Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika!
  • Aloitettu Aloitettu
Hypoteettisesti mietin, että jos on kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 2002, ni voiko nykyään uusia pelkän matikan? Ajatus olis korottaa M vähintään E:ksi, ni pääsis sit sukkana HY:hyn lukemaan matikkaa työn ohessa.
 
Saako Suomesta Plumbers Putty:ä? Kyseessä on siis tiivistemassa joka ei kovetu vaan jää pehmeäksi. Tai saako täältä jotain vastaavaa edullista massaa josta saisi tehtyä helposti pehmeän levyn? Ei Googlella tullut vastaan mitään järkevää.
 
Saako Suomesta Plumbers Putty:ä? Kyseessä on siis tiivistemassa joka ei kovetu vaan jää pehmeäksi. Tai saako täältä jotain vastaavaa edullista massaa josta saisi tehtyä helposti pehmeän levyn? Ei Googlella tullut vastaan mitään järkevää.

Saksan Amazonin kautta ainakin, jos ei lähempää, eikä ole nyt tai heti kiire. ~22€/400g
 
Tietääkö joku tuliko nyt voimaan joku veronkorotus tms. kun limsojen hinnat tuntuvat pompanneen joka kaupassa reilusti? Ainakin Pepsi Maxin osalta.
 
Saako Suomesta Plumbers Putty:ä? Kyseessä on siis tiivistemassa joka ei kovetu vaan jää pehmeäksi. Tai saako täältä jotain vastaavaa edullista massaa josta saisi tehtyä helposti pehmeän levyn? Ei Googlella tullut vastaan mitään järkevää.

kaikilta LVI tukkureilta löytyy, ja myös muualta.


 
Saako Suomesta Plumbers Putty:ä? Kyseessä on siis tiivistemassa joka ei kovetu vaan jää pehmeäksi. Tai saako täältä jotain vastaavaa edullista massaa josta saisi tehtyä helposti pehmeän levyn? Ei Googlella tullut vastaan mitään järkevää.

Tää suorastaan huutaa tarkennusta.. Miksi, mihin, minkä takia Allahin vuonna 1442 jolloin etola tai vastaava myy vaikka minkälaista kumi-, muovi-, silikoni-, whateverlevyä ja veppikaupat vielä lisää niin miksi moinen pitäisi jostain putkikitistä väsätä?
 
Rokottaakohan Mensan testi pieleen menneistä vastauksista, eli kantsiiko siinä olla huolellinen?
 
Onkos täällä kellään Vontarin langatonta näppäimistöä? tuli tuollainen Kiinasta tilattua ja ei näemmä tietokoneessa ainakaan toimi nuo kirjaimet niinkuin pitäisi, eli kun esim. painaa A kirjainta tuleekin Q eli näppäimistö pitäisi uudelleen kartoittaa, mut mites tuo tehdään winukassa?
 
Onkos täällä kellään Vontarin langatonta näppäimistöä? tuli tuollainen Kiinasta tilattua ja ei näemmä tietokoneessa ainakaan toimi nuo kirjaimet niinkuin pitäisi, eli kun esim. painaa A kirjainta tuleekin Q eli näppäimistö pitäisi uudelleen kartoittaa, mut mites tuo tehdään winukassa?
Sulla on ilmeisesti joko näppäimistö tai näppäimistön kieliasetus AZERTY eli joku ranskalaisten suosima. Varmaan löytyy windowsin hakutoiminnalla "kieliasetukset" tai "näppäimistö".
 
Sulla on ilmeisesti joko näppäimistö tai näppäimistön kieliasetus AZERTY eli joku ranskalaisten suosima. Varmaan löytyy windowsin hakutoiminnalla "kieliasetukset" tai "näppäimistö".

Tää on ainakin näin ja silti ei toimi

20220330_212600.jpg
 
No azertyhän se :x3: eikö tuota saa muutettua?
Laita näppäimistöasettelu ranskaksi/belgiaksi/kanadan ranskalaiseksi/hollanniksi (noissa käytetään AZERTY-asettelua) niin varmaan tulee oikea kirjain oikeasta napista, tosin ääkköset saattaa olla kateissa ja kaikkea muuta hauskaa. Itse jouduin kirjoittamaan azerty-näppiksellä yhden päivän aikanaan ja melkasi järki mennä kun aina paineli vääriä nappeja.
 
Irtoaako näppäinhatut -jos niin vaihtaa ne qwerty...-näppäimistön mukaisesti....

Mietin tätäkin vaihtoehtoa, täytyy tutkailla miten helposti tuo on purettavissa. Pääsisi ehkä kaikkein helpoimmalla, jos onnistuu. Tosin tuossa on siis pehmeät näppäimet, eli näppäinmatto todennäköisesti, joten ehkä tyssää siihen.
 
Mietin tätäkin vaihtoehtoa, täytyy tutkailla miten helposti tuo on purettavissa. Pääsisi ehkä kaikkein helpoimmalla, jos onnistuu. Tosin tuossa on siis pehmeät näppäimet, eli näppäinmatto todennäköisesti, joten ehkä tyssää siihen.

Voit myös tehdä vaikeamman kautta, eli luoda kokonaan oman näppäimistökartan Windowssiin :) Tai ei kait sitä kokonaan tarvitse alusta lähtien tehdä kun muokkaa jotain valmista karttaa joka jo käyttää AZERTY-näppäinasettelua.

Täällä TechBBS:ssäkin pyörii pari tyyppiä jotka on oman näppänkartan luoneet.
 
Voit myös tehdä vaikeamman kautta, eli luoda kokonaan oman näppäimistökartan Windowssiin :) Tai ei kait sitä kokonaan tarvitse alusta lähtien tehdä kun muokkaa jotain valmista karttaa joka jo käyttää AZERTY-näppäinasettelua.

Täällä TechBBS:ssäkin pyörii pari tyyppiä jotka on oman näppänkartan luoneet.

Tämähän minun alkuperäinen suunnitelma oli ja tätä tulin kysymään, kuinka se winukassa tehdään? Ilmeisesti pitää ladata joku ohjelma?
 
Tämähän minun alkuperäinen suunnitelma oli ja tätä tulin kysymään, kuinka se winukassa tehdään? Ilmeisesti pitää ladata joku ohjelma?

Pikasesti googlettelemalla tuli vastaan tämä: Download Microsoft Keyboard Layout Creator (MSKLC) Version 1.4 from Official Microsoft Download Center . Tuon toiminta tosin vaikuttaa olevan vähän hakuammuntaa Windows 10:llä sen mitä luin parin ketjun viestejä.

[edit] Itellä ei siis oo mitään kokemusta oman näppäimistökartan luonnista, oon vain asiaa päällisin puolin tutkinut kun hankin itselle US-layoutilla olevan näppiksen. Omaa näppäinkarttaa en tarvinnut kun siihen löytyi jo valmis kartta, niin Windowssista kuin Linuxista, (US-International with dead keys) jolla sain skandit toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onks kenelläkään tietoa mitä kaikkea Jodel sovellus käyttää bannien trackkaamiseen?
Kun ilmeisesti ainakin imei koodia ja googletiliä käyttää mutta mahtaakohan se myös sim kortin tiedot tallentaa?

Mulle on kahdet bannit alla ja kolmansista tulee permabannit, nyt olis uusi luuri hyllyssä niin aattelin jos tekis uuden tilin, mutta kun se ei ole ihan yksinkertaista…
 
Tietääkö joku tuliko nyt voimaan joku veronkorotus tms. kun limsojen hinnat tuntuvat pompanneen joka kaupassa reilusti? Ainakin Pepsi Maxin osalta.


2023 vasta jotain muutoksia. En ole huomannut muutosta, paikallinen S ja 3,99€ 6*33cl tölkki edelleen.
Esimerkkejä hinnoista?
 
Onks missään tääl semmost keskusteluu joissa kysellään minkälaisii osii kokeeseen ostais (esim laittaa kuvia minkälaisia osia ostais) muistan et joskus 10v sitten oli toisella foorumilla tälläinen ja ihmiset auttoi muita valitsemaan osia.

esim jos on tarkoitus koota kone tai vaihtaa muutamia osia, niin missä sitä oikein voi kysellä tällä foorumilla vai pitääkö tehä täysin uus aloitus..?
 
Onko olemassa jotain keinoa saada vesi/huuru pois kameran silmästä? Kyseessä siis auton peruutuskameran linkssi jonka tiiviste oli porsinut. Kyseessä siis sellainen "kalansilmä" jossa ympyrän muotoinen tiiviste ympärillä.

Onko olemassa esim jotain spraytä joka kuivattaa kosteuden? Mietin onko mitään tehtävissä ilman että tarvitsisi irrottaa koko systeemiä autosta. Jos saisin jotenkin silmästä veden pois saisin kyllä tiivistettyä silmän uudelleen paikallaan ollessa.
 
Onks missään tääl semmost keskusteluu joissa kysellään minkälaisii osii kokeeseen ostais (esim laittaa kuvia minkälaisia osia ostais) muistan et joskus 10v sitten oli toisella foorumilla tälläinen ja ihmiset auttoi muita valitsemaan osia.

esim jos on tarkoitus koota kone tai vaihtaa muutamia osia, niin missä sitä oikein voi kysellä tällä foorumilla vai pitääkö tehä täysin uus aloitus..?

Varmaan täys uus aloitus, tai sitten lainata tätä jo luotua ketjua: Päivitystä koneeseen kun se otsikon perusteella sopii imho varsin hyvin tarpeeseen.
 
Näkeekö 3+1 päivien ruokatarjouksia mistään? On tullut kahlattua eri sivuja mutta missään ei kyllä näy.


@Jeesbox luultavasti kannattaa arvata jos hieman tuntuu siltä, mitään virallista ohjetta ei ole. Tuskinpa vaikuttaa merkittävästi suuntaan tai toiseen.
 
Millä nimellä löytäisi aliexpressistä fiatin merkin joka tulee keulaan sekä peräkonttiin jossa on se fiatin logo siihen mahtuisi 7 sentin kokoinen tarra.

1649001827028.png


mulla on tämä sinine osa jossa lukee tuo fiat niin se tarra revitty irti. pelkkä muovikehys on jäljellä.

Edit: ehkä se on tämä, onpas kyllä kallis tarra.
Fiat sticker 3D Official Logo Blue|Car Stickers| - AliExpress

Taidan jättää ostamatta, tuossahan on aika isot toimistukulutkin.
 
Viimeksi muokattu:
Miten paljon tehokkaampia on uudet macbookit verrattuna 2019-vuoden edellisen sukupolven malliin ? onko mitään järkeä ostaa käytettyä 2019-vuoden mallia ?
2019-malliin sentään saa kiinni 2 näyttöä mutta tuohon 13-tuuman uuteen ei ymmärrykseni mukaan saa kiinni kuin yhden näytön, tosin se voikin olla sitten aika iso..mutta rahaa palaisi taas uuteen näyttöönkin.
uusi M1 pro 13" / 16Gt/1Tt hinta tällä hetkellä 2169 eur
 
Millä nimellä löytäisi aliexpressistä fiatin merkin joka tulee keulaan sekä peräkonttiin jossa on se fiatin logo siihen mahtuisi 7 sentin kokoinen tarra.

1649001827028.png


mulla on tämä sinine osa jossa lukee tuo fiat niin se tarra revitty irti. pelkkä muovikehys on jäljellä.

Edit: ehkä se on tämä, onpas kyllä kallis tarra.
Fiat sticker 3D Official Logo Blue|Car Stickers| - AliExpress

Taidan jättää ostamatta, tuossahan on aika isot toimistukulutkin.
Askartelin joskus vanteen keskimerkit tulostimella ja kontaktimuovilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Millä nimellä löytäisi aliexpressistä fiatin merkin joka tulee keulaan sekä peräkonttiin jossa on se fiatin logo siihen mahtuisi 7 sentin kokoinen tarra.

1649001827028.png


mulla on tämä sinine osa jossa lukee tuo fiat niin se tarra revitty irti. pelkkä muovikehys on jäljellä.

Edit: ehkä se on tämä, onpas kyllä kallis tarra.
Fiat sticker 3D Official Logo Blue|Car Stickers| - AliExpress

Taidan jättää ostamatta, tuossahan on aika isot toimistukulutkin.

Jos ihan purkaamolta kyselisi koko osaa, tai sitten lähimmältä teippifirmalta. Ei voi olla kovin kallis.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Onnistuin (tai no, vaimo onnistui) aamulenkillä puhkomaan fatbiken takarenkaan, enkä tajua noista mitään, xxl:ssä ei ollut suoraan vararenkaita eikä muutenkaan tunnu suomesta löytyvän, niin onko tämä:
rengas amazon.de nyt oikea tähän: pedelec fat 4.0 pyörään?
 
Onnistuin (tai no, vaimo onnistui) aamulenkillä puhkomaan fatbiken takarenkaan, enkä tajua noista mitään, xxl:ssä ei ollut suoraan vararenkaita eikä muutenkaan tunnu suomesta löytyvän, niin onko tämä:
rengas amazon.de nyt oikea tähän: pedelec fat 4.0 pyörään?
Oletan, etteivät sisä- ja ulkorengas räjähtäneet aivan riekaleiksi, vaan siellä on nätti reikä/pienehkö viilto sepelistä, ruuvista, piikistä, lasista tai sitten on "snake bite" vanteesta.

Prismasta löytyy:

Rasiassa pitäisi olla ohjeet. Aikaa menee 10-30 min. riippuen paikkaajasta. Varmista, ettei ulkorenkaaseen jää vierasesinettä ja että vannenauha peittää pinnojen holkit. Sisäkumi ei saa jäädä vanteen ja ulkorenkaan väliin ruttuun. Paineet kohdilleen ja kovaa ajoa.
 
Oletan, etteivät sisä- ja ulkorengas räjähtäneet aivan riekaleiksi, vaan siellä on nätti reikä/pienehkö viilto sepelistä, ruuvista, piikistä, lasista tai sitten on "snake bite" vanteesta.

Prismasta löytyy:

Rasiassa pitäisi olla ohjeet. Aikaa menee 10-30 min. riippuen paikkaajasta. Varmista, ettei ulkorenkaaseen jää vierasesinettä ja että vannenauha peittää pinnojen holkit.
Tosiaan, eipä tullut noin itsestään selvä mahdollisuus mieleen :D e: Tossa vielä rautalankaohjetta, jos ei ole kokemusta kumin paikkauksesta:Kumin paikkaus – Polkupyöräwiki
 
Viimeksi muokattu:
Oletan, etteivät sisä- ja ulkorengas räjähtäneet aivan riekaleiksi, vaan siellä on nätti reikä/pienehkö viilto sepelistä, ruuvista, piikistä, lasista tai sitten on "snake bite" vanteesta.

Prismasta löytyy:

Rasiassa pitäisi olla ohjeet. Aikaa menee 10-30 min. riippuen paikkaajasta. Varmista, ettei ulkorenkaaseen jää vierasesinettä ja että vannenauha peittää pinnojen holkit. Sisäkumi ei saa jäädä vanteen ja ulkorenkaan väliin ruttuun. Paineet kohdilleen ja kovaa ajoa.
Minä en itse rupea tuota hommaa tekemään koska takarenkaassa on moottori, xxl ottaa 17,9e siitä renkaanvaihdosta niin menee ihan hyvin noinkin.
Oli tyhjentynyt kuulemma aivan hetkessä, jonka takia meinaankin että siellä on isompi reikä renkaassa.
 
Minä en itse rupea tuota hommaa tekemään koska takarenkaassa on moottori, xxl ottaa 17,9e siitä renkaanvaihdosta niin menee ihan hyvin noinkin.
Oli tyhjentynyt kuulemma aivan hetkessä, jonka takia meinaankin että siellä on isompi reikä renkaassa.
Käy se noinkin.

Voisi sen sisäkumin paikata kiekkoa irrottamattakin, jos napamoottorin piuhan irrotus on vaivalloista. Itse paikkaan joskus keskiömoottorisen sähköpyörän takarenkaan paikallaan, koska en jaksa hakea pihtejä napavaihteen vaijerin pikakiinnitystä varten. Lisäksi minulla puhkesi lievä jalkajarruallergia 1988, kun ATB/MTB:t alkoivat pikkuhiljaa yleistyä Suomessa. Siksi en kovin mielelläni irrota jalkajarrun vääntövartta. Jos sataa tai on kylmää, niin menen häkkikellarien käytävälle otsalampun kanssa. Nastarenkaiden kausivaihdon aikaan valitettavasti joudun vaijerin ja jalkajarrun kanssa tekemisiin.

Joku "aivan hetkessä tyhjentynyt" on vielä ihan normaalisti paikattavissa. Selkeän isosta rei'ästä on se hyöty, että ei tarvita lavuaaria/ämpäriä vuotokohdan etsimiseen, vaan sihinä paljastaa. Paikat ovat peukalon kokoisia, joten sisärenkaan ja paikan vulkanointi toimii vähän isompiinkin palkeenkieliin. Sitten jos räjähtää millisekunneissa ja korvissa soi, kuten kuvan tapauksessa, voi hakea uuden sisärenkaan. Se on kuitenkin erittäin harvinaista.

Jäin miettimään tuota kun sanoit XXL:n tekevän renkaanvaihdon (eli että eivät paikkaisi). Onko jollain tietoa, paikkaavatko liikkeet sisärenkaita, vai onko työ liian kallista? Jos eivät paikkaa, niin menevätkö vanhat työntekijöille vai roskiin? Tulisi meinaan aika vuori sisärengasjätettä, jos heittävät roskiin. Itsellä on mennyt noin 15 sisärengasta 40 vuoden apupyörättömyysaikana. Pahimmassa on seitsemän paikkaa. Olisin joutunut ostamaan yli 50 sisärengasta, jos en paikkaisi. Ei se rahallisesti olisi iso summa, mutta hirveä määrä turhaan valmistettuja "kumilonkeroita". Kerrotaan vielä suomalaisten pyöräilijöiden määrällä, niin tulisi se vuori turhaa kumijätettä.
 

Liitteet

  • IMG_20210731_173847.jpg
    IMG_20210731_173847.jpg
    2,5 MB · Luettu: 31
Matkailu autoon pitäisi saada semmoinen nostettava antenni. mistä saisi semmoisen vesitiiviin nostoputken jonka asentaa matkiksen kattoon. malli pitäisi tietty olla vesitiivis.
 
Käy se noinkin.

Voisi sen sisäkumin paikata kiekkoa irrottamattakin, jos napamoottorin piuhan irrotus on vaivalloista. Itse paikkaan joskus keskiömoottorisen sähköpyörän takarenkaan paikallaan, koska en jaksa hakea pihtejä napavaihteen vaijerin pikakiinnitystä varten. Lisäksi minulla puhkesi lievä jalkajarruallergia 1988, kun ATB/MTB:t alkoivat pikkuhiljaa yleistyä Suomessa. Siksi en kovin mielelläni irrota jalkajarrun vääntövartta. Jos sataa tai on kylmää, niin menen häkkikellarien käytävälle otsalampun kanssa. Nastarenkaiden kausivaihdon aikaan valitettavasti joudun vaijerin ja jalkajarrun kanssa tekemisiin.

Joku "aivan hetkessä tyhjentynyt" on vielä ihan normaalisti paikattavissa. Selkeän isosta rei'ästä on se hyöty, että ei tarvita lavuaaria/ämpäriä vuotokohdan etsimiseen, vaan sihinä paljastaa. Paikat ovat peukalon kokoisia, joten sisärenkaan ja paikan vulkanointi toimii vähän isompiinkin palkeenkieliin. Sitten jos räjähtää millisekunneissa ja korvissa soi, kuten kuvan tapauksessa, voi hakea uuden sisärenkaan. Se on kuitenkin erittäin harvinaista.

Jäin miettimään tuota kun sanoit XXL:n tekevän renkaanvaihdon (eli että eivät paikkaisi). Onko jollain tietoa, paikkaavatko liikkeet sisärenkaita, vai onko työ liian kallista? Jos eivät paikkaa, niin menevätkö vanhat työntekijöille vai roskiin? Tulisi meinaan aika vuori sisärengasjätettä, jos heittävät roskiin. Itsellä on mennyt noin 15 sisärengasta 40 vuoden apupyörättömyysaikana. Pahimmassa on seitsemän paikkaa. Olisin joutunut ostamaan yli 50 sisärengasta, jos en paikkaisi. Ei se rahallisesti olisi iso summa, mutta hirveä määrä turhaan valmistettuja "kumilonkeroita". Kerrotaan vielä suomalaisten pyöräilijöiden määrällä, niin tulisi se vuori turhaa kumijätettä.
Millä ton siis saisi pyörää irroittamatta paikattua?
 
Millä ton siis saisi pyörää irroittamatta paikattua?
Irroittaa päällyskumin paikoillaan ja vetää sisuskumin pois ja etsii reijän ja paikkaa sen. Sitten vain sisuskumi sisään ja päällyskumi paikoilleen. Helpompaa toki irrallaan tehdä, mutta onnistuu ne paikkaukset renkaan ollessa kiinni pyörässä.
 
Onko suomalaiset pistotulpat yhteensopivia tanskalaisten kanssa?
Ei täysin. Tanskalaisessa pistotulpassa ja pistorasiassa on maadoitus erilainen eli suomalaisen maadoitetun pistotulpan saa laitettua tanskalaiseen pistorasiaan mutta maadoitusta ei synny. Tanskalaista pistotulpaa ei taas saa suomalaiseen pistorasiaan koska tanskalaisessa maadoitus on piikillä. Maadoittamattomat ja eurotulpat käyvät. Sikälimikäli muistan oikein niin tuo tanskalainen on se "OOMI"-yhtiön mainoksessa esiintyvä pistorasiamalli jolla on silmät ja suu.
 
Onko suomalaiset pistotulpat yhteensopivia tanskalaisten kanssa?
Tanskassa on käytössä K-tyypin rasia. Suomessa on käytössä F- (Schuko, maadoitettu pyöreä) ja C-tyypit (Euro, maadoittamaton litteä), joista C-tyyppi sopii tanskalaiseen rasiaan.

 
Ei täysin. Tanskalaisessa pistotulpassa ja pistorasiassa on maadoitus erilainen eli suomalaisen maadoitetun pistotulpan saa laitettua tanskalaiseen pistorasiaan mutta maadoitusta ei synny. Tanskalaista pistotulpaa ei taas saa suomalaiseen pistorasiaan koska tanskalaisessa maadoitus on piikillä. Maadoittamattomat ja eurotulpat käyvät. Sikälimikäli muistan oikein niin tuo tanskalainen on se "OOMI"-yhtiön mainoksessa esiintyvä pistorasiamalli jolla on silmät ja suu.
Maadotus ei sinällään kiinnosta, kun vain kännykän lataamisesta kyse enkä roiku vesihanassa samaan aikaan. Juu, tuossa on kolmas piikki, mutta nuo kaksi reikää on aikalailla samoilla kohdilla kuin meilläkin.

Eli onnistuisi? On vain yksi kännykkä mukana, niin vähän jännittää kokeilla ettei hajoa :)
 
Maadotus ei sinällään kiinnosta, kun vain kännykän lataamisesta kyse enkä roiku vesihanassa samaan aikaan. Juu, tuossa on kolmas piikki, mutta nuo kaksi reikää on aikalailla samoilla kohdilla kuin meilläkin.

Eli onnistuisi? On vain yksi kännykkä mukana, niin vähän jännittää kokeilla ettei hajoa :)
Voi käyttää euro liitintä.
 
Millä ton siis saisi pyörää irroittamatta paikattua?
No apek tuossa jo vähän kertoikin. Yleensä vasemmalla puolella on väljempää, kun ei ole öljyistä ketjua varottavana. Sen Prisman 2,49 € paikkarasian mukana tulee kolme rengasrautaa. Niiden avulla kammetaan ulkorenkaan yksi kylki irti vanteen urasta.

Raudat lukittuvat kahvapäästään pinnoihin. Niitä asetellaan noin 10 cm välein edeten, kunnes renkaan avattava kylki tuntuu niin irtonaiselta, että lopun voi liu'uttaa yhdellä raudalla irti. Takapyörää voi pyörittää samalla, jos ei halua pujotella raudan kanssa takahaarukan/lokarien/tarakan putkien ohi.

Kun yksi kylki on irti, voi sisärenkaan kaivaa siltä puolelta ulos tarkasteltavaksi. Venttiilinkin voi halutessaan irrottaa vanteesta. Pumppaa ilmaa renkaaseen, niin kuulet mistä vuotaa. Tuki sormella vuotokohta, eli varmista ettei ole kahta reikää. Kurkkaa ulkorengasta vastaavasta kohdasta, niin näkee mikä on puhkonut ja onko se vielä renkaassa kiinni. Paikkarasian hiekkapaperilla saa samalla kerralla sekä merkittyä että karhennettua vuotokohdan. Karhenna yli paikan suuruiselta alueelta ja pidä huoli, että reikä pysyy karhennetun alueen keskipisteenä. Sisäkumia voi venyttää, jos reikä pääsee hukkumaan. Jos vuoto on niin pieni, ettei sitä kuule, käytä ylähuulta (hankalimmat paikantuvat vesivadin avulla kuplista) hennon ilmavirran tuntemiseen.

Valitse rasiasta riittävän kokoinen paikka. Levitä tuubista liimaa hieman yli paikan kokoiselle alueelle. Odota 5 min. tai rasian ohjeen mukaan (*). Poista paikan pohjasta suojapaperi/-folio, mutta älä kajoa paikan päällä olevaan muovi-/paperikalvoon. Aseta paikka liima-alueelle niin, että liimaa jää yli joka puolelta (muuten paikka alkaa vanhemmiten repsottaa). Hinkkaa rengasraudan kuperalla ja sileällä osalla paikkaa muovikalvon läpi suht voimakkaasti jotain napakkaa vasten (esim. aseta sisärengas paikkoineen häkkivaraston pystytolppaa tai kypärää vasten). Voit lopettaa paikan hinkkaamisen sitten kun muovikalvo tuntuu irtoavan lähes itsestään paikan pinnasta.

* Odotusaikana on hyvä käydä käsillä varovasti tunnustellen ulkorenkaan sisäpuoli läpi, ettei sinne jää puhkeamisen aiheuttajaa. Lampun avulla katsotaan, että vannenauha on ehjä ja kulkee keskellä peittäen terävät kohdat. Mahdolliset hiekat valuvat ulkorenkaan alaosaan, josta ne sipaistaan kädellä pois.

Seuraavaksi pumpataan vähän ilmaa, jotta sisäkumi saa vähän muotoa, muttei vielä täyttä kokoa. Tällöin sisärengas sujahtaa ja asettuu paremmin renkaan sisään. Jos venttiili tuli irrotettua, niin nyt se laitetaan vanteeseen kiinni ennen ulkorenkaan kiinnitystä. Venttiilin mutteria löysätään hieman/jätetään löysälle, jos on Presta-/Dunlop venttiili (eli ei autonventtiili Schrader). Avattua kylkeä aletaan kiinnittämään vanteeseen venttiilin kohdalta. Löysätty mutteri auttaa tätä, koska nyt sisärengas voi nousta kauemmas vanteesta ja näin ulkorengas on kevyempi saada vanteen sisäuraan kiinni. Kun ulkorengas on kiinni venttiilin kohdalta, edetään vaaksan verran yhteen suuntaan samalla avonaista kylkeä kiinnittäen. Molemmilla peukaloilla painetaan yhdessä ja lähekkäin ulkorenkaan reunakaapelia vanteen sisään. Sormet ovat toisella puolella ulkorengasta. Vaaksan jälkeen vaihdetaan suuntaa ja aletaan kiinnittämään venttiilin toiselta puolelta. Vaaksa on "väärään" on siltä varalta, ettei homman edetessä ulkorengas vahingossa irtoaisi ainakaan venttiilin yli. Kiinnitys käy raskaammaksi loppua kohden, joten viimeiset 25 cm kannattaa edetä vain sentti per peukalonpainallus. Painalluksen kanssa samalla kannattaa kiertää ulkorengasta kuin kaasukahvaa pienemmälle. Itse olen saanut aina tiukimmat nastarenkaatkin vaivatta paikoilleen, mutta myös apuvälineitä voi käyttää (rengasraudat, tippa fairya liukasteena).

Lopuksi pumpataan ilmat renkaaseen. Alkuvaiheessa on hyvä rutistella ulkorengasta, jotta sisärengas asettuu hyvin ja reunakaapeli kulkee vakiosäteellä navasta. Rutistelun jälkeen pumpataan loput ilmat ja tarkistetaan, että rengas pyörii niin nätisti kuin vanteen suoruus antaa myöten.

Pitkä selostus, mutta hommaan menee kokeneelta vain 10 min. Kaikkea lueteltua ei ole pakko tehdä, mutta ne keventävät hommaa ja takaavat laadukkaan lopputuloksen sekä auttavat välttämään sudenkuopat. Parilla kaverilla paikat repsottavat tai jopa irtoavat/tulee kuplaa. Omissa paikkauksissa ei ole ollut mitään sanomista ja ovat kestäneet sen noin 20-30 vuotta, mitä vanhimmat sisärenkaat hapertumatta ovat olleet käytössä.


Edit. Jos reikä oli sisärenkaan sisäkehällä, niin todennäköisesti on ajettu liian vähillä paineilla kanttikiveen ja on syntynyt ns. snake bite. Tällöin paikattavia reikiä on 1-2 kpl. Kahden tapauksessa normivanteiseen riittää yksi pitkä paikka poikittain, mutta fat bikeen tarvitaan kaksi pientä paikkaa. Jos ei ole snake bite, niin vannenauha pitää käydä erityisen huolellisesti läpi. Tarvittaessa pitää ostaa uusi vannenauha, jos vanha on liian kovettunut/rispaantunut/kapea.
 
Viimeksi muokattu:
Onko olemassa jotain kamera appia ( android ) jossa kamerassa olisi kaksi eri profiilia ja kuvat tallentuisivat eri paikkaan.
Monesti haaveillut, että olis hienoa jos kameraa käyttäessä voisi valita otetaanko nyt henkilökohtaisia kuvia tai työhön liittyviä kuvia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 475
Viestejä
4 505 967
Jäsenet
74 423
Uusin jäsen
tosaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom