Kysymyksiä sähkömiehille

Meille asennetaan uudet sähkökalusteet + vikurit keskukselle. Ongelmana on jääkaappi joka kuuluu samaan ryhmään keittiön pr/valaistuksen kanssa. Miten herkästi jääkaappi laukaisee vikurin vai pitääkö yrittää vetää oma syöttö sille?
 
Meille asennetaan uudet sähkökalusteet + vikurit keskukselle. Ongelmana on jääkaappi joka kuuluu samaan ryhmään keittiön pr/valaistuksen kanssa. Miten herkästi jääkaappi laukaisee vikurin vai pitääkö yrittää vetää oma syöttö sille?
Mikäli jääkaappi on kunnossa, niin ei kait sen pitäisi vikavirtaa laukaista koskaan.
 
Okei, ajattelin onko siinä joku syy miksi se jätetään yleensä kytkemättä vikuriin. Mutta jos siitä ei ole haittaa niin hyvä :)
Syynä on se, että vesivahingon ja tuotteiden pilaantumisen riskiä pidetään suurempana haittana kuin teoreettista riskiä sähkötapaturmaan juuri kylmäkoneesta, joka vikaantuisi siten että vvsk laukeaisi mutta sulake ei.

Erillisellä syötöllä siis varmistetaan lähinnä sitä, että jokin muu laite ei laukaise vvsk ja pakastin sen takia sula. Toki samalla kertaa on lisävarmuutta ja säästöä vetää se kylmäkoneelle dedikoitu syöttö ilman vvsk.

Mainittakoon myös, että käsittääkseni kylmäkoneen aiheuttamat tulipalotkin ehkäistään tehokkaimmin siivoamalla kaapin takaa ja korjaamalla/kierrättämällä oikuttelevat, ikivanhat tai tyyppivikaisiksi tunnetut yksilöt. Kylmäkonepalo kaiketi syttyy usein sellaisella mekanismilla, että vvsk tai muu turvalaite ei kuitenkaan laukeaisi ennen kuin kämppä on jo kunnolla tulessa.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, ajattelin onko siinä joku syy miksi se jätetään yleensä kytkemättä vikuriin. Mutta jos siitä ei ole haittaa niin hyvä :)
Kuten @Tonnin Seteli jo vastasikin, ei kylmäkoneiden kaltaisia varsin kriittisiä laitteita yleensä laiteta vikavirtasuojan taa. Ei varsinkaan muiden laitteiden kanssa saman suojan taa, siinä kun ottaa turhan suurta riskiä. Tai ainakaan itse en missään tapauksessa huolisi tuollaista asennusta.

Vastaava on lämmitys. Haluatko talon jäätyvän sen takia, että joku pc-poweri vuotaa ja laukaisee suojan? En usko, että haluat.

Eli kun kerran remonttia tehdään, kannattaa ehdottomasti vetää se oma syöttö jääkaapille. Jos vähänkin vanhempi asennus, on luultavammin putkitettu ja voi onnistua helpostikin. Ja muutoinkin, vanhoissa kohteissa voi olla hyvinkin järkevää vetää keittiöön muutoinkin uutta syöttöä. Ei se 10A vaan riitä ja sellaisenkin taakse on nähty koko keittiötä laitetun.
 
Keittiö on noissa vanhemmissa asennuksissa yleensä yhden 16A nallin takana. Jääkaappi itsessänhän käyttää todella vähän virtaa,mutta monet ottaa melko ison käynnistysvirtapiikin.

Sinänsä tuo jääkaappi saman vikiksen kanssa muun keittiön kanssa ei ole erityisen suuri riski, vikis laukeaa kuitenkin yleensä kun jotain laitettakäytetään, sellainen omin nokkineen satunnaisena ajankohtana vikiksen laukaiseva vika on harvinainen.
 
Kiitos vastauksista. Talo -04 valmistunut. Sähköt on vedetty putkeen. Eli käytännössä vetää vaa uudet langat keskukselta keittiön rasiaan ja rasialta kytkee jääkaapin pr?
 
Kiitos vastauksista. Talo -04 valmistunut. Sähköt on vedetty putkeen. Eli käytännössä vetää vaa uudet langat keskukselta keittiön rasiaan ja rasialta kytkee jääkaapin pr?
Noin uudessa jääkaapilta puuttuu oma... On kyllä menty siitä, missä aita on matalin.

Mutta kyllä, jos kerran putket on niin vetäisin kyllä ihan ehdottomasti itse lisää lankaa ja kaapille oma. Pakastimen voi laittaa toki samaan, sellainen lienee kuitenkin eikä omaa syöttöä.
 
Sinänsä tuo jääkaappi saman vikiksen kanssa muun keittiön kanssa ei ole erityisen suuri riski, vikis laukeaa kuitenkin yleensä kun jotain laitettakäytetään, sellainen omin nokkineen satunnaisena ajankohtana vikiksen laukaiseva vika on harvinainen.
Totta. Ellei sitten joku asukas ole niin pönttö, että jotain rikkinäistä laitetta kokeiltuaan toteaa, että "sähkö meni rikki" ja lähtee pubiin.

Kämmin vaara on tosiaan pienempi juuri keittiön kohdalla. Jos taas kyseessä on kellarikerroksen arkkupakastin, niin vastaava episodi paskan imurin kanssa on astetta mahdollisempi. Tai jopa ilman vikavirtasuojaa ja ilman viallisia laitteita, pelkän rajun ylikuormituksen takia. Jos vaikkapa samassa syötössä pakastimen kanssa onkin jo vanha ulkorasia, jossa auton moottorin+sisätilanlämmitin. Tähän päälle vielä rouva päättää vähän imuroida ja alakerta menee pimeäksi. "No, ei tätä nyt tarvitse tehdä. Keittiössä ja olohuoneessa on sähköt. Narautanpa sidukan auki ja menen katsomaan BB. Mies katsoo sitten sulakkeet kun palaa ylihuomenna."

Toki minullakin on pari kylmäkonetta ilman omaa syöttöä(toinen muistaakseni on melkein jääkaapin "oma" mutta samassa ketjussa on liesituulettimelle tarkoitettu pistorasia) enkä ole valtavan huolissani asiasta omassa käytössäni. On siinä silti tietty riski, valtakunnanjohtaja Siitointa lainatakseni "mutta jos tulee joku muu".

Noin uudessa jääkaapilta puuttuu oma... On kyllä menty siitä, missä aita on matalin.
Tai sitten siellä on, mutta tämä on jotenkin hukattu yläkaapin romuläjän taakse tai piilotettu pintarempassa, ja samalla jääkaappi tullut kytketyksi sopivasti lähellä olevaan yleiskäyttöpistorasiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Ellei sitten joku asukas ole niin pönttö, että jotain rikkinäistä laitetta kokeiltuaan toteaa, että "sähkö meni rikki" ja lähtee pubiin.

Kämmin vaara on tosiaan pienempi juuri keittiön kohdalla. Jos taas kyseessä on kellarikerroksen arkkupakastin, niin vastaava episodi paskan imurin kanssa on astetta mahdollisempi. Tai jopa ilman vikavirtasuojaa ja ilman viallisia laitteita, pelkän rajun ylikuormituksen takia. Jos vaikkapa samassa syötössä pakastimen kanssa onkin jo vanha ulkorasia, jossa auton moottorin+sisätilanlämmitin. Tähän päälle vielä rouva päättää vähän imuroida ja alakerta menee pimeäksi. "No, ei tätä nyt tarvitse tehdä. Keittiössä ja olohuoneessa on sähköt. Narautanpa sidukan auki ja menen katsomaan BB. Mies katsoo sitten sulakkeet kun palaa ylihuomenna."

Toki minullakin on pari kylmäkonetta ilman omaa syöttöä(toinen muistaakseni on melkein jääkaapin "oma" mutta samassa ketjussa on liesituulettimelle tarkoitettu pistorasia) enkä ole valtavan huolissani asiasta omassa käytössäni. On siinä silti tietty riski, valtakunnanjohtaja Siitointa lainatakseni "mutta jos tulee joku muu".
Aika "skenaarioita"
 
Aika "skenaarioita"
Tuo on huono asenne.

Olen vasta alle nelikymppinen nuori poika, mutta olen jo tähän mennessä ehtinyt huomata, että elämä on täynnä juuri tällaisia puupäisiä skenaarioita. Sillä oletuksella ei pidä mennä, että mitään ei kuitenkaan koskaan tapahdu.

Samaan tapaan ihmiset säilyttävät surutta palavaa materiaalia tehokkaan sähkölaitteen kuten lieden päällä. Olen kolme kertaa löytänyt päälle jääneen lieden levyn saapuessani tyhjään asuntoon, ja yhdessä näistä oli vähäinen palo jo syttynyt ja sammunut. Yksikään tilanteen aiheuttajista ei ollut lapsi, vammainen, dementikko, mielisairas, tyhmä tai rappiojuoppo. Eikä kukaan näistä edes ollut hölmöilyn aikana päihtynyt.
 
Mun mielestä tohon jääkaapin ryhmään kuuluu pakastin, liesituuletin, valaistus ja 1 pistorasia seinässä. Työtason pr tulee oma syöttö, samoin apk ja mikrolle.

Kai se silti on fiksumpaa vetää oma syöttö sitten.
 
Ikinä ei ole vvsk itsellä napsahtanut vaikka koko talossa on vain 2 vvsk:ta ja about kiuasta vaille kaikki niiden takana. Jos ei ole muita syitä uusia sähköjä niin kannattaakohan tehdä mitään, etenkin jos on no frost pakastin eikä sulaessaan aiheuta vesivahinkoa... Sisällöt menee kotivakuutuksesta omavastuu pienempi kuin mitä maksaa uudet sähköt...
 
Ikinä ei ole vvsk itsellä napsahtanut vaikka koko talossa on vain 2 vvsk:ta ja about kiuasta vaille kaikki niiden takana. Jos ei ole muita syitä uusia sähköjä niin kannattaakohan tehdä mitään, etenkin jos on no frost pakastin eikä sulaessaan aiheuta vesivahinkoa... Sisällöt menee kotivakuutuksesta omavastuu pienempi kuin mitä maksaa uudet sähköt...
Niin... Monestiko johdonsuoja laukeaa / sulake palaa? Monestiko sulakkeita pitää vaihtaa autossa tms? Normisti ei koskaan joten vvsk ihan sama.

Jos olisi pakko puuttua niin en ikipäivänä päästäisi käsistäni okt:ta, jossa vain kaksi vikistä. Täysin järjetön ratkaisu mutta joku siis tyytyy tuollaiseenkin.
 
Tuo on huono asenne.

Olen vasta alle nelikymppinen nuori poika, mutta olen jo tähän mennessä ehtinyt huomata, että elämä on täynnä juuri tällaisia puupäisiä skenaarioita. Sillä oletuksella ei pidä mennä, että mitään ei kuitenkaan koskaan tapahdu.

Samaan tapaan ihmiset säilyttävät surutta palavaa materiaalia tehokkaan sähkölaitteen kuten lieden päällä. Olen kolme kertaa löytänyt päälle jääneen lieden levyn saapuessani tyhjään asuntoon, ja yhdessä näistä oli vähäinen palo jo syttynyt ja sammunut. Yksikään tilanteen aiheuttajista ei ollut lapsi, vammainen, dementikko, mielisairas, tyhmä tai rappiojuoppo. Eikä kukaan näistä edes ollut hölmöilyn aikana päihtynyt.
Nuo palavat materiaalit ei nyt liity mitenkään tähän jääkaappiin/pakastimeen. Niissä tapauksissa se laitteen oma syöttö ei auta paskaakaan kuvailemissasi tilanteissa. Nuo liesipalotkin varmasti vähenisivät paremmin sillä että perinteiset liedet korvattaisiin induktioliesillä ja mielellään sellaisilla joissa on se ajastinkello ominaisuus.

Ottaen huomioon kuinka paljon ihmisillä on pakastimia myös muualla kuin keittiössä niin enpä kyllä muista koskaan kuulleeni yhdenkään sulaneen sen takia että jokin muu laite olisi vikiksen tai johdonsuojan laukaissut. Nuo muualla olevat kuitenkin ovat suurimmassa osassa tapauksia tökätty vain siihen lähimpään vapaaseen pistorasiaan. Niitä sulamisia taas on tullut vastaan jossa ukkonen on särkenyt koko pakastimen.
 
Kumpikohan nyt onkaan suurempi riski pakasteiden sulamiselle: Se, että vikavirtasuoja on yhteinen vähän yhden ja toisen kanssa, vai pakastimelle täysin omansa. Pakastin kuitenkin kestää jonkin aikaa olla ilman sähköjä, mutta pelkästään pakastimelle omistetun vikurin tai johdonsuojan laukeamista ei välttämättä huomaa ennen kuin pakastimen sisältö kävelee ulos.

Mielestäni ainut ikävä puoli yhteisen vikurin laukeamisessa on se, että joutuu pimeässä könyämään sitä vipua vääntämään, mutta ainakin myös huomaa milloin se vikuri on aktivoitunut.

Joku kompromissi tietysti paras, ettei kaikkia kuitenkaan yhden vikurin taakse kasaa.
 
Joo, jokin yksinäinen pakastin ihan omassa ryhmässään ei välttämättä ole se kaikkein paras vaihtoehto. Jääkaapin yhteydessä se ihan ok, kun sitä jääkaappia käydään kuitenkin yleensä säännöllisesti katsomassa, mutta jokin pakasin voi olla pitkiäkin aikoja oman onnensa nojassa.
 
Joo, jokin yksinäinen pakastin ihan omassa ryhmässään ei välttämättä ole se kaikkein paras vaihtoehto. Jääkaapin yhteydessä se ihan ok, kun sitä jääkaappia käydään kuitenkin yleensä säännöllisesti katsomassa, mutta jokin pakasin voi olla pitkiäkin aikoja oman onnensa nojassa.
Jos se yksittäinen pakastin laukooo vvsk niin siinähän on silloin vikaa. Ja jos jääkaappi on samassa niin voi olla aivan varma ongelmia tulevan juuri silloin, kun on lomalla tms. Eli en laittaisi samaan välttämättä kuitenkaan.

Mutta oli miten oli, en laittaisi muuta samaan vikikseen. Jos siellä takana on ties mitä, voi joku muu laukoa sen suojan ja se siitä.
 
Ottaen huomioon kuinka paljon ihmisillä on pakastimia myös muualla kuin keittiössä niin enpä kyllä muista koskaan kuulleeni yhdenkään sulaneen sen takia että jokin muu laite olisi vikiksen tai johdonsuojan laukaissut. Nuo muualla olevat kuitenkin ovat suurimmassa osassa tapauksia tökätty vain siihen lähimpään vapaaseen pistorasiaan. Niitä sulamisia taas on tullut vastaan jossa ukkonen on särkenyt koko pakastimen.
Ja silti niitä tämän tästä sulaa. Tietenkin se laitetaan jollain muulla syyllä kotivakuutuksen piikkiin, ja pakastin oli täynnä ties mitä karhunlihaa ja hillaa.

En ole koskaan kokenut tarvetta vakuuttaa pakastimeni sisältöä, ja haluaisinkin ostaa kotivakuutuksen, joka kattaa oikeita vahinkoja kattavasti mutta ilman tällaista tienaamismielessä tehtävää honkkelivakuuttamista.
 
Tässä olisi muutama valokatkaisija johon olen ajatellut hommata joko shellyjä tai sitten esim. Aqaran zigbee katkaisijoita. Nyt vaan pitäisi tietää tilaanko niitä ilman nollaa olevia vai nollan kanssa ? Vai kenties molempia .. :) Joo sähkäri saa sitten laittaa paikoilleen, mutta nyt olisi hyvä tietää mitä hommata.

1665142085879.png

1665142045486.png


1665144293501.png

1665142112298.png


Edit lisäsin vielä toisesta suunnasta tuon 3 kytkimen ryppään. Ja tuo yksi johto (merkasin punaisella) perkele irtosi tuossa hätäkässä, onneksi oli kuva mihin se kuului. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa keskimmäisessa on todennäköisesti nolla tuossa sinisessä.

Alimmassa ei ole ja ylimmässä ainakaan kytkimellä ei ole.
 
Ei keskimmäisessä nollaa ole, ainoastaan 4x/5x kaapelista hyödynnetty kaikki mahdollinen.

Edit: perus ykköskytkin kyseessä, todennäköisesti sininen on valaisimelle menevä.

Edit2: perkele, onko toi tosiaan 5x kaapeli ja teipattu kevi?
 
Olisi suotavaa asentajan teippaavan sen sinisen jos ei ole sopivaa MMJ'tä siinä käden ulottuvilla. (Jos sitä käytetään johonkin muuhun.)

Ihan omaa avautimista noista kytkennöistä mitä tuli aikanaan vastaan.

Muok, näyttäis ylimmässä olevan kutistesukka kevin päällä.
 
Alimmassa kytkimessä saattaa jopa ollakkin nolla ja kevi kun on jatkettu johonkin? x liittimilllä
Mikään ei tietenkään ole varmaa kuin mittaamalla.
Voi hyvynkin olla että ylimääräiset johtimet on haluttu vain päättää johonkin.
 
Alimmassa kytkimessä saattaa jopa ollakkin nolla ja kevi kun on jatkettu johonkin? x liittimilllä
Mikään ei tietenkään ole varmaa kuin mittaamalla.
Voi hyvynkin olla että ylimääräiset johtimet on haluttu vain päättää johonkin.
Alin kytkin tuosta 3 ryppäästä menee ainakin alas pistorasialle. Tai siis noi johdot...

Miksi muuten joku kytkin tarvitsee saatannallisen määrän suojamaata ja nollaa, kun toiset ei tarvitse ollenkaan. Vai onko se vain "reititin" muualle ?
Tuli vaan mieleen, kun katselin noita no esim. tätä zigbee kytkintä, ja ei siinä edes ole suojamaalle paikkoja.

Aqara Smart Light Switch H1 EU (with Neutral Conductor, Double Rocker)
1665155858415.png


.. menipä tämäkin vaikeaksi... ajattelin että kytkimet tilaukseen ja ukko paikalle laittamaan ne.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Alin kytkin tuosta 3 ryppäästä menee ainakin alas pistorasialle. Tai siis noi johdot...

Miksi muuten joku kytkin tarvitsee saatannallisen määrän suojamaata ja nollaa, kun toiset ei tarvitse ollenkaan. Vai onko se vain "reititin" muualle ?
Tuli vaan mieleen, kun katselin noita no esim. tätä zigbee kytkintä, ja ei siinä edes ole suojamaalle paikkoja.

Ei siellä valasinkytkimillä tarvita nollaa ja noille on olemassa omat kaapelit joissa sitä ns. sinistä nollaa ole mukana.

Jos alas lähtevä on pistorasia niin mihin oikealla lähtevä piuha menee? (tuosta kolmen sarjasta)

Muok. sinne kytkimelle yleensä vedetään se perus MMJ ja siellä on aina kevi mukana joka isketään wagoon kiinni tai x liittimeen.
 
Ei siellä valasinkytkimillä tarvita nollaa ja noille on olemassa omat kaapelit joissa sitä ns. sinistä nollaa ole mukana.

Jos alas lähtevä on pistorasia niin mihin oikealla lähtevä piuha menee? (tuosta kolmen sarjasta)

Muok. sinne kytkimelle yleensä vedetään se perus MMJ ja siellä on aina kevi mukana joka isketään wagoon kiinni tai x liittimeen.
Jos puhutaan tuosta 3 ryppäästä, niin 2 ylintä menevät keittiöön. Eli keittiön valaisimille.
Alin menee alas pistorasialle ja olohuoneen valaisimille.

Tuo extra kytkin on sitten WC:n valaisimelle ja on ihan eri paikassa.
 
Njoo, teippiä eikä kutistesukkaa. Suojamaatahan ei saisi käyttää mihinkään muuhun kuin maadoitukseen. Näyttäisi, että tuo teipattu kevi ohjaisi kuitenkin jotain valaisinta?
 
Njoo, teippiä eikä kutistesukkaa. Suojamaatahan ei saisi käyttää mihinkään muuhun kuin maadoitukseen. Näyttäisi, että tuo teipattu kevi ohjaisi kuitenkin jotain valaisinta?
No ainakin 3 kytkintä ja kolme eri valaisinta, joten näin voisi kuvitella.
 
Ei siellä valasinkytkimillä tarvita nollaa ja noille on olemassa omat kaapelit joissa sitä ns. sinistä nollaa ole mukana.
Vedän aina nollat kytkimille oli sille sen hetkisessä tilanteessa käyttöä tai ei. Kuitenkin siihen jossain vaiheessa halutaan jotain merkkivaloa tai himmennintä tai liiketunnistinta tms. jotka toimii 100x paremmin nollan kanssa.

Meinaat tällä "omalla kaapelilla" ilmeisesti N-tyypin MMJ:tä, jota käytetään muuten hyvin harvoin. Lähes aina 3x1,5S:llä tai 5x1,5S:llä jos kaksi johdinta ei riitä.
 
No ilmeiseti minun tapauksessani, taitaa olla parasta vain tilata kaikki kytkimet ilman nollaa toimivaksi? Ja ehkä tuon 3 ryppään alimman kytkimen kevit/nollat voi sitten jatkaa jollain jatkopalikalla eteenpäin ? Vai pitäisikö tuohon alimman tilalle kuitenkin ottaa nollaversio ?
 
Vedän aina nollat kytkimille oli sille sen hetkisessä tilanteessa käyttöä tai ei. Kuitenkin siihen jossain vaiheessa halutaan jotain merkkivaloa tai himmennintä tai liiketunnistinta tms. jotka toimii 100x paremmin nollan kanssa.

Kiitos. Oispa mun talon sähkärikin tehnyt näin. Tarpeita tulee ja itselläkin ois useissa kohti tosi tosi kiva jos ois nolla ja kevi vedetty kytkimille...
 
Vedän aina nollat kytkimille oli sille sen hetkisessä tilanteessa käyttöä tai ei. Kuitenkin siihen jossain vaiheessa halutaan jotain merkkivaloa tai himmennintä tai liiketunnistinta tms. jotka toimii 100x paremmin nollan kanssa.

Meinaat tällä "omalla kaapelilla" ilmeisesti N-tyypin MMJ:tä, jota käytetään muuten hyvin harvoin. Lähes aina 3x1,5S:llä tai 5x1,5S:llä jos kaksi johdinta ei riitä.
Toki, lähinnä liittyi noihin kuviin. Pistorasian kevi ilmeisesti jatkettu sieltä valaisinryhmältä.
 
No ilmeiseti minun tapauksessani, taitaa olla parasta vain tilata kaikki kytkimet ilman nollaa toimivaksi? Ja ehkä tuon 3 ryppään alimman kytkimen kevit/nollat voi sitten jatkaa jollain jatkopalikalla eteenpäin ? Vai pitäisikö tuohon alimman tilalle kuitenkin ottaa nollaversio ?
Oliko tähän mitään kommenttia, vai pitääkö tätä tutkia tarkemmin jonkun toimesta ?
 
Ennen vuotta 2003 tms. joo. HD 308 S2 mukaiset värit on nykyään nuo. Tuskin mikään valmistaja tekee omilla väreillään epästandardeja johtoja. Toki 2-, 4- ja 5-kertaisissa on sininen mukana.
Harmin lista. Mitäs jos haluaisin kytkeä L1 yhteen suuntaan II-luokan sähköpatterin ja L2 sekä L3 toiseen suuntaan kaksi samanlaista lisää, ja olen autisti? Joudunko käyttämään tyhmän värisillä johtimilla varustettua kaapelia jälkimmäisen pötkön ekaan etappiin? Jos sinne pitää laittaa ylimääräinen johdin turhan takia, saa siitäkin pakko-oireita. :redface:
 
Ei keskimmäisessä nollaa ole, ainoastaan 4x/5x kaapelista hyödynnetty kaikki mahdollinen.

Edit: perus ykköskytkin kyseessä, todennäköisesti sininen on valaisimelle menevä.

Edit2: perkele, onko toi tosiaan 5x kaapeli ja teipattu kevi?
Tarkoitin keskimmäistä kuvaa, jossa näkyi tuo ketjutus pistorasialle. Viestiä editoitu myöhemmin.

Sitä en tiedä missä teipattuja kevejä näet.
 
Oliko tähän mitään kommenttia, vai pitääkö tätä tutkia tarkemmin jonkun toimesta ?
Yleisesti ottaen "nollalliset" säätimet toimivat paremmin, koska se säädin tarvitsee kuitenkin virtaa, ja joutuu ottamaan sen nollan kuorman läpi, josta kaikki valaisimet ei pidä, mutta mitään 100varmaa ei voi sanoa noista, nuo vaihehimmentimet ovat aina enemmän tai vähemmän virityksiä nykyisten valonlähteiden kanssa.
 
Tarkoitin keskimmäistä kuvaa, jossa näkyi tuo ketjutus pistorasialle. Viestiä editoitu myöhemmin.

Sitä en tiedä missä teipattuja kevejä näet.

Aah, ok, itte tuijotin tuota keskimmäistä kojetta. Mahdollisesti teipattu näyttäisi olevan tuolla ylimmäisessä kojeessa.
 
Tässä olisi muutama valokatkaisija johon olen ajatellut hommata joko shellyjä tai sitten esim. Aqaran zigbee katkaisijoita. Nyt vaan pitäisi tietää tilaanko niitä ilman nollaa olevia vai nollan kanssa ? Vai kenties molempia .. :) Joo sähkäri saa sitten laittaa paikoilleen, mutta nyt olisi hyvä tietää mitä hommata.

Edit lisäsin vielä toisesta suunnasta tuon 3 kytkimen ryppään. Ja tuo yksi johto (merkasin punaisella) perkele irtosi tuossa hätäkässä, onneksi oli kuva mihin se kuului. :)

Poistin lainauksesta kuvat ettei viesti veny liiaksi.

Kaksi ylintä kalustetta ovat 3-kytkin (1+1+1) ja ykköskytkin, jakorasialta tuleva kaapeli on MMJ5x1,5S jonka keltavihreä johdin on teipattu koska kytkin on jossain vaiheessa vaihdettu kruunukytkimestä kolmoskytkimeksi ja ohjattuja vaiheita on tarvittu yksi lisää. Jatkuva vaihe tulee mustaa johdinta pitkin ja ru+si+kevi ovat ohjattuja vaiheita. Sininen on käytetty keskimmäisen kytkimen ohjattuna vaihejohtimena.

Alin kruunukytkin (5) on oletettavasti eri ryhmää ja sinne tulee jakorasialta MMJ5x1,5S josta on ketjutettu kytkimen liittimien kautta L+N+PE alapuolella olevalle pistorasialle. Tämän rasian N-johdinta ei saa ketjuttaa ylemmille rasioille koska eri ryhmien N-johtimia ei saa yhdistää, joten vaihtoehtonasi on hankkia yksi N-johtimen vaativa rele ja sen lisäksi kaksi ännätöntä tai sitten kaikki kolme ännättömiä.
 
Kylpyhuoneen hetkellinen lisälämmitys

Uskaltaisikohan tuolla Raptorin rakennuspuhaltimella lämmittää säännöllisesti kylpyhuonetta n. 30min ennen suihkua? Laitteella on IP24 -luokitus, mutta mitä K-Raudasta kysyin heidän Prof -lämpöpuhaltimensa käyttöä kylpyhuoneessa, saivat tavarantoimittajalta vastauksen että avoimen rakenteen vuoksi eivät laittaisi kylpyhuoneeseen, kun laitetta ei ole tarkoitettu siihen käyttöön. Prof -laitteen IP -luokitus on IPX4, ja kylpyhuoneen pistorasialla on 16A sulake.


Varsinaisia kylpyhuoneeseen tarkoitettuja puhaltimia on hieman huonommin tarjolla. Ainut mitä Suomesta löysin on tämä, ja sitäkin on tällä hetkellä hieman huonosti saatavana. Siinäkin on tosin "vain" IP22 -luokitus, joskin asennetaan seinälle.


Mietin myös mahtaako laattapinta tai tasoite tykätä huonoa jos siihen kohdistuu äkisti voimakasta lämpöpuhallusta?
 
Kylpyhuoneen hetkellinen lisälämmitys

Uskaltaisikohan tuolla Raptorin rakennuspuhaltimella lämmittää säännöllisesti kylpyhuonetta n. 30min ennen suihkua? Laitteella on IP24 -luokitus, mutta mitä K-Raudasta kysyin heidän Prof -lämpöpuhaltimensa käyttöä kylpyhuoneessa, saivat tavarantoimittajalta vastauksen että avoimen rakenteen vuoksi eivät laittaisi kylpyhuoneeseen, kun laitetta ei ole tarkoitettu siihen käyttöön. Prof -laitteen IP -luokitus on IPX4, ja kylpyhuoneen pistorasialla on 16A sulake.


Varsinaisia kylpyhuoneeseen tarkoitettuja puhaltimia on hieman huonommin tarjolla. Ainut mitä Suomesta löysin on tämä, ja sitäkin on tällä hetkellä hieman huonosti saatavana. Siinäkin on tosin "vain" IP22 -luokitus, joskin asennetaan seinälle.


Mietin myös mahtaako laattapinta tai tasoite tykätä huonoa jos siihen kohdistuu äkisti voimakasta lämpöpuhallusta?

Eipä tuohon mitään estettä ole, laitteilta ei kylpyhuoneessa vaadita sen korkeampaa ip-luokitusta kuin muuallakaan asuintiloissa olettaen että etäisyys suihkun vesipisteeseen on yli 1200mm ja mikäli pesuhuone on yhteydessä löylyhuoneeseen vaatimus on minimissään IPX1.
Syyt puhaltimen käytön takana ja koko homman järkevyys ovatkin sitten asia erikseen, kuuman veden mukana tulee aika iso määrä lämpöä joten miksi huonetta pitäisi erikseen lämmitellä vai onko tilan peruslämpö säädetty liian matalaksi?
 
Jos lattia on liian kylmä hommaa sellainen kylppärin muovimatto, joka on sellaisten pienten tankojen päällä.

Jos kylppäri on kuitenkin noin kylmä, niin huolehdi ainakin että ilma vaihtuu tehokkaasti.
 
Eipä tuohon mitään estettä ole, laitteilta ei kylpyhuoneessa vaadita sen korkeampaa ip-luokitusta kuin muuallakaan asuintiloissa olettaen että etäisyys suihkun vesipisteeseen on yli 1200mm ja mikäli pesuhuone on yhteydessä löylyhuoneeseen vaatimus on minimissään IPX1.

Kylpyhuone on yhteydessä saunaan. Täytyy mitata etäisyys suihkun vesipisteestä, kyllä tuo 1200mm taitaa täyttyä kevyesti kun siinä on osin kiinteä suihkuseinä välissä. Tukesin sivuilla nuo säännöt onkin hyvin esitettty. Ilmeisesti 0 -alueelle ei saa laittaa mitään sähkölaitetta?


Syyt puhaltimen käytön takana ja koko homman järkevyys ovatkin sitten asia erikseen, kuuman veden mukana tulee aika iso määrä lämpöä joten miksi huonetta pitäisi erikseen lämmitellä vai onko tilan peruslämpö säädetty liian matalaksi?

Peruslämpö on kyllä riittävä ns. normaalikäyttöön, kyse on enemmän henkilökohtaisesta kylmänsietokyvystä - tai sen puutteesta.

Jos lattia on liian kylmä hommaa sellainen kylppärin muovimatto, joka on sellaisten pienten tankojen päällä.

Tämä kävi kanssa mielessä, mutta en tiedä olisiko se riittävä ratkaisu. Lisäksi olisi hyvä pystyä kuivaamaan ainakin suihkun lattia suihkussa käynnin jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 352
Viestejä
4 505 257
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom