Kerkisin Binanceen louhimaan 5 täyttä päivää (mitä nyt pelijonne iski hiukan väliin muutamana päivänä) ennen EIP. ETH:ta tuli Binancen ilmoittamalla n. 61 MH/s tahdilla 0,001714 ETH/d. Nyt on sitten louhittu 7 päivää EIPin jälkeen ja tuotto on tippunut 0,001358 ETH/d. Jostain syystä myös Binancen ilmoittama hashrate on laskenut alle 60 MH/s, sitähän ihmettelin jo aiemmin, että staleja tai rejectiä tulee kovin vähän, mutta oliskohan niin, että Binancen tapauksessa hahsrate vaan kertoo todellisen hyväksytyn sharen perusteella lasketun hashraten ja pitää unohtaa Etherminen tarkemmat jaottelut. Joka tapauksessa, vaikka kompensoi tuota hashratea samalle tasolle, niin tuotto olisi siinäkin tapauksessa 0,001414. Näin laskien tuotto on tippunut vajaat 21 % tai 18 %, jos huomioi hashraten.Bongaa EIP 1559 aiheuttama tuottojen lasku.
Joo, aika hankalaa on sitä päivätuotoista nähdä. Se teknisesti tapahtui tuossa 4. päivä, mutta ehkä vähän eri tavalla kuin juuri mitkään ennusteet tai spekulaatiot kuvailivat sen tapahtuvan.
Itse kanssa vähän harkitsin tuollaista 6600 XT koska se vaikutti aikaisempaan hintatasoon niin varsin edulliselta, ihan OK pelikortti varmaan monille joten pitäisi olla hyvä jäännösarvo, ja vaikka tuotto olisi alhaisimmasta päästä, oli tosiaan tuo ennakoitu kulutuskin alhaisempi. Siis tarkoitan sitä Jimmsillä ja ehkä Proshopissa ollut halpista, jollain 430e hinnalla.
Mulle on tulossa verrattain hyvähintainen 3070 Ti. Samanhintainen kuin mun kalliimman pään 3070:t eli 640e. Mahdollisesti kallein oli 650e, näin monen kuukauden jälkeen en muista ihan täsmällisesti. Varmaan täytyy katsella noita vähäisempiä altteja.
Ei tuo nyt mikään katastrofi sinällään ole ja varsinkin nykyisellä ETH-kurssilla. En olisi tuosta panikoitunut niinkään, mutta kun minun GPU:t ei todellakaan olleet mitään 650 € kortteja vaan niitä kiskurihintaisia tonnin vehkeitä, niin ne oli pakko realisoida ajoissa. Kuten joku täällä sanoi, ei olisi kesän aikana pystynyt louhimaan tuottoja niin paljon, kuin olisi ollut korttien arvonalennus 1000 => 800 €. Nyt näyttää, että suurin ALE-myynti on mennyt ohi ja korteista saa ylikin 800 taas.
Tossahan joku myi 2080 Ti 550 €, semmonen olisi kelvannut varastomaineriin nytkin, mutta "yllättäen" kauppa kävi siitä varsin sukkelaan.