Kysymyksiä sähkömiehille

Meneekö kytkentä oikein.

Kyseessä vanha talo jossa on vain musta ja harmaa johto valoilla/katkasijoilla/pistorasioilla.

Musta on vaihe ja harmaa nolla.

Vedän uudet piuhat remontissa, eli perus mmj kaapelin. Asennus vain valo ja katkaisija.
Syötön mustan johdon kytken katkaisijalta tulevaan ruskeaan. Katkaisijalta tuleva sininen kytketään valon ruskeaan johtoon. Jolloin jäljelle jää enää syötön harmaa ja valon sininen, ne sitten yhteen vielä.

En ole sähkäri ja lopulliset kytkennät tekee kyllä sähkäri, mutta meinasin nopeuttaa hänen toimiaan edes hieman.
Todennäköisesti nopeuttaa kun ei ajattele edes mitään kytkentöjä. Asentaja saattaa aloittaa sillä että purkaa kyhäelmät ja aloittaa nolla tilanteesta.
 
Kyllä tää maailma menee hienoon suuntaan, jos 5-6v valaisimet on jo käyttöikänsä lopussa ennen vaihdettiin tässä vaiheessa euron polttimot, ei tuona aikana ole led säästänyt itseään takaisin, kun laskee mukaan kuinka paljon hehku tai halogen lämmitti.

Se on katos sitä ekologisuutta.

Bonuksena vielä noita ei saa vaihtaa itse, vaan paikalle pitää kutsua sähkäri... Jota ei pätkääkään kinosta tulla vaihtamaan lamppua.

Meneekö kytkentä oikein.

Kyseessä vanha talo jossa on vain musta ja harmaa johto valoilla/katkasijoilla/pistorasioilla.

Musta on vaihe ja harmaa nolla.

Vedän uudet piuhat remontissa, eli perus mmj kaapelin. Asennus vain valo ja katkaisija.
Syötön mustan johdon kytken katkaisijalta tulevaan ruskeaan. Katkaisijalta tuleva sininen kytketään valon ruskeaan johtoon. Jolloin jäljelle jää enää syötön harmaa ja valon sininen, ne sitten yhteen vielä.

En ole sähkäri ja lopulliset kytkennät tekee kyllä sähkäri, mutta meinasin nopeuttaa hänen toimiaan edes hieman.
Noinhan se menee yleensä, jos ei satu olemaan jotain poikkeusta.
 
Vuonna 2019 valmistuneesta talosta on nyt muutaman kuukauden sisään alkanut kolme katon led-alasvaloa välkkymään. Minä en sähköhommista/valaistuksesta mitään ymmärrä, mutta eikös näillä pitäisi olla aika pitkä käyttöikä... voiko tämä kieliä jostain laajemmasta ongelmasta, joka vaatisi selvittelyä? Täysin vastaavia korvaavia valoja ei näytä edes löytyvän enää mistään.
Nämä on ilmeisesti kiinteitä? Polttimoiden vaihto olisi simppeliä. Ovatko 230V vai 12V, toisinsanoen niillä ilmeisesti ei ole yhteistä muuntajaa? Virtalähteet yleensä hajoavat.
 
Nämä on ilmeisesti kiinteitä? Polttimoiden vaihto olisi simppeliä. Ovatko 230V vai 12V, toisinsanoen niillä ilmeisesti ei ole yhteistä muuntajaa? Virtalähteet yleensä hajoavat.
Ilmeisesti 230V ja kaikilla valoilla on oma muuntaja/virtalähde. Testasin ainakin tuota yhtä valoa vaihtamalla toiseen kohtaan katossa (toisen virtalähteen taakse) ja ei toiminut siinäkään, joten ilmeisesti valo itsessään on rikki.

Tällaisen tilasin jo yhteen noista, ei ole täysin vastaava kuin aiempi, mutta mahtuu kattoaukkoon. Tulee vaan melko kalliiksi tilailla noita yksittäin, jos näitä alkaa liukuhihnalta menemään rikki. Varsinkin, jos kaikkien asennus vaatii sähkärin paikalle (?). Lisäksi katsoin, että tuo katon ilmatila johon muuntaja tulee on melko ahdas, ei taida ihan täyttää tuon uuden valon ohjekirjassa olevia vaatimuksia (muuntaja mahtuu juuri tilaan, mutta ei jää käytännössä ilmarakoa yläpuolelle).
 
Ilmeisesti 230V ja kaikilla valoilla on oma muuntaja/virtalähde. Testasin ainakin tuota yhtä valoa vaihtamalla toiseen kohtaan katossa (toisen virtalähteen taakse) ja ei toiminut siinäkään, joten ilmeisesti valo itsessään on rikki.

Tällaisen tilasin jo yhteen noista, ei ole täysin vastaava kuin aiempi, mutta mahtuu kattoaukkoon. Tulee vaan melko kalliiksi tilailla noita yksittäin, jos näitä alkaa liukuhihnalta menemään rikki. Varsinkin, jos kaikkien asennus vaatii sähkärin paikalle (?). Lisäksi katsoin, että tuo katon ilmatila johon muuntaja tulee on melko ahdas, ei taida ihan täyttää tuon uuden valon ohjekirjassa olevia vaatimuksia (muuntaja mahtuu juuri tilaan, mutta ei jää käytännössä ilmarakoa yläpuolelle).
Kannattaa oikeasti noudattaa niitä etäisyyksiä. Kiinalaiset liitäntälaitteet käy välillä tosi kuumana. Muualla maailmassa on yleensä kiveä takana. Vaikka ei nyt palamaan syttyisi, niin höyrynsulkumuovi on ainakin entinen hyvin pian.
 
Ihan normaalia hajoamista. 5v kesto on jo ihan hyvä. Parhaimmassa tapauksessa pelkkä driverin vaihto voisi auttaa jos niitä on erikseen saatavilla.
Täällä 13. vuosi alkamassa ledi-alasvalojen kanssa. Noita on kämpässä ehkä joku 25. Kaikki alkuperäisiä vielä. Ovat tuollaisia driverilla ajettavia (himmennettäviä), yhdessä driverissa 5-7 valoa samassa muistaakseni.
Hommasin alunperin kaikkia muutaman ylimääräisen siltä varalta, että hajoavat. Vielä ei ole tarvinnut näitä vaihtaa. Hehkulampun korvaavia ledejä sen sijaan on hajonnut varmaan 10-20. Enemmän on mennyt vaihtoon sen takia, että on tullu uudempia tehokkaampia/parempia ja 4000K.

Pitää varmaan selvitellä etukäteen, saako noita yhteensopivia drivereitä enää. Niitä ei ole varastossa ja todnäk jossain kohtaa joku niistä hajoaa.

Hehkulamppuja on myös alkuperäisiä vielä käytössä. Ovat 100W "heavy duty" vasarankuvalamppuja. Eivät ehkä pala niin herkästi, kun hehkujen himmentimissä (eivät tue ledejä) on "soft start" ts. valo kirkastuu sytyttäessä hitaasti.
 
Kannattaa oikeasti noudattaa niitä etäisyyksiä. Kiinalaiset liitäntälaitteet käy välillä tosi kuumana. Muualla maailmassa on yleensä kiveä takana. Vaikka ei nyt palamaan syttyisi, niin höyrynsulkumuovi on ainakin entinen hyvin pian.
Okei. Ongelma vaan on lähinnä se, ettei katossa ole nykyisellään riittävästi rakoa kattolevyn ja hyörynsulkumuovin välissä (ainakaan tuossa kohtaa missä valo on palanut), jotta ohjekirjan vaatimus täyttyisi. Rakoa on suunnilleen sen verran, että virtalähteen saa sinne ujutettua. Joten en tiedä miten tämän vaatimuksen täyttäisin.
 
Hei tarvetta olisi laitella muutamia led-nauhoja tms. Keittiön työtasoille omansa(2m+1m) ja puisiin kierreportaisiin(10x0,5m) alapuolelle muutamia. Olisiko kellään heittää kokemuksia, vinkkejä tai urleja mitkä tuotteet kestävät ja toimivat.
Plussana jos samasta paikasta saisi alumiiniset profiilikourut.
Ledtekistä tilasin 8v sitten keittiön valaistuspaketin, vielä toimii kuin uutena. Tuohon vielä kaveriksi laitoin paristolla toimivan RF-himmentimen, joita näyttää vieläkin siellä myytävän. Näkyisi olevan myös portaisiin jotain valmiita settejä saatavilla.
 
Hei tarvetta olisi laitella muutamia led-nauhoja tms. Keittiön työtasoille omansa(2m+1m) ja puisiin kierreportaisiin(10x0,5m) alapuolelle muutamia. Olisiko kellään heittää kokemuksia, vinkkejä tai urleja mitkä tuotteet kestävät ja toimivat.
Plussana jos samasta paikasta saisi alumiiniset profiilikourut.
Tuolta viestistäni ja ketjusta löytynee paremmin tietoa: Älyvalot (Smart Lights), Philips Hue, Ikea Trådfri yms.

Jos ei ole mitään kotiautomaatiota, niin sitten jokin toisenlainen driveri ja katkaisija/himmennin
 
Kävi silleen hassusti, että kiinni leikanneen vesipumpun 1,5 kW sähkömoottorin tilalle tuli 2,2 kW moottori. Todellinen kuorma on niin pieni, että varmaan olisi riittänyt alle 1 kW moottorikin, mutta tuollainen nyt kuitenkin tuli. Koska eihän isompi teho haittaa mitään.

Paitsi kun kävi ilmi, että moottori oli kiinni voimavirtapistorasiassa, joka on C10 johdonsuojakatkaisimien takana ja nepä ei nyt enää riitäkään, käynnistyksen virtapiikki napsauttaa heti johdonsuojat alas. C16 riittää, kokeiltu jatkojohdolla toisesta voimavirtapistorasiasta. Ikävä kyllä on myös niin, että koko himmeli on johdotettu 1,5 neliön kaapelilla, enkä ymmärrä kuolemaksenikaan miksi, mutta niin vain on.

Mikä on helpoin ja huokein keino saada moottori pyörimään, riittäisikö jos laittaisi D10 johdonsuojakatkaisimen, vai onko pakko vaihtaa johdot 2,5 neliöiseen, että saa C16 johdonsuojakatkaisimet...?

Edit. Myös moottorin käyttö tähteen kytkettynä kävi mielessä, mutta silloin taitaisi teho tippua niin alas, että menee alle vesipumpun valmistajan speksien, vaikka ehkä käytännössä jopa toimisi kun nostokorkaus on tyyliin 1m...
 
Kävi silleen hassusti, että kiinni leikanneen vesipumpun 1,5 kW sähkömoottorin tilalle tuli 2,2 kW moottori. Todellinen kuorma on niin pieni, että varmaan olisi riittänyt alle 1 kW moottorikin, mutta tuollainen nyt kuitenkin tuli. Koska eihän isompi teho haittaa mitään.

Paitsi kun kävi ilmi, että moottori oli kiinni voimavirtapistorasiassa, joka on C10 johdonsuojakatkaisimien takana ja nepä ei nyt enää riitäkään, käynnistyksen virtapiikki napsauttaa heti johdonsuojat alas. C16 riittää, kokeiltu jatkojohdolla toisesta voimavirtapistorasiasta. Ikävä kyllä on myös niin, että koko himmeli on johdotettu 1,5 neliön kaapelilla, enkä ymmärrä kuolemaksenikaan miksi, mutta niin vain on.

Mikä on helpoin ja huokein keino saada moottori pyörimään, riittäisikö jos laittaisi D10 johdonsuojakatkaisimen, vai onko pakko vaihtaa johdot 2,5 neliöiseen, että saa C16 johdonsuojakatkaisimet...?

Edit. Myös moottorin käyttö tähteen kytkettynä kävi mielessä, mutta silloin taitaisi teho tippua niin alas, että menee alle vesipumpun valmistajan speksien, vaikka ehkä käytännössä jopa toimisi kun nostokorkaus on tyyliin 1m...
Sähköalan ammattihenkilö valitsee kohteeseen soveltuvan johdonsuojan tai muun starttipiikkiä pienentävän laitteen kuten pehmokäynnistimen.
 
Kävi silleen hassusti, että kiinni leikanneen vesipumpun 1,5 kW sähkömoottorin tilalle tuli 2,2 kW moottori. Todellinen kuorma on niin pieni, että varmaan olisi riittänyt alle 1 kW moottorikin, mutta tuollainen nyt kuitenkin tuli. Koska eihän isompi teho haittaa mitään.

Paitsi kun kävi ilmi, että moottori oli kiinni voimavirtapistorasiassa, joka on C10 johdonsuojakatkaisimien takana ja nepä ei nyt enää riitäkään, käynnistyksen virtapiikki napsauttaa heti johdonsuojat alas. C16 riittää, kokeiltu jatkojohdolla toisesta voimavirtapistorasiasta. Ikävä kyllä on myös niin, että koko himmeli on johdotettu 1,5 neliön kaapelilla, enkä ymmärrä kuolemaksenikaan miksi, mutta niin vain on.

Mikä on helpoin ja huokein keino saada moottori pyörimään, riittäisikö jos laittaisi D10 johdonsuojakatkaisimen, vai onko pakko vaihtaa johdot 2,5 neliöiseen, että saa C16 johdonsuojakatkaisimet...?

Edit. Myös moottorin käyttö tähteen kytkettynä kävi mielessä, mutta silloin taitaisi teho tippua niin alas, että menee alle vesipumpun valmistajan speksien, vaikka ehkä käytännössä jopa toimisi kun nostokorkaus on tyyliin 1m...
Jos nyt on kyseessä 3-vaihe oikosulkumoottori, kuten oletan. Onko tuo nyt siis kytkettynä kolmioon? Yleensä tuon kokoiset moottorit kytketään 400v/ tähtikytkentä. Tarkista mitä moottorin kyljessä lukee.
 
Jos nyt on kyseessä 3-vaihe oikosulkumoottori, kuten oletan. Onko tuo nyt siis kytkettynä kolmioon? Yleensä tuon kokoiset moottorit kytketään 400v/ tähtikytkentä. Tarkista mitä moottorin kyljessä lukee.

Joo sori jäi moottorin tyyppi kertomatta mutta kyllä. Arvokilven mukaan se voidaan kytkeä sekä kolmioon, että tähteen, nyt se on kytkettynä kolmioon, koska vesipumppu, jota se pyörittää, vaatii valmistajan mukaan vähintään 1,5 kW tehon ja eikös tähteen kytkemällä teho dippaa kolmasosaan?

Ps. Kiitos asiallisesta vastauksesta, nollapostaukset "soita sähkärille" on turhia. Itseltä löytyy sähköinssin koulutus ja tiedän erinomaisen hyvin mitä ilman lupia saa tehdä ja ei tehdä ja kilautellaan aina sähkärille kun on sille tarvis, mukava näitä käytännön asioita on vaan miettiä ja pohtia. Ja joo oli koulussa kokonainen kurssi näistä moottoreista, vaan kun softa-alalla on töissä niin muistappa aiheesta mitään, tai ylipäätään mitään...

Edit: Ja joo kylläykyllä ois vaan pitänyt laittaa samanlainen 1,5 kW moottori mikä siinä oli. Mutta kun piti uusata sekä pumppu, että moottori, niin valmistajalta sai valmiin paketin missä tulee kaikki, ei vaan tullut huomioitua että sieltä tuleekin 2,2 kW moottori (joa tarvitaan kun nostokorkeus on tarpeeksi iso).
 
Joo sori jäi moottorin tyyppi kertomatta mutta kyllä. Arvokilven mukaan se voidaan kytkeä sekä kolmioon, että tähteen, nyt se on kytkettynä kolmioon, koska vesipumppu, jota se pyörittää, vaatii valmistajan mukaan vähintään 1,5 kW tehon ja eikös tähteen kytkemällä teho dippaa kolmasosaan?

Ps. Kiitos asiallisesta vastauksesta, nollapostaukset "soita sähkärille" on turhia. Itseltä löytyy sähköinssin koulutus ja tiedän erinomaisen hyvin mitä ilman lupia saa tehdä ja ei tehdä ja kilautellaan aina sähkärille kun on sille tarvis, mukava näitä käytännön asioita on vaan miettiä ja pohtia. Ja joo oli koulussa kokonainen kurssi näistä moottoreista, vaan kun softa-alalla on töissä niin muistappa aiheesta mitään, tai ylipäätään mitään...

Edit: Ja joo kylläykyllä ois vaan pitänyt laittaa samanlainen 1,5 kW moottori mikä siinä oli. Mutta kun piti uusata sekä pumppu, että moottori, niin valmistajalta sai valmiin paketin missä tulee kaikki, ei vaan tullut huomioitua että sieltä tuleekin 2,2 kW moottori (joa tarvitaan kun nostokorkeus on tarpeeksi iso).
Jos se on jo valmiiksi koottuna, niin senkun muutat sen tähteen ja katsot miten pumppu toimii. Valmistajan ilmoittama suorituskyky ei tietysti täyty, mutta tuskin se nyt on tarpeenkaan.
 
Jos 400 V syöttö ja moottoori 230(D)/400(Y) V niin moottori kytketään Y eli tähteen. 400 V syöttö ja tähteen kytketynä saat vain moottorin poltettua. 2,2 kW moottori ottaa noin 4,5A, käynnistysvirta noin 2-2,5 kertainen.

E: meni väärin korjataan oikeaksi: 400 V syöttö ja KOLMIOON kytketynä
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on lämminvesivaraajaa ohjaamassa Hager ETC325 joka pitää jonkin verran ääntä. Ymmärsin että ETC325S olisi sama laite hiljaisempana versiona: Hager kontaktori ETC325S 3s 25A k.230V

Onko näin ja voiko vaihtaa suoraan tilalle? Ja en todellakaan aio itse vaihtaa mutta voisin ostaa valmiiksi kun sähkäri seuraavan kerran saapuu paikalle ja tekee muita hommia.

Vai onko jokin muu vaihtoehto kenties parempi?
 
Muistikuvat ja tiedot moottorilähdöistä useamman vuoskymmenen takaa mutta kai edelleenkin kiinteästi kytketyn pelkän moottorin lähdön voi suojata niin että johdolle oikosulkusuojauksen täyttävä sulake ja ylikuormitussuojauksesta huolehtimaan moottorinsuojakytkin.
Eli jos pistorasian vois poistaa, johdossa ei keskukselta asti muuta ole ja suojakytkinkin olisi niin sulakekokoa voisi nostaa....
Mutta moottorilähtöjen kanssa en ole toiminut joten nykystandardit katsottava homman suhteen...
 
Mulla on lämminvesivaraajaa ohjaamassa Hager ETC325 joka pitää jonkin verran ääntä. Ymmärsin että ETC325S olisi sama laite hiljaisempana versiona: Hager kontaktori ETC325S 3s 25A k.230V

Onko näin ja voiko vaihtaa suoraan tilalle? Ja en todellakaan aio itse vaihtaa mutta voisin ostaa valmiiksi kun sähkäri seuraavan kerran saapuu paikalle ja tekee muita hommia.

Vai onko jokin muu vaihtoehto kenties parempi?

Mä pyysin sähkäriä poistaan hurinat keskuksesta ja juuri tällainen vaihto suoritettiin. Mutta samalla piti vaihtaa neljä minikontaktoria, jokainen pärisi niin maan perkeleesti. Siemenssillä oli tarjolla hurinattomia minikontaktoreja, nyt ei kuulu enää sähkötaulusta mitään paitsi paukaus silloin, kun kontaktorit vaihtaa asentoa.
 
Jos 400 V syöttö ja moottoori 230(D)/400(Y) V niin moottori kytketään Y eli tähteen. 400 V syöttö ja tähteen kytketynä saat vain moottorin poltettua. 2,2 kW moottori ottaa noin 4,5A, käynnistysvirta noin 2-2,5 kertainen.

E: meni väärin korjataan oikeaksi: 400 V syöttö ja KOLMIOON kytketynä

Kiitos kiitos nyt ollaan asian ytimessä ja tämän takia on mukava keskustela foorumeilla. Tämä palautti mieleen moottorikäyttöjen kurssin ja piti alkaa ihan kaivelemaan oppimatskuja ja todellakin, aika hienosti on haihtunut asiat mielestä mutta nyt alkaa palailemaan, eli tähteen on kytkettävä 230(D)/400(Y) moottori tässä tapauksessa tai käämit käryää... Eikä ois tarttenut mitään moottorikäyttöjen kurssiakaan, vaan ihan vaan järjen käyttöä...
 
Viimeksi muokattu:
Joo, mutta jos se moottori on nyt kolmiossa, ts. lienee D400 kone, sen voi ihan surutta laittaa Y400 tähteen silloin, ja jos moottori on muutenkin ylikokoinen, se voi toimia ihan hyvin. Kokeilu ei paljoa ruuvaria kuluta.

Tähden muuttaminen kolmioksi on se jossa pitää olla tarkempi ettei polta konetta.
 
Hei! Ollaan vaihtamassa keittö toiselle puolle kevyttä väliseinää. Käytännössä sähköt ovat; liesi, astianpesukone ja 4 rasia. Vanhat sähköt piti alkuperäisen suunnitelman mukaan poistaa ja vetää pintana uudet. Vanhasta keittiöstä tulee väliseinän jatkamisen jälkeen vaatehuone johon jää valo ja yksi pistorasia. Muut rasiat poistoon.

Talo on 80-luvun kerrostalo ja maadaoittamattomat sähköt. Nyt tilanne on se että pitäisi vaihtaa koko sulakekaappi ja käytännössä huoneiston jokaisessa tilassa on menossa kamaa vaihtoon. 40-vuotta alalla toiminut _sähkösuunnittelija_ ei suostunut tekemään alkuperäisen tekemäni suunitelman mukaan vaan tukkeutuneissa putkissa on yritetty vetää uutta maadoitusjohdinta mielikuvituksellisia reittejä pitkin. Tänään otettiin raivopuhelun jälkeen tauko tähän hommaan. Apupoika oli jo tekemässä toisessa kerroksessa sähköpurkuja. "tässä on tää kivilattia, niin ei voi olla maadoittamattomia." Onko tässä nyt pelkkä kosmeettinen asia kyseessä kun pitää jänkkäpäisesti pistää koko kämppä sekaisin. Jos uudesta keittiön tilasta(vanha olohuone) poistetaan / peitetään kaikki vanhat sähköt ja vedetään _pintana_ täysin uudet johdot kaapilta ja väliin moduliboksi missä vikavirtasuojat? "Ei kuule sitä niin voi tehdä.". "Eikä se tule yhtään halvemmaksi.".

Eli miksei näin muka voi tehdä? Ainakin aiemmin on voinut, onko jokin määräys muuttunut?
 
Hei! Ollaan vaihtamassa keittö toiselle puolle kevyttä väliseinää. Käytännössä sähköt ovat; liesi, astianpesukone ja 4 rasia. Vanhat sähköt piti alkuperäisen suunnitelman mukaan poistaa ja vetää pintana uudet. Vanhasta keittiöstä tulee väliseinän jatkamisen jälkeen vaatehuone johon jää valo ja yksi pistorasia. Muut rasiat poistoon.

Talo on 80-luvun kerrostalo ja maadaoittamattomat sähköt. Nyt tilanne on se että pitäisi vaihtaa koko sulakekaappi ja käytännössä huoneiston jokaisessa tilassa on menossa kamaa vaihtoon. 40-vuotta alalla toiminut _sähkösuunnittelija_ ei suostunut tekemään alkuperäisen tekemäni suunitelman mukaan vaan tukkeutuneissa putkissa on yritetty vetää uutta maadoitusjohdinta mielikuvituksellisia reittejä pitkin. Tänään otettiin raivopuhelun jälkeen tauko tähän hommaan. Apupoika oli jo tekemässä toisessa kerroksessa sähköpurkuja. "tässä on tää kivilattia, niin ei voi olla maadoittamattomia." Onko tässä nyt pelkkä kosmeettinen asia kyseessä kun pitää jänkkäpäisesti pistää koko kämppä sekaisin. Jos uudesta keittiön tilasta(vanha olohuone) poistetaan / peitetään kaikki vanhat sähköt ja vedetään _pintana_ täysin uudet johdot kaapilta ja väliin moduliboksi missä vikavirtasuojat? "Ei kuule sitä niin voi tehdä.". "Eikä se tule yhtään halvemmaksi.".

Eli miksei näin muka voi tehdä? Ainakin aiemmin on voinut, onko jokin määräys muuttunut?
Käytän tätä keppihevosena omaan kysymykseen. Eli 95 rakennettu talo ja sen keittiö olisi tarkoitus uusia.
Keittiöön on aikanaan laitettu erittäin laajasti pistorasioita, mutta ilmeisesti ne taitaa olla yhden sulakkeen takana.
Koska vikavirtasuojia ei tietenkään ole niin mitenkä niiden lisäämisen laita. En haluaisi sitä keskukseen, jottei pakastin ja jääkaappi olisi sen takana.
Mutta en myöskään haluaisi, vaihtaa kaikkia muita pistorasioita vikavirtasuojallisiin. Ilmeisesti SFS6000 kuitenkin vaatii remontissa nuo vikavirtasuojat lisäämään?
 
Hei! Ollaan vaihtamassa keittö toiselle puolle kevyttä väliseinää. Käytännössä sähköt ovat; liesi, astianpesukone ja 4 rasia. Vanhat sähköt piti alkuperäisen suunnitelman mukaan poistaa ja vetää pintana uudet. Vanhasta keittiöstä tulee väliseinän jatkamisen jälkeen vaatehuone johon jää valo ja yksi pistorasia. Muut rasiat poistoon.

Talo on 80-luvun kerrostalo ja maadaoittamattomat sähköt. Nyt tilanne on se että pitäisi vaihtaa koko sulakekaappi ja käytännössä huoneiston jokaisessa tilassa on menossa kamaa vaihtoon. 40-vuotta alalla toiminut _sähkösuunnittelija_ ei suostunut tekemään alkuperäisen tekemäni suunitelman mukaan vaan tukkeutuneissa putkissa on yritetty vetää uutta maadoitusjohdinta mielikuvituksellisia reittejä pitkin. Tänään otettiin raivopuhelun jälkeen tauko tähän hommaan. Apupoika oli jo tekemässä toisessa kerroksessa sähköpurkuja. "tässä on tää kivilattia, niin ei voi olla maadoittamattomia." Onko tässä nyt pelkkä kosmeettinen asia kyseessä kun pitää jänkkäpäisesti pistää koko kämppä sekaisin. Jos uudesta keittiön tilasta(vanha olohuone) poistetaan / peitetään kaikki vanhat sähköt ja vedetään _pintana_ täysin uudet johdot kaapilta ja väliin moduliboksi missä vikavirtasuojat? "Ei kuule sitä niin voi tehdä.". "Eikä se tule yhtään halvemmaksi.".

Eli miksei näin muka voi tehdä? Ainakin aiemmin on voinut, onko jokin määräys muuttunut?

Jos siellä on ennenkin ollut 0lk (maadoittamattomat) pistorasiat, ne saa olla jatkossakin, koska niitä vanhoja pistorasioota koskee asennusajankohdan vaatimukset. Ainoa tapaus jossa remontin yhteydessä vaaditaan vanhaan pistorasiaan tekemään muutoksia on pesuhuoneen remontti, jossa pistorasiat pitää vikavirtasuojata.

Uusia 0lk pistorasioita ei saa asentaa, vanhan kulajtaneen saa vaihtaa uuteen ssmanlaiseen) mutta tuota voi kiertää asentamalla europistorasian. 0lk pistorasioiden turvallisuutta voi myös parantaa asentamalla ryhmään vikavirtasuojan, mikäli siellä ei ole nollattuja kojeita.

Vikavirtasuojauksen voi toteuttaa myös vilavirtapistorasialla, eli se vikis on siinä pistorasiakojeessa, ja tuosta voi ketjuttaa tavallisia pistorasioita eteenpäin.

Käytän tätä keppihevosena omaan kysymykseen. Eli 95 rakennettu talo ja sen keittiö olisi tarkoitus uusia.
Keittiöön on aikanaan laitettu erittäin laajasti pistorasioita, mutta ilmeisesti ne taitaa olla yhden sulakkeen takana.
Koska vikavirtasuojia ei tietenkään ole niin mitenkä niiden lisäämisen laita. En haluaisi sitä keskukseen, jottei pakastin ja jääkaappi olisi sen takana.
Mutta en myöskään haluaisi, vaihtaa kaikkia muita pistorasioita vikavirtasuojallisiin. Ilmeisesti SFS6000 kuitenkin vaatii remontissa nuo vikavirtasuojat lisäämään?
Jos keittiön pistorasiat ovat ketjussa, niin wttä jääkaappi on ketjun ensimmäinen rasia, voi laittaa vikavirtapistorasian toisen pistorasian yhteyteen, ja suojata sillä ketjun loput rasiat.

Pelkän keittiörempan yhteydessä ei vaadita lisäämään vilavirtasuojaa.
 
Ainoa tapaus jossa remontin yhteydessä vaaditaan vanhaan pistorasiaan tekemään muutoksia on pesuhuoneen remontti, jossa pistorasiat pitää vikavirtasuojata.
Lainaan vähän tätä, ja tiedustelen mielenkiinnosta että millon tämä määräys on mahtanut tulla käytäntöön?

Taustana: talossa on kylppäri remontoitu circa 2013 ja kylppärin pistorasiat eivät ole vikiksen takana, en tiedä pitäsikö olla...
 
Jos uudesta keittiön tilasta(vanha olohuone) poistetaan / peitetään kaikki vanhat sähköt ja vedetään _pintana_ täysin uudet johdot kaapilta ja väliin moduliboksi missä vikavirtasuojat? "Ei kuule sitä niin voi tehdä.". "Eikä se tule yhtään halvemmaksi.".
Tuohan se järkevä ratkaisu on ja itsekkin oisin varmaan tehnyt samoin, ei tuota mikään määräys estä. Vaihtaisin urakoitsijaa oot näemmä ottanu jonku pahemman jäärän kun asenteessa ja ammattitaidossa tuntuu olevan puutetta. Myös ihan yleinen ratkaisu vanhojen saneerauksessa laittaa vikikset erilliseen koteloon.
Ps. vaikka sen tekis lisäämällä maadotus vanhaan putkeen, ei sitä kukaan tee niin että vetää erikseen kevin sinne, vaan ne vanhat pitää vetää pois ja kaikki kolme kerralla uusiks. Ei tuu ikinä menee pelkkä kevi putkeen missä on jo muut johdot valmiina, silkkaa ajan tuhlausta edes yrittää.
 
Apupoika oli jo tekemässä toisessa kerroksessa sähköpurkuja. "tässä on tää kivilattia, niin ei voi olla maadoittamattomia." Onko tässä nyt pelkkä kosmeettinen asia kyseessä kun pitää jänkkäpäisesti pistää koko kämppä sekaisin. Jos uudesta keittiön tilasta(vanha olohuone) poistetaan / peitetään kaikki vanhat sähköt ja vedetään _pintana_ täysin uudet johdot kaapilta ja väliin moduliboksi missä vikavirtasuojat? "Ei kuule sitä niin voi tehdä.". "Eikä se tule yhtään halvemmaksi.".
@Pakana hyvinkin pitkälti vastasi. Jäi kuitenkin kiinnostamaan, miksi / millä perusteella ollaan uutta keskusta laittamassa. Jos vanha on kunnossa oleva eikä tila ole täysin loppu, en kertomasi perusteella näe syytä, miksi pitäisi vaihtaa. Ja mikä on taloyhtiön kanta asiaan, vastuu on kuitenkin siellä. Samoin tarvitaan myös lupa jos tehdään muutoksia.
Muutoinkin nuo keskuksen uusimiset tehdään monesti linjasaneerauksen yhteydessä kokonaisuutena, ei niinkään asunto kerrallaan.

Ja luonnollisesti tulee merkittävästi halvemmaksi jos laitetaan yksi tila vs kaikki uusiksi. Vanhojen asennusten poisto toisesta tilasta ei vaadi sen suurempia muutoksia ja uuden keittiön tilan osalta taas tuo on ihan normaali ja ok tapa toimia. Eli kuten edellä, toinen tekijä tilalle jos ilman oikeita perusteita haluaa uusia kaiken.
Jos siellä on ennenkin ollut 0lk (maadoittamattomat) pistorasiat, ne saa olla jatkossakin, koska niitä vanhoja pistorasioota koskee asennusajankohdan vaatimukset.
Kysyjän kohdalla oltiin vaihtamassa jostain erikoisesta syystä koko keskus muun lisäksi. Asennusajankohta onkin silloin tämä joten vaihtoon menee.
Mutta tuo kirjoittamasi pitäisi olla täysin selvä asia. Jostain syystä tässä kohdassa ilmeisesti näin ei ole ja herättää toki kysymyksen, mitä muuta turhaa ollaan ehdottamassa.

Keittiöön on aikanaan laitettu erittäin laajasti pistorasioita, mutta ilmeisesti ne taitaa olla yhden sulakkeen takana.
Koska vikavirtasuojia ei tietenkään ole niin mitenkä niiden lisäämisen laita. En haluaisi sitä keskukseen, jottei pakastin ja jääkaappi olisi sen takana.
Mutta en myöskään haluaisi, vaihtaa kaikkia muita pistorasioita vikavirtasuojallisiin.
Tähän olikin jo vastattu, ettei pelkkä keittiöremontti tuo vaatimuksia.

Jos koko keittiö menee uusiksi, miettisin kyllä tuota sähköjen osuutta. Jääkaappi ja pakastin omaan sulakkeen / johdonsuojan taakse ja vikavirtasuojattuna parin sulakkeen olemassa olevat rasiat. Huomattavasti mukavampi, kun pakastin pysyy kylmänä riippumatta muista laitteista ja yksi (oletettavasti 16A) koko keittiölle on varsin vähän. Varsin outoa jos tuon ikäisessä on niin tehty.
Eli jos keskuksessa on tilaa / uutta johtoa pääsee järkevästi vetämään, siirtäisin kylmälaitteet omaansa ja samalla 2x16A muille pistorasiolle. Tai jos johdotus ei salli 16A niin 2x10A.

Toki, keittiössä voi riittää yksi 16A suoja ja kaikki sen perässä. Keittiöremontin yhteydessä on kuitenkin hyvä tilaisuus parantaa ja voi jatkossa astianpesukone lämmittää samaan aikaan vettä kun käyttää vedenkeitintä ja mikroa tms.
 
Hei! Ollaan vaihtamassa keittö toiselle puolle kevyttä väliseinää. Käytännössä sähköt ovat; liesi, astianpesukone ja 4 rasia. Vanhat sähköt piti alkuperäisen suunnitelman mukaan poistaa ja vetää pintana uudet. Vanhasta keittiöstä tulee väliseinän jatkamisen jälkeen vaatehuone johon jää valo ja yksi pistorasia. Muut rasiat poistoon.
...
Tässä ollaan kyllä rajoilla että voidaanko "muutos" standardia enää soveltaa jos noin uusiksi tilat ja kaikki menee vaan pitääkö tehdä uudisasennus standardien mukaan.
Mitäs mieltä sähköurakoitsija hommasta on kun sähkösuunnittelijalla ei ole minkäänlaista virallista statusta - kuka tahansa niitä saa tehtailla ilman vastuita -urakoitsija on se joka vastaa kaikesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyjän kohdalla oltiin vaihtamassa jostain erikoisesta syystä koko keskus muun lisäksi. Asennusajankohta onkin silloin tämä joten vaihtoon menee.

Kyllä sen keskuksen voi vaihtaa, niin että muut asennukset jää vanhaa, eikä niitä tarvitse päivittää maadoitetuiksi tms.. Yleensä tietysti ne vanhat 0lk ryhmät laitetaan vähintään vikiksen taakse, mutta ei niitä ole määrätty laitettavaksi, ja aina ei edes voi laittaa.

Määräyksiin on jätetty joustoa siksi että kukaan ei jättäisi vanhaa keskusta uusimatta siksi, että se edellyttäisi kalliita ja työläitä lisäasennuksia.. Ihan samoin kuin vanhojen 0lk rasioiden uusiminen on sallittua, ja siellä kylppärissä vanhan vikavirtasuojaamattoman pistorasiankin saa vaihtaa uuteen samanlaiseen, siksi että kukaan ei käyttäisi viallista sähkölaitetta. Käytännössä ainoa tapaus jossa edellytetään järjestelmään jotain päivitystä on tuo kylppäriremppa, mutta siinä konkurssissa se vikavirtasuoja ei ole enää muutenkaan merkittävä kuluerä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 782
Viestejä
4 695 546
Jäsenet
76 796
Uusin jäsen
sewe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom