Että mulla menee hermot
Pari tuntia hieronut eikä puuta pitemmälle ole päässyt. Verotusta yritän vihdoin ja viimein saada kirjoihin ja kansiin.
Ekselöity yhtä ja tosita, mutta en ole laittanut mitään päivämääriä ja kenelle myynyt alkuvuonna pönttöjä mistä näyttikset jääneet omaan käyttöön. Summan olen kyllä nohevana laittanut taulukkoon mitä pöntöstä tullut. Ostopäivämäärä toki on, mutta se ole kuin puoli työtä. Yritä sitten kaivaa dokumentaatiota op/spankki/tori/huuto/iotekki/sähköposti/mobilepay/käteiskauppa. Voin sanoa, että VMP.
Loppu vuonna tajusin tallentaa paremmin dataa noistakin, mutta alkuvuosi on ihan yhtä tuskaa ja kymmeniä pönttöjä myyty siellä ja täällä. Muutenkin tällänen jälkikäteen kauppojen kaivaminen on aivan totaalista syöpää. Voi helvatti jotain yksittäissiä komponentteja sieltä ja toisia täältä. Yksittäin mitättömiä summia, mutta kun niitä ostoja on kymmeniä niin kertyy... Aivan ehdottoman tärkeä olisi samantien siirtää tiedot talteen. Olen viime vuonna tehnyt niin monia kauppoja, että tää on yhtä painajasita yritää kaivaa tietoja eri alustoilta vaikka osittain onkin tallennettu mistä ostettu ja mitä ja mihinkä hintaan. Mutta nyt kun pitäs kaivaa sitten joku dokumentti kaupasta ja maksusta niin hidasta on.
Ainut onni mulla on, että vähennettävää on varmaan 20k€ enemmän kuin tuottoja XD. Eli ei ole niin nuukaa löytää kaikista kun sitten vaan deleteä riville jos ei löydy tarpeeksi dataa.
Tuottojenkin kanssa luovutin kun alkuvuodesta tuli otettua niin usein tuloutuksia ja samoin kaiken maailmaan kolikon muutosta siihen ja tähän, että maksoin koinlyyn 90€, että saan 900 transaction veroraportin (onneksi ei mennyt yli tuhatta).
Ehdottomasti kirjanpito jatkossa
heti kuosiin kaikkine tarvittavine dokumentteineen, ettei tartte palata siihen asiaan enää koskaan