Tulipa tuossa jatkettua prossua testejä vuorostaan AMD puolelta.
Tosin testit lähtivät heti heikosti liikkeelle. Nimittäin lähdin liikkeelle Phenom X4 9850 BE:stä, mutta AM2+ emonani oleva Asus Crosshair 2 Formula ei oikein ollut yhteistyö kykyinen. En saanut sitä POSTaamaan vaikka mitä tein.
Eli testasin pari eri prossua, eri muisteja, eri näytönohjaimia ja jopa ilman (emolla kun on omansa)... mutta ei niin ei.
Siirryin sitten A8-3870K:n kimppuun ja kaikki sujui hienosti Asus F1A75-M:n kanssa ennen kuin aloin BIOSia ihmettelemään. Eipä ollut ylikellotus mahdollisuuksia. Sitten selviskin että tämä on semmoinen versio emosta joka on Asuksen koneita varten.
Siitäkin on sitten kaksi eri versiota, joista vanhemman pystyy flashäämään F1A75-M emoksi, mutta ei niin yllättäen tämä oli uudempaa mallia mikä käyttää eri tyyppistä BIOSia joten flashäys ei onnistu
Nyt tilauksessa sitten kunnon emo tuolle A8-3870K:lle.
Mutta toisen pettymyksen jälkeen sitten Athlon X4 760K:n kimppuun ja emona Asus F2A85-V Pro jonka sain täältä lahjoituksena.
Kaikki toimikin kuten piti joten pääsin ihan itse testaamiseen.
Kellottui mukavasti 4.6GHz:n, mutta kun tuo on perjaatteessa Bulldrozer FX prossu ilman Level 3 cachea niin suorituskyky oli vähän mitä oli.
Se jäi sitten sinne LGA 775 Core 2 Quadejen tasolle, mutta virrankulutus oli todella positiivinen yllätys (Cinebench kuormalla 164W). Ja samalla näki kuinka ylitse ampuva tuon F2A85-V Pro emon virransyöttö on tuolle.
Tämän jälkeen sitten huvikseen testasin vielä Phenom X4 9850:stä... hhmm nyt emo POSTaa komeasti HÄ ?
Aikaisemmin sain suorastaan vittuilua (youtuben kommenteissa) kun en saanut muisteja AM2+ alustalla toimimaan 1066MHz:llä.
Nyt mulla on kaksi identtistä G.Skillin 2x2GB 1066mhz CL5 kittiä ja nyt onnistuin ajaa muisteja 1066MHz:llä ?
No empä saanut en.
Toki se POSTasi ja meni Windowssiin komeasti... mutta oli helkutin epävakaa vaikka mitä yritin säätää.
Itse prossuun että kylläpä tuli tällä seinä vastaan todella selvästi kellottaessa.
2.5GHz:Stä pääsi 3.0GHz:n 1.39V:lla, mutta 3.1GHz:n ei riittänyt edes 1.53V. Eikä itseasiassa edes 3.05GHz ollut mahdollista.
Testasin myös kellottaa väylällä että saisin muisteista enemmän kuin 800Mhz:ä ja aikaisemmin olen saanut samalla emolla väylää nostettua 248MHz:n saakka.
Mutta nyt testasin 250MHz ja 240Mhz ja kummallakin kone kaatuu heti windowsin lataukseen. Lopulta päädyin 230MHz:n jolla ei ongelmia ja muistitkin rullasivat hienosti 930MHz:llä.
Suorituskyky oli sitä luokkaa että eipä tällä oikein enää pelaa. Tai no FPS lukemat näyttivät hyviltä mutta monessa pelissä huomas ihme fps droppeja mitkä pilasivat koko pelaamisen.
Ja eihän tämä uutena pärjännyt Core 2 Quadeille eikä nykyäänkään. Mutta parempi tämä on kuin Core 2 Duot
Jos tuloksia haluaa vilkaista niin ovat lisätty excel taulukkoon.