Kysymyksiä sähkömiehille

No joo itse siis ajattelin maallikko vois mitata tehdyt valaisinkytkennät halvalla Flukella (esim. T150), että jännite löytyy vaiheen ja nollan, sekä vaiheen ja kevin välistä mutta ei nollan ja kevin välistä ja sitten vielä, että mahdollinen vikis laukeaa vaiheen ja kevin välistä, muttei vaiheen ja nollan välistä.

Eihän tää ole mikään oikea käyttöönottomittaus eikä tästä saa mitään numeerista dataa, mutta jos kaikki noi mittaukset "menee läpi", niin eikös itse kytkentöjän pitäisi aika suurella todennäköisyydellä olla oikein, eikä vaihe rungossa tai kevi irti tms.? Oikusulkuvirtojen jne. riittävyyttä ei toki voida todeta eikä oikeaoppisesti tuota suojajohtimen jatkuvuuttakaan, mutta kohtuullisella todennäköisyydellä kuitenkin homma kunnossa (vrt. vaihe rungossa jne.).

Käyttöönottotesteri ois kiva jos ois maallikollakin, joka tekee laittomia kytkentöjä, mutta maksaavat perkeleesti (olisi pitänyt ostaa itselle syksyllä Onnimarkkinoilta kun oli aika hyvään hintaan). Tuollainen jännitetesteri ois kuitenkin suotavaa olla ihan jo jännitteettömyyden toteamiseksi. Toki jos osaa käyttääkkin vielä testeria, niin kuulostaa jo siltä että ois vähän koulutustakin pohjalla :)

Disclaimer: Ym. voi olla paskaa, en oo sähkömies, joten korjatkaa jos on tuubaa.


Eip siellä ollut kuin vanhan ajan sininen ja ruskia johto vua mitkä tulivat ulos. Kevi jäi tässä 3x1,5mmj kaapelissa turhaksi sitte.. Mutta onpa sekin vedetty jakorasialle tulevaisuutta varten.
Wago liittimeillä nuo tul liitettyä jakorasian sisällä, ja siellä varmuuen vuoksi mutkalla olevat kaapelit lisäsuojattu kutistesukilla.

Ja sulake tietenkin veks ollut kun näitä hommia tehty, ja varmistettu liitokset. Nyt näkkeeki jotai takapihalla sentäs.

a19b182c-2a11-4632-9fb8-85a77454cb68.jpg


IMG-20221208-160535.jpg


IMG-20221208-164853.jpg
 
Eip siellä ollut kuin vanhan ajan sininen ja ruskia johto vua mitkä tulivat ulos. Kevi jäi tässä 3x1,5mmj kaapelissa turhaksi sitte.. Mutta onpa sekin vedetty jakorasialle tulevaisuutta varten.
Wago liittimeillä nuo tul liitettyä jakorasian sisällä, ja siellä varmuuen vuoksi mutkalla olevat kaapelit lisäsuojattu kutistesukilla.

Ja sulake tietenkin veks ollut kun näitä hommia tehty, ja varmistettu liitokset. Nyt näkkeeki jotai takapihalla sentäs.

a19b182c-2a11-4632-9fb8-85a77454cb68.jpg


IMG-20221208-160535.jpg


IMG-20221208-164853.jpg
Ymmärsinkö oikein, että 1-luokan laitteesta ulos tulevaa PE-johdinta (kevi) ei ole kytketty mihinkään?
Olethan tietoinen, että PE-johtimen kytkemättä jättämisen mahdolliset seuraukset: "Vakavaa, muttei kuitenkaan välitöntä vaaraa aiheutuu, jos esimerkiksi suojamaadoitus tai nollaus puuttuu."

Standardi SFS 6000-8-802 ottaa tähän suoraan kantaa:
"Standardin kohdan 802.543.4 mukaan uuden johto-osan suojamaadoitusjohdin yhdistetään vanhan johdon PEN-johtimeen (nollajohtimeen) lähimmässä kiinteän asennuksen jakorasiassa tai vastaavassa tilassa. Yksittäisen luokan I laitteen tai pistorasian suoja- ja nollapiirit saa liittää PENjohtimeen (nollajohtimeen) itse laitteessa tai pistorasiassa, jos siinä on sopivat liittimet."

Havainnekuva:
 
Ymmärsinkö oikein, että 1-luokan laitteesta ulos tulevaa PE-johdinta (kevi) ei ole kytketty mihinkään?
Olethan tietoinen, että PE-johtimen kytkemättä jättämisen mahdolliset seuraukset: "Vakavaa, muttei kuitenkaan välitöntä vaaraa aiheutuu, jos esimerkiksi suojamaadoitus tai nollaus puuttuu."

Standardi SFS 6000-8-802 ottaa tähän suoraan kantaa:
"Standardin kohdan 802.543.4 mukaan uuden johto-osan suojamaadoitusjohdin yhdistetään vanhan johdon PEN-johtimeen (nollajohtimeen) lähimmässä kiinteän asennuksen jakorasiassa tai vastaavassa tilassa. Yksittäisen luokan I laitteen tai pistorasian suoja- ja nollapiirit saa liittää PENjohtimeen (nollajohtimeen) itse laitteessa tai pistorasiassa, jos siinä on sopivat liittimet."

Havainnekuva:


Onhan se valaisimessa kytkettynä, muttei sitä tuolta sisältä tulevissa "alkuperäisissä" johdoissa ole ollenkaan, niin mihkä sen sitten pitäisi kytkeä? Sieltä tuli vain sininen ja ruskea, eli vaihe ja nolla. Eli kytkin vaiheen ja nollan, ja jätin tuon kevin sitten kytkemättä kun sille ei ole mitään paikkaa mihin kytkeä.
On se tuolla johdon sisällä kuitenkin tarvittaessa, kun joskus sitten uusii sähköt..


Tuollainen se valaisin
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se valaisimessa kytkettynä, muttei sitä tuolta sisältä tulevissa "alkuperäisissä" johdoissa ole ollenkaan, niin mihkä sen sitten pitäisi kytkeä? Sieltä tuli vain sininen ja ruskea, eli vaihe ja nolla. Eli kytkin vaiheen ja nollan, ja jätin tuon kevin sitten kytkemättä kun sille ei ole mitään paikkaa mihin kytkeä.
On se tuolla johdon sisällä kuitenkin tarvittaessa, kun joskus sitten uusii sähköt..


Tuollainen se valaisin

Vikatilanteessa tekemäsi kytkentä on vaarallinen. Sinun pitää tehdä ns. nollaus.
Olet ilmeiseti ketjuttanut useampia valaisia ja PE-johdin (kevi) tulee yhtenäisenä jakorasialle? Tässä tapauksessa nollaus tehdään jakorasialla. Nollauksessa N (sininen) ja PE (kevi) kytketään yhteen. Siitä eteenpäin keskukselle menevä johdin on sitten nimeltään PEN (PE- ja N-johtimet yhdessä).

Käyttämäsi valaisin on juurikin 1-luokan eri suojamaadoitettu laite (katsoin linkkaamaltasi sivulta).
 
Ja sitten kun tehdään nollauksia itse, niin alkaa todennäköisyydet kasvaa, että sattuu jotain. Jossain aihemminhan voi olla kytketty jotain vähän ristiin ja sininen onkin vaihe ja ruskea nolla ja kun nollataan pelkillä väreillä, niin sitten osaa olla vaihe valaisimen rungossa. Eli nyt ois ihan pakko olla mittari jolla kytkennät mitataan...
 
Vikatilanteessa tekemäsi kytkentä on vaarallinen. Sinun pitää tehdä ns. nollaus.
Olet ilmeiseti ketjuttanut useampia valaisia ja PE-johdin (kevi) tulee yhtenäisenä jakorasialle? Tässä tapauksessa nollaus tehdään jakorasialla. Nollauksessa N (sininen) ja PE (kevi) kytketään yhteen. Siitä eteenpäin keskukselle menevä johdin on sitten nimeltään PEN (PE- ja N-johtimet yhdessä).

Käyttämäsi valaisin on juurikin 1-luokan eri suojamaadoitettu laite (katsoin linkkaamastasi sivulta).

Juu, nuo kolme valaisinta on ketjutettuna (jakorasian sisällä yhdistetty wagolla). Noista kahdesta uudemmasta valaisimesta löytyy nyt vain se kevi, tuossa vanhassa lampussa ei sellaista ollutkaan..

Eli nyt kannattaisi nuo kevin johdot kytkeä tuon nollauksen kanssa yhteen. Eli riittääkö kun laittaa vuan suoraan tuohon wagoon kevin kiinni, jossa on nollaus nytten? Mitään muuta muutoksia ei tarvitse tehdä?


Vai onko parempi pitää näin, ettei nollausta tee :hmm:
 
Ja sitten kun tehdään nollauksia itse, niin alkaa todennäköisyydet kasvaa, että sattuu jotain. Jossain aihemminhan voi olla kytketty jotain vähän ristiin ja sininen onkin vaihe ja ruskea nolla ja kun nollataan pelkillä väreillä, niin sitten osaa olla vaihe valaisimen rungossa. Eli nyt ois ihan pakko olla mittari jolla kytkennät mitataan...
Eihän tällaiset valaisinkytkennät ole maallikkotöitä eli niitä tehdessä ottaa tietoisen riskin.
Nollauksen väärin tekemisessä on riskinsä, kuten esimerkiksi tästä uutisesta näkee: Putkimiehen kuolema osoitti: omatekoisissa asennuksissa hengenvaara | Rakennuslehti
 
Vai onko parempi pitää näin, ettei nollausta tee :hmm:

No ainakaan jos sulla ei ole jännitteenkoetinta ja osaamista käyttää sitä, niin en tekis itse nollauksia. Siis jos nyt sattuisi olemaan niin, että siinä seinän läpi tulevassa kaapelissa onkin vaihe ja nolla "väärin päin", niin nollaamalla siniseen saisit valaisimen runkoon tappavan jännitteen. Nythän, ilman nollausta, kytkentä ei ole vaarallinen kuin ainoastaan vikatilanteessa (valaisimen sisältä irtoaa vaihejohdin ja osuu runkoon ja joku menee vaihtamaan lamppua kun valot pimeni ja ottaa rungosta kynsilleen).

Tämä on nyt sikäli oiva esimerkki, että kyllähän normaali mies tai nainen (joka tekee töitä käsillään) käytännössä pystyy valaisimia lisäämään, jos kaikki menee kuin Strömsössä, mutta het kun tulee jotain poikkeavaa eteen, niin ihan vahingossa voi saada aikaan tappavan kytkennän. Itsellä 3v sähköinssiopintoja takana enkä siltikään tiedä, että kuuluuko toi määräysten mukaan nollata vai jättää vain kevi irti vai kuuluisiko vaihtaa uusi syöttöjohto, että saadaan kevi valaisimille asti... Sähköasentaja tietää varmasti.

Itse varmaan vastaavassa tilanteessa jättäisin kevin irti ja pistäisin siihen sähkötyölistaan yhdeksi tehtäväksi, että pyytää sähkäriä katsomaan kun seuraavan kerran tilaa paikalle...
 
Juu, nuo kolme valaisinta on ketjutettuna (jakorasian sisällä yhdistetty wagolla). Noista kahdesta uudemmasta valaisimesta löytyy nyt vain se kevi, tuossa vanhassa lampussa ei sellaista ollutkaan..

Eli nyt kannattaisi nuo kevin johdot kytkeä tuon nollauksen kanssa yhteen. Eli riittääkö kun laittaa vuan suoraan tuohon wagoon kevin kiinni, jossa on nollaus nytten? Mitään muuta muutoksia ei tarvitse tehdä?


Vai onko parempi pitää näin, ettei nollausta tee :hmm:
Jos et nollausta tee, sinulla ei toimi vikasuojaus eli esim. jos vaihejohdin irtoaa ja osuu runkoon, suojaus ei toimi. Ei tule ns. oikosulkutilannetta, kun lampun runkoa ei ole maadoitettu --> sulake ei pala. Joku tulee vaihtamaan lamppua ja ottaa kiinni rungosta --> sähköisku. Säädökset sen jo sanoo, että suojajohtimen kytkemättä jättäminen ei ole sallittua suojamaadoitetuissa laitteissa.
 
No ainakaan jos sulla ei ole jännitteenkoetinta ja osaamista käyttää sitä, niin en tekis itse nollauksia. Siis jos nyt sattuisi olemaan niin, että siinä seinän läpi tulevassa kaapelissa onkin vaihe ja nolla "väärin päin", niin nollaamalla siniseen saisit valaisimen runkoon tappavan jännitteen. Nythän, ilman nollausta, kytkentä ei ole vaarallinen kuin ainoastaan vikatilanteessa (valaisimen sisältä irtoaa vaihejohdin ja osuu runkoon ja joku menee vaihtamaan lamppua kun valot pimeni ja ottaa rungosta kynsilleen).

Tämä on nyt sikäli oiva esimerkki, että kyllähän normaali mies tai nainen (joka tekee töitä käsillään) käytännössä pystyy valaisimia lisäämään, jos kaikki menee kuin Strömsössä, mutta het kun tulee jotain poikkeavaa eteen, niin ihan vahingossa voi saada aikaan tappavan kytkennän. Itsellä 3v sähköinssiopintoja takana enkä siltikään tiedä, että kuuluuko toi määräysten mukaan nollata vai jättää vain kevi irti vai kuuluisiko vaihtaa uusi syöttöjohto, että saadaan kevi valaisimille asti... Sähköasentaja tietää varmasti.

Itse varmaan vastaavassa tilanteessa jättäisin kevin irti ja pistäisin siihen sähkötyölistaan yhdeksi tehtäväksi, että pyytää sähkäriä katsomaan kun seuraavan kerran tilaa paikalle...
Kyllä standardi on tässä asiassa yksiselitteinen ja tulkinnanvaraa ei ole. Löytyy esim. standardista SFS 6000-1 kohdasta 131-2 Suojaus sähköiskulta

Vikasuojaus.jpg


Sähköasennuksissa pitää olla vikasuojaus.

Olen melkein joka viestiin sanonut, että tällaiset työt eivät ole maallikkotöitä ja niissä tekiä ottaa tietoisen riskin.

"Itsellä 3v sähköinssiopintoja takana enkä siltikään tiedä, että kuuluuko toi määräysten mukaan nollata vai jättää vain kevi irti vai kuuluisiko vaihtaa uusi syöttöjohto, että saadaan kevi valaisimille asti... Sähköasentaja tietää varmasti."
Ei tarvi vaihtaa uutta syöttöjohtoa. Saneerausvaiheessa sitten vaihdetaan. Esim. uusia 0-luokan pistorasioita ei saa enää asentaa, mutta rikkinäisen tilanne saa vaihtaa uuden 0-luokan pistorasian.
 
Viimeksi muokattu:
Miltä osin tuollainen nollattu kytkentä eroaa kolmijohtoisesta kytkennästä jossa menee erillinen kevi? Eli mitä etua saavuttaisi sillä että vanha 2 napainen johdin vaihdetaan keskukselle asti 3 napaiseen.
 
No ainakaan jos sulla ei ole jännitteenkoetinta ja osaamista käyttää sitä, niin en tekis itse nollauksia. Siis jos nyt sattuisi olemaan niin, että siinä seinän läpi tulevassa kaapelissa onkin vaihe ja nolla "väärin päin", niin nollaamalla siniseen saisit valaisimen runkoon tappavan jännitteen. Nythän, ilman nollausta, kytkentä ei ole vaarallinen kuin ainoastaan vikatilanteessa (valaisimen sisältä irtoaa vaihejohdin ja osuu runkoon ja joku menee vaihtamaan lamppua kun valot pimeni ja ottaa rungosta kynsilleen).

Tämä on nyt sikäli oiva esimerkki, että kyllähän normaali mies tai nainen (joka tekee töitä käsillään) käytännössä pystyy valaisimia lisäämään, jos kaikki menee kuin Strömsössä, mutta het kun tulee jotain poikkeavaa eteen, niin ihan vahingossa voi saada aikaan tappavan kytkennän. Itsellä 3v sähköinssiopintoja takana enkä siltikään tiedä, että kuuluuko toi määräysten mukaan nollata vai jättää vain kevi irti vai kuuluisiko vaihtaa uusi syöttöjohto, että saadaan kevi valaisimille asti... Sähköasentaja tietää varmasti.

Itse varmaan vastaavassa tilanteessa jättäisin kevin irti ja pistäisin siihen sähkötyölistaan yhdeksi tehtäväksi, että pyytää sähkäriä katsomaan kun seuraavan kerran tilaa paikalle...


Njuuh, listalle menee kun tilaa sen sähkömiehen jossain vaiheessa kuitenkin (voimavirran asentaminen talliin yms mitä listassa onkaan odottamassa..)

Tuo onkin jostain syystä sulaketaulussa kytketty liesituulettimen kanssa samaan :hmm:
 
Miltä osin tuollainen nollattu kytkentä eroaa kolmijohtoisesta kytkennästä jossa menee erillinen kevi? Eli mitä etua saavuttaisi sillä että vanha 2 napainen johdin vaihdetaan keskukselle asti 3 napaiseen.

Alla vastausta ja tuosta saa myös tietoa tuohon valaisinkytkentään.
mallikuva.jpg

"Erillistä suojajohdinta pidettiin kuitenkin turvallisuuden kannalta epävarmempana, koska suojajohtimen katkeaminen ei tullut ilmi laitteiden käyttöhäiriönä. Uudisrakennuksissa nollaus oli lisäksi halvempi ja siitä tuli vallitseva suojaustapa.
Nyt erillistä suojajohdinta pidetään parempana ratkaisuna sekä turvallisuuden että häiriösuojauksen kannalta."
 
Onko 2000-luvun talossa tarpeen tehdä missään nollauksia, kun kevi pitäis mennä joka paikkaan? Sähkäri kokeili ryhmän liittämistä olemassa olevaan vikikseen, mutta ei toiminut ja vikis laukesi ja arveli että olisi nollattu jossain. Kiireisiä kun ovat ei halunnut käyttää enempää aikaa asian selvittelyyn. Itse olisin irroittanut ryhmän nollan, vaiheen ja kevin ja mitannut yleismittarilla niiden väliset resistanssit (toisin sanoen lyökö läp). Sähkärit ei ilmeisesti tällaista tekisi? Onko mahdollista että ryhmässä on jotain kytketty väärin? Sähkökaapin johtojen vetoa kritisoi, mutta mitään vaarallista ei useammallakaan sähkärillä ole toistaiseksi tullut talon sähköissä vastaan. Yleisesti tuntuvat olevan nihkeitä tekemään mitään sähkökaapissa ja niissä kuulemma aikaa tuhraantuu.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä 3v sähköinssiopintoja takana enkä siltikään tiedä, että kuuluuko toi määräysten mukaan nollata vai jättää vain kevi irti vai kuuluisiko vaihtaa uusi syöttöjohto, että saadaan kevi valaisimille asti... Sähköasentaja tietää varmasti.
Standardeissahan nuo asiat kerrotaan ja yleensä standardit ovat koulun kirjaston puolesta saatavilla.

Ei sähkäritkään kaikkea tiedä, mutta ammattitaitoinen sähkäri osaa asiat tarkistaa käsikirjoista tai standardeista. Etkö ole niihin vielä törmännyt?

Jos meinaa Tukesin tutkintoja suorittaa, niin standardien selailemisesta ei ole haittaa...kävin tekemässä ykkösen eli laajimman. Voin kertoa, että siinä oli jonkinlainen pino standardeja, lakeja ja asetuksia. :D
 
Viimeksi muokattu:
Onko 2000-luvun talossa tarpeen tehdä missään nollauksia, kun kevi pitäis mennä joka paikkaan? Sähkäri kokeili ryhmän liittämistä olemassa olevaan vikikseen, mutta ei toiminut ja vikis laukesi ja arveli että olisi nollattu jossain. Kiireisiä kun ovat ei halunnut käyttää enempää aikaa asian selvittelyyn. Itse olisin irroittanut ryhmän nollan, vaiheen ja kevin ja mitannut yleismittarilla niiden väliset resistanssit (toisin sanoen lyökö läp). Sähkärit ei ilmeisesti tällaista tekisi? Onko mahdollista että ryhmässä on jotain kytketty väärin? Sähkökaapin johtojen vetoa kritisoi, mutta mitään vaarallista ei useammallakaan sähkärillä ole toistaiseksi tullut talon sähköissä vastaan. Yleisesti tuntuvat olevan nihkeitä tekemään mitään sähkökaapissa ja niissä kuulemma aikaa tuhraantuu.
TN-S järjestelmää ei saa alkaa muuttamaan TN-C järjestelmäksi eli ei ole tarpeen (eikä saa) tehdä nollauksia.
Vikavirtakytkimen laukeamiseen voi olla muutkin syyt kuin nollaukset. Jos on jotain laitteita, jossa on tarpeeksi suuria vuotovirtoja, se riittää.

 
Miltä osin tuollainen nollattu kytkentä eroaa kolmijohtoisesta kytkennästä jossa menee erillinen kevi? Eli mitä etua saavuttaisi sillä että vanha 2 napainen johdin vaihdetaan keskukselle asti 3 napaiseen.

Mikäli ryhmän syöttökaapelissa menevä nollajohdin katkeaa/irtoaa liittimestä niin se nollatun rasian suojajohdin muuttuu jännitteiseksi eli esim. ulkopistorasiaan kytketyn laitteen runkoon tulee jännite mikä on aika ikävä tilanne.
Aina kun vain mahdollista niin tulisi vaihtaa se kaapeli erillisellä suojajohtimella olevaan eikä maallikon tulisi itse tehdä nollailuja koska vaaraa ei aina ymmärretä tai väheksytään kuten täälläkin paljon näkee.
Kun laite lakkaa toimimasta niin ensimmäinen reaktio on aina se, että mennään näpelöimään sitä mikä tarkoittaa tuollaisessa nollavikaisessa ryhmässä sitä, että laitteen metallisesta rungosta saa tappavan sähköiskun, kuvitelkaa esim. joku hitsausinvertteri. Tottakai sitä mennään koputtelemaan ja ihmettelemään jos se ei toimi ja kotelo on aina metallia ja maadoitettu.
 
Ajatuksiani nollauksista:
- Ideaali tilanteessa niiden kanssa tulee työskennellä ainoastaan henkilöiden, jotka tietävät mitä ovat tekemässä.
- Niitä tulee olemaan niin kauan kunnes kaikki vanhahkot rakennukset on jyrätty kumoon, joten kaikkien sähköjen kanssa tekemisissä olevien on hyvä vähintään tiedostaa mistä on kysymys, kun raneja löytyy aina kuitenkin.
- Nollatussa kytkennässä irtoavan nollan riskiä voi vähentää kytkemällä sen nykyohjeiden mukaan ensin siihen suojamaahan, josta lenkki nollaan, eikä toisinpäin.
 
Rupesin äsken ihmettelemään, että olkkarin yhdessä kulmassa vähän ihmeellinen tuoksu ja aikani selviteltyä sain hajun lähteen paikannettua olkkarin kolmen kytkimen valokatkaisijaan_

1671869704454.png

Keskimmäinen katkaisija tuntuu käteen selvästi vähän lämpimältä, muut normaalilta. Tuon keskimmäisen katkaisijan takana ei edes ole mitään valoja kiinni tällä hetkellä, mutta kovastihan tuo joltain oikkari/ylikuorma vaikuttaisi kun lähtee piuhat(?) ja kytkin lämpenemään. Sulaketaulussa näyttää normaalilta.

Mitähän tässä nyt kannattaisi tehdä? Sähkömiestä ei varmaan näin jouluaattona varmaan ihan helpolla paikalle saa ja reissuunkin olisi tarkoitus lähteä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mahdollista ottaa valaistuksen sulakkeet pois päältä reissun ajaksi? Rauhallisin mielin reissuun ja sitten voisi paremmalla ajalla selvittää vikaa.
 
Rupesin äsken ihmettelemään, että olkkarin yhdessä kulmassa vähän ihmeellinen tuoksu ja aikani selviteltyä sain hajun lähteen paikannettua olkkarin kolmen kytkimen valokatkaisijaan_

1671869704454.png

Keskimmäinen katkaisija tuntuu käteen selvästi vähän lämpimältä, muut normaalilta. Tuon keskimmäisen katkaisijan takana ei edes ole mitään valoja kiinni tällä hetkellä, mutta kovastihan tuo joltain oikkari/ylikuorma vaikuttaisi kun lähtee piuhat(?) ja kytkin lämpenemään. Sulaketaulussa näyttää normaalilta.

Mitähän tässä nyt kannattaisi tehdä? Sähkömiestä ei varmaan näin jouluaattona varmaan ihan helpolla paikalle saa ja reissuunkin olisi tarkoitus lähteä.
Katko nyt ainakin sulaketaululta sähköt joka sulakkeelta missä lukee valot, jos ei tietoa mihin ryhmään kyseinen katkaisija kuuluu. Selvää palon alkuahan tuo rakentelee jouluksi. Kun on ryhmältä sähköt pois, voit huoletta lähteä vaikka reissuun ja palata joululahjaksi saamasi otsalampun kans ja touhuta sen aikaa että sähkömiehen saa paikalle.
 
Juu, sulakkeen pois otto nyt vähintään reissun ajaksi oli ihan selviö. Mietin tossa, että voisikohan tuossa olla joku villi viritelmä kun tuosta samasta kytkinpaneelista (joskaan ei tuosta keskimmäisestä kytkimestä) ohjataan ulkolamppua, jossa on (oletettavasti) samassa sarjassa ulkopistorasia missä mulla oli jouluvalohässäkkää kiinni hieman epäilyttävällä jatkojohdolla. Sen nyt otin pois, mutta eipä sekään johto mitenkään kuumalta tuntunut tai muuta.

[Lisäys]

Olipa tässä nyt taustalla mitä tahansa, niin ongelma on oletattavasti ollut olemassa jo jonkun aikaa:

1671871407908.png

Melkoisen hapettunutta toimintaa. Lähinnä ihmetetyttää miten tuo nyt juuri rupesi käryämään.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, sulakkeen pois otto nyt vähintään reissun ajaksi oli ihan selviö. Mietin tossa, että voisikohan tuossa olla joku villi viritelmä kun tuosta samasta kytkinpaneelista (joskaan ei tuosta keskimmäisestä kytkimestä) ohjataan ulkolamppua, jossa on (oletettavasti) samassa sarjassa ulkopistorasia missä mulla oli jouluvalohässäkkää kiinni hieman epäilyttävällä jatkojohdolla. Sen nyt otin pois, mutta eipä sekään johto mitenkään kuumalta tuntunut tai muuta.

[Lisäys]

Olipa tässä nyt taustalla mitä tahansa, niin ongelma on oletattavasti ollut olemassa jo jonkun aikaa:

1671871407908.png

Melkoisen hapettunutta toimintaa. Lähinnä ihmetetyttää miten tuo nyt juuri rupesi käryämään.
No huh. Tuohan pitää jo tutkia siksikin, kun näyttää niinku vettä ois päässy kun tuolleen ruostunu. Onko tää maantasossa vai kellarikerroksessa?
 
No huh. Tuohan pitää jo tutkia siksikin, kun näyttää niinku vettä ois päässy kun tuolleen ruostunu. Onko tää maantasossa vai kellarikerroksessa?

Maantasossa, keskellä taloa. En oikein keksi mistä tuohon olisi voinut vettä päästä, varsinkin noin että vain keskimmäinen kytkin olisi kastunut. Toki nyt kun tuota kuvaa katoo niin kyllä tuo alinkin näyttää hieman ottaneen väriä pintaansa, mutta luulisi että jos tuohon olisi vettä päässyt niin painovoima olisi tehnyt tehtävänsä ja alin kytkin olisi se eniten kärsinyt. Ollaan siis muutettu tähän taloon vasta tänä kesänä, joten tietoa historiasta on aika rajatusti.

Muttajoo, sulakkeet pois kun poistutaan kämpiltä ja viimeistään ensi vuoden puolella joku ihmettelemään. Onkohan tämä ihan semmoinen perus-sähkömiehen homma vai pitäisikö soittaa jollekin erikoistuneemmalle taholle?
 
Maantasossa, keskellä taloa. En oikein keksi mistä tuohon olisi voinut vettä päästä, varsinkin noin että vain keskimmäinen kytkin olisi kastunut. Toki nyt kun tuota kuvaa katoo niin kyllä tuo alinkin näyttää hieman ottaneen väriä pintaansa, mutta luulisi että jos tuohon olisi vettä päässyt niin painovoima olisi tehnyt tehtävänsä ja alin kytkin olisi se eniten kärsinyt. Ollaan siis muutettu tähän taloon vasta tänä kesänä, joten tietoa historiasta on aika rajatusti.

Muttajoo, sulakkeet pois kun poistutaan kämpiltä ja viimeistään ensi vuoden puolella joku ihmettelemään. Onkohan tämä ihan semmoinen perus-sähkömiehen homma vai pitäisikö soittaa jollekin erikoistuneemmalle taholle?

Ohhoh tosiaan. Ohan tossa alin kytkinkin hapettunut ja näenkö väärin niin myös metallikaide? Tohon on väkisin päässyt vettä jostain joskus, tilaisin sähkärin lisäksi myös kosteusmittaajan. Kyllä sähkäri noi kalusteet vaihtaa mut mistä vesi on tullut ja mikä kaikki on kosteaa ja kuka vastaa. Pahimmillaan jostain sähköputkesta lirittänyt vettä kun jossain yläkerrassa on joku vesivuoto tms.

Edit: siis tota ruostetta ja hapettumaa on pirusti. Ei tommosta jälkeä tuu jos vähän kosteutta esim. siivotessa tulisi suihkepullosta. Ihan kun sateessa olisivat maanneet... Voisiko olla et joku on asentanut tuohon valmiikso ruosteiset kutkimet?
 
Voisiko olla et joku on asentanut tuohon valmiikso ruosteiset kutkimet?
Ja vetänyt sen myös valmiiksi umpiruosteisilla ruuveilla kiinni? :hmm:

Ainakin minulle tulee vaikutelma, että se on ruostunut siinä paikallaan ollessaan. Aika omituista, asiaa kannattaa selvittää.
 
Viimeksi muokattu:
Ja vetänyt sen myös valmiiksi umpiruosteisilla ruuveilla kiinni? :hmm:

Hyvin bongattu, eipä varmaan ole. Oliko tää muuten taloyhtiö vai oma talo? Jos taloyhtiö, niin heidän heiniä taitaa olla. Oman tapauksessa selvittäisin kyllä juurta jaksain mistä tonne on noin kosteutta päässyt. Varmaan sähkäri kun irrottelee noi osat niin selviää, kuvia joka vaiheesta ja sähkäriltä kirjallinen lausunto et mitä hän näkee, kun jos kerta on alta vuosi sitten tehty kaupat, niin reklamaatio-oikeus on. Voihan toi olla joku mitätönkin juttu ei siinä mitään, mutta selvitettävä on.

Ja kun kysyjä kysyi, että miten toi nyt on alkanut kuumumaan, niin kun tuolla on noin pirusti ruostetta, niin siellä on varmasti piuhojen kiinnityksetkin ruosteessa jne. eikä se tilanne ajan kanssa parane ja ruosteisen liitoksen resistanssi kasvaa ja sitä myöten alkaa kuumumaan. Toki jännittävää sinänsä, että jso kytkin ei ohjaa mitään, niin mitähän ihmettä senkin osalta...
 
Ohhoh tosiaan. Ohan tossa alin kytkinkin hapettunut ja näenkö väärin niin myös metallikaide? Tohon on väkisin päässyt vettä jostain joskus, tilaisin sähkärin lisäksi myös kosteusmittaajan. Kyllä sähkäri noi kalusteet vaihtaa mut mistä vesi on tullut ja mikä kaikki on kosteaa ja kuka vastaa. Pahimmillaan jostain sähköputkesta lirittänyt vettä kun jossain yläkerrassa on joku vesivuoto tms.

Edit: siis tota ruostetta ja hapettumaa on pirusti. Ei tommosta jälkeä tuu jos vähän kosteutta esim. siivotessa tulisi suihkepullosta. Ihan kun sateessa olisivat maanneet... Voisiko olla et joku on asentanut tuohon valmiikso ruosteiset kutkimet?

Ei se tartte kuin sen että on putkitettu ja huonosti tulpattu putki joka menee jonnekin kylmään tilaan lämpimästä niin se voi lorotella aika paljonkin vettä pakkasilla.
 
Ohhoh tosiaan. Ohan tossa alin kytkinkin hapettunut ja näenkö väärin niin myös metallikaide? Tohon on väkisin päässyt vettä jostain joskus, tilaisin sähkärin lisäksi myös kosteusmittaajan. Kyllä sähkäri noi kalusteet vaihtaa mut mistä vesi on tullut ja mikä kaikki on kosteaa ja kuka vastaa. Pahimmillaan jostain sähköputkesta lirittänyt vettä kun jossain yläkerrassa on joku vesivuoto tms.

Edit: siis tota ruostetta ja hapettumaa on pirusti. Ei tommosta jälkeä tuu jos vähän kosteutta esim. siivotessa tulisi suihkepullosta. Ihan kun sateessa olisivat maanneet... Voisiko olla et joku on asentanut tuohon valmiikso ruosteiset kutkimet?

Tuo metallikaide on myöhemmin asennettu ja lakattu/petsattu, ei ruosteessa. Nuo alimman kytkimen ruosteet näyttää mielestäni enemmän roiskeilta tai valumilta, enemmän kuin siltä että kytkin itsessään olisi ruostunut, tai ainakin ruostetta on reilusti vähemmän. Varmaan tässä on jotain elektrokemiallista korroosiota mahdollisesti tapahtunut myös?

Tuo sähköputkea pitkin valuminen on tietty mahdollista koska tiedossa, että pari vuotta sitten talon kattoikkuna on vuotanut. Tosin en kyllä ihan keksi miten vesi olisi silti tuohon päässyt valumaan, kun kohta on kuitenkin useamman metrin sivussa ja tavallaan "ylävirtaan". Noh, talo on Siporexiä, josta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin näissä sähköpalo- ja kosteushommissa siitä on tiettyjä etuja...

Hyvin bongattu, eipä varmaan ole. Oliko tää muuten taloyhtiö vai oma talo? Jos taloyhtiö, niin heidän heiniä taitaa olla. Oman tapauksessa selvittäisin kyllä juurta jaksain mistä tonne on noin kosteutta päässyt. Varmaan sähkäri kun irrottelee noi osat niin selviää, kuvia joka vaiheesta ja sähkäriltä kirjallinen lausunto et mitä hän näkee, kun jos kerta on alta vuosi sitten tehty kaupat, niin reklamaatio-oikeus on. Voihan toi olla joku mitätönkin juttu ei siinä mitään, mutta selvitettävä on.

Kuten tuossa ylempänä mainitsin, tiedossa on että kattoikuna on vuotanut pari vuotta sitten ja tämä oli tiedossa jo kauppoja tehdessä. Kyseessä on kahden asunnon paritaloyhtiö, joten talonyhtiö ei tässä tapauksessa vastaa varmaan oikein mistään. Joku täysarvovakuutus meiltä kyllä löytyy, mutta en usko että siitä on tässä hirveästi iloa.

Ja kun kysyjä kysyi, että miten toi nyt on alkanut kuumumaan, niin kun tuolla on noin pirusti ruostetta, niin siellä on varmasti piuhojen kiinnityksetkin ruosteessa jne. eikä se tilanne ajan kanssa parane ja ruosteisen liitoksen resistanssi kasvaa ja sitä myöten alkaa kuumumaan. Toki jännittävää sinänsä, että jso kytkin ei ohjaa mitään, niin mitähän ihmettä senkin osalta...

Tuossa sulaketaulua tutkiessa löytyi ryhmä "olohuone valo", jonka takana näyttäisi kyllä olevan myös kaikki olkkarin viihde-elektroniikka ja muitakin pistorasioita. Tytär juuri katseli telkkaria ja on joulukuusta ym. niin lisääntynyt kuorma voisi kait periaatteessa tuota akuuttia oireilua/lämpenemistä selittää.

Mystistä shittiä silti, mutta eipä auta kuin ruveta selvittelemään sitten ensi vuoden puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo metallikaide on myöhemmin asennettu ja lakattu/petsattu, ei ruosteessa. Nuo alimman kytkimen ruosteet näyttää mielestäni enemmän roiskeilta tai valumilta, enemmän kuin siltä että kytkin itsessään olisi ruostunut, tai ainakin ruostetta on reilusti vähemmän. Varmaan tässä on jotain elektrokemiallista korroosiota mahdollisesti tapahtunut myös?

Tuo sähköputkea pitkin valuminen on tietty mahdollista koska tiedossa, että pari vuotta sitten talon kattoikkuna on vuotanut. Tosin en kyllä ihan keksi miten vesi olisi silti tuohon päässyt valumaan, kun kohta on kuitenkin useamman metrin sivussa ja tavallaan "ylävirtaan". Noh, talo on Siporexiä, josta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin näissä sähköpalo- ja kosteushommissa siitä on tiettyjä etuja...

Kuten tuossa ylempänä mainitsin, tiedossa on että kattoikuna on vuotanut pari vuotta sitten ja tämä oli tiedossa jo kauppoja tehdessä. Kyseessä on kahden asunnon paritaloyhtiö, joten talonyhtiö ei tässä tapauksessa vastaa varmaan oikein mistään. Joku täysarvovakuutus meiltä kyllä löytyy, mutta en usko että siitä on tässä hirveästi iloa.

Tuossa sulaketaulua tutkiessa löytyi ryhmä "olohuone valo", jonka takana näyttäisi kyllä olevan myös kaikki olkkarin viihde-elektroniikka ja muitakin pistorasioita. Tytär juuri katseli telkkaria ja on joulukuusta ym. niin lisääntynyt kuorma voisi kait periaatteessa tuota akuuttia oireilua/lämpenemistä selittää.

Mystistä shittiä silti, mutta eipä auta kuin ruveta selvittelemään sitten ensi vuoden puolella.
Kai siihen on perusteellinen kuntotarkistus tehty? Rakenteiden tutkimista sisempää kuin pintamittareilla piippaillen? Jos vielä tiedossa että "kattoikkuna vuotanut", niin sielähän voi olla jos jonkinmoista kosteusvauriota muhimassa, joka nyt sitten on räjähtelemässä silmille ensin näköjään sähköongelmina. Myöhemmin iskee sitten sisäilmaongelmat kun jossain muualla kukka kasvaa missä ei pitäisi. Missä yhteydessä tuo kattoikkunan vuotaminen on otettu puheeksi?

Teetät vaikka itse sen tarkemman laajan tutkimuksen, ja ostajana sulla on oikeus vielä mahdollisesti vaikka purkaa koko kauppa jos näyttää että se on aivan pommi. Nämäkin vauriot jos pystytään osoittamaan mistä aiheutunut (jos vaikka sitten siitä kattoikkunahässäkästä), ovat pian myyjän korvattavia juttuja sähkömiehineen kaikkineen. On sen verran ruostetta ettei ihan hetkessä tuohon kuntoon mene.
 
Kai siihen on perusteellinen kuntotarkistus tehty? Rakenteiden tutkimista sisempää kuin pintamittareilla piippaillen? Jos vielä tiedossa että "kattoikkuna vuotanut", niin sielähän voi olla jos jonkinmoista kosteusvauriota muhimassa, joka nyt sitten on räjähtelemässä silmille ensin näköjään sähköongelmina. Myöhemmin iskee sitten sisäilmaongelmat kun jossain muualla kukka kasvaa missä ei pitäisi. Missä yhteydessä tuo kattoikkunan vuotaminen on otettu puheeksi?

Teetät vaikka itse sen tarkemman laajan tutkimuksen, ja ostajana sulla on oikeus vielä mahdollisesti vaikka purkaa koko kauppa jos näyttää että se on aivan pommi. Nämäkin vauriot jos pystytään osoittamaan mistä aiheutunut (jos vaikka sitten siitä kattoikkunahässäkästä), ovat pian myyjän korvattavia juttuja sähkömiehineen kaikkineen. On sen verran ruostetta ettei ihan hetkessä tuohon kuntoon mene.

Tuossahan oli mainittu et kyseessä Siporex-talo niin perinteiset teippitalojen kosteusongelmat ja vauriot voinee unohtaa?
 
Laotetaan nyt vielä kommentti, että ei ole joulu pilalla... Tuskin koko talo on homeessa tms, näyttää jotrnkin niin paikalliselta vauriolta, et oisko sit vaan sähköputki kylmään tilaan kuten joku kommentoikin ja sitä kautta kondenssivettä tjsp.
 
Tuo metallikaide on myöhemmin asennettu ja lakattu/petsattu, ei ruosteessa. Nuo alimman kytkimen ruosteet näyttää mielestäni enemmän roiskeilta tai valumilta, enemmän kuin siltä että kytkin itsessään olisi ruostunut, tai ainakin ruostetta on reilusti vähemmän. Varmaan tässä on jotain elektrokemiallista korroosiota mahdollisesti tapahtunut myös?

Tuo sähköputkea pitkin valuminen on tietty mahdollista koska tiedossa, että pari vuotta sitten talon kattoikkuna on vuotanut. Tosin en kyllä ihan keksi miten vesi olisi silti tuohon päässyt valumaan, kun kohta on kuitenkin useamman metrin sivussa ja tavallaan "ylävirtaan". Noh, talo on Siporexiä, josta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin näissä sähköpalo- ja kosteushommissa siitä on tiettyjä etuja...



Kuten tuossa ylempänä mainitsin, tiedossa on että kattoikuna on vuotanut pari vuotta sitten ja tämä oli tiedossa jo kauppoja tehdessä. Kyseessä on kahden asunnon paritaloyhtiö, joten talonyhtiö ei tässä tapauksessa vastaa varmaan oikein mistään. Joku täysarvovakuutus meiltä kyllä löytyy, mutta en usko että siitä on tässä hirveästi iloa.



Tuossa sulaketaulua tutkiessa löytyi ryhmä "olohuone valo", jonka takana näyttäisi kyllä olevan myös kaikki olkkarin viihde-elektroniikka ja muitakin pistorasioita. Tytär juuri katseli telkkaria ja on joulukuusta ym. niin lisääntynyt kuorma voisi kait periaatteessa tuota akuuttia oireilua/lämpenemistä selittää.

Mystistä shittiä silti, mutta eipä auta kuin ruveta selvittelemään sitten ensi vuoden puolella.
Onpas kyllä hurjan näköiset kytkimet. En ole noin pahan näköisiä sähkökalusteita nähnyt kuin uimahalleissa joissa kloori mädättää aika tehokkaasti kaiken paitsi haponkestävän. Tuo tuskin on ihan muutamassa kuukaudessa syntynyt, ellei sitten joku ole kloritilla pyyhkinyt noita kytkimiä säännöllisesti.
 
Tuossahan oli mainittu et kyseessä Siporex-talo niin perinteiset teippitalojen kosteusongelmat ja vauriot voinee unohtaa?
Totta, itellähän ei näkynyt mielikuvissa kuin perinteinen puurakenne, missä vesi juossut eristeiden ja levyjen välissä pitemmän aikaa. Mutta ei tässä oo tarkotus kenenkään joulua pilata, ja uuden omistajan turvaan vain luottaa. Jospa täällä vielä kuullaan jatkotutkimusten tuloksista tulevaisuudessa.
 
Kai siihen on perusteellinen kuntotarkistus tehty? Rakenteiden tutkimista sisempää kuin pintamittareilla piippaillen? Jos vielä tiedossa että "kattoikkuna vuotanut", niin sielähän voi olla jos jonkinmoista kosteusvauriota muhimassa, joka nyt sitten on räjähtelemässä silmille ensin näköjään sähköongelmina. Myöhemmin iskee sitten sisäilmaongelmat kun jossain muualla kukka kasvaa missä ei pitäisi. Missä yhteydessä tuo kattoikkunan vuotaminen on otettu puheeksi?

Teetät vaikka itse sen tarkemman laajan tutkimuksen, ja ostajana sulla on oikeus vielä mahdollisesti vaikka purkaa koko kauppa jos näyttää että se on aivan pommi. Nämäkin vauriot jos pystytään osoittamaan mistä aiheutunut (jos vaikka sitten siitä kattoikkunahässäkästä), ovat pian myyjän korvattavia juttuja sähkömiehineen kaikkineen. On sen verran ruostetta ettei ihan hetkessä tuohon kuntoon mene.

Ollaan nyt vajaa puolisen vuotta asuttu tässä, joten toki sen puolesta ei ole ongelmaa jos pitää lähteä entisen omistajan kanssa vääntämään. Kuntotarkistus tehtiin ennen kauppoja, rakenteita ei tosiaan isommin voi/kannata Siporex-talossa kaikkea paskomatta tutkia ja muutenkin raportti oli aika "perustasoinen". Kattoikkunan vuoto oli tosiaan tiedossa ja sain siitä vakuutusyhtiön vahinkoraportin luettavaksi. Tosin nyt kun asiaa mietin tarkemmin niin en kyllä ikinä saanut raporttia korjauksista, sanottiin vaan että katto kuivattiin ja fiksattiin. Noh, pitää katsoa vähän miten homma etenee, ei kyllä toisaalta hirveästi jaksaisi lähteä taistelemaan.

Mutta tuossa kun nyt asiaa hieman tutkiskelin, niin tuo kärvähtänyt/ruostunut katkaisija itseasiassa ohjaakin yhtä valaisinpistorasiaa, joka on sellaisessa nurkassa, että kattoikkunan vuodon aikana sen sähköputkeen olisikin saattanut päästä vettä. Itse valaisinpistorasia näytti avaamisen jälkeen OK:lta, tosin siihen tuli piuhat alhaalta muutenkin.

Noh, hyvä uutinen on kuitenkin se, että kun olkkarin valojen sulakkeen otti pois, tuo katkaisijakin viileni nopeasti niin ehkä uskaltaa ihan turvallisin mielin lähteä joulun viettoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kun katsoo näitä kuvia ulkomailta, niin tulee kyllä vaikka minkälaisia ihme virityksiä vastaan. Oiskohan tuo kuva jenkeistä?

Kuinka moni huomaa, mitä kaikkea tuossa on väärin? ;)
On kyllä aika eksoottinen. Aivan improvisoitu kehitysmaatasoinen viritelmä, joka on silti jollain tasolla samaan aikaan ihan särmästi tehty.

Vaikka amatööri olenkin, käännän kysymyksen toisinpäin - onko tuossa edes oikein muuta kuin johdinvärit ja nekin vain noissa sukissa.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä aika eksoottinen. Aivan improvisoitu kehitysmaatasoinen viritelmä, joka on silti jollain tasolla samaan aikaan ihan särmästi tehty.

Vaikka amatööri olenkin, käännän kysymyksen toisinpäin - onko tuossa edes oikein muuta kuin johdinvärit ja nekin vain noissa sukissa.
Netti on täynnä noita ulkomaalaisten asennuksia, joissa oikein näytetään miten tehdään "kunnolla ja siististi" ja sitten siellä juotetaan kiinteän asennuksen johtimet ja laitetaan vielä kutistesukkaa päälle, niin näin se tulee jämptisti ja oikein! Samaan aikaan huvittaa ja säälittää nuo.
 
Kun katsoo näitä kuvia ulkomailta, niin tulee kyllä vaikka minkälaisia ihme virityksiä vastaan. Oiskohan tuo kuva jenkeistä?

Kuinka moni huomaa, mitä kaikkea tuossa on väärin? ;)
Luultavasti tuossa on kyseisen maan standardeilla (jos sellaisia siellä edes on) kaikki juuri niin kuin pitääkin ja vielä vähän paremmin :lol:
 
On kyllä aika eksoottinen. Aivan improvisoitu kehitysmaatasoinen viritelmä, joka on silti jollain tasolla samaan aikaan ihan särmästi tehty.

Vaikka amatööri olenkin, käännän kysymyksen toisinpäin - onko tuossa edes oikein muuta kuin johdinvärit ja nekin vain noissa sukissa.
En minä näe mitään sähköisesti vikaa tossa sama värit yhdistetty yhteen. Eli sukkilla värikoodattu oikeen :D
 
Kun katsoo näitä kuvia ulkomailta, niin tulee kyllä vaikka minkälaisia ihme virityksiä vastaan. Oiskohan tuo kuva jenkeistä?

Kuinka moni huomaa, mitä kaikkea tuossa on väärin? ;)

Oleellisin että pulteissa ei kyllä neliöt taida oikein riittää tuommoiselle lakulle jos oletetaan että syöttö on samanlaista lakua, se kun ei oikein kuvasta näy. Samalla alkuperäiseen kysymykseen vastaus että on kytketty noin koska tuollaista lakua on aika perkeleen hankala saada taipumaan noin tiukalle mutkalle mitä toi vaatisi ainakaan niin että siitä saisi jännitykset pois.
Sitten kiskosta on otettu syöttöjä suoraan paljon ohkasemmilla lakuilla ilman sulakkeita.
Seuraava ongelma joka tuossa on niin eeh... vaneri soiroon vedetty kiskot kiinni että jooh...
 
Tuo pulttihan se tuossa se virhe on. Ei sen pultin ole tarkoitus osallistua virransiirtoon, vaikka se tietysti väistämättä osan siirtääkin.

Nuo ohuemmat lähtevät johdot on ihan normaalirakenne, todennäköisesti menee sulakkeelle siihen johonkin melko lähelle.
 
Oleellisin että pulteissa ei kyllä neliöt taida oikein riittää tuommoiselle lakulle jos oletetaan että syöttö on samanlaista lakua, se kun ei oikein kuvasta näy. Samalla alkuperäiseen kysymykseen vastaus että on kytketty noin koska tuollaista lakua on aika perkeleen hankala saada taipumaan noin tiukalle mutkalle mitä toi vaatisi ainakaan niin että siitä saisi jännitykset pois.
Sitten kiskosta on otettu syöttöjä suoraan paljon ohkasemmilla lakuilla ilman sulakkeita.
Seuraava ongelma joka tuossa on niin eeh... vaneri soiroon vedetty kiskot kiinni että jooh...
No, tuohan on vielä varsin siisti ja lähestulkoon asiallinen. Mitä on netissä nähnyt kuvia ja videoita esim jenkkiläisistä ja australialaisista sähkö"keskuksista" niin huh huh. Esimerkiksi sähkökeskuksen virkaa toimittaa joku tavallinen kaappi jossa on sentään lukittava ovi mutta sisällä on saranoitu vanerilevy johon on ruuvattu sekalaisia din-kiskoja, kontaktoreita sun muita ja porattu levyyn reikiä että saadaan lähdöt levyn taakse eikä ole mitään peitteitä johdotuksissa jne. Tai sitten koko keskus on ihan hirveä käärmeenpesä, huppuliittimiä sun muita killuu miten sattuu ja osa releistä on "3D-asennuksena" pelkkien johtojen varassa. Ja täällä kauhistellaan jos esim yksi wago on kiinnittämättä keskuksen sisällä...
 
Tuo pulttihan se tuossa se virhe on. Ei sen pultin ole tarkoitus osallistua virransiirtoon, vaikka se tietysti väistämättä osan siirtääkin.

Nuo ohuemmat lähtevät johdot on ihan normaalirakenne, todennäköisesti menee sulakkeelle siihen johonkin melko lähelle.
Ja koko homma on tosiaan koottu jostain ties mistä metallista(niin kiskot kuin pultit jostain kierrätysastiasta ja varmasti random kokoa mikä sattuu sopimaan) vanerisuikaleen päälle. Ei se nyt välttämättä hirveän vaarallista ympäristöstä riippuen ole, mutta aika irvokasta kun näitä sitten esitellään miten hienosti ja viimeisen päälle tehtiin. Tosin eihän nämä amerikkalaisten ylpeydellä esittelemät paskat ja vaaralliset ranetukset sun muut pyörän uudelleen keksimiset sähköhommiin jää. Aina välillä joku keksii esim raivaussahan uudelleen - on tosi kätevää laittaa trimmeriin sirkelinterä ja kihnuttaa polttamalla puuta poikki, turvavarusteista ei tietoakaan.

Tuollaisesta sähkökeskuksen kuvasta ei yleensä voi päätellä, onko se Yhdysvalloista vai Zimbabwesta.
 
Ja koko homma on tosiaan koottu jostain ties mistä metallista(niin kiskot kuin pultit jostain kierrätysastiasta ja varmasti random kokoa mikä sattuu sopimaan) vanerisuikaleen päälle. Ei se nyt välttämättä hirveän vaarallista ympäristöstä riippuen ole, mutta aika irvokasta kun näitä sitten esitellään miten hienosti ja viimeisen päälle tehtiin. Tosin eihän nämä amerikkalaisten ylpeydellä esittelemät paskat ja vaaralliset ranetukset sun muut pyörän uudelleen keksimiset sähköhommiin jää. Aina välillä joku keksii esim raivaussahan uudelleen - on tosi kätevää laittaa trimmeriin sirkelinterä ja kihnuttaa polttamalla puuta poikki, turvavarusteista ei tietoakaan.
No ei tuo virtakisko nyt kovin valtavasti erilaiselta näytä mitä ihan kotimaisissakin keskuksissa on, tuo vanerikin lienee sitä kovaa muovia jota noissa käytetään, ei noita virtakiskoja oikein voi alumiiniprofiilillakaan kiinnittää. :)

Tuo pitkä pulttihan tuossa kuvassa on se juju minkä takia tuota kuvaa levitetään.

E: tai, no uusissa keskuksissa ei yleensä enää ole tuon tyyppisesti virtakiskot, vaan ovat tiiviimmin omanlaisissaan telineissä.
 
Ne läikät oli pask.. Eiku ne pultithan on vain siksi että hoitavat sulakkeen virkaa, sillä kokomitoitettu liki oikein, eikä pultit paksumpaa jöötiä mitä muu järjestelmä.
 
Tuo pulttihan se tuossa se virhe on. Ei sen pultin ole tarkoitus osallistua virransiirtoon, vaikka se tietysti väistämättä osan siirtääkin.

Nuo ohuemmat lähtevät johdot on ihan normaalirakenne, todennäköisesti menee sulakkeelle siihen johonkin melko lähelle.
Juurikin näin.

Ja mitään kosketussuojausta kuvassa ei ole. Eipä sitä aina ole Suomessakaan (vanhoissa asennuksissa), mutta silti. Nykyaikaisen muuntamon PJ-keskuksissa on jännitteelliset osat suojattu ja koteloitu.
 
Ihme urputtamista tuosta vanerivirtakiskokytkennästä. Kestänee 100A (at 110V) jatkuvaa noillakin pulteilla ja jos ei kestä niin siinähän se o ”pääsulake” samassa paketissa. Toisin sanoen ikinä vedetä lähellekään limittiä tuosta läpi.

Suomen pykälät on ”älyttömät”, mutta toisaalta eipä se kustannus juuri yleensä eroa tehdäänkö ihan tip-top vai oikeasti juosten kusten.

Jos tommosesta kaksin käsin kiinni ottaa niin saa kyllä syyttää itseään :).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 273
Viestejä
4 503 335
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Juhkelix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom