Odotinkin jo miten pitkään kestää kunnes joku postaa "2024 Linuxin vuosi" tms.
Oikeasti uskon että voidaan odottaa todella pitkään kunnes M$ (sekä Androidin matkapuhelinten saralla) monopoli murtuu toki Mac OS on kohtuu tunnettu ja levinnyt mutta kuitenkin... Linux niin kännyköiden kuin tietokoneidenkin saralla on käsittääkseni kohtuu pienissä määrissä.
Markkina osuudet eivät määrää mikä on hyvä ja mikä huono käyttis.
Itse rakentelen aika paljon erilaisia koneita tuttaville ja tuttavien tuttaville.Tähän mennessä kukaan ei ole huolinut koneeseensa Linuxia, eikä oikeastaan muitakaan vaihtoehtoisia ohjelmia.
Ja varmaan näytit ja opastit ensin minkälainen vaihtoehto linux on ?
Itse olen tehnyt noin ja hyvin on otettu linux vastaan.
Ja eipä ole tarvinut enää vähän väliä auttaa eri ATK ongelmissa on Win10 tai WIn11 kanssa ollut ihme ongelmia. Kun ne järjestelmät ovat vaan toimineet.
Rouvakaan ei menetä enää hermoja sen Ryzen 5 3500U läppärin kanssa, kun sillä meni hermot Windows 11:sta ja sen tapaan jatkuvasti päivittää sekä muutenkin hidastella.
MS Office 365 paketti korvattiin OnlyOfficella (löytyy myös windows versio) ja Onedriverillä (onedrive linuxille).
Tuossa yllä olevassahan se tulikin. Mutta jos itse innostuisi omaan koneeseen jonkun linuxin ropaamaan, niin mikä olisi se paras vaihtoehto? Ryzen/Radeon -mylly kyseessä, vai onko sillä enää nykyään väliä? Ja toimiiko battle.net Linuxilla? Jos ei toimi Diablo, niin turha kokeilla..
Diablosta en tiedä, mutta ainakin saman storen Overwatch 2 toimii hienosti...
Tässä lista mitä pelejä olen löytänyt mitä en ole saanut vielä ainakaan toimimaan linuxin puolella. Ja siis normaalisti toimivat ilman mitään hienosäätöjä:
-PUBG sisältää monia anticheat hommia ja yksi niistä estää pelin starttaamisen
-Valoran riotin kernel tason anticheatin takia peli ei toimi linuxissa
-Fortnite tämä välillä toimii ja välillä ei. Nyt vasta peli hajosi kun peliin tullut näemmä uusi antiheat ja siksi nyt peli ei ole pelattava
-Tunnel B1 ysäri pelejä GoG kokoelmistani ja tämä ei vaan starttaa mutta en ole vielä tutkinut saisko toimimaan, enkä tiedä toimiiko tämä edes win10/win11:ssa.
-Dark Reing toisen ysäri peli mikä kaatuu heti kättelyyn, mutta en ole tätäkään vielä tutkinut saisko toimimaan. Mutta tämä ei toimi kunnolla Win10/win11:llakaan.
-8-bit Armi kaatuu heti kättelyyn myös, mutta en ole vielä tätäkään kerennyt tutkimaan.
Suorituskyky ongelmia ollut yhdessä pelissä eli Quake 2 Remastered. Eli jos fps limit oli 240 tai unlimited niin peli selvästi välillä hyytyi, mutta 120fps capillä ei ongelmia.
Mutta muuten en ole nähnyt peleissä suorituskyky eroa windows vs linux.
Täältä löytyy benchmarkkeja WIndows 11 vs pari eri linux distroa:
Linux-Gaming: Distributionen im Vergleich: Testergebnisse und Fazit
Olen testannut siis laidasta laitaa eri pelejä niin EA, Ubisoftinkin ja MS:n kokelmista eli esim Crysis 1 ja 3 Remateredit, Far Cry 6, AC Valhalla, Forza Horizon 5 ja Gear 5:n.
Vasta pelasin läpi Wolfenstein pelit ja nyt peluussa juuri Rage.
GoG ja Epic pelejen peluuseen suosittelen Heroic laucheria ( joka löytyy myös windowsille
Heroic Games Launcher )
Tällä voit pakottaa peliin kuin peliin FSR ja vissiin DLSS:nkin (tätä en ole kokeillut kun ei semmoista korttia kiinni millä testata).
Mitä muuten tulee linuxin käytettävyyteen niin porukka luulee että kauhean hankala ja pitää konsolissa antaa käskyjä ja tämä ei pidän yhtään paikkaansa.
Itseasiassa helpompi tämä on kuin Windows.
Ei tarvitse metsästellä epämääräistä paikoista ajureita tai ohjelmien .msi tai .exe tiedostoja.
Kaikki asennetaan nimittäin Discoverista:
Toki jotkin ajurit eivät tule mukana eri lisenssi hommien takia tai että ovat suljettuja.
Joten Nvidia korttejen ajurit pitää asentaa käsin (ottamalla käyttöön Discoverystä Nvidia repot) ja broadcomin wifi ajurit saa asentamalla repon ja lataamalla ne sitten sieltä.
Epsonin printereihin ajurit pitää käydä lataamassa ihan Epsonin sivuilta.
Distroista omat suosikki ovat nämä:
Fedora 39 KDE
Fedora KDE Plasma Desktop
ja
openSUSE Tumbleweed ja siihen KDE Plasma työpöytä (valitaan asennus vaiheessa).
Mutta nää ketkä vähettelee ja väittää milloin mitäkin ovat tätä sakkia ketkä eivät ole edes kokeilleet linuxin lähiaikoina ainankaan. Steam Deck eli Valve teki ihmeitä linux maailmalle mitä tulee pelaamiseen.
Itse vaihdoin kaikki (paitsi kotiserverin joka vaihtuu kyllä lähiaikoina myös) tämän talouden koneen linux aikaan kaksi kuukautta sitten kun meni hermot Windows 11:n ja sen paskuuteen.
Talouden koneissa jyllää tuo Fedora 39 KDE ja parille tuttavalle laittanut myös tätä Fedoraa ja sitä OpenSusea.
EDIT: Ai niin Intel Arc näytönohjain ajurit ovat vielä enemmän kesken linux puolella kuin Windows puolella missä ne ovat myös pahasti vielä kesken. Eli kaikki muut toimii hyvin, mutta ei nuo Arc kortit.
Ja sen todettuani omalla A750:llä, niin se meni hyllyyn ja koneeseen tuli Vega 64:n.
EDIT2: Tässä kuva mistä Nvidian suljetut ajurit asennetaan.