Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ole koskaan tullut ajateltua tarkemmin, että millä metodeilla autokorjaamolla siirrellään ajokelvotonta autoa? Masinoidaan jokainen liikenevä ukko työtämään? Laitetaanko renkaiden alle siirtoalustat?
 
Ei ole koskaan tullut ajateltua tarkemmin, että millä metodeilla autokorjaamolla siirrellään ajokelvotonta autoa? Masinoidaan jokainen liikenevä ukko työtämään? Laitetaanko renkaiden alle siirtoalustat?
Riippuu vauriosta. Mutta esim juuri rengas alle taittuneena tms niin alustaa alle ja menoksi.
 
Auto (hlöauto, Avensis TD 2.0 vm.2000) pomppas katsastuksessa oikean puoleisen helmakotelon ruostevaurion takia. Kävin nyt pyytämässä yhdestä paikasta hinta-arvion korjauksesta ja sain arvioksi n. 300€. Paikattava alue on noin 30-40cm eteenpäin takarenkaan kotelosta lähtien.

Kuulostaako toi arvio oikeanlaiselta? Arvionti on toki varmaan vaikeaa ilman kuvia, mutta jos jotain haarukkaa sais, niin olisin tyytyväinen ja kiitollinen :tup:. Itsellä ei oo mitään hajua noista...
 
Auto (hlöauto, Avensis TD 2.0 vm.2000) pomppas katsastuksessa oikean puoleisen helmakotelon ruostevaurion takia. Kävin nyt pyytämässä yhdestä paikasta hinta-arvion korjauksesta ja sain arvioksi n. 300€. Paikattava alue on noin 30-40cm eteenpäin takarenkaan kotelosta lähtien.

Kuulostaako toi arvio oikeanlaiselta? Arvionti on toki varmaan vaikeaa ilman kuvia, mutta jos jotain haarukkaa sais, niin olisin tyytyväinen ja kiitollinen :tup:. Itsellä ei oo mitään hajua noista...
Rehellisesti, 300e ei kuulosta edes pahalta. Maksoin joskus 600e koko helmojen teosta ja se oli olevinaan kallista vuonna miekka ja kivi. Tämä siis oletuksella että tekee ns oikein eikä vaan hitsaa ohutta peltiä ruosteeseen ja paklaa loppuja. Kysy voiko tuosta helmasta nostaa vielä vuoden kuluttua autoa kuten normaalisti ilman että maali lohkeilee tai pakkeli paukkuu, jos kyllä niin katsoisin että anna mennä.
 
Auto (hlöauto, Avensis TD 2.0 vm.2000) pomppas katsastuksessa oikean puoleisen helmakotelon ruostevaurion takia. Kävin nyt pyytämässä yhdestä paikasta hinta-arvion korjauksesta ja sain arvioksi n. 300€. Paikattava alue on noin 30-40cm eteenpäin takarenkaan kotelosta lähtien.

Kuulostaako toi arvio oikeanlaiselta? Arvionti on toki varmaan vaikeaa ilman kuvia, mutta jos jotain haarukkaa sais, niin olisin tyytyväinen ja kiitollinen :tup:. Itsellä ei oo mitään hajua noista...

Vertailuna, mulla makso fordiin reilu vuos sitten takapuskurin etupuolelle helmapalkkiin n. 5x15cm reiän paikkaus 120e. Vaikutti helpolta paikalta korjata, lähestulkoon suora pala peltiä.
 
@Pyrres Kiitos tiedosta! Helpottaa fiilistä kun ei tarvi epäillä et tulis kusetetuksi tuossa asiassa.

@lelfonso Tässä tapauksessa ei päästä suorallapallalla vaan vaatii muokkausta ja sen muokkauksen kun ottaa huomioon, niin vaikuttaa toi mun saama hinta-arvio ihan asialliselta.
 
Ei ole koskaan tullut ajateltua tarkemmin, että millä metodeilla autokorjaamolla siirrellään ajokelvotonta autoa? Masinoidaan jokainen liikenevä ukko työtämään? Laitetaanko renkaiden alle siirtoalustat?

Riippuu korjaamosta ja auton kunnosta, mutta yleensä siirtoalustoilla ja lihasvoimalla kikkailemalla.

Tosin yhdessä korjaamossa oli asennettu 50 metrin vaijerilla oleva sähkövinssi lattiaan, niin sillä vetivät lavetilla pihaan tulleet autot sisään halliin ja suoraan nostinpaikalle.

Kaverilla kun oli aikoinaan autokorjaamo/peltipaja/maalaamo/hinauspalvelu, niin hän tökki yleensä risat autot pihasta sisään halliin omalla hinurillaan, nostimet ja muut työkalut oli aseteltu halliin siten, että auton pystyi tiputtamaan hallin sisällä Volvo FL6:sen hinurin päältä.

Yhdessä osa-aikaisen maajussin pyörittämässä korjaamossa, jossa korjattiin käytännössä kaikkea missä on polttomoottori tai pyörät, pihassa olevia vehkeitä siirreltiin notkeasti ison pyöräkuormaajan ja trukkipiikkien kanssa, toki tuolla oli monesti korjattavana traktoria, puimuria, kuorma-autoa ja maatalouslaitetta, mitä ei enää käsivoimin siirtele.
Eräskin konevikainen mersu siirtyi nostimelle varsin näppärästi, kun isäntä ajoi koneen auton taakse, laittoi pattingit sopiviin kohtiin ja kärräsi auton sisään halliin.
 
Ford Fiesta '18. En tiedä onko säädettävää... Oletin, että auto korjataan jotenki toleransseihin, mutta tämmösen mä nyt sain.
Ihan vain objektiivinen näkemys aiheeseen:
Autossasi on takana ns. yhdystukiakseli jossa ei ole minkään valtakunnan säätöjä mihinkään suuntaan. Korjaamo ei sitä tuon kummemmaksi voi säätää vaikka mitä tekisi. Ainoa tapa muuttaa arvoja on vaihdella ko. akselin etuheloja tai koko akselia sokkona ja toivoa että arvot muuttuu ja vielä parempaan suuntaan...
Käytännössä nuo arvot on ok ja ne voi uudessakin autossa suoraan tehtaalta olla vielä pahemmat kuin mitä sinulla nyt on. Pääasia että siellä on harituksen sijaan aurausta molemmin puolin, eikä kokonaisauraus ole aivan järjetön. Huomaa että säätöarvot ovat minuuteissa, ei asteissa, eli heitto on äärimmäisen pieni, eikä näy renkaissa jos muistat kierrättää niitä joka vaihdon yhteydessä.
Taka-akselin heitto kompensoidaan etuakselin säädöillä, jolloin kulkukulma jää hiukan toispuoleiseksi, mutta ei vaikuta auton käyttöön. Et huomaa mitenkään että auto menee muutaman asteen kymmenyksen verran "kylki edellä".

LIsähuomiona mainittakoon että tuollaisen ripustuksen saadessa tällin sivusta, näkee mahd. akselin vaurioitumisen nimenomaan siitä että auraus vaihtuu haritukseksi. Jos vauriopuoli oli sama missä nyt arvo "pielessä", niin täräys on pikemminkin parantanut arvoja kuin huonontanut...
 
Viimeksi muokattu:
Sattuuko kellään olemaan kokemuksia SmartDrive -autovakuutuksesta? Omavastuu siinä on aika kova, 500 euroa, mutta onko joku bongannut muita negatiivisia puolia?

 
Ihan vain objektiivinen näkemys aiheeseen:
Autossasi on takana ns. yhdystukiakseli jossa ei ole minkään valtakunnan säätöjä mihinkään suuntaan. Korjaamo ei sitä tuon kummemmaksi voi säätää vaikka mitä tekisi. Ainoa tapa muuttaa arvoja on vaihdella ko. akselin etuheloja tai koko akselia sokkona ja toivoa että arvot muuttuu ja vielä parempaan suuntaan...
Käytännössä nuo arvot on ok ja ne voi uudessakin autossa suoraan tehtaalta olla vielä pahemmat kuin mitä sinulla nyt on. Pääasia että siellä on harituksen sijaan aurausta molemmin puolin, eikä kokonaisauraus ole aivan järjetön. Huomaa että säätöarvot ovat minuuteissa, ei asteissa, eli heitto on äärimmäisen pieni, eikä näy renkaissa jos muistat kierrättää niitä joka vaihdon yhteydessä.
Taka-akselin heitto kompensoidaan etuakselin säädöillä, jolloin kulkukulma jää hiukan toispuoleiseksi, mutta ei vaikuta auton käyttöön. Et huomaa mitenkään että auto menee muutaman asteen kymmenyksen verran "kylki edellä".

LIsähuomiona mainittakoon että tuollaisen ripustuksen saadessa tällin sivusta, näkee mahd. akselin vaurioitumisen nimenomaan siitä että auraus vaihtuu haritukseksi. Jos vauriopuoli oli sama missä nyt arvo "pielessä", niin täräys on pikemminkin parantanut arvoja kuin huonontanut...
Kiitos paljon! Juuri tällaisia asiantuntemusta ja insightia kaipasin!

Myyjä ja korjaamo (eri merkkiliikkeitä, sijainnista johtuen) molemmat avuliaita, ja nyt on luvattu "yrittää säätää akselia". En tiedä vielä mitä se tarkoittaa, mutta selvitän sen ennenkuin ruvetaan lekaa kaivamaan hyllystä. Ehkä näiden helojen tms. vaihtoa sitten. Annettakoon kokeilla nyt se, kun on tarjottu.

Olen huomioinut asteet/minuutit, mutta hyvä kun huomautit. Heitto siis optimiin n. 0,24 astetta ja 0,1 astetta ohjearvon ylärajaan. Isoin kuumotus tulee siitä, että ylitys on +75% ohjearvon pelivarasta (saa heittää '8 mutta heittää '14). Kuulostaa paljolta ja suuntauspaperi huutaa katastrofia.
 
Kiitos paljon! Juuri tällaisia asiantuntemusta ja insightia kaipasin!

Myyjä ja korjaamo (eri merkkiliikkeitä, sijainnista johtuen) molemmat avuliaita, ja nyt on luvattu "yrittää säätää akselia". En tiedä vielä mitä se tarkoittaa, mutta selvitän sen ennenkuin ruvetaan lekaa kaivamaan hyllystä. Ehkä näiden helojen tms. vaihtoa sitten.

Olen huomioinut asteet/minuutit, mutta hyvä kun huomautit. Heitto siis optimiin n. 0,24 astetta ja 0,1 astetta ohjearvon ylärajaan. Isoin kuumotus tulee siitä, että ylitys on +75% ohjearvon pelivarasta (saa heittää '8 mutta heittää '14). Kuulostaa paljolta ja suuntauspaperi huutaa katastrofia.
Voi olla että jotain pystyy säätämään pelaamalla koko akseliston kiinnityksillä, shimmauksella (en ole Fiestan alla ollut tutkimassa onko MITÄÄN säätöjä yms) tms juituilla mutta tuskin tosiasiassa edes ajavat kippoa sisään vaan sanovat vain ettei onnistu :D. Ja tosiaan enemmänkin näkisin että olennaisin asia on että olet infonnut nyt kaikkia osapuolia että akseli ei ole täysin arvoissaan ja täten jos jotain ilmenee niin syyllistä ei tarvitse etsiä kaukaa. Ei tarvitse sitten kirota kun joku kusee yhtäkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vain objektiivinen näkemys aiheeseen:
Autossasi on takana ns. yhdystukiakseli jossa ei ole minkään valtakunnan säätöjä mihinkään suuntaan. Korjaamo ei sitä tuon kummemmaksi voi säätää vaikka mitä tekisi. Ainoa tapa muuttaa arvoja on vaihdella ko. akselin etuheloja tai koko akselia sokkona ja toivoa että arvot muuttuu ja vielä parempaan suuntaan...
Käytännössä nuo arvot on ok ja ne voi uudessakin autossa suoraan tehtaalta olla vielä pahemmat kuin mitä sinulla nyt on. Pääasia että siellä on harituksen sijaan aurausta molemmin puolin, eikä kokonaisauraus ole aivan järjetön. Huomaa että säätöarvot ovat minuuteissa, ei asteissa, eli heitto on äärimmäisen pieni, eikä näy renkaissa jos muistat kierrättää niitä joka vaihdon yhteydessä.
Taka-akselin heitto kompensoidaan etuakselin säädöillä, jolloin kulkukulma jää hiukan toispuoleiseksi, mutta ei vaikuta auton käyttöön. Et huomaa mitenkään että auto menee muutaman asteen kymmenyksen verran "kylki edellä".

LIsähuomiona mainittakoon että tuollaisen ripustuksen saadessa tällin sivusta, näkee mahd. akselin vaurioitumisen nimenomaan siitä että auraus vaihtuu haritukseksi. Jos vauriopuoli oli sama missä nyt arvo "pielessä", niin täräys on pikemminkin parantanut arvoja kuin huonontanut...
Huolto nyt keksi, että he ottavat auton sisään, ja kokeilevat vääntää akselia niin, että saisivat vasemman puolen aurauksen ohjearvoon. Että kun oikealla puolella on aurauksessa ns. vähän varaa ottaa sisäänpäin, niin "keskittävät" sitten aurauksen voimalla. Eli yhteysauraus pysyy samana, sen suunta vain "korjataan".

Minusta kyllä kuulostaa, että tuosta ei hyvä heilu. Liikkuu muuten hyvä geometria miten sattuu. En taida antaa autoa tuohon.
 
Huolto nyt keksi, että he ottavat auton sisään, ja kokeilevat vääntää akselia niin, että saisivat vasemman puolen aurauksen ohjearvoon. Että kun oikealla puolella on aurauksessa ns. vähän varaa ottaa sisäänpäin, niin "keskittävät" sitten aurauksen voimalla. Eli yhteysauraus pysyy samana, sen suunta vain "korjataan".

Minusta kyllä kuulostaa, että tuosta ei hyvä heilu. Liikkuu muuten hyvä geometria miten sattuu. En taida antaa autoa tuohon.
Jos meinaavat ihan oikeasti pakottaa akselia mallia leka ja/tai vetopenkki niin kuulostaa jo viimeisen päälle neuvostomeiningiltä...

Jospa kuitenkin tarkoittivat, että asemoivat akselin uudelleen paikalleen. Jonkin verranhan sitä varmaan saa "säädettyä" ihan irroittamalla ja kiinnittämällä vain uudelleen, kun samalla vedättää akselia eri asentoon.
Yhtä suurella todennäköisyydellä ko. operaatio auttaa tasan sen verran, että mittauspöytäkirjaan saadaan paremmat arvot, sinulle hyvä mieli ja ajossa akseli hakee taas paikkansa ja arvot muuttuu joksikin aivan muuksi...

Sanoisin edelleen että tässä tehdään nyt vain kärpäsestä härkästä. Jos kuitenkin häiritsee niin vaadi että uusivat akselin samaan vahinkoon kuuluvana. Korjaamolle työllistävä vaikutus ja näet sitten itsekin muuttuko arvot uudellakaan akselilla.

Loppukevennyksenä ja esimerkkinä minkä magnitudin heitosta on kysymys:
Omissa harrastevehkeissä tuon pienuusluokan virheitä pyöränkulmissa on perinteisesti korjattu pyytämällä kaveria nojaamaan renkaaseen sillä aikaa kun itse painaa entterillä arvot talteen, kun on tarvittu katsurille pelkkää vihreää näyttävä lappu...;)
 
Viimeksi muokattu:
Jos meinaavat ihan oikeasti pakottaa akselia mallia leka ja/tai vetopenkki niin kuulostaa jo viimeisen päälle neuvostomeiningiltä...

Jospa kuitenkin tarkoittivat, että asemoivat akselin uudelleen paikalleen. Jonkin verranhan sitä varmaan saa "säädettyä" ihan irroittamalla ja kiinnittämällä vain uudelleen, kun samalla vedättää akselia eri asentoon.
Yhtä suurella todennäköisyydellä ko. operaatio auttaa tasan sen verran, että mittauspöytäkirjaan saadaan paremmat arvot, sinulle hyvä mieli ja ajossa akseli hakee taas paikkansa ja arvot muuttuu joksikin aivan muuksi...

Sanoisin edelleen että tässä tehdään nyt vain kärpäsestä härkästä. Jos kuitenkin häiritsee niin vaadi että uusivat akselin samaan vahinkoon kuuluvana. Korjaamolle työllistävä vaikutus ja näet sitten itsekin muuttuko arvot uudellakaan akselilla.

Loppukevennyksenä ja esimerkkinä minkä magnitudin heitosta on kysymys:
Omissa harrastevehkeissä tuon pienuusluokan virheitä pyöränkulmissa on perinteisesti korjattu pyytämällä kaveria nojaamaan renkaaseen sillä aikaa kun itse painaa entterillä arvot talteen, kun on tarvittu katsurille pelkkää vihreää näyttävä lappu...;)
Hetkinen, voiks toi vaikuttaa katsastukseen? :interested:
 
Fiesta vetää ja jarruttaa edestä ja on kevyt auto. Jos taka-akseli ja navat ovat sen verran kunnossa, että takapyörätkin pyörivät ajossa, eivät renkaat kulu juuri ollenkaan takapäässä. Jos niin älyttömästi autolla ajaa, että takarenkaatkin kuluvat havaittavasti, joutuu eteen vaihtamaan useammankin kerran uudet renkaat kesäkauden aikana.
 
Hetkinen, voiks toi vaikuttaa katsastukseen? :interested:
Ei voi, tuossa esimerkissä oli puhe esim. madallussarjan asennuksesta ja sen muutoskatsastuksesta, johon vaaditaan suuntauspöytäkirja. Näihin nojailusäätöihinkin turvaudutaan vasta siinä vaiheessa jos/kun ripustuksesta loppuu säätövara kesken...
 
Millaisen tunkin ostan renkaiden vaihtoon? Tähän asti olen saksitunkeilla mennyt mutta ne on aika rimpuloita ja viimeisimmän vein takaisinkutsun vuoksi pois. Jos nyt ajatellaan vaikka Motonetin valikoimaa niin hallitunkkeja on alkaen parista kympistä aina satasiin. Mikä noissa on erona jos renkaiden kausivaihtoon laite tulisi? Mulla on noista hallitunkeista tosi vähän kokemusta ja se vähäkin on vain sellaisesta ammattilais versiosta. Vinkkejä?
 
Millaisen tunkin ostan renkaiden vaihtoon? Tähän asti olen saksitunkeilla mennyt mutta ne on aika rimpuloita ja viimeisimmän vein takaisinkutsun vuoksi pois. Jos nyt ajatellaan vaikka Motonetin valikoimaa niin hallitunkkeja on alkaen parista kympistä aina satasiin. Mikä noissa on erona jos renkaiden kausivaihtoon laite tulisi? Mulla on noista hallitunkeista tosi vähän kokemusta ja se vähäkin on vain sellaisesta ammattilais versiosta. Vinkkejä?
Tekniikan maailman testatessa alle 50 euron markettihallitunkkeja voittajaksi valittiin Motonetin 2tn "racing" ja sitä puolsi tunkin renkaiden etäisyydellä (akseliväli ja raideväli) saavutettu tukevuus.


Olen tuosta testistä lähtien vaihtanut renkaat sillä. Tuntuuhan se rimpulalta epätasaisella betonilla, mutta mieluummin sitä kannan alas autohalliin renkaidenvaihdossa kuin 40kg hallitunkkia jonka myös omistan. Varmasti kestää tuossa käytössä muutamien autojen eliniän kun putsaa käytön jälkeen, säilyttää lämpimässä eikä päästä kuivaksi.

Töissä käytän kalliita pieniä ja isoja hallitunkkeja, ero tuohon halpikseen on se että halpiksen kanssa täytyy asetella huolellisesti ja ottaa vastuuta turvallisuudesta, ammattivehkeen voi laittaa vähän sinnepäin ja pumppailla nollat taulussa.
 
Kiitti. Varasin Autokeskukseen ajan maanantai-iltapäivälle. Soitan vielä aamulla Pohjantähteen että on ok.

Auto ostettu autoverkkokauppa.fi:sta ja sielläkin mainitaan kolarikorjaamopartneriksi tuo Autoklinikka, mutta tuo Autokeskus omaan korvaan kuulostaa luotettavammalta kun he myös myyvät tuota autoa.
Päivitetäänpä tätä. Eli pari viikkoa sitten tarttui tuuli oveen sitä avattaessa ja taittoi pellin mutkalle kun osui ovi kaiteeseen. Sen seurauksena osumaa sai myös takaovi kun suljin etuoven. 4 päivää oli auto Autokeskuksella vauriokorjauksessa. Kuskin ovi meni kokonaan uusiksi, takaovi vain maalattiin, samoin molempien ovien tiivisteet ja koristelistat uusiksi. n. 3500€ tuli hintaa, joista itse maksoin 300€ ja loput meni vakuutusyhtiölle. Hyvää jälkeä tekivät ja nyt kelpaa taas ajella ja jotain on taas opittu.
 
Olisi autokaupat tiedossa jossa autot vaihtuvat päikseen ilman välirahaa. Miten tämä hoituu yksityisten välillä turvallisesti ja mahdollisimman pienellä paperisodalla? Periaatteessa kai ilmoitusosien täyttäminen&luovuttaminen toiselle osapuolelle molemmista ajoneuvoista riittää? Luovari kai on hyvä omaksi turvaksi olla, mutta kauppakirja?
 
Olisi autokaupat tiedossa jossa autot vaihtuvat päikseen ilman välirahaa. Miten tämä hoituu yksityisten välillä turvallisesti ja mahdollisimman pienellä paperisodalla? Periaatteessa kai ilmoitusosien täyttäminen&luovuttaminen toiselle osapuolelle molemmista ajoneuvoista riittää? Luovari kai on hyvä omaksi turvaksi olla, mutta kauppakirja?

Molemmille täysin täytetyt luovarit, pohjana: 68.9 KB file on MEGA

Ja jos myyjänä olet niin raapustat paperiin lisäksi traficomin sivuilla luomasi varmennekoodin. Muussa tapauksessa, eli ostajana pyydät saada varmennekoodin mahdollista ostajan puolelta tapahtuvaa sujuvaa nimiin siirtoa varten.

Muuta ei tarvitse. Nuo em hommat kun tekee niin ei voi mennä pieleen, vaikka nettipalvelu ei toimisi, jne.

Luovarit siksi molemmille että siihen tulee myös oleelliset jutut sitä varten jos toinen ei teekkään rekisteri-ilmoitusta niin toinen voi sen tehdä.

Kauppakirjan olen kerran tehnyt kun pappa halusi ostaessaan sellaisen, ei mitään hajua mihin sitä tarvitsi. Vaikka sai myös luovarin.
 
Molemmille täysin täytetyt luovarit, pohjana: 68.9 KB file on MEGA

Ja jos myyjänä olet niin raapustat paperiin lisäksi traficomin sivuilla luomasi varmennekoodin. Muussa tapauksessa, eli ostajana pyydät saada varmennekoodin mahdollista ostajan puolelta tapahtuvaa sujuvaa nimiin siirtoa varten.

Muuta ei tarvitse. Nuo em hommat kun tekee niin ei voi mennä pieleen, vaikka nettipalvelu ei toimisi, jne.

Luovarit siksi molemmille että siihen tulee myös oleelliset jutut sitä varten jos toinen ei teekkään rekisteri-ilmoitusta niin toinen voi sen tehdä.

Kauppakirjan olen kerran tehnyt kun pappa halusi ostaessaan sellaisen, ei mitään hajua mihin sitä tarvitsi. Vaikka sai myös luovarin.
Kiitos! Onko niin että tuo varmenne 100% luotettava nykyään, nopeasti kun vilkaisin niin oman auton kohdalla olisin voinut luoda uuden heti perään vanhan jälkeen? Eikö tuossa ole porsaanreikä jos kauppojen jälkeen aiempi omistaja uusii koodin ja vanha ei ole enää voimassa? Tuli vaan juuri sopivasti luettua tämä aiemmin… Autokauppias kiristää ostajalta rahaa Trafin sähköisellä varmenteella - Trafi pitää yksittäistapauksena

Ja olen siis ”ostajana” näissä vaihtokaupoissa.
 
Voitte myöskin sotun kautta luovuttaa autot instana toiselle Trafin sivujen kautta jos varmenteet jänskättää.
 
Kiitos! Onko niin että tuo varmenne 100% luotettava nykyään, nopeasti kun vilkaisin niin oman auton kohdalla olisin voinut luoda uuden heti perään vanhan jälkeen? Eikö tuossa ole porsaanreikä jos kauppojen jälkeen aiempi omistaja uusii koodin ja vanha ei ole enää voimassa? Tuli vaan juuri sopivasti luettua tämä aiemmin… Autokauppias kiristää ostajalta rahaa Trafin sähköisellä varmenteella - Trafi pitää yksittäistapauksena

Ja olen siis ”ostajana” näissä vaihtokaupoissa.

Ei se aivan pomminvarma juttu ole. Eli pelkästään varmenteella ei kannata tehdä kauppaa. Itselläkin kävi kerran joku kämmi sen kanssa, tai siis myyjällä kävi, ja lopputulos oli että sain muistaakseni viikolta lisälaskut liikennevakuutuskeskukselta kun luovareissa ei päivämäärät sen sekoilun aikana täsmänneet tms. rekisteröinti venähti viikolla tai parilla.. olisi päässyt helpommalla vaan kun olisi tehnyt nuo perinteiset paperit kaikilla tiedoilla.

-> Tehdään tuo luovarit molemmille, että voi kumpikin halutessaan tehdä omistajanvaihdoksen mikäli varmenne ei toimikkaan. Myyjä voi tehdä sen luovarin avulla traficomissa ja ostaja voi tehdä konttorilla, koska tuo luovari on siellä pätevä asiakirja.
 
Sattuuko täällä olemaan Corolla E110 tietäjiä (-98)?

Pystyykö ilman palojen mittaamista päättelemään, että onko jarrut Akebonon vai Sumitomon?
Esim. Motonet tarjoaa rekkarilla molempaa vaihtoehtoa.

Sumitomo "Autoihin ilman vahvistettua jousitusta" ja Akebono " Autoihin, joissa vahvistetut jouset"

Lisäksi takapään rumpujarruihin on olemssa ainakin kahta eri mittaista rumpua, mutta tuon mittaa helposti kun vaihtelee renkaita.
Eihän se ole ongelma mitata etupalojakaan, mutta olisi nice to know etukäteen.

Entä mitä tuo vahvistettu jousitus tässä yhteydessä meinaa ja voiko jostain päätellä (tyyppikilvestä tjs?), että kumpi "alusta" on kyseessä?
Olen toki kuullut ns. vetojousista eli taakse laitetaan hieman jäykemmät jouset, jos vetelee työksen peräkärrejä, mutta tässä tapauksessa ei soita kelloja.

Entä onko 4A-FE:n kyljessä oleva 5-lovinen laatikko miten nirso öljyjen suhteen ja mitä materiaalia synkrot ovat (Ohjekirja väittää, että sekä GL4 ja GL5 käy ja tuohon aikaan oli nou nou käyttää GL5:ttä keltametalli-synkrojen kanssa.)
Laatikko toki toimii hyvin vanhoillakin litkuilla, mutta mielestäni +200 tkm ajetut litkut olisi pitänyt vaihtaa jo 100 tkm sitten.
Castrolin täyssynteettitä meinasin testata (GL4+), mutta jos tuo on ns. vitun nirso öljyistä, niin ehdotuksia otetaan vastaan.
Joku väitti käyttäneensä vuosia ATF:ää, mutta itse meinasin laittaa ihan speksien mukaista litkua.
 
Sattuuko täällä olemaan Corolla E110 tietäjiä (-98)?

Entä onko 4A-FE:n kyljessä oleva 5-lovinen laatikko miten nirso öljyjen suhteen ja mitä materiaalia synkrot ovat (Ohjekirja väittää, että sekä GL4 ja GL5 käy ja tuohon aikaan oli nou nou käyttää GL5:ttä keltametalli-synkrojen kanssa.)
Laatikko toki toimii hyvin vanhoillakin litkuilla, mutta mielestäni +200 tkm ajetut litkut olisi pitänyt vaihtaa jo 100 tkm sitten.
Castrolin täyssynteettitä meinasin testata (GL4+), mutta jos tuo on ns. vitun nirso öljyistä, niin ehdotuksia otetaan vastaan.
Joku väitti käyttäneensä vuosia ATF:ää, mutta itse meinasin laittaa ihan speksien mukaista litkua.
Vanhemman mallin 4A-F koneen perässä ollut 5 vaihteinen C52? laatikko ainakin toimii loistavasti noilla castrollin Gl4 75W-90 öljyillä. Yhdessä yli 500tkm ajetussa vastaavan tekniikan Carinassa tuli vastaan ATF-öljyt väristä päätellen mutta hyvin se toimi niilläkin, noihinhan laitettiin kuulemma monesti aikoinaan ATF öljyjä notkistamaan laatikkoa pakkasella mutta syncroja se ainakin periaatteessa kuluttaa normi manuaali öljyjä enemmän.
 
Vanhemman mallin 4A-F koneen perässä ollut 5 vaihteinen C52? laatikko ainakin toimii loistavasti noilla castrollin Gl4 75W-90 öljyillä. Yhdessä yli 500tkm ajetussa vastaavan tekniikan Carinassa tuli vastaan ATF-öljyt väristä päätellen mutta hyvin se toimi niilläkin, noihinhan laitettiin kuulemma monesti aikoinaan ATF öljyjä notkistamaan laatikkoa pakkasella mutta syncroja se ainakin periaatteessa kuluttaa normi manuaali öljyjä enemmän.

Tuokin pitäisi olla C52, joten laitetaan Castrolit. Minulle riittää kun vaihtaa kohtuu nätisti -20 asteisilla öljyillä.
Villeimmän legendan mukaan jopa maahantuoja suositteli ATF:ää juurikin kovien pakkasten takia.

Messinkisiä synkroja näyttää noihin kauppaavan, joten en ole laittamassa GL5:ttä vaikka nykyisin monet öljyt on jotain mystisiä hybridiitkuja jotka täyttää GL4- ja GL5-speksit. Liekkö rikki korvattu jollain muulla aineella...
 
Olen tilailemassa Autodocilta harrasteprojektiin jarruosia. Olen nyt vähän ihmeissäni, että tuleeko esim. jarrukengissä osat sekä oikealle että vasemmalle puolelle (eli 2 paria) vai pelkästään toiselle puolelle? Sama homma koskee myös jarrupaloja. Kuvissa näkyy 4kpl/2paria osia, mutta voiko kuviin tässä tapauksessa luottaa, kun tuoteselosteessa ei ole mitään mainintaa, että olisi molemminpuolin osat.
 
Olen tilailemassa Autodocilta harrasteprojektiin jarruosia. Olen nyt vähän ihmeissäni, että tuleeko esim. jarrukengissä osat sekä oikealle että vasemmalle puolelle (eli 2 paria) vai pelkästään toiselle puolelle? Sama homma koskee myös jarrupaloja. Kuvissa näkyy 4kpl/2paria osia, mutta voiko kuviin tässä tapauksessa luottaa, kun tuoteselosteessa ei ole mitään mainintaa, että olisi molemminpuolin osat.
No eikö tuossa puhuta taka-akseli jarrunkenkä sarja, eli sisältää molemmat puolet...
 
Okei, en ole aiemmin Autodocilta tilaillut, niin en ollut varma tarkoitetaanko taka-akselilla että osat sopivat takana molemmille puolille vai, että paketissa tulee osat molemmin puolin.
 
Miksi muutenkin tilata autodocilta, kun aeromotors tuntuu olevan paljon parempi pulju. Onko docilta niin paljon halvempaa?
 
Jaa näköjään ollut aikapaljon porukalla ongelmia saada oikeat osat toimitukseen.

Aeromotorsille hyvä vaihtoehto on varmaan Alvadi? Sieltä on tullut aikaisemminkin tilattua jotain osia.
 
Jaa näköjään ollut aikapaljon porukalla ongelmia. Aeromotorsille hyvä vaihtoehto on varmaan Alvadi? Sieltä on tullut aikaisemminkin tilattua jotain osia.
Alvadista en ole koskaan tilannut.
Vaihtoehto Aeromotorsille on Varaosa24.fi
Se on myös hyvä kauppa ja sieltä olen aikanaan tilannut useita kertoja ja voin suositella. Virossa toimii se.
 
Ei itellä ole kyllä autodocin kanssa sen enempiä ongelmia ollut kunhan ei sokeasti luota siihen niiden rekkarihakuun vaan katsoo itse silmällä ja osanumerolla romut kohdalleen.

Kerran tuli pyytämättä öljynsuodatin jotain starkin omaa kuraa ja mitävittua viestin jälkeen lähettivät oikean. Sain pitää molemmat.

Ja kerran tuli jonkin toisen jannun kamat jolla oli sama etunimi kuin mulla, mutta sekin lopulta järjestyi.
 
Tilaan Autodocilta osan X. Lähettävät osan Y. Palautan osan Y ja odotan n viikkoa että palautus hyväksytään, jonka jälkeen osa X lähtee tulemaan kunnes maksan n euroa koska osan X hinta on viikkojen odottelun jälkeen noussut.
 
Viimeisen vuoden ajan olen tilannut lähes kaikki osat Aeromotorsista, sitä ennen käytin toista virolaista eli Sparetoa, kummastakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa, toimitus on molemmissa melko nopea ja tuotteet ovat olleet hyviä.

Satunnaisesti olen sitten tilannut jotain spesiaalimpaa Autodocilta, mutta toimitusaika yleensä pitkä, niin olen niitäkin pyrkinyt tilaamaan Ebay.de:stä joltain hyvältä myyjältä, jos on vaan löytynyt sopivaan hintaan.
 
Uutta autoa harkinnassa. Olen aina ajannut manuaalivaihteisella bensa-autolla, ja tällä hetkellä kiikarissa käytetty noin 8-10v vanhat (bensa)hybridiautot. Kysymys on, että mikä hybridi on? Milloin tai siis missä tilanteessa sitä hybridi ominaisuutta käytetään? Eroaako vuosittaishuoltojen hinnoissa verrattuna pelkkä bensalla kulkevaan autoon? Täytyykö hybridiä ladata samaan tapaan kuin sähköautot? Kiitos, ja lisää kysymyksiä tulee vastausten perään..
 
Uutta autoa harkinnassa. Olen aina ajannut manuaalivaihteisella bensa-autolla, ja tällä hetkellä kiikarissa käytetty noin 8-10v vanhat (bensa)hybridiautot. Kysymys on, että mikä hybridi on? Milloin tai siis missä tilanteessa sitä hybridi ominaisuutta käytetään? Eroaako vuosittaishuoltojen hinnoissa verrattuna pelkkä bensalla kulkevaan autoon? Täytyykö hybridiä ladata samaan tapaan kuin sähköautot? Kiitos, ja lisää kysymyksiä tulee vastausten perään..

Tuon ikäisistä autoista et vielä kovin montaa ladattavaa hybridiä löydä.
Osta joku sopivan ikäinen ja kuntoinen Toyota, auto päättää itse, milloin mennään ( vähällä ) sähköllä ja milloin bensalla, käyttö ja ylläpito ei eroa "tavallisesta" bensa automaatista.
 
Uutta autoa harkinnassa. Olen aina ajannut manuaalivaihteisella bensa-autolla, ja tällä hetkellä kiikarissa käytetty noin 8-10v vanhat (bensa)hybridiautot. Kysymys on, että mikä hybridi on? Milloin tai siis missä tilanteessa sitä hybridi ominaisuutta käytetään? Eroaako vuosittaishuoltojen hinnoissa verrattuna pelkkä bensalla kulkevaan autoon? Täytyykö hybridiä ladata samaan tapaan kuin sähköautot? Kiitos, ja lisää kysymyksiä tulee vastausten perään..
Tuossa muutama kpl ladattavia.

Mutta tosiaan enemmän noita tavallisia hybridejä, joita ei saa ladattua.

On myös jotain kevythybridejä, joilla sähköajo ei onnistu ollenkaan.

Eli haluatko tuollaisen Toyotan vai sitten jonkun kalliimman ladattavan?
 
Uutta autoa harkinnassa. Olen aina ajannut manuaalivaihteisella bensa-autolla, ja tällä hetkellä kiikarissa käytetty noin 8-10v vanhat (bensa)hybridiautot. Kysymys on, että mikä hybridi on? Milloin tai siis missä tilanteessa sitä hybridi ominaisuutta käytetään? Eroaako vuosittaishuoltojen hinnoissa verrattuna pelkkä bensalla kulkevaan autoon? Täytyykö hybridiä ladata samaan tapaan kuin sähköautot? Kiitos, ja lisää kysymyksiä tulee vastausten perään..

Kannattaa käydä lukemassa hybridiautoketjua läpi:
 
Uutta autoa harkinnassa. Olen aina ajannut manuaalivaihteisella bensa-autolla, ja tällä hetkellä kiikarissa käytetty noin 8-10v vanhat (bensa)hybridiautot. Kysymys on, että mikä hybridi on? Milloin tai siis missä tilanteessa sitä hybridi ominaisuutta käytetään? Eroaako vuosittaishuoltojen hinnoissa verrattuna pelkkä bensalla kulkevaan autoon? Täytyykö hybridiä ladata samaan tapaan kuin sähköautot? Kiitos, ja lisää kysymyksiä tulee vastausten perään..
Kannattaa ihan ensimmäiseksi ymmärtää erilaisista autoista käytettävät lyhenteet, tulevat englannin kielestä:
ICE = internal combustion engine, perinteinen polttomoottorikäyttöinen auto
HEV = hybrid electric vehicle, polttomoottorin ja sähkömoottorin hybridi, jota ei voi ladata
PHEV = plug-in hybrid electric vehicle, kuten HEV, mutta latausmahdollisuudella
BEV = battery electric vehicle eli sähköauto, näitä on pakko ladata, jos meinaa johonkin liikkua
EREV tai REX = extended range electric vehicle, nämä ovat sähköautoja joissa on polttomoottorikäyttöinen generaattori mukana, näitä voi myös ladata. Esim Opel Ampera ja BMW i3.
FCEV = fuel cell electric vehicle, vetypolttokennokäyttöinen sähköauto, nämä ovat vielä prototyyppejä

Alinta lukuunottamatta kaikkia noita on nettiautossa myynnissä. Niistä 8-10v vanhoista hybrideistä suurin osa on noita HEV-tyyppisiä, esim. Toyotat. Sellaisella ei pahasti mene pieleen, toimii kuin tavallinen bensa-automaatti, mutta kuluttaa vähemmän.
 
Pitäisi vaihdattaa jakohihna Ford ecoboost 1.0 koneeseen. Onko ehdottaa pk-seudulla muita kuin Laakkosta tai Autokeskusta? Kovat hinnat heillä mutta varmasti eniten kokemustakin kun taitaa olla vähän normaalia haastavampi vaihtaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 529
Viestejä
4 555 879
Jäsenet
74 997
Uusin jäsen
jimbauzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom