Kysymyksiä sähkömiehille

Meneekö kytkentä oikein.

Kyseessä vanha talo jossa on vain musta ja harmaa johto valoilla/katkasijoilla/pistorasioilla.

Musta on vaihe ja harmaa nolla.

Vedän uudet piuhat remontissa, eli perus mmj kaapelin. Asennus vain valo ja katkaisija.
Syötön mustan johdon kytken katkaisijalta tulevaan ruskeaan. Katkaisijalta tuleva sininen kytketään valon ruskeaan johtoon. Jolloin jäljelle jää enää syötön harmaa ja valon sininen, ne sitten yhteen vielä.

En ole sähkäri ja lopulliset kytkennät tekee kyllä sähkäri, mutta meinasin nopeuttaa hänen toimiaan edes hieman.
Todennäköisesti nopeuttaa kun ei ajattele edes mitään kytkentöjä. Asentaja saattaa aloittaa sillä että purkaa kyhäelmät ja aloittaa nolla tilanteesta.
 
Kyllä tää maailma menee hienoon suuntaan, jos 5-6v valaisimet on jo käyttöikänsä lopussa ennen vaihdettiin tässä vaiheessa euron polttimot, ei tuona aikana ole led säästänyt itseään takaisin, kun laskee mukaan kuinka paljon hehku tai halogen lämmitti.

Se on katos sitä ekologisuutta.

Bonuksena vielä noita ei saa vaihtaa itse, vaan paikalle pitää kutsua sähkäri... Jota ei pätkääkään kinosta tulla vaihtamaan lamppua.

Meneekö kytkentä oikein.

Kyseessä vanha talo jossa on vain musta ja harmaa johto valoilla/katkasijoilla/pistorasioilla.

Musta on vaihe ja harmaa nolla.

Vedän uudet piuhat remontissa, eli perus mmj kaapelin. Asennus vain valo ja katkaisija.
Syötön mustan johdon kytken katkaisijalta tulevaan ruskeaan. Katkaisijalta tuleva sininen kytketään valon ruskeaan johtoon. Jolloin jäljelle jää enää syötön harmaa ja valon sininen, ne sitten yhteen vielä.

En ole sähkäri ja lopulliset kytkennät tekee kyllä sähkäri, mutta meinasin nopeuttaa hänen toimiaan edes hieman.
Noinhan se menee yleensä, jos ei satu olemaan jotain poikkeusta.
 
Vuonna 2019 valmistuneesta talosta on nyt muutaman kuukauden sisään alkanut kolme katon led-alasvaloa välkkymään. Minä en sähköhommista/valaistuksesta mitään ymmärrä, mutta eikös näillä pitäisi olla aika pitkä käyttöikä... voiko tämä kieliä jostain laajemmasta ongelmasta, joka vaatisi selvittelyä? Täysin vastaavia korvaavia valoja ei näytä edes löytyvän enää mistään.
Nämä on ilmeisesti kiinteitä? Polttimoiden vaihto olisi simppeliä. Ovatko 230V vai 12V, toisinsanoen niillä ilmeisesti ei ole yhteistä muuntajaa? Virtalähteet yleensä hajoavat.
 
Nämä on ilmeisesti kiinteitä? Polttimoiden vaihto olisi simppeliä. Ovatko 230V vai 12V, toisinsanoen niillä ilmeisesti ei ole yhteistä muuntajaa? Virtalähteet yleensä hajoavat.
Ilmeisesti 230V ja kaikilla valoilla on oma muuntaja/virtalähde. Testasin ainakin tuota yhtä valoa vaihtamalla toiseen kohtaan katossa (toisen virtalähteen taakse) ja ei toiminut siinäkään, joten ilmeisesti valo itsessään on rikki.

Tällaisen tilasin jo yhteen noista, ei ole täysin vastaava kuin aiempi, mutta mahtuu kattoaukkoon. Tulee vaan melko kalliiksi tilailla noita yksittäin, jos näitä alkaa liukuhihnalta menemään rikki. Varsinkin, jos kaikkien asennus vaatii sähkärin paikalle (?). Lisäksi katsoin, että tuo katon ilmatila johon muuntaja tulee on melko ahdas, ei taida ihan täyttää tuon uuden valon ohjekirjassa olevia vaatimuksia (muuntaja mahtuu juuri tilaan, mutta ei jää käytännössä ilmarakoa yläpuolelle).
 
Ilmeisesti 230V ja kaikilla valoilla on oma muuntaja/virtalähde. Testasin ainakin tuota yhtä valoa vaihtamalla toiseen kohtaan katossa (toisen virtalähteen taakse) ja ei toiminut siinäkään, joten ilmeisesti valo itsessään on rikki.

Tällaisen tilasin jo yhteen noista, ei ole täysin vastaava kuin aiempi, mutta mahtuu kattoaukkoon. Tulee vaan melko kalliiksi tilailla noita yksittäin, jos näitä alkaa liukuhihnalta menemään rikki. Varsinkin, jos kaikkien asennus vaatii sähkärin paikalle (?). Lisäksi katsoin, että tuo katon ilmatila johon muuntaja tulee on melko ahdas, ei taida ihan täyttää tuon uuden valon ohjekirjassa olevia vaatimuksia (muuntaja mahtuu juuri tilaan, mutta ei jää käytännössä ilmarakoa yläpuolelle).
Kannattaa oikeasti noudattaa niitä etäisyyksiä. Kiinalaiset liitäntälaitteet käy välillä tosi kuumana. Muualla maailmassa on yleensä kiveä takana. Vaikka ei nyt palamaan syttyisi, niin höyrynsulkumuovi on ainakin entinen hyvin pian.
 
Ihan normaalia hajoamista. 5v kesto on jo ihan hyvä. Parhaimmassa tapauksessa pelkkä driverin vaihto voisi auttaa jos niitä on erikseen saatavilla.
Täällä 13. vuosi alkamassa ledi-alasvalojen kanssa. Noita on kämpässä ehkä joku 25. Kaikki alkuperäisiä vielä. Ovat tuollaisia driverilla ajettavia (himmennettäviä), yhdessä driverissa 5-7 valoa samassa muistaakseni.
Hommasin alunperin kaikkia muutaman ylimääräisen siltä varalta, että hajoavat. Vielä ei ole tarvinnut näitä vaihtaa. Hehkulampun korvaavia ledejä sen sijaan on hajonnut varmaan 10-20. Enemmän on mennyt vaihtoon sen takia, että on tullu uudempia tehokkaampia/parempia ja 4000K.

Pitää varmaan selvitellä etukäteen, saako noita yhteensopivia drivereitä enää. Niitä ei ole varastossa ja todnäk jossain kohtaa joku niistä hajoaa.

Hehkulamppuja on myös alkuperäisiä vielä käytössä. Ovat 100W "heavy duty" vasarankuvalamppuja. Eivät ehkä pala niin herkästi, kun hehkujen himmentimissä (eivät tue ledejä) on "soft start" ts. valo kirkastuu sytyttäessä hitaasti.
 
Kannattaa oikeasti noudattaa niitä etäisyyksiä. Kiinalaiset liitäntälaitteet käy välillä tosi kuumana. Muualla maailmassa on yleensä kiveä takana. Vaikka ei nyt palamaan syttyisi, niin höyrynsulkumuovi on ainakin entinen hyvin pian.
Okei. Ongelma vaan on lähinnä se, ettei katossa ole nykyisellään riittävästi rakoa kattolevyn ja hyörynsulkumuovin välissä (ainakaan tuossa kohtaa missä valo on palanut), jotta ohjekirjan vaatimus täyttyisi. Rakoa on suunnilleen sen verran, että virtalähteen saa sinne ujutettua. Joten en tiedä miten tämän vaatimuksen täyttäisin.
 
Hei tarvetta olisi laitella muutamia led-nauhoja tms. Keittiön työtasoille omansa(2m+1m) ja puisiin kierreportaisiin(10x0,5m) alapuolelle muutamia. Olisiko kellään heittää kokemuksia, vinkkejä tai urleja mitkä tuotteet kestävät ja toimivat.
Plussana jos samasta paikasta saisi alumiiniset profiilikourut.
Ledtekistä tilasin 8v sitten keittiön valaistuspaketin, vielä toimii kuin uutena. Tuohon vielä kaveriksi laitoin paristolla toimivan RF-himmentimen, joita näyttää vieläkin siellä myytävän. Näkyisi olevan myös portaisiin jotain valmiita settejä saatavilla.
 
Hei tarvetta olisi laitella muutamia led-nauhoja tms. Keittiön työtasoille omansa(2m+1m) ja puisiin kierreportaisiin(10x0,5m) alapuolelle muutamia. Olisiko kellään heittää kokemuksia, vinkkejä tai urleja mitkä tuotteet kestävät ja toimivat.
Plussana jos samasta paikasta saisi alumiiniset profiilikourut.
Tuolta viestistäni ja ketjusta löytynee paremmin tietoa: Älyvalot (Smart Lights), Philips Hue, Ikea Trådfri yms.

Jos ei ole mitään kotiautomaatiota, niin sitten jokin toisenlainen driveri ja katkaisija/himmennin
 
Kävi silleen hassusti, että kiinni leikanneen vesipumpun 1,5 kW sähkömoottorin tilalle tuli 2,2 kW moottori. Todellinen kuorma on niin pieni, että varmaan olisi riittänyt alle 1 kW moottorikin, mutta tuollainen nyt kuitenkin tuli. Koska eihän isompi teho haittaa mitään.

Paitsi kun kävi ilmi, että moottori oli kiinni voimavirtapistorasiassa, joka on C10 johdonsuojakatkaisimien takana ja nepä ei nyt enää riitäkään, käynnistyksen virtapiikki napsauttaa heti johdonsuojat alas. C16 riittää, kokeiltu jatkojohdolla toisesta voimavirtapistorasiasta. Ikävä kyllä on myös niin, että koko himmeli on johdotettu 1,5 neliön kaapelilla, enkä ymmärrä kuolemaksenikaan miksi, mutta niin vain on.

Mikä on helpoin ja huokein keino saada moottori pyörimään, riittäisikö jos laittaisi D10 johdonsuojakatkaisimen, vai onko pakko vaihtaa johdot 2,5 neliöiseen, että saa C16 johdonsuojakatkaisimet...?

Edit. Myös moottorin käyttö tähteen kytkettynä kävi mielessä, mutta silloin taitaisi teho tippua niin alas, että menee alle vesipumpun valmistajan speksien, vaikka ehkä käytännössä jopa toimisi kun nostokorkaus on tyyliin 1m...
 
Kävi silleen hassusti, että kiinni leikanneen vesipumpun 1,5 kW sähkömoottorin tilalle tuli 2,2 kW moottori. Todellinen kuorma on niin pieni, että varmaan olisi riittänyt alle 1 kW moottorikin, mutta tuollainen nyt kuitenkin tuli. Koska eihän isompi teho haittaa mitään.

Paitsi kun kävi ilmi, että moottori oli kiinni voimavirtapistorasiassa, joka on C10 johdonsuojakatkaisimien takana ja nepä ei nyt enää riitäkään, käynnistyksen virtapiikki napsauttaa heti johdonsuojat alas. C16 riittää, kokeiltu jatkojohdolla toisesta voimavirtapistorasiasta. Ikävä kyllä on myös niin, että koko himmeli on johdotettu 1,5 neliön kaapelilla, enkä ymmärrä kuolemaksenikaan miksi, mutta niin vain on.

Mikä on helpoin ja huokein keino saada moottori pyörimään, riittäisikö jos laittaisi D10 johdonsuojakatkaisimen, vai onko pakko vaihtaa johdot 2,5 neliöiseen, että saa C16 johdonsuojakatkaisimet...?

Edit. Myös moottorin käyttö tähteen kytkettynä kävi mielessä, mutta silloin taitaisi teho tippua niin alas, että menee alle vesipumpun valmistajan speksien, vaikka ehkä käytännössä jopa toimisi kun nostokorkaus on tyyliin 1m...
Sähköalan ammattihenkilö valitsee kohteeseen soveltuvan johdonsuojan tai muun starttipiikkiä pienentävän laitteen kuten pehmokäynnistimen.
 
Kävi silleen hassusti, että kiinni leikanneen vesipumpun 1,5 kW sähkömoottorin tilalle tuli 2,2 kW moottori. Todellinen kuorma on niin pieni, että varmaan olisi riittänyt alle 1 kW moottorikin, mutta tuollainen nyt kuitenkin tuli. Koska eihän isompi teho haittaa mitään.

Paitsi kun kävi ilmi, että moottori oli kiinni voimavirtapistorasiassa, joka on C10 johdonsuojakatkaisimien takana ja nepä ei nyt enää riitäkään, käynnistyksen virtapiikki napsauttaa heti johdonsuojat alas. C16 riittää, kokeiltu jatkojohdolla toisesta voimavirtapistorasiasta. Ikävä kyllä on myös niin, että koko himmeli on johdotettu 1,5 neliön kaapelilla, enkä ymmärrä kuolemaksenikaan miksi, mutta niin vain on.

Mikä on helpoin ja huokein keino saada moottori pyörimään, riittäisikö jos laittaisi D10 johdonsuojakatkaisimen, vai onko pakko vaihtaa johdot 2,5 neliöiseen, että saa C16 johdonsuojakatkaisimet...?

Edit. Myös moottorin käyttö tähteen kytkettynä kävi mielessä, mutta silloin taitaisi teho tippua niin alas, että menee alle vesipumpun valmistajan speksien, vaikka ehkä käytännössä jopa toimisi kun nostokorkaus on tyyliin 1m...
Jos nyt on kyseessä 3-vaihe oikosulkumoottori, kuten oletan. Onko tuo nyt siis kytkettynä kolmioon? Yleensä tuon kokoiset moottorit kytketään 400v/ tähtikytkentä. Tarkista mitä moottorin kyljessä lukee.
 
Jos nyt on kyseessä 3-vaihe oikosulkumoottori, kuten oletan. Onko tuo nyt siis kytkettynä kolmioon? Yleensä tuon kokoiset moottorit kytketään 400v/ tähtikytkentä. Tarkista mitä moottorin kyljessä lukee.

Joo sori jäi moottorin tyyppi kertomatta mutta kyllä. Arvokilven mukaan se voidaan kytkeä sekä kolmioon, että tähteen, nyt se on kytkettynä kolmioon, koska vesipumppu, jota se pyörittää, vaatii valmistajan mukaan vähintään 1,5 kW tehon ja eikös tähteen kytkemällä teho dippaa kolmasosaan?

Ps. Kiitos asiallisesta vastauksesta, nollapostaukset "soita sähkärille" on turhia. Itseltä löytyy sähköinssin koulutus ja tiedän erinomaisen hyvin mitä ilman lupia saa tehdä ja ei tehdä ja kilautellaan aina sähkärille kun on sille tarvis, mukava näitä käytännön asioita on vaan miettiä ja pohtia. Ja joo oli koulussa kokonainen kurssi näistä moottoreista, vaan kun softa-alalla on töissä niin muistappa aiheesta mitään, tai ylipäätään mitään...

Edit: Ja joo kylläykyllä ois vaan pitänyt laittaa samanlainen 1,5 kW moottori mikä siinä oli. Mutta kun piti uusata sekä pumppu, että moottori, niin valmistajalta sai valmiin paketin missä tulee kaikki, ei vaan tullut huomioitua että sieltä tuleekin 2,2 kW moottori (joa tarvitaan kun nostokorkeus on tarpeeksi iso).
 
Joo sori jäi moottorin tyyppi kertomatta mutta kyllä. Arvokilven mukaan se voidaan kytkeä sekä kolmioon, että tähteen, nyt se on kytkettynä kolmioon, koska vesipumppu, jota se pyörittää, vaatii valmistajan mukaan vähintään 1,5 kW tehon ja eikös tähteen kytkemällä teho dippaa kolmasosaan?

Ps. Kiitos asiallisesta vastauksesta, nollapostaukset "soita sähkärille" on turhia. Itseltä löytyy sähköinssin koulutus ja tiedän erinomaisen hyvin mitä ilman lupia saa tehdä ja ei tehdä ja kilautellaan aina sähkärille kun on sille tarvis, mukava näitä käytännön asioita on vaan miettiä ja pohtia. Ja joo oli koulussa kokonainen kurssi näistä moottoreista, vaan kun softa-alalla on töissä niin muistappa aiheesta mitään, tai ylipäätään mitään...

Edit: Ja joo kylläykyllä ois vaan pitänyt laittaa samanlainen 1,5 kW moottori mikä siinä oli. Mutta kun piti uusata sekä pumppu, että moottori, niin valmistajalta sai valmiin paketin missä tulee kaikki, ei vaan tullut huomioitua että sieltä tuleekin 2,2 kW moottori (joa tarvitaan kun nostokorkeus on tarpeeksi iso).
Jos se on jo valmiiksi koottuna, niin senkun muutat sen tähteen ja katsot miten pumppu toimii. Valmistajan ilmoittama suorituskyky ei tietysti täyty, mutta tuskin se nyt on tarpeenkaan.
 
Jos 400 V syöttö ja moottoori 230(D)/400(Y) V niin moottori kytketään Y eli tähteen. 400 V syöttö ja tähteen kytketynä saat vain moottorin poltettua. 2,2 kW moottori ottaa noin 4,5A, käynnistysvirta noin 2-2,5 kertainen.
 
Mulla on lämminvesivaraajaa ohjaamassa Hager ETC325 joka pitää jonkin verran ääntä. Ymmärsin että ETC325S olisi sama laite hiljaisempana versiona: Hager kontaktori ETC325S 3s 25A k.230V

Onko näin ja voiko vaihtaa suoraan tilalle? Ja en todellakaan aio itse vaihtaa mutta voisin ostaa valmiiksi kun sähkäri seuraavan kerran saapuu paikalle ja tekee muita hommia.

Vai onko jokin muu vaihtoehto kenties parempi?
 
Muistikuvat ja tiedot moottorilähdöistä useamman vuoskymmenen takaa mutta kai edelleenkin kiinteästi kytketyn pelkän moottorin lähdön voi suojata niin että johdolle oikosulkusuojauksen täyttävä sulake ja ylikuormitussuojauksesta huolehtimaan moottorinsuojakytkin.
Eli jos pistorasian vois poistaa, johdossa ei keskukselta asti muuta ole ja suojakytkinkin olisi niin sulakekokoa voisi nostaa....
Mutta moottorilähtöjen kanssa en ole toiminut joten nykystandardit katsottava homman suhteen...
 
Mulla on lämminvesivaraajaa ohjaamassa Hager ETC325 joka pitää jonkin verran ääntä. Ymmärsin että ETC325S olisi sama laite hiljaisempana versiona: Hager kontaktori ETC325S 3s 25A k.230V

Onko näin ja voiko vaihtaa suoraan tilalle? Ja en todellakaan aio itse vaihtaa mutta voisin ostaa valmiiksi kun sähkäri seuraavan kerran saapuu paikalle ja tekee muita hommia.

Vai onko jokin muu vaihtoehto kenties parempi?

Mä pyysin sähkäriä poistaan hurinat keskuksesta ja juuri tällainen vaihto suoritettiin. Mutta samalla piti vaihtaa neljä minikontaktoria, jokainen pärisi niin maan perkeleesti. Siemenssillä oli tarjolla hurinattomia minikontaktoreja, nyt ei kuulu enää sähkötaulusta mitään paitsi paukaus silloin, kun kontaktorit vaihtaa asentoa.
 
Jos 400 V syöttö ja moottoori 230(D)/400(Y) V niin moottori kytketään Y eli tähteen. 400 V syöttö ja tähteen kytketynä saat vain moottorin poltettua. 2,2 kW moottori ottaa noin 4,5A, käynnistysvirta noin 2-2,5 kertainen.
Kiitos kiitos nyt ollaan asian ytimessä ja tämän takia on mukava keskustela foorumeilla. Tämä palautti mieleen moottorikäyttöjen kurssin ja piti alkaa ihan kaivelemaan oppimatskuja ja todellakin, aika hienosti on haihtunut asiat mielestä mutta nyt alkaa palailemaan, eli tähteen on kytkettävä tai käämit käryää...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 122
Viestejä
4 666 662
Jäsenet
76 581
Uusin jäsen
MaraKz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom