Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika!
  • Aloitettu Aloitettu
Miten Elisalla toimii etämyynnissä tuo palautusoikeus, alkaako se 14 päivän palautusoikeusaika siitä hetkestä kun kävi noutamassa paketin, vai siitä kun se saapui postiin vai peräti aiemmin? Ja jos osti kannettavan tietokoneen, niin saako sen paketin edes avata, jos palauttaa tuotteen? Missä menee raja siinä että tuotetta on ''liikaa'' käytetty?
 
Miten Elisalla toimii etämyynnissä tuo palautusoikeus, alkaako se 14 päivän palautusoikeusaika siitä hetkestä kun kävi noutamassa paketin, vai siitä kun se saapui postiin vai peräti aiemmin? Ja jos osti kannettavan tietokoneen, niin saako sen paketin edes avata, jos palauttaa tuotteen? Missä menee raja siinä että tuotetta on ''liikaa'' käytetty?

 

Missä menee ero tavaraan tutustumisessa ja tavaran käyttöönotossa? Jos käynnistää sen kannettavan tietokoneen ja tekee tunnukset sinne (ja sitten palauttaa takaisin tehdas-asetuksiin jne poistaa tunnukset) niin onko se käyttöönotto, eli silloin ei saa palauttaa / joutuu vastaamaan tavaran arvon alentumisesta?

''Jos kuluttaja ottaa tavaran käyttöönsä, hän ei menetä peruuttamisoikeutta, mutta vastaa tavaran arvon alentumisesta.''

Entä saakohan silti palauttaa tuotetta kuitenkin, jos oli ollut pienessä käytössä tuote ennen palautusta, tuossa tuon sivuston mukaan puhutaan vain arvon alenemisesta, ei kokonaan palautuskiellosta? Paitsi jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, mutta miten nyt tuokin tulkitaan, tai miten yleensä Elisa tulkitsee asian?

''Kuluttajalla on yleensä oikeus 14 päivän peruuttamisoikeutta menettämättä: avata tai purkaa pakkaus, tarkastaa tavaran toimivuus ja tutustua sen ominaisuuksiin.''
Eli tuon mukaan pitäisi olla oikeus käynnistää tietokone, katsoa miten se toimii? Saakohan pitää yhtään latauksessa sitä konetta?
 
Missä menee ero tavaraan tutustumisessa ja tavaran käyttöönotossa? Jos käynnistää sen kannettavan tietokoneen ja tekee tunnukset sinne (ja sitten palauttaa takaisin tehdas-asetuksiin jne poistaa tunnukset) niin onko se käyttöönotto, eli silloin ei saa palauttaa / joutuu vastaamaan tavaran arvon alentumisesta?

''Jos kuluttaja ottaa tavaran käyttöönsä, hän ei menetä peruuttamisoikeutta, mutta vastaa tavaran arvon alentumisesta.''

Entä saakohan silti palauttaa tuotetta kuitenkin, jos oli ollut pienessä käytössä tuote ennen palautusta, tuossa tuon sivuston mukaan puhutaan vain arvon alenemisesta, ei kokonaan palautuskiellosta? Paitsi jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, mutta miten nyt tuokin tulkitaan, tai miten yleensä Elisa tulkitsee asian?

''Kuluttajalla on yleensä oikeus 14 päivän peruuttamisoikeutta menettämättä: avata tai purkaa pakkaus, tarkastaa tavaran toimivuus ja tutustua sen ominaisuuksiin.''
Eli tuon mukaan pitäisi olla oikeus käynnistää tietokone, katsoa miten se toimii? Saakohan pitää yhtään latauksessa sitä konetta?
En nyt muista oliko Elisan vai Telian verkkokaupasta tilattu kone mutta emännällä kävi niin että kone paketista, piuhat kiinni, virrat päälle ja tunnarit. Siinä vaiheessa liki heti sitten huomattiin että kone ei ollut sitä mitä tuotesivulla oli mainittu (speksit oli ilmeisesti jostain toisesta koneesta ja piti nimenomaan olla muutama ominaisuus). No, eikun factory reset ja sai ihan täyden hyvityksen palautuksesta. Kone oli ehkä vajaan tunnin "käytössä" kunnes speksien vastaisuus kävi ilmi. Eli reilu vuosi sitten ainakin tuollainen pieni kokeilu sallittiin ilman mitään käyttöhyödystä / arvon alenemisesta vinkumista.
 
En nyt muista oliko Elisan vai Telian verkkokaupasta tilattu kone mutta emännällä kävi niin että kone paketista, piuhat kiinni, virrat päälle ja tunnarit. Siinä vaiheessa liki heti sitten huomattiin että kone ei ollut sitä mitä tuotesivulla oli mainittu (speksit oli ilmeisesti jostain toisesta koneesta ja piti nimenomaan olla muutama ominaisuus). No, eikun factory reset ja sai ihan täyden hyvityksen palautuksesta. Kone oli ehkä vajaan tunnin "käytössä" kunnes speksien vastaisuus kävi ilmi. Eli reilu vuosi sitten ainakin tuollainen pieni kokeilu sallittiin ilman mitään käyttöhyödystä / arvon alenemisesta vinkumista.
Reklamaatiolle ja asiakaspalautukselle on ihan omat lakinsa. Eihän se asiakkaan vika ole millään tavalla, että on myyty väärä tuote, VS muuttaakkin mieltään eikä muuten vaan haluakkaan pitää tilaamaansa tuotetta.

Tälle aiheelle on myös oma ketju, jossa kannattaa jatkaa/käyttää hakua Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)
 
12v led-cob-nauha. Vanhalla muuntajalla ja volttimittarilla mittasin, että ottaisi muuntajalta 12v 1.36A kun päällä. Minkälainen muuntaja olisi oikeasti hyvä, eli paljonko tulee laskea vielä "varman päälle" lisää? Keittiön välitilaan tulossa, joten voi olla pitkiäkin aikoja päällä. Muuntaja tulee pippurihyllyn taakse, kipsiseinää vasten. Ei välttämättä kaikkein tuulettuvin paikka, mutta tyhjää tilaa kyllä piisaa.

Täältä löytyy varmaan paremmin vastays:

Itse laittaisin varmaan 3-5A LAADUKKAAN powerin.
 
Haukatkuvat ketjusta
Pilvi ja paikallinen varmuuskopiointi eivät sulje toisiaan pois vaan täydentävät toisiaan.

Sitä paitsi monella voi olla niin, ettei pilvi ole edes mikään "varmuuskopio" vaan AINOA kopio, mikä on kyllä huono idea. Monissa puhelinmalleissa on niin vähän muistia ettei siihen paljon mitään mahdu, joten oletuksena sitten pilvi on ainoa paikka, josta kuvattu materiaali löytyy, ellei niitä manuaalisesti muuallekin siirrä (kuten kannattaisi). Ja sitten ikivanhat (vanhan ajan kameroilla yms. kuvatut) kuvat ja muu data voi olla jossain vanhoilla medioilla hyllyssä homehtumassa, ja niitäkin olisi syytä aina vähän varmistella uudestaan ajan kuluessa.

Ehkä se pointti oli siinä, että pilvi ei ole mikään eetteri, vaan edelleen fyysisen laitteiston varassa.

Tästä tuli mieleen, paljonkohan Suomessa on dataa pilvessä, siis mietin sitä paljonko dataa keskimäärin on tietoliikene yhteyksissä, kuidussa, kuparissa, ilmassa, matkalla lähettäjältä vastaanottajalle. Tavallaan RAM muisti jos lähetetään bitteja edes takaisin.

Fysiseen mailmaan verrattuna kun lähetetään paketti, kontti, niin se ei ole lähettäjän varastossa, eikä vastaanottajan.
 
Tästä tuli mieleen, paljonkohan Suomessa on dataa pilvessä, siis mietin sitä paljonko dataa keskimäärin on tietoliikene yhteyksissä, kuidussa, kuparissa, ilmassa, matkalla lähettäjältä vastaanottajalle. Tavallaan RAM muisti jos lähetetään bitteja edes takaisin.

Fysiseen mailmaan verrattuna kun lähetetään paketti, kontti, niin se ei ole lähettäjän varastossa, eikä vastaanottajan.
Pieni kysymys? Tuohonha on iha mahdoton vastata, ku pelkästään radiotaajuuksia on järjetön määrä ja kaikissa näissä "matkalla" on eri määrä dataa riippuen myöskin moduloinnista, itse datanb pakkauksesta jne jne.
 
Pieni kysymys? Tuohonha on iha mahdoton vastata, ku pelkästään radiotaajuuksia on järjetön määrä ja kaikissa näissä "matkalla" on eri määrä dataa riippuen myöskin moduloinnista, itse datanb pakkauksesta jne jne.

Traficomin tilastoista , ja sitten mutuilla jotain haarukkaa viiveistä.
 
Osaisikohan joku ratkaista tämän lasten joulukalenterin tehtävän, itse en keksinyt tälle logiikkaa. Numeroista ei kannata välittää.

image.jpg
 
Mites, jos lisätään kaikkiin yksi, koska koiruuksia on yläruudussa, sekä alakysymyksessä? 3454?
 
Nytpä tuli paniikki. Uutta autoa ostamassa ja kaupat tehty/allekirjoitettu. Tarkoitus olisi hakea uusi perjantaina.
Vaan päättipä vaihtoauto tänään näyttää moottorivaloa, katalysaattori vika. Korjaamo ei luvannut, että jouluksi ehtisi korjaamaan.

Mites paras edetä autokaupan kanssa? Soittoa vaan perään, että nyt viivästyy?
 
Nytpä tuli paniikki. Uutta autoa ostamassa ja kaupat tehty/allekirjoitettu. Tarkoitus olisi hakea uusi perjantaina.
Vaan päättipä vaihtoauto tänään näyttää moottorivaloa, katalysaattori vika. Korjaamo ei luvannut, että jouluksi ehtisi korjaamaan.

Mites paras edetä autokaupan kanssa? Soittoa vaan perään, että nyt viivästyy?
Varmaan kannattaa soittaa ja kysyä että miten haluavat edettävän, voivatko itse hoitaa korjauksen jne..
 
Varmaan kannattaa soittaa ja kysyä että miten haluavat edettävän, voivatko itse hoitaa korjauksen jne..
Olivat yllättävän rentoina. Voin tulla hakemaan uuden auton ja tuo vaihtoauto kun kunnossa "heillä on autoja".. Okei. Ei meinaa oma pää antaa periksi kun jotain sovitti annettavan vaihdossa että katotaan myöhemmin:D
 
mä en ihan hokaa ny kuvista, mutta siis koko ritilä eka ylöspäin ja si lasketaan toinen reuna ales? näin ainakin monessa
1766000002701.png


Nyt uskaltauduin vähän kovemmin repiä niin sain tuon kolmeen osaan nyt jaettua, tuossa näkyy kaksi osaa nyt. Pitääkö nuo ruuvata?
 
Ei sittenkään ruuvaamista? Sain nyt yhden osan kokonaan irti tuosta ''katosta''. Mutta tuota pidempää osaa en saanut irti.
 
1766004158070.jpeg

Tällaisen jutun sain irrotettua. Siinä ei ollut lamppua näköjään, mutta se on varmaan sitten siinä pidemmässä osassa (jota en saanut irti) kun aikoinaan koko jutusta tuli valoa kyllä, joka sitten vaan loppui toimimasta kun kului loppuun.
 
1766004158070.jpeg

Tällaisen jutun sain irrotettua. Siinä ei ollut lamppua näköjään, mutta se on varmaan sitten siinä pidemmässä osassa (jota en saanut irti) kun aikoinaan koko jutusta tuli valoa kyllä, joka sitten vaan loppui toimimasta kun kului loppuun.
Valaisimessa lukee M-light color 4000K, eli eipä siinä ole vaihdettavaa lamppua lainkaan, vaan LED-moduuli on integroitu valaisimeen.

Jos vain yksi valaisinpötkö ei toimi, niin siinä on ehkä liittimessä huono kontakti, tai sitten tunnit täynnä, eli pitäisi hankkia uusi valaisin.

Jos mikään kolmesta ei toimi (ja ovat samaan aikaan lakanneet toimimasta), niin muuntaja (230 V -> 12 V) lienee sökö, olettaen että muuntajalle asti ylipäänsä tulee sähköä.

M-light on kotimainen valaisinvalmistaja:
 
Valaisimessa lukee M-light color 4000K, eli eipä siinä ole vaihdettavaa lamppua lainkaan, vaan LED-moduuli on integroitu valaisimeen.

Jos vain yksi valaisinpötkö ei toimi, niin siinä on ehkä liittimessä huono kontakti, tai sitten tunnit täynnä, eli pitäisi hankkia uusi valaisin.

Jos mikään kolmesta ei toimi (ja ovat samaan aikaan lakanneet toimimasta), niin muuntaja (230 V -> 12 V) lienee sökö, olettaen että muuntajalle asti ylipäänsä tulee sähköä.

M-light on kotimainen valaisinvalmistaja:
Se vaan taisi yhtäkkiä lakata toimimasta, en muista enää että välkkyikö se sitä ennen (siitä on jo aikaa yli vuosi/vuosia). Myös hellan vasemmalla puolella (nämä joista otin kuvat oli hellan oikealla puolella tiskialtaan yläpuolella) on yksi tuollainen ehkä 20-30 cm pitkä kaistale samaa lamppua, joka ei myöskään toimi, siitä en muista yhtään että milloin se lakkasi toimimasta, vai onko edes koskaan toiminut. Mistä näen onko vika muuntajassa, ja missä sen pitäisi olla? Ehkä pitänee kysyä isännöitsijältä asiasta.
 
Se vaan taisi yhtäkkiä lakata toimimasta, en muista enää että välkkyikö se sitä ennen (siitä on jo aikaa yli vuosi/vuosia). Myös hellan vasemmalla puolella (nämä joista otin kuvat oli hellan oikealla puolella tiskialtaan yläpuolella) on yksi tuollainen ehkä 20-30 cm pitkä kaistale samaa lamppua, joka ei myöskään toimi, siitä en muista yhtään että milloin se lakkasi toimimasta, vai onko edes koskaan toiminut. Mistä näen onko vika muuntajassa, ja missä sen pitäisi olla? Ehkä pitänee kysyä isännöitsijältä asiasta.
Muuntajaa voit etsiä joko seuraamalla valaisinpötköä molempiin suuntiin tai sitten käyt läpi kaikki keittiön pistorasiat (myös kaappeihin piilotetut). Jos löydät pistotulpan, joka ei johda johtoa seuraamalla tuttuun laitteeseen (tiskikone, jääkaappi, pakastin, mikro, paahdin, keitin jne), niin se toivottavasti johtaa 36 W tai 60 W muuntajaan, jonka kuuluisi ruokkia valaisimia. Laitan liitekuvana todennäköisimmän muuntajan.

Pistorasian toimivuuden voit testata tukankuivaajalla tai muulla kätevällä ja toimivalla sähkölaitteella. Jos muuntajan 12 V-ulostulon mittaaminen yleismittarilla on vierasta, niin lienee parasta pyytää maksullista tai maksutonta jeesiä joltain. Pistorasiasta muuntajaan johtava laitejohto on 230 V, eli älä sitä mittaa. Muuntajan ulostulosta lähtee 12 V-johto, jonka päässä on 5,5 mm-plugi. Plugi pitää mittausta varten nyppäistä irti siitä valaisimesta, jossa se on kiinni. Plugin reiän ja ympäryksen välillä pitäisi olla 12 V-jännite, kun muuntaja on laitejohdolla kiinni toimivassa pistorasiassa. Mittaus hoituu yleismittarin DC 20 V -asetuksella. Jos lukema ei ole noin 12-13 V, vaan on lähellä nollaa tai selvästi yli 14 V, niin muuntaja on rikki (tai vaatii kuormitusta) ja pitäisi uusia.

Muuntaja on ehkä tällainen:

Valaisimet luultavasti näitä eri pituuksisina:

Screenshot_2025-12-18-01-03-18-35_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Muuntajaa voit...
Kiitos! Pitääpä huomenna katsoa.

Pitäisi vielä liesituulettimen lamppu vaihtaa, aiempi oli 2G7 PL 11W 840, pienoisloisteputkilamppu. ChatGPT ehdotteli tilalle 6 Wattista LED-lamppua: https://ledstore.pro/product/led-2g7-bulb-short-version-high-cri90-6w-3000k Onkohan täysin OK valinta? 600 lumenia siinä. Tuo on 15,6 senttiä pitkä ja tuo aikaisempi oli vähän alle 21 cm pitkä, mutta ei sen kai pitäisi mitään haitata? Mistään perus-marketeista ei taida ainakaan löytyä sopivaa.

Hetkinen, nyt katsoin tarkemmin lisätietoja tuosta Ledstoren lampusta ja siellä lukee: ''Wattage 8'', vaikka otsikossa lukee 6 W. Mutta tuskinpa silläkään merkitystä, kun kumminkin maksimi-raja taisi olla liesituulettimessani 11W. (Mutta ledi on tehokkaampi).

Vai onko tuo Ledstoren lamppu liian keltainen/lämmin ruokailua varten, näkeekö silllä kokkailla? Aikaisempi oli ilmeisesti 4000 Kelviniä ja tuo Ledstoren 3000 Kelviniä? Toisaalta taas Redditissä jotkut sanoo, että jos toinen lamppu on 4000K ja toinen 3000K, se näyttää oudolta.
 
Viimeksi muokattu:
Vai onko tuo Ledstoren lamppu liian keltainen/lämmin ruokailua varten, näkeekö silllä kokkailla? Aikaisempi oli ilmeisesti 4000 Kelviniä ja tuo Ledstoren 3000 Kelviniä? Toisaalta taas Redditissä jotkut sanoo, että jos toinen lamppu on 4000K ja toinen 3000K, se näyttää oudolta.
Voihan siitä ottaa sen 4000K versionkin?

Muista että nuo on vaatii muutoksia valaisimia. Sivuilla maininta:
"
Vaatii muutostyöt, eli kuristimen/syttimen poiston
"

Tuossa kai sama suomenkielisiltä sivuilta:
 
3000K lämmin, 4000K viileä.
Voihan siitä ottaa sen 4000K versionkin?

Muista että nuo on vaatii muutoksia valaisimia. Sivuilla maininta:
"
Vaatii muutostyöt, eli kuristimen/syttimen poiston
"

Tuossa kai sama suomenkielisiltä sivuilta:
Hyvä huomio. Onkohan jossain tarjolla lamppua joka ei sellaista vaatisi?
 
Siinä liesituulettimen lampussa joka minulla oli, lukee: AIRAM TC-S/E. Joka kuulemma tarkoittaa:
  • TC-S = pienoisloistelamppu, 2G7-kanta (PL-S-tyyppi)
  • /E = elektroninen liitäntälaite (Electronic ballast)''

Koska lampussa lukee TC-S/E, se tarkoittaa:
- Liesituulettimessasi on elektroninen (HF) liitäntälaite
- Lamppu ei ole ollut suoraan 230 V:ssä.
- Suurin osa 2G7 LED-lampuista ei toimi suoraan siinä.

Ehdottaa vaihtoehdoiksi näitä:

-Uuden PL/TC-S/E 11W / 840:n ostaminen (ei vaadi sähkötöitä) ainoa haitta on vanha tekniikka ja elohopea.

-LED ilman purkua (vaatii tarkan mallin), led-lamppu siis jossa lukee erikseen: ''Compatible with electronic ballast / HF''. Noita on harvassa ilmeisesti ja ovat usein kalliimpia. Jos tätä ei lue selvästi, älä osta.

-LED+muutostyö. (mikä tahansa 2G7 230V LED käy, mutta vaatii sähköasentajaa).



Nyt kokeilin toisella chatgpt:llä, se sanoi:
Liesituulettimessasi on perinteinen magneettinen kuristin + sytytin
Sinun ei tarvitse muuttaa mitään (poistaa kuristinta tms.) Riittää että valitset LED-lampun, joka on tehty PL-11/2G7-kantaan ja joka sallii:
-magneettisen kuristimen kanssa
tai:
-suoran 230 V-kytkennän.



Nyt alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi lampunvaihdostakin tehdään niin paljon vitsejä...


Jos tuossa chatGPT selitti omiaan, niin sanokaa jos tiedätte!
 
Siinä liesituulettimen lampussa joka minulla oli, lukee: AIRAM TC-S/E. Joka kuulemma tarkoittaa:




Ehdottaa vaihtoehdoiksi näitä:

-Uuden PL/TC-S/E 11W / 840:n ostaminen (ei vaadi sähkötöitä) ainoa haitta on vanha tekniikka ja elohopea.

-LED ilman purkua (vaatii tarkan mallin), led-lamppu siis jossa lukee erikseen: ''Compatible with electronic ballast / HF''. Noita on harvassa ilmeisesti ja ovat usein kalliimpia. Jos tätä ei lue selvästi, älä osta.

-LED+muutostyö. (mikä tahansa 2G7 230V LED käy, mutta vaatii sähköasentajaa).



Nyt kokeilin toisella chatgpt:llä, se sanoi:




Nyt alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi lampunvaihdostakin tehdään niin paljon vitsejä...


Jos tuossa chatGPT selitti omiaan, niin sanokaa jos tiedätte!
AIRAM TC-S/E on tarkoitettu elektroniselle liitäntälaitteelle eli ehkä sellainen sitten on.
Ja siinä tapauksessa nuo kaikki linkatut ledit vaativat liitäntälaitteen poiston.
Pikahaku taas ei kertonut voiko TC-S/E käyttää myös kuristimella + sytyttimellä, jos voi niin sitten tilalle voi laittaa ledin ja alkuperäisen sytyttimen tilalle led- sytyttimen (= oikosulkupala).
Varmaan näkee myös siitä onko sytytin vai ei. On -> kuristin, ei -> elektroninen.

Joka tapauksessa vaikka olisi vanha kuristinkin niin se kannattaa poistaa jos vaihtaa ledin jonka voi kytkeä suoraan verkkoon.
Lampunvaihtovitsejä oli kyllä jo ennen ledejä, nyt ne on vaan oikeasti totta :D
 
USB tikku meni write protect tilaan, eli ilmeisesti tämä on viallinen ja pitäisi viedä takuuseen. Haluaisin kuitenkin tiedostot sieltä pois ennen kuin vien liikkeeseen, kun siellä on mm. kaikki salasanat tallessa. Ei voi formatoida, diskpart ei myöskään tee mitään. Saakos tuota millään tavalla tyhjäksi rikkomatta tikkua fyysisesti?
 
USB tikku meni write protect tilaan, eli ilmeisesti tämä on viallinen ja pitäisi viedä takuuseen. Haluaisin kuitenkin tiedostot sieltä pois ennen kuin vien liikkeeseen, kun siellä on mm. kaikki salasanat tallessa. Ei voi formatoida, diskpart ei myöskään tee mitään. Saakos tuota millään tavalla tyhjäksi rikkomatta tikkua fyysisesti?
Oletko koittanut jotain linuxia bootata live-tilaan ja koittaa jos antaisi siellä tehdä tikulle jotain?
 
En tiennytkään tommoisesta. Ei valitettavasti löydy toista usb tikkua jolle tuon voisi laittaa.
Kuten sanottu niin uusia saa kaupasta tai sitten lainaa kavereilta tai sukulaisilta, joltain varmasti löytyy tikku jota lainata hetkeksi. Myöskin datan palautuspalveluita löytyy. Linuxin voi bootata myös esim. dvd levyltä. Tai sitten vain pitää luovuttaa ja todeta tiedot hävinneeksi.
 
Miksiköhän ääni pätkii välillä hdmi:n kautta (melkein koko ajan), kun tietokoneen kautta laitettu telkkariin? Eli tietokone -> tv hdmi -> kotiteatterivahvistin hdmi earc.
Noin sekunnin katkoksia on ja taas toimii, ja sitten taas sitä sekunnin katkoksia.
Kokeilin säätää jo äänilaatua (googlettelin ongelmasta), muttei ollut vaikutusta

1766228076385.png


Edit. Myös välillä kuuluu kuin ottaisi irti muistitikun, se windowsin "pidim" jostain syystä..?
 
Viimeksi muokattu:
USB tikku meni write protect tilaan, eli ilmeisesti tämä on viallinen ja pitäisi viedä takuuseen. Haluaisin kuitenkin tiedostot sieltä pois ennen kuin vien liikkeeseen, kun siellä on mm. kaikki salasanat tallessa. Ei voi formatoida, diskpart ei myöskään tee mitään. Saakos tuota millään tavalla tyhjäksi rikkomatta tikkua fyysisesti?

Eli olet saanut tiedostot sieltä talteem? Ja haluat sen ns. tyhjäksi.

Mikä tikku on kyseessä? Antaako diskpart jotain virhettä?

Kun diskpartilla olet vallinnut tuon oikean, niin mitä sanoo, kun komennat

attributes disk

Ja jos kun, niin

attributes disk clear readonly

Ja uudelleen attributes disk

Muutoksia?
 
Oletko koittanut jotain linuxia bootata live-tilaan ja koittaa jos antaisi siellä tehdä tikulle jotain?

Ei ole linuxia.

Kuten sanottu niin uusia saa kaupasta tai sitten lainaa kavereilta tai sukulaisilta, joltain varmasti löytyy tikku jota lainata hetkeksi. Myöskin datan palautuspalveluita löytyy. Linuxin voi bootata myös esim. dvd levyltä. Tai sitten vain pitää luovuttaa ja todeta tiedot hävinneeksi.
Ei nyt tuollaista varten tarvitse eri käyttistä asennella. Miksi se Linux lukisi viallista tikkua sen paremmin? Sikäli kun dataa on vielä luettavissa, niin tähän löytyy varmastu ihan Windowsillekin (ja nimenomaan sille) lukuisia ohjelmistoja - osa maksullisia (parhaat) , mutta ehkä ilmaiseksikin voi jotain löytää.
 
Eli olet saanut tiedostot sieltä talteem? Ja haluat sen ns. tyhjäksi.

Mikä tikku on kyseessä? Antaako diskpart jotain virhettä?

Kun diskpartilla olet vallinnut tuon oikean, niin mitä sanoo, kun komennat

attributes disk

Ja jos kun, niin

attributes disk clear readonly

Ja uudelleen attributes disk

Muutoksia?
Tämän tein alunperin, ei vaikutusta.
Hain uuden tikun kaupasta, en viitsi nyt enempää säätää tuon kanssa tällä hetkellä.
 
Miksiköhän ääni pätkii välillä hdmi:n kautta (melkein koko ajan), kun tietokoneen kautta laitettu telkkariin? Eli tietokone -> tv hdmi -> kotiteatterivahvistin hdmi earc.
Noin sekunnin katkoksia on ja taas toimii, ja sitten taas sitä sekunnin katkoksia.
Kokeilin säätää jo äänilaatua (googlettelin ongelmasta), muttei ollut vaikutusta

1766228076385.png


Edit. Myös välillä kuuluu kuin ottaisi irti muistitikun, se windowsin "pidim" jostain syystä..?
Veikkaisin huonoa tai liian pitkää HDMI-kaapelia.
 
Veikkaisin huonoa tai liian pitkää HDMI-kaapelia.
Samaa kaapelia käyttänyt n. puoli vuotta, toimi edellisellä koneella ihan hyvin :hmm: (ja äskenkin pelasin pari tuntia tuttavien kanssa netin kautta, silloin ei probleemaa. Mutta esim. twitchiä tai youtubea yms kun käyttää, niin sitten tekee tuota pätkimistä)
 
Samaa kaapelia käyttänyt n. puoli vuotta, toimi edellisellä koneella ihan hyvin :hmm: (ja äskenkin pelasin pari tuntia tuttavien kanssa netin kautta, silloin ei probleemaa. Mutta esim. twitchiä tai youtubea yms kun käyttää, niin sitten tekee tuota pätkimistä)
Saattaa silti liittyä huonoon kaapeliin. Ensimmäisenä tulisi mieleen että olisikohan pätkiminen kiinni esim resoluutiosta tai virkistystaajuudesta? Eli jotkut (pienemmät) resoluutiot menevät pätkimättä läpi mutta suuremmalla resoluutiolla alkaa kaapeli ahdistaa. Tai sitten uudemman koneen näytönohjain vaan antaa jotenkin huonompaa signaalia ja rupeaa herkemmin pätkimään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 055
Viestejä
5 061 024
Jäsenet
81 019
Uusin jäsen
apustaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom