Epäilen, että puhumme eri asioista. -- Linkkaamassasi tutkimuksessa tuota verrattiin kävelyyn, jossa vain päkiä koskettaa maata. Sellainen tyyli on tietysti ihmisjaloilla tehotonta.
Niin, mitä itse olen seurannut näitä "kantaapääastuminen on luonnotonta"-keskusteluja, niin niihin sisältyy aina tämä sama ajatus kuin tässä alkuperäisessä viestissä:
Itse kävelen omakotitalossakin päkiöillä koska ärsyttää se jyske mikä kantapäistä lähtee. Muutenkin kantapäiden jyskyttely kovaan lattiaan on ihmiselle täysin luonnoton tapa liikkua.
eli "kantapääastuminen on luonnotonta -> kävelen päkiöillä". Minkä itse tulkitsen juuri siten, kuin mihin tuo tutkimuskin ottaa kantaa. Jos tarkoituksesi on sanoa, että kantapääastuminen ei ole kantapääastumista vaan ainoastaan kantapääjyske on kantapääastumista ja näin ollen kantapääastuminen on luonnotonta, niin hyvä on, lienemme samaa mieltä asiasta. Ja tietenkin mikäli tuo (jokseenkin erikoinen) luokittelu olisi "kantapääastumista" vastaan olevilla ihmisillä yleisesti ottaen ajatuksena, niin vaihtoehtoiseksi tavaksi ei varmaankaan suositeltaisi päkiällä kävelyä, vaan kantapäällä astumista oikein ja jyskyttämättä. Tai ainakin niin kuvittelisin.
Kanta-astujat taas kävelevät ilman kenkiäkin samoin kuin pyöreäpohjaisilla kengillä: varpaat osoittavat askeleen alussa ylöspäin ja kantapää jysähtää maahan jarruttaen askelta, ennen kuin muu jalka ehtii perään ja rullaus voi alkaa. Sellaista tyyliä pidän luonnottamana.
Niin, ei pelkästään se, että kantapää osuu maahan ensin, takaa oikeaoppista kävelytyyliä. Tietenkin askelluksessa on vikaa mikäli se jyskyy. Luulin tuosta vastauksestasi
että olisit ollut eri mieltä tämän kommenttiniValtavalla pehmustetulla kantapäällä varustetut kengät ohjaavat kävelytyylin väkisin luonnottomaksi kantapää edellä -menoksi
kanssa, mutta taisin käsittää väärin. Tulkitsin, että kantapää edellä -meno olisi ylipäätään luonnotonta, vaikka taisin tarkoittaa, että kengät ohjaavat luonnottomaan kantapää edellä -menoon vs. luonnolliseen kantapää edellä -menoon.No, jyskyttelystä en tiedä, mutta oikeaoppinen kävely rullaa nimenomaan kantapäältä varpaille.