Kysymyksiä sähkömiehille

Onkohan tuossa ollu oikosulku vai otettu ylivirtoja piuhoista?

1683536226387.png
 
Onkohan tuossa ollu oikosulku vai otettu ylivirtoja piuhoista?

1683536226387.png

Jotenkin näyttäs, että tuolla on ollut ensin lämpöä reilusti ja sitten mahdollisesti oikosulku. Onko ollut ensin löysää, oikosulkua vai ylikuormaa niin paha sanoa, mutta kuvan perusteella ainakin vasemmalta kahdesta ensimmäisestä johtimesta on säikeitä poikki, joko jo ennen tuhoa tai sitten jälkeen, joten mahdollisesti kolmannessa sama homma ja mahdollisesti siitä sitten alkanut kyseinen tapahtumaketju.
Ilmeisesti toi neljäs, eristämätön(ainakin tällä hetkellä) johdin on paljas maadoitusköysi, eikä mikään PEN-johdin, kovasti näyttäisi siitäkin olevan säikeitä poikki, ettei vaan olisi klassinen kuorinta ja päättämisvirhe kyseessä koko paskassa? Mahdollisesti väärät kengät ja tarkoituksella poikki, työvirhe tai sitten sulaneet poikki.
 
Siltä näyttäs noi kaks ensimmäistä vaihetta "oho liian pienet kengät, pakko ulommainen kerros katkoa pois edestä, no eihän sitä nää kun sukkahan siihen laitetaan"
 
Siltä näyttäs noi kaks ensimmäistä vaihetta "oho liian pienet kengät, pakko ulommainen kerros katkoa pois edestä, no eihän sitä nää kun sukkahan siihen laitetaan"
Missä sä tuollaista näet?

Tuossa pen johtimena toimivassa kannatusvaijerissa näyttäisi olevan katkottuja säikeitä, mutta kuten kuvasta näkyy se ei ole aiheuttanut ongelmia, eihän siellä virtaa käytännössä juuri kulje.

Kyllä tuo on mun silmään liiallisella virralla rikottu, esim jos tuota jatkospalikkaa ei ole mitoitettu oikein. Jos tuolla olisi ollut yksittäinen oikosulku siellä olisi musta sulanut piste, oikari ei oikein voi olla kovin pitkänestoinen, joten lämpö ei johdu kovin laajalle alueelle.
 
Missä sä tuollaista näet?

Tuossa pen johtimena toimivassa kannatusvaijerissa näyttäisi olevan katkottuja säikeitä, mutta kuten kuvasta näkyy se ei ole aiheuttanut ongelmia, eihän siellä virtaa käytännössä juuri kulje.

Kyllä tuo on mun silmään liiallisella virralla rikottu, esim jos tuota jatkospalikkaa ei ole mitoitettu oikein. Jos tuolla olisi ollut yksittäinen oikosulku siellä olisi musta sulanut piste, oikari ei oikein voi olla kovin pitkänestoinen, joten lämpö ei johdu kovin laajalle alueelle.
Kahdessa ensimmäisessä vaiheessa myös katkottu säikeitä. Näyttäisi siltä että on ehkä ollut tiukka mitoitus -> katkottu säikeitä, alimittaiset kaapelikengät, huono liitos? Lämmönnousua ja hapettumaa sitä kautta
 
Kahdessa ensimmäisessä vaiheessa myös katkottu säikeitä. Näyttäisi siltä että on ehkä ollut tiukka mitoitus -> katkottu säikeitä, alimittaiset kaapelikengät, huono liitos? Lämmönnousua ja hapettumaa sitä kautta
Ihan samat ajatukset ja selvästi on katkottu. Liekö kenkäkään ollut alumiinille sopiva, sitä on vaikea sanoa. Mutta kyllä tuollainen säikeiden katkominen ja epäsopiva kenkä on helposti tie huonoon liitokseen ja sitä kautta lämpenemiseen. Pinta-alaa kengästä kiinni sitäkin vähemmän, mitä olisi mahdollista niin sekin on omiaan tuottamaan lämpöä ja tilanne karkaa käsistä.

Virtaahan tuosta on mitä luultavammin ajettu ihan reilusti läpi. Toisaalta kakkosvaiheen osalta tuon jatkospalikan metalli on kadonnut sikäli tehokkaasti ja 2+3 -vaihdeet tuossa yläpuolella muuttaneet niin hyvin muotoa, että epäilisin valokaaren palaneen tuossa välissä hetken. Se taas on oma lukunsa, onko sen sytyttänyt salama vai joku muu ulkoinen tekijä. Etäisyyttä tuossa kuitenkin on ihan kelvollisesti. Mutta ilman valokaarta en tosiaan oikein usko tuohon mutterien muodonmuutokseen.

No... Onpa ainakin vikapaikka ollut selvä. Tuon löytää sokeampikin.
 
Onko Klma häiriöherkkää, jos paksusähköä kulkee ristiin ja/tai rinnan kaapelin kanssa? Lämpöanturin johdosta siis on kyse.
 
Onko Klma häiriöherkkää, jos paksusähköä kulkee ristiin ja/tai rinnan kaapelin kanssa? Lämpöanturin johdosta siis on kyse.
Ratkaisu on aina väärä, jos mitä tahansa anturointitietoa kuljetetaan paksumman sähkön kanssa samoja reittejä miten sattuu sekaisin. Eikä klma ole mikään parhaiten suojattu.
Mutta varsin tärkeä tieto puuttuu eli se anturisi antama signaali. Jos 4-20mA virtaviestiä niin varsin toimintavarmaa lopulta on huonommissakin oloissa. Vaihtoehtoja on kuitenkin useita joten josko tarkentaisit?
 
Onko Klma häiriöherkkää, jos paksusähköä kulkee ristiin ja/tai rinnan kaapelin kanssa? Lämpöanturin johdosta siis on kyse.
On se häiriöherkempää kuin nomak tai jamak, jos kytkee häiriönsuojan (paljas johdin kaapelissa) vain toisesta päästä maihin, se auttaa vähentämään häiriöitä. Toki perus lämpötilan vastusmittaus ei juuri häiriötä ota kuitenkaan.
 
Mikä kalustesarja ABB (Ensto) Jussi-sarjan tilalle? Hermo mennyt rimpuloihin pistorasioihin jotka murtuvat kiinnitysruuvin ympäriltä.
 
Mikä kalustesarja ABB (Ensto) Jussi-sarjan tilalle? Hermo mennyt rimpuloihin pistorasioihin jotka murtuvat kiinnitysruuvin ympäriltä.

Olen asennellut pääsääntöisesti Schneider Exxact -sarjaa viimeisen vuosikymmenen ja hirveästi ei ole tullut moitteita kestävyydestä, mutta toisaalta kyllä noiden jussienkin pitäisi olla ihan yhtä lujia rakenteltaan.
Tietysti on mahdollista että kohdalle on sattunut valmistusvikainen erä tai että kojerasiat eivät ole tukevasti seinässä tai kohtisuoraan asennettu jolloin ne pääsevät elämään pistorasiaa käytettäessä.
Ja toki tulpan kuntokin vaikuttaa kestoon, vinot piikit aiheuttavat tarpeetonta rasitusta kalusteelle lapsisuojan vastustellessa pistotulpan kiinnittämistä.
 
Jossain tuossa vajaa 10 vuotta sitten jussi pistorasioiden kiinnitysruuvi meni "jatkuvasti" läpi siitä muovista, mutta ovat tuon kai jotenkin korjanneet.

Sen jussin runko-osan päälle voi vaihtaa myös impressivo sarjan muovin. Niitä muoveja myydään irrallaan.
 
Mikä kalustesarja ABB (Ensto) Jussi-sarjan tilalle? Hermo mennyt rimpuloihin pistorasioihin jotka murtuvat kiinnitysruuvin ympäriltä.
Ruuvi on kiristetty liian tiukkaan jos hajoaa ruuvin ympäriltä. Kannesta kyllä näkee kun ruuvi alkaa vääntämään muovia mutkalle. Kannattaa lopettaa se kiristys siinä vaiheessa eikä vetää ruuvia niin paljon kuin se menee.
 
Jossain tuossa vajaa 10 vuotta sitten jussi pistorasioiden kiinnitysruuvi meni "jatkuvasti" läpi siitä muovista, mutta ovat tuon kai jotenkin korjanneet.

Sen jussin runko-osan päälle voi vaihtaa myös impressivo sarjan muovin. Niitä muoveja myydään irrallaan.
Remontti tehtiin 2010, eli sopii aikaikkunaan.
 
Jossain tuossa vajaa 10 vuotta sitten jussi pistorasioiden kiinnitysruuvi meni "jatkuvasti" läpi siitä muovista, mutta ovat tuon kai jotenkin korjanneet.

Sen jussin runko-osan päälle voi vaihtaa myös impressivo sarjan muovin. Niitä muoveja myydään irrallaan.
Olisko linkkiä laittaa, mistä pelkkiä muoviosia saa?
 
Ruuvi on kiristetty liian tiukkaan jos hajoaa ruuvin ympäriltä. Kannesta kyllä näkee kun ruuvi alkaa vääntämään muovia mutkalle. Kannattaa lopettaa se kiristys siinä vaiheessa eikä vetää ruuvia niin paljon kuin se menee.
Jaa, että kestää muutaman vuoden ja sitten murtuvat
 
Jaa, että kestää muutaman vuoden ja sitten murtuvat
Murtuvat kun ovat pitkään jännityksessä. Meillä töissä taitaa kaikista jusseista olla kannet halki kun sähkäri käynyt ne asentamassa ja kiristänyt ruuvin pohjaan asti. Kotona kun vaihdoin pistorasiat niin kiristin ruuvia kunnes muovi ruuvin ympäriltä alkoi mennä koveraksi ja löysäsin sen verran että pinta oikeni. Kaikki kestäneet jo 9 vuotta ehjänä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ne jussin pistorasiat enää halkea vaikka sen ruuvin vetäisikin pohjaan asti, ellei se sitten ole jotenkin muuten poikkeuksellisen syvällä tms. Jotain ongelmaa siinä muovin valussa silloin oli.

Olisko linkkiä laittaa, mistä pelkkiä muoviosia saa?
Jaa ei näköjään sitten enää olekaan... Sähkönumero 2506144 oli impressivo sarjan 2os pistorasian valkoinen muovi, mutta näköjään poistunut numero. Noita on aina satunnaisesti tukussa hyllyssä vielä, näköjään jotain vanhoja varastoja.

Aiemmin abb myi runko-osan ja valinnaisen värisen muovin erikseen, mutta ilmeisesti ne ovat nykyään pakattu aina yhteen pussiin.
 
Ihan teoreettinen kysymys tuli mieleen TM:n kolumnista: Energiakriisi tuli paljastaneeksi, että tuttavani paritalossa sähkömittarit oli kytketty väärin päin

Tuossa tapauksessa rakennusurakoitsijaa ei enää ole. Mutta onko edes mahdollista hakea korvauksia sähkötöiden johtajalta? Kaiketi joku ilmoitus TUKESille, mutta onko niillä mitään vaikutusta?

Kommenteista vielä poimittu: " Suurempi ongelma tulee uudesta sähköasennusten käyttöönottotarkastuksesta. Sitä ei ole tehty ammattitaitoisesti, jos lainkaan. Kaikki sähköasennukset pitää tarkastaa uudelleen tai ensimmäistä kertaa. Toivottavasti löytyy tieto asennukset ja tarkastuksen muka tehneestä tahosta, sinne lasku kuuluu, jos firma ja vastuuhenkilö ovat vielä olemassa. Kyseessä on tahallinen tai törkeä teko, joten vastuu kantaa muutamaa vuotta pidemmälle. "
 
Ihan teoreettinen kysymys tuli mieleen TM:n kolumnista: Energiakriisi tuli paljastaneeksi, että tuttavani paritalossa sähkömittarit oli kytketty väärin päin

Tuossa tapauksessa rakennusurakoitsijaa ei enää ole. Mutta onko edes mahdollista hakea korvauksia sähkötöiden johtajalta? Kaiketi joku ilmoitus TUKESille, mutta onko niillä mitään vaikutusta?

Kommenteista vielä poimittu: " Suurempi ongelma tulee uudesta sähköasennusten käyttöönottotarkastuksesta. Sitä ei ole tehty ammattitaitoisesti, jos lainkaan. Kaikki sähköasennukset pitää tarkastaa uudelleen tai ensimmäistä kertaa. Toivottavasti löytyy tieto asennukset ja tarkastuksen muka tehneestä tahosta, sinne lasku kuuluu, jos firma ja vastuuhenkilö ovat vielä olemassa. Kyseessä on tahallinen tai törkeä teko, joten vastuu kantaa muutamaa vuotta pidemmälle. "

Mittarit asentaa verkkoyhtiö.
 
Oletettavasti mittarit onkin asennettu ihan oikein. Mutta sieltä SPK --> RK on mennyt ristiin. Tai oletetaan ainakin teoreettisesti näin.
Totta. Voihan se olla että urakoitsija merkannut kaapelit tai kytkenyt kaapelit väärin ja verkkoyhtiön asentaja luottanut sokeasti merkintöihin.
 
Totta. Voihan se olla että urakoitsija merkannut kaapelit tai kytkenyt kaapelit väärin ja verkkoyhtiön asentaja luottanut sokeasti merkintöihin.

Mittarin asentaja harvoin kaapeleita kytkevät, löyvät mittarin keskukseen ja jakokaapilta laittavat sähköt (kaapelin kytkentä siellä päässä ei vaikuta tälläiseen tapaukseen mitenkään) päälle. Eikä niille edes varsinaisesti kuulu mitä mittarin jälkeen on.

Jos mittaukset on edes tehty, niin molemmista asunnoista jännitteettömät mittaukset eka ja sitten yhtä aikaa molempiin sähköt päälle ja loput mittaukset, niin teoriassa voi jäädä huomaamatta ristiin kytkentä, muuten ei kyllä, jos mittaukset tehty. Eli periaatteessa voi olla mittaukset ja pöytäkirjat oikein (ristiin tietys mittaustulokset toki), jälkikäteen hankala tätäkään todeta kyllä.
 
Periaatteessa etäluettavat mittarit voivat mennä kyllä ristiin verkkoyhtiönkin toimesta. Tai lähinnä se etäluku, sen mittarin todellisen lukeman voi köydä lukemassa mittarista.

Kuvittelisi että tuollainen moka olisi paljon todennäköisempi kerrostalossa jossa niitä sähkömittareita on kymmeniä samassa taulussa.
 
Katoksessa ns. vilpolassa, onko se vaatimus vai suositus käyttää vähintään IP21 valaisinta?
 
Vahinkoja mittarien ristiin kytkemisen osalta on aina ollut ja luultavasti tulee aina olemaankin. Miksi näin? Koska sillä saavutetaan minimaallinen säästö, ettei tarkisteta (koskaan) sitä, onko oikea paikka jännitteetön mittaria vaihtaessa.

Nykyään tuo @Pakana mainitsema mahdollisuus sekin on pakko ottaa huomioon. Valitettavasti vaan aivan liian monessa paikassa mittarille ei ole loppukäyttäjällä pääsyä. Varsinkaan nykyään koska "voit katsoa etänä". Tämä taas on todella valitettavaa, suurin osa tämän kaltaisista virheistä paljastuisi kun mittarin näyttämä ja etäluku eivät kohtaisi.

TM:n juttu taas jättää monia avoimia kysymyksiä. Avainsana on varmaan "tuttavani" joten toimittaja käytellyt värikynää riittävässä laajuudessa.

Kommenteista vielä poimittu: " Suurempi ongelma tulee uudesta sähköasennusten käyttöönottotarkastuksesta. Sitä ei ole tehty ammattitaitoisesti, jos lainkaan. Kaikki sähköasennukset pitää tarkastaa uudelleen tai ensimmäistä kertaa. Toivottavasti löytyy tieto asennukset ja tarkastuksen muka tehneestä tahosta, sinne lasku kuuluu, jos firma ja vastuuhenkilö ovat vielä olemassa. Kyseessä on tahallinen tai törkeä teko, joten vastuu kantaa muutamaa vuotta pidemmälle. "
Tuo nyt on varsin tyhjänpäiväistä narinaa ja osoittaa vain kommentoijan ammattitaidottomuuden.

Kysehän oli monen paritalon kohteesta. On jo sellaisenaan jotain muuta kuin tavallisin ratkaisu. Mutta joka tapauksessa kyse voi olla kohteesta, joka on kaavoitettu paritaloille ja sinne on rakennettu talo kerrallaan lisää taloja. Yleisten alueiden sähköt on siis voinut tehdä yksi taho ja talon toinen. Useamman urakoitsijan tapauksessa varsinkin itse talojen lopputarkastukset on voitu tehdä varsin huolellisesti. Missä siis talonkohtaisen lopputarkastuksen tehnyt olisi tehnyt virheen? Ei missään, kyllä siihen tulee voida luottaa jos kerrotaan nousuun asti tarkastetun.

Entä jos yleiset tilat on tehty ensin? Ne toteuttanut taho on voinut aivan mainiosti hoitaa omat tarkastuksensa ja ilmoittaa oikosulkuvirrat nousujen päissä jne mutta kiitos maansiirron myöhässä olon on kaapelit jätetty osin kaivamatta ja kappas, ne on sotkettu maahan laittaessa. Taas haastava hakea syyllisiä.

Sitäkään emme tiedä, missä kohden ja millä edellytyksin mittarit on asennettu.

Yksi suuri ongelma näissä tällaisissa on se, ettei teknisiin tiloihin aina edes päästä. Ainakaan itse talon lopputarkastuksen tekijää on haasteellinen syyttää siitä. jos ei ole ollut realistisia mahdollisuuksia havaita tuon kaltaista.

Mutta kuka suunnittelee kohteen jossa on monia paritaloja, yhteinen tekninen tila ja mittarointi siellä?

Virheitä ei luonnollisesti saisi tulla, se on aivan selvä. Tuon jutun perusteella en kuitenkaan itse osaa sanoa, ketä syyttäisin. Ja uskoisin random-kommentoijan ymmärtävän vielä vähemmän asiasta. Mitään törkeää en kuitenkaan asiassa näe. Vahinko on ollut taloudellinen, turvallisuudessa ei jutun perusteella ole ollut aukkoja. Tahallisuus aivan samaa mutta saipa joku nyt sen minuutin julkisuutta kun lähdin kommentoimaan aihetta.
 
Kyllä se vaatimus on, sateelta suojatut ulkotilat vähintään ip21, (SFS 6000 804.512.1.1, 804.512.1.2 )
Ja koska valaisimia on varsin hyvin saatavilla paremmissakin luokissa, en näe selvää syytä, miksi ei laittaisi parempaa.

Koska aihetta täällä kysyttiin niin haiskahtaa vähän "laitan itse". Se tilan määrittely voi silloin olla vähän niin ja näin joten pelkästään sitä taustaa vasten laittaisin muun kuin 21.
 
Ja koska valaisimia on varsin hyvin saatavilla paremmissakin luokissa, en näe selvää syytä, miksi ei laittaisi parempaa.

Koska aihetta täällä kysyttiin niin haiskahtaa vähän "laitan itse". Se tilan määrittely voi silloin olla vähän niin ja näin joten pelkästään sitä taustaa vasten laittaisin muun kuin 21.
Joo ei kait kukaan ihan oikeasti mitään ip21 paskaa ulos laita, en ainakaan itte asentaisi, kun ei edes hintaeroa, mutta jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee.
 
Joo ei kait kukaan ihan oikeasti mitään ip21 paskaa ulos laita, en ainakaan itte asentaisi, kun ei edes hintaeroa, mutta jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee.

Jooh, valaisimissa tuo etenkin helposti kostautuu kun kupu on täynnä pölyä ja muuta paskaa jo parin vuoden jälkeen vaikkei valo houkuttelisikaan ötököitä.
 
Ja koska valaisimia on varsin hyvin saatavilla paremmissakin luokissa, en näe selvää syytä, miksi ei laittaisi parempaa.

Koska aihetta täällä kysyttiin niin haiskahtaa vähän "laitan itse". Se tilan määrittely voi silloin olla vähän niin ja näin joten pelkästään sitä taustaa vasten laittaisin muun kuin 21.
Joo ei kait kukaan ihan oikeasti mitään ip21 paskaa ulos laita, en ainakaan itte asentaisi, kun ei edes hintaeroa, mutta jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee.

Kiitos. Asiallista kommentointia. Näin semi-maallikkona piti vain kysyä, kun mahdollinen valaisin olisi jo ollut ko. paikkaan, johon teoriassa/käytännössä mahdollisesti saattaisi vettä jopa tulla kahdella tai kolmella kierteellä valaisimeen asti.

Vastaus kysymykseen aikaisemmin jo tulikin, että se on vaatimus, eikä suositus.
 
Mä olen nuo "vilpolat" yms epämääräiset tilat tulkinnut tylysti kylmiksi tiloilsi. Jos ei kelpaa, niin ettiköön jonkun joka suostuu sinne ip21 kamaa asentamaan.
 
Mä olen nuo "vilpolat" yms epämääräiset tilat tulkinnut tylysti kylmiksi tiloilsi. Jos ei kelpaa, niin ettiköön jonkun joka suostuu sinne ip21 kamaa asentamaan.
Täsmälleen näin menisin itsekin. En näe mitään syytä muuhun. Rakenne kun voi vieläpä muuttua niin...

Onneksi ei tarvitse näistä vääntää mutta kyllä sinne nelinelosta todella helposti ehdottaa jos joku tuttu kysyy. Yleensä se riittää ja vastaavasti täyttää vaatimukset riittävän varmasti sen epämääräisen kuvauksen perusteella.
 
Onko jotain tiettyä de facto sähkömittareiden uusimisväliä olemassa? 10-15v?
Vai riippuuko toimijasta?
 
Onko jotain tiettyä de facto sähkömittareiden uusimisväliä olemassa? 10-15v?
Vai riippuuko toimijasta?
Ei ole mitään määrättyä väliä, jokainen toimija päättää itse omien kokemustensa ja käyttämiensä laitteiden perusteella tuon. Tuo mainitsemasi haarukka on kuitenkin sitä, mitä julkisuudessa eri toimijat ovat kertoneet.
Mutta joka tapauksessa nykyään melkein lähtee uusintakierros alusta uudelleen kun on loppuun päästy. Elinikä näillä uusilla kun ei ole lähelläkään vanhoja mittareita.
 
Jes. Lähdin vain kelailemaan, että sattuisiko mahdollinen vaihto lähitulevaisuuteen, jolloin siihen operaatioon voisi ottaa muutakin palvelua, kuten mittarin siirron.

Ihan omasta pyynnöstä mittarinvaihto HAN-portilliseen maksaa näemmä 270€ ja siihen päälle mittarinsiirto 50€ eli olisi 320€

Pelkkä mittarin siirto on 150€, joten ei tuo HAN kyllä kiinnosta 170€ arvosta.

 
Ei ole mitään määrättyä väliä, jokainen toimija päättää itse omien kokemustensa ja käyttämiensä laitteiden perusteella tuon. Tuo mainitsemasi haarukka on kuitenkin sitä, mitä julkisuudessa eri toimijat ovat kertoneet.
Mutta joka tapauksessa nykyään melkein lähtee uusintakierros alusta uudelleen kun on loppuun päästy. Elinikä näillä uusilla kun ei ole lähelläkään vanhoja mittareita.

Energiaviraston verkkokomponenttien yksikköhinta-excelissä ainakin energiamittareiden pitoajan haarukka on 10-20 vuotta. Tuo on siis se taulukko, johon verkkoyhtiöt valvontajaksoittain ilmoittaa hankkimiensa komponenttien keskihinnat sekä valitsemansa pitoajan, jonka mukaan siis tekevät poistot hankinnoista. Kun poistot on tehty, ei yhtiö saa komponentistä enää verkonarvoa. Verkonarvo on yksi asia, jonka mukaan määräytyy suurin sallittu tuotto. -> kun komponentin pitoaika on täynnä, se kannattaa uusia.

Tldr: Yhtiöt uusinevat mittarinsa 10-20v välein.
 
Tervepä terve!

Mites on kun 3 päinen jatkopistorasia polttaa sulakkeen kun pääsee lähelle jääkaappipakastimen runkoa? Onko siinä jottain piuhoja väärinpäin? Jos vien etäämmälle jääkaapin rungosta niin sulake ei pala ja jääkaappi toimii niinkun pitää. Siihen on siis joskus asennettu irroitettava pistotulppa en tiedä onko ammattilainen vai kuka.
Se on toiminu aina ennen moitteetta mutta nyt kun sen pistin jääkaapille jatkoksi niin alko sulaketta polttaan pamauksen kera kunnes hoksasin tän runkohomman.
 
Tervepä terve!

Mites on kun 3 päinen jatkopistorasia polttaa sulakkeen kun pääsee lähelle jääkaappipakastimen runkoa? Onko siinä jottain piuhoja väärinpäin? Jos vien etäämmälle jääkaapin rungosta niin sulake ei pala ja jääkaappi toimii niinkun pitää. Siihen on siis joskus asennettu irroitettava pistotulppa en tiedä onko ammattilainen vai kuka.
Se on toiminu aina ennen moitteetta mutta nyt kun sen pistin jääkaapille jatkoksi niin alko sulaketta polttaan pamauksen kera kunnes hoksasin tän runkohomman.
Todennäköosesti tuo jääkaapin rungon läheisyys ei oikeasti vaikuta mitään, vaan siellä on jossain joku johdin löysällä ja tietyssä asennossa se aiheuttaa oikosulun tai sitten pistorasian sisällä on jotakin sähköä johtavaa (johdonpätkä, nuppineula, ...) joka tietyssä asennossa tekee oikosulun. Eli roskiin vaan ja uutta tilalle. Tietty voit todeta tuon laittamalla roikan seinään ja ravistelemalla sitä ja jossain vaiheessa todennäköisesti poksahtaa.
 
Mikään suojalaite ei reagoi mihinkään "lähellä" olemiseen kodin sähköissä.
 
Todennäköosesti tuo jääkaapin rungon läheisyys ei oikeasti vaikuta mitään, vaan siellä on jossain joku johdin löysällä ja tietyssä asennossa se aiheuttaa oikosulun tai sitten pistorasian sisällä on jotakin sähköä johtavaa (johdonpätkä, nuppineula, ...) joka tietyssä asennossa tekee oikosulun. Eli roskiin vaan ja uutta tilalle. Tietty voit todeta tuon laittamalla roikan seinään ja ravistelemalla sitä ja jossain vaiheessa todennäköisesti poksahtaa.
2 jäljellä olevaa pakettia hajotin sulakkeita tuohon, ensin se oli jääkaapin päällä jolloin sulake palo suoraan kun kiersin sen paikalleen, sit otin pois sen kaapin päältä niin alkoi toimimaan taas niinkuin ei mitään vikaa olis ollu. Ravisteluakin kokeilin ja muita laitteita, toki ne muut laitteet ei tarvi nuita metallikoskettimia reijän sivuilla. Sit kaks kertaa pitkällä puukepillä laskin sen rasian hitaasti jääkaapin päälle kaiken toimiessa hienosti niin molemmalla kerralla pamahti kivasti ja taas uutta sulaketta. Tuon testailun jälkeen vaan tuntu niin selkeältä että siinä ois joku tällanen vika. Voiko maajohto olla irti tuolta jakorasian pistotulpan sisältä kun se on ainoa mitä on räpelletty? Nyt se jakorasia on tuolla jääkaapin takana seinässä kiinni nippusiteellä ja kaikki toimii ok, en tällepäivää kyllä aio pakasteita piettää enempää huoneenlämmössä.
Sit huomenissa otan sähkökaapista sulakkeen kierittämällä irti, siinä tuskin voin sätkyjä saada? Ja vaihdan toisen jatkojohdon tilalle, ja tietty kaupasta lisää sulakkeita... En nääs uskalla mennä käsin seinästä tai jakorasiasta tuota irrottaan...

Sulakkeen vai laukaisee vikavitasuojan?
Ei oo vikavirtasuojia, tää on vanha kerrostalo, maadoitetut pistorasiat keittiössä kuitenkin, ainakin näyttää ulospäin sellasilta.
 
Oletkohan jossain vaiheessa kääntänyt pistoketta 180 astetta jolloin vaihe ja nolla vaihtaa paikkaa joka viittaisi vikaan jääkaapissa.
Muuten kyllä kuulostaa noituudelta.
 
Oletkohan jossain vaiheessa kääntänyt pistoketta 180 astetta jolloin vaihe ja nolla vaihtaa paikkaa joka viittaisi vikaan jääkaapissa.
Muuten kyllä kuulostaa noituudelta.
Hmmh, vähän jännittäis tuokin taisteleminen takuun kanssa, onhan tuo pakasta vedetty jääkaappi joka "toimii", ehkä pitää kaappi siirtää tuohon pistorasian viereen ja suoraan pistorasiaan koittaa että mitä se sitten sanoo. Uskollankohan sitäkään :D , sitten se kyllä seisoo keskellä huonetta.
Noituutta tuo minustakin on, eihän sen pitäisi mitään tehdä jos runkoa lähelle tuo jakorasian? Eikä jakorasiassa samaan aikaan ole mitään muuta kiinni kuin jääkaappi. Luulin tietäväni näistä asioista jotain kunnes tuo löi luun kurkkuun...
 
Hmmh, vähän jännittäis tuokin taisteleminen takuun kanssa, onhan tuo pakasta vedetty jääkaappi joka "toimii", ehkä pitää kaappi siirtää tuohon pistorasian viereen ja suoraan pistorasiaan koittaa että mitä se sitten sanoo. Uskollankohan sitäkään :D , sitten se kyllä seisoo keskellä huonetta.
Noituutta tuo minustakin on, eihän sen pitäisi mitään tehdä jos runkoa lähelle tuo jakorasian? Eikä jakorasiassa samaan aikaan ole mitään muuta kiinni kuin jääkaappi. Luulin tietäväni näistä asioista jotain kunnes tuo löi luun kurkkuun...
Jos se oikein pamahtaa, niin kyllähän siihen jälki jää mistä kipinä on hypännyt. Mistä se pamahdus tarkalleen kuuluu? Olisiko pohjan ruuvi lävistänyt johtimen ja kannasta ottaa kontaktia? Joku rispaantunut johdon pää rasian puoliskojen välissä ja sieltä kutkuttelee?
 
Jos se oikein pamahtaa, niin kyllähän siihen jälki jää mistä kipinä on hypännyt. Mistä se pamahdus tarkalleen kuuluu? Olisiko pohjan ruuvi lävistänyt johtimen ja kannasta ottaa kontaktia? Joku rispaantunut johdon pää rasian puoliskojen välissä ja sieltä kutkuttelee?
Niin, mielestäni se pamaus kuuluu just siitä kun siirrän sitä rasiaa lähemmäs kaappia, en sitä ääntä tutkinu kyllä yhtään tarkemmin. Jos pimeällä yöllä kokeilis tuota samaa sen uuden jatkon kanssa, jos se ei siis pääty uuden jatkoroikan/jakorasian myötä. Eikö sen jakorasian johdonkin pitäs aiheuttaa ihan saman ilmiön kuin itse rasian jos tuo tapahtuu sen vuoksi? Meneehän sekin ihan tuon kaapin rungon vierestä.
Tai sit vaan hoidan sähkärin toteamaan saman noituuden?
 
Niin, mielestäni se pamaus kuuluu just siitä kun siirrän sitä rasiaa lähemmäs kaappia, en sitä ääntä tutkinu kyllä yhtään tarkemmin. Jos pimeällä yöllä kokeilis tuota samaa sen uuden jatkon kanssa, jos se ei siis pääty uuden jatkoroikan/jakorasian myötä. Eikö sen jakorasian johdonkin pitäs aiheuttaa ihan saman ilmiön kuin itse rasian jos tuo tapahtuu sen vuoksi? Meneehän sekin ihan tuon kaapin rungon vierestä.
Tai sit vaan hoidan sähkärin toteamaan saman noituuden?
Jos joku ottaa kaapin ja roikan välillä maihin niin siitä jää kyllä ihan kunnon kipinäjälki kaappiin. Jos jotain pitäisi veikata niin sanoisin että jatkoroikan "muovikaapeli" on hajottanut eristeet vaipan sisäpuolelta -> nostaa kaapin päälle ja piuha taittuu siitä rasian vierestä alaspäin? Sitten palaa sulake?
 
Jos joku ottaa kaapin ja roikan välillä maihin niin siitä jää kyllä ihan kunnon kipinäjälki kaappiin. Jos jotain pitäisi veikata niin sanoisin että jatkoroikan "muovikaapeli" on hajottanut eristeet vaipan sisäpuolelta -> nostaa kaapin päälle ja piuha taittuu siitä rasian vierestä alaspäin? Sitten palaa sulake?
Munkin oletuksena oli että jossain tapahtuis selkeä oikosulku, mutta en sitä ole toistaseksi löytäny, enkä tiedä kannattaako henkensä uhalla yrittää etsiäkään enempää... Jos huomenna sit vedän tuon kaapin pois paikaltaan taas kun otan virrat veke ja katselen josko siitä kaapin päältä löytyy jotain jälkiä.

...ettei ole kyse vaan tällaisesta tilanteesta josta puhuttiin suomi24?:
"Aina kannattaa kuitenkin käyttää erillistä suojamaadoitusjohtoa, joka on nollattu ryhmäkeskuksen maakiskossa. Yksi esimerkki vaarallisesta tilanteesta on sellainen, että jos esim. vanhasta jakorasiasta prakaa nollajohdon ruuviliitos, tulee suojamaadoitettuun pistorasiaan liitetyn laitteen kuori jännitteelliseksi."
...mutta eihän sen silti pitäisi lyödä mitään oikosulkua maalikerroksen ja pienen etäisyyden läpi? Vain joku induktioilmiö tekee sitä?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 727
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom