Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Renovat on hieman huokeampia hinnaltaan. Eivät toisin ole niin hienoja kuin nuo posliiniset tai bakeliittiset sähkökalusteet.
 
Onko ne ollu vuoden siellä ulkona roikkumassa vaikka ei oo käytettykään? Omalla kokemuksella Tokmannin, Rustan, yms. tuikkulankaketjut kestää just sen vuoden ja seuraavana on osa paskana, sisällä säilyttäen toimivat paremmalla varmuudella myös seuraavana vuonna. Halvalla ei vaan saa hyvää...
Juu vuoden ne siellä roikkui, pitää jatkaa vielä tutkimista ja toivoa et löytäis edes joistain valoista kuitteja:D
 
Juu vuoden ne siellä roikkui, pitää jatkaa vielä tutkimista ja toivoa et löytäis edes joistain valoista kuitteja:D

Jos sateelle ovat alttiina, niin sitten hyvä jos sitä kahta vuotta edes kestävät..

Mutta, läpi vuojen nyt ollut noita halpis valoketjuja pari ulkosalla terassilla. Ovat katoksen alla, joten sade ei pääse niihin. Nyt ovat jo monetta vuotta menossa, eikä näy ruostetta tms kuten entisissä, jotka sateelle alttiina ollu.
 
Ovat myös aika härskin hintaista luksusta.
Ei oikeastaan.

Tietysti ovat kalliita verrattuna valkoiseen vakiokalusteeseen, mutta jos verrataan muihin erikois- tai "luksus" kalustesarjoihin, niin ei nuo kovin kalliita ole.

Renova on sellainen puolivälin vaihtoehto. Tuplahintainen vakioon nähden, mutta vanhahtava tyylillisesti, vaikka materiaali kuitenkin kavaltaa heti että on "feikki".

Periaatteessa kulutuskestävuudeltäänhän tuollainen aito posliininen kaluste on ihan ylivoimainen, mutta ne kontaktithan tavallisestakin sähkökalusteesta yleensä ensimmäisenä pettää.
 
Lähinnä mielikuvani perustuu siihen, mitä Domus Classican pyöritettävä musta valokytkin maksaa, ja suht ennallaan näyttäisi olevan. Verkkokauppojen hinnalla yli satasen laaki. Moista kutsuisin joko kalliiksi ylellisyydeksi tai ryöstöksi.

Päteekö näihin sama kuin sähkötarvikkeeseen yleisesti, eli kuluttajahinta ja tukun hinta alennuksineen ovat aivan eri? Voisiko siis olettaa että jos tilaan sähköliikkeeltä asunnon sähköjen remontin, eli heidän katteensa jälkeenkin maksaisin kymmenen kytkimen rivistä laskulla vähemmän kuin 1060€?
 
Lähinnä mielikuvani perustuu siihen, mitä Domus Classican pyöritettävä musta valokytkin maksaa, ja suht ennallaan näyttäisi olevan. Verkkokauppojen hinnalla yli satasen laaki. Moista kutsuisin joko kalliiksi ylellisyydeksi tai ryöstöksi.

Päteekö näihin sama kuin sähkötarvikkeeseen yleisesti, eli kuluttajahinta ja tukun hinta alennuksineen ovat aivan eri? Voisiko siis olettaa että jos tilaan sähköliikkeeltä asunnon sähköjen remontin, eli heidän katteensa jälkeenkin maksaisin kymmenen kytkimen rivistä laskulla vähemmän kuin 1060€?
45euroahan tuo maksaa domus classican verkkokaupassa.. Ja kuvittelisin että jos niitä kymmenittäin ottaa jonkun tarjoushinnan saa kuka tahansa.

"Vastaava" moderni kaluste, esim exxact lasikehys maksaa saman 50e

Tai rosterinen impressivo kytkin 55e..

Onhan se nyt tietysti kallis jos vertaa puuilon harju kytkimeen jokma maksaa vitosen, mutta ei nuo tuollaiseksi "luksus" tuotteeksi mitään härskin hintaisia ole.
 
Ulkokäyttöinen 300W sulanapitokaapeli. Sen virtajohto on jäänyt puristuksiin ja pudottaa vikavirtasuojan alas samantien, jos sen kytkee. No vikakohta on selvästi esillä. Johto pitää korjata, koska sen anturin vaihtaminen on sellanen työmaa etten ala siihen.
Onko korjaus näin suoraviivainen kuin luulen?

1) Katkaisen kaapelin vian kohdalta.
2) Mittailen että johdon värit ja navat menevät olettulla tavalla nykyisessä johdossa.
3) Liitän uuden pätkän kytkentäkaapelia "ehjään" osaan kaapelia tinaamalla (monisäiekaapeli ennestään ja korvaava myös tulee monisäikeisenä) ja sitten liimakutistesukat joka yksittäiselle johtimelle sekä koko komeus parin liimakutistesukan sisään.
4) Laitan kaapelin päähän ulkokäyttöön sopivan pistokkeen ja koekäyttö. Jos normaalin kaltainen toiminta, sitten vaan normaalia käyttöä.
 
Ulkokäyttöinen 300W sulanapitokaapeli. Sen virtajohto on jäänyt puristuksiin ja pudottaa vikavirtasuojan alas samantien, jos sen kytkee. No vikakohta on selvästi esillä. Johto pitää korjata, koska sen anturin vaihtaminen on sellanen työmaa etten ala siihen.
Onko korjaus näin suoraviivainen kuin luulen?

1) Katkaisen kaapelin vian kohdalta.
2) Mittailen että johdon värit ja navat menevät olettulla tavalla nykyisessä johdossa.
3) Liitän uuden pätkän kytkentäkaapelia "ehjään" osaan kaapelia tinaamalla (monisäiekaapeli ennestään ja korvaava myös tulee monisäikeisenä) ja sitten liimakutistesukat joka yksittäiselle johtimelle sekä koko komeus parin liimakutistesukan sisään.
4) Laitan kaapelin päähän ulkokäyttöön sopivan pistokkeen ja koekäyttö. Jos normaalin kaltainen toiminta, sitten vaan normaalia käyttöä.
Verkkojännitteisiä johtimia ei suositella juotettavaksi (paitsi piirilevylle tms), en tiedä onko jopa kiellettyä. Eli ruuvi/puristusliitoksella jatkaen itse tekisin.
 
Kiitos @Hyrava ! Tuo on tosiaan ulkona, terassin rakenteiden suojassa tuo kaapeli, mutta vesipiste on ihan vieressä ja tuleehan se terassikin ajoittain pestyä. Eli eli. Tämä kosteuden suojaus pitää tässä huomioida kunnolla. Ja oikea johtimien liittäminen.
 
Kiitos @Hyrava ! Tuo on tosiaan ulkona, terassin rakenteiden suojassa tuo kaapeli, mutta vesipiste on ihan vieressä ja tuleehan se terassikin ajoittain pestyä. Eli eli. Tämä kosteuden suojaus pitää tässä huomioida kunnolla. Ja oikea johtimien liittäminen.

Asennuksesta enempää tietämättä niin rasia + vedonpoisto + vipu wagot + geeli voisi olla sopiva:

 
Viimeksi muokattu:
Ulkokäyttöinen 300W sulanapitokaapeli. Sen virtajohto on jäänyt puristuksiin ja pudottaa vikavirtasuojan alas samantien, jos sen kytkee. No vikakohta on selvästi esillä. Johto pitää korjata, koska sen anturin vaihtaminen on sellanen työmaa etten ala siihen.
Onko korjaus näin suoraviivainen kuin luulen?

1) Katkaisen kaapelin vian kohdalta.
2) Mittailen että johdon värit ja navat menevät olettulla tavalla nykyisessä johdossa.
3) Liitän uuden pätkän kytkentäkaapelia "ehjään" osaan kaapelia tinaamalla (monisäiekaapeli ennestään ja korvaava myös tulee monisäikeisenä) ja sitten liimakutistesukat joka yksittäiselle johtimelle sekä koko komeus parin liimakutistesukan sisään.
4) Laitan kaapelin päähän ulkokäyttöön sopivan pistokkeen ja koekäyttö. Jos normaalin kaltainen toiminta, sitten vaan normaalia käyttöä.
onko se nyt se sulanapitokaapeli itsessään vaurioitunut, vai vain sille syöttävä kaapeli? sitä sulanapitokaapelia ei saa mennä juottamaan, joska se voi itse lämmittää juotoksen sulaksi, vaan on tehtävä puristusjatkos.

Myöskään mitään geelipurkkia ei voi käyttää, vaan sitä lämpökaapeliin tarkoitettua kutistesukkaa.
 
onko se nyt se sulanapitokaapeli itsessään vaurioitunut, vai vain sille syöttävä kaapeli?
Pahoittelut, ajattelin että ”virtakaapeli” olisi ollut selkeä ilmaisu. Se seinäpistokkeeseen kytkettävän schukon piuha on se mikä on ottanut nokkiinsa. Sen voi kyl geelirasialla/jousi/ruuvi liitoksella korjata.
Ajattelin käyttää tuollaista geelirasiaa ja saisin samalla siihen vähän pidemmän piuhan. Kalvorasiallakin saattaisi hoitua, mutta mieluummin geelittelen.
 
Pahoittelut, ajattelin että ”virtakaapeli” olisi ollut selkeä ilmaisu. Se seinäpistokkeeseen kytkettävän schukon piuha on se mikä on ottanut nokkiinsa. Sen voi kyl geelirasialla/jousi/ruuvi liitoksella korjata.
Ajattelin käyttää tuollaista geelirasiaa ja saisin samalla siihen vähän pidemmän piuhan. Kalvorasiallakin saattaisi hoitua, mutta mieluummin geelittelen.
Ei tarvetta pahoitella, kunhan nyt vaan varmistin.
 
20241013_175402.jpg

Kellään mitään tietoa mistä lähteä etsimään vikaa kun kyseinen valaisin sammui? Siinä on G5 kantainen 115cm pitkä loisteputkilamppu. Olin jo tilaamassa uusia loisteputkia mutta kokeilin ensin tuon lampun loisteputkea toiseen vastaavanlaiseen valaisimeen ja toisinpäin ja kas kummaa, valo syttyy kyllä toisessa valaisimessa mutta ei jostain syystä juuri tuossa.

Mahtaako tämä olla jostain syystä kaput?

20241013_175055.jpg
No niinhän siinä kävi että samasta tilasta hajosi toinenkin samanlainen valaisin.

En tuota euroshopperin tarjoamaa airam faroa kerinnyt tarjouksesta hankkimaan mutta kävin ostamassa tälläiset:


Ensimmäinen valo asennettu ja toimii. Jos jotain etua tuohon faroon haluaa etsiä niin led putkethan on vaihdettavissa niin ei tarvitse koko valaisinta vaihtaa kun käyttötunnit on käytetty.
 
No niinhän siinä kävi että samasta tilasta hajosi toinenkin samanlainen valaisin.

En tuota euroshopperin tarjoamaa airam faroa kerinnyt tarjouksesta hankkimaan mutta kävin ostamassa tälläiset:


Ensimmäinen valo asennettu ja toimii. Jos jotain etua tuohon faroon haluaa etsiä niin led putkethan on vaihdettavissa niin ei tarvitse koko valaisinta vaihtaa kun käyttötunnit on käytetty.
Aika törkeä hinta airamista 🫣
 
Ei Airamista kyl kannata mitään extraa maksaa. Sama kantaa kotiin sitä Led Energiä tai mikä halpismerkki nyt kaupassa sattuu olemaan. Hyvällä lykyllä tulee vielä samalta tehtaalta.
 
Ei Airamista kyl kannata mitään extraa maksaa. Sama kantaa kotiin sitä Led Energiä tai mikä halpismerkki nyt kaupassa sattuu olemaan. Hyvällä lykyllä tulee vielä samalta tehtaalta.
Kyllähän sitä jonkun euron voisi säästää kun ostaa tuota led energia mutta säästöt hupenee kun joutuu ostamaan kirkkaammat led putket.


Ei tuossa nyt ihan valtavaa säästöä pääse tekemään
 
Olipa mulle yllätys että kohta osataan lentää Marsiin, mutta 14V jännitettä ei osata pudottaa 12V:iin valaisinta varten. Mitkään häiriöitä tuottavat räpättimet tai kiukaat ei käy.
 
Erään tilan katossa on spotteja joissa polttimo: DECOSTAR 35 TITAN 35 W 12 V

Tarkoittaako tuo 12 V tuossa tuotenimessä että jonnekin on jemmattu muuntaja? :think:
 
Ihanaa, kun mitään huoltoluukkua tai peitelevyä ei ole näkyvissä. Toimii kyllä mutta häiritsee jos on tungettu johonkin kattopaneloinnin taakse satunnaiseen paikkaan.
Tuo muuntaja on tungettu monesti ketjun ensimmäisen valaisimen asennusaukosta kattopaneelien päälle. Eli monesti kun katsoo mikä lamppu on lähinnä valokytkintä ja kurkkaa siitä asennusaukosta sisään, muuntaja näkyy jossain lähettyvillä.
 
Yhtä vempelettä varten pitäisi hankkia virtalähde, 9 V ja center-negative. Kun katselin netistä vaihtoehtoja, huomasin että samannäköisiä laitteita (siis sellaisia joissa on toisessa päässä pistorasiaan kytkettävä mötikkä ja toisessa jonkinlainen plugi) myydään kovin monella nimellä: adapteri, virtalähde, laturi, muuntaja. Sen verran uskallan arvata, että adapteri, virtalähde ja muuntaja tarkoittavat samaa laitetta, mutta onko niin ja entä mikä sitten on laturi, jotain muuta vai taas sama?

Ja vielä: osa laitteista on sellaisia, että ne voivat antaa eri jännitteitä. Osaako semmoinen laite käyttää aina sopivaa jännitettä ja antaa aina sopivan määrän virtaa vai onko "kiinteä" parempi?
 
center-negative
Yleensä powerit siis virtalähteiden plugeissa on +keskellä (center positive). Noissa säädettävissä on usein liitin lajitelma mukana ja polarisaation kääntö on tottumattomalle helpompi vaihtoehto.

Jossain vaiheessa etsittiin pienten kysymysten ketjussa 9V poweria löytyi kyllä mutta kalliin puoleisia.
 
Yleensä powerit siis virtalähteiden plugeissa on +keskellä (center positive). Noissa säädettävissä on usein liitin lajitelma mukana ja polarisaation kääntö on tottumattomalle helpompi vaihtoehto.

Jossain vaiheessa etsittiin pienten kysymysten ketjussa 9V poweria löytyi kyllä mutta kalliin puoleisia.
Joo, 20-30 euroa näyttää olevan Suomessa. Mutta mites nuo erinimiset tuotteet, onko kaikki samaa, myös laturi-nimellä?
 
Joo, 20-30 euroa näyttää olevan Suomessa. Mutta mites nuo erinimiset tuotteet, onko kaikki samaa, myös laturi-nimellä?

Kyllä ne kaikki pääsääntöisesti on samaa mitä ikinä nimeä niistä käytetäänkään.

Vaikka tästä, jos virta riittää.

 
Kyllä ne kaikki pääsääntöisesti on samaa mitä ikinä nimeä niistä käytetäänkään.

Vaikka tästä, jos virta riittää.

Juu, kyllä ne nykyään kansankielessä taitaa kaikki suunnilleen samaa tarkoittaa vaikka omassa päässä noilla nimityksillä on paljonkin eroa. Esimerkiksi virtalähdehän oikeasti antaa virtaa eikä tiettyä jännitettä, muuntaja on vain tyhmä murikka josta tulee vaihtojännitettä jne. Sama asia kuin lähiverkkopuolella, kaikki laitteet ovat nykyään reitittimiä tai mokkuloita vaikka todellisuudessa asia on ihan toisin.

Sen verran tuosta Goobay-merkkisestä murkulasta, nuo ovat ihan ok, kunhan muistaa että nuo eivät kestä tuota luvattua maksimivirtaa kovin pitkään. Eli ihan kuin kaikki kiinapowerit, pitää mitoittaa kaksinkertaiseksi että kestää käytössä. En tiedä ovatko saaneet jo korjattua mutta jotkut Goobayn poweriyksilöt vihelsivät aika ikävästi kun niitä kuormitti vähänkään enempää. Tuollaista ilmiötä oli ainakin vielä noin viitisen vuotta sitten.
 
Juu, kyllä ne nykyään kansankielessä taitaa kaikki suunnilleen samaa tarkoittaa vaikka omassa päässä noilla nimityksillä on paljonkin eroa. Esimerkiksi virtalähdehän oikeasti antaa virtaa eikä tiettyä jännitettä, muuntaja on vain tyhmä murikka josta tulee vaihtojännitettä jne. Sama asia kuin lähiverkkopuolella, kaikki laitteet ovat nykyään reitittimiä tai mokkuloita vaikka todellisuudessa asia on ihan toisin.

Sen verran tuosta Goobay-merkkisestä murkulasta, nuo ovat ihan ok, kunhan muistaa että nuo eivät kestä tuota luvattua maksimivirtaa kovin pitkään. Eli ihan kuin kaikki kiinapowerit, pitää mitoittaa kaksinkertaiseksi että kestää käytössä. En tiedä ovatko saaneet jo korjattua mutta jotkut Goobayn poweriyksilöt vihelsivät aika ikävästi kun niitä kuormitti vähänkään enempää. Tuollaista ilmiötä oli ainakin vielä noin viitisen vuotta sitten.
Pistätkö vielä linkin virtalähteeseen, jolla ei ole tiettyä jännitettä vaan virtaa? Joissain virtalähteissä voi olla virran rajoitin, mutta kyllä niissä silti on jännite määritelty aika tarkasti. Se on se syötettävä laite ja sen resistanssi/impedanssi joka päättää paljonko sitä virtaa otetaan siitä tietystä jännitteestä. Ideaalisella virtalähteellä jännite pysyy samana kuormittamattomana ja kuormitettuna. Käytännössä jännite aina tippuu kuormitettuna enemmän tai vähemmän.

Ja lähiverkkopuolella, olet mennyt myyntimiesten halpaan jos kaikki on sinulle mokkuloita ja reitittimiä. Kyllä minulla ainakin on 5g-modeemi, reititin (nat), wifi mesh-tukiasemia ja kytkimiä.
 
Pistätkö vielä linkin virtalähteeseen, jolla ei ole tiettyä jännitettä vaan virtaa? Joissain virtalähteissä voi olla virran rajoitin, mutta kyllä niissä silti on jännite määritelty aika tarkasti. Se on se syötettävä laite ja sen resistanssi/impedanssi joka päättää paljonko sitä virtaa otetaan siitä tietystä jännitteestä. Ideaalisella virtalähteellä jännite pysyy samana kuormittamattomana ja kuormitettuna. Käytännössä jännite aina tippuu kuormitettuna enemmän tai vähemmän.

Ja lähiverkkopuolella, olet mennyt myyntimiesten halpaan jos kaikki on sinulle mokkuloita ja reitittimiä. Kyllä minulla ainakin on 5g-modeemi, reititin (nat), wifi mesh-tukiasemia ja kytkimiä.
Tässäpä vaikka yksi vakiovirtalähde: LED-OHJAIN 40W, 300-1400mA, 15-32Vdc - PARTCO , ei välttämättä paras esimerkki mutta ensimmäinen mikä tuli googlella vastaan.

Ja lähiverkkopuolella itse kyllä erotan kytkimen, hubin, reitittimen, mediamuuntimen sun muut palikat toisistaan ja kutsun niitä eri nimillä mutta kansankielessä kaikki laitteet tuntuvat olemaan "reitittimiä", aika pitkälti johtuen siitä että esimerkiksi operaattorit ja tietyt kaupat käyttävät noista vähän mitä nimeä milloinkin ja ihmiset ovat sitten ruvenneet kutsumaan noita vähän millä nimellä sattuu.
 
Yleensä noita kutsutaan tarkoituksellisesti nimenomaan "vakiovirtalähteiksi" juuri sen takia että (vakio)jännitelähteitä yleisesti kutsutaan virtalähteiksi.. Vähän sama kun joku puhuu muuntajasta, hyvin harvoin voi olettaa että todella tarkoitetaan muuntajaa, eikä jonkin muun tyyppistä teholähdettä.
 
No niinhän siinä kävi että samasta tilasta hajosi toinenkin samanlainen valaisin.

En tuota euroshopperin tarjoamaa airam faroa kerinnyt tarjouksesta hankkimaan mutta kävin ostamassa tälläiset:


Ensimmäinen valo asennettu ja toimii. Jos jotain etua tuohon faroon haluaa etsiä niin led putkethan on vaihdettavissa niin ei tarvitse koko valaisinta vaihtaa kun käyttötunnit on käytetty.
Perinteisillä putkilla myytävät valaisimet on sarjaankytkettyjä kaapelin säästämiseksi. Ne voi kyllä vaihtaa suoraan led-putkiin, mutta toinen palaa hieman himmeämpänä.

Ei ole iso homma vaihtaa kytkentä rinnankytkennäksi. Tarvitsee vain kaapelia ja samalla vaihtaa iänikuiset sokeripalat moderneihin vipu-wagoihin.

Jos haluaa olla pro, niin samalla saa vaihdettua kannat uusiin. Sytytintä eikä kuristinta ei tarvitse led-putkissa (niissä on sisällä on vain pätkä kuparia). Pääteholkit voi puristella karvajohtojen päihin, niin uppoaa nätimmin uusiin kantoihin.

Johdot saa nätisti nippuun kun poraa nippusiteille 2 pientä reikää vierekkäin ja laittaa niistä läpi pienimpiä mahdollisia nippusiteitä.

Hinta pari euroa per valaisin ja tuli taas 30 vuotta elinaikaa vähemmillä hajoavilla osilla (kuristin). Työtä alle 10 min per valaisin.

Tiedän, että monet netin keskustelupalstat sanovat, että kuristin ja sytytin pitää olla myös led-putkissa, mutta omani ovat olleet katossa jo 5 vuotta eikä yksikään putki ole vielä hajonnut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 719
Viestejä
4 496 695
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom