Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Kyllähän nuo erot peilikuvassa tulee pelottavan nopeasti esille, jos on jo suht kireähkössä kunnossa ja noudattanut tiukkaa ruokavaliota pidempään. Ei tarvitse syödä kuin yksi viikonloppu vähän reilummin ja runsaasti suolaa / sokeria sisältäen niin maanantaina peilistä tuntuu katsovan ihan kuin joku toinen henkilö. Alkoholista ei varmaan tarvitse edes mainita, mutta sillä eroa saa vielä reilummin aikaiseksi.

On se melko kurinalaista puuhaa, jos ympäri vuoden haluaa pysyä kunnossa ja matalissa rasvoissa. Ainakin tämmöiselle, joka rakastaa ruokaa ja syömistä.
Junnuna krapulaa ei juuri tuntenut ja seuraavana päivänä saattoi jopa pelailla ulkojäähöntsyjä tai käydä hiihtämässä. Nyt yhden saunaoluen vaikutuksen näkee seuraavan päivän fyysisten suoritusten pehmeydessä ja parin peräkkäisen yön heikentyneessä unenlaadussa.

Aiemmin tykkäsin juoda 0-3 saunaolutta joka vko ja tänä vuonna oon juonut varmaan yhteensä about 5 saunaolutta ja yhden about 5 oluen "rillutteluillan" (tiedän, olen vähän pehmo).

Ketjussa oli joskus jonkun käyttäjän kanssa puhetta kyykkytreenien määrästä. Oli puhetta voimamiesten 1/vko tahdista ja toin esille painonnostajien näkökulmaa. Kaivelin vanhoja treeniohjelmia vuodelta 2010 ja laskin että silloin kuukauden verran noudatettu bulgarialaisen Tolbuhinin kilpailuun valmistava viikko-ohjelma sisälsi 7 kyykkytreeniä ja nousuja maksimeihin/päivämaksimeihin yhteensä 14 kertaa eri liikkeissä.

Ilmeisesti bulgaarien mielestä tätä oli tarpeen noudattaa 1-3 kk ja jatkaa sitten kilpailukaudella bulgaareille tyypilliseen tapaan ihan tolkuttomilla määrillä ykkösiä. Bulgaarien kilpailukauden lappuja mulla ei ole tainnut koskaan olla, mutta tällaista kilpailuun valmistavaa kautta tein yleensä n. 1kk verran peruskuntokauden ja kilpailukauden välissä.

Lappu alkaa lauantaista ja viikkorytmi on la 2 punttia, su 2 punttia, ma 1 puntti, ti lepo, ke 2 punttia, to 1 puntti ja pe yleisurheilua. Alla spoilereissa esimerkkipäivinä ohjelman aloittava lauantai ja keskiviikkoinen viikon pääharjoitus. Kyykkymäärissä kannattaa toki muistaa, että nämä ovat ammattilaisten ohjelmia ja teinin hormonitoiminnalla tätä pystyi noudattamaan hyvin, hyvin laiskalla opiskelutahdilla. Kun elämä muuttui töissä käymiseksi yms, ei olisi enää ollut jakoja tehdä ennen töitä ja töiden jälkeen tällaisia määriä näillä romuilla.
Aamupäivä:
Etukyykky nousu päivämaksimiin 2x1, 3x3x85%, 2x6x70%
Raaka rive nousu päivämaksimiin 2x1, 2x1x90%, 3x3x80%, 2x6x70%
15-20 min tauko
Tempaus 3x3x85%, 2x6x70%
Työntö 3x3x85%, 2x4x70%
Takakyykky 2x3x85%, 2x6x70%
Tempausotteen mave 4x5x110% (tempauksen maksimista)

Iltapäivä:
Työntö 3x2x90%, 2x4x75%
Tempaus 3x3x90%, 2x5x75%
Etukyykky nousu maksimiin 2x1, 2x3x90%, 2x6x80%
Mave 4x5x110% (työnnön maksimista)
Aamupäivä:
Tempaus 2x2x80%, 2x4x70%
Työntö 2x2x80%, 2x4x70%
Tempausotteen mave 3x5x110% tempauksen maksimista

Iltapäivä:
Tempaus nousu maksimiin, 3x1xmaksimi, 2x2x80%, 2x4x70%
Työntö nousu maksimiin, 3x1xmaksimi, 2x2x80%
Mave 3x5x110% työnnön maksimista

Itsellä on nyt edessä 4 vkon peruskuntokausi ja siinä ajassa olis tarkoitus skaalata bulgaarien lapusta suomalainen perheenisä-edition sitä seuraaville neljälle viikolle maksimien irtiottoon katsoakseni vieläkö vanha jaksaa reenata keski-iän lähestyessä:D. Näyttäisi olevan jonkin verran skaalattavaa!

Pumppi itsessään ei ole merkki kehityksestä tai voimatasojen noususta eli vaikutus on lähinnä psyykkinen. Itsellä se on motivoiva piirre treenaamiseen eli saa hyvänolontunteen aikaiseksi onnistuneen treenin jälkeen. Näin ajatellen se itsellä edistää treenaamista, vaikka ei suoraan siihen vaikutakaan.

Päinvastoin sitten saattaa herää myös huoli, kuten itsellä nyt vähän käynyt, että missä vika, kun pumppia ei tule, vaikka rautaa nousee jopa enemmän kuin aikaisemmin. Eli miettii, mikä on nyt muuttunut ja onko jossain taustalla vikaa.

Lisäksi kun itse treenaan "esteettisyys edellä" enkä nostaakseni mahdollisimman isoja painoja niin asia korostunee omalla kohdalla.

Mutta kuten tuossa edellä sanottiin niin ainahan se on parempi, että lihaksissa nestettä kuin että ne ovat ihan tyhjillään. Tämä myös sen pumpin ulkopuolella.
Toi ei kieltämättä ole mikään ihan vähäinen puolustus pumpin puolesta, että se lisää motivaatiota. Toisin päin ajateltuna on kuitenkin ollut lohdullista törmätä treenivinkkeihin, joissa muistutetaan, että pumpiton treeni ei ole missään nimessä merkki kehityksen pysähtymisestä. Tässä kun on muutama vuosi treeniä takana niin ei edelleenkään kaikista liikkeistä tiedä, mikä toimii milloinkin itselleni, ja välillä varmaan on tullut turhan nopeasti hylättyä jokin variaatio väliaikaisesti juuri siksi, ettei siitä saanut mitään pumpin kaltaista tunnetta.

En mä itse siis treeneissä aina mitään järjettömiä pumppeja välttämättä saa, mutta kuitenkin sellasen tunteen, että johonkin on osunut, ja paperilla seuraten sitten kuitenkin pystynyt varmistaa, että jollain mittarilla tulee kehitystä. Esimerkiksi penkkipunnerruksessa saattaa tuntua ennemmin vaan siltä kuin rintalasta olisi halkeamassa. :D

Millainen ajatus siinä on sinulla ympäri vuoden pysyä "sickpack kunnossa"?

Osa ajattelee, että muutama kilo ylimääräistä ja hieman korkeampi rasvaprosentti kuukausia vuodessa tekee hyvää sekä kehitykselle että elimistön palautumiselle.

Osalla taas päinvastainen näkökulma.

Onhan toi kunto sen verran kiree kuitenkin, että pidemmän päälle ei ole hyväksi tai suositeltava tai ainakaan ideaali (tai siis terveyden tai suorituskyvyn kannalta) vakio-olosuhteena. On se ku kaikki on pahaksi: läskiys ja kireys ja keskivertoisuus ja minkä tahansa niistä välillä sahaaminenkin :D Toki genetiikastakin (tietty pituus ja mittasuhteet jne.) on paljon kiinni, että miltä kelläkin esim. näyttää mikäkin piste ja mitä vaatii tai vastaavasti aiheuttaa sen ylläpito ja missä ajassa. Ja vaikka @pokkus varmaan hyvin mielin tuossa oleilee selkeesti hengissä, niin ei tarkoita, että jollekin toiselle kävis jatkuvaksi olosuhteeksi ja voisin veikata jonkun sortin kausiheilumoa hänelläkin. Hieno veistoksellinen kroppa kyllä ja mun mielestä esteettisissä kisoissa pitäis näyttää just tuolta ja natukisoissa nyt kansallisella tasolla suunnilleen näytetäänkin.

Junnuna krapulaa ei juuri tuntenut ja seuraavana päivänä saattoi jopa pelailla ulkojäähöntsyjä tai käydä hiihtämässä. Nyt yhden saunaoluen vaikutuksen näkee seuraavan päivän fyysisten suoritusten pehmeydessä ja parin peräkkäisen yön heikentyneessä unenlaadussa.

Aiemmin tykkäsin juoda 0-3 saunaolutta joka vko ja tänä vuonna oon juonut varmaan yhteensä about 5 saunaolutta ja yhden about 5 oluen "rillutteluillan" (tiedän, olen vähän pehmo).
Olen kokeellisesti testannut, että 0-4 annosta ei vaikuta uniin, jos on lopettanut juomisen iltapäivästä siinä viimistään viideltä, eli pitää päivällä juopotella jos meinaa 😅🫩

Olen kokeellisesti testannut, että 0-4 annosta ei vaikuta uniin, jos on lopettanut juomisen iltapäivästä siinä viimistään viideltä, eli pitää päivällä juopotella jos meinaa 😅🫩
Joo ottaahan se tietyn ajan että poistuu elimistöstä, mutta tota tosiaan ihmettelen kun yks pitkä heikentää pariltakin yöltä parhaimman unen. Sykkeistä huomaa eron. Tokihan se on pieni ero jossain suorituskyvyssä, mutta iltamyöhään jos sen pitkän tosiaan vetäsee pitkillä löylyillä niin aamulla on vähän tahmeempi nousta ylös ja liikahtaa.

@Sikatiiker Joskus ennen muinoin ennen 1RM sekoiluja(kisoja) old school kovimmat ja legendaarisimmat voimanostajat otti kossuhuikkaa, jotta suurin ylilatinki/-jännitystila poistuisi. Ja tietysti myös aspiriinia verisuonien takia samaan syssyyn. Sehän nyt on jo vanha konsti (en harrasta, mutta aika moni harrastaa edelleenkin).

Yks kaveri metsästi 3 markan vetomörköään pitkään, ei ikinä kisoissa saanu ku 280... 285 kg ja salilla 290 kg. Sit (pikku vammat päällä useemmassaki paikassa pitkän aikaa) yllytettynä seuran saunaillassa pikku nousuhumalassa farkut jalassa veti kaikkien aikojen enkkansa 305 kg, todistajien läsnä ollessa ja homma videolle, jotta jäi tuleville jälkipolvillekin katottavaa.

Yks alkohollinenkaan saunaolut ei varmaan pitäis vaikuttaa yhtään mitään tai on ollut varmaan kyse muusta. Oluthan on hyvää palautusjuomaa (maultaan) kovan suorituksen päälle. Just sunnuntaina vedin kahenkympin sarjoja markalla kyykyssä kevyen viikon kunniaksi ja sen (+apujumppien) jälkeen reilu 2 tunnin juoksulenkki - ai että pari tölkillistä olutta siihen päälle teki gutaa ja vaimo oli grillannutkin meille vaikka ja mitä. Rappiollisia chilimakkaroita 3 huiviin ja kanafileet + kasvikset päälle niin olin seuraavana päivänä huikeessa iskussa. Garminin unipisteet oli vaan 69 (normaalisti 83-88) mut se johtui vaan siitä kun oli niin prkl kuuma juosta pitkissä housuissa ja pääsi nestetasapaino järkkymään. En juo siis alkoa käytännössä lainkaan/juuri koskaan, muutaku mitä töistä saa punkkua jouluisin + pari kpl Alkon lahjakortteja millä ostan baileyssia leipomiseen ja jotain oluita grillauksen yhteyteen tai välillä ihan vaan Noccoakin Alkosta.

Alkoholista ei varmaan tarvitse edes mainita, mutta sillä eroa saa vielä reilummin aikaiseksi.
Tuosta tuli mieleen kun joskus olisiko ollut -02 vuoden paikkeilla veljeni harrasti kehonrakennuta voimailun ohella ja oli etenkin siihen aikaan melkoisen silmiinpistävä koska ei suomessa vielä tuolloin ollut bodailu yleistä. Hän lähti kesällä sitten festareille Raumalle ja kun tuli sitten muutaman päivän päästä niin näytti oikeasti ihan eri miehelle. Aivan järkyttävä turvotus alkoholista koko kehossa naama mukaanlukien, mustat silmän aluset valvomisesta jne. Tuo kyllä nauratti ja kovaa tuolloin ja sitten vasta naurattikin kun avasi suunsa kun niin käheä ääni ettei meinannut kuulla kun oli äänensäkkin huutanut pois.

@Sikatiiker Joskus ennen muinoin ennen 1RM sekoiluja(kisoja) old school kovimmat ja legendaarisimmat voimanostajat otti kossuhuikkaa, jotta suurin ylilatinki/-jännitystila poistuisi. Ja tietysti myös aspiriinia verisuonien takia samaan syssyyn. Sehän nyt on jo vanha konsti (en harrasta, mutta aika moni harrastaa edelleenkin).

Yks kaveri metsästi 3 markan vetomörköään pitkään, ei ikinä kisoissa saanu ku 280... 285 kg ja salilla 290 kg. Sit (pikku vammat päällä useemmassaki paikassa pitkän aikaa) yllytettynä seuran saunaillassa pikku nousuhumalassa farkut jalassa veti kaikkien aikojen enkkansa 305 kg, todistajien läsnä ollessa ja homma videolle, jotta jäi tuleville jälkipolvillekin katottavaa.

Yks alkohollinenkaan saunaolut ei varmaan pitäis vaikuttaa yhtään mitään tai on ollut varmaan kyse muusta. Oluthan on hyvää palautusjuomaa (maultaan) kovan suorituksen päälle. Just sunnuntaina vedin kahenkympin sarjoja markalla kyykyssä kevyen viikon kunniaksi ja sen (+apujumppien) jälkeen reilu 2 tunnin juoksulenkki - ai että pari tölkillistä olutta siihen päälle teki gutaa ja vaimo oli grillannutkin meille vaikka ja mitä. Rappiollisia chilimakkaroita 3 huiviin ja kanafileet + kasvikset päälle niin olin seuraavana päivänä huikeessa iskussa. Garminin unipisteet oli vaan 69 (normaalisti 83-88) mut se johtui vaan siitä kun oli niin prkl kuuma juosta pitkissä housuissa ja pääsi nestetasapaino järkkymään. En juo siis alkoa käytännössä lainkaan/juuri koskaan, muutaku mitä töistä saa punkkua jouluisin + pari kpl Alkon lahjakortteja millä ostan baileyssia leipomiseen ja jotain oluita grillauksen yhteyteen tai välillä ihan vaan Noccoakin Alkosta.
Tosissaan joku keilailuhan sujuu paremmin pikku hötikäs ja itel aina tuntu 1käden leuat kevyimmilt aikoinaan maistissa.

Mutta toi Sikatiikerin pointti on sama ku itellä. Jos mä otan 1-2 kaljaa illalla, niin se näkyy unenseurannassa. Kello näkee heti, että sykealue ulkona, kusella pitää juosta, alkoholissa nopeaa energiaa ettei meinaa nukahtaa nii helposti jne. Eli mulla kans heti kosahtaa seuraava päivä tai vaikuttaa seuraavan päivän treeneihin - siks en koskaan juo kotona yhtään saunakaljaa.

Varmaa paras olis toi mitä ketjussa mainittii, et pikku päivänousu ja 17.00 korkki kii.

Viimeksi muokattu:
Millainen ajatus siinä on sinulla ympäri vuoden pysyä "sickpack kunnossa"?

Osa ajattelee, että muutama kilo ylimääräistä ja hieman korkeampi rasvaprosentti kuukausia vuodessa tekee hyvää sekä kehitykselle että elimistön palautumiselle.

Osalla taas päinvastainen näkökulma.
Tuossa omassa kommentissa painoittaisin lausetta "jos ympäri vuoden haluaa pysyä kunnossa ja matalissa rasvoissa" ja etenkin sen ensimmäistä sanaa "jos" :) En siis todellakaan ympäri vuoden itse ole todella tikissä kunnossa ja normaalisti rasvat ovat varmaan siellä 12-15% välimaastossa eikä yli 20% arvot ole olleet omalla kohdalla harvinaisia. Pyrin kesäksi kiristelemään kuntoa yleensä pikkuhiljaa aloittaen alkuvuodesta. Prosessi on itsellä siis pitkä ja hidas enkä tee mitään pikaisia rasvanpudotuksia. Tuo edellisen viestini kommentti oli siis lähinnä vain sellainen yleinen toteamus, että tiukassa kunnossa oleminen vaatii ihan pirusti kurinalaisuutta ja on hankalampaa kuin moni edes tajuaa ja että sen hyvän kondiksen voi tuhota ihan pirun lyhyessä ajassa (esimerkiksi viikon all-inclusive lomamatka).

Nyt viimeiset 3-4 vuotta olen tosin panostanut itseeni, syömiseen sekä treenaamiseen tuntuvasti enemmän kuin pitkään aikaan aikaisemmin ja tänä aikana olen ollut suht hyvässä kunnossa ympäri vuoden. Tätä ennen, etenkin koronan aikaan, kunto oli paljon heikompi eli heittelyä kyllä tapahtuu enkä varsinaisesti vanno mihinkään tiettyyn rantakuntoon ympäri vuoden.

Mulle vain luontaisesti toimii ajattelumalli eli täysillä tai ei ollenkaan. Ruokavaliossa tämä näyttäytyy niin, että mä pystyn noudattamaan tiukkaa ruokavaliota, mutta silloin mun täytyy pitää siitä kiinni joka päivä. Jos sorrun ruokavaliossa liian usein, niin kohta siitä tulee normi ja sitten se ruokavalio hiljaa hiipuu huonoon suuntaan. Mulla myös se ruokavalio on kaiken perusta treenaamiselle. Kun saan ruokavalion kuntoon niin sen kautta myös motivaatio kasvaa ja se taas parantaa treeniä. Heti kun ruokavalio menee perseelleen niin sitten ei enää treenikään kulje.

Näin vanhempana olen myös tajunnut, että itselle vaan sopii paljon paremmin hiukan kireässä kunnolla olo vs. "extra fläsää varmuuden vuoksi". Ihan yleinen jaksaminen, virkeystaso, mieliajat jne. ovat paremmin kohdillaan. Lisäksi ruuasta ja sen mausta osaa nauttia paljon enemmän, kun kalorit on vähän tiukilla. Sitä aamuista kaurapuuroakin ihan odottaa edellisenä iltana, vaikka samaa on syönyt kohta jo 10 vuotta putkeen. Pienessä nälässä se vaan maistuu niin hyvältä. Vastakohtana sitten joulu, jolloin tulee ruualla ja herkuilla mässättyä useampi päivä putkeen. Viimeisen konvehtilaatikon kohdalla jo toteaa, ettei tämä suklaa enää edes maistu hyvältä, kun niitä samoja suklaita on syötyä jo usemapi päivä putkeen rasiakaupalla.

Toi ei kieltämättä ole mikään ihan vähäinen puolustus pumpin puolesta, että se lisää motivaatiota. Toisin päin ajateltuna on kuitenkin ollut lohdullista törmätä treenivinkkeihin, joissa muistutetaan, että pumpiton treeni ei ole missään nimessä merkki kehityksen pysähtymisestä.
Mun mielestä jokaisella voi olla ne omat motivaatiota nostavat tekijät ja ne vaihtelee henkilöittäin. Samapa se mikä sitä motivaatiota tuo, kunhan silla vaan saadaan se kaikista tärkein liikesuoritus tehtyä eli sen oman salin ulko-oven avaaminen!

Joo ottaahan se tietyn ajan että poistuu elimistöstä, mutta tota tosiaan ihmettelen kun yks pitkä heikentää pariltakin yöltä parhaimman unen. Sykkeistä huomaa eron. Tokihan se on pieni ero jossain suorituskyvyssä, mutta iltamyöhään jos sen pitkän tosiaan vetäsee pitkillä löylyillä niin aamulla on vähän tahmeempi nousta ylös ja liikahtaa.
Jännästi se ei ainakaan itellä välttämättä kerro meneekö treenit hyvin vai huonosti, joskus ollut ihan 5/5 puntit tai juoksu pienessä krapulassa. Sama toki muutenkin, joskus tosi virkeenä treeni ei vaan kulje ja tahmeella alulla voi muutenkin tulla tosi hyvä treeni.

Jännästi se ei ainakaan itellä välttämättä kerro meneekö treenit hyvin vai huonosti, joskus ollut ihan 5/5 puntit tai juoksu pienessä krapulassa. Sama toki muutenkin, joskus tosi virkeenä treeni ei vaan kulje ja tahmeella alulla voi muutenkin tulla tosi hyvä treeni.
Jep, kuten tossakin sanottiin, "pieni ero suorituskyvyssä", eli monesti väsymys, krapula tai jopa tuleva influenssa ei vaikuta treenin tulostasoon vaan se voi heitellä aika randomisti.
Mutta, kuten tuossakin sanottiin, "aamulla on vähän tahmeempi nousta ylös ja liikahtaa", niin itse nyt tätä viestiä huonon yön (ei alkoholia) jälkeen aamulla salilta kirjoittaessakin voi todeta - ei vaikutusta tulostasoon, mutta kyllä on henkisesti ja fyysisesti raskasta täällä oleminen ja oli otettava tuhti PWO ennen tänne tuloa.

Vinopenkki vs suora penkki? Kokeilin vinopenkkiä ja tuntui jotenkin ottavan lihaksiin paremmin kuin suora. Suoralla penkillä tulokset ei oikein tunnu nousevan. :cigarbeye:

Monet sanovat että vinopenkki vaikuttaisi enemmän rintalihasten yläpäähän ja siltä se tuntuukin, toiset sanovat että vaikuttaisi yleisesti rintaan ja jotkut että paremmin kuin suora.

Ehkäpä pitää jonkin aikaa tehdä vinopenkkiä ja katsoa mitä siitä syntyy. :comp:

Vinopenkki vs suora penkki? Kokeilin vinopenkkiä ja tuntui jotenkin ottavan lihaksiin paremmin kuin suora. Suoralla penkillä tulokset ei oikein tunnu nousevan. :cigarbeye:

Monet sanovat että vinopenkki vaikuttaisi enemmän rintalihasten yläpäähän ja siltä se tuntuukin, toiset sanovat että vaikuttaisi yleisesti rintaan ja jotkut että paremmin kuin suora.

Ite teen decline penkkiä tangolla ja vinopenkkiä käsipainoilla olkapäiden paskuuden takia. Jos sulle tuntuu vinopenkki tangolla hyvältä (ei siis satu tai tunnu ilkeeltä) niin onhan se hyvä liike. Mutta käsipainoja kannattaa kans harkita siinä

3x7x100 kyykyt, 6+6+8×85 penkki, 6x150, 6x150, 4x170, 1x180 maastaveto ja leukaa, käsipaino pystypunnerrysta, pecdeckiä (100kg painoilla, siinä on aika nopeasti saanut lisättyä painoa), ylätaljavatsarutistuksia yms siihen päälle tämän päivän treenissä.

Voisi asettaa kunnianhimoiseksi tavoitteeksi 1000 pound clubin jäsenyyden loppuvuonna viimeistään 1 vuoden treenin jälkeen, kesällä tulee olemaan sen verran kiireistä että ei varmaan paljoa ehdi kehittyä.

Ihan yleisenä vinkkinä sanoisin, että kannattaa tehdä niitä liikkeitä, mitkä itselle tuntuu hyviltä ja luontevilta sanoi kuka tahansa salijeesus mitä tahansa muuta. Meidän kropat, välitykset, liikeradat, liikkuvuus jne. ovat niin erilaisia, että eri liikkeet vaan sopivat toisille paremmin kuin toisille. Tee siis sitä missä tuntuma on hyvä treenattavassa lihaksessa ja mikä ei aiheuta kipua tai "epämukavaa liikerataa" suorituksen aikana.

Ihan vaikka esimerkkinä kuinka näiden nykyisten some"tähtien" videot ovat täynnä vinkkejä kuinka pelkästään hauista tai ojentajaa pitäisi hieroa kumpaakin vähintään kolmella eri liikkeellä, että jokainen osa tuosta varsin pienestä lihasryhmästä kuormittuisi. Oman kokemuksen mukaan se hanska kyllä kasvoi jo ihan pelkästään yhdellä liikkeellä, jos ylipäätään oli kasvaakseen.

Itsellä juimi hartia maaliskuussa niin tein lähinnä vinopenkkiä sen minkä tein ja se tuntui paremmalta silloin, huhtikuussa tuli lomamatkan yms. takia treenattua vain pari kertaa koko kuussa, mutta hartia ehti selvästi parantua ja tavallinen penkki on muutenkin tuntunut paljon luontevammalta ja mukavammalta kuin ennen. En tiedä mikä on muuttunut mutta saan kantapäillä hyvän työntävän otteen lattiasta kun aiemmin päkiät hipoen yritin raapia joitain aikaiseksi.

3x7x100 kyykyt, 6+6+8×85 penkki, 6x150, 6x150, 4x170, 1x180 maastaveto ja leukaa, käsipaino pystypunnerrysta, pecdeckiä (100kg painoilla, siinä on aika nopeasti saanut lisättyä painoa), ylätaljavatsarutistuksia yms siihen päälle tämän päivän treenissä.

Voisi asettaa kunnianhimoiseksi tavoitteeksi 1000 pound clubin jäsenyyden loppuvuonna viimeistään 1 vuoden treenin jälkeen, kesällä tulee olemaan sen verran kiireistä että ei varmaan paljoa ehdi kehittyä.
4 noin isoa kokonaisvaltaista liikettä samaan treeniin? Itellä noi alkas kyl vaikuttaa toisiinsa negatiivisesti ja kuulostaa tosi väsyttävältä treeniltä. Toki jos kehitystä tapahtuu ja homma toimii nii mikäs minä olen sanomaan.

Ite teen 3-jakoista treeniä joissa 1pv leuat 2pv penkki 3pv mave pohjainen "pääliike" johon panostetaan täysillä ja loput sitten oheisliikkeitä noissa treeneissä.

4 noin isoa kokonaisvaltaista liikettä samaan treeniin? Itellä noi alkas kyl vaikuttaa toisiinsa negatiivisesti ja kuulostaa tosi väsyttävältä treeniltä. Toki jos kehitystä tapahtuu ja homma toimii nii mikäs minä olen sanomaan.

Ite teen 3-jakoista treeniä joissa 1pv leuat 2pv penkki 3pv mave pohjainen "pääliike" johon panostetaan täysillä ja loput sitten oheisliikkeitä noissa treeneissä.
Itse tein välillä enemmän kertoja mutta nyt tuntuu että 2x vk on sopiva ja toistaiseksi haluan ainakin kyykyt ja penkin tehdä sen 2x viikossa. Mave sitten kerran viikkoon. Leukoja voisi ehkä tehdä enemmän kotona väliäpäivinä mutta nekin tuntuu jotenkin luontevammilta tehdä lämpimänä muun treenin oheen. Tämän päivän treeni oli 130 min 138 keskisykkeellä niin ei sellaisia enempää kuin sen 2 kertaa viikkon varmaan kannata tehdä. Ja yritän pitää keston alle kahdessa tunnissa yleensä.

Itse tein välillä enemmän kertoja mutta nyt tuntuu että 2x vk on sopiva ja toistaiseksi haluan ainakin kyykyt ja penkin tehdä sen 2x viikossa. Mave sitten kerran viikkoon. Leukoja voisi ehkä tehdä enemmän kotona väliäpäivinä mutta nekin tuntuu jotenkin luontevammilta tehdä lämpimänä muun treenin oheen. Tämän päivän treeni oli 130 min 138 keskisykkeellä niin ei sellaisia enempää kuin sen 2 kertaa viikkon varmaan kannata tehdä. Ja yritän pitää keston alle kahdessa tunnissa yleensä.
130min on kyllä aika raju treeni :D itel alkaa olla parhaat paukut annettu tunnin kohalla ja parempi lopettaa

Nyt kevyt viikko, mutta sitä ennen kovan viikon kyykkytreeni 3:02:33 ja aika haipakkaa hakattiin kahteen pekkaan vuoronperään ja välillä keräiltiin korokelaatikon päällä selällään jalat pystyssä. Tein varsinaiset yleislämpät+liikeratojen avaukset+lajilämpät+varsinaiset kyykyt 1:38 ajassa ja sen päälle apuina 5x10 kyykyt 65% + julle 3x8 + pohkeet 3x10 + spread eagle situp ja mitähän sitä nyt muuta tuli sitten jumpattua huoltavaksi lähentäjät ja loitontajat 50 toiston sarjoja parit täydellä pakalla (ei mitään hajua paljo mut enempää ei saa ilman gympiniä mutta en halua porttikieltoakaan). Kävi kyl yks tuttu kysyjä, että "kuin kauan sulla oikeen kestää palautua tuosta" mut ihan hyvin palautui alle viikossa / viikko myöhemmin läpsyttelin kevennyksellä markalla 20 toiston sarjat, kevyet jullet, pohkeet, vatsat ja läksin ulos 15 km juoksulenkille vailla jumeja ja kun oli kaunis keli.

Kevyellä viikolla saattaa pystyä puristaan alle tuntiin jos oikein juosten kusee, mut varsinaisilla kova-keskikova-kova -treeniviikoilla ei mee kyl kovinkaan usein alle 2 tuntiin ja joskus menee karvan päälle 3 tuntia varsinki jos hinkataan kyykkyä tai vetoa iso tonnivolyymi yhteen treeniin.

Kai se on kirous, että ku tarpeeks kauan on hakannu, niin tottunut ja tarvii ihan **tullisen määrän tekemistä, että pystyy saavuttamaan huippupohjat ennen maksimivoimakaudelle siirtymistä.

Nyt kevyt viikko, mutta sitä ennen kovan viikon kyykkytreeni 3:02:33 ja aika haipakkaa hakattiin kahteen pekkaan vuoronperään ja välillä keräiltiin korokelaatikon päällä selällään jalat pystyssä. Tein varsinaiset yleislämpät+liikeratojen avaukset+lajilämpät+varsinaiset kyykyt 1:38 ajassa ja sen päälle apuina 5x10 kyykyt 65% + julle 3x8 + pohkeet 3x10 + spread eagle situp ja mitähän sitä nyt muuta tuli sitten jumpattua huoltavaksi lähentäjät ja loitontajat 50 toiston sarjoja parit täydellä pakalla (ei mitään hajua paljo mut enempää ei saa ilman gympiniä mutta en halua porttikieltoakaan). Kävi kyl yks tuttu kysyjä, että "kuin kauan sulla oikeen kestää palautua tuosta" mut ihan hyvin palautui alle viikossa / viikko myöhemmin läpsyttelin kevennyksellä markalla 20 toiston sarjat, kevyet jullet, pohkeet, vatsat ja läksin ulos 15 km juoksulenkille vailla jumeja ja kun oli kaunis keli.

Kevyellä viikolla saattaa pystyä puristaan alle tuntiin jos oikein juosten kusee, mut varsinaisilla kova-keskikova-kova -treeniviikoilla ei mee kyl kovinkaan usein alle 2 tuntiin ja joskus menee karvan päälle 3 tuntia varsinki jos hinkataan kyykkyä tai vetoa iso tonnivolyymi yhteen treeniin.

Kai se on kirous, että ku tarpeeks kauan on hakannu, niin tottunut ja tarvii ihan **tullisen määrän tekemistä, että pystyy saavuttamaan huippupohjat ennen maksimivoimakaudelle siirtymistä.
Tulis kotona vähä sanomista näin 3 pienen lapsen isänä jos olis 2-3h pois per salikerta. Ehkä joskus jos sinne jäis asuun eväiden kanssa nii tollaset vois sinkkuna mennä. Toki epäilen et treenaat aika promillejoukossa/tyylillä :)

Tulis kotona vähä sanomista näin 3 pienen lapsen isänä jos olis 2-3h pois per salikerta. Ehkä joskus jos sinne jäis asuun eväiden kanssa nii tollaset vois sinkkuna mennä. Toki epäilen et treenaat aika promillejoukossa/tyylillä :)

Pro tip - Kannattaa sijoittaa ne lapset harrastukseen, jossa kuluu se 2-3 tuntia, niin saa vetää ihan mielensä mukaan siellä salilla.

Tyttärellä on 7 kertaa viikossa treenit á 2-3 tuntia ja mulla jää osa ajasta palautumiseenkin.

Ei tietysti kaikille sovi ja kolmen kanssa on vähän enemmän haasteita.

Pro tip - Kannattaa sijoittaa ne lapset harrastukseen, jossa kuluu se 2-3 tuntia, niin saa vetää ihan mielensä mukaan siellä salilla.

Tyttärellä on 7 kertaa viikossa treenit á 2-3 tuntia ja mulla jää osa ajasta palautumiseenkin.

Ei tietysti kaikille sovi ja kolmen kanssa on vähän enemmän haasteita.
Joo mun poika pelaa jääkiekkoa (ja onneks lopetti sen ohessa olleen futiksen jo 3 vuotta sit) niin siinä oheiset + jää + cooldown ja joskus lenkki-sali-lenkki niin saa jopa ootella jos oma treeni kestää vaan 2-3 h. Ja tytär on kolmessa eri baletissa (thank god lopetti harmonikan soiton, tankotanssin, ilma-akron ja hevostalli-/ratsastushommat...) ja aloittaa syksyllä siinä kilpailemisen niin kylhän sitä reissuissa on vaan ja ainoastaan aikaa. Tietysti vaimo supporttaa ja aina supportannut mun voimanostoa 110 %. Mä hoidan kaikki kiekkotoimitsijahommat viikonloppuisin, ne häiritsee eniten treenejä (istut jäähallissa ittes palelluksiin/kankeeks).

Olihan se ihan raskasta aikaa kun lapset oli pieniä ja kumpikin sattui oleen huonounisia / allergiat selvisi vasta vähän vanhempana...

Ja ofkoorz, mulla on toinen autotalli kotisali vaikka käyn oikeellakin salisalilla. Säästää aikaakin joskus jos töissä / lasten läksyissä / ruuanlaitossa menee pitkäks ts. syödään AINA yhdessä (ja monesti olosuhteiden pakosta joutuu mennä täydellä masulla salille niin A7:n ts. Pioneerin 1/2" välein säädettävä pal v2 lever belt on aikas jees).

Kumpiki päivätöissä ollaan ja aikaa on saleilla ja juoksennella jne. kummallakin. 4 vuotta tehtiin kyl 6-tuntista päivää aikoinaan eli osittaisilla hoitovapailla oltiin, sillon oli kevyempää kyllä.

Ja ei siinä, ei selviäisi kolmen - varsinkaan pienen - lapsen kans tai sit niiden harrasteet kärsis (omien ohessa). Ainahan ne lapset tulee ensin ja omat hommat vasta sitte. Ja sanotaanko näin kauniisti, että jos ei ois lapsia niin musta olis voinut tullakin jotain, mutta ei jossitella ja enemmänhän sitä nauttii lastensa menestyksestä ja avaimista mitä ne liikunnallakin saavat elämäänsä varten.

Viimeksi muokattu:
Mitenkä muuten noihin toistomääriin kannattaisi suhtautua?

Esim. 4x 5 tai 5x 5 toiston sarjat, vs 3x 10 toiston sarjat?

Kun katsoo noita suosittuja treeniohjelmia niin niissä on eroja. Esim. Stronglifts on 5x 5 toistoa ja Arnoldin golden six on 3x 10 / 4x 10.

Yksilökohtaisia eroja varmaan löytyy, että mikä toimii parhaiten.

Jonkin aikaa oon jo treenannut ja kehitys on vähän hitaanlaista. :cigarbeye: Nyt taas tauon jälkeen mennään niin voisi ehkä muuttaa rutiinia jos vaikka edistystä rupeaisi löytymään. :comp:

Itse suhtaudun niin että mikä tuntuu parhaimmalta. Ehkä itsellä ajan mittaan tuollaiset alle kuuden sarjat on riskialttiimpia, isommat painot ja lyhyet sarjat niin todennäköisyys että liike ei ole ihan puhdas kasvaa, samalla kasvaa loukkaantumisen riski.

Mutta toisaalta kuten itse mainitsit, niin rutiinien vaihto saattaa tehdä kehitykselle hyvääkin. Eli lyhytaikainen isommat painot, vähemmän sarjoja voi buustata kehitystä. Tai toisinpäin, pidemmät todella fokusoidut sarjat.

Huomasin korona-aikana kun ei päässyt salille ja taloyhtiön sali oli aika kevyt, niin kun kunnolla kun fokusoi ja teki pidempiä sarjoja, niin sitten kun pääsi salille niin sarjapainot oli hyvin nousseet.

Kun katsoo noita suosittuja treeniohjelmia niin niissä on eroja. Esim. Stronglifts on 5x 5 toistoa ja Arnoldin golden six on 3x 10 / 4x 10.

Jonkin aikaa oon jo treenannut ja kehitys on vähän hitaanlaista. :cigarbeye: Nyt taas tauon jälkeen mennään niin voisi ehkä muuttaa rutiinia jos vaikka edistystä rupeaisi löytymään. :comp:
Jos tekee mieli erikseen tehdä jotain niin teen mahdollisesti 4 sarjaa mutta yleensä kolme, ja fiiliksen mukaan saatan jättää kahteen sarjaan kunhan sarjat tuntuvat jossain.

Tänään nostin penkin sarjapainon 90 kg tehden 10x70 + 6x90 + 5x90. Kyykyssä 8x80kg lämppärisarjan jälkeen 6x110 ja 6x110kg. esim. pystypunnerrus seisten käsipainolla toinen puoli kerrallaan tein vain 2 sarjaa 8 x 22,5kg ja samoin rintaprässisä vain kaksi 100 kg sarjaa. Kahta sarjaa tosin teen vain niissä liikkeissä joita ajattelen tekeväni kaksi kertaa viikossa, ja niissäkin yleensä se 3 sarjaa.

Käsittääkseni sillä montako toistoa sarjassa on, ei ole hirveää väliä sen suhteen montako sarjaa kannattaa tehdä. Itsellä tavoite aika puhtaasti voimassa ja lihas kasvaa minkä kasvaa siinä sivussa. Ja tykkään että kroppa on koko ajan käyttökunnossa eikä palautumassa, niin teen vähemmän sarjoja ja toistoja kuin moni muu varmaan. Ja vähemmän kuin itse tein vielä pari kuukautta sitten.

100kg penkki oli taannoin välitavoite mutta nyt ajattelin että jatkan sarjapainojen nostamista ja kokeilen ykkösmaksimeja vasta sitten kun uskon 120kg menevän penkissä ja 150 kyykyssä.

Viimeksi muokattu:

Maksimivoima n. 1-5, lihaskasvuun n. 5-15 (vaihteluväli 3-30) ja nopeusvoimaan n. 2-4 (vaihteluväli 1-6). Kestovoimaa esimerkiksi n. 10-30 toiston sarjoina ja lyhyemmillä palautuksilla.

Muistaen progressio, progressio ja progressio.

Kausiajattelu ja tavoitteet mukaan. Esim. eka rakennetaan tekemiselle peruspohja 3 kk ja sen päälle spesifimpää eli vaikka 2-4 kk maksimivoimaa ja sitten nopeusvoimaa / maksimivoimaa ts. hybridiä 2-4 kk ja taas alusta. Voi olla sen pari kautta vuodessa tai vaikka vaan yksikin esim. yhteensä 10-11 kk ja sit 1-2 kk huilia tms..

Välitavoitteet toki sit kans ja pohdinta+perustelut, että miksi tekee just niin ja just sitä. Ja sitten KUN tulee vastoinkäymisiä ja seiniä, niin pitää adaptoitua/modata/olla takataskussa esteisen selvittämisstrategiat. Ettei noin niin ku huvikseen vaan läpsytellä, vaikka kai sekin jotain auttaa.

Tuohon nyt muut jo vastasikin eri toistomäärien vaikutuksesta kehitysalueisiin. Ehkä omasta mielestä se olennaisin on kuitenkin se, että oli sarjojen toistomäärä mikä tahansa niin ne pari vikaa toistoa pitää tehdä failureen tai lähelle sitä, koska siellä tapahtuu se suurin kehitys. Paljon jää potentiaalia käyttämättä, jos tekee 3x6 sarjan, vaikka oikeasti jaksaisi tehdä 3x10. Aivan liian moni ei uskalla mennä sinne epämukavuusalueelle vaan lopettaa sarjan, kun alkaa vähän tuntua ikävältä ja josta juuri se paras kehitys alkaisi.

Jos hakee harjoittelulla ensisijaisesti voimaa, niin tuo jatkuvasti failureen meneminen on myrkkyä.
Jep, voimassa kannattaa jättää reserviin paukkuja, että on mistä kehittyä.

Aina jos vetää sata lasissa niin kehitys loppuu nopsaan.

Hermosto vaatii erilaiset palautumiset kun pieni rasvainen lihanpala.

Koettu on 😁

Jos hakee harjoittelulla ensisijaisesti voimaa, niin tuo jatkuvasti failureen meneminen on myrkkyä.
Totta. Tuossa ei taidettu sanoa mitä kehitystä ollaan hakemassa, voimaa vai lihasmassaa. Eli sen mukaan ohjelmat ja 3 sarjaa failureen on lihasmassan kannalta jo hyvä, mutta voiman kannalta voi tehdä just jotain 5x5 sarjoja.

Tuohon failureen niin en juuri koskaan treenaa sillei että paino jää turvarautoihin kiinni. Yleensä arvioin 0 tai 1 repin päähän sen perusteella miten hitaasti paino alkaa nousta. Esim 8 toistosta 5 menee samaa vauhtia ja varsinkin vika toisto nousee todella hitaasti ja raskaasti.

Mutta yleensä ottaen mulle ei ole niin tärkeää se että mikä on optimaalisin lihas kasvun tai voiman kannalta vaan se yksinkertaisesti nautin ja se on hauskeempaa että puristetaan se mikä irti lähtee ilman että loukkaantumisia tulee vaikka kyykyssä kaatumalla.

Tuohon nyt muut jo vastasikin eri toistomäärien vaikutuksesta kehitysalueisiin. Ehkä omasta mielestä se olennaisin on kuitenkin se, että oli sarjojen toistomäärä mikä tahansa niin ne pari vikaa toistoa pitää tehdä failureen tai lähelle sitä, koska siellä tapahtuu se suurin kehitys. Paljon jää potentiaalia käyttämättä, jos tekee 3x6 sarjan, vaikka oikeasti jaksaisi tehdä 3x10. Aivan liian moni ei uskalla mennä sinne epämukavuusalueelle vaan lopettaa sarjan, kun alkaa vähän tuntua ikävältä ja josta juuri se paras kehitys alkaisi.
Mun mielestä koko touhussa on kaikkein vaikeinta se, että tietää/oppii tietämään ja tuntemaan oman RPE-tason/RIR ts. kuinka tiukka se sarja oikeesti oli / montako toistoa jäi reserviin + ohjelmoimaan sen mukaan sopivat treenit ko. päivän kunnon mukaan säveltäen. Se riippuu paljon päivästäkin, mutta keskimäärin ihmiset jättää JOKA KERTA ihan hirveesti potentiaaliansa käyttämättä ja pysyvät mukavuusalueella. Esimerkiks koodataan vaikka samalla kännykkää naureskelleen ku tehään jotain reisivimpainta rauhaksiin tai höpötellään kaverin kans ku läpsytellään haukkaria ja saman tien ilmeenkään värähtämättä sarjan lopuksi juostaan pois -> ei muuten tasan osuta optimaaliselle ärsytysmäärälle. Mulle se vaati ainakin aikoinaan ulkopuolisessa valmennuksessa (JTO) oloa vuosikausien ajan, ts. koutsin oikeesti potkimaan perseelle, jotta se oma potentiaali saatiin edes suunnilleen selvitettyä.

Ja mitä isompi liike, niin sitä useemmin pysytään mukavuusalueella (ihminen on rakennettu välttelemään toki turhia rasituksia ja kroppa pyrkii aina kohti homeostaasia/laiskottelua), koska kyllähän joku kyykyn tekeminen oikeesti RPE9-10/RIR1-0 -tasolla on aika ikävää jos sarja on vaikka yhtään pidempi tai niitä ottais monta putkeen esim. amrap ja perään toinen amrap vaikka vähän pienemmällä painolla tjsp...

Keskimääräisellä mukavuushelppouspainotteisella salikävijällä on aika lailla kokeilematon (eikä koskaan tulla kokeilemaankaan, mikä tietysti ihan fine sekin) amrap-irtiottokyky vs. toinen ääripää täydellinen masokismi, missä kyykyn amrapin jälkeen pää roskiksessa puoli tuntia, jalat pystyssä taivasta kohti ja tarvitaan apujoukkoja ku hapottaa ja ahistaa niin törkeesti, että kuolee just siihen paikkaan jos joku ei tuuleta sulle lisähappea ja kisko lämppäreitä, kenkiä ja sukkia jalasta jne. ku nekin puristaa/ahistaa happokuolemassa.. Itte oon just överigrindaaja ja saan ikävä kyllä vedettyä pahasti överiksi, jos vaan väkisin tekee sopivalla asenteella ja sattuu sopivat kannustajat/motivaattorit/yllyttäjät. On tarvittu talutusapua kotiin tai siivooja/henkilökunta tullut kysymään "Ootko kunnossa?" tai puhjennut pintaverisuonta silmästä ja muutakin pahempaakin, mutta ei nyt niistä sen enempää kun ei ihan läheskään fiksuakaan/terveellistä touhut aina ole noinkaan päin överinä...

Kokeneemmalla (natu)treenaajalla ja jonkin näköisillä painoilla noi on tietysti sellaisia max "kerran kuussa" -juttuja isoissa moninivelliikkeissä (jos ei ole mitään vammoja päällänsä).

Pakko kertoo silti tuore esimerkki, että miten pirun paljon on korvien välistä kiinni. Reilu viikko sit sunnuntaina kun kyykkäilin niin joku ennalta koskaan tapaamaton/näkemätön ~30-vee urheilullinen naikkonen tuli siihen toiseen saliosioon (penkit eri paikassa/tilassa ku kyykkyräkit ja vetolavat jne.) kattelemaan kyykkyräkin lähelle ja kyykkysarjani päälle kysymään varmistamaan hänen penkkiään (oli su-aamuvarhain salilla lähinnä eläkeläisiä mun lisäksi). Menin sit sinne penkkipuolelle ja katoin hiljaa mielessäni, että ihan mukavat painot 65 kg lastattuna nostajan hoikkuuteen ja sukupuoleen nähden - eipä siinä, varmistamaan vaan ja sovittiin ennakkoon pelisäännöt, että en koske tankoon ennen ku lähtee selkeesti alaspäin tai on vähintäänkin kuolemaisillaan tms... Helposti tuli niin välitsemppasin kovaan ääneen, niin mimmi sai sitten 3 toistoa lisää. Lähin sit pois kun oli painot räkitetty ja sanottu että "olipa heleppoo" ja vastavuoroisesti "kiitoksia", mutta myöhemmin ko. nainen tuli sanomaan mulle kyykkypaikalle, että "oli tosi hyvä kun sä olit varmistamassa, oli tarkoitus yrittää ykkönen että meniskö nyt enkka, mutta kun olit varmistamassa ja tsemppasit niin sain 4 toistoa." Sekin siis luuli ihan liian vähiä itsestään ja edes vähän kun psyykkautui niin jopa helppoo ja kevyttä ts. enempiki ois kyllä tullut mutta räkitti 4:n jälkeen itte, mikä suotakoot noin kovan suorituksen jälkeen.

Totta. Tuossa ei taidettu sanoa mitä kehitystä ollaan hakemassa, voimaa vai lihasmassaa. Eli sen mukaan ohjelmat ja 3 sarjaa failureen on lihasmassan kannalta jo hyvä, mutta voiman kannalta voi tehdä just jotain 5x5 sarjoja.
Eikä sanottu tai kerrottu ollaanko plussakaloreilla vai minuskaloreilla. Aivan turha alkaa vetämään failureen yhtään mitään jos ollaan rajusti minuskaloreilla.

Eikä sanottu tai kerrottu ollaanko plussakaloreilla vai minuskaloreilla. Aivan turha alkaa vetämään failureen yhtään mitään jos ollaan rajusti minuskaloreilla.
Miten kalorit vaikuttaa tähän? Tai miksi ei saisi vetää failureen miinuskaloreilla?

Miten kalorit vaikuttaa tähän? Tai miksi ei saisi vetää failureen miinuskaloreilla?
failure -treeni aiheuttaa suhteettoman paljon väsymystä suhteessa saatavaan lisähyötyyn, etenkin isoissa moninivelliikkeissä. Sinä toki voit ja saat paukuttaa aivan mielesi mukaan. Paskimmassa tilanteessa se failuresta aiheutuva mahdollinen lisäväsymys on jo omiaan estämään tuon failuren kautta saavutettavan lisähyödyn. Ihan tutkitusti. ja jos tuota hommaa jatkaa pitkään, eli tehdään failuresta säännöllinen normi, niin hermosto menee aika pahasti solmuun.

Viimeksi muokattu:
failure -treeni aiheuttaa suhteettoman paljon väsymystä suhteessa saatavaan lisähyötyyn, etenkin isoissa moninivelliikkeissä. Sinä toki voit paukuttaa aivan mielesi mukaan. Paskimmassa tilanteessa se failuresta aiheutuva mahdollinen lisäväsymys on jo omiaan estämään tuon failuren kautta saavutettavan lisähyödyn. Ihan tutkitusti.
En nyt oikein ymmärrä mistä tämän asenteesi kaivat toisia kirjoittajia kohtaan, kun joku yrittää kysyä lisätietoa :confused:

Käsipaino vinopenkki neutraalilla otteella korvannut itselläni muut penkit täysin. Voi vedellä vaikka kuinka loppuun asti isoilla painoilla ilman että tulee kipuja ja tosiaan hyvin käy rintaan ja ylhäältä asti.
Käsipainoilla sekin etu että vahvistuu tukilihakset paremmin ja tulee kummallekkin kädelle sama rasitus eli ei voi vahvemmalla kädellä autta heikompaa ja siten jatkaa toispuoleisella voimalla.

Viimeksi muokattu:
Mistä halvimmat heraprotskut. On kyllä hinnat räjähtäneet lähivuosina ja hinta näkyy olevan vain ylöspäin menossa

Mistä halvimmat heraprotskut. On kyllä hinnat räjähtäneet lähivuosina ja hinta näkyy olevan vain ylöspäin menossa
Ite ostanu fitnesstukku /starnutrition 4x1kg tarjouksia noin 80e satsi kuljetuksineen, välillä saa jonku d-vitamiinipurkin kylkiäiseks. Belgian choco kandee ainaki testaa ja double rich kans uppoo hyvin.

Jos hintaa haluu alas nii määrissä kannattaa ostaa kuten melkee mitä tahansa tuotetta.

Veli veti kans joskus junnuna mave-enkan hyvinkin kosteen illan päätteeksi farkuilla sukkasillaan ja pötkötti aamulla autotallin nostolavalla sikiöasennossa ja magnesiumrasia oli vieressä piripintaan oksennuksessa. Varmasti pikku huikka lievittää jännitystä ja vähän isompi huikka vähän isompiakin psyykkisiä rajoittimia.

Aspiriinia otan monesti lihasjumeihin nukkumaan mennessä, sehän löysää ikävän krampinkin yön aikana tosi hyvin. Tottuneelle kokonainen Aspirin cardio ja tottumattomammalle puolikas, kokonainen voi löysätä lihaksia ns. liikaakin.

Sitten tosta miten lujaa ihmiset treenaa, niin tuntuu että salillakäymisestä on viimeisen 20 vuoden aikana tullut sen verran kasuaalimpaa ja trendikkäämpääkin hommaa että siellä käy junnut välillä kuuntelemassa Spotifyta ja juttelemassa. Osa räppää kovaan ääneen mukana ja välillä kilisee parin levyn pakka jossain laitteessa. Onhan se terveempää ajankäyttöä kuin pussikaljoittelu, vaikkei suurta hyötyä tuotakaan.

Suurimmasta osasta kävijöitä näkee kauas, ettei heillä ole mitään käsitystä mikä voisi olla heidän maksimivoimatasonsa ja näin he eivät tietenkään voi myöskään laskea niistä maksimeistaan prosentteja. Kaikki kehittävät harjoitusohjelmat perustuvat prosenttilaskentaan.

Ryhmäliikuntaohjaajat ja PT:t voivat olla tässä jopa käänne huonompaan, sillä osa heistä tuntuu suhtautuvan voimailuun pelkkänä kalorien polttona kuin johonkin zumbaan tai lenkkeilyyn. Ohjatuissa ryhmissä näkee tehtävän jotain rinnallevetoakin 7-12 toiston sarjoissa, ilmeisesti vain koska se on heidän mielestään hyvältä kuulostava sarjapituus liikkeeseen kuin liikkeeseen. Repesin nauruun, kun kuulin PT:n antaneen eräälle ohjeeksi tehdä kaikkia liikkeitä 1-2 sarjaa ja vaihtaa liikettä. Liikkeitä oli yhteensä about 10 ja jokaisella salikäynnillä toistettiin samat liikkeet. Ei ihme ettei osa saa mieleisiään tuloksia ja lopettavat kesken.

Kyllähän salihommissa näkyy paljon se, että ihmisillä ei ole tietoa, halua eikä pitkäjänteisyyttä kehittyä salihommissa - kuten ei oikeastaan missään muissakaan hommissa. Eniten myy kaikki: "tee 8viikkoa 10min 2x viikossa jotain pilates-tason jumppaa ja olet rantakunnossa"-ohjelmat. PT:t on kirjekurssit käyneitä (monesti, ei kaikki) ja vaikka netti olis pullollaan valmiita hyviä ohjelmia niin sieltä roskan seasta helposti se aloittelija kuitenkin ottaa sen helpon ja kivan ohjelman sen oikeasti hyvän ohjelman sijasta.

Ja onhan se kivempaa kun ei tartte täristä sarjan jälkeen tai puhkua ääneen kesken sarjan. Parempi kun ei tartte suihkuunkaan mennä treenin jälkeen tai meikit leviä turhaan. Työpaikan salilla näkee samoja naamoja, 15vuotta kun olen siellä käynyt niin siellä on grindailtu 3x viikossa todella säännöllisesti. Mutta sellaista leppoisaa puuhastelua, että käytännössä niihin tuloksiin pääsis vaikka lopettais salin ja palais takas ja tekis 1-2kk treenijakson. Mikäs minä olen sanomaan kenenkään ajankäytöstä, mutta itellä ei ainakaan riittäis into ja aika siihen, että käyn vain salilla sen takia, että saan itselleni ja ehkä muillekin kertoa "käyväni salilla" vaan kyllä kaikessa tekemisessä pitäis olla jokin focus ja kehityskaari - tai en kävis ollenkaan.

Mites sitten jos se on kuntouttavaa toimintaa? Ei sitä vaan oikein voi vetää mitään johtopäätöksiä miten kukanenkin tekee/treenaa. Vaikka en itse tee täysillä niin näyttää että selkäkivut ovat lähteneet, eli salista on hyötyä vaikka sielä vaan käsiäheiluttelis :)

Lisäksi vaivaa olkapää ja kyynärpää niin ei voi oikein maksimia riuhtoa.

Pitäs tässä koittaa keksiä miten tälläisenä vaivaisukkona reenailis.

Mites sitten jos se on kuntouttavaa toimintaa? Ei sitä vaan oikein voi vetää mitään johtopäätöksiä miten kukanenkin tekee/treenaa. Vaikka en itse tee täysillä niin näyttää että selkäkivut ovat lähteneet, eli salista on hyötyä vaikka sielä vaan käsiäheiluttelis :)

Toki toki, mutta kyllä noista "rennosti chillaten" treenaajista suurin osa ei ole siellä ns. kuntouttavasti treenaamassa, varsinkaan 15vuotta putkeen. Mutta jokaisen tilanne on tietenkin yksilöllinen.

Itse osun varmaan just tuohon yllä mainittuun kuvaukseen, tullut viimeiset vuodet käytyä salilla juoksemisen ohella ilman suurempia tavoitteita kummassakaan. Toki liikevalikoima perusliikkeitä (kyykky,mave,leuat,pystäri,penkki) mutta eipä oo failureen tai erityisen järkevästi tullut tehtyä ja ennätyksetkin on varmaan 10 vuotta sitten tehty vaikka ikää 32v eli ihan hyvin voisi nytkin niitä paukutella.

Suurin syy on ollut se, että jos jättää voimaharjoittelun pois yllättävän lyhyeksikin aikaa, alkaa oireilemaan hartijat selkä jne. istumatyöstä joka taas johtaa päänsärkyihin sun muihin vaivoihin.

Onnistuin jotenkin hankkimaan olkapäävaivan alkuvuodesta, mitä fyssari epäili kiertäjäkalvosinoireyhtymäksi ja ei pysty tekemään takakyykkyä eikä pystypunnerrusta ilman kovaa kipua niin olen nyt pari-kolme kuukautta käynyt hyrox-tunnilla 2-3 kertaa viikossa ja tuntuu etten ole ollut näin hyvässä kunnossa vuosiin.
Oli kyllä aluksi aika shokkihoitoa kun en ole käynyt edes missään ryhmäliikunnassa ikinä ennen saati tehnyt noin korkean intensiteetin harjoitteita poislukien silloin tällöin jotain satunnaisia juoksuvetoja, mutta nyt pystyy vetämään jo ihan eri tasolla kun alussa.

Mites sitten jos se on kuntouttavaa toimintaa?
Salilla yks seittemänkymppinen pappa, jolla on tekonivelet polvissa. Ennen niitä teki prässiä 600 kg lastatuna, jaloissa polvilämpät ja niiden päällä polvisiteet, liike tietysti max 5 cm nytkytyksiä. Sanoi "kuntouttavansa selkää" vaikken ees kysyny. Tahtoo sanoo, et vituralleen menee usein ne "kuntoutuksetkin" ku nekin vaatii oikeesti sitä riittävän isoa ärsytystä ts. pitkiä ikäviä sarjoja.

Jos joku kysyy multa et mikä treeneissä tavoitteena niin vastaan aina "hengissä pysyminen". Eiks se niin mee et mitä kovempi kyykky, sitä kauemmin vanhana pääsee sängystä todennäköisesti ylös? :D Ja jos on jalat tai selkä paskana niin penkataan tai dipataan tai vedetään kaiteesta ittensä sängystä -> hyvä tehä vetäviäkin jne... Liskokävely on kans hyödyllistä niin tulee raahautumislihaksia.

Kuulun itsekin joukkoon joka ei mitään erityisen tarkkaa suunnitelmaa treenaamisessa noudata ts. ohjelmat elää omaa elämäänsä omia aikojaan. Toki siellä on alla jonkinlainen runko minkä puitteissa menen. Oon kokenut että omaan suorittavaan luonteeseen sopii paremmin, ettei sali ole ihan niin tarkkaan skriptattu vaikka kyllä niitäkin aikoja tulee ja menee kun napsahtaa joku optimointivaihde päälle ja sitten alkaa kyrpimään koko homma ja sitten taas löysemmin rantein eteenpäin.
Tuloksia tullut ihan kiitettävästi, kun elopaino heiluu 184cm pitkänä 100kg:n paremmalla puolella(102 kg :D) kunhan muistaa syödä kunnolla. En todellakaan ole missään erityisen tikissä kunnossa. Rasvaprosentti lienee 15-20, mikä on omaan silmään miellyttävin ja helpoiten ylläpidettävä. Jos tuota ravintopuolta lähtee liikaa tökkimään tulee syömiseen häiriökäyttäytymistä, treenit lähtee laskusuhdanteeseen ja motivaatio häviää. "Just trying to hit my protein" on yleensä syömisen ohjeena, enkä kiellä itseltäni mitään.

Nyt kesää kohden taas kevennän treeniä, eli muokkaan treenit enemmän yksijakoiseksi kun ei millään muotoa innnosta mikään jalkapäivä kun on aamusta iltaan kuuma jo muutenkin, eikä sen puoleen tuo ruokakaan ihan samoin maistu, niin saa enemmän lepopäiviä kompensoimaan. Syksyllä kunhan palautuu lämpökuormasta niin isommalla energialla eteenpäin.

Kuntouttava on kuntouttavaa, hyvä se käsienheiluttelukin on jos siihen on itse tyytyväinen. Musta tuntuu, että siellä salilla on 80% ihmisiä jotka eivät koskaan tule kehittymään. Niitä kaikkia en oleta kuntouttajiksi:D Itsekin palasin salille selän kuntouttamiseksi istumatyön harmeista.

Vaivaisukollekin mun ohjeet olisi kartoittaa ne omat voimatasot ja alkaa niiden raameissa vahvistamaan paikkoja eli suunnitelmallisesti treenaamaan eri lihasryhmiä kehittävillä prosenttialueilla. Mitä enemmän vaivoja, sitä enemmän siinä kehon vahvistamisessa voi olla voitettavaa. Sitten jos olkapää tai kyynärpää rajoittaa, sitä kuormittavaa liikettä tehdään kevyemmin tai ei lainkaan riippuen vaivan laadusta (vaiva voi tarkoittaa vaikka nivelrikkoa). Niille lihasryhmille voi sitten tehdä kevyttä ylläpitävää/kuntouttavaa ja itse tekisin muille lihasryhmille kehittävämpää treeniä;)

• Tykkää
Reactions: Vee

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom