kesärenkaat, mittaa akun ja vilkasee muutenkin autoa.

Siellä selvisi että akku on aivan loppu, oikea etupyöränlaakeri paskana ja vasen on jo alkanut väljistymään. Öljypohja hikoilee ja ehkä myös vaihteistokin. Vikakoodia ei ko. lafkan laitteilla saatu ulos, eli vaihdelaatikon jakari pysyi mysteerinä.

Tänään sitte kävin vw centteristä hakemassa tuomion, mekatroniikka vaihtoon ja jotain öljyäkin se tiputtelee. Ja "vikakoodia räpläämisuojasta" :joy: Hinta lappu ~2200€.

Laatikko ei siis temppuile mitään, ainostaa ajon aikana välillä vilkuttelee sitä jakarin kuvaa, kylmänä harvemmin ollenkaan.

Pistin viestin myyjälle joka lupasi heti ilman mitään nikotteluja hoitaa 50% kuluista heidän sopimus huollossa. Hinta arvio noi 1500€, josta mulle jäis siis puolet! Melkeen jo kusin hunajaa ja innostuis tästä että kävipä hyvin jos selviää alle tonnilla.


Ja sitten se itse kysymys!

Mitäs vittua tuolla huollossa on tehty? Laajan määräaikas huollon tarkastuslista on pitkä kuin nälkävuosi ja autossa on edelleen laakerit paskana, vuotaa öljyä pohjasta ja akku on nii loppu, ettei sille voi tehdä rasitustestiä? Luulis nyt perkele että no muut viat (pl. laatikko) olis pitänyt huomata? :confused: Ja nyt kun tuo laatikko vikakin tuli kuin tilauksesta!

Pistää miettimään että jaksanko alkaa tappelemaan lisää myyjän kanssa vai maksanko kiltisti viulut? Myyjä k-caara (eli vv-auto) ja huolettu myyntivarasto ajalla vw centterissä. Auto on ollut pihassa 2.5kk ja sillä aikaa ajettu 2300km.
Osta lähes 200tkm ajettu volkkari, itke foorumilla :facepalm:

Kun se volkkarin laatu tiedetään niin miksi pitää ostaa? En ymmärrä.
 
Osta lähes 200tkm ajettu volkkari, itke foorumilla :facepalm:

Kun se volkkarin laatu tiedetään niin miksi pitää ostaa? En ymmärrä.

Ilmeisesti luetun ymmärtäminen ja/tai keiskittyminen nyt pääsi pettämään? Noh kiitos kumminkin panoksestasi asialliseen keskusteluun. :kahvi:
 
Ilmeisesti luetun ymmärtäminen ja/tai keiskittyminen nyt pääsi pettämään? Noh kiitos kumminkin panoksestasi asialliseen keskusteluun. :kahvi:

Lähinnä tuohon laatikko asiaan kommentoin, ihmettelen suuresti miten porukka viitsii ostaa DSG-laatikolla olevia vehkeitä kun sen tietää 100% että siihen menee jossain vaiheessa aina se turha touhutonni.

Noista muista vioista en maksaisi penniäkään pl. akku koska ilman sitä on hankala ajaa...
 
Lähinnä tuohon laatikko asiaan kommentoin, ihmettelen suuresti miten porukka viitsii ostaa DSG-laatikolla olevia vehkeitä kun sen tietää 100% että siihen menee jossain vaiheessa aina se turha touhutonni.

Noista muista vioista en maksaisi penniäkään pl. akku koska ilman sitä on hankala ajaa...

Tuon ikäiseen tuo touhutonni-DSG todennäköisesti päteekin, mutta uudemmista (tyyliin vm -14 eteenpäin) kulkineistä ei taida mutun lisäksi olla mitään "faktaa" DSG:n kestävyydestä. Lisäksi noita DSG-laatikoita on erilaisia (kuiva vs märkä) joten sama DSG ei automaattisesti tarkoita erroria, ainakaan lähellekään yhtä suurella todennäköisyydellä.

Lisätään nyt kuitenkin vielä että itse en ikipäivänä hankkisi tuollaista 2010-luvun taitteen DSG-laatikollista kulkinetta ellei sitten olisi 100% varmuus että autoon on jo DSG-remppa tehty ja lisäksi myös ketjuremppa mikäli kyseessä on ketjukone.
 
Tuon ikäiseen tuo touhutonni-DSG todennäköisesti päteekin, mutta uudemmista (tyyliin vm -14 eteenpäin) kulkineistä ei taida mutun lisäksi olla mitään "faktaa" DSG:n kestävyydestä. Lisäksi noita DSG-laatikoita on erilaisia (kuiva vs märkä) joten sama DSG ei automaattisesti tarkoita erroria, ainakaan lähellekään yhtä suurella todennäköisyydellä.

Lisätään nyt kuitenkin vielä että itse en ikipäivänä hankkisi tuollaista 2010-luvun taitteen DSG-laatikollista kulkinetta ellei sitten olisi 100% varmuus että autoon on jo DSG-remppa tehty ja lisäksi myös ketjuremppa mikäli kyseessä on ketjukone.
Mitä se ketjuremppa auttaa jos porukalla on noissa menossa jo kolmas ketju ennen 200tkmää, parhaimmillaan? :D
 
Onko mielipiteitä noista bensan lisäaineista? Lähinnä omassa suorasuihkutusautossa huolestuttaa karstan kertyminen ja ajattelin että pitäisiköhän alkaa satunnaisesti käyttämään jotain ainetta, kuten vaikka:
Motul Valve & Injector Clean 300ml | Motonet Oy

Mittarissa on nyt 62tkm eikä vielä ole mitään oireita, mutta eihän noista tiedä.
Tuohon liittyen eräältä suositulta juutuupikanavalta tuli video. Tosiaan tuolla lisäaineella ei tee mitään, koska suorasuihkutus, mutta tuollaisella suodatin systeemillä saattaa saada jotain positiivista tulosta:

 
Jos ottaa ajoneuvon takaisin liikennekäyttöön, niin ei kai tarvi ilmoitella mitään vakuutusyhtiöön, siis liikennevakuutus lähtee rullaamaan normaalisti kun trafiin tekee käyttöönoton? Ei voi nyt sieltä kysyä kun aspa meni kiinni ja on auki seuraavan kerran maanantaina, POP.

On se kilvissä ja vakuutettu, talven pois käytöstä. Ikinä ennen tätä tehnyt... nim. epätietoinen
 
Jos ottaa ajoneuvon takaisin liikennekäyttöön, niin ei kai tarvi ilmoitella mitään vakuutusyhtiöön, siis liikennevakuutus lähtee rullaamaan normaalisti kun trafiin tekee käyttöönoton? Ei voi nyt sieltä kysyä kun aspa meni kiinni ja on auki seuraavan kerran maanantaina, POP.

On se kilvissä ja vakuutettu, talven pois käytöstä. Ikinä ennen tätä tehnyt... nim. epätietoinen
JOO VAKUUTUS LÄHTEE HETI
 
Jos ottaa ajoneuvon takaisin liikennekäyttöön, niin ei kai tarvi ilmoitella mitään vakuutusyhtiöön, siis liikennevakuutus lähtee rullaamaan normaalisti kun trafiin tekee käyttöönoton? Ei voi nyt sieltä kysyä kun aspa meni kiinni ja on auki seuraavan kerran maanantaina, POP.

On se kilvissä ja vakuutettu, talven pois käytöstä. Ikinä ennen tätä tehnyt... nim. epätietoinen

trafin sivuilta vaan liikennekäyttöön ja se on siinä....myös vakuutusyhtiön sivuilta onnistuu ilman trafia....ainakin iffiltä tuli mulle viesti että sen voi ottaa käyttöön vakuutusyhtiön sivuilta myös ilman että tarvii trafin sivuilla käydä

tänään otin varman päälle ja trafin sivuilta otin kesäauton ajoon

trafin sivuilla kun ottaa käyttöön niin muutama minutti yleensä menee että poistuu se punainen merkintä ajoneuvon kohdalla
 
trafin sivuilta vaan liikennekäyttöön ja se on siinä....myös vakuutusyhtiön sivuilta onnistuu ilman trafia....ainakin iffiltä tuli mulle viesti että sen voi ottaa käyttöön vakuutusyhtiön sivuilta myös ilman että tarvii trafin sivuilla käydä

tänään otin varman päälle ja trafin sivuilta otin kesäauton ajoon

trafin sivuilla kun ottaa käyttöön niin muutama minutti yleensä menee että poistuu se punainen merkintä ajoneuvon kohdalla

Ok. Pitää pihalla ensin testailla notta lähteekö kuinka varmasti käyntiin, muutaman kerran - ettei tienpäälle jää. Sitten jos ei hirveästi pelota niin takaisin liikennekäyttöön.
Luottamus tuohon vehkeeseen vähän fifty sixty. Mutta laitan liikenteeseen jos näyttää pelaavan. Ei muutaman kympin takia viitsi riskeerata.
 
Löytyiskö tonnin katiskaan vinkkejä, kun pari päivää oston jälkeen kaveri tajusi, että Vectra C vuotaa autopesuvedet apukuskin lattialle. Myyjä unohti mainita moisen ongelman.
 
Löytyiskö tonnin katiskaan vinkkejä, kun pari päivää oston jälkeen kaveri tajusi, että Vectra C vuotaa autopesuvedet apukuskin lattialle. Myyjä unohti mainita moisen ongelman.

Oisko se perinteinen eli ne vedenpoistoreiät tukossa tuulilasin alta. Joku varmaan osaa selittää paremminkin, itse ei nyt yövuoron jäljiltä taivu.
 
Ok. Pitää pihalla ensin testailla notta lähteekö kuinka varmasti käyntiin, muutaman kerran - ettei tienpäälle jää. Sitten jos ei hirveästi pelota niin takaisin liikennekäyttöön.
Luottamus tuohon vehkeeseen vähän fifty sixty. Mutta laitan liikenteeseen jos näyttää pelaavan. Ei muutaman kympin takia viitsi riskeerata.
Ennen vanhaan pystyi soittamalla vakuutusyhtiöön laittamaan auton seisontaan/liikenteeseen, Oldsia startatessa kun käyntiin lähti niin puhelin kouraan, soitto If.iin ja menoksi..... :cool:
-Syksyllä toisinpäin... :cigar2:
Tosin V8 jylisi betonisessa parkkihallissa että puheääntä sai korottaa, kuulivat If:issä että auto kävi.... :vihellys:
 
Ennen vanhaan pystyi soittamalla vakuutusyhtiöön laittamaan auton seisontaan/liikenteeseen, Oldsia startatessa kun käyntiin lähti niin puhelin kouraan, soitto If.iin ja menoksi..... :cool:
-Syksyllä toisinpäin... :cigar2:
Tosin V8 jylisi betonisessa parkkihallissa että puheääntä sai korottaa, kuulivat If:issä että auto kävi.... :vihellys:

Ennen oli ennen, ainakin yks kesäauto oli sellainen mikä oli talvet seisonnassa. Kyseinen kärry ainoa cabriolet suomessa...:vihellys: Muuten tehny vaan rekisteristä poistoja, silloin kun se oli vielä mahdollista.
No enpä ole tuotakaan kampetta ottanut vieläkään liikenteeseen, kun se saatana lähtee käyntiin riippuen kuun asennosta ja muista satunnaisista tekijöistä:tdown:
 
Suosituksia edullisesta peruutustutkan asentamisesta pk seuudulla. Olen miettinyt tällaista edullista versiota 7v vanhaan koslaan. C-Bright peruutustutkasarja 4 sensorilla | Motonet Oy
Muutamasta paikasta olen kysellyt, nin 200-300eur on "tarjous"...

Mutta itse kysymykseen. Voikohan tuohon vain ostaa jonkun hinnat alkaen setin ja vaihtaa pelkät sensorit (olettaen tietysti, että näissä on samanlaiset liittimet)? Ei tarttis repiä johtoja irti. Tai sitten pystyykö noita fiksailla? Ottaa irti, kuivattaa kunnolla, tiiviistää silikonilla? Kaippa sinne kosteus jostain pääsee.

Mä hommasin joskus sedän autoon biltemasta 30 eurolla pelkällä äänellä piipittävän sarjan, ja siitä ei kyllä voi pahaa sanoa - ellei laske sarjan mukana tullutta reikäsahaa jolla ei reikiä pysty tekemään kuin muoviin. Toiminut 8 vuotta vähintään yhtä luotettavasti kuin alkuperäistutkatkin.



Mitäs vittua tuolla huollossa on tehty? Laajan määräaikas huollon tarkastuslista on pitkä kuin nälkävuosi ja autossa on edelleen laakerit paskana, vuotaa öljyä pohjasta ja akku on nii loppu, ettei sille voi tehdä rasitustestiä? Luulis nyt perkele että no muut viat (pl. laatikko) olis pitänyt huomata? :confused: Ja nyt kun tuo laatikko vikakin tuli kuin tilauksesta!

Siis huolto-ohjelmaan kuuluu noiden kohteiden tarkastaminen ja asiakkaan informoiminen. Eihän satunnaisten laakerivikojen tai öljyvuotojen korjaaminen mihinkään määräaikaishuoltoon kuulu.



Ennen vanhaan pystyi soittamalla vakuutusyhtiöön laittamaan auton seisontaan/liikenteeseen, Oldsia startatessa kun käyntiin lähti niin puhelin kouraan, soitto If.iin ja menoksi..... :cool:
-Syksyllä toisinpäin... :cigar2:
Tosin V8 jylisi betonisessa parkkihallissa että puheääntä sai korottaa, kuulivat If:issä että auto kävi.... :vihellys:

Pystyyhän tuon edelleenkin soittamalla laittamaan liikenteeseen ja pois. Ennen verot vaan juoksivat ympäri vuoden, oli auto käytössä tai ei.
 
14692202.jpg


Uskaltaako ajaa salo turku välin? Yövuoroon pitöisi mennä. Idrive valitti paineista jo.
 
Kuhan ei ole niin syvä et kudoksia näkyy kumin halkeeman pohjalla, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Patin jos muodostaa ni runko rikki.
 
Kuhan ei ole niin syvä et kudoksia näkyy kumin halkeeman pohjalla, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Patin jos muodostaa ni runko rikki.

Kuva kertoo kaiken. Ei tuosta nyt mielestäni hirveän iso pala lähtenyt/ syvä tullut. Sitä ihmettelen kun noin 2km kuitenkin ajoin ensin ennen hälytyksen syttymistä.. Aika herkkä systeemi kyllä..
 
Kuva kertoo kaiken. Ei tuosta nyt mielestäni hirveän iso pala lähtenyt/ syvä tullut. Sitä ihmettelen kun noin 2km kuitenkin ajoin ensin ennen hälytyksen syttymistä.. Aika herkkä systeemi kyllä..
Heitän tähän teorian, jonka mukaan ilmat on tullut pihalle renkaan ja vanteen välistä, kun tuo on tuutattu kanttaria vasten. Tarkista renkaan ilmanpaine ja lisäksi vararenkaan paine tai paikkapullon päiväys ja ajele turkuun.
 
Itse ajellut paljon pahemmalla renkaalla. En ees viitsi kertoa miten sain palkeenkielen renkaaseen... Sitten kun vaihdettiin pari gummia uuteen, niin keskeltä rengasta löytyi sellaisest yllätykset, siis kuvion keskeltä. Ihme ettei räjähtäny jo aikaisemmin, ja se palkeenkieli ei edes ollut paha, muut löydöt kyllä. Niin siis paskoja oli kaks, joista yhdessä tuollainen lärpäke mitä kuvassa.
 
No, ajelen tosi varovasti saloon ja kestää jos kestää. Aamulla sitten liikkeeseen kun tänään ei auki ollut ainutkaan.

Kiitos mielipiteistä, ohittamaan en ketään ala :)
 
ei tollasella ole kyllä yhtään mitään merkitystä.

Joo, hälyn sain kuitattua järjestelmästä eikä ainakaan parin kilsan lenkin jälkeen takaisin tullut. Rengassetä oli sitä mieltä myös, että kovaa ajoa vain jos ei kudoksia näy ja ei niitä näy.
 
Auto kävi huollossa ja vasen alatukivarsi vaihdettiin (väljä, kolisi kuopissa), Nyt tuo kuitenkin kolisee kun rattia kääntää vasemmalle auton ollessa paikoillaan, mistä mahtaa johtua?

Sitten toinen kysymys, harrasteauton oikeanpuoleinen rumpujarru on jumiutunut täysin ja rengas ei pyöri ollenkaan. Jäi kiinni kun vedin käsijarrun päälle. Pitäisi tuo rumpu sada nyt kuitenkin irti, mutta ei onnistu, sillä jarru päällä. Räjäytyskuvien ja netin perusteella tuolle ei ole oikein mitään vapautusmekanismia, sillä automaattisäätökin ”väärin päin” ja siihen ei pääse käsiksi. Olisiko siis ideoita miten saada rumpu irti. Tämä siis Peugeot 106 mk1..
 
Auto kävi huollossa ja vasen alatukivarsi vaihdettiin (väljä, kolisi kuopissa), Nyt tuo kuitenkin kolisee kun rattia kääntää vasemmalle auton ollessa paikoillaan, mistä mahtaa johtua?

Sitten toinen kysymys, harrasteauton oikeanpuoleinen rumpujarru on jumiutunut täysin ja rengas ei pyöri ollenkaan. Jäi kiinni kun vedin käsijarrun päälle. Pitäisi tuo rumpu sada nyt kuitenkin irti, mutta ei onnistu, sillä jarru päällä. Räjäytyskuvien ja netin perusteella tuolle ei ole oikein mitään vapautusmekanismia, sillä automaattisäätökin ”väärin päin” ja siihen ei pääse käsiksi. Olisiko siis ideoita miten saada rumpu irti. Tämä siis Peugeot 106 mk1..

Lyöt sitä. Lujaa.
 
Auto kävi huollossa ja vasen alatukivarsi vaihdettiin (väljä, kolisi kuopissa), Nyt tuo kuitenkin kolisee kun rattia kääntää vasemmalle auton ollessa paikoillaan, mistä mahtaa johtua?

Sitten toinen kysymys, harrasteauton oikeanpuoleinen rumpujarru on jumiutunut täysin ja rengas ei pyöri ollenkaan. Jäi kiinni kun vedin käsijarrun päälle. Pitäisi tuo rumpu sada nyt kuitenkin irti, mutta ei onnistu, sillä jarru päällä. Räjäytyskuvien ja netin perusteella tuolle ei ole oikein mitään vapautusmekanismia, sillä automaattisäätökin ”väärin päin” ja siihen ei pääse käsiksi. Olisiko siis ideoita miten saada rumpu irti. Tämä siis Peugeot 106 mk1..
Käsijarrun linkkua varmaan saa käännettyä pultin reijästä, että jarru vapautuisi edes jonkun verran. Toki tämänkin jälkeen rummun irti saaminen voi olla pieni haaste ilman massajunttaa tai automaattisäädön kääntämisellä.
 
Mitenhän vanhan pienen manuaalin kytkin on menossa, kun liikkeellelähdössä joskus hieman ravistaa, ja poljinta nostaessa kytkin tarraa liian nopeasti ja kovaa kiinni. Kytkimen tuntumakohta on kaventunut selkeästi ja siten siirtynyt ylemmäs. Kytkin ei kuitenkaan luista, on kevyt painaa ja irrottaa ihan ok. Kerran on kuulemma polkimessa tuntunut kuin keitetty kananmuna kuorineen olisi jäänyt väliin, tämä hyvän aikaa sen jälkeen kun ongelmat alkoivat.
 
Miksi minusta tuntuu, että öljynvaihto kallistuu vuosi vuodelta. Onko enään mahdollista edes saada koko helahoitoa alta viidenkympin missään? onko mitään kevättarjouksia sattunut silmiin?
 
Miksi minusta tuntuu, että öljynvaihto kallistuu vuosi vuodelta. Onko enään mahdollista edes saada koko helahoitoa alta viidenkympin missään? onko mitään kevättarjouksia sattunut silmiin?
Tottakai se kallistuu; nykyään alkaa pienten nyrkkipajojen tuntihinnat olla siellä mitä merkkiliikkeiden olivat 10-15v sitten. Merkkiliikkeet taas sitten... Noh, taitaa olla satanen rikki ollut jo aikaa sitten "parhaissa". :D

Mutta kuten tuoltakin näkee:
Autojerry.fi

... alkaa "keskihinta" olla 95 eur ja halvimmatkin 60 eur. Halvimmalla saattaa päästä jos vie liikkeeseen joka sallii omat litkut ja suodattimen.
 
Itsellä menee takaiskarit vaihtoon, niin paketissa on kaasuiskarit. Toinen iskari on vuotanut ja nyt huomaa, että kolahtelee kuopissa. Niin kuinka paljon paremmat nuo on verrattuna noihin nesteiskareihin?
 
Miksi minusta tuntuu, että öljynvaihto kallistuu vuosi vuodelta. Onko enään mahdollista edes saada koko helahoitoa alta viidenkympin missään? onko mitään kevättarjouksia sattunut silmiin?

Tuo alle 50 euron pääseminen pajalla on kyllä melkoisen utopistinen suoritus, harvoin olen missään vehkeessä selvinnyt öljynvaihdosta alle 50 eurolla, vaikka olen sen itse tehnyt.
Ehkä joku mönkijä on mennyt alle tuon, kun öljyksi kelpaa halpa puolisynteettinen 10w40 ja suodatin on mallia pestävä verkko.

Autoistani halvinta öljynvaihto oli ehkä vanhaan Hiaceen, johon siihenkin meni 6,5 litraa Teboil Diamond Dieseliä a' 6,29 € / litra ja reilun 8 euron saksasta tilattu suodatin + 1,5 euron tiiviste eli pelkät tarvikkeet maksoivat jo yli tuon 50 euroa, niin ei siihen paljoa mahdu asentajan palkkakuluja tai katetta.

Vaikka korjaamo saisikin öljyistä ja suodattimista jonkun 10-30 % alennuksen vaikkapa verrattuna Mätänetin hintoihin, niin ei siitä 50 € ( verollisesta ) öljynvaihdosta silti jää minkäänlaista kannattavaa katetta.

Eri asia on sitten, jos tekee imuvaihtajalla pikana ilman suodattimen vaihtoa ja pistää jotain alle 3 € / litra maksavaa kuraa sen 4-5 litraa ja laskuttaa ylimenevät litrat asiakkaalta 8-10 € / litra hintaan.
 
Tuo alle 50 euron pääseminen pajalla on kyllä melkoisen utopistinen suoritus, harvoin olen missään vehkeessä selvinnyt öljynvaihdosta alle 50 eurolla, vaikka olen sen itse tehnyt.
Ehkä joku mönkijä on mennyt alle tuon, kun öljyksi kelpaa halpa puolisynteettinen 10w40 ja suodatin on mallia pestävä verkko
Jos itse tekee niin helpolla pääsee alle 30 euroon peruskinnerillä joka ei syö 6+ litraa LL-öljyä.

Esim. omaan kakkosauto-Focukseen (mk1, 1,4L isolohkoon menee 4,5L tms) 5L GM:n omaa 5W/30 öljyä Motonetistiä 19,90 ja siihen 7 euron suodatin päälle. Ei vain pihalla pukkien kanssa könyäminen innosta (tuli tehtyä viime syksynä kerran)... ;)
 
Jos itse tekee niin helpolla pääsee alle 30 euroon peruskinnerillä joka ei syö 6+ litraa LL-öljyä.

Esim. omaan kakkosauto-Focukseen (mk1, 1,4L isolohkoon menee 4,5L tms) 5L GM:n omaa 5W/30 öljyä Motonetistiä 19,90 ja siihen 7 euron suodatin päälle. Ei vain pihalla pukkien kanssa könyäminen innosta (tuli tehtyä viime syksynä kerran)... ;)

Itselle vaihdettiin korjaamossa aikanaan kakkoskopan mondeoon öljyt (2.0l 16v bensa ja 4.25l öljyä) ja olivat hommanneet öljyt + suodattimen. Muistaakseni Mobil 1 ford 5w-30 öljyt ja 15€ kalliimalla hinnalla kuin mitä se kannu olisi maksanut motonetissä.

Vissiin ottivat "välistä".
 
Jos itse tekee niin helpolla pääsee alle 30 euroon peruskinnerillä joka ei syö 6+ litraa LL-öljyä.

Esim. omaan kakkosauto-Focukseen (mk1, 1,4L isolohkoon menee 4,5L tms) 5L GM:n omaa 5W/30 öljyä Motonetistiä 19,90 ja siihen 7 euron suodatin päälle. Ei vain pihalla pukkien kanssa könyäminen innosta (tuli tehtyä viime syksynä kerran)... ;)
Samaan 27€ hintaan vaihtuu 1.8 Vectran öljyt ja suodatin.

GM/Saab-LongLife 5W-30 5l dexos2 | Motonet Oy
Öljynsuodatin Opel 16V sisäpanos | Motonet Oy

Jos vaatii tuon 5 litraa, niin Mobil maksaa 47€ (54€). Prosentteina jo iso hintaero.

33€ Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy
14€ Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 1l | Motonet Oy

Myös tuo 23€ öljy olisi sopivaa.
Motox FullSyn 5W-40 5l SM/CF | Motonet Oy
 
Te unohdatte nyt sen, että noi yritykset ei tee sitä hommaa huvikseen kavereille vaan sillä pitäisi maksaa palkat, vuokrat, laitteet, ellit, tellit, alvit, olvit jne. En tosin väitä, etteikö nykyinen tuntiveloitus ole autohuollosta liian kova hinta. Saa nähdä koska niihin iskee laskusuhdanne.

Motoxeja en uskalla toiste laittaa. Oli muuttunut ihan vedeksi 10tkm aikana. Miellään käyttäisin halpoja kun tuota menee aina 8litraa kerrallaan. Jos on ehdotuksia mistä tilata jotain merkkituotetta halvemmalla esim. suurempi setti kerralla niin kuuntelen ja kiitän.
 
Jos itse tekee niin helpolla pääsee alle 30 euroon peruskinnerillä joka ei syö 6+ litraa LL-öljyä.

Esim. omaan kakkosauto-Focukseen (mk1, 1,4L isolohkoon menee 4,5L tms) 5L GM:n omaa 5W/30 öljyä Motonetistiä 19,90 ja siihen 7 euron suodatin päälle. Ei vain pihalla pukkien kanssa könyäminen innosta (tuli tehtyä viime syksynä kerran)... ;)

Jos korjaamo vaihtaa tuollaisen peruskinnerin öljyt tarjouksella 50 € sis. alv eli noin 40 € verottomana, niin jäähän tuossa 18 € arvoa työlle ( 40 € alv 0% veloitus - tarvikkeet n. 22 € alv 0% ), jos ajattelee että öljyt ja suodattimet menevät "nahkoineen".

Näitä autoja pitäisi sitten tehdä kolme tunnissa, että oltaisiin kannattavassa tuntiveloituksessa pidemmän päälle.

Toisaalta tuollaisia 40 € alv 0% öljynvaihtoja pitäisi tehdä noin 250 kappaletta kuussa eli 12,5 päivässä, jotta päästäisiin siihen 10 000 € kk/nostinpaikka liikevaihtoon, jota pidetään kannattavuuden rajana.
Tästäkin optimaalisesta 250 auton määrästä myyntikatetta jäisi huimat 10 % eli 1000 € jolla ei kauaa korjaamoa pyöritetä.

250 vaihtoa a' 40 € alv 0% - 3500 € palkkakuluja ( 1,4 kertaa kk palkka 2500 € ) - öljyt + tarvikkeet 22€ alv 0% x 250 kpl = 1000 €

Tuolla tonnilla pitäisi sitten maksaa koneet ja laitteet, toimitilat, markkinointikulut yms. ja omistajallekkin olisi hyvä jäädä vähän palkkaa.

Eli 50 € öljynvaihto tarjouksia ei kannata korjaamoyrittäjän paljoa myydä kuin asiakashankinnan kannalta, vaan mielummin myy 99 €-299 € kausi- / vuosihuoltoja, joissa työnä on tuo öljyjen ja suodattimien vaihto + tarkastuksia, joiden avulla saa lisää myyntiä korjauksista.

Itselle vaihdettiin korjaamossa aikanaan kakkoskopan mondeoon öljyt (2.0l 16v bensa ja 4.25l öljyä) ja olivat hommanneet öljyt + suodattimen. Muistaakseni Mobil 1 ford 5w-30 öljyt ja 15€ kalliimalla hinnalla kuin mitä se kannu olisi maksanut motonetissä.

Vissiin ottivat "välistä".

Kuten tuossa ylempänä laskin, niin korjaamon on pakko ottaa "välistä", jotta saavat jotain katetta työlleen.
 
Kyllä minä muistelen et joku öljyjokeri tai öljypiste, mikä tekee pääasiassa vain noita öljynvaihtoja, olisi joskus aikoinaan 25e vaihtanu suotimen ja öljyt normihenkilöautoon. Tietenkään sinne ei mitään SuperRallyFormulaHyperUltra öljyä laitettukkaan, mutta ei se nyt ihan kuraakaan ollut.
 
Kyllä minä muistelen et joku öljyjokeri tai öljypiste, mikä tekee pääasiassa vain noita öljynvaihtoja, olisi joskus aikoinaan 25e vaihtanu suotimen ja öljyt normihenkilöautoon. Tietenkään sinne ei mitään SuperRallyFormulaHyperUltra öljyä laitettukkaan, mutta ei se nyt ihan kuraakaan ollut.

Lyhytaikaisena tarjouksena tuollainen on voinut ollakkin, mutta ei tuolla pidempään tehdä kannattavaa bisnestä.

Joensuun Öljypisteellä oli joskus tarjouksena öljynvaihto 25 €, mutta se sisälsi vain pelkän työn, suodatin ja öljyt laskutettiin erikseen ja homman kate taisi tulla niistä.
 
Olen viime aikoina huomannut, että auto käy jonkin aikaa korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla kun aloitan ajon, tyyliin 1500-2000 (normaalisti n. 1000). Auto sijaitsee maanalaisessa hallissa, jossa on viileää mutta ei kylmää. Jonkin ajan jälkeen kun on ajanut, niin tyhjäkäyntikierrokset normalisoituvat.

Onkohan tämä huolestuttavaa?
 
Jos korjaamo vaihtaa tuollaisen peruskinnerin öljyt tarjouksella 50 € sis. alv eli noin 40 € verottomana, niin jäähän tuossa 18 € arvoa työlle ( 40 € alv 0% veloitus - tarvikkeet n. 22 € alv 0% ), jos ajattelee että öljyt ja suodattimet menevät "nahkoineen".
Te unohdatte nyt sen, että noi yritykset ei tee sitä hommaa huvikseen kavereille vaan sillä pitäisi maksaa palkat, vuokrat, laitteet, ellit, tellit, alvit, olvit jne.
Niin no, itse ainakin viittasin tuohon "harvoin olen missään vehkeessä selvinnyt öljynvaihdosta alle 50 eurolla, vaikka olen sen itse tehnyt." -tekstiin. Eli pääsee itse tekemällä toki.

Jos maksaa firmalle 60-100 euroa tuntipalkkaa, vaikkei homma 15 minuuttia pidempään kestäisikään (yleensä 25 pohjamovien irroituksineen ja jos kunnolla odottaa että viimeisetkin tipat tulee pihalle), niin varmasti ei pääse.
 
Kyllä minä muistelen et joku öljyjokeri tai öljypiste, mikä tekee pääasiassa vain noita öljynvaihtoja, olisi joskus aikoinaan 25e vaihtanu suotimen ja öljyt normihenkilöautoon. Tietenkään sinne ei mitään SuperRallyFormulaHyperUltra öljyä laitettukkaan, mutta ei se nyt ihan kuraakaan ollut.

Öljypisteestä saa edelleenkin alle 50€ öljyt suodattimineen vaihdettuna jos 4l öljyä riittää ja 5w-40 luokitus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 744
Viestejä
4 497 470
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom