Kysymyksiä sähkömiehille

Nämäkin on vähän hölmöjä välillä. Jos leikkaankin sen valetun pistotulpan IV-koneesta pois ja laitan 1 osasen pistorasian tilalle turvakytkimen niin sitten se IV-kone ei enää tarvitsekaan vikavirtasuojaa..:confused:

Tämä on totta.. mutta tämä koskeekin nyt uudisasennuksia. Ryhmyreissä jo valmiina ne 3-5 vikisryhmää johon ne helppo lajitella että tulee siinä samalla suojaus. Jos kämppä tehty muutama vuosi taaksepäin niin ei silloisten asetusten mukaan vikistä vaadittu eikä niitä tarvitse lähteä nyt enään muuttelemaan.

Edit:
Tuo vikavirta yleisesti jakaa niin mielipiteitä ja ihan syystäkin, onhan se toimiessaan hyvä laitos mutta toisaalta myös työjarru kun rälläkkä vuotaa aavistuksen kuorissaan eikä vikis pysy päällä kun pitäisi pakoputkea pistää poikki.
Monesti ihmiset haluaa sinne rintamamiestaloonsa ulkorasioita joka puolelle ja kysyvätkin että voisitko laittaa nämä Tokmannilta haetut rasiat kun se vikavirtasuoja maksaa liikaa, enhän tätä itse voi tehdä. VVS tai sitten joku muu laittaa tokmannia.

En halua sitä itse kuulla kun myöhemmin isäntä ottaa kynsilleen siitä kolmesti jatketusta ja teipatusta roikasta jonka isältään peri ja on hyväksi havaittu ja sitten tietyt tahot rupee soittelemaan.
Mutta nämähän ovat näitä "jos ja jos", onhan ne rintamamiestalon pesuhuoneen 2x2,5 vedetyt ja nollattut pistorasiatkin toiminut hienosti 45vuotta vaikka halki ja väljä, jos ja jos.
 
Viimeksi muokattu:
ELI, mikäli pistorasia syöttää tiettyä laitetta ja on paikassa johon maallikko ei normaalisti pääse käsiksi, voidaan siitä jättää vikavirtasuojaus pois. Esim. juurikin erillisuuni, IV-kone jne. kunhan asentaja huolehtii pistorasian sijoituksen. Jos jollakulla on uudempaa tietoa niin kertokoon mutta tuo on uusimmasta standardista.

Sivuutit tämän hyvin oleellisen: "ja laitteen syötön katkeamisesta voi aiheutua suurta haittaa."
 
IV-koneen pysähdys kesken 5v loman aiheuttaa suurta haittaa ts. vetää talon homeeseen jollain aikajänteellä. Jatkuvasti simahtava uuni/liesi/mikro näännyttää käyttäjänsä viikossa. Lisäksi nuo on standardin tekstiä jota voi tulkita käytännössä niin luovasti kuin haluaa... Mutta kaiki talotekniikka tuon piiriin nyt ainakin kuuluu, ruuanvalmistaminen luovasti tulkiten ja säilöminen varmasti.
 
Nämäkin on vähän hölmöjä välillä. Jos leikkaankin sen valetun pistotulpan IV-koneesta pois ja laitan 1 osasen pistorasian tilalle turvakytkimen niin sitten se IV-kone ei enää tarvitsekaan vikavirtasuojaa..:confused:
Onhan se aivokuollutta. Jos tämä tosiaan on osa pakottavaa määräystä eikä suositusosaa, jota on parikin kertaa ennenkin tulkittu päin helvettiä. Täytynee tästä eteenpäin kiinteissä laitteissa kytkeä melkein kaikki puolikiinteästi turvakytkimen taakse, jotta saa tehtyä oikein. Valita vielä erikseen sellaisia, joita valmistaja ei kiellä asentamasta normaaliin tapaan. Aivan saatanan sairasta paskaa. Mikään paskavesipumppu, ilppi tai edes pesukone ei millään tavalla kuulu vikavirtasuojaukseen.

Ei se ole vähän hölmöä vaan täysin järjenvastaista pakottaa asentamaan esimerkiksi asunnon lämmittimiä vikavirtasuojan taakse. Edelleen useimmissa asunnoissa on ilman keviä ja vvsk, ja on vielä vuosikymmeniä. Harvoin kukaan kuolee siksi, että ilppi on normaalissa pistorasiassa lautalattiahuoneessa. Moni on varmaan jo ehtinyt kuolla vitutukseen siksi, että talo jäätyi ja putket halkesivat.

Valaistus on myös täysin pöhkö idea VVSK-pakkoon, etenkin kun se kai koskee vain asuinhuoneistoa. Autotallissa vissiin ei ole samoja riskejä.
 
Vaihdoin koneeseen RTX 3080 näytönohjaimen asennuksen yhteydessä virtalähteeksi Corsair RMx 1000W -mallin.

Ongelmana noin 75% todennäköisyydellä virtalähteen kytkimestä virrat päälle laittaminen aktivoi asunnon katkaisijan, joka sammuttaa valaisimet ja pistorasiat.
Katkaisimen resetoimalla kaikki toimii normaalisti joka kerta. Isoin haitta on kakkoskoneen sammuminen, jonka joutuu sitten käymään laittamaan takaisin päälle.

Kone on virtajohdolla suoraan seinässä kiinni, ei jaettu roikalla.

Mitään ongelmia ei ole konetta käytettäessä, pelkästään silloin kun painan virtalähteen katkaisijaa koneen ollessa poissa päältä.
Mitähän asialle voisi tehdä?
 
Valaistus on myös täysin pöhkö idea VVSK-pakkoon, etenkin kun se kai koskee vain asuinhuoneistoa. Autotallissa vissiin ei ole samoja riskejä.
Suojaa käyttäjiä jotka itse asentelevat kirpparilta ostamiaan metallirunkoisia valaisimia kattoon, mutta johdinvärit ei olekaan ihan yksiin nykyvärien kanssa. Ja kyllähän E27-lampunvaihdossakin pitää olla hereillä ettei koske jännitteisiin osiin.
 
Onhan se aivokuollutta. Jos tämä tosiaan on osa pakottavaa määräystä eikä suositusosaa, jota on parikin kertaa ennenkin tulkittu päin helvettiä.
En mä kyllä ymmärrä miksi se kiinteä laite edelleenkään tarvitsisi vikavirtasuojaa. Standardi sanoo että lisäsuojaus voidaan jättää pois pistorasioista, jotka pysyvästi syöttävät määrättyä laitetta, ja laitteen syötön katkeamisesta voi aiheutua suurta haittaa. Kylmälaitteet on mainittu ESIMERKKINÄ, ei ainoana mahdollisena.

Tietenkin jos laitteen oma asennusohje sitä vaatii, niin asia muuttuu, mutta yleinen sähköasennusstandardi ei mun mielestä sitä edelleenkään ehdottomasti vaadi. Myös edelleen ne vaatimukset pätevät, että pistorasia pitää sijoittaa niin ettei siihen ole normaalisti mahdollista liittää mitä tahansa (ILPin tapauksessa ainakin mulla se pistorasia on katonrajassa sisäyksikön vieressä, ei siihen mitään muuta kytketä ilman jakkaraa) ja tarvittaessa merkitä opaskilvellä ja tilassa täytyy olla käytettävissä vikavirtasuojattuja rasioita.

Tässä ketjussa on kyllä jo parikin kirjoittajaa tainnut julistaa, että nykyään VAIN kylmälaite kuuluisi tämän poikkeuksen piiriin. Missä näin määrätään? SFS 6000-4-41:2017 Liite 41X ei ainakaan tätä velvoitetta sisällä. Kylmälaitteet mainitaan esimerkkinä, ei ainoana poikkeuksena.
 
Lauteiden alle sijoitettava varaaja taas pitää vikavirtasuojata vaikka valmistajan ohjeiden vastaisesti, vaikka ainoa mahdollisuus on kytkeä se kiinteällä syötöllä, koska löylyhuoneessa ei saa olla yhtäkään pistorasiaa.
 
Vaihdoin koneeseen RTX 3080 näytönohjaimen asennuksen yhteydessä virtalähteeksi Corsair RMx 1000W -mallin.

Ongelmana noin 75% todennäköisyydellä virtalähteen kytkimestä virrat päälle laittaminen aktivoi asunnon katkaisijan, joka sammuttaa valaisimet ja pistorasiat.
Katkaisimen resetoimalla kaikki toimii normaalisti joka kerta. Isoin haitta on kakkoskoneen sammuminen, jonka joutuu sitten käymään laittamaan takaisin päälle.

Kone on virtajohdolla suoraan seinässä kiinni, ei jaettu roikalla.

Mitään ongelmia ei ole konetta käytettäessä, pelkästään silloin kun painan virtalähteen katkaisijaa koneen ollessa poissa päältä.
Mitähän asialle voisi tehdä?

Siellä lienee vaan liikaa kuormaa. Tuollainen iso poweri voi ottaa melko julman virtapiikin käynnistyksessä.

Tietysti jos se on nimenomaan vikis kun laukeaa, niin uusi poweri voi hieman vuotaa - tai sitten vaan vikis on loppu.

En mä kyllä ymmärrä miksi se kiinteä laite edelleenkään tarvitsisi vikavirtasuojaa. Standardi sanoo että lisäsuojaus voidaan jättää pois pistorasioista, jotka pysyvästi syöttävät määrättyä laitetta, ja laitteen syötön katkeamisesta voi aiheutua suurta haittaa. Kylmälaitteet on mainittu ESIMERKKINÄ, ei ainoana mahdollisena.

Eihän sitä kiinteää laitetta tarvitse vikavirtasuojata (ellei valmistaja erikseen sitä edellytä), vaan se pistorasia. Pykälässä kun lähdetään siitä että jos on pistorasia, siihen tökätää mummolta peritty rikkinäinen metallirunkoinen hiustenkuivaaja.

Mä olen todennut että yksinkertaisinta on pistää kaapeli poikki, ja asentaa se turvakytkimellä. Noissa uunien, mikrojen yms rasioissa se vikiksen käyttö ei nyt kummoinen vaiva ole, niitä vikiksiä kun jokatapuksessa keskuksessa on.
 
En mä kyllä ymmärrä miksi se kiinteä laite edelleenkään tarvitsisi vikavirtasuojaa. Standardi sanoo että lisäsuojaus voidaan jättää pois pistorasioista, jotka pysyvästi syöttävät määrättyä laitetta, ja laitteen syötön katkeamisesta voi aiheutua suurta haittaa. Kylmälaitteet on mainittu ESIMERKKINÄ, ei ainoana mahdollisena.

Kysytään näin päin, mitä haittaa siitä vvs:stä on pistorasiassa missä käytetään vain yhtä laitetta? Harvoin se vvs laukeaa ilman syytä. Yhtälailla siihen kiinteään laitteeseen voi tulla vika, missä tilanteessa vvs voi pelastaa hengen. Ja esim. kylmälaitteille ja muille mitä käytetän tietystä pistorasiasta, voi laittaa oman vvs, niin laukeaa vain jos siihen laitteeseen tulee vika.
 
Kysytään näin päin, mitä haittaa siitä vvs:stä on pistorasiassa missä käytetään vain yhtä laitetta?
Ei mun mielestä mitään. Mutta jos (kun) täällä on julistettu että kylmälaitteita lukuunottamatta yhtäkään pistorasiaa ei saisi jättää vikavirtasuojaamatta, niin kaipaisin siihen jotain perusteluita koska olen itse tunari enkä niitä löydä.
 
Ei mun mielestä mitään. Mutta jos (kun) täällä on julistettu että kylmälaitteita lukuunottamatta yhtäkään pistorasiaa ei saisi jättää vikavirtasuojaamatta, niin kaipaisin siihen jotain perusteluita koska olen itse tunari enkä niitä löydä.

En löydä sitä itsekkään, SFS antaa tuohon tulkinnan varaa. Itse olin kanssa sitä mieltä että voi jättää VVS pois tuon SFS mukaan tietyin ehdoin.

Sähköinfosta taas totesivat että kaikki pistorasiat pitää suojata, ota näistä nyt selvää.
 
Tuo vain kylmälaitteet ilman vikistä on sähköinfon tulkinta tuosta pykälästä. Sähköinfo ei laadi pykäliä, siellä on vaan ukot pähkäilemässä pykäliä ja niiden perusteella laativat suosituksia kuinka asennukset pitäisi toteuttaa, jotta se tehdään pykälän mukaan.

Kysytään näin päin, mitä haittaa siitä vvs:stä on pistorasiassa missä käytetään vain yhtä laitetta? Harvoin se vvs laukeaa ilman syytä. Yhtälailla siihen kiinteään laitteeseen voi tulla vika, missä tilanteessa vvs voi pelastaa hengen. Ja esim. kylmälaitteille ja muille mitä käytetän tietystä pistorasiasta, voi laittaa oman vvs, niin laukeaa vain jos siihen laitteeseen tulee vika.
Vikiksesta on varsinaista haittaa silloin kun jokin laite normaalisti toimiessaan vuotaa hieman, mutta käytännössähän se on kustannustekijä. Urakoitsijalle ne tuottavat hankaluuksia lähinnä, kun ihmiset roudaavat vanhoja koneitaan, jotka "ovat aina ennen toimineet".

Kiinteään laitteeseen tuleva vika jonka sähköiskulta vvs pelastaisi on kyllä aika hemmetin epätodennäköinen, sen sijaan tulipalon se vikis voi kyllä estää vioittuneessa laitteessa. ne isommat esim 300mA vikiksethän on tarkoitettu nimenomaan tuontyyppistä suojausta varten, ja kyllähän nuo pienemmätkin saman suojan antavat.
 
Siellä lienee vaan liikaa kuormaa. Tuollainen iso poweri voi ottaa melko julman virtapiikin käynnistyksessä.

Tietysti jos se on nimenomaan vikis kun laukeaa, niin uusi poweri voi hieman vuotaa - tai sitten vaan vikis on loppu.
Kytkentävirtasysäys voi testin mukaan olla yli 52 A. (Vertailun virtalähteistä muuten toiseksi isoin virta. )


Saattaisi ehkä auttaa katsoa mitä muuta kuormaa saman ryhmän takana on ja mahdollisuuksien mukaan vähentää muuta kuormaa.
 
Kytkentävirtasysäys voi testin mukaan olla yli 52 A.


Saattaisi ehkä auttaa katsoa mitä muuta kuormaa saman ryhmän takana on ja mahdollisuuksien mukaan vähentää muuta kuormaa.
Toinen vaihtoehto lienee jättää se virtalähde päälle, ettei aina tule piikkejä. Sulakkeella moinen ei varmaan ole ongelma kun se ei ehdi reagoimaan, mutta johdonsuojakatkaisijalla tai herkällä vikavirtasuojalle voi aiheuttaa reaktion.
 
Näinhän se on. Niinkuin sanottua niin keskuksissa tarpeeksi niitä vikiksiä että siinä ne iv/uuni/mikrot yms menee samalla, eipä siitä sitä haittaa ole. Mutta tuskimpa se rikos on jos ne nyt jättänyt / jättää ilman vvs, niihin kukaan puutu, pahempiakin vuosien päästä paljastunut kuin esim. mahdollinen IV koneen puuttuva vikasuojaus. Tuskimpa tätä tarvii enempää puida, jokainen tulkitsee sen niinkuin parhaakseen katsoo.
 
Uuden asunnon spottilampuista osa on gu10 ja osa mr16. Osa noista mr16 värisee kun siellä ac/dc poweri. Jos sinne vaihtaa 12v/dc powerin niin pitääkö liitos tuolla välikatossakin laittaa rasian sisään?
Poweri on ymmärtääkseni työnnetty yhdestä spotin aukosta vain sisään välikaton päälle.
 
Uuden asunnon spottilampuista osa on gu10 ja osa mr16. Osa noista mr16 värisee kun siellä ac/dc poweri. Jos sinne vaihtaa 12v/dc powerin niin pitääkö liitos tuolla välikatossakin laittaa rasian sisään?
Poweri on ymmärtääkseni työnnetty yhdestä spotin aukosta vain sisään välikaton päälle.
Sen orkkispowerin voi vaihtaa vastaavaan ledilampuille suunniteltuun melko helposti. Liität sen samoin kuin vanhankin. Yleensä helpoin ottaa johdot vaan irti siitä teholähteestä ja laittaa uusi tilalle ronkkimatta niitä muita liitoksia.

Tietysti myös jokin toinen ledlamppu voisi toimia paremmin.
 
Kysytäänpäs nyt täältä.
Ulkorakennuksen seinässä on ollut vuosien mittaan ainakin 6 erilaista ja -laatuista led-liiketunnistinvalaisinta. Osa Halpahallin kikottimia ja nyt pari viimeisintä Osramin K-raudasta ostettua. Edellinen Osram kesti reilun vuoden, kunnes viime syksynä ledit pimeänä, sain uuden takuuseen. Tänä aamuna uudessa sama juttu, ledit juuri ja juuri erotti aamulla.
Mikä voi olla, ettei nuo juuri vuotta kauempaa kestä? Suoraan sateessa valaisin ei ole, räystäs suojaa jonkin verran säältä. Ja luokitus noissa jokatapauksessa on sen mukainen, että tuossa paikassa pitäisi käsittääkseni kyllä menestyä.
 
Kysytäänpäs nyt täältä.
Ulkorakennuksen seinässä on ollut vuosien mittaan ainakin 6 erilaista ja -laatuista led-liiketunnistinvalaisinta. Osa Halpahallin kikottimia ja nyt pari viimeisintä Osramin K-raudasta ostettua. Edellinen Osram kesti reilun vuoden, kunnes viime syksynä ledit pimeänä, sain uuden takuuseen. Tänä aamuna uudessa sama juttu, ledit juuri ja juuri erotti aamulla.
Mikä voi olla, ettei nuo juuri vuotta kauempaa kestä? Suoraan sateessa valaisin ei ole, räystäs suojaa jonkin verran säältä. Ja luokitus noissa jokatapauksessa on sen mukainen, että tuossa paikassa pitäisi käsittääkseni kyllä menestyä.
Suuri osa noista on aika paskoja laadultaan. Osramin ledejä en ainakaan itselleni enää huoli kun niitä hajoili duunissa jokunen vuosi sitten sellaista tahtia että hyvä kun kerkisi vaihtelemaan uusia tilalle.
 
Airamilla on ollut yllättävän hyvä laatu ledivalaisimissa ja niihin saa osaan 5v takuun.
 
Onko vinkata mitään hyvää ja halpaa liiketunnistinlediä, vai kannattaako ostaa ensin se hyvä ja perään halpa?
 
Kysytäänpäs nyt täältä.
Ulkorakennuksen seinässä on ollut vuosien mittaan ainakin 6 erilaista ja -laatuista led-liiketunnistinvalaisinta. Osa Halpahallin kikottimia ja nyt pari viimeisintä Osramin K-raudasta ostettua. Edellinen Osram kesti reilun vuoden, kunnes viime syksynä ledit pimeänä, sain uuden takuuseen. Tänä aamuna uudessa sama juttu, ledit juuri ja juuri erotti aamulla.
Mikä voi olla, ettei nuo juuri vuotta kauempaa kestä? Suoraan sateessa valaisin ei ole, räystäs suojaa jonkin verran säältä. Ja luokitus noissa jokatapauksessa on sen mukainen, että tuossa paikassa pitäisi käsittääkseni kyllä menestyä.
Täällä sama. Vuoden välein saa vaihtaa liiketunnistin-led-heittimen. Ihan sama mistä ostaa ja minkä merkkisen. Kosteushan ei ole syynä niiden hajoamiseen, vaan lämpö ja ledien kärventyminen. Näkee selvästi mitkä niistä kortilla olevista ovat kärähtäneet. En jaksa metsästää yritys/erehdys-menetelmällä mikä saattaisi toimia, vaan tilasin Aliexpressistä led-moduulikortteja nipun ja vaihdan aina heittimeen uuden kortin kun edellinen kärähtää. Kolmeen heittimeen olen nyt tuollaisen vaihtanut, ja toistaiseksi nuo Aliexpressin moduulit ovat kestäneet.

Joku tämän tyylinen: US $0.99 |LED Chip 10W 20W 30W 50W 100W SMD2835 Light Chip LED Lamp 220V 240V No Need Driver for Flood Light Spotlight DIY Lighting|LED Chips| - AliExpress
 
Viimeksi muokattu:
Kysytäänpäs nyt täältä.
Ulkorakennuksen seinässä on ollut vuosien mittaan ainakin 6 erilaista ja -laatuista led-liiketunnistinvalaisinta. Osa Halpahallin kikottimia ja nyt pari viimeisintä Osramin K-raudasta ostettua. Edellinen Osram kesti reilun vuoden, kunnes viime syksynä ledit pimeänä, sain uuden takuuseen. Tänä aamuna uudessa sama juttu, ledit juuri ja juuri erotti aamulla.
Mikä voi olla, ettei nuo juuri vuotta kauempaa kestä? Suoraan sateessa valaisin ei ole, räystäs suojaa jonkin verran säältä. Ja luokitus noissa jokatapauksessa on sen mukainen, että tuossa paikassa pitäisi käsittääkseni kyllä menestyä.
Mun perskohtainen tuntuma on että Osram ratsastaa vaan vanhalla nimellä, ja on käytännössä laadultaan samaa kuin halvimmat no-brand hilut. Käytännön kokemuksen mukaan Osramin lamput kestävät heikommin kuin halpahallien random lamput, mitä niitä nyt myydään niillä pikabrändeillä.

Syy siihen miksi nuo halvat lediheittimet hajoilee on usein sille tarjoiltavassa sähkössä. Eli se liitäntälaite on käytännössä pelkkä sarjakondensaattori, joka toimii hienosti ja pitkään kun sähkö on tasaista 230V 50Hz siniaaltoa, mutta kaikki korkeataajuuksiset häiriöt roiskitaan sellaisenaan suoraan ledien niskaan, jota ne ei kauaa katsele. Esim työmaalla jonkun sirkkelin kanssa samassa roikassa oleva halpa ledvalo ei välttämättä viikkoa pidempää kestä.
 
Mikä voi olla, ettei nuo juuri vuotta kauempaa kestä? Suoraan sateessa valaisin ei ole, räystäs suojaa jonkin verran säältä. Ja luokitus noissa jokatapauksessa on sen mukainen, että tuossa paikassa pitäisi käsittääkseni kyllä menestyä.

Laatu nyt vaan on kuraa, paketin päällä olevasta merkistä riippumatta. Tein ite ja säästin. 12 voltin IP68-virtalähteet verkkokauppacomista, ebaysta pir-anturit ja ledinauhaa ja valoisuusanturit ja sitten vähä arduinokoodia ja kotelointi jakorasiaan. 10 vuoden aikana on tarvinut vaihtaa viidestä ledinauhasta kaksi metrin pätkää, kun kävivät diskoilemaan, nyt on kolmas menossa huonoksi, kun on muutama ledi himmentynyt. Samalla sai valoihin 2 sekunnin pehmokäynnistyksen (ja sammutuksen), ettei tarvi kärsiä sydänkohtauksesta ja silmävaurioista aina kun sattuu valot sytytyttämään.

etuvalot
 
Pystyykö ei-himmennettävää 230 V LED-lamppua himmentämään mintenkään? Tuli ostettua jalkalamppu ja siihen 125 lm lamppuja 4 kpl. Lamput ovat hieman liian kirkkaat, koska lampussa ei ole varjostinta. Suoraan päin katsottaessa saisivat olla hieman himmeämmät. Ei tahdo mistään löytyä sopivia suurikokoisia <100 lm lamppuja. Lamppuina nyt Airam decor amber

Nuo eivät tunnu lämpenevän, joten himmennyksen ei välttämättä tarvitse olla sähköinen. Esim. pinnoittaminen jollakin sopivalla aineella? Tietysti pitää olla sellainen viritys, että kämpän syttyessä palamaan ei tule ongelmia vakuutusyhtiön kanssa.
 
Tarkoitatko jotain kännykällä ohjattavia? Menee liian hankalaksi jos pitää alkaa puhelinta kaivamaan esille valojen takia.
Ainakin hue valot muistaa mille tasolle niiden kirkkaus ja värilämpö on asetettu, eli ei tarvitse aina kaivella luuria. Tai sitten ostaa sen paketin jossa myös "seinäkytkin" joka toimii samalla kaukosäätimenä.
 
Pystyykö ei-himmennettävää 230 V LED-lamppua himmentämään mintenkään? Tuli ostettua jalkalamppu ja siihen 125 lm lamppuja 4 kpl. Lamput ovat hieman liian kirkkaat, koska lampussa ei ole varjostinta. Suoraan päin katsottaessa saisivat olla hieman himmeämmät. Ei tahdo mistään löytyä sopivia suurikokoisia <100 lm lamppuja. Lamppuina nyt Airam decor amber

Nuo eivät tunnu lämpenevän, joten himmennyksen ei välttämättä tarvitse olla sähköinen. Esim. pinnoittaminen jollakin sopivalla aineella? Tietysti pitää olla sellainen viritys, että kämpän syttyessä palamaan ei tule ongelmia vakuutusyhtiön kanssa.

BigClive viritteli sarjakondensaattoreista kiinteitä himmentimiä erinäköisille led lampuille, voisi toimia tuossakin, mutta melkoista virittelyä.

Noita globe lamppuja saa kyllä himmennettävänäkin, eikä ne mielestäni mitenkään ylettömän harvinaisia ole. Esimerkiksi Rusta ja Ikea myy tuollaisia.. Nuo ovat piekemminkin kodin koristeita, niin ovat siksi helpommin löydettävistä noista kodin krääsä kaupoista.

Helpoin ratkaisu on laittaa jotkut älylamput tilalle.
Mistä hemmetistä tuollaisia älylamppuja saa?
 
Pykälän mukaan ei tarvitse, mutta jos valmistaja vaatii, niin sitten laitettava. Mukavan monimerkityksellinen tuollainen ilmaisu, mutta perimmäinen tarkoitus lienee että jos se asennetaan vikiksen taakse, sille pitää olla omansa, eikä yhteinen vikis jonkun toisen ryhmän kanssa. Tuo maalämpöpumppukin lienee laite jossa pieniä vuotovirtoja voi esiintyä vaikka kone on ihan ok.

Luulen että tuo ilmaisu esiintyy eniten ruotsalaisten pumppujen ohjekirjoissa. Ruotsissa on hirveän paljon asennuksia jossa VVS asennettu jälkeenpäin omassa laatikossa mittarin ja propputaulun välillä. Eli koko talon sähköt yhden VVSn takana, eikä helposti/halvalla edes saa vikavirtatonta syöttöä mistään, niin valmistaja piti laittaa ohjeisiin että nyt on vain pakko.
 
Kyllä niistä löytyy värisävyn säätö, värin vaihto, himmennys jne... toki halvimmat sisältää vain pelkän himmennyksen.
No tietysti löytyy, mutta eihän tässä ole kyse mistään plafondiin jemmattavasta peruslampusta, vaan tuollaisesta sisustuselementtinä käytettävästä globelampusta (tässätapauksessa G95 mallisesta), jossa itse lampun ulkonäölle on asetettu visuaaliset vaatimukset.

Kauposta saa vielä jopa kaikkien energianormien ulkopuolella olevia hiililankalamppuja, erimuotoisin kuvuin, eihän niitäkään hankita siksi että ne niillä saa tilan valaistua.
 
. Osa Halpahallin kikottimia ja nyt pari viimeisintä Osramin K-raudasta ostettua. Edellinen Osram kesti reilun vuoden, kunnes viime syksynä ledit pimeänä, sain uuden takuuseen. Tänä aamuna uudessa sama juttu, ledit juuri ja juuri erotti aamulla.

Muistin merkin väärin. Opal on tämä nykyinen ja edellinen. Räystään suojassa tuo aika hyvin on, menee kyllä päälle, mutta palaa pirun himmeästi.
IMG_20210220_180049.jpg
 
Sängynpäädyn valojen kanssa ongelmaa. Vasemmanpuoleinen valo ei toimi ja ostin siihen uuden loisteputken. Ei auttanut, valo ei syty vaan hetkellisesti välkkyy ennen sammumista.

Kokeilin kytkeä lampun toiseen releeseen(?) ja se alkoi toimia. Releessä siis vika. Yritin huonolla menestyksellä etsiä netistä vastaavaa, mutta en löytänyt myynnistä.

paaty2.png.jpg

Sängynpäädyssä on siis hipaisukytkimet ja niitä hipaisemalla menee valot päälle tai pois. Tuohon pönikkään menee siis seinästä virta ja siitä jatkaa suoraan yhdelle loistaputkelle. Loistaputket ovat Loisteputki Lumilux T5 HE 14 W/840 G5 549 mm 1200lm 4000K. Kaksi relettä, kaksi loisteputkea ja kaksi hipaisukytkintä. Molemmilla puolilla omansa.

Valo pitäisi kuulemma saada toimimaan, kun se paremman puoliskon valo on se mikä ei toimi. Oon miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:

- Löytää jostain vastaava rele. Googleltu paljon mutta en löydä suoraa vastaavaa. Tietääkö täältä joku mistä moisia voisi saada tai mikä olisi vastaava?
- Kytkeä molemmat hipaisukytkimet samaan. Enää ei pystyisi sytyttämään ja sammuttamaan vain toista valoa, mutta sinällään tämä ei olisi pakollista. Rele näyttää kestämän MAX 2.5A ja 2*14.4W/230V=0.13A?
- Kytkeä loisteputket suoraan uusilla fyysisillä kytkimillä
- Elää pimeässä

Alla vielä kuvaa koko päädystä kytkentöineen. Tällä hetkellä kokeilussa vaihtoehto B.

paaty1.jpg.jpg
 
Kokeilin kytkeä lampun toiseen releeseen(?) ja se alkoi toimia. Releessä siis vika. Yritin huonolla menestyksellä etsiä netistä vastaavaa, mutta en löytänyt myynnistä.
Hakusana "230v touch switch"

Aika harvassa on ja ehkä kannattaa miettiä vaihtoa ledinauhaan/valolistaan, niin alkaa vaihtoehtoja olemaan.
 
Hakusana "230v touch switch"

Aika harvassa on ja ehkä kannattaa miettiä vaihtoa ledinauhaan/valolistaan, niin alkaa vaihtoehtoja olemaan.

Kiitos, linkistä iso apu!

Mietin kanssa ledinauhaan siirtymistä. Laskeskelin vaan, että nauha (nykyinen lamppu on yli 1000 lumenia kun tuossa on aika paksu pleksi välissä) ja kahdet muuntajat kävisi aika nopeasti kukkaron päälle. En myöskään löytänyt ratkaisua ledimuuntajaan, joihin noi nykyiset kytkimet kävisi. Pitäisi siis kehittää ratkaisu uusille kytkimille ja saisi alkaa paljon isommin askartelemaan ja ei ihan halvin vaihtoehto ole.
 
Kohteeseen tulee Enston ryhmäkeskus ESSV 345.36-ITM65, jossa on "PMK" teletilan alla, eikö tuota voi käyttää myös antennimaston maadoitukseen vai pitääkö laittaa oikea PMK ryhmiksen viereen? Myös maadoituselektrodin toisin tuohon kiskoon..
Capture.PNG
 
Kohteeseen tulee Enston ryhmäkeskus ESSV 345.36-ITM65, jossa on "PMK" teletilan alla, eikö tuota voi käyttää myös antennimaston maadoitukseen vai pitääkö laittaa oikea PMK ryhmiksen viereen? Myös maadoituselektrodin toisin tuohon kiskoon..
Capture.PNG
Riippuu varmaan maadoituksista. Jos tarkoitus myös ottaa salamia vastaan sen maadoitukseen niin en laittaisi samaan.
 
Riippuu varmaan maadoituksista. Jos tarkoitus myös ottaa salamia vastaan sen maadoitukseen niin en laittaisi samaan.
Se nyt on ihan sama mihin sen suoran salamaniskun maadoittaa kun koko mastoputki sulaa joka tapauksessa..

Kyllä tuosta voi sen päätpotentiaalintasauksen tehdä, jos se ei ole siellä varsinaisen sähkökaapin sisällä vaan tuolla telepuolella. Ideahan on että myös teleasentaja tjsp joka ei ole sähkäri voi käyttää sitä potentiaalintasauskiskoa.
 
Kuinka pitkää käyttöikää tällaiselle lämpötolpan kellokytkimelle voi yleisesti odottaa? Välikellokytkin autolämmitykseen AT-1

Tuon käytön pitäisi olla maailman yksinkertaisinta, usein vain tuntuu ettei tuo anna sähköä ajastetulla aikavälillä.
Yksi paskimmissa ja samalla yleisimmistä malleista. Nuo vain löystyy käytössä niin, ettei se nystyrä naksauta enää sähköä päälle ja/tai pakkanen jäykistää mekanismia, niin että kello pysähtyy käynnistysnystyrän kohdalle. Noita pitää vaihdella ihan koko ajan. Lisäksi erikoistoimintona tuossa on, että jos haluaa lämmityksen päälle heti, niin se ei mene päälle, vaikka pyöräytät lämmitysajan nykyisen kellonajan alueelle, vaan koko kello täytyy pyöräyttää ympäri vihreän nuolen ohi jolloin kellonaika menee sekaisin.
 
Sähkön kulutusta pitäisi mitata verotusta varten yhdestä pistorasiasta. Onko vinkkejä millainen laite tähän kävisi hyvin? Plussaa olisi jos datan saisi vietyä exceliin jollain konstilla.
 
Yksi paskimmissa ja samalla yleisimmistä malleista. Nuo vain löystyy käytössä niin, ettei se nystyrä naksauta enää sähköä päälle ja/tai pakkanen jäykistää mekanismia, niin että kello pysähtyy käynnistysnystyrän kohdalle. Noita pitää vaihdella ihan koko ajan. Lisäksi erikoistoimintona tuossa on, että jos haluaa lämmityksen päälle heti, niin se ei mene päälle, vaikka pyöräytät lämmitysajan nykyisen kellonajan alueelle, vaan koko kello täytyy pyöräyttää ympäri vihreän nuolen ohi jolloin kellonaika menee sekaisin.
Höpöhöpö ei tarvitse kellonaikaan koskea ollenkaan vaan ajastinkiekolla lähtee päälle jos heti haluaa sähköä.
 
Höpöhöpö ei tarvitse kellonaikaan koskea ollenkaan vaan ajastinkiekolla lähtee päälle jos heti haluaa sähköä.

Uutena joo... jos usein pitää vaihtaa ajastettua aikaa, niin nuo hajoaa alle vuodessa ja tosiaan haparastuvat pakkasessa ja jäävät antaa virtaa kokoajan tai ei lainkaan tilaan.
Ihan paskin versio kellokytkimistä mitä tolpissa on
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 192
Viestejä
4 861 920
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom