Kryptovaluuttojen louhintathreadi

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 090
Sen takia kaikki tuotot ja mieluusti vähän yli investointeihin että saa maksimi vähennykset ja minimi verot.
Mutta millä keskiverto louhija sitten tienaa? oletetaan että keskivertolouhijalla joka on aloittanut tämän buumin aikana, on 1-5 eth kasassa kun homma loppuu. Jos nyt muutat vähät eetterit euroiksi ja investoit kaiken, ja ensi vuoden puolella raudan, eli näiden investointien arvo romahtaa, millä tienaat? millä nousee arvo? Minä olen sitä mieltä että tässä vaiheessa jos haluaa investoida, niin kannattaa ne eurot repiä jostain muualta kuin tuotoista.
 
Liittynyt
30.05.2017
Viestejä
322
Mutta millä keskiverto louhija sitten tienaa? oletetaan että keskivertolouhijalla joka on aloittanut tämän buumin aikana, on 1-5 eth kasassa kun homma loppuu. Jos nyt muutat vähät eetterit euroiksi ja investoit kaiken, ja ensi vuoden puolella raudan, eli näiden investointien arvo romahtaa, millä tienaat? millä nousee arvo? Minä olen sitä mieltä että tässä vaiheessa jos haluaa investoida, niin kannattaa ne eurot repiä jostain muualta kuin tuotoista.
1-5 eth on jo aika paljon. Hullua että nykyään tarvitsisi about 1700kpl RX580 näyttiksiä tehdäkseen 1 eth päivässä. (Toivottavasti laskin oikein). Aikanaan tehtiin tuo muutamalla r9 290 näyttiksellä :D
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
1 138
1-5 eth on jo aika paljon. Hullua että nykyään tarvitsisi about 1700kpl RX580 näyttiksiä tehdäkseen 1 eth päivässä. (Toivottavasti laskin oikein). Aikanaan tehtiin tuo muutamalla r9 290 näyttiksellä :D
Langan alkupuolella jossain postissä kääpä sano louhineensa 2,5ETH päivässä ja hodlailevansa. Tais keretä kohtuu paalut keräämään, vaikka myikin farminsa jo ennen tätä buumia:cigarbeye:. Oli äijällä kyllä kortti poikineen louhimassakin
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 105
Verkkokaupassa oli tänään msi 1660s kortteja 519€ hinnalla. Niin vain kaikki meni kaupaksi. Tilasin yhden, toivottavasti on hynixiä, niin cashbackin jälkeen jää hinnaksi 14,4€/Mh. Ainakin halvempaa kuin nuo käytetyt 1100€ hintaiset 3070
 
Liittynyt
30.05.2017
Viestejä
322
Langan alkupuolella jossain postissä kääpä sano louhineensa 2,5ETH päivässä ja hodlailevansa. Tais keretä kohtuu paalut keräämään, vaikka myikin farminsa jo ennen tätä buumia:cigarbeye:. Oli äijällä kyllä kortti poikineen louhimassakin
Joo aloiteltiin alkuvuodesta 2016, eli hieman ennen langan alotusta ;)
Ps. HODL...nothing sold
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 710
Huhhuh, päivitin nyt 10700k sotaratsun mainaamassa olleeseen 11700k settiin.
Tulee aika kuumat oltavat prosessorille kun vesillä oleva 6900XT tuuppaa kuumaa ilmaa suoraan prosessorille. Aikaisemmin se oli avoimella hyllyllä mainailemassa.
Lämmöt käväisset jo 97C asteessa, pitää kai ne powerlimitit suosiolla käydä laittamassa päälle biosista...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 430
Verkkokaupassa oli tänään msi 1660s kortteja 519€ hinnalla. Niin vain kaikki meni kaupaksi. Tilasin yhden, toivottavasti on hynixiä, niin cashbackin jälkeen jää hinnaksi 14,4€/Mh. Ainakin halvempaa kuin nuo käytetyt 1100€ hintaiset 3070
Täytyis varmaan ottaa projektiksi hiveOS, kun wintoosaalla ei todellakaan pysy vakaana lähelläkään 35 Mhs lukemat, yhdelläkään hynixillä :btooth: Lähinnä vain kulutus noussut eikä hashrate samassa suhteessa.

Toisaalta vasta lisäsin lukitut kellot RTX 2070 rigiin ja kulutus putosi dramaattisesti. Miksei heti tätäkään tehnyt :facepalm:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 105
Täytyis varmaan ottaa projektiksi hiveOS, kun wintoosaalla ei todellakaan pysy vakaana lähelläkään 35 Mhs lukemat, yhdelläkään hynixillä :btooth: Lähinnä vain kulutus noussut eikä hashrate samassa suhteessa.

Toisaalta vasta lisäsin lukitut kellot RTX 2070 rigiin ja kulutus putosi dramaattisesti. Miksei heti tätäkään tehnyt :facepalm:
Bios päivitetty? Windowsilla olen kortit testiajanut samalla kun biosin vaihtanut, niin kyllä ne yli 34 on kulkeneet jokainen, phoenixit yli 36. Keskiarvolla 35.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 430
Bios päivitetty? Windowsilla olen kortit testiajanut samalla kun biosin vaihtanut, niin kyllä ne yli 34 on kulkeneet jokainen, phoenixit yli 36. Keskiarvolla 35.
Kyllä uusilla kireemmillä ajoituksilla. Ja kulki, mutta hylättyjä shareja tai kaatuilua, kunnes pudotteli muistit riittävän alas :oops:
 
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
346
Onnistuin saamaan käsiini rx480 8gb kortin 150€:lla. Hiveos:ssä teamredminerilla 32.4mhs 89W custom biossilla ja oc asetuksia säätämäällä.

Tämä on itselle ensimmäinen AMD-kortti, joten osaako joku viisaampia sanoa, miten tuota alivoltitetaan? Ainakaan coren volttien pienentäminen ei vaikuta millään tavalla kulutukseen. Nyt on core 1200, dpm 1, vdd 850, mem 2220 ja "amdmemtweak --REF 30". Corea ja memiä laskemalla laskee myös hashrate. Dpm:llä ja vdd:llä ei vaikutusta mihinkään.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
549
Olihan tästä RTX läpysköistä ihan uutisointiakin, kun erillisiä kortteja ei kaupasta saa. Läppäreissä usein vain heikko jäähdytys ja koneita hajoilikin ilmeisesti.

H sarjan ryzeneissä on puolitettu L3 kakku, eli huomattavan paljon heikompia louhintaan. Aivan kuten työpöytäpuolen APUt eli 5600G ja 5700G.

Esim tuo 5600G kaivelee noin 1150 hs tahtia 10 säikeellä. 5600X googlen mukaan 1700 hs.
Voin vahvistaa tuon googlen luvun, 5600X mainaa just ton 1700 raptoreumii.

Kerenny täs jonku aikaa tehdä prossul rahaa. Zelcoreen vääntänyt about 5500 RTM, nyt kun kurssi vähän heilahti ylös päin niin kokeilin ekaa kertaa tätä miten tän RTM voi muuttaa euroiksi.

Eka piti Zelcoresta lähettää RTM Tradeogreen. Yritin tietenkin siirtää koko potin kerralla mut sit alko ohjelma herjaa et no-can-do.. pienen googlettelun jälkeen löysin keinon et jostain syystä se nyt haluaa hyväksyä vain pieniä määriä kerralla. No laitetaan sit vähän kerralla, eli siirsin 500 RTM sen kymmenen kertaa.

Tradeogressa näky siirto ikkunan puolella tieto et raptorit on vahvistusvaiheessa 0/60. Eli sit joutu odottelee noin 1-2h et ne oli oikeesti perillä. Tämän jälkeen vaan kaikki myyntiin ja pam, nyt oli Tradeogren lompsas bitcoinii.

Bitcoinit lähetin Coinbaseen mistä saan sit ne omalle tilille tai paypaliin.

Sellanen operaatio oli se. Jee ekat n. 50€ tienas prossu.

Kokeilin joskus moneroo hetken louhii prossul mut ku toteain et tällä hommalla ei tule tienaamaan yhtään mitään niin jätin homman siihen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 494
Mutta millä keskiverto louhija sitten tienaa? oletetaan että keskivertolouhijalla joka on aloittanut tämän buumin aikana, on 1-5 eth kasassa kun homma loppuu. Jos nyt muutat vähät eetterit euroiksi ja investoit kaiken, ja ensi vuoden puolella raudan, eli näiden investointien arvo romahtaa, millä tienaat? millä nousee arvo? Minä olen sitä mieltä että tässä vaiheessa jos haluaa investoida, niin kannattaa ne eurot repiä jostain muualta kuin tuotoista.
Riippuu vähän millä strategialla ja aikataululla on liikenteessä. En mä niitä euroja tartte ja jos haluaisin leikkiä cryptoilla niin järkevämpää olisi varmaan ollut ostaa niitä suoraan. En hae lyhyen tähtäimen tuottoja kun en tarvitse mihinkään rahaa juuri nyt tai lähivuosina, ehkä sitten kun jää joskus eläkkeelle.

Investoinnit nyt pienentää veroja mikä on ainut varma asia ensivuodesta. Samoin se, että korteilla tulee olemaan jotain arvoa vaikka cryptot romahtaisi. Crypton kurssista ei mitään hajua, voi olla ylempänä tai voi olla alempana. Ennemmin pelaan niiden korttien kautta joiden tuloksen tiedän, ei mene niin paljon uhkapelin puolelle.

En myöskään halua laittaa kaikkia kortteja cryptojen varaan joten palkkatuloista eurot menee osastolle nordnet/degiro. Vaikka cryptoihin liittyvä varallisuus nyt kasvaa hurjiten näytishankintojen myötä niin se voi myös romahtaa nopeiten. Ennemmin ajattelen niin, että jos olen tähän nyt vaikka omaa rahaa laittanut joku 15-20k€ (ei oikeasti hajuakaan) niin tuon alkuinvestoinnin jälkeen homma lähtee pyörittämään ja kasvattamaan itse itseään. Ja kasvaa jos on kasvaakseen. Alkusijoituksen verran tule heittämällä saamaan pois myymällä näyttikset. Jos lähtisin spekuloimaan cryptojen arvolla niin en saisi edes omiani pois sen jälkeen kun/jos cyrptot rommanneet ja verokarhu käynyt kylässä.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
PhoenixMiner ei tosiaan edelleenkään tue lock core clockia, niin laiskan mihen ratkaisu oli lisätä startti-battiin "nvidia-smi -i 0 -lgc 900", eli lukitsin min-max core clockin 900 MHz. Ei mielestäni sanottavaa vaikutusta hashrateen, mutta teho tipahti reilu 10 W HWinfon mukaan. Kyseessä siis 3070, joka louhii sen vajaat 63 MH/s. Tämäkö on optimi, vai vieläkö pysyy hieromaan johonkin suuntaan?

Katselin noita LHR-aiheisia "opetusvideoita", niin uusin NBminer pysyy jo avamaan 75 % vrt. orkkis, toki tietenkin abs. teho olisi esim. 3070 ti:llä jotain ihan muuta, kun on paremmat muistit. Mutta aika liki päästään siis vrt. 3070 ja tehotkin nousee "vain" 30 W vrt. lukittu 3070. Käsittääkseni joku 150 W imuroi 3070 ti ja 55 MH/s sillä saa menemään?

Mutta kiinnostuin tästä lukitsemisesta lopulta sitä varten, että jos tollasia ti-kortteja käsiin tipahtaa, niin niissä kai pitää lukita kellot, muuten ei saa optimisuorituskykyä kaiveltua esiin?
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Riippuu vähän millä strategialla ja aikataululla on liikenteessä. En mä niitä euroja tartte ja jos haluaisin leikkiä cryptoilla niin järkevämpää olisi varmaan ollut ostaa niitä suoraan. En hae lyhyen tähtäimen tuottoja kun en tarvitse mihinkään rahaa juuri nyt tai lähivuosina, ehkä sitten kun jää joskus eläkkeelle.

Investoinnit nyt pienentää veroja mikä on ainut varma asia ensivuodesta. Samoin se, että korteilla tulee olemaan jotain arvoa vaikka cryptot romahtaisi. Crypton kurssista ei mitään hajua, voi olla ylempänä tai voi olla alempana. Ennemmin pelaan niiden korttien kautta joiden tuloksen tiedän, ei mene niin paljon uhkapelin puolelle.

En myöskään halua laittaa kaikkia kortteja cryptojen varaan joten palkkatuloista eurot menee osastolle nordnet/degiro. Vaikka cryptoihin liittyvä varallisuus nyt kasvaa hurjiten näytishankintojen myötä niin se voi myös romahtaa nopeiten. Ennemmin ajattelen niin, että jos olen tähän nyt vaikka omaa rahaa laittanut joku 15-20k€ (ei oikeasti hajuakaan) niin tuon alkuinvestoinnin jälkeen homma lähtee pyörittämään ja kasvattamaan itse itseään. Ja kasvaa jos on kasvaakseen. Alkusijoituksen verran tule heittämällä saamaan pois myymällä näyttikset. Jos lähtisin spekuloimaan cryptojen arvolla niin en saisi edes omiani pois sen jälkeen kun/jos cyrptot rommanneet ja verokarhu käynyt kylässä.
Itse olen todella pienimuotoisesti mukana, kun en oikein ole saanut muodostettua kuvaa tästä kokonaisuudesta. Mutta sellainen ajatuksenjuoksu itselleni on muotoutunut, että palkkatulojen kovan marginaaliverotuksen takia tällä hommalla lähinnä tienaa laitteiden muodossa. Eli uusiin laitteisiin on sijoitettava lähes sen verran, mitä louhintatulot vuodessa on, jolloin nettotienestit jäävät pieneksi.

Sitten seuraavana vuonna tienataan sillä, että myydään kortteja pois ja ostetaan uusia tilalle. Jos nyt esim. 2021 olet ostanut 2000 € arvosta GPU:ta, niin seuraavana vuonna myyt niitä haluamallasi määrällä pois ja ostat uutta tilalle. Ja joka vuosi samalla kaavalla eteenpäin. Tällä tavalla GPU:t ei vanhene käsiin, louhimassa on energiatehokkainta rautaa, etkä maksa ylettömiä veroja lisätienesteistä.

Muuten olen samaa mieltä, että kovin paljon en uskalla itsekään noihin cryptoihin (ainakaan vielä) luottaa. Käsittääkseni kumminkin on niin, että tällä hommalla todella vaurastuneet ovat kyllä louhineet vuositolkulla ja pitäneet Bitcoinit/ETH:t pääasiassa koko ajan hodlissa, satoi tai paistoi. Ja näinhän se olisi nytkin mennyt, alkuvuonna ETH:ta suorastaan kaadettiin wallettiin ja arvo oli 1500 €. Jos olisi pitänyt ETH:t esim. tähän päivään asti, arvo olisi yli 3500 € ja niitä olisi alkuvuonna tullut ETH-määräisesti melkoisen hyvin. Tällä omalla "tasaisen vauhdin taktiikalla" euromääräinen tuotto pysyy suurin piirtein vakiona, kun difficultyn noustessa tuotto ETH:n tippuu, mutta euromääräisesti pysyy suurin piirtein samalla tasolla. Jos sen sijaan malttaisi hodlata, niin tuottohan olisi ollut huomattavasti kovempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 494
Itse olen todella pienimuotoisesti mukana, kun en oikein ole saanut muodostettua kuvaa tästä kokonaisuudesta. Mutta sellainen ajatuksenjuoksu itselleni on muotoutunut, että palkkatulojen kovan marginaaliverotuksen takia tällä hommalla lähinnä tienaa laitteiden muodossa. Eli uusiin laitteisiin on sijoitettava lähes sen verran, mitä louhintatulot vuodessa on, jolloin nettotienestit jäävät pieneksi.

Sitten seuraavana vuonna tienataan sillä, että myydään kortteja pois ja ostetaan uusia tilalle. Jos nyt esim. 2021 olet ostanut 2000 € arvosta GPU:ta, niin seuraavana vuonna myyt niitä haluamallasi määrällä pois ja ostat uutta tilalle. Ja joka vuosi samalla kaavalla eteenpäin. Tällä tavalla GPU:t ei vanhene käsiin, louhimassa on energiatehokkainta rautaa, etkä maksa ylettömiä veroja lisätienesteistä.

Muuten olen samaa mieltä, että kovin paljon en uskalla itsekään noihin cryptoihin (ainakaan vielä) luottaa. Käsittääkseni kumminkin on niin, että tällä hommalla todella vaurastuneet ovat kyllä louhineet vuositolkulla ja pitäneet Bitcoinit/ETH:t pääasiassa koko ajan hodlissa, satoi tai paistoi. Ja näinhän se olisi nytkin mennyt, alkuvuonna ETH:ta suorastaan kaadettiin wallettiin ja arvo oli 1500 €. Jos olisi pitänyt ETH:t esim. tähän päivään asti, arvo olisi yli 3500 € ja niitä olisi alkuvuonna tullut ETH-määräisesti melkoisen hyvin. Tällä omalla "tasaisen vauhdin taktiikalla" euromääräinen tuotto pysyy suurin piirtein vakiona, kun difficultyn noustessa tuotto ETH:n tippuu, mutta euromääräisesti pysyy suurin piirtein samalla tasolla. Jos sen sijaan malttaisi hodlata, niin tuottohan olisi ollut huomattavasti kovempi.
Sen tarkemmin pureutumatta olen itse sillä kannalla että saat vähentää 25% kunnes toisin todistetaan. Eli ei toimi toi et myy ensi vuonna. Ellei mee sillä 100% mikä todennäköisesti kolahtaa omaan nilkkaan jos verottaja kattoo sun touhut läpi.

Eikä tosiaan niitä kannatakkaan myydä ja ostaa edes takas jos on pitemmällä tähtäimellä. Helmikuussa sai jimssiltä vielä hyllystä 5600xt @470€ ja 40mhs. Nyt saat ehkä kuukauden päästä 6600xt @530€ ja 32mhs...
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
34
Täysin noviisi asian suhteen, mutta minulta on kysytty nyt viikottain tiloja louhintakoneita varten. Tilaa löytyy lähes 1000m2 parin minuutin kävelymatkan päässä Erottajalta.
Mitä esimerkiksi saa laitepuolelta jos heitän 10K ylimääräistä rahaa laitteisiin ja laitan ne/sen omaan tilaani louhimaan? Pystyn investoimaan 2-4 tonnia kuukaudessa lisälaitteisiin tarvittaessa..
Jos sinulla on 1000m2 tilaa Erottajan lähellä ja pidät sitä tyhjänpanttina, niin suosittelen vuokraamaan sitä vaikka varastotilana. Kryptot tarvitsee sähköä ja se maksaa. Tilaa saa lähes ilmaiseksi kun lähtee vähän kauemmas haja-asutukseen.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Sen tarkemmin pureutumatta olen itse sillä kannalla että saat vähentää 25% kunnes toisin todistetaan. Eli ei toimi toi et myy ensi vuonna. Ellei mee sillä 100% mikä todennäköisesti kolahtaa omaan nilkkaan jos verottaja kattoo sun touhut läpi.

Eikä tosiaan niitä kannatakkaan myydä ja ostaa edes takas jos on pitemmällä tähtäimellä. Helmikuussa sai jimssiltä vielä hyllystä 5600xt @470€ ja 40mhs. Nyt saat ehkä kuukauden päästä 6600xt @530€ ja 32mhs...
Ainakin aiemmin täällä vaikuttanut sprawl toimi juuri noin. Ja edelleen, kysehän on alle 1000 € kappaleesta. Onhan se tolkutonta väittää, että 100 näytönohjainta = tietokone, kyllähän ne on juuri niitä yksittäisiä komponentteja/työkaluja, eli alle 1000 € laitteita, jotka voi kerralla vähentääkin. Pelkästään jo siitä syystä, että 3 vuotta mainattu kortti alkaa varmaan ihan oikeastikin olemaan loppu. Kyllähän laitteet kannattaakin ennen sitä laittaa kiertoon, itse ainakin jäi se käsitys, että ammattimaiset mainaajat tekee hyvät rahat myös onnistuneella osto- ja myyntitoiminnalla.

Siellähän on sitä paitsi eri-ikäisiä komponentteja koneissa, niin eikö se jo pelkästään johda siihen, että noita GPU:ta on käsiteltävä erillisinä komponentteina. Ostat tänä vuonna 3 GPU:ta ja ensi vuonna vaikka yhden. Saat vähentää aikanaan sen ensi vuoden komponentin kokonaan, mutta sitten tota 3 GPU:n pakettia vähennät 3 vuotta? Kuulostaa erittäin älyttömältä.

Mielestäni sprawl sanoi ihan asiasta keskustelleensakin verottajan kanssa, joka kyllä ymmärsi, että tämä on hieman eriluontoista toimintaa kuin mitä perinteisesti on tarkoitettu tietokoneen ostolla vaikkapa työvälineeksi. 1 kpl tietokone, joka siis sisältää kaikki komponentit ml. 1 GPU vrt. kymmeniä/satoja eri-ikäisiä GPU:ta ja keskusyksikköjä.

Kyllähän nyt tosiaan näyttää siltä, että ei kannattaisi edes myydä, mutta jos ajatellaan vaikka vuoden mittaan, niin kesällähän oli ale-markkinat, jotka sittemmin kääntyivät päälaelleen. Näin kai se yleensäkin on, että kesällä hinnat tahtoo painua, kun taas kevään mittaan ja syksyllä paine kasvaa. Tietysti nyt asiaa sotki myös EIP elokuussa, mitä tulee mainareitten ajatuksia (ml. omani...). Ja tilanne noilla kavereilla on se, että kaikkia kortteja ei varmaan saada vaihdetuksi vuosittain jo pelkästään siksi, että halutaan laajentaa kapasiteettia enemmän kuin myydä vanhaa pois. Osittain sitä pystyy tekemään toki tehokkaammilla GPU:lla, ostaa esim, 30 MH/s kortin tilalle tuplatehoisen, mutta sprawl esim. pisti vanhemmasta päästä tavaraa aika rankalla kädellä myyntiin. Ja toisaalta osti uutta tilalle, siitähän ne bannit lopulta tulikin, kun osto- ja myyntitoiminta ylitti ylläpidon rajat eikä niitä tarpeeksi nopeasti uskottu.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
498
Perhana, kotona pelikoneessajotain vikaa kyllä nyt. Mainaus laskenut ja lämmöt +15c normaalia korkeammat. Eipäillä, että msi afterburner jumissa ja menny kortti vakio kelloille. Hashrate laskenu ja lämmöt noussu. Noh pitää kahtoa antaako mainata nuilla +65c core lämmöillä vaiko laittaa kiinni etänä. +500km matkaa niin ei pääse ite kahtoo.

Zotac NVIDIA GeForce RTX 3080
DaggerHashimoto: 86.06 MH/s
Temp 65ºC Load 100% Fan 75%
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 090
Kyllä kai täällä porukka ymmärtää sen että ei tule menemään verottajalle läpi että ostat vuonna 2021 rautaa 10k e:llä ja vähennät 100%, ja myyt osan/kaiken eteenpäin 2022, ja teen saman rallin uudestaan :lol:

Poistoina tullaan käsittelemään 90%:lle porukasta tästä ketjusta, eli vähennät 25% max. vuodelta 2021. Jo minun muutaman tonnin puuhasteluista, verottaja alkoi puhumaan "kokonaisuutena"

Tapauskohtaisesti nämä tullaan joka tapauksessa käsittelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Kyllä kai täällä porukka ymmärtää sen että ei tule menemään verottajalle läpi että ostat vuonna 2021 rautaa 10k e:llä ja vähennät 100%, ja myyt osan/kaiken eteenpäin 2022, ja teen saman rallin uudestaan :lol:

Poistoina tullaan käsittelemään 90%:lle porukasta tästä ketjusta, eli vähennät 25% max. vuodelta 2021. Jo minun muutaman tonnin puuhasteluista, verottaja alkoi puhumaan "kokonaisuutena"
No on se kyllä mennytkin. Tietysti tuon pitää olla jossain suhteessa louhintatuloihin myös. Se ei varmasti mene läpi, jos 10000 tuloista teet 10000 vähennyksen, mutta kyllä aiempien kokemusten perusteella verottajalle on perusteltavissa, että noiden tarvikkeiden käyttöikä louhinnassa ei ole 3 vuotta ja varmaan suhde on useampi tonni 10000 tuloista. Kyllähän verottaja tietenkin sen äkkää, jos tarkoitus on nimenomaan ostoilla ja myynnillä pelkästään siirtää rahaa ulos.

Verottaja on myös käytännössä asiakaspalvelija, joka on enemmän tai vähemmän kartalla toiminnan luonteesta. Varmasti heillä on joku mahdollisuus tarkastella näitä tilanteesta riippuen. En minä hyväksyisi sellaisenaan poistokäsittelyä tai yhden asiakaspalvelijan suusta sitä toteamusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 494
Ainakin aiemmin täällä vaikuttanut sprawl toimi juuri noin. Ja edelleen, kysehän on alle 1000 € kappaleesta.
Mennyt läpi, koska verottaja ei ole hänen touhuja katsonut. Voihan sinne tosiaan satuilla vaikka mitä omasta mielestä oikeaa ja me toteutuu sillä ellei tarkastus osu omalle kohdalle.

Mulla sen verran tässä touhussa kiinni, että en todellakaan uskalla koeponnistaa tota ja ottaa törkeitä lisäveroja ja veronkorotuksia päälle. Tai korotuksia ei välttämättä tule koska ohjeet on mitä on ettei verottaja pääse tahallisesta veronkierrosta syyttämään. Mutta puuttuvan määrän kyllä joutuu maksamaan. Kuten Nasse79 tossa sanoikin niin ei järkeä jos kaikki saa vähentää ja myydä heti perään.

Toisaalta se vois olla osa verosuunnittelua yrittää mennä tolla 100%, koska verottajan ohje. Veronkorotusta verottaja voi määrä 0,5 - 10%, mutta tietääkseni vain tahallisesta toiminnasta. Muta enpä tiedä tuskin otan riskiä.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
285
Itse olen todella pienimuotoisesti mukana, kun en oikein ole saanut muodostettua kuvaa tästä kokonaisuudesta. Mutta sellainen ajatuksenjuoksu itselleni on muotoutunut, että palkkatulojen kovan marginaaliverotuksen takia tällä hommalla lähinnä tienaa laitteiden muodossa. Eli uusiin laitteisiin on sijoitettava lähes sen verran, mitä louhintatulot vuodessa on, jolloin nettotienestit jäävät pieneksi.

Sitten seuraavana vuonna tienataan sillä, että myydään kortteja pois ja ostetaan uusia tilalle. Jos nyt esim. 2021 olet ostanut 2000 € arvosta GPU:ta, niin seuraavana vuonna myyt niitä haluamallasi määrällä pois ja ostat uutta tilalle. Ja joka vuosi samalla kaavalla eteenpäin. Tällä tavalla GPU:t ei vanhene käsiin, louhimassa on energiatehokkainta rautaa, etkä maksa ylettömiä veroja lisätienesteistä.

Muuten olen samaa mieltä, että kovin paljon en uskalla itsekään noihin cryptoihin (ainakaan vielä) luottaa. Käsittääkseni kumminkin on niin, että tällä hommalla todella vaurastuneet ovat kyllä louhineet vuositolkulla ja pitäneet Bitcoinit/ETH:t pääasiassa koko ajan hodlissa, satoi tai paistoi. Ja näinhän se olisi nytkin mennyt, alkuvuonna ETH:ta suorastaan kaadettiin wallettiin ja arvo oli 1500 €. Jos olisi pitänyt ETH:t esim. tähän päivään asti, arvo olisi yli 3500 € ja niitä olisi alkuvuonna tullut ETH-määräisesti melkoisen hyvin. Tällä omalla "tasaisen vauhdin taktiikalla" euromääräinen tuotto pysyy suurin piirtein vakiona, kun difficultyn noustessa tuotto ETH:n tippuu, mutta euromääräisesti pysyy suurin piirtein samalla tasolla. Jos sen sijaan malttaisi hodlata, niin tuottohan olisi ollut huomattavasti kovempi.
Jos haluaa tehdä 100% kertavähennyksen, niin käsittääkseni se onnistuu vain jos laitteistoa on pelkästään max 1200 euron edestä (vai oliko se edelleen 1000euroa?). Kaikki tuon yli ilmoitetut summat vähennetään 25% vuosittain, eli jos laitat vähennyksiin 2000 euron laitteet, niin saat vähennettyä vain 25% per vuosi.

Itse laitan vähennyksiin tältä vuodelta sähköjen lisäksi tavaraa pelkästään tuon 1000-1200 euron edestä, jotta saan vähennettyä kerralla 100%. Näytönohjaimia en laita vähennyksiin kuin korkeintaan yhden kappaleen (joka jää peränurkkaan louhimaan jotain paskakolikkoa seuraaviksi vuosiksi riippuen siitä onko se tuottavaa vaiko ei). Koska verotus ja vähennysten käyttö on sen verran huono ratkaisu toiminnalle, jonka kannattavuus tulee päättymään kokonaan lähiaikoina, niin itselle riittää se, että saan myytyä omat käytössä olleet kortit jopa pienellä voitolla, yksityishenkilön 5000 euron tavaranmyynnin myyntivoittorajaa hyödyntäen, ennenkuin paska lentää tuulettimeen, eli ennenkun louhintatuotot tippuu ja korttien jälleenmyyntihinnat sulaa silmissä. Ihmisillä on niin jumalaton määrä näytönohjaimia tällä hetkellä nurkissa pyörimässä, että silloin kun kannattava louhinta loppuu, niin nähdään enennäkemätön korttien vyöry palstoille ja myyntihinnat romahtaa siinä samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2019
Viestejä
356
Voin vahvistaa tuon googlen luvun, 5600X mainaa just ton 1700 raptoreumii.

Kerenny täs jonku aikaa tehdä prossul rahaa. Zelcoreen vääntänyt about 5500 RTM, nyt kun kurssi vähän heilahti ylös päin niin kokeilin ekaa kertaa tätä miten tän RTM voi muuttaa euroiksi.

Eka piti Zelcoresta lähettää RTM Tradeogreen. Yritin tietenkin siirtää koko potin kerralla mut sit alko ohjelma herjaa et no-can-do.. pienen googlettelun jälkeen löysin keinon et jostain syystä se nyt haluaa hyväksyä vain pieniä määriä kerralla. No laitetaan sit vähän kerralla, eli siirsin 500 RTM sen kymmenen kertaa.

Tradeogressa näky siirto ikkunan puolella tieto et raptorit on vahvistusvaiheessa 0/60. Eli sit joutu odottelee noin 1-2h et ne oli oikeesti perillä. Tämän jälkeen vaan kaikki myyntiin ja pam, nyt oli Tradeogren lompsas bitcoinii.

Bitcoinit lähetin Coinbaseen mistä saan sit ne omalle tilille tai paypaliin.

Sellanen operaatio oli se. Jee ekat n. 50€ tienas prossu.

Kokeilin joskus moneroo hetken louhii prossul mut ku toteain et tällä hommalla ei tule tienaamaan yhtään mitään niin jätin homman siihen.
Osaatko sanoa miten tuo siirto onnistuu Coinmotioniin helpoiten ja edullisimmin? Vartin päästä tulee elämäni eka kymppitonni täyteen, niin ajattelin ainakin kokeilla miten siirto tapahtuu, että osaa sen sitten siinä vaiheessa tehdä, kun arvo nousee varttitunniksi tonniin ja pitäisi osata hoitaa homma nopeasti. Koska tuollaisessa tilanteessa vituttaisi eniten se että alkaisi siinä vaiheessa etsimään miten siirto tapahtuu ja arvo ehtisi romahtaa takaisin entiselleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Kuten tuossa jo aiemminkin todettiin, niin ei se kyllä niin mene, että voi laillisesti myydä vähennyksiin laitettuja laitteita heti ensi vuonna pois ilmoittamatta siitä verottajalle ja kääriä niistä jopa enemmän rahaa omiin taskuihin, kuin mitä itse alunperin maksoit, sitäkö tarkoitit? Vähennyksiin laitettuja laitteita kun myy, niin niiden myynnit pitää ilmoittaa verottajalle, joka ottaa osuutensa myynneistä. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta itse en lähtisi missään tapauksessa velmuilemaan verottajan kanssa, lopputulema kun voi tulla paljon kalliimmaksi.

Ja jos haluaa tehdä 100% kertavähennyksen, niin käsittääkseni se onnistuu vain jos laitteistoa on pelkästään max 1200 euron edestä (vai oliko se edelleen 1000euroa?). Kaikki tuon yli ilmoitetut summat vähennetään 25% vuosittain, eli jos laitat vähennyksiin 2000 euron laitteet, niin saat vähennettyä vain 25% per vuosi.

Itse laitan vähennyksiin tältä vuodelta sähköjen lisäksi tavaraa pelkästään tuon 1000-1200 euron edestä, jotta saan vähennettyä kerralla 100%. Näytönohjaimia en laita vähennyksiin kuin korkeintaan yhden kappaleen (joka jää peränurkkaan louhimaan jotain paskakolikkoa seuraaviksi vuosiksi riippuen siitä onko se tuottavaa vaiko ei). Minun mielestä kaiken laitteiston laittaminen vähennyksiin ja niiden 25% vuosipoisto ei ole missään tapauksessa houkutteleva ajatus, sillä kannattava louhinta tulee päättymään käytännössä varmuudella ensi vuoden aikana. Siinä on sitten kiva kun vähennyksissä on tavaraa tonnien edestä eikä louhinta tuota edes sähkölaskujen vertaa. Itse haluan pitää oven auki sen suhteen, että saan myytyä omat käytössä olleet kortit jopa pienellä voitolla, yksityishenkilön 5000 euron tavaranmyynnin myyntivoittorajaa hyödyntäen, ennenkuin paska lentää tuulettimeen, eli louhintatuotot tippuu ja korttien jälleenmyyntihinnat sulaa silmissä. Ihmisillä on niin jumalaton määrä näytönohjaimia tällä hetkellä nurkissa pyörimässä, että silloin kun kannattava louhinta loppuu, niin nähdään enennäkemätön korttien vyöry palstoille ja myyntihinnat romahtaa siinä samalla.
Siis tilanne on se, että saat ihan laillisesti myydä laitteen vähennysvuotta seuraavana vuotena. Jos tänä vuonna olet vähentänyt 100 %, saat sen ensi vuonna myydä. Siinä se poisto onkin just ongelma, että sulla jää poistot sitten kesken. Siinäkin se menee niin, että saat sen 25 % vähentää nyt, mutta jos ensi vuonna myyt, loppuu tietenkin oikeus poistoihin.

Eihän siinä itse mihinkään syyllisty, jos 100 % vähennyksen teet ja perustelet, että käyttöikä on alle 3 v. Verottaja ei vaan sitten hyväksy sitä tai pyytää lisäselvityksiä. Ei se verottaja nyt mikään demoni ole.

Silloin syyllistyt vilppiin, jos valehtelet. Vähennät jotain mitä ei ole tms. Tai jätät ilmoittamatta tuloja. Ja verottaja ei niihin ilmoituksessa huomaa puuttua vaan se tulee jossain jälkikäteistarkastuksessa esiin. Jos verottaja alkaa käymään vanhoja päätöksiä läpi ja ei enää kelpuuta selityksiä, niin verot joudut toki maksamaan, mutta ei siitä mitään muuta rankkua tule. En missään nimessä kehota siis vilppiin, mutta kai lähtökohtaisesti pitääkin olla sallittua hakea itselleen edullista päätöstä eikä lähteä itseruoskinnan kautta liikkeelle. Kyllä verottaja varmasti ainakin sen tosiaan hyväksyy.
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 090
Siis tilanne on se, että saat ihan laillisesti myydä laitteen vähennysvuotta seuraavana vuotena. Jos tänä vuonna olet vähentänyt 100 %, saat sen ensi vuonna myydä. Siinä se poisto onkin just ongelma, että sulla jää poistot sitten kesken. Siinäkin se menee niin, että saat sen 25 % vähentää nyt, mutta jos ensi vuonna myyt, loppuu tietenkin oikeus poistoihin.

Eihän siinä itse mihinkään syyllisty, jos 100 % vähennyksen teet ja perustelet, että käyttöikä on alle 3 v. Verottaja ei vaan sitten hyväksy sitä tai pyytää lisäselvityksiä. Ei se verottaja nyt mikään demoni ole.

Silloin syyllistyt vilppiin, jos valehtelet. Vähennät jotain mitä ei ole tms. Tai jätät ilmoittamatta tuloja. Ja verottaja ei niihin ilmoituksessa huomaa puuttua vaan se tulee jossain jälkikäteistarkastuksessa esiin. Jos verottaja alkaa käymään vanhoja päätöksiä läpi ja ei enää kelpuuta selityksiä, niin verot joudut toki maksamaan, mutta ei siitä mitään muuta rankkua tule. En missään nimessä kehota siis vilppiin, mutta kai lähtökohtaisesti pitääkin olla sallittua hakea itselleen edullista päätöstä eikä lähteä itseruoskinnan kautta liikkeelle. Kyllä verottaja varmasti ainakin sen tosiaan hyväksyy.
Täällä on porukkaa joilla on ihan käytännön kokemusta asiasta, ja en väitä etteikö 100% vähennyskelpoisuus olisi mahdollista. Ja se on loppupeleissä ihan saman mitä vaikka kolme eri virkailijaa sanoo, niin kuin minun kohdalla kävi, koska heidän sanomisensa eivät sido verottajaa yhtään mihinkään. Kuten joku jo totesikin, kannattaa lähteä tuosta 100% ja sitten aikanaan asiasta vääntää verottajan kanssa kun sen aika tulee.

Kumma homma koska verottajan omat ohjeet juurikin antaan sen käsityksen että pitäisi mennä helposti 100% vähennyksinä kaikki, sitten kun olet yhteydessä verottajaan, niin tulee aivan päinvastainen vastaus.

Tuohon olen kavannutkin vastausta että mitä sitten jos meneekin postoina, eli seuraavana vuonna on pakko jatkaa touhua jollakin tasolla, etkä voi ilmeisesti myydä laitteita eteenpäin? mikäli et halua menettää näitä loppuja vähennysarvoja. Menee kyllä homma vaikeaksi mikäli verottaja tulkitsee että poistoina menee..
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 757
PhoenixMiner ei tosiaan edelleenkään tue lock core clockia, niin laiskan mihen ratkaisu oli lisätä startti-battiin "nvidia-smi -i 0 -lgc 900", eli lukitsin min-max core clockin 900 MHz. Ei mielestäni sanottavaa vaikutusta hashrateen, mutta teho tipahti reilu 10 W HWinfon mukaan. Kyseessä siis 3070, joka louhii sen vajaat 63 MH/s. Tämäkö on optimi, vai vieläkö pysyy hieromaan johonkin suuntaan?
Optimi on jotain 62,5MH/s@120W. Mä olen afterburnerilla noi säätänyt. Ytimen kellotaajuus on aika yhdentekevä, siis jos sen tekee tuon jännitteen kautta. Jännite ratkaisee kulutuksen.

Kaksi tapaa, joko näin, ydin lukittu 737 mV, voi pitää käyrää tai viivaa. Kellotaajuus voi olla mitä vain 1000-1300 MHz väliltä.
1635687977308.png

Tai näin, vaakasuoralla viivalla ydin asettuu alimmalle jännitteelle millä se pystyy pitämään muistit täysillä. Mä olen tuolla ekalla tavalla lukinnut ne pykälää korkeammalla, kuin mitä minimi. Joskus aiemmin tuota viivaa käyttämällä, muistit olivat tippuneet jonnekin 5000 MHz useamman päivän jälkeen. Pykälää korkeammalle lukitseminen estää sen.
1635688137560.png

Säädön jälkeen Afterburnerin voi sammuttaa. Toi on musta ihan näppärää.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Täällä on porukkaa joilla on ihan käytännön kokemusta asiasta, ja en väitä etteikö 100% vähennyskelpoisuus olisi mahdollista. Ja se on loppupeleissä ihan saman mitä vaikka kolme eri virkailijaa sanoo, niin kuin minun kohdalla kävi, koska heidän sanomisensa eivät sido verottajaa yhtään mihinkään. Kuten joku jo totesikin, kannattaa lähteä tuosta 100% ja sitten aikanaan asiasta vääntää verottajan kanssa kun sen aika tulee.

Kumma homma koska verottajan omat ohjeet juurikin antaan sen käsityksen että pitäisi mennä helposti 100% vähennyksinä kaikki, sitten kun olet yhteydessä verottajaan, niin tulee aivan päinvastainen vastaus.

Tuohon olen kavannutkin vastausta että mitä sitten jos meneekin postoina, eli seuraavana vuonna on pakko jatkaa touhua jollakin tasolla, etkä voi ilmeisesti myydä laitteita eteenpäin? mikäli et halua menettää näitä loppuja vähennysarvoja. Menee kyllä homma vaikeaksi mikäli verottaja tulkitsee että poistoina menee..
Niin, itse ainakin meinaan lähteä täysillä ja yrittää vääntää asiasta, jos tarpeen on. Mutta ohjeistus asiasta on sinällään selvä, että kalenterivuoden aikana et voi myydä vähennyksen kohteena olevaa välinettä ja sama pätee poistoihin, eli jos olet 25 % vähentänyt tänä vuonna, niin loput jää vähentämättä.

Mielestäni sprawl puheli ihan rikkoutumisriskistä, laitteethan käy teollisuusmittaluokan käyntiasteella 24/7 ja 8000h vuodessa, ei kuluttajakäyttöön suunnitellut laitteet ole tommosille käyntiasteille tarkoitettu kestämään 3 vuotta. Kuten ehkä normaali tietokone olisikin.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
549
Osaatko sanoa miten tuo siirto onnistuu Coinmotioniin helpoiten ja edullisimmin? Vartin päästä tulee elämäni eka kymppitonni täyteen, niin ajattelin ainakin kokeilla miten siirto tapahtuu, että osaa sen sitten siinä vaiheessa tehdä, kun arvo nousee varttitunniksi tonniin ja pitäisi osata hoitaa homma nopeasti. Koska tuollaisessa tilanteessa vituttaisi eniten se että alkaisi siinä vaiheessa etsimään miten siirto tapahtuu ja arvo ehtisi romahtaa takaisin entiselleen.
Coinmotion on mulle täysin tuntematon, siihen en osaa sanoa mitään. Mut varmaan joku viisaampi osaa?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
805
Coinmotion on mulle täysin tuntematon, siihen en osaa sanoa mitään. Mut varmaan joku viisaampi osaa?
coinmotion ei tunne raptoreumia, ergoa tai edes ravenia. Sinne kannattaa yleensä siirtää litecoinia. Joka tapauksessa rtm pitää muuntaa muualla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 710
Osaatko sanoa miten tuo siirto onnistuu Coinmotioniin helpoiten ja edullisimmin? Vartin päästä tulee elämäni eka kymppitonni täyteen, niin ajattelin ainakin kokeilla miten siirto tapahtuu, että osaa sen sitten siinä vaiheessa tehdä, kun arvo nousee varttitunniksi tonniin ja pitäisi osata hoitaa homma nopeasti. Koska tuollaisessa tilanteessa vituttaisi eniten se että alkaisi siinä vaiheessa etsimään miten siirto tapahtuu ja arvo ehtisi romahtaa takaisin entiselleen.
Coinmotioniin voi siirtää Raptoreum voitot Bitcoinina tai Litecoinina. Bitcoin siirtomaksut ovat pieniä nykyään joten aikalailla ihan sama että siirrätkö Litecoinina vai Bitcoinina.

Eli siirrät Raptoreumit esimerkiksi Tradeogreen missä vaihdat ne BTC/LTC muotoon ja siirrät ne edelleen Coinmotioniin.

EDIT: Nyt on mainaus kaluston siirto tehty isän kämppää lämmittämään. Yläkertaan tyhjään huoneeseen yksi setti ja alakertaan heti portaiden viereen toinen setti (avoin tila ilman ovia ja tasan keskellä kämppää).

Miestappiot: yksi riseri meni rikki taas vaihteeksi ja yksi emolevy ei jostain syystä postaa millään. Jää vihreän debug-ledin perusteella boottivaiheeseen jumiin, eikä tässä paikan päällä vikaa saa selvitettyä. Pitää tuo setti vielä roudata omalle kämpälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
285
Siis tilanne on se, että saat ihan laillisesti myydä laitteen vähennysvuotta seuraavana vuotena. Jos tänä vuonna olet vähentänyt 100 %, saat sen ensi vuonna myydä. Siinä se poisto onkin just ongelma, että sulla jää poistot sitten kesken. Siinäkin se menee niin, että saat sen 25 % vähentää nyt, mutta jos ensi vuonna myyt, loppuu tietenkin oikeus poistoihin.

Eihän siinä itse mihinkään syyllisty, jos 100 % vähennyksen teet ja perustelet, että käyttöikä on alle 3 v. Verottaja ei vaan sitten hyväksy sitä tai pyytää lisäselvityksiä. Ei se verottaja nyt mikään demoni ole.

Silloin syyllistyt vilppiin, jos valehtelet. Vähennät jotain mitä ei ole tms. Tai jätät ilmoittamatta tuloja. Ja verottaja ei niihin ilmoituksessa huomaa puuttua vaan se tulee jossain jälkikäteistarkastuksessa esiin. Jos verottaja alkaa käymään vanhoja päätöksiä läpi ja ei enää kelpuuta selityksiä, niin verot joudut toki maksamaan, mutta ei siitä mitään muuta rankkua tule. En missään nimessä kehota siis vilppiin, mutta kai lähtökohtaisesti pitääkin olla sallittua hakea itselleen edullista päätöstä eikä lähteä itseruoskinnan kautta liikkeelle. Kyllä verottaja varmasti ainakin sen tosiaan hyväksyy.
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa, jos laittaa myyntiin 100%:sti vähennetyt laitteet vähennysvuotta seuraavana vuonna, tuleeko tällöin myytävistä laitteista esim vero- ja ilmoitusvastuuta? Löytyykö tästä netistä tarkempaa tietoa mustaa valkoisella, ihan siis mielenkiinnosta kyselen, kun ei ole vahvin alue tämä verotekninen puoli, enkä itse onnistunut löytämään mitään tietoa liittyen vähennettyjen laitteiden myynneistä jälkikäteen. Kuulostaa kyllä silti omaan korvaan aivan liian hyvältä ollakseen totta, jos se noin menisi. Tuohan tarkoittaisi, että sitä voisi käytännössä kuluneen vuoden aikana louhia tuhansien eurojen arvosta kryptoja täysin veroitta, kunhan vain ilmoittaa saman verran laitteistoa yksittäisinä max. tonnin työvälineinä verottajalle (eli saaden kaikesta 100% kertavähennyksen). Ja sitten heti tammikuussa kaikki laitteet surutta myyntiin ja sen jälkeen sama ruljanssi uudestaan käyntiin, eli tässä tultiinkin nyt siihen samaan skenaarioon mitä sinäkin pyörittelit siinä ensimmäisessä viestissäsi. En tiedä, mutta eikai se verottaja nyt ihan näin avokätinen sentään ole. :hmm:

Sen vuoksi olen ainakin toistaiseksi kyllä tässä elmon kanssa samoilla linjoilla, että tuo on tosiaan kinkkinen ja tietyllä tapaa riskialtiskin tilanne, kun mitään virallista ohjeistusta ei näytä olevan missään ja kukaan ei voi tietää miten verottaja toimii asiassa silloin, jos osuu tarkistus omalle kohdalle. Ei kyllä tuo helpotusta tähän asiaan verovirastonkaan toiminta, sillä yksi virkailija sanoo, että kaikki lasketaan yhdeksi isoksi köntäksi ja toinen taas sanoo että kyllä ne voi erotella yksittäisiksi työvälineiksi sekä poistaa 100% kerralla ja kolmas sanoo että computer says no.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 105
Itse koitan täyttää verotiedot niin hyvin kuin osaan, tai järkevästi on mahdollista.

Jos verottaja ei ole palkannut ja kouluttanut tuhansia uusia työntekijöitä, niin vähän voi hikeä pukata konttorilla kun yhtäkkiä on kymmeniä tuhansia(?) louhijoita joiden veroselvityksiä pitäisi tarkastella.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
549
Alkaa näiden lukemieni kommenttien perusteella vähitellen tuntumaan verottajan touhut aivan samalta mitä oon joskus työvoimatoimistos joutunu käväsee..

Yksi virkailija sanoo että asia on näin ja piste.

Ensi kuussa sama asia onkin käännetty jo päälaelleen.

Sitten kun kyaytään kolmannelta sukan kuluttajalta kuinka asia menee niin hän vetää jokerikortin takataskusta ja toteaa että kaksi edellistä on ollut täysiä pellejä ja hommahan kuuluisi oikeasti mennä näin.

Lopputulema on että kansalaisena olen ollut aivan ulalla alusta loppuun asti ja oikeastaan sama tahti jatkuu, eli jos kysytään samasta asiasta virkailijalta numero neljä, viisi ja kuusi, jokainen taikuri vuorollaan osaa vetää eri eläimen samasta hatusta.

Nyt kun rinnastetaan tämä siihen että täällä on muutama tuhat mainaajaa kullakin eri meininki käynnissä ja pitäs vähän kysyy yhtenäistä linjaa tähän touhuun, skenaarion toisel puolel on kolme eri kahvinkeittäjää ja kopiokoneenkäyttäjää jotka tarkastelee samaa asiaa neljältä eri vinkkeliltä.

Eli lopputulema on se et kaikki on aivan yhtä pihalla ja ite pitäs jotenkin saada joku tolkku raha ja vero asioihin?

Ps. harvoin olen törmännyt selkeään ja yhdenmukaiseen byrokratiaan..
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa, jos laittaa myyntiin 100%:sti vähennetyt laitteet vähennysvuotta seuraavana vuonna, tuleeko tällöin myytävistä laitteista esim vero- ja ilmoitusvastuuta? Löytyykö tästä netistä tarkempaa tietoa mustaa valkoisella, ihan siis mielenkiinnosta kyselen, kun ei ole vahvin alue tämä verotekninen puoli, enkä itse onnistunut löytämään mitään tietoa liittyen vähennettyjen laitteiden myynneistä jälkikäteen. Kuulostaa kyllä silti omaan korvaan aivan liian hyvältä ollakseen totta, jos se noin menisi. Tuohan tarkoittaisi, että sitä voisi käytännössä kuluneen vuoden aikana louhia tuhansien eurojen arvosta kryptoja täysin veroitta, kunhan vain ilmoittaa saman verran laitteistoa yksittäisinä max. tonnin työvälineinä verottajalle (eli saaden kaikesta 100% kertavähennyksen). Ja sitten heti tammikuussa kaikki laitteet surutta myyntiin ja sen jälkeen sama ruljanssi uudestaan käyntiin, eli tässä tultiinkin nyt siihen samaan skenaarioon mitä sinäkin pyörittelit siinä ensimmäisessä viestissäsi. En tiedä, mutta eikai se verottaja nyt ihan näin avokätinen sentään ole. :hmm:

Sen vuoksi olen ainakin toistaiseksi kyllä tässä elmon kanssa samoilla linjoilla, että tuo on tosiaan kinkkinen ja tietyllä tapaa riskialtiskin tilanne, kun mitään virallista ohjeistusta ei näytä olevan missään ja kukaan ei voi tietää miten verottaja toimii asiassa silloin, jos osuu tarkistus omalle kohdalle. Ei kyllä tuo helpotusta tähän asiaan verovirastonkaan toiminta, sillä yksi virkailija sanoo, että kaikki lasketaan yhdeksi isoksi köntäksi ja toinen taas sanoo että kyllä ne voi erotella yksittäisiksi työvälineiksi sekä poistaa 100% kerralla ja kolmas sanoo että computer says no.
Siis kuten jo aiemmin todettiin, niin siinä se raja just menee, että ei voi 10000 louhintatuloista vähentää 10000 e edestä laitteita, se lienee varma. Mutta muutaman tonnin varmasti voi vähentää, kun niputtaa 3...4 näyttistä yms. roinaa. Tokihan tämä sitten jo hieman vastaakin tilannetta, että jos on oikeasti ostanut vaikka 10 näyttistä, niin 25 % poistothan on se 2500 € niistä.

Noista vähennyksistä löytyy kyllä ihan tekstiä syventävistä vero-ohjeista koskien ansiotulohankintaa ja niistä tehtäviä vähennyksiä kohdasta tietokoneet ja tietoliikennelaitteet. Poistosta todetaan vain, että "Sinä vuonna, kun et enää käytä tietokonetta tulonhankkimisessa, poisto ei ole enää vähennyskelpoinen verotuksessa. " Ei sinua silloin mikään estä vaikka myymästä laitteita, jos et sitä enää aio poistona tai uutenakaan vähentää. Lähtökohtaisesti tietenkin on selvä että jos sulla on vuonna 2021 näyttöä työkäytöstä/tulonhankinnasta, niin sen 1200 € työvälineen voit silloin vähentää. Seuraavana vuonna teet työvälineilläsi mitä lystäät, vaikka myyt pois.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Alkaa näiden lukemieni kommenttien perusteella vähitellen tuntumaan verottajan touhut aivan samalta mitä oon joskus työvoimatoimistos joutunu käväsee..

Yksi virkailija sanoo että asia on näin ja piste.

Ensi kuussa sama asia onkin käännetty jo päälaelleen.

Sitten kun kyaytään kolmannelta sukan kuluttajalta kuinka asia menee niin hän vetää jokerikortin takataskusta ja toteaa että kaksi edellistä on ollut täysiä pellejä ja hommahan kuuluisi oikeasti mennä näin.

Lopputulema on että kansalaisena olen ollut aivan ulalla alusta loppuun asti ja oikeastaan sama tahti jatkuu, eli jos kysytään samasta asiasta virkailijalta numero neljä, viisi ja kuusi, jokainen taikuri vuorollaan osaa vetää eri eläimen samasta hatusta.

Nyt kun rinnastetaan tämä siihen että täällä on muutama tuhat mainaajaa kullakin eri meininki käynnissä ja pitäs vähän kysyy yhtenäistä linjaa tähän touhuun, skenaarion toisel puolel on kolme eri kahvinkeittäjää ja kopiokoneenkäyttäjää jotka tarkastelee samaa asiaa neljältä eri vinkkeliltä.

Eli lopputulema on se et kaikki on aivan yhtä pihalla ja ite pitäs jotenkin saada joku tolkku raha ja vero asioihin?

Ps. harvoin olen törmännyt selkeään ja yhdenmukaiseen byrokratiaan..
Se on just niin. Itse kun olen jotain verojuttuja selvittänyt, niin asiakaspalvelija on ollut selvästi ihan ulalla koko kysymyksestä. Toisella kerralla asiakaspalvelija on sentään myöntänyt olevansa ulalla ja luvannut, että "alan spesialisti" ottaa yhteyttä. Eli kyllä verottajalta saa ihan asiallista palvelua, työtään he vain tekevät annettujen speksien mukaan. Osa näistä on vain verovelvollisen kannalta tulkinnanvaraisia asioita, koska erityisesti louhintaan ja useamman näytönohjaimen settiin ei ole kirjoitettu erillisiä ohjeita. Yleiseen tulonhankintaan ja esim. työssä tarvittaviin välineisiin on kirjoitettu vain "tietokone", joka tietysti siinä mielessä onkin riittävän yksiselitteinen. Lienee päivän selvä, että tavallisella veroviraston asiakaspalvelijalla ei ole pienintäkään hajua louhintalaitteistosta tai mikä edes koko näytönohjain on.

Toki sieltä löytyy sellainen asiantuntija, joka tuon pystyy määrittämään, mutta ensin asiakaspalvelijan pitää ymmärtää se, että ei ymmärrä asiaa ja sen jälkeen se, kehen ottaa yhteyttä. Olen kysellyt esim. ulkomaisten osinkojen verokohtelusta, jonka luulisi olevan melko standardia pullaa, mutta eipä vaan ole. Niin mitä voi olettaa jostain louhinnasta, louhintatulosta ja siitä tehtävien laitteistojen vähennyksestä.

Kun asia on tarpeeksi iso mittakaavaltaan, niin verottaja tekee siitä tarkemman ohjeen. Näin on tehty esim. alkoholin etämyyntiä ja -ostoa koskevista linjauksista, jotka ovat hyvinkin selvät ja kattavat. Se asia taitaa vaan mittakaavaltaan olla aivan eri luokkaa kuin louhinta.

Sen takia luottaisin aika pitkälti jonkun ammattimaisen louhijan kommentteihin ja kokemuksiin, koska siinä on kyse silloin osittain elannosta ja varmasti asiat on juurta jaksain selvitetty verottajan kanssa. Muistaakseni tämä mainittu sprawl esim. harrasti louhintaa yksityishenkilönä ja firmansa kautta, joten hänen kommenttinsa ovat valideja myös tavallisen ansiotulona louhivan kannalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 494
Jollakulla täällä oli 3d tulostin? Täältä muistaakseni sain sen idean ks. laitteen hommaamiseen.

Näitä joku käytellyt:


10% infillillä 95g filaa ja 12h. Eli rullalla tekis 10kpl. Rulla maksaa sen 10-20€. Emolle ja powerille jotkut tuet vielä ja motonetkin 20€ hylly mihin noita x määrä. Oisko siinä potentiaalia? Saako noita motonetin hyllyjä puolitettua muuten kuin rälläkällä? Tää tokamannin hylly: Varastohylly, metallirunko on kahdessa osassa suoriltaan... Toki enää ei ole 13€ tarjouksessa (olis prkl pitänyt ostaa noita reilusti).
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
217
Onko jollain ongelmia Chia stalejen kanssa?
-Minulla xchpoolissa nyt 80% hyväksyttyjä....?
-Spacepool 98%
-Ilmeisesti jokin TX spämmi hyökkäys verkossa.
 

Nasse79

Tukijäsen
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
1 090
Saapa nähdä millon toi bensan hinta laskee, vai laskeekohan se tosta lähiaikoina? :hmm:

Aina vähän kuumottaa kun on maksu pending..
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
1 138
Saapa nähdä millon toi bensan hinta laskee, vai laskeekohan se tosta lähiaikoina? :hmm:

Aina vähän kuumottaa kun on maksu pending..
Alle 100Gwei tuo jo näyttäs välillä olevan =$7. Bensaa vaan lisää, jos tarkotus ei ole hodlailla. Toki, ei tuolta mitää mikrosummaa kannata muutenkaan kotiuttaa, ainankaan normisiirrolla.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
805
Alle 100Gwei tuo jo näyttäs välillä olevan =$7. Bensaa vaan lisää, jos tarkotus ei ole hodlailla. Toki, ei tuolta mitää mikrosummaa kannata muutenkaan kotiuttaa, ainankaan normisiirrolla.
Kuukausi sitten meni viikon odotuksella 27 gwei läpi. Nyt nostin 39 gwei. Ei kyllä oikein tuon korkeempaa viitsisi. No saldon kertyessä voi nostaa, jos pakko.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
1 138
Polygon siirto kai ilmanen, mutta vaatii säätämistä, vai miten tuo nyt meni :hmm:

Bensan hinta laskee, kun pöhinä pienenee. Voi tällä pöhinällä mennä hetki ennnenkuin alle 50 menee. Jenkkejen su-ma välinen yö lienee keskimäärin halvin bensa.


E: Itse kotiutin lauantaina 130Gweillä ja samantie muutin euroiksi. Ei itse viitsi näillä kursseilla hodlailla yhtään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 494
Mun piti eilen nostaa 100gwei kun halusin kuun loppuun erän kirjanpidollisista syistä. Viime kuu rokkasi kyllä tuottojen suhteen.

Jos ette vielä vero triidistä bonganneet niin käykää kurkkaamassa:

 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
515
Onko jollain ongelmia Chia stalejen kanssa?
-Minulla xchpoolissa nyt 80% hyväksyttyjä....?
-Spacepool 98%
-Ilmeisesti jokin TX spämmi hyökkäys verkossa.
Täällä päivitystä: Update from Chia Network on the "Dust Storm"

Raptoreumille on muuten julkaistu ensimmäinen GPU mineri:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 105
Täällä päivitystä: Update from Chia Network on the "Dust Storm"

Raptoreumille on muuten julkaistu ensimmäinen GPU mineri:

Kommenttien perusteella gpu louhinnassa ei mitään järkeä. 6900xt 3kh/s.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 710
Mikähän Asus B450-f Gaming II lankkuun tuli. Ei enää postaa jos siihen laittaa edes 2 näytönohjainta kiinni, musta ruutu ja vihreä (boot) debug-ledi vaan palaa. Yhdellä kortilla toimii normaalisti.
Myös BIOS asetukset olivat jostain syystä nollautuneet, tosin eipä auttanut oikeiden asetuksien palauttaminen myöskään asiaan.

Ongelma tuli sen jälkeen kun rigi oli siirron takia purettu ja kasattu uudelleen.
 

Series^

Super huolto jumala
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Onko kukaan muu kuka mainaa läppäreillä?
Legion 5 Pro 5800H/3070, noin 60MH/s tulee @115W(softa) ja karvan yli 66 saanu enimmillään täysillä wateilla, muistit kellottuu tuossa paremmin kuin asuksen vesiblokillisessa pöytäkoneen 3070:ssa.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
314
Edit: kopioin offtopickin kryptovaluuttojen verotusketjuun.

Siis tilanne on se, että saat ihan laillisesti myydä laitteen vähennysvuotta seuraavana vuotena. Jos tänä vuonna olet vähentänyt 100 %, saat sen ensi vuonna myydä. Siinä se poisto onkin just ongelma, että sulla jää poistot sitten kesken. Siinäkin se menee niin, että saat sen 25 % vähentää nyt, mutta jos ensi vuonna myyt, loppuu tietenkin oikeus poistoihin.
Tuohon olen kavannutkin vastausta että mitä sitten jos meneekin postoina, eli seuraavana vuonna on pakko jatkaa touhua jollakin tasolla, etkä voi ilmeisesti myydä laitteita eteenpäin? mikäli et halua menettää näitä loppuja vähennysarvoja. Menee kyllä homma vaikeaksi mikäli verottaja tulkitsee että poistoina menee..
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa, jos laittaa myyntiin 100%:sti vähennetyt laitteet vähennysvuotta seuraavana vuonna, tuleeko tällöin myytävistä laitteista esim vero- ja ilmoitusvastuuta
Verotus on mielestäni selkeintä, kun tekee toimintaa yksityisenä elinkeinonharjoittajana (y-tunnuksella tai ilman) tai yhtiömuotoisesti. Elinkeinonharjoittana voi myös optimoida verotusta niin, että tuloksesta on pääomatuloa 20%-,10%- tai 0%*elinkeinotoiminnan nettovarallisuus, lopun ollessa ansiotuloa.

Tällöin, jos vähentää laitteen hankintamenosta 100% tänä vuonna ja ensivuonna myy sen niin myyntihinta on koko suuruudeltaan verotettavaa luovutusvoittoa/liikevaihtoa. Vastaavasti, jos tekee poistojen kautta evl. maksimin mukaisesti (25 prosenttia menojäännöksestä) niin ensimmäisen vuoden poisto on (hankintameno*0,25), joten seuraavana vuonna laitteen kirjanpitoarvo on 75% hankintamenosta. Jos myyt tällöin sen alle tuon 75% arvon niin saat erotuksen verran verovähennettävää luovutustappiota tai, jos myyt kalliimalla niin erotus on verotettavaa luovutusvoittoa.
Lähde: Laki elinkeinotulon verottamisesta 3. luku §30

Yksityisenä elinkeinonharjoittajana veroilmoitus hoituu täältä

Jos taas ei mene elinkeinonharjoittajana tai yhtiönä niin täältä löytyy kohtuullisen laaja ohje ja mitä kokonaan tai osittain poistetun kaluston myymiseen tulee niin katsoisin sen menevän tavanomaisen koti-irtaimiston luovutusvoittoihin ja tappioihin siten, että laitteen hankintameno on sen poistamaton arvo.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 067
Viestejä
4 244 536
Jäsenet
71 294
Uusin jäsen
DonVido99

Hinta.fi

Ylös Bottom