Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Onko ihan noloa ja homoa vaihdattaa auton polttimot motomaatilla kun en jaksais 10-15 euron säästön takia alkaa itse ähertämään ja opettelemaan?
Tuossahan piilee myös se vaara, että tukisit suomalaista yrittäjyyttä.Onko ihan noloa ja homoa vaihdattaa auton polttimot motomaatilla kun en jaksais 10-15 euron säästön takia alkaa itse ähertämään ja opettelemaan?
Niin mutta herranjumala mitä ne miusta ajattelee jos raavas mies ei ite vaihda polttimoita kerrostalon pihassa räntäsateessa.Tuossahan piilee myös se vaara, että tukisit suomalaista yrittäjyyttä.
Totta, alkaa kylillä helposti juttu leviämään. Ei muuta kuin koppa asennuskaljaa viereen ja vaihtaa itse.Niin mutta herranjumala mitä ne miusta ajattelee jos raavas mies ei ite vaihda polttimoita kerrostalon pihassa räntäsateessa.
Ei. Itse maksan mielelläni muutaman euron siitä lystistä että saa itte istua sisällä lämpimässä eikä kirota kiinnikkeiden ja klipsujen ja ahtaiden paikkojen kanssa rystyset verillä.Onko ihan noloa ja homoa vaihdattaa auton polttimot motomaatilla kun en jaksais 10-15 euron säästön takia alkaa itse ähertämään ja opettelemaan?
Niin mutta herranjumala mitä ne miusta ajattelee jos raavas mies ei ite vaihda polttimoita kerrostalon pihassa räntäsateessa.
Ei pitäisi vaatia työkaluja, sen verran muistan kun joskus vierestä seurasin toisen henkilön vaihtavan tähän autoon.
Siinä vanhemmassa mallissa umpio oli vissiin kiinni kahdella ruuvilla ja siinä kaikki..ei oo itekin vein ennemmin likan mazda 6:sen sinne koska ei mun isot räpylät taitu sinne ahtaaseen koloon, vaikka muuten kyllä vaihtelen kytkimet yms autoistaOnko ihan noloa ja homoa vaihdattaa auton polttimot motomaatilla kun en jaksais 10-15 euron säästön takia alkaa itse ähertämään ja opettelemaan?
Ainakin itelle on vaihettu 15 asteen pakkasessa.Vaihtaako muuten Motomaatti polttimoita pakkasella? Mielikuva, että ei vaihtaisi. Saati että muistaisin pakkasrajan. Vai onko myymäläkohtaista?
Raja on heidän sivuillaan esillä.Vaihtaako muuten Motomaatti polttimoita pakkasella? Mielikuva, että ei vaihtaisi. Saati että muistaisin pakkasrajan. Vai onko myymäläkohtaista?
Siellähän se oli, että pakkasraja on -10 °C. Jotenkin jäi näkemättä, kun hetkeä aiemmin silmäilin nopeasti.
Jos kone on suhteellisen tuore, niin toimii langattomillakin. Joku vanhempi retro-PC voi olla hieman krantumpi asian suhteen.Nopea kysymys,
uutta konetta kasaessa. Niin tarviiko olla langallinen hiiri ja näppäimistö, että pääsee biossiin? vai tunnistaako kone ilman windowssia langattomat hiiret ja näppikset?
kiitos tästäJos kone on suhteellisen tuore, niin toimii langattomillakin. Joku vanhempi retro-PC voi olla hieman krantumpi asian suhteen.
Windows myöskään ei ole BIOS vaiheessa vielä mitään ajureita kerennyt latailemaan, joten käyttöjärjestelmällä ei ole merkitystä asiassa.
Kyllä, juuri näin. Kone ei "tiedä" eikä välitä siitä, onko laite langaton vai ei, kun käytössä on USB.Ei sillä koneen iällä ole väliä, ne USB-vastaanottimet näkyvät normaalina näppäimistönä/hiirenä tietokoneelle. Vuonna 2005 mulla oli langaton näppis ja hiiri PS2-liittimillä.
Bluetooth vaatii softaa väliin ja ei toimi ilman käyttöjärjestelmää.
Kattoppa ja kysyppä täältä:Olisko suositella hyvää näppäimistöä nimenomaan kirjoittamiseen? Mieluiten ehkä langallinen, mutta tarpeen vaatiessa olen valmis joustamaan tässä.
Olen tähän asti pärjäillyt markettien kympin arvoisella näppiksellä, mutta siinä se kosketustuntuma on aika kehno, jos vähänkään enemmän kirjoittaa ja varsinkin, jos täytyisi nopeasti se tehdä. Olen huomannut, että kirjoitan esim läppärin omalla näppiksellä tosi nopeasti, eli vähän samantyylinen lyhyt pehmeä painallus pitäisi olla, jotta tuntuman olisi samanlainen.
Liukuportaissa kaidehan kulkee inasen kovempaa kuin ne portaat, kosja silloin riski taaksepäin horjahtamiselle on pieni. Hommahan on varmaan lähtenyt jenkeistä, jossa varmaan joku olisi pannuttanut ostarilla ja satojen miljoonien vaade perustuen siihen, ettei oltu neuvottu kuinka portaissa tulee olla
Se kulkee kovempaa siksi että siä pyörittävä koneisto on suht äskettäin huollettu. Koneiston kuluessa se kaide hidastuu sitten ja liikkuu samaa vauhtia portaiden kanssa.
Juu, koska kuluessaan se hidastuu ja taaksepäin kulkeminen on ongelma, jota kompensoidaan tuolla ylivauhdilla. Ilman tuota kulumista ei olisi tarvetta kuljettaa sitä nopeammin.

Tossapa video jossa käydään totakin läpi. Eli kohdassa 10:24 (linkattu siihen). Summasummarum; ihan suunnitellusti kulkee kovempaa uuden "kitkarenkaan" asennuksen jälkeen, koska kyseinen rengas pienenee ajansaatossa ja näinollen kaide hidastuu. Ei ole mitää "että eivät kaadu selälleen" -syytä.Liikenne ketjusta liukuportaiden kaiteista ja niiden nopeudesta , en parempaakaan keksinyt
Alkoi kiinnostaan että mikä siellä kuluu. Ymmärsinkö oikein
Perinteisissä liukuportaissa kaiteen voima otetaan portaista iha mekaanisesti, ketju/hihna välityksellä.
Kulumis juttu tulee siitä että kaiteeseen voima välitetään kitkapyörällä, siis siinä on joku "kitka" pinta joka kuluu, jos halkaisia on kovin pieni, niin kuluminen vaikuttaa prosenttuaalisesti jo jonkinverran.
Ymmärsinkö oikein että moisia käytetään sen takia että samalla saadaan toteutettua "turvalaite", eli tuo luistaa jos kaide jumittää yli jonkin voiman. hammastus tarvisi erillisen ratakisun luistoavarten, ja hihnakin olisi kalliimpi.
Toinen sitten se että standarteissa määritelty vaihteluväli, eli ei saa edetä hiljempaa kuin portaat ja parin prosentin ylinopeus on salittu.
Tänäpäivänä ilmeisesti tuo olisi tehtävissä ihan samaa nopeutta meneväksi, tai käyttää isompi pyörää vähän kuluvaa pintaa jolloin perinteiselläkin tavalla voisi säätää nopeuden lähelle. Ja jos huolto eikä myynti on se business, niin sekään tuskin este suht tarkkaan säätöön.
Joissain se nopesu ero on jo vähän ärsyttävän suuri, eikä se nyt ihan turvallisuuskaan juttu ole jos ryntäilee kovin paljon nopeammin. 10 metrin liukuportaat, niin 2% ylinopeutta on jo parikymmentäsenttiä.
Jossain pitkissä jyrkissä ei ehkä ihan toivottavaa.
Kuvan lähteen jo hukkasin, pintrest. Oranssi pyröä se kuluva komponentti.
Onko kaiteita omalla ohjauksella, jolloin se kaiteen nopeus voitaisiin ohjata ja pitää vakiona kulumista huolimatta, esim pitkissä liukuportaissa, on se jo riski jos se etenee lujempaa.
Tossapa video jossa käydään totakin läpi. Eli kohdassa 10:24 (linkattu siihen). Summasummarum; ihan suunnitellusti kulkee kovempaa uuden "kitkarenkaan" asennuksen jälkeen, koska kyseinen rengas pienenee ajansaatossa ja näinollen kaide hidastuu. Ei ole mitää "että eivät kaadu selälleen" -syytä.
Käsijohteen liikkumisnopeus saa poiketa 0%-+2% todellisesta nopeudesta (A36)
The biggest risk of the handrails may be their low speed. The speed of the handrail can have a tolerance of 0 up to 2% relative to the nominal speed of steps. That’s why your hands move forwards when you put your hands on the handrail of a moving escalator, but if the handrail is slower, then the passengers may lose their balance and fall.
Niin. No sitähä sillä tietty tavoitellaan, että kaide kulkis mahd. kauan about samaa tahtia portaiden kanssa. Mut se ei kulje kovempaa SEN TAKIA, että ei taaksepäin kaaduttais, vaa ne on kalibroitu niin, että uudella kitkarenkaalla ei heti alusta asti laahata perässä, ts. huoltoväli pitenee. Eli ihan tekniikasta johtuen kulkee vähä nopeempaa tai hitaampaa, ei suunnittelun itseisarvona. e: ja alaspäin mennessähä noi kaiteet menee kans vähä kovempaa, jos on suhkoht tuore huolto takana.Tuossa videolla tiivistetään, että menee nopeammin, ettei laahaa perässä, koska kuluma. Siinä ei varsinaisesti ota kantaa siihen, että onko 'etteivät kaadu selälleen'. Sallittu väli on ilmeisesti 0:sta plus kahteen prosenttiin.
Ei ollut +-.Kuten tossa linkkasit, nii poikkeama saa olla sen +-2%
No kyllähä tossa niin lukeeEi ollut +-.
0%-+2%.. vai mitä toi sit tarkoittaa? Mie luin sen, että poikkeama 0% 2 prosentin toleranssilla. Huomaa, että se ei ole pitkä viiva. Kuvittelisin, että saa molempiin suuntiin olla. Ainaki kokemusta on molemmista.Käsijohteen liikkumisnopeus saa poiketa 0%-+2% todellisesta nopeudesta (A36)
Sittenhän siinä lukisi -2% - +2% eikä 0%-+2%No kyllähä tossa niin lukee0%-+2%.. vai mitä toi sit tarkoittaa? Mie luin sen, että poikkeama 0% 2 prosentin toleranssilla. Huomaa, että se ei ole pitkä viiva. Kuvittelisin, että saa molempiin suuntiin olla. Ainaki kokemusta on molemmista.
No mielestäni tollainen -+ tolleen yhteen kirjoitettuna tarkoittaa toleranssia. Selkeämpää on tietty käyttää merkkiä ±. Pitkällä viivalla merkitään väliä eli esim toi sun eka pitäis olla -2% – +2%. Mut iha sama.Sittenhän siinä lukisi -2% - +2% eikä 0%-+2%
Siksi kirjoitin aiemmin sanallisesti, kun ei ole takaravoissa miten näppikseltä oikea viivaNo kyllähä tossa niin lukee0%-+2%.. vai mitä toi sit tarkoittaa? Mie luin sen, että poikkeama 0% 2 prosentin toleranssilla. Huomaa, että se ei ole pitkä viiva. Kuvittelisin, että saa molempiin suuntiin olla. Ainaki kokemusta on molemmista.
(0%-+2%) totta, epäselvä, yelisempi +/- 2%v, tai sitten ihan misä mihin -2% – + 2%,No mielestäni tollainen -+ tolleen kirjoitettuna tarkoittaa toleranssia. Pitkällä viivalla merkitään väliä. Mut iha sama.
Veikkaan että miinus merkki käytetty väliviivan sijaan, tarkoitettu 0% viiva plus 2% prosenttia ( 0% – +2%) , ehkä yritetty korostaa sitä plusmerkkiä, minkä seurauksen käynyt toisin.
e: mikä järki siinä ois ees, että alaspäin mennessä pitäis mennä samaa tahtia tai nopeempaa?
Oikeassa ootNo siinä on se nolla mukana, jota ei tarvita, jos toleranssi olisi molempiin suuntiin...
Lisäksi englanninkielisessä lähteessä on nollasta "UP to" 2%.

Kommentoin viestistäsi vain yhtä virkettä. Minulla ei ole asiasta varmaa tietoa, joten menen puhtaasti mutulla.Mut se ei kulje kovempaa SEN TAKIA, että ei taaksepäin kaaduttais, vaa ne on kalibroitu niin, että uudella kitkarenkaalla ei heti alusta asti laahata perässä, ts. huoltoväli pitenee.
HmmDNA:lta tuli viesti, että meidän ip-osoitteesta on tullut haittaliikennettä. Soittelin heidän aspaansa ja heidän mukaansa kyse oli avalance tyyppisestä haittaohjelmasta. Ajoin Windows koneita päivitetyt virusskannerit ilman havaintoja. Mitä muuta voin tehdä?
Asenna windows uusiksi.. Mut koeta nyt kuitenki safe boottia ja aja sit virustorjunta. Jos asennat windowsin uudelleen, nii muista ottaa tärkeet jutut talteen vaikkapa ulkoiselle levylleDNA:lta tuli viesti, että meidän ip-osoitteesta on tullut haittaliikennettä. Soittelin heidän aspaansa ja heidän mukaansa kyse oli avalance tyyppisestä haittaohjelmasta. Ajoin Windows koneita päivitetyt virusskannerit ilman havaintoja. Mitä muuta voin tehdä?
HDMI ja Displayport kait molemmat tukee äänensiirtoa eli jos niillä saat vahvistimeen esimerkiksi eARC käyttäen niin hyvä tulee.Moi.
Miten saan näytönohjaimesta (RTX 4080) äänen ulos ja liittäisin sen ulkoiseen vahvistimeen jossa on kaiuttimet? Onko tässä viritelmässä edes mitään järkeä?
Liitännät kortissa:
Yes x 2 (Native HDMI 2.1a)
Yes x 3 (Native DisplayPort 1.4a)
HDCP Support Yes (2.3)
HiFi retrovahvistin vuodelta 1980. Vain RCA in.HDMI ja Displayport kait molemmat tukee äänensiirtoa eli jos niillä saat vahvistimeen esimerkiksi eARC käyttäen niin hyvä tulee.
Sit on kyllä helpoin ohittaa koko näyttis ja pistää emosta 3,5mm Aux > RCAHiFi retrovahvistin vuodelta 1980. Vain RCA in.
Ajattelin vain, onko näytönohjaimessa parempi äänenlaatu kuin ALC 897 codecissa. Tuolla olen kytkenyt nyt 3,5mm > RCASit on kyllä helpoin ohittaa koko näyttis ja pistää emosta 3,5mm Aux > RCA
Nykyinen hieno NAS on IKEAn pöydällä, joka oli alle 10 euroaMitä omalla kokemuksellanne suosittelisitte sen sijaan? Tavoitteena on mahd. järjestetty ja siisti paikka (huippua jos johdot olisi mahdollista järjestää myös). Itse ajattelin ostaa puolikkaan varastohyllyn. Siihen ehkä mahtuisi hyvin kaikki johdot ja NAS, mutta ehkä löytyy parempia vaihtoehtoja.
![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.