Kysymyksiä sähkömiehille

Niissä on varmaankin isoimpana riskinä se, että ottaa 12V koettimen ja luulee ottaneensa 230V koettimen. Tai sitten jos sattuisi olemaan itse maadoittunut niin vissiin 230V koetinkin voisi tuntua ikävältä? Ehjään sellaiseen ei kuitenkaan pitäisi kai voida kuolla. Mutta yhtä kaikki, fiksumpaa olla koskematta mihinkään metalliosiin kun tekee mittauksia sähköhommissa. Jännitteenkoettimiakin saa pattereilla toimivia, joissa ei tarvitse koskettaa metallisiin osiin.
 
Tilanne: yläkerran tuulikaapissa termostaatti, joka ohjaa tuulikaapin, eteisen ja yläkerran kylppärin lattialämmitystä. Tämä on ns. vitun tyhmää.

Siksipä haluaisin termostaatteja muutenkin uusiessa muuttaa tuon siten, että tuo ohjaa ja lämmittää ainoastaan kylppärin lattialämmitystä. Käsittääkseni tämän pitäisi onnistua jos nuo lämmitykset ovat erillisiä piirejä, mutta ei onnistu jos ne ovat samaa piiriä.

Mielestäni tämän löytämäni sähköpiirroksen perusteella kyseessä on kuitenkin vain yksi piiri, vai onko arvon raati eri mieltä?

PXL_20221208_163921207.jpg
 
Tilanne: yläkerran tuulikaapissa termostaatti, joka ohjaa tuulikaapin, eteisen ja yläkerran kylppärin lattialämmitystä. Tämä on ns. vitun tyhmää.

Siksipä haluaisin termostaatteja muutenkin uusiessa muuttaa tuon siten, että tuo ohjaa ja lämmittää ainoastaan kylppärin lattialämmitystä. Käsittääkseni tämän pitäisi onnistua jos nuo lämmitykset ovat erillisiä piirejä, mutta ei onnistu jos ne ovat samaa piiriä.

Mielestäni tämän löytämäni sähköpiirroksen perusteella kyseessä on kuitenkin vain yksi piiri, vai onko arvon raati eri mieltä?

PXL_20221208_163921207.jpg
Yhdeksi piiriksihän tuo on piirretty, jota ohjataan tuolla eteisen termostaatilla. Vähän huono ratkaisu toki.
 
Löytyy noita wagon liittimiäkin myös. Sähkäriä ei viitti tilata ihan muutaman lampun takia, kun km korvaus otethaan n. 150km matkalta..

Tai sitten pitäs kerryttää aikalailla nuita sähköhommia oottamaa.

Vanha viesti mut ei tainnut kukaan vastata enää... Noin mä oon tehnyt eli kerryttänyt sähkärille päivän työt. Kyllä sitä vuodessa keksii sähköhommaa. Just asennutin terassille lisää valoja ja liiketunnistimen.

Kun nyt kuitenkin kytket itse, niin ei nyt millään sokeripaloilla ja ei valaisimessakaan välttis ole ketjuttamisen mahdollisuutta. Jos terassin katossa valaisimen alla kojerasia nii sen sisällä kytkennät wagoilla vois toimia, jos ei niin kalvorasia... Lopuksi mittaus et kytkennät on oikein ja et vikis laukeaa asianmukaisesti (jos itse kytkee luvatta niin vähintään vois kuitenkin Fluken jännitetesterin vikavirran testauksella hankkia).

Korjatkaa oikeat sähkärit jos meni väärin...
 
Mielestäni tämän löytämäni sähköpiirroksen perusteella kyseessä on kuitenkin vain yksi piiri, vai onko arvon raati eri mieltä?

Kyllä se siltä näyttää että yhdellä kaapelilla on vedetty noi kolme tilaa joka ei tosiaan ole ollenkaan harvinaista. Tulee suhteessa hiton kalliiksi jos jokaiseen pikkutilaan aletaan tunkemaan oma termari,siksi noita pieniä tilkkuja laitetaan yhdellä kaapelilla.
 
Kyllä se siltä näyttää että yhdellä kaapelilla on vedetty noi kolme tilaa joka ei tosiaan ole ollenkaan harvinaista. Tulee suhteessa hiton kalliiksi jos jokaiseen pikkutilaan aletaan tunkemaan oma termari,siksi noita pieniä tilkkuja laitetaan yhdellä kaapelilla.

Tottahan toki. Lähinnä tuossa on tyhmää se, että yleensä kylppäri pidetään vähän lämpimämpänä kuin muut huonetilat, joten on melkoinen aivopieru laittaa se samaan piiriin ja termariin luultavasti kämpän kylmimmän tilan kanssa. Toisaalta kämppä on valmistunut ysärin alkupuolella, jolloin oli aika eri ajattelumaailma monessa jutussa. Silloin varmaan ajateltiin, että kämppää pitää kuitenkin lämmittää joten sama se laittaa nuo tilat samaan piiriin. Itse tähän muutettuani laitoin pari ILPiä, jotka lämmittävät helposti koko talon, joten en ole tarvinnut noista lattialämmityksistä yhtäkään. Olisi kuitenkin ollut ihan kiva tuolla kylppärissä pitää se lattialämmitys pienellä koko ajan, kuten alakerran kylppärissäkin.

Noh, eipä mahda mitään. Laittaa sitten vähän järkevämmän setin kun remppaa tuon kylppärin joskus muutenkin. Siihen asti en kyllä näe mitään järkeä huudattaa tuota lämmitystä kun tuota yläkerran suihkua harvemmin käytetään muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tottahan toki. Lähinnä tuossa on tyhmää se, että yleensä kylppäri pidetään vähän lämpimämpänä kuin muut huonetilat, joten on melkoinen aivopieru laittaa se samaan piiriin ja termariin luultavasti kämpän kylmimmän tilan kanssa. Toisaalta kämppä on valmistunut ysärin alkupuolella, jolloin oli aika eri ajattelumaailma monessa jutussa. Silloin varmaan ajateltiin, että kämppää pitää kuitenkin lämmittää joten sama se laittaa nuo tilat samaan piiriin. Itse tähän muutettuani laitoin pari ILPiä, jotka lämmittävän helposti koko talon, joten en ole tarvinnut noista lattialämmityksistä yhtäkään. Olisi kuitenkin ollut ihan kiva tuolla kylppärissä pitää se lattialämmitys pienellä koko ajan, kuten alakerran kylppärissäkin.

Noh, eipä mahda mitään. Laittaa sitten vähän järkevämmän setin kun remppaa tuon kylppärin joskus muutenkin. Siihen asti en kyllä näe mitään järkeä huudattaa tuota lämmitystä kun tuota yläkerran suihkua harvemmin käytetään muutenkaan.
Jos se kaapeli on asennettu niin, että kylppärissä on kaapelia reilusti enemmäs suhteessa neliöihin kuin muualla, niin saadaan samalla kaapelilla se eteinen lämpenemään vähemmän kuin kylppäri.
Ja eiköhän se näin ole tehty, muuten kuullostaisi järjettömältä ratkaisulta.
 
Jos se kaapeli on asennettu niin, että kylppärissä on kaapelia reilusti enemmäs suhteessa neliöihin kuin muualla, niin saadaan samalla kaapelilla se eteinen lämpenemään vähemmän kuin kylppäri.
Ja eiköhän se näin ole tehty, muuten kuullostaisi järjettömältä ratkaisulta.
Näinhän se kaiketi on ajateltu, ja sekin pissii kintuille jos sitä ei-kylppäritilaa lämmitetäänkin lisäksi tai ensisijaisesti muulla kuin lattialämmöllä. Sehän on laajalti 30 vuotta sitten ollut ihan kristalliterapiaan verrattavissa naurettavuudeltaan, että joku hippi laittaisi lattialämmityksellä varustettuun kämppään jonkun ilmastointikoneen puhaltelemaan lehmänhenkäystä. Niin ne ajat muuttuu.
 
Kyllä tuossa vuosikymmenestä riippumatta menee termostaatin idea aika tehokkaasti hukkaan, kun mitataan eri tilan lämpötilaa, kuin mitä termostaatilla ohjattu lämmitin lämmittää.

No siis joo, toki siinä yhdessä tilassa se termostaatti on looginen ja muut sitten seuraa sen tilan päälläoloprosenttia, mutta kuitenkin yhdessä tilassa termostaatilla saa määrätyn lämpötilan ja muissa tiloissa "jonkin lämpötilan"
 
Kysymys auton latausaseman kytkemisestä. Meillä on pistorasia autokatoksessa joka on tarkoitettu auton lämmitykseen. Yksinään 16A sulakkeen ja vikavirran takana. Vikavirrassa taitaa olla kyllä muitakin. Ja 3x2,5 mmj:llä vedetty. Olen tuosta lataillut hybridiä shukolaturilla mutta haluaisin nyt kytkeä latausaseman siihen kiinteästi että saisin turvallisesti maksimi 16A siitä pihalle. Autokatos rakennettu 2011-2012 hujakoilla.

Ladataan vain tuota yksivaiheista hybridiä niin ajatus kytkeä latausasema vain tuota olemassaolevaa pistorasiaa ja sen johtoja hyödyntäen. Laturi Wallbox Pulsar Plus 11kW eli 3-vaihe mutta sen voi kytkeä myös yksivaiheisesti.

Kysymys, saako latausaseman kytkeä kiinteästi pistorasian perään? Pistorasiassa ABB Impressivo tjsm. jossa paikat tupla johdoille. Pistorasian voisi tietysti poistaakin mutta sille voi olla joskus käyttöä niin mielummin pitäisin sen paikallaan kun se siinä jo on.

Pistorasiasta voisi myös ottaa lähdön ns. karavaanipistokkeelle ja kytkeä latausaseman siihen. Mutta tässä tarkoituksessa sekin liitinpari olisi turha.
 
Kysymys auton latausaseman kytkemisestä. Meillä on pistorasia autokatoksessa joka on tarkoitettu auton lämmitykseen. Yksinään 16A sulakkeen ja vikavirran takana. Vikavirrassa taitaa olla kyllä muitakin. Ja 3x2,5 mmj:llä vedetty. Olen tuosta lataillut hybridiä shukolaturilla mutta haluaisin nyt kytkeä latausaseman siihen kiinteästi että saisin turvallisesti maksimi 16A siitä pihalle. Autokatos rakennettu 2011-2012 hujakoilla.

Ladataan vain tuota yksivaiheista hybridiä niin ajatus kytkeä latausasema vain tuota olemassaolevaa pistorasiaa ja sen johtoja hyödyntäen. Laturi Wallbox Pulsar Plus 11kW eli 3-vaihe mutta sen voi kytkeä myös yksivaiheisesti.

Kysymys, saako latausaseman kytkeä kiinteästi pistorasian perään? Pistorasiassa ABB Impressivo tjsm. jossa paikat tupla johdoille. Pistorasian voisi tietysti poistaakin mutta sille voi olla joskus käyttöä niin mielummin pitäisin sen paikallaan kun se siinä jo on.

Pistorasiasta voisi myös ottaa lähdön ns. karavaanipistokkeelle ja kytkeä latausaseman siihen. Mutta tässä tarkoituksessa sekin liitinpari olisi turha.
Mitä tarkoitat "kiinteästi"? Siis, että latausasema on kiinteästi kiinni seinässä ja syöttö tulee pistotulpalla? Ihan normaalia, esim. ilmalämpöpumput monesti on noin. Täysin sallittua.

Jos taas tarkoitit, että ketjutetaan pistorasian liittimiltä MMJ:llä kiinteä syöttö, niin sallittua sekin. Uppopistorasialta pintavedon ottaminen taas ei onnistu. Täytyy olla pintapistorasia.
 
Korjataan sen verran että latausaseman virran ottaminen siitä pistorasiasta pistotulpalla ei ole suositeltua. Johtuen että pistorasian kontaktit eivät kestä pitkäaikaista 16A kuormitusta. Suositeltavin tapa olisi poistaa se pistorasia ja asentaa tilalle se latausasema.
 
Tarkoitin sähköteknisesti kiinteästi eli ettei sitä shukopistoketta ole siinä välissä lämpenemässä. Pistorasian haluaisin kuitenkin säilyttää kuten kirjoitin. Mutta jos tuo pistorasiasta ketjuttaminen on lainkirjan mukaan sallittua niin pyydän tekemään niin.

Upporasia mutta asemasta saa johdon vedettyä seinän sisään niin 20cm veto tuuletusraossa panelin takana on siisti asennus.
 
Tarkoitin sähköteknisesti kiinteästi eli ettei sitä shukopistoketta ole siinä välissä lämpenemässä. Pistorasian haluaisin kuitenkin säilyttää kuten kirjoitin. Mutta jos tuo pistorasiasta ketjuttaminen on lainkirjan mukaan sallittua niin pyydän tekemään niin.

Upporasia mutta asemasta saa johdon vedettyä seinän sisään niin 20cm veto tuuletusraossa panelin takana on siisti asennus.
Saa laittaa, mutta pitää tietysti muistaa että täydellä höngällä ladattaessa se ei kestä enää juurikaan lisäkuormaa siihen pistorasiaan.
 
No jos oikeen haluaa hifistellä niin voisi laittaa taloautomaatioon automatiikan joka pudottaa laturin tehoa jos kuorma vaiheessa alkaa kasvaa liian suureksi. Toki tuo ei taida olla yhtä nopea mitä sulake...

Rasia jää laturin viereen ja voishan siihen tulostaa varoituksen että samassa vaiheessa laturin kanssa käytä harkiten.
 
Saako kiukaan kytkentään käyttää S07RN-F 7x1,5mm kumikaapelia. on 6kw kiuas että 1.5mm johto riittää.
Sitä otetaan siis vain vaiheet ja maadoitus ja suojamaa.
Mitähän eroa sillä on H alkuiseen kaapeliin jota kiuasohjeet sanoo. S kestää/on hyväksytty ainakin olla juomavedessä.
 
Saako kiukaan kytkentään käyttää S07RN-F 7x1,5mm kumikaapelia. on 6kw kiuas että 1.5mm johto riittää.
Sitä otetaan siis vain vaiheet ja maadoitus ja suojamaa.
Mitähän eroa sillä on H alkuiseen kaapeliin jota kiuasohjeet sanoo. S kestää/on hyväksytty ainakin olla juomavedessä.

Olen tainnut kerran nähdä ja käyttää kyseistä S-kaapelia ja muistaakseni tuolla on elintarvikekelpoistukset, siitä tuo juomavesimaininta. Ei tuossa taida olla muuta eroa edellisen lisäksi tuohon H-kaapeliin kuin mahdolliset kemikaalikestoisuudet.

Ja kyllä saat käyttää tuota S-kaapelia kiukaan kytkentään.
 
Saako kiukaan kytkentään käyttää S07RN-F 7x1,5mm kumikaapelia. on 6kw kiuas että 1.5mm johto riittää.
Sitä otetaan siis vain vaiheet ja maadoitus ja suojamaa.
Mitähän eroa sillä on H alkuiseen kaapeliin jota kiuasohjeet sanoo. S kestää/on hyväksytty ainakin olla juomavedessä.
Jos otat vain vaiheet, nollan ja suojamaan, eikä pudotuksia kytketä, niin miksi 7-kertaista?
 
Ensto-merkkisessä sähkökaapissani (ei varmaan oikea termi, mutta siis se kaappi jossa on taloyhtiölaajakaistan yhteydet ja kaikki sähkötauluun liittyvä) on magneettinen ovi, koska oikea ovi ei mahtunut (edellinen sähkökaappi estäisi avautumisen).

Poistin sen magneettisen oven, jotta katsoisin onko siinä sähköpistokepaikka reitittimelleni - taloyhtiölaajakaista astuu voimaan tällä viikolla.

Vahingossa magneettinen ovi osui laitimmaisen vikavirtasuojan testausnappulaan. Kaikki sähkölaitteet asunnostani sammuivat. Kaikki kytkimet menivät off-asentoon. Laitoin ne on-asentoon, mutta minnekään ei tule sähköjä.

Vaikuttaa että joku pääsulake on palanut. Ennen sulakkeet olivat sähkökaapissa, mutta missäs ne näissä uusissa ovat? Jossain taloyhtiön sähkökaapissa pohjakerroksessa lukkojen takana?

Eli eikö tässä auta muuta kuin ottaa yhteys isännöitsijän toimistoon?

Jääkaapissa parin sadan edestä ruokaa joka menossa pilalle, ja vaikea kokata ilman sähköjä. Huonolla tuurilla kukaan kerkeää paikalle vasta iltapäivällä - tai maanantaina tms...

Kyseessä siis automaattisulakkeet, jotka pitäisi voida "vaihtaa" vain kääntämällä takaisin on-asentoon. Mutta ei vaikuta mihinkään. Missään huoneessa.

Porraskäytävässä on valot eli ei ole kyse siitä että koko kerrostalossa ei toimisi sähköt.

Vikavirtasuoja joka laskeutui off-asentoon ei enää mene on-asentoon. Kyseessä vessan ja eteisen vikavirtasuoja.

Myöskään toista vikavirtasuojaa ei saa enää on-asentoon.

Tilannepäivitys: vikavirtakytkin oli noin 10 kertaa jäykempi kuin automaattisulakekytkimet, ja pääkytkin vielä jäykempi. Nyt kaikki pelaa kuten pitää ja ehdin juoda vasta osan piimistä ja maidoista napaani.
 
Viimeksi muokattu:
Tilannepäivitys: vikavirtakytkin oli noin 10 kertaa jäykempi kuin automaattisulakekytkimet, ja pääkytkin vielä jäykempi. Nyt kaikki pelaa kuten pitää ja ehdin juoda vasta osan piimistä ja maidoista napaani.
mun mielestä ne on aina aika jäykkiä kääntää kun siellä on se jousi joka painaa ne pois päältä
 
Vanha viesti mut ei tainnut kukaan vastata enää... Noin mä oon tehnyt eli kerryttänyt sähkärille päivän työt. Kyllä sitä vuodessa keksii sähköhommaa. Just asennutin terassille lisää valoja ja liiketunnistimen.

Kun nyt kuitenkin kytket itse, niin ei nyt millään sokeripaloilla ja ei valaisimessakaan välttis ole ketjuttamisen mahdollisuutta. Jos terassin katossa valaisimen alla kojerasia nii sen sisällä kytkennät wagoilla vois toimia, jos ei niin kalvorasia... Lopuksi mittaus et kytkennät on oikein ja et vikis laukeaa asianmukaisesti (jos itse kytkee luvatta niin vähintään vois kuitenkin Fluken jännitetesterin vikavirran testauksella hankkia).

Korjatkaa oikeat sähkärit jos meni väärin...
Virallisestihan tuo ei ole maallikolle sopivaa sähkötyötä. Jokainen toki tekee siinä oman ratkaisunsa. :)
Viestissä puhutaan vikavirrasta, mutta ilmeisestikkin tarkoitetaan oikosulkuvirtaa. Tämän saa mitattua käyttöönottomittarilla. Arvon riittävyys selviää taulukosta katsomalla, kun tiedetään millä suojalla kyseistä ryhmää suojataan. Jos kyseisestä ryhmästä löytyy myös vikavirtasuoja niin senkin arvot saa mittaamalla (laukaisuvirta ja -aika). Itse en ainakaan sen tarkemmin mitenkään mittaile, että menikö asennus oikein (tällaisessa muutostyössä mittaisin suojajohtimen jatkuvuude lampun rungosta (jos suojamaadoittu lamppu) esim. ryhmän pistorasiaan). Työkohteen jännittettömyyden toteaminen on tärkeä suorittaa ennen muutostöitä.
 
Viestissä puhutaan vikavirrasta, mutta ilmeisestikkin tarkoitetaan oikosulkuvirtaa. Tämän saa mitattua käyttöönottomittarilla. Arvon riittävyys selviää taulukosta katsomalla, kun tiedetään millä suojalla kyseistä ryhmää suojataan. Jos kyseisestä ryhmästä löytyy myös vikavirtasuoja niin senkin arvot saa mittaamalla (laukaisuvirta ja -aika). Itse en ainakaan sen tarkemmin mitenkään mittaile, että menikö asennus oikein (tällaisessa muutostyössä mittaisin suojajohtimen jatkuvuude lampun rungosta (jos suojamaadoittu lamppu) esim. ryhmän pistorasiaan). Työkohteen jännittettömyyden toteaminen on tärkeä suorittaa ennen muutostöitä.

No joo itse siis ajattelin maallikko vois mitata tehdyt valaisinkytkennät halvalla Flukella (esim. T150), että jännite löytyy vaiheen ja nollan, sekä vaiheen ja kevin välistä mutta ei nollan ja kevin välistä ja sitten vielä, että mahdollinen vikis laukeaa vaiheen ja kevin välistä, muttei vaiheen ja nollan välistä.

Eihän tää ole mikään oikea käyttöönottomittaus eikä tästä saa mitään numeerista dataa, mutta jos kaikki noi mittaukset "menee läpi", niin eikös itse kytkentöjän pitäisi aika suurella todennäköisyydellä olla oikein, eikä vaihe rungossa tai kevi irti tms.? Oikusulkuvirtojen jne. riittävyyttä ei toki voida todeta eikä oikeaoppisesti tuota suojajohtimen jatkuvuuttakaan, mutta kohtuullisella todennäköisyydellä kuitenkin homma kunnossa (vrt. vaihe rungossa jne.).

Käyttöönottotesteri ois kiva jos ois maallikollakin, joka tekee laittomia kytkentöjä, mutta maksaavat perkeleesti (olisi pitänyt ostaa itselle syksyllä Onnimarkkinoilta kun oli aika hyvään hintaan). Tuollainen jännitetesteri ois kuitenkin suotavaa olla ihan jo jännitteettömyyden toteamiseksi. Toki jos osaa käyttääkkin vielä testeria, niin kuulostaa jo siltä että ois vähän koulutustakin pohjalla :)

Disclaimer: Ym. voi olla paskaa, en oo sähkömies, joten korjatkaa jos on tuubaa.
 
Millä tuonkin sitten testaa että vikis laukeaa vaiheen ja maan väliltä, mutta ei nollaa vasten? Rakentelemalla jostain irtovastuksista keinokuorman?
 
Miksi sitä vikavirtasuojaa ei voi testata niin kuin kuuluukin, vaiheen ja nollan väliltä? Siihenhän se laite on kuitenkin aikoinaan suunniteltu ja tehty, suurinpaan osaan vikavirtasuojia ei edes maata kytketä.
 
Niin ja nyt kun on taas puhe noista vikavirtasuojista, niin kuinka moni testaa kyseiset laitteet suosituksen mukaisesti 6kk:n välein?
 
Miksi sitä vikavirtasuojaa ei voi testata niin kuin kuuluukin, vaiheen ja nollan väliltä? Siihenhän se laite on kuitenkin aikoinaan suunniteltu ja tehty, suurinpaan osaan vikavirtasuojia ei edes maata kytketä.

Täh? En ole ihan varma ymmärsinkö väärin, mutta eihän kuormaa vaiheen ja nollan väliin laittamalla mitään vikavirtaa aiheudu ja vikis täten ei tietenkään laukea. Muutenhan vikis laukeaisi aina kun mikä tahansa sähkölaite kytketään käyttöön... Suojamaan ja vaiheen välilille laitettu kuorma taasen aiheuttaa vikavirran, eli virtaa vuotaa jonnekin virtapiirin ulkopuolelle, tässä tapauksessa suojamaahan ja sitä kautta ihan fyysisesti maahan, mutta varmaan toimisi konkreettisesti junttaamalla elektrodi maahan ja johtamlla virtaa sinne.

Se, ettei vikiksiin kytketä suojamaata, on irrelevanttia, tai piekemminkin alleviivaa sitä, että vikis ei haistele suojamaahan menevää virtaa ja vikavirta saadaan näin aiheutettua... Se että vikikisen oma testinappi toimii ilman suojamaata johtuu siitä, että kun se nappi on vikiksessä itsessään, niin se nappi pystyy "ohittamaan" vikiksestä virranmittauskelan jonka läpi virta normaalisti kulkee ja täten aiheuttamaan vikikisen mielestä näennäisen vikavirran. Mutta tätä optiotahan ei ole jos mittaillaan jostain lampusta tai pistorasiasta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja nyt kun on taas puhe noista vikavirtasuojista, niin kuinka moni testaa kyseiset laitteet suosituksen mukaisesti 6kk:n välein?
Itselläni lukee vikiksissä että pitäisi testata kerran vuodessa ja niin ihmeellistä kun onkin niin olen jopa testaillut noita koska vaikuttavat vain keittiöön ja kylppäriin eivätkä aiheuta hirveästi turhaa työtä sähköjen katkeamisesta. Samalla nuo kaksi testaa kun pitää muutenkin sellaisen "huoltopäivän" että tarkistelee palovaroittimien toiminnan / vaihtaa niihin paristot ja tekee muita vastaavia toimenpiteitä. Oli muuten todella fiksu homma aikanaan kerätä nuo pikkujutut yhdelle päivälle ja laittaa aina kalenteriin muistutus vuoden päähän, tuleepahan tehtyä. Aiemmin noita pikkujuttuja tuli tehtyä kun muisti, eli yleensä ei muistanut.
 
Täh? En ole ihan varma ymmärsinkö väärin, mutta eihän kuormaa vaiheen ja nollan väliin laittamalla mitään vikavirtaa aiheudu ja vikis täten ei tietenkään laukea. Muutenhan vikis laukeaisi aina kun mikä tahansa sähkölaite kytketään käyttöön... Suojamaan ja vaiheen välilille laitettu kuorma taasen aiheuttaa vikavirran, eli virtaa vuotaa jonnekin virtapiirin ulkopuolelle, tässä tapauksessa suojamaahan ja sitä kautta ihan fyysisesti maahan, mutta varmaan toimisi konkreettisesti junttaamalla elektrodi maahan ja johtamlla virtaa sinne.

Se, ettei vikiksiin kytketä suojamaata, on irrelevanttia, tai piekemminkin alleviivaa sitä, että vikis ei haistele suojamaahan menevää virtaa ja vikavirta saadaan näin aiheutettua... Se että vikikisen oma testinappi toimii ilman suojamaata johtuu siitä, että kun se nappi on vikiksessä itsessään, niin se nappi pystyy "ohittamaan" vikiksestä virranmittauskelan jonka läpi virta normaalisti kulkee ja täten aiheuttamaan vikikisen mielestä näennäisen vikavirran. Mutta tätä optiotahan ei ole jos mittaillaan jostain lampustaa.

Juu kyllä kyllä, eihän se missään nimessä mistään terveestä kuormasta toimikaan, eikä luonnollisesti pidäkään. Ja joo, kyllä aiheuttaa vikavirran vikavirtasuojaan nähden se vaihe-maa kytkentä. Kaikesta huolimatta ei ole ensimmäinen, eikä viimeinen kerta kun esim. valaistusryhmään ei tule maadoitusta ja vaikka tulisikin, niin kaikesta huolimatta keskuksella ollaan sitten osattu vetää ryhmät ja suojat ristiin. Eli vaihe ryhmästä 1 kaapeliin 1, mutta nolla ryhmän 2 kaapeliin ja toisin päin ja ryhmillä omat vikavirtasuojat.
 
Itselläni lukee vikiksissä että pitäisi testata kerran vuodessa ja niin ihmeellistä kun onkin niin olen jopa testaillut noita koska vaikuttavat vain keittiöön ja kylppäriin eivätkä aiheuta hirveästi turhaa työtä sähköjen katkeamisesta. Samalla nuo kaksi testaa kun pitää muutenkin sellaisen "huoltopäivän" että tarkistelee palovaroittimien toiminnan / vaihtaa niihin paristot ja tekee muita vastaavia toimenpiteitä. Oli muuten todella fiksu homma aikanaan kerätä nuo pikkujutut yhdelle päivälle ja laittaa aina kalenteriin muistutus vuoden päähän, tuleepahan tehtyä. Aiemmin noita pikkujuttuja tuli tehtyä kun muisti, eli yleensä ei muistanut.

On todella harvassa ne, jotka noita oikeasti tekee määrävälein, vaikkapa juurikin tuo vuosi, eihän toi 6kk ole kuin suositus.
 
On todella harvassa ne, jotka noita oikeasti tekee määrävälein, vaikkapa juurikin tuo vuosi, eihän toi 6kk ole kuin suositus.
Niin on, ei kyllä heti tule ketään yksityishenkilöä mieleen joka kotinsa vikiksiä testailisi edes joskus, tosin eipä kaikki tee muutenkaan asunnolleen mitään ennaltaehkäisevää huoltoakaan vaan korjaavat sitten kun joku paikka hajoaa. Sellaisia tiedän sitten enemmänkin jotka soittelevat mulle "mulla ei keittiön valo toimi, mitä mä teen?" -tyylisiä puheluita eivätkä itse osaa tarkistaa sulaketta / vikavirtasuojaa / johdonsuojaa tai edes onko valaisimen polttimo palanut.
 
No vaikka tuolla Flukella, siinähän on keinokuorma napista painamalla.
En näe syytä miksi noin kannattaa tehdä. Saman asian saa testattua kun painaa vikavirtasuojassa olevaa "test" nappia. Jos omat kytkennät yhtään arveluttaa, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Sillä parhaimmillaan säästää henkikullan tai mökin palamisen, toki se maksaa. :)
 
En näe syytä miksi noin kannattaa tehdä. Saman asian saa testattua kun painaa vikavirtasuojassa olevaa "test" nappia. Jos omat kytkennät yhtään arveluttaa, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Sillä parhaimmillaan säästää henkikullan tai mökin palamisen, toki se maksaa. :)

Eikös tuolla havaitse tilanteen, jossa sanotaanko vaikka että jakorasiassa on kytketty vaikkapa jakorasiassa valaisimen kevi nollaan (ja varsinainen kevi on irti tms.)? Tällöin valaisimesta mitattuna löytyy jännite vaiheen ja nollan, sekä vaiheen ja kevin väliltä, mutta ei nollan ja kevin väliltä ja päällisin puolin kaikki ok, mutta vikavirtasuojaus ei toimi täysin, olkoonkin että johdonsuojakytkin toimii? Eli ts. asennus on "nollattu" vahingossa.

Ja kylläkyllä sähkärin tilaa jokainen joka haluaa tehdä asiat oikein, mutta tämä oli siis vastuaksena kirjoitukseen, jossa mahdollisesti aiottiin tehdä itse. Että millaiset mittausket pystyy maallikko suorittamaan ilman asennustesteriä.

Edit: Ja kun sitä vikavirtasuojaa ei ole kuitenkaan tullut testattua säännöllisesti niin kuin pitäisi, niin tälleenhän se tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuolla havaitse tilanteen, jossa sanotaanko vaikka että jakorasiassa on kytketty vaikkapa jakorasiassa valaisimen kevi nollaan (ja varsinainen kevi on irti tms.)? Tällöin valaisimesta mitattuna löytyy jännite vaiheen ja nollan, sekä vaiheen ja kevin väliltä, mutta ei nollan ja kevin väliltä ja päällisin puolin kaikki ok, mutta vikavirtasuojaus ei toimi täysin, olkoonkin että johdonsuojakytkin toimii? Eli ts. asennus on "nollattu" vahingossa.

Ja kylläkyllä sähkärin tilaa jokainen joka haluaa tehdä asiat oikein, mutta tämä oli siis vastuaksena kirjoitukseen, jossa mahdollisesti aiottiin tehdä itse. Että millaiset mittausket pystyy maallikko suorittamaan ilman asennustesteriä.
Vikavirtakytkin kyllä väärinkytkennän "huomaa" ja laukeaa --> meno- ja paluuvirran summa poikkeaa. Ei kytkentää tarvi tahallaan ns. "väärin" johdottaa ja sillä tavoin testata. On tullut vastaan kytkentöjä, jossa esim. nolla on kytketty PE-johtimeen ja ihmetelty miksi vikavirta ei pysy päällä.

Luin vielä tuota sinun viestiä tarkemmin. Pointtina tuossa sinulla on, että PE-johdin olisi jostain syystä katkennut. Asentaja olisi kytkenyt N- ja PE-johtimen yhteen. Kun joku ottaa esim. valaisimesta kiinni niin silloin virralla on kaksi kulkureittiä: 1. koskettajan kautta maahan 2. suoraan N-johtimen kautta. Jos käyttäjän läpi kulkeva virta on suurempi kuin vikavirran laukaisuvirta niin vikavirta laukeaa (vaikuttaa olosuhteet ja miten koskettaja on eristäytynyt maasta).
 
Viimeksi muokattu:
Vikavirtakytkin kyllä väärinkytkennän "huomaa" ja laukeaa --> meno- ja paluuvirran summa poikkeaa. Ei kytkentää tarvi tahallaan ns. "väärin" johdottaa ja sillä tavoin testata. On tullut vastaan kytkentöjä, jossa esim. nolla on kytketty PE-johtimeen ja ihmetelty miksi vikavirta ei pysy päällä.

Tarkotan tällaista kytkentää (pahoittelen tyylikästä paint-kuvaa :):

kevi.png


En tietenkään tarkoituksella tehtyä väärinkytkentää, vaan ranetusta. Normaalitilanteessa vikis ei tästä laukea, toki ei ole käyttäjälle vaaraakaan. Mut jos nyt tulee joku eksoottinen tilanne, että valaisimen runkoon vuotaisi vaikka 100mA virtaa, joka ei vielä riitä laukaisemaan johdonsuojakytkintä, niin vikiskään ei laukea kun virta vuotaa väärin kytketyn kevin kautta nollaan ja vikiksen näkökulmasta virtojen summa on nolla.
 
Tarkotan tällaista kytkentää (pahoittelen tyylikästä paint-kuvaa :):

kevi.png


En tietenkään tarkoituksella tehtyä väärinkytkentää, vaan ranetusta. Normaalitilanteessa vikis ei tästä laukea, toki ei ole käyttäjälle vaaraakaan. Mut jos nyt tulee joku eksoottinen tilanne, että valaisimen runkoon vuotaisi vaikka 100mA virtaa, joka ei vielä riitä laukaisemaan johdonsuojakytkintä, niin vikiskään ei laukea kun virta vuotaa väärin kytketyn kevin kautta nollaan ja vikiksen näkökulmasta virtojen summa on nolla.
En ensin huomannut pointtiasi ja korjasin tuon jo yllä olevaan vastaukseeni:
" Luin vielä tuota sinun viestiä tarkemmin. Pointtina tuossa sinulla on, että PE-johdin olisi jostain syystä katkennut. Asentaja olisi kytkenyt N- ja PE-johtimen yhteen. Kun joku ottaa esim. valaisimesta kiinni niin silloin virralla on kaksi kulkureittiä: 1. koskettajan kautta maahan 2. suoraan N-johtimen kautta. Jos käyttäjän läpi kulkeva virta on suurempi kuin vikavirran laukaisuvirta niin vikavirta laukeaa (vaikuttaa olosuhteet ja miten koskettaja on eristäytynyt maasta). "

Suojajohtimen jatkuvuustestin idea on saada tällainen vikatilanne kiinni ja siksi tulisi suorittaa.
 
Joskus olen vanhassa asennuksessa törmännyt tuohon kun on vikis lisätty jälkeenpäin. Kevi ei siis olekaan yhtenäinen keskukselta jokaiselle laitteelle ja rasialle, vaan on myös nollauksia.

Periaatteessa tuollaisia ei pitäisi olla, mutta käytännössä voi olla esim alkuperäisenä nollattu yksi rasia jossain perävessassa ja myöhemmin lisätty lisäpistorasia lähelle keskusta ja sille kevi keskukselta asti.
 
Miksi sitä vikavirtasuojaa ei voi testata niin kuin kuuluukin, vaiheen ja nollan väliltä? Siihenhän se laite on kuitenkin aikoinaan suunniteltu ja tehty, suurinpaan osaan vikavirtasuojia ei edes maata kytketä.

Ajattelepa uudestaan miten se vikavirtasuoja toimii.
 

Vikavirtasuoja vertailee vaihe- ja N-johtimissa kulkevia virtoja ja mikäli ne poikkeavat toisistaan esim. yli tuon 30mA niin vikavirtasuoja toimii.
Vikavirtasuoja testataan johtamalla tuo 30mA virta maahan eli aiheutetaan poikkeama tuohon summavirtaan.
Vaikka vaihe ja nollajohdin oikosuljetaan niin vikavirtasuojan läpi menevä ja palaava summavirta on nolla ja ainakaan teoriassa se ei suoraan oikosulkuun reagoi.

Periaate on sama myös kolmivaiheisilla vikavirtasuojilla.
 
Vikavirtasuoja vertailee vaihe- ja N-johtimissa kulkevia virtoja ja mikäli ne poikkeavat toisistaan esim. yli tuon 30mA niin vikavirtasuoja toimii.
Vikavirtasuoja testataan johtamalla tuo 30mA virta maahan eli aiheutetaan poikkeama tuohon summavirtaan.
Vaikka vaihe ja nollajohdin oikosuljetaan niin vikavirtasuojan läpi menevä ja palaava summavirta on nolla ja ainakaan teoriassa se ei suoraan oikosulkuun reagoi.

Periaate on sama myös kolmivaiheisilla vikavirtasuojilla.

Kyllä ne vikavirtasuojat testataan ihan sillä nousevalla virralla ilman, että sitä johdetaan maahan.
 
Kyllä ne vikavirtasuojat testataan ihan sillä nousevalla virralla ilman, että sitä johdetaan maahan.

Äläpä höpötä.

e. Mietippäs itsekin mikä on vikasuojauksen ideana sähkölaitteissa, laite vikaantuu ja ihminen saa sähköiskun eli kytkeytyy osaksi virtapiiriä. Virta kulkee vaihejohtimesta ihmisen läpi maahan tai johtaviin rakenteisiin ja ihminen kuolee. Vikavirtasuoja toimii ennen tätä ja pelastaa lätäkössä roikka kädessä seisovan uunon.

Piirrä vaikka paperille ja mieti mitä kautta se virta voisi mahdollisesti kulkea.
 
Viimeksi muokattu:
Kuva kurssimatskusta, niin ei mene väännöksi (ettei nyt kaikki puhu eri asiasta kaiken lisäksi, yksi vikiksen napista ja toinen sen ulkopuolella tehtävästä testauksesta)...

1671045441689.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 502 864
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
hcolyle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom