Kuivaliha / Jerky / Suolaliha

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 593
Oikeastaan tärkein ketju mitä jäin kaipaamaan, joten laitetaan ohje tännekin:

"
Frissyn kuivaliharesepti (hiottu versio):

n. 1kg Naudan sisäpaistia (kannattaa ottaa KUNNOLLISTA ja unohtaa se 9,90e/kg malli, siinä on liikaa rasvaa joka tekee lihasta "epämieluisan pehmeetä ja sitkeää". Leikkaa liha ohuiksi pihveiksi POIKITTAIN (ei lihassyiden muikaisesti), jotta maku tarttuu paremmin. Riittää kun leikkaa n. 1-1,5cm paksuisiksi (voi pyytää lihatiskiä leikkaamaan...). Kannattaa heti leikellä kaikki "roska" pois, koska roskat ei kuivu.

Marinadi:
0.6 dl Kikkoman soijakastiketta
2 rkl Worcestershire kastike
2 rkl Nestemäinen savuaromi (kannattaa olla varovainen annostelun kanssa...)
2 rkl hunajaa (voi käyttää ruskeaa sokeria, maku käytännössä sama)
2 tl merisuolaa (laavasuola/musta suola on parasta)
1tl mustapippuria (hienoa jauhetta, ei rouhetta)
1tl valkosipulijauhetta
1tl sipulijauhetta
1tl paprikajauhetta
1kpl limen mehut (TÄRKEÄ!!!)

Marinadi pussiin (maustaa lihan tasaisemmin) ja kunnon pussin puristelu, että sokeri/hunaja sekoittuu kunnolla ja lihat perään. Pyörittele kunnes kaikki on sekaisin. Sitten vain jääkaappiin yön yli (n. 8h). Kannattaa vähän väliä käännella ja puristella pussia, että kaikki kohdat maustuu. Purkissa kun tekee niin maut valuu pohjalle ja lihat pakkaantuu. Ei marinoi tasaisesti.

Itse olen käyttänyt Kikkomannin soijaa, mutta nyt on tuossa itsellä jotain vähän eksoottisempaa odottamassa. Pelkkä teryaki maistui liian makealle, mutta mixi oli ihan ok (puhdas kikkoman silti parempaa). Merisuolan tilalla voi käyttää normaaliakin suolaa. Jos sattumoisin omistaa laavasuolaa (mustaa suolaa) niin se on parasta Liquid smokea olen käyttänyt pelkästään Reesen, mutta nyt on kolme poppamiehen savua odottamassa... Lime on sitten julmetun tärkeä, koska se mureuttaa lihan. Sitruuna/kiivi yms. pitäisi kanssa toimia. Jos haluaa vähän rankempaa niin voi pistää tuplat sipulimausteita, mutta ei ollut omaan makuun. Jotkut kaverit tosin ihannoi sitä mallia.

Noh, sitten alkaa hauska osuus. Ota kunnon lihatukki (toivon mukaan...) ja levitä sen päälle elmukelmua. Otat lihaa ja pistät sen kelmun päälle ja sitten toinen kelmu vielä lihan päälle (itse pistän toisen päädyn kelmusta tukin alle ja taitan aina rullan sitten lihojen päälle). Sitten kun liha on kelmujen välissä niin hakkaat lihanuijalla ne ohueksi. Elmukelmu estää, että marinaadit lennä pitkin keittiötä (tekee silti, joten ympäristön suojaaminen on kannattavaa...). Sitten kun kaikki on nuijittu niin kannattaa leikellä vielä ylimääräiset roskat pois ja muutenkin leikellä lihat kapeammiksi, että ne kuivuu kunnolla. Helpompi kuivattaa kun ovat jotain 3-5cm leveitä. Nuijaa kannattaa sit käyttää aika hyvin. Kyl sen sitten huomaa kun tulee sopivan ohutta. Kuivuu nopeammin ja olen huomannut, että ovat miltein parempia kuin edes vähän "jerkymmät".

Kasvikuivuriin lihat (itsellä OBH Nordican malli 49e johon menee jotain 1,1kg lihaa kerralla). Vaihtele tasoja tunnin välein ja n. 6-8h päästä pitäisi olla valmista.

Hyvä tapa testata on ottaa palanen. Antaa sen jäähtyä ja taittaa se. Sen pitää murtua, mutta ei pidä mennä poikki. Valmista. Jos pinta on "märkää" niin se johtuu rasvasta ja se ei kuivu ikinä. Kun maistaa palasta missä ei ole rasvaa ja sellaista jossa on niin tajuatte ostaa sellaista lihaa, missä ei ole rasvaa

Säilöntä kannattaa tehdä siten, että pistää johonkin astiaan talouspaperia ja pistää lihaa kerroksittain (paperi + liha + paperi + liha jne). Papru kannattaa vaihtaa kun näkee, että siinä on rasvaa. Sitten vaan viileään, kuivaan, pimeään paikkaan. Säilyy kuukauden. Jääkaappin kun pistää niin maku vähän muuttuu ja ei ole niin hyvää. Itse en enää ainakaan sinne pistä. Kyl nuo kuukaudessa syö....


EDIT: Olen huomannut, että jos tekee yli 1kg (1,2 esim) niin kannattaa tuplata soija. Samaten jos haluaa luopua hakkaamisesta niin voi leikellä 1x1cm tankoja, mutta tuplata limet ja antaa marinoitua kaksi päivää. Silloin tulee suurin piirtein samanlaista ilman hakkaamista. Erilaista, mutta ihan hyvää.
"

Itsellä käytössä Lexa kasvikuivuri, huomannut että noin 1½ kg mötikkä kalvotonta sisäfilettä tai vastaavaa (nautaa, sikaa, hevosta tms). Lykkää hetkeksi pakkaseen ja sitten siivuttaa (helpompi käsitellä hieman jäisenä) noin 1x1cm tankoja. Muuten sama ohje mutta 2kpl limeä ja antaa olla muutaman yön (kääntää aamusta ja illasta lihapussin) sitten kuivaa niin hyvää tulee.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Kasvikuivuriin lihat (itsellä OBH Nordican malli 49e johon menee jotain 1,1kg lihaa kerralla). Vaihtele tasoja tunnin välein ja n. 6-8h päästä pitäisi olla valmista.

Hyvä tapa testata on ottaa palanen. Antaa sen jäähtyä ja taittaa se. Sen pitää murtua, mutta ei pidä mennä poikki. Valmista. Jos pinta on "märkää" niin se johtuu rasvasta ja se ei kuivu ikinä. Kun maistaa palasta missä ei ole rasvaa ja sellaista jossa on niin tajuatte ostaa sellaista lihaa, missä ei ole rasvaa
Nyt on pakko huutaa pyhäinhäväistys ja kaikki muut vastaavat.
Jerky tehdään kuivattamalla liha, mitä kylmemmässä ja kuivemmassa sen parempi - lämpö kypsyttää lihaa, mikä ei ole toivottavaa missään nimessä.
(okei, itsekin pistän uunissa kuivatessani sinne lämpöä sen verran, että lämpöero huoneenlämmön kanssa saa ilman kiertämään (ei ole kiertoilmauuni tms) osittain avonaisesta luukusta paremmin, mutta ulkomuistista ei ole ikinä edes yli 40C mittarin mukaan)

Parastahan olisi hankkia iso tuuletin, ja latoa siihen vaikka liesituulettimen filttereitä, joihin lyödään myös lihat, ja sitten ulos pakkaseen hurisemaan (melkein suoraan lainattu good eatsista tjsp)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 593
Lisätään nyt sitten ihan aito, oikea ja suomessa (ehkä vieläkin) käytössä ollut ohje;

"
Itse metsästettyä hirven /poron lihaa:

Ruho teurastetaan, sisälmykset poistetaan, liha leikataan noin puolikiloisiksi pitkähköiksi palasiksi, suolataan ja kuivataan kevättalvella maalis-huhtikuussa. Joidenkin harrastajien mukaan liha tulee kuivata eteläseinustalla auringossa, mutta toisten mukaan oikea kuivauspaikka on pohjoisseinällä, jossa aurinko ei pääse lämmittämään tummaa lihaa liiaksi, sillä jos liha saa liikaa lämpöä, se pilaantuu. Liha tulee suojata verkolla siten, että linnut ja muut eläimet eivät pääse lihaan käsiksi.

Ajankohta on tärkeä: prosessin onnistuminen vaatii päiviä, joiden lämpötila on yli sulamispisteen, ja öitä, jolloin lämpötila laskee alle jäätymispisteen. Liian lämpimällä säällä liha mätänee, ja liian kylmällä säällä jäätynyt liha keloutuu. Kevättalvella ei myöskään ole liikkeellä hyönteisiä, jotka laskisivat munia riippumassa olevaan lihaan.
"

Itse (hieman häveten nykyistä teknologiaa sekä aikakautta) myönnän että a) en ole lihojani itse kaatanut, teurastanut tai edes pakannut + b) asun sellaisessa paikassa missä en vain voi talon seinustalle eläintä nylkeä ja alkaa ruhoa käsitellä saati perinteisellä tavalla alkaa lihaa kuivaamaan sekä säilömään.

Siksi olen tyytynyt ylläolevaan ohjeeseen vaikka Ylläpidon jäsen onkin täysin oikeassa ja sinänsä vuositunhansia vanhoja tapoja olen näin karseasti laiminlyönyt. On tuo silti ihan syötävää eikä kuivaamisessa mene useita vuorokausia samalla toivoen että säässä ei tule suuria muutoksia tai naapuri tee valitusta (kissa tai suurempi peto tule ja syö parempiin suihin).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Siksi olen tyytynyt ylläolevaan ohjeeseen vaikka Ylläpidon jäsen onkin täysin oikeassa ja sinänsä vuositunhansia vanhoja tapoja olen näin karseasti laiminlyönyt. On tuo silti ihan syötävää eikä kuivaamisessa mene useita vuorokausia samalla toivoen että säässä ei tule suuria muutoksia tai naapuri tee valitusta (kissa tai suurempi peto tule ja syö parempiin suihin).
Tuolla omalla metodilla jää kuivausaika helposti alle vuorokauteen jo, jos sinne heittäisi jonkun tuulettimen veikkaisin että 12 tuntia riittäisi helposti
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
999
Nousee vesi kielelle pelkästään ketjun lukemisesta. Varmaan pakko yrittää itsekin tehdä jerkyä ensimmäistä kertaa itse, viimeistään tulevana viikonloppuna.

Kasviskuivuria en omista, mutta ilmeisesti ihan uunillakin voi hoitaa kuivauksen? Miten homma toimii ihan tarkalleen sillä? Täytyykö lihoja käännellä aika ajoin ja jos kyllä niin kuinka useasti? Tulisiko niiden roikkua vapaasti esimerkiksi uuniritilästä vai ennemminkin levätä jonkun tukin päällä? Kaotik puhui vain lämpöeron luomisesta huoneenlämpöön, riittääkö siis todella vaikka 30 astetta lämpötilaksi?

Viimeinen ja kenties tärkein kysymys, eli mikä on sen lihan nimi englanniksi, mitä tähän tarkoitukseen suositellaan käytettäväksi? Asun englantia puhuvassa maassa ja vaikka kieli muuten ihan hallussa onkin, en valitettavasti tiedä mikä on sisäpaisti englanniksi. Google Translate tarjoaa sirloinia, jonka olen kuvitellut tarkoittavan ulkofilettä?

Näihin jos joku jaksaa vastailla, niin laitan viikonloppuna työn alle ja voin postata sitten kuviakin projektista. Paljonkos muuten tuollaisesta kilosta kuivuu valmista lihaa? Ne kaupan 50g jerkypussit katoavat parilla suupalalla, joten lienee parempi tehdä kerralla kunnon satsi..
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Nousee vesi kielelle pelkästään ketjun lukemisesta. Varmaan pakko yrittää itsekin tehdä jerkyä ensimmäistä kertaa itse, viimeistään tulevana viikonloppuna.

Kasviskuivuria en omista, mutta ilmeisesti ihan uunillakin voi hoitaa kuivauksen? Miten homma toimii ihan tarkalleen sillä? Täytyykö lihoja käännellä aika ajoin ja jos kyllä niin kuinka useasti? Tulisiko niiden roikkua vapaasti esimerkiksi uuniritilästä vai ennemminkin levätä jonkun tukin päällä? Kaotik puhui vain lämpöeron luomisesta huoneenlämpöön, riittääkö siis todella vaikka 30 astetta lämpötilaksi?

Viimeinen ja kenties tärkein kysymys, eli mikä on sen lihan nimi englanniksi, mitä tähän tarkoitukseen suositellaan käytettäväksi? Asun englantia puhuvassa maassa ja vaikka kieli muuten ihan hallussa onkin, en valitettavasti tiedä mikä on sisäpaisti englanniksi. Google Translate tarjoaa sirloinia, jonka olen kuvitellut tarkoittavan ulkofilettä?

Näihin jos joku jaksaa vastailla, niin laitan viikonloppuna työn alle ja voin postata sitten kuviakin projektista. Paljonkos muuten tuollaisesta kilosta kuivuu valmista lihaa? Ne kaupan 50g jerkypussit katoavat parilla suupalalla, joten lienee parempi tehdä kerralla kunnon satsi..
Olen itse pistänyt ne aina roikkumaan ritilästä grilli- tai coctailtikuilla. En tiedä onko sillä lämpötilalla mitään oikeaa vaikutusta ilmankiertoon, mutta olen uskotellut itselleni sen - oleellisinta on kuitenkin ettei liha lähde kypsymään lämmöstä

edit:
Joku ruokasanasto tarjosi tällaisia:
topside roast, top round roast, inside roast

Myös muut osat lihasta käyvät tietenkin, jotkut paremmin jotkut huonommin, en itse osaa sanoa kuinka isoja eroja niissä on, mutta kalvottomia saisivat olla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
27
Kyllä suomalaisesta porosta tulee parasta kuivalihaa. Pakkasessa on odottelemassa 20 poronsydäntä kevään kuivauskelejä :eat:Vielä olis kyllä edelliskeväisiäkin syömättä, pitää vissiin alkaa ahkeroimaan...
Tosin possun fileestäkin tulee tosi hyvää, kun kuivattaa samalla lailla kuin poron sydämetkin.
 

Steakki

tymä
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
310
Nyt on pakko huutaa pyhäinhäväistys ja kaikki muut vastaavat.
Jerky tehdään kuivattamalla liha, mitä kylmemmässä ja kuivemmassa sen parempi - lämpö kypsyttää lihaa, mikä ei ole toivottavaa missään nimessä.
(okei, itsekin pistän uunissa kuivatessani sinne lämpöä sen verran, että lämpöero huoneenlämmön kanssa saa ilman kiertämään (ei ole kiertoilmauuni tms) osittain avonaisesta luukusta paremmin, mutta ulkomuistista ei ole ikinä edes yli 40C mittarin mukaan)

Parastahan olisi hankkia iso tuuletin, ja latoa siihen vaikka liesituulettimen filttereitä, joihin lyödään myös lihat, ja sitten ulos pakkaseen hurisemaan (melkein suoraan lainattu good eatsista tjsp)
Itsehän en syö kuin perinteisesti valmistettua kuivalihaa eli suolattua ja ulkona seinustalla kuivattua.:think:
Toisaalta kaikille tämä ei ole mahdollista, mutta itse saan hankittua perinteisesti kuivattua poronlihaa likimain ilmaiseksi niin ei tarvitse tyytyä muuhun.:kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
161
Kannattaa liittyä Kunden kuivaliha-nimiseen ryhmään fb:ssä, muitakin lihansäilömisjuttuja, kuten metvurstien yms tekoa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
40
Juuh, olishan se kivaa jos olisi tilaa. Itsellä kuivalihan tekoon palttiarallaa se leikkuulauta + kasvikuivurin tila :D

Ps. saa niitä kuivureita ilman lämpöäkin.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Jees toista vuotta tulee seinäkuivaa tehtyä. Seinälle meni viime vuonna erinäisiä osia porosta, sydämiä sekä lehmän että poron ja naudan kulmapaistia. About 20kg meni ja oli ennen syksyä jo syöty.

Tänä vuonna arvelin empiirisesti testata onko miten isoa vaikutusta millon niitä seinille heittelee. Nyt kuitenki pakkaset on jo täälläpäin hyvät, toki aurinkoa yms. jää uupumaan. No, koestetaan 10kg ja katotaan mitö käy.

Arvelin myös kokeilla ihan sankkokuivas, eli suolaa ja lihoja sankkoon kerroksittain ja pihavarastoon. On kai ne vanhat tollastakin syöneet, katotaan mitä tulee
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 492
Tuota otsikkoa voisi hieman korjata(siis lisätä myös tuo Jerky). Hieman alkupostausta lukiessa tuli ihan pyhäinhäväistys mieleen: kuivaliha Suomessa on vesisuolaliuotettua/tönkkösuolattua lihaa, joka kuivataan keväällä ulkoilmassa. Jerky nyt on myös kuivattua lihaa, mutta valmistustavat ovat täysin eriävät ja sekaannuksien välttämiseksi olisi hyvä mainita Jerky, sekä "perinteinen" kuivaliha erikseen. En ota kantaa pitäisikö kummallakin olla oma topiikki, mutta eihän näillä ole kovinpaljoa yhteneväisyyksiä, kuin lopputulos. Tykkään molemmista, toki jos valita pitää on kuivaliha ainoa oikea ;) Heitetään vielä pientä deraillausta: mitä mieltä suolalihasta(suolauksella "kypsytettyä" lihaa)? Maku on todella hyvää, mutta hyvin tarkka käytetyn materiaalin osalta(ei saisi olla pahemmin kalvoja, jänteitä tai muuta ylimääräistä).
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 593
Otsikkoa muokattu, nyt muotoa:
Kuivaliha / Jerky / Suolaliha
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 537
Hirven ja poronlihoista tehty kuivaliha on ollut parasta mitä koskaan saanut. Ise asun kerrostalossa niin olen tehnyt vain pieniä määriä kerrallaan kiertoilmauunissani. Jos ei saa tai raahi ostaa poronlihaa tai riistalihaa niin nauta tai hevonen on ok tuohon myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Oikaisin marinadin ja "leivitin" lihat lautasella jossa mausteita maun mukaan.
Siitä suoraan kuivuriín ja tuli " ihan vitun hyvää" :)

...kannattaa kokeilla

-AP-
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
En viitsi alkaa itse tekemään joten onko kenelläkään kokemuksia netistä mistä saisi hyvää ja halvemmalla kuin perus marketin hinnat?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 593
En viitsi alkaa itse tekemään joten onko kenelläkään kokemuksia netistä mistä saisi hyvää ja halvemmalla kuin perus marketin hinnat?
Tässä olisi esim. 5kg laatikko 223,75€ (sisältäen useita erilaisia makuja sekä vaihtoehtoja)
All in! -boksi (Täysi laidallinen kuivalihaa) - Kuivaliha.com - Beef Jerky verkkokauppa

Suomessa hinta ns. perusmarketissa on yleensä se noin 99€+ /kg joten nopeasti laskien tuo tulisi maksamaan noin 45€, tai ainakin alle 50€/kg.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Kuivalihakundi Tätä on pitänyt kokeilla mutta en ole vielä saanut aikaiseksi tilata. Halvimmillaan kilohinta on 64,90e, tarjolla tulisien vaihtoehtojen lisäksi myös kanasta ja possusta tehtyjä jerkyjä.

Kummasti nousi vesi kielelle kun alkoi muistella Lucasin nagajerkyä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
En viitsi alkaa itse tekemään joten onko kenelläkään kokemuksia netistä mistä saisi hyvää ja halvemmalla kuin perus marketin hinnat?
Lidl Flyer

Testasin äsken jokaista makua.

Honey BBQ - enemmän makea kuin BBQ, lempeä ja pehmoinen maku
Hot Spicy - ei tämä oikeasti mikää hot ole, aavistus kuitenkin originalia "tiukempi", hyvä
Original - häviää Kuivalihakundin tai ehkä markettienkin lihojen mauille, mutta voittaa hinnassa ja selvästi. Ei läheskään niin kuivaa mitä olisin olettanut paketista otettuna suoraan, erittäin syötävää silti

Pitää hamstrata noita jonkun verran kaappiin, sen verta alhainen tuo kilohinta vaikka maut eivät olekaan markkinoiden parhaita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Lidl Flyer

Testasin äsken jokaista makua.

Honey BBQ - enemmän makea kuin BBQ, lempeä ja pehmoinen maku
Hot Spicy - ei tämä oikeasti mikää hot ole, aavistus kuitenkin originalia "tiukempi", hyvä
Original - häviää Kuivalihakundin tai ehkä markettienkin lihojen mauille, mutta voittaa hinnassa ja selvästi. Ei läheskään niin kuivaa mitä olisin olettanut paketista otettuna suoraan, erittäin syötävää silti

Pitää hamstrata noita jonkun verran kaappiin, sen verta alhainen tuo kilohinta vaikka maut eivät olekaan markkinoiden parhaita.
Kiitos tästä vinkistä! Kävin paikallisessa Lidlissä hakemassa 10 pussia kokeiluun.

Melkoista hämmennystä aiheutti kun en myymälästä löytänyt kuivalihoja ollenkaan(sokea minä), niin henkilökunnalta kyseessä vasta kolmas myyjä tiesi ylipäätään mitä on kuivaliha saati mistä sitä löytyy. "Öö siis tarkotaks sä niinku pulledporkkii " :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 574
Hei onks muuten kukaan teistä kokeillut Lidlin niitä rubmaustepussukoita jerkyn maustamisessa? Itselle eksyi jokin "perus" ja bbq-versio ostoskoriin niin tuumailin tekisikö niillä tuossa käytössä mitään?

Kuivuri on jo ostettuna, enää puuttuu liha, rubi ja aika :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Biltongia tulossa reilun kilon yhteensä kuivaamatta, huomenna sitten kuivamaan muutamaksi päiväksi:

Sisäpaisti hautumassa:
DSC_2404.JPG

Ulkofileet:
DSC_2410 (1).JPG
Ulkofileet mausteiden kanssa:
DSC_2416.JPG

DSC_2412.JPG

DSC_2415.JPG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Kuivalihakundin tuotteet on ihan helvetin hyviä. Olen parilla messulla törmännyt ja joka kerta ostanut pari pussia, suosittelen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 574
No joo, kokeilin sit ekan kerran ikinä tehdä beef jerkya sisäpaistista. Puolet meni roskiin.

Homma meni näin, tein mutulla marinadin jossa sisäpaistista leikatut suikaleet lilluivat about vuorokauden. Laitoin ne eräänä iltapäivänä kuivuriin kuivumaan niin eipähän perkele ollut 14h päästäkään vielä kuivaa niin sit annoin olla, söin pari palaa ja loput meni roskiin

Mikä helvetti tässä meni vikaan? :D Siivut oli alle sentin paksuisia ja pyyhkäisin niitä vielä kuivaksi ennen kuivuriin laittamista, motonetin kuivurilla minimilämmöllä eli 35'C ja hitto 14h ei riitä. Mitä teen väärin? Ritilöiden paikkaa vekslasin kyllä, pedantisti tunnin välein paitsi yöllä nukuin kun ei ne mihkään näyttäneet kuivuvan :)

Mietin että saiskohan tuohon kuivuriin joutilaan 12mm kotelotuulettimen vaihtamaan ilmaa, saattaisi kuivua vähän joutuisammin. Tosin varmaan pari nopeuksinen tuuletin kandeis olla ettei kevyemmät matskut lennä kuivurissa ympäriinsä :)

Antakaan ideoita mikä kusi valmistusvaiheessa? Masiinan ohjeen mukaan liha tulisi kuivat 65-70'C mutta sille viittasin kintaalla. Halusin kuivattua lihaa, en lämmöllä kypsytettyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
@JaySon
Mulla on lämpötila kuivurissa ehkä noin 25C... tein omat siivut perjantaina, annoin olla muutaman tunnin jääkaapissa maustumassa ja illalla kuivuriin. Sunnuntaina oli jo todella kuivaa lihaa. Puhaltaako se kuivuri tarpeeksi ilmaa säleikköjen lävitse, liian tiiviisti ei lihat saa olla. Itsellä on Evermat kuivuri, taitaa olla jo yli 20 vuotta vanha peli.

Ei saa kuivata liian kuumalla, nehän paistuu. Perinteisestihän liha vaan roikutetaan koukuissa ihan sisätiloissa tai ulkona, mutta se vie taas pidemmän aikaa.

Mutta ehkei se 14 tuntia riitä



E:
High temperatures will cause theproduct surface to dry out very quickly, become hard and have a wet centre.

Biltong and dry wors - Excell Catering
How to make biltong
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 574
@JaySon
Mulla on lämpötila kuivurissa ehkä noin 25C... tein omat siivut perjantaina, annoin olla muutaman tunnin jääkaapissa maustumassa ja illalla kuivuriin. Sunnuntaina oli jo todella kuivaa lihaa. Puhaltaako se kuivuri tarpeeksi ilmaa säleikköjen lävitse, liian tiiviisti ei lihat saa olla. Itsellä on Evermat kuivuri, taitaa olla jo yli 20 vuotta vanha peli.

Ei saa kuivata liian kuumalla, nehän paistuu. Perinteisestihän liha vaan roikutetaan koukuissa ihan sisätiloissa tai ulkona, mutta se vie taas pidemmän aikaa.

Mutta ehkei se 14 tuntia riitä



E:

How to make biltong
Lihat oli kyllä ilmavasti aseteltu, ja tuo köntti mistä tein oli ehkä puolikiloinen eli tilaa kyllä oli varmaankin vähintään riittävästi. :)

Mutta tuota mietin että ehkei tuo puhalla tarpeeksi ja jos repisi tuon koneiston auki ja katsoisi saisiko 120mm puhaltimen 2-tehoisella kytkimellä tuonne mahdutettua jollain taikatempulla.

Mietin lähinnä sitä että miten kauan liha saa tuolla kuivurissa majailla ilman että siinä on pilaantumisriski? Onko siitä mitään tietoa? Koska kyllähän nuokin jo useammassa tunnissa pinnasta olivat kuivia mutta sisältä eivät missään nimessä. Vai tekeekö esim lime ja soija marinadissa sen että kestävät pidempään huoneenlämmössä ns. infektoitumatta? :D

Eli sulla liha oli kuivimassa sellaisen 1,5 vuorokautta? Sihennähden pidin about puolet ajasta. Tosin täällä foorumilla muistan lähinnä nähneeni tuollaisia 6-10 sessioita joilla liha on ollut kuivaa, ja tämä noilla edullisilla laitteilla (joissa tosin osassa minimilämmöt taitaa alkaa siitä about 40 asteesta).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Lihat oli kyllä ilmavasti aseteltu, ja tuo köntti mistä tein oli ehkä puolikiloinen eli tilaa kyllä oli varmaankin vähintään riittävästi. :)

Mutta tuota mietin että ehkei tuo puhalla tarpeeksi ja jos repisi tuon koneiston auki ja katsoisi saisiko 120mm puhaltimen 2-tehoisella kytkimellä tuonne mahdutettua jollain taikatempulla.

Mietin lähinnä sitä että miten kauan liha saa tuolla kuivurissa majailla ilman että siinä on pilaantumisriski? Onko siitä mitään tietoa? Koska kyllähän nuokin jo useammassa tunnissa pinnasta olivat kuivia mutta sisältä eivät missään nimessä. Vai tekeekö esim lime ja soija marinadissa sen että kestävät pidempään huoneenlämmössä ns. infektoitumatta? :D

Eli sulla liha oli kuivimassa sellaisen 1,5 vuorokautta? Sihennähden pidin about puolet ajasta. Tosin täällä foorumilla muistan lähinnä nähneeni tuollaisia 6-10 sessioita joilla liha on ollut kuivaa, ja tämä noilla edullisilla laitteilla (joissa tosin osassa minimilämmöt taitaa alkaa siitä about 40 asteesta).
Joo, perjantai illasta sunnuntaihin. Lauantai-iltana oli jo kohtuu kuivaa, mutta sunnuntaina jo täysin. Eihän se liha pilaannu, kun se kuivaa kunnolla. Etikalla tapat ensin pöpöt marinoinin yhteydessä.
DSC_2543.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 574
Joo, perjantai illasta sunnuntaihin. Lauantai-iltana oli jo kohtuu kuivaa, mutta sunnuntaina jo täysin. Eihän se liha pilaannu, kun se kuivaa kunnolla. Etikalla tapat ensin pöpöt marinoinin yhteydessä.
Tota etikkaa vois kyllä tuossa mielessä laittaa kans marinardiin! Maistuuko se läpi valmiista tuotoksesta kuinka paljon? Ja onko sulla ollut millainen tuo oma marinadipohja? Jos testais sit uudemmalti vielä :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Tota etikkaa vois kyllä tuossa mielessä laittaa kans marinardiin! Maistuuko se läpi valmiista tuotoksesta kuinka paljon? Ja onko sulla ollut millainen tuo oma marinadipohja? Jos testais sit uudemmalti vielä :)
Punaviinietikkaa vain sen verran, että huljuttelen suikaleet siinä ennen maustamista, moni lisää reseptien mukaan myös worschester saucea etikan sekaan. Ylimmäisen etikan puristan pois. Etikka myös käsittääkseni auttaa mausteiden imeytymistä ja muutenkin oleellinen osa kuivalihan valmistamisessa. Mausteina korianteri, jotka ostan kokonaisina, murskaan puoliksi, en jauheeksi, mustapippuria ja suolaa.

Youtubessa on todella paljon ohjeita, erilaisia. Vaikka hakusanalla biltong
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 593
Lähestyvän joulun kunniaksi olen testannut myös Amazonista löytyviä kuivalihoja ja noin 35-37€/kg hintaan saa ihan toimivia paketteja kotiin kuljetettuna (tosin taisi olla vähintään 39€ tilaus että pääsee ilman postikuluja):

Biltong & Dry Wors/Droewors Combo 1kg (Original): Amazon.de: Lebensmittel & Getränke

https://www.amazon.de/TRADITIONELLE-BILTONG-gewonnenes-BILTONG-Proteingehalt/dp/B01BDU9WJA/

https://www.amazon.de/gp/product/B00XJK54SG

Edit: nyt myös kuivalihakundilla olisi noin 25€/kg 5kg boksi tarjouksessa (125,95€) sisältäen postimaksut: All in! -boksi (Täysi laidallinen kuivalihaa) - Kuivaliha.com - Beef Jerky verkkokauppa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Lähestyvän joulun kunniaksi olen testannut myös Amazonista löytyviä kuivalihoja ja noin 35-37€/kg hintaan saa ihan toimivia paketteja kotiin kuljetettuna (tosin taisi olla vähintään 39€ tilaus että pääsee ilman postikuluja):

Biltong & Dry Wors/Droewors Combo 1kg (Original): Amazon.de: Lebensmittel & Getränke

https://www.amazon.de/TRADITIONELLE-BILTONG-gewonnenes-BILTONG-Proteingehalt/dp/B01BDU9WJA/

https://www.amazon.de/gp/product/B00XJK54SG

Edit: nyt myös kuivalihakundilla olisi noin 25€/kg 5kg boksi tarjouksessa (125,95€) sisältäen postimaksut: All in! -boksi (Täysi laidallinen kuivalihaa) - Kuivaliha.com - Beef Jerky verkkokauppa
Asiasta viidenteen, laitoin kuivaimeen muutamaksi päiväksi Boerewors-makkaraa...mutta ois saanut olla ilman sianlihaa, eli vain lammasta tai muuta vähärasvaista :( Jos tekee oikein niin tulos droewors...

Boerewors



Droewors

 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 537
Kuivaliha on niin yksinkertaista tehdä itse että en näe oikein järkeä ostaa noita valmiita.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 593
Miten noista tulee 5kg?
Kun katsoo kohtaa:
Lisätiedot
Paino 5 kg

Eli tuon mukaan pitäisi tuotetta tulla 5kg.
Mikäli ei tule mainonta ei pidä paikkaansa vaan johtaa kuluttajaa harhaan joten joko kaupan voi perua kun tuote on saapunut, avattu ja tuotteet punnittu ehkä myös ehditty niitä maistella... (myyjän hoitaessa kulut) tai myyjä toimittaa puuttuvat lisäerät ostajalle?

Tuo on toki totta että jos laskee erikseen noita yhteen tulos olisi 1605g mutta varmaan tavaraa tulee enempi tms?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 101
Kun katsoo kohtaa:
Lisätiedot
Paino 5 kg

Eli tuon mukaan pitäisi tuotetta tulla 5kg.
Mikäli ei tule mainonta ei pidä paikkaansa vaan johtaa kuluttajaa harhaan joten joko kaupan voi perua kun tuote on saapunut, avattu ja tuotteet punnittu ehkä myös ehditty niitä maistella... (myyjän hoitaessa kulut) tai myyjä toimittaa puuttuvat lisäerät ostajalle?

Tuo on toki totta että jos laskee erikseen noita yhteen tulos olisi 1605g mutta varmaan tavaraa tulee enempi tms?
Jos vaikka tuo satsi olisi 3kertaa niin silloinkaan ei tule kuin yht. 4,8kg.
Tuotekuvauksessa mainittu että yli 40 eri tuotetta vaikka listattuja tuotteita on vain 28kpl.

Tässäkin on kilomäärä ilmoitettu väärin, sisältö 25 x 30g = 750g ja lisätiedot sivulla jostain syystä 2kg. Poron kuivaliha -tukkupakkaus täynnä parasta poroa! - Kuivaliha.com - Beef Jerky verkkokauppa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
187
Kuivaliha meikäläisen tyyliin: Kun kuivalihakausi lähestyy niin ostetaan kaupasta valmiiksisuolattua naudanlihaa (jep, laiska olen niin ei jaksa itse suolailla). Kotosalla liha sitten max 5mm paksuisiksi viipaleiksi. Kaivetaan kaapista se vaimon hankkima kuivuri jolla kuivataan sienet ym. Ladotaan lihat ritilöille, lämpö about 30 astetta ja laite käyntiin. Parin tunnin välein vaihdellaan ritilöiden paikkaa että kuivuvat tasaisesti. 24 tuntia ja homma valmis. Annetaan jäähtyä vähän aikaa, pussitetaan minigrip-pusseihin ja piilotetaan eri paikkoihin ettei jälkikasvu heti syö kaikkea.

edit. Korjattu lämpötila. Ja Evermat-merkkinen laite kuudella ritilällä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 574
@KariJoo , eikö tuollainen 30 asteen 24h lämpö ole aika optimi lihan pilaantumiselle? Kokeilin jsokus itse naudanpaistilla tuota (marinoin sen ensin) niin perkele kun tuli omituista siitä, juurikin tuollaisella kasviskuivurila räpistelin. :D

Tein varmaan jotain todella väärin mutta joskus kyllä kokeilen uudstaan. Hieman vaan tuo pilaantumisriski jänskättää. :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Luin tätä ketjua ja ostin liiteristä valmiin pussin MCEnnedy beef jerkyä kun en ennen ole maistanut.
Maksoi aivan saatanasti 25g 1.49 Euroa eli 59,60 Euroa kilo.
Meikäläisen kuivaliha maistelut taisi jäädä tähän,kun ei ole intoa eikä taitoa saati fasiliteettejä tehdä itse.
Maussa ei ollut valittamista,hinta vaan oli suolaisempi kuin itse liha.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
Luin tätä ketjua ja ostin liiteristä valmiin pussin MCEnnedy beef jerkyä kun en ennen ole maistanut.
Maksoi aivan saatanasti 25g 1.49 Euroa eli 59,60 Euroa kilo.
Meikäläisen kuivaliha maistelut taisi jäädä tähän,kun ei ole intoa eikä taitoa saati fasiliteettejä tehdä itse.
Maussa ei ollut valittamista,hinta vaan oli suolaisempi kuin itse liha.
Nuo on kaikista halvimmat jerkyt mihin olen itse törmännyt. Muut sitten välillä 65-110 €/kg.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
@KariJoo , eikö tuollainen 30 asteen 24h lämpö ole aika optimi lihan pilaantumiselle? Kokeilin jsokus itse naudanpaistilla tuota (marinoin sen ensin) niin perkele kun tuli omituista siitä, juurikin tuollaisella kasviskuivurila räpistelin. :D

Tein varmaan jotain todella väärin mutta joskus kyllä kokeilen uudstaan. Hieman vaan tuo pilaantumisriski jänskättää. :D
30 astetta kuivaamiseen on siellä yläkantissa, kuivalihamaissa kuten Etelä-Afrikka perinteisesti tehdään ihan ripustamalla kattoon tms. Etikka ja suola estää pilaantumisen tuon prosessin aikana.

Kts. Biltong





 
Liittynyt
25.10.2017
Viestejä
187
Varmaan sen parikymmentä kertaa tehnyt ja hyvin on onnistunut koka kerta. Tietty sitä lämpöä voi kohottaa mutta eikös valkuaisaineet ala hyytymään kun mennään yli 40 asteen lämmön...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 547
Viestejä
4 165 966
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom