- Liittynyt
- 03.05.2018
- Viestejä
- 3 315
@Turbo diisseli @Nomber caruna veloittaa vaiheiden 2&3 kytkennästä juurikin luokkaa 1500€. Omlla kohdalla soveltuva kaapeli oli jo vedettynä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikäli jääkaappi on kunnossa, niin ei kait sen pitäisi vikavirtaa laukaista koskaan.Meille asennetaan uudet sähkökalusteet + vikurit keskukselle. Ongelmana on jääkaappi joka kuuluu samaan ryhmään keittiön pr/valaistuksen kanssa. Miten herkästi jääkaappi laukaisee vikurin vai pitääkö yrittää vetää oma syöttö sille?
Okei, ajattelin onko siinä joku syy miksi se jätetään yleensä kytkemättä vikuriin. Mutta jos siitä ei ole haittaa niin hyväMikäli jääkaappi on kunnossa, niin ei kait sen pitäisi vikavirtaa laukaista koskaan.
Syynä on se, että vesivahingon ja tuotteiden pilaantumisen riskiä pidetään suurempana haittana kuin teoreettista riskiä sähkötapaturmaan juuri kylmäkoneesta, joka vikaantuisi siten että vvsk laukeaisi mutta sulake ei.Okei, ajattelin onko siinä joku syy miksi se jätetään yleensä kytkemättä vikuriin. Mutta jos siitä ei ole haittaa niin hyvä
Kuten @Tonnin Seteli jo vastasikin, ei kylmäkoneiden kaltaisia varsin kriittisiä laitteita yleensä laiteta vikavirtasuojan taa. Ei varsinkaan muiden laitteiden kanssa saman suojan taa, siinä kun ottaa turhan suurta riskiä. Tai ainakaan itse en missään tapauksessa huolisi tuollaista asennusta.Okei, ajattelin onko siinä joku syy miksi se jätetään yleensä kytkemättä vikuriin. Mutta jos siitä ei ole haittaa niin hyvä
Noin uudessa jääkaapilta puuttuu oma... On kyllä menty siitä, missä aita on matalin.Kiitos vastauksista. Talo -04 valmistunut. Sähköt on vedetty putkeen. Eli käytännössä vetää vaa uudet langat keskukselta keittiön rasiaan ja rasialta kytkee jääkaapin pr?
Totta. Ellei sitten joku asukas ole niin pönttö, että jotain rikkinäistä laitetta kokeiltuaan toteaa, että "sähkö meni rikki" ja lähtee pubiin.Sinänsä tuo jääkaappi saman vikiksen kanssa muun keittiön kanssa ei ole erityisen suuri riski, vikis laukeaa kuitenkin yleensä kun jotain laitettakäytetään, sellainen omin nokkineen satunnaisena ajankohtana vikiksen laukaiseva vika on harvinainen.
Tai sitten siellä on, mutta tämä on jotenkin hukattu yläkaapin romuläjän taakse tai piilotettu pintarempassa, ja samalla jääkaappi tullut kytketyksi sopivasti lähellä olevaan yleiskäyttöpistorasiaan.Noin uudessa jääkaapilta puuttuu oma... On kyllä menty siitä, missä aita on matalin.
Aika "skenaarioita"Totta. Ellei sitten joku asukas ole niin pönttö, että jotain rikkinäistä laitetta kokeiltuaan toteaa, että "sähkö meni rikki" ja lähtee pubiin.
Kämmin vaara on tosiaan pienempi juuri keittiön kohdalla. Jos taas kyseessä on kellarikerroksen arkkupakastin, niin vastaava episodi paskan imurin kanssa on astetta mahdollisempi. Tai jopa ilman vikavirtasuojaa ja ilman viallisia laitteita, pelkän rajun ylikuormituksen takia. Jos vaikkapa samassa syötössä pakastimen kanssa onkin jo vanha ulkorasia, jossa auton moottorin+sisätilanlämmitin. Tähän päälle vielä rouva päättää vähän imuroida ja alakerta menee pimeäksi. "No, ei tätä nyt tarvitse tehdä. Keittiössä ja olohuoneessa on sähköt. Narautanpa sidukan auki ja menen katsomaan BB. Mies katsoo sitten sulakkeet kun palaa ylihuomenna."
Toki minullakin on pari kylmäkonetta ilman omaa syöttöä(toinen muistaakseni on melkein jääkaapin "oma" mutta samassa ketjussa on liesituulettimelle tarkoitettu pistorasia) enkä ole valtavan huolissani asiasta omassa käytössäni. On siinä silti tietty riski, valtakunnanjohtaja Siitointa lainatakseni "mutta jos tulee joku muu".
Tuo on huono asenne.Aika "skenaarioita"
Niin... Monestiko johdonsuoja laukeaa / sulake palaa? Monestiko sulakkeita pitää vaihtaa autossa tms? Normisti ei koskaan joten vvsk ihan sama.Ikinä ei ole vvsk itsellä napsahtanut vaikka koko talossa on vain 2 vvsk:ta ja about kiuasta vaille kaikki niiden takana. Jos ei ole muita syitä uusia sähköjä niin kannattaakohan tehdä mitään, etenkin jos on no frost pakastin eikä sulaessaan aiheuta vesivahinkoa... Sisällöt menee kotivakuutuksesta omavastuu pienempi kuin mitä maksaa uudet sähköt...
Nuo palavat materiaalit ei nyt liity mitenkään tähän jääkaappiin/pakastimeen. Niissä tapauksissa se laitteen oma syöttö ei auta paskaakaan kuvailemissasi tilanteissa. Nuo liesipalotkin varmasti vähenisivät paremmin sillä että perinteiset liedet korvattaisiin induktioliesillä ja mielellään sellaisilla joissa on se ajastinkello ominaisuus.Tuo on huono asenne.
Olen vasta alle nelikymppinen nuori poika, mutta olen jo tähän mennessä ehtinyt huomata, että elämä on täynnä juuri tällaisia puupäisiä skenaarioita. Sillä oletuksella ei pidä mennä, että mitään ei kuitenkaan koskaan tapahdu.
Samaan tapaan ihmiset säilyttävät surutta palavaa materiaalia tehokkaan sähkölaitteen kuten lieden päällä. Olen kolme kertaa löytänyt päälle jääneen lieden levyn saapuessani tyhjään asuntoon, ja yhdessä näistä oli vähäinen palo jo syttynyt ja sammunut. Yksikään tilanteen aiheuttajista ei ollut lapsi, vammainen, dementikko, mielisairas, tyhmä tai rappiojuoppo. Eikä kukaan näistä edes ollut hölmöilyn aikana päihtynyt.
Jos se yksittäinen pakastin laukooo vvsk niin siinähän on silloin vikaa. Ja jos jääkaappi on samassa niin voi olla aivan varma ongelmia tulevan juuri silloin, kun on lomalla tms. Eli en laittaisi samaan välttämättä kuitenkaan.Joo, jokin yksinäinen pakastin ihan omassa ryhmässään ei välttämättä ole se kaikkein paras vaihtoehto. Jääkaapin yhteydessä se ihan ok, kun sitä jääkaappia käydään kuitenkin yleensä säännöllisesti katsomassa, mutta jokin pakasin voi olla pitkiäkin aikoja oman onnensa nojassa.
Ja silti niitä tämän tästä sulaa. Tietenkin se laitetaan jollain muulla syyllä kotivakuutuksen piikkiin, ja pakastin oli täynnä ties mitä karhunlihaa ja hillaa.Ottaen huomioon kuinka paljon ihmisillä on pakastimia myös muualla kuin keittiössä niin enpä kyllä muista koskaan kuulleeni yhdenkään sulaneen sen takia että jokin muu laite olisi vikiksen tai johdonsuojan laukaissut. Nuo muualla olevat kuitenkin ovat suurimmassa osassa tapauksia tökätty vain siihen lähimpään vapaaseen pistorasiaan. Niitä sulamisia taas on tullut vastaan jossa ukkonen on särkenyt koko pakastimen.
Alin kytkin tuosta 3 ryppäästä menee ainakin alas pistorasialle. Tai siis noi johdot...Alimmassa kytkimessä saattaa jopa ollakkin nolla ja kevi kun on jatkettu johonkin? x liittimilllä
Mikään ei tietenkään ole varmaa kuin mittaamalla.
Voi hyvynkin olla että ylimääräiset johtimet on haluttu vain päättää johonkin.
Alin kytkin tuosta 3 ryppäästä menee ainakin alas pistorasialle. Tai siis noi johdot...
Miksi muuten joku kytkin tarvitsee saatannallisen määrän suojamaata ja nollaa, kun toiset ei tarvitse ollenkaan. Vai onko se vain "reititin" muualle ?
Tuli vaan mieleen, kun katselin noita no esim. tätä zigbee kytkintä, ja ei siinä edes ole suojamaalle paikkoja.
Jos puhutaan tuosta 3 ryppäästä, niin 2 ylintä menevät keittiöön. Eli keittiön valaisimille.Ei siellä valasinkytkimillä tarvita nollaa ja noille on olemassa omat kaapelit joissa sitä ns. sinistä nollaa ole mukana.
Jos alas lähtevä on pistorasia niin mihin oikealla lähtevä piuha menee? (tuosta kolmen sarjasta)
Muok. sinne kytkimelle yleensä vedetään se perus MMJ ja siellä on aina kevi mukana joka isketään wagoon kiinni tai x liittimeen.
No ainakin 3 kytkintä ja kolme eri valaisinta, joten näin voisi kuvitella.Njoo, teippiä eikä kutistesukkaa. Suojamaatahan ei saisi käyttää mihinkään muuhun kuin maadoitukseen. Näyttäisi, että tuo teipattu kevi ohjaisi kuitenkin jotain valaisinta?
Vedän aina nollat kytkimille oli sille sen hetkisessä tilanteessa käyttöä tai ei. Kuitenkin siihen jossain vaiheessa halutaan jotain merkkivaloa tai himmennintä tai liiketunnistinta tms. jotka toimii 100x paremmin nollan kanssa.Ei siellä valasinkytkimillä tarvita nollaa ja noille on olemassa omat kaapelit joissa sitä ns. sinistä nollaa ole mukana.
Vedän aina nollat kytkimille oli sille sen hetkisessä tilanteessa käyttöä tai ei. Kuitenkin siihen jossain vaiheessa halutaan jotain merkkivaloa tai himmennintä tai liiketunnistinta tms. jotka toimii 100x paremmin nollan kanssa.
3x N:ssä ei nimestään huolimatta ole sinistä johdinta. 3x N:n värit on musta, harmaa ja ruskea.Niin ja noissa N-tyypin kaapeleissa on se sininen siellä, kevi puutuu.
3x N:ssä ei nimestään huolimatta ole sinistä johdinta. 3x N:n värit on musta, harmaa ja ruskea.
Toki, lähinnä liittyi noihin kuviin. Pistorasian kevi ilmeisesti jatkettu sieltä valaisinryhmältä.Vedän aina nollat kytkimille oli sille sen hetkisessä tilanteessa käyttöä tai ei. Kuitenkin siihen jossain vaiheessa halutaan jotain merkkivaloa tai himmennintä tai liiketunnistinta tms. jotka toimii 100x paremmin nollan kanssa.
Meinaat tällä "omalla kaapelilla" ilmeisesti N-tyypin MMJ:tä, jota käytetään muuten hyvin harvoin. Lähes aina 3x1,5S:llä tai 5x1,5S:llä jos kaksi johdinta ei riitä.
3x N:ssä ei nimestään huolimatta ole sinistä johdinta. 3x N:n värit on musta, harmaa ja ruskea.
Oliko tähän mitään kommenttia, vai pitääkö tätä tutkia tarkemmin jonkun toimesta ?No ilmeiseti minun tapauksessani, taitaa olla parasta vain tilata kaikki kytkimet ilman nollaa toimivaksi? Ja ehkä tuon 3 ryppään alimman kytkimen kevit/nollat voi sitten jatkaa jollain jatkopalikalla eteenpäin ? Vai pitäisikö tuohon alimman tilalle kuitenkin ottaa nollaversio ?
Alimmainen näyttäisi olevan oma ryhmänsä. Tuo kevin teippaus ohjaavaksi vaihteeksi on laiton asennus.Oliko tähän mitään kommenttia, vai pitääkö tätä tutkia tarkemmin jonkun toimesta ?
Ennen vuotta 2003 tms. joo. HD 308 S2 mukaiset värit on nykyään nuo. Tuskin mikään valmistaja tekee omilla väreillään epästandardeja johtoja. Toki 2-, 4- ja 5-kertaisissa on sininen mukana.Riippuen valmistajasta voi olla myös sinistä johdinta käytetty.
Harmin lista. Mitäs jos haluaisin kytkeä L1 yhteen suuntaan II-luokan sähköpatterin ja L2 sekä L3 toiseen suuntaan kaksi samanlaista lisää, ja olen autisti? Joudunko käyttämään tyhmän värisillä johtimilla varustettua kaapelia jälkimmäisen pötkön ekaan etappiin? Jos sinne pitää laittaa ylimääräinen johdin turhan takia, saa siitäkin pakko-oireita.Ennen vuotta 2003 tms. joo. HD 308 S2 mukaiset värit on nykyään nuo. Tuskin mikään valmistaja tekee omilla väreillään epästandardeja johtoja. Toki 2-, 4- ja 5-kertaisissa on sininen mukana.
Tarkoitin keskimmäistä kuvaa, jossa näkyi tuo ketjutus pistorasialle. Viestiä editoitu myöhemmin.Ei keskimmäisessä nollaa ole, ainoastaan 4x/5x kaapelista hyödynnetty kaikki mahdollinen.
Edit: perus ykköskytkin kyseessä, todennäköisesti sininen on valaisimelle menevä.
Edit2: perkele, onko toi tosiaan 5x kaapeli ja teipattu kevi?
Yleisesti ottaen "nollalliset" säätimet toimivat paremmin, koska se säädin tarvitsee kuitenkin virtaa, ja joutuu ottamaan sen nollan kuorman läpi, josta kaikki valaisimet ei pidä, mutta mitään 100varmaa ei voi sanoa noista, nuo vaihehimmentimet ovat aina enemmän tai vähemmän virityksiä nykyisten valonlähteiden kanssa.Oliko tähän mitään kommenttia, vai pitääkö tätä tutkia tarkemmin jonkun toimesta ?
Tarkoitin keskimmäistä kuvaa, jossa näkyi tuo ketjutus pistorasialle. Viestiä editoitu myöhemmin.
Sitä en tiedä missä teipattuja kevejä näet.
Tässä olisi muutama valokatkaisija johon olen ajatellut hommata joko shellyjä tai sitten esim. Aqaran zigbee katkaisijoita. Nyt vaan pitäisi tietää tilaanko niitä ilman nollaa olevia vai nollan kanssa ? Vai kenties molempia .. Joo sähkäri saa sitten laittaa paikoilleen, mutta nyt olisi hyvä tietää mitä hommata.
Edit lisäsin vielä toisesta suunnasta tuon 3 kytkimen ryppään. Ja tuo yksi johto (merkasin punaisella) perkele irtosi tuossa hätäkässä, onneksi oli kuva mihin se kuului.
Kylpyhuoneen hetkellinen lisälämmitys
Uskaltaisikohan tuolla Raptorin rakennuspuhaltimella lämmittää säännöllisesti kylpyhuonetta n. 30min ennen suihkua? Laitteella on IP24 -luokitus, mutta mitä K-Raudasta kysyin heidän Prof -lämpöpuhaltimensa käyttöä kylpyhuoneessa, saivat tavarantoimittajalta vastauksen että avoimen rakenteen vuoksi eivät laittaisi kylpyhuoneeseen, kun laitetta ei ole tarkoitettu siihen käyttöön. Prof -laitteen IP -luokitus on IPX4, ja kylpyhuoneen pistorasialla on 16A sulake.
Varsinaisia kylpyhuoneeseen tarkoitettuja puhaltimia on hieman huonommin tarjolla. Ainut mitä Suomesta löysin on tämä, ja sitäkin on tällä hetkellä hieman huonosti saatavana. Siinäkin on tosin "vain" IP22 -luokitus, joskin asennetaan seinälle.
Mietin myös mahtaako laattapinta tai tasoite tykätä huonoa jos siihen kohdistuu äkisti voimakasta lämpöpuhallusta?
Eipä tuohon mitään estettä ole, laitteilta ei kylpyhuoneessa vaadita sen korkeampaa ip-luokitusta kuin muuallakaan asuintiloissa olettaen että etäisyys suihkun vesipisteeseen on yli 1200mm ja mikäli pesuhuone on yhteydessä löylyhuoneeseen vaatimus on minimissään IPX1.
Syyt puhaltimen käytön takana ja koko homman järkevyys ovatkin sitten asia erikseen, kuuman veden mukana tulee aika iso määrä lämpöä joten miksi huonetta pitäisi erikseen lämmitellä vai onko tilan peruslämpö säädetty liian matalaksi?
Jos lattia on liian kylmä hommaa sellainen kylppärin muovimatto, joka on sellaisten pienten tankojen päällä.