Pyrres
Apina koulutuksessa
- Liittynyt
- 18.07.2017
- Viestejä
- 4 986
No siis tuo on omalla tavallaan niin simppeliä kuin olla ja voi. Tarkista speksit, öljyn määrä, öljynpaine ja tadaa... Kaikki on kunnossa. Tosiasia on että eroja voi oikeasti olla. Etenkin jos on vanhempi auto joka tarvitseekin eri speksien mukaista öljyä kuin uutena. Itsellä öljynpaineet hyppäsivät ihan törkeästi parempaan suuntaan kun vaihdoin speksien mukaisesta mallin harrastajien suosittelemaan viskositeettiin ja kone käy nätimmin, öljynpaineet ovat ihan eri luokkaa ja kone tuntuu muutenkin terveemmältä kelissä kuin kelissä (oli talvi tai kesä ja tässä siis 100tkm ajettu aikalailla sunnuntaisin kirkkoon ajeltu vain yläkierroksilla heräävä kone). Löydä tuossa nyt sitten se tasapaino fiksun hintaisten mutta tarpeeksi hyvien vs ylihintaisten spessu öljyjen välillä. Siihen sitten vielä tuo harraste vs käyttis niin tadaa.... Ei helppoa hommaa.Onhan öljyissä eroja. Yksi asia on, että laatuöljy usein voitelee pitempään. Jos taas öljyjä vaihtaa useammin, niin laadulla on vähemmän merkitystä (oikeat speksit tietysti pitää olla). Hankaluus on saada selville mikä öljy sitten on laadukasta. Esim. merkkiharrastajilta voi kysellä kokemuksia öljyistä vastaavassa moottorissa. Yksi usein ilmenevä heikomman laadun merkki on, että öljynkulutus alkaa lisääntyä jo muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen, kun laatuöljy saattaa pysyä tikun ylärajalla koko vaihtovälin ajan. Ja jos öljyjen ominaisuuksissa on eroja, niin hinta on niistä tavallisesti se pienin ero. Jos huoltamalla vähän paremmin saa moottorin kestämään pitempään niin siinä sitten säästää selvää rahaa.
Ainoastaan VW Kupla "jokkiskoneella" oli auto missä käytin hyvin spessu öljyjä jotka toimivat hyvin ilmajäähdytteisen kierroskoneen kanssa. Oli ihan ns. "racing" öljyjä. Maksoi mukavasti, mutta toimi.