Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Ei kai sitä täällä ole ihannoinut tai puolustellut kukaan muu kuin tuo yksi trolli.Että tällaista kiusaamisen ihannointia täällä, kiusatun vika, kuuluu lapsuuteen ja pillua saa. Okei, jatkakaa...
Aiheeseen haluan todeta että kiusaaminen kuin kiusatuksi tuleminen johtaa hyvin todennäköisesti jonkin asteiseen masennukseen. Niin kiusaajilla kuin kiusatuilla on vuorovaikutuksessa vääränlainen malli, toinen ottaa vaan sen toisen roolin ja toinen toisen. On vaikeampi määritellä kiusattuja, mutta kiusaajat usein paljon hermoilevat siitä kuinka viihdyttäviä ja kiinnostavia ovat ihmisinä, mitä ympäristö saattaa ruokkia kun kiusaajalle annetaan erityisen myönteistä palautetta toiminnastaan. Hauskanpito tapahtuu törkeästi kiusatun kustannuksella. Toisaalta kiusaaja voi myös kaivata huomiota, mikä on vaarassa hävitä kokonaan jos ei tee mitään rajua, kuten kiusaa jota kuta. Useimmiten vähänkään pidetymmät ihmiset, jotka voisivat saada paljon kavereita vaikkapa kohteliaalla käytöksellään koetaan uhaksi, koska he mahdollisesti vievät kaiken huomion. Tämä viimeksi mainittu on aikalailla sitä ihmisen eläimellistä puolta.
Ei tapahtumiin myötävaikuttaminen tee uhrista osasyyllistä, ellei hän ole tehnyt mitään väärää. Jos minä saan turpaani nakkikioskilla sen jälkeen, kun olen nokkeluuksien kera käskenyt etuilevaa kusipäätä väistämään, en ole yhtään sen vähempää syytön kuin saman kaverin edellinen uhri, joka sai varoittamatta turpaansa. Se toinen kaverihan samoin heikkouttaan kerjäsi saada selkäänsä, kun ei ehtinyt edes vittuilla ennen kuin takaapäin kolahti.Se että väkivalta on väärin ja tuomittavaa ei tee uhrista täysin syytöntä tapahtumiin.
Väittäisin että jos kaikki nakkikioski tappelut käytäisiin läpi on uhri hyvin usein myötä vaikuttanut tapahtumien kulkuun.
Aiheeseen haluan todeta että kiusaaminen kuin kiusatuksi tuleminen johtaa hyvin todennäköisesti jonkin asteiseen masennukseen. Niin kiusaajilla kuin kiusatuilla on vuorovaikutuksessa vääränlainen malli, toinen ottaa vaan sen toisen roolin ja toinen toisen. On vaikeampi määritellä kiusattuja, mutta kiusaajat usein paljon hermoilevat siitä kuinka viihdyttäviä ja kiinnostavia ovat ihmisinä, mitä ympäristö saattaa ruokkia kun kiusaajalle annetaan erityisen myönteistä palautetta toiminnastaan. Hauskanpito tapahtuu törkeästi kiusatun kustannuksella. Toisaalta kiusaaja voi myös kaivata huomiota, mikä on vaarassa hävitä kokonaan jos ei tee mitään rajua, kuten kiusaa jota kuta. Useimmiten vähänkään pidetymmät ihmiset, jotka voisivat saada paljon kavereita vaikkapa kohteliaalla käytöksellään koetaan uhaksi, koska he mahdollisesti vievät kaiken huomion. Tämä viimeksi mainittu on aikalailla sitä ihmisen eläimellistä puolta.
Kiusatutkaan harvoin ovat täysin syyttömiä, usein heillä on tietynlaista tahdittomuutta käytöksessään, mitä he eivät itse tajua. He joko tekevät tai ovat joskus laukoneet jotain mikä on saanut uinuvan kiusaajan kovin kiusalliseen tilanteeseen muiden edessä, naurunalaiseksi tai vastaavaa. Tahdittomuus on hyvä termi tässä yhteydessä, sillä en millään jaksa uskoa että ketään kiusataan aivan syyttä suotta jos käytös on kaikkia kohtaan kunnioittavaa, eikä minkäänlaista provoa koskaan tule eteen. Kiusatulla suhde vanhempiinsa (tai vanhempaansa) voi olla mutkikas ja arvaamaton, eikä esimerkiksi nasevan huumorin heittäminen minkä kaikki osapuolet ymmärtävät vielä luonnistu ongelmitta kasvuvaiheessa, mikä voi johtua vaikka jännittämisestä.
Valitettavasti kun pari kertaa laukoo väärässä paikassa väärin tai toimii jotenkin muuten epäjohdonmukaisesti mahdollisen kiusaajan (tai kiusaajien) kanssa, niin alkaa kierre, missä hyökätään ja puollustetaan raivoisasti. Monet kiusatut usein ovat hanakoita puollustamaan itseään kärkkäästi, mikä ei kait sinänsä ole väärin, mutta se ei valitettavasti useinkaan paranna tilannetta ja saa kokonaisuuden näyttämään epäselvemmältä ulkopuolisten silmissä. Kostaminen ei kannata, se on hyvä neuvo kiusatuille. Itseään voi sanoin puollustaa, muttei sillä asenteella että annan samalla mitalla takaisin.
Kiusaajien olisi hyvä ymmärtää että koulun päättyessä ei luottamuspisteitä juuri heru jos on opittu tuntemaan jonkin sortin kiusaajana. Nuortenkin tulee pyrkiä olemaan rennosti tilanteessa kuin tilanteessa, ei tarvitse olla mikään supliikkimies saadakseen kavereita ja pitääkseen heidät piirissään. Hiljainen kuin suulaskin luonne saa kavereita. Pyrkimys hallitsemaan tilanteita on turhaa, jokainen lyötää roolinsa porukoista aivan omalla painollaan. Tytöt kuin pojatkin tykkäävät eniten asiallisista tyypeistä jotka kunnioittavat muita.
Ketään ei kiusata ilman syytä. Vai haluaako joku kertoa minulle miten se koulun kiusatuin oppilas oli kaikin puolin täydellinen ja ihana ihminen.
Kiusaamisella on tärkeä tehtävä ihmisen sosiaalisessa käyttäytymisessä. Se opettaa muita olemaan käyttäytymättä kuin kiusattu ja pakottaa sopeutumaan joukkoon. Kiusattu aiheuttaa kiusaajassa kiusaamisreaktion ryhmään sopimattomalla käytöksellään. Pienen kiusaamisen jälkeen kiusattu oppii joko ryhmän tavoille tai kiusaaminen jatkuu ryhmän hyväksynnällä.
Ikävä juttu kiusatun kannalta mutta näin se vaan menee.
Jos valtio pakottaa sinua pitämään lompakkoa takataskussa vankeusrangaistuksen uhalla, voidaan varmaan vaatia, että valtio myös pidättää rikolliset?Jos pidän lompakkoa takataskussa povitaskun sijaan ja joudun taskuvarkaan uhriksi niin olen myötävaikuttanut rikoksen syntyyn olematta kuitenkaan itse rikollinen. Rikoksen tekijä on aina vastuussa rikoksestaan mutta se ei poista vastuuta tapahtumista muilta osapuolilta.
Jos valtio pakottaa sinua pitämään lompakkoa takataskussa vankeusrangaistuksen uhalla, voidaan varmaan vaatia, että valtio myös pidättää rikolliset?
Peruskoulu ei ole kenenkään oma valinta.
Aivan käsittämätöntä, että täällä syytetään kiusattuja siitä, että joutuvat kiusatuksi. Miten kujalla täytyy yksilön olla suoltaakseen tommosta tekstiä.
Kiusaajan perimmäinen motiivihan on levittää vihaansa ympärilleen. Jos et ala vihaamaan, häntäkään, niin sehän ei sinuun leviä.Itseäni kiusaa KM Porista. Haukkuu voice chatissa. Hän on lisäksi racisti ja Incel tyyppi, hyvin vastenmielinen käski minua tappamaan itseni Diablo 3 voice chatissa, lisäksi nimitteli minua monella eri kirosanalla..Menin paniikkiin, kun tuli mieleen yli 20v koulukiusattuna oloaikoja eri paikkakunnilla...
Itse en enää kestä tätä kiusaamista tiettyjen tahojen osalta. päälleni on syljetty, lyöty, pahoinpidelty, haukuttu monin eri sanoin, eristetty laumasta, vähätelty, kohdeltu kaltoin yli 20v ajan eri paikoissa. Valehdeltu ja puhuttu paskaa minusta...
Osittain se voisi melkein olla. Minulta se valinta otettiin pois sillä, että sain vasta kidutuslaitoksen jälkeen tietää, että peruskoulun oppimäärän voi tenttiä. Jouduin sitten tylsistymään ja toimimaan apuopettajana koko kolmivuotisen yläastehelvetin. Toki opin silti muuta kautta paljon, mutta sieltä vankilasta olisi voinut vapautua etuajassa.Peruskoulu ei ole kenenkään oma valinta.
Sama se on, mikä kiusaajan motiivi on. Kiusaamisesta voi kärsiä maksimit tuntematta vihaa ja se voi jatkua määräämättömästi, vaikka uhri ei suutu tai tunne vihaa.Kiusaajan perimmäinen motiivihan on levittää vihaansa ympärilleen. Jos et ala vihaamaan, häntäkään, niin sehän ei sinuun leviä.
Älä hakeudu mulkkujen seuraan vaan mene muualle. Jos mulkut seuraavat perässä ja ottavat yhteyttä toistuvasti, niin sehän on poliisiasia ja voit saada lähestymiskiellon.Itseäni kiusaa KM Porista. Haukkuu voice chatissa. Hän on lisäksi racisti ja Incel tyyppi, hyvin vastenmielinen käski minua tappamaan itseni Diablo 3 voice chatissa, lisäksi nimitteli minua monella eri kirosanalla..Menin paniikkiin, kun tuli mieleen yli 20v koulukiusattuna oloaikoja eri paikkakunnilla...
Elämänkokemusta on ehtinyt jo kertyä reilunlaisesti, enkä tunne ainuttakaan kiusaajaa (koulusta, töistä tai muualta), jota voisi sanoa fiksuksi. En ketään.Ei vaan kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen.
Jos haluaa todellista muutosta asioihin täytyy ensin tietää mistä ilmiöt johtuu eikä elää utopiassa jossa on vain hyviä ja pahoja ihmisiä.
Näinkin valitettavasti pari kertaa kävi ja ne olivat koko ajan traumaattisimmat kokemukset.Kummankin osapuolen on kuitenkin mietittävä käytöstään, muuten ongelma ei ratkea. Avoin keskustelu näiden kahden välillä ehkäpä jonkin sortin terapeutin tai edes vähän terapeuttisia taitoja omaavan läsnäollessa auttaisi kovasti. Huippu kiusallisia tilanteita, tiedän kyllä, mutta toinen toisensa ymmärtäminen, heidän välinen luottamus ja sopimus tyrehdyttävät kyllä kiusaamisen.
Näinhän se on. Toimin joskus samoin ja onhan se tyhmänrohkeaa tai hyväuskoista, kenties varomatontakin. Ei se silti siirrä vastuuta teosta tekijältä uhrille, siis moraalisesti tai rikosoikeudellisesti. Sehän on kokonaan eri asia miten vaikkapa vakuutusyhtiö asiaan suhtautuu.Puhumattakaan siitä, että minulla on täysi oikeus pitää lompakkoa takataskussa ja jos sen joku vie, hän on lain mukaan syyllinen ja saa tuomion varkaudesta. Minua ei kukaan syyllistä.
enkä kiusaa ketään (nykyään, aikanaan kyllä)
Oho, tuo kohta menikin itseltä ohi kun en jaksanut lukea tekstiseinää loppuun asti. Ja sitten vielä väite, että "osaan olla puolueeton". Objektiivinen itsearvioNo tulihan se sieltä, A4:n mittaisen paskanjauhamisen jälkeen. Eikö voi vaan myöntää itselleen että pitää hakea näitä "vaihtoehtoisia ajatusmalleja" jotta voit paremmin perustella itsellesi että olit kiusaaja mutta siinä ei ollut mitään pahaa?
Sinun kohdallasi olisi varmasti hedelmällisempää yleisesti kiusaamisen vähentämistä ajatellen, jos et kirjoittelisi julkisille foorumeille selvästi omien tekemisten puolusteluun tähtääviä syväluotaavia analyysejä siitä kuinka "Kiusatutkaan harvoin ovat täysin syyttömiä, usein heillä on tietynlaista tahdittomuutta käytöksessään, mitä he eivät itse tajua" jne, kun se on 100% paskaa ja varmaan tiedät sen itsekin, jos oikein järjen kanssa asiaa ajattelet.Vastaan tähän sinun viestiisi samalla muihin vastaavanlaisiin syyttelyihin todeten, ettei syyttelemällä ne omat haavat mihinkään häviä. Syyllistä etsii se joka on itse syyllinen, se tuomitsee joka on itse tekijä. On ehkä vaikea myöntää mokanneensa pahasti, mutta ainakin minä olen tehnyt oman myönnytykseni. Tuon toteamuksenikin kirjoitin ilman muiden kysymistä, joten pillastuminen on aivan turhaa. Koita parantaa kiusattujen tilannetta kuten moni yrittää, älä siis asetu kiistakapulaksi väliin, äläkä soita suutasi.
Vanhoilta ajoilta olen kuullut, että paras ympäristö itse asiassa oli joissakin ammattikouluissa. Esimerkiksi maatalouden alalle ei mikään roskaväki tunkenut. Erilaista lienee ollut metallin ja raksan puolella. Sähköllä kai yleensä oli aika siedettävää.Oma huomio kouluaikaan (joka oli koulujen hallinnon puolelta vielä täysin kiusaamiseen puuttumatonta aikaa) oli että koulutoverien kiusaaminen loppui kuin seinään kun amikset lähti omille teilleen hakkaamaan toisiaan.
Tästä voi tietysti vetää rumia johtopäätöksiä, mutta olkoon nyt.
Oma huomio kouluaikaan (joka oli koulujen hallinnon puolelta vielä täysin kiusaamiseen puuttumatonta aikaa) oli että koulutoverien kiusaaminen loppui kuin seinään kun amikset lähti omille teilleen hakkaamaan toisiaan.
Tämä on niin oksettava purkaus, että sitä pitää aivan rautalangasta vääntäen perata.Vastaan tähän sinun viestiisi samalla muihin vastaavanlaisiin syyttelyihin todeten, ettei syyttelemällä ne omat haavat mihinkään häviä.
Vähät siitä pahantekijästä; eniten väärässähän on se, jota vastaan rikottiin tai se, joka sivusta huomauttaa vääryydestä. Sittenhän se oli just näin.Syyllistä etsii se joka on itse syyllinen, se tuomitsee joka on itse tekijä.
Olet oikeassa siinä, että on todella vaikeaa myöntää omia virheitään. Siispä et niitä myönnäkään, saati ilmaise että olisit pahoillasi. Sen sijaan syyllistät uhreja ja perustelet omaa toimintaasi, jota vieläpä jatkat tähän päivään saakka, vaikka olisi moneen kertaan pitänyt kasvaa aikuiseksi ja katua. Se, että puhut koko aiheesta sen sijaan että hakkaisit vammaisia, on "myönnytys". Se on jokin ruhtinaallinen lahja.On ehkä vaikea myöntää mokanneensa pahasti, mutta ainakin minä olen tehnyt oman myönnytykseni.
Onhan se kamalaa sanoa vastaan kiusaajalle. Sitähän ei kiusaaja voi hyväksyä. Erityisen raivostuttavaa on, ettei pysty seuraavalla välitunnilla hakkaamaan niitä, jotka kehtasivat lässyttää. Tai edes kusta reppuun.Tuon toteamuksenikin kirjoitin ilman muiden kysymistä, joten pillastuminen on aivan turhaa.
Joo, "älä soita suutasi". Vastaan väittäminen on narsistille täysin anteeksiantamaton teko.Koita parantaa kiusattujen tilannetta kuten moni yrittää, älä siis asetu kiistakapulaksi väliin, äläkä soita suutasi.
Tuo on ihan selkeä yritys jatkaa kiusaamista. En näe mitään muuta syytä automaattiselle oletukselle, että kaikki epärehellistä ulosantia kritisoivat ovat koulukiusaamisesta traumatisoituneita, saati sille implikaatiolle, että näillä olisi täten jotenkin vähemmän puheoikeutta. Hyi olkoon.
Toisekseen, jos kouluja aletaan vaihtamaan, kiusaaja(t) pitäisi olla aina ensisijainen koulun vaihtaja. Onhan tuo nykyisellään aika käsittämätöntä että kiusatusta tehdään ns. ongelmatapaus ja hän joudutaan siirtämään eri kouluun, voi vielä aiheuttaa lisää syrjäytymistä ja itsetunnon heikkenemistä.
Omasta mielestäni pitäisi olla selviö, että koulukiusaaja on se joka vaihtaa koulua. Se ratkaisee kaksi ongelmaa. Kiusattu saa jatkaa rauhassa ja kiusaaja pääsee uuteen ympäristöön missä mahdollisesti pääsee irti kiusaamiskierteestään henkilökunnan valvonnan alla.
Ala-asteella olin kiusaaja, mutta se oli kovin harmitonta vielä, ylä-asteella osin vaihtui osat.
Taitaa nimimerkeillä BOT ja Trevor Byron olla itsellään jonkunlaista koulukiusaamistaustaa kun noin innokkaasti puolustavat kiusaajia. Tuon paskan kokeneena en ole samaa mieltä asiasta noiden kahden nimimerkin kanssa.
Omalla luonteella on paljon tekemistä näiden asioiden kanssa
Lapset ja nuoret ovat vielä kehittymässä myös varmaan luonteen ja henkisen vahvuuden osalta. Itse olin lapsena ja teininä kohtuullisen ujo ja varovainen luonne. Se on huomattavasti muuttunut vuosien varrella, ei tietenkään täysin.
En ole ollut kiusattuna tai kiusaajana, mutta en myöskään aktiivisesti puuttunut näkemääni kiusaamiseen. Se onkin varmaan osa ongelmaa, etteivät muut oppilaat uskalla puuttua kiusaamistilanteisiin. Nykyään vahvemman itsetunnon ynm. myötä en hirveästi sivusta seuraile jos näen jotain tälläistä tapahtuvan.
Meilläpäin oli erikoinen keissi. Kiusatulle sanottiin ettei tarvinut huhti-toukokuussa tulla enään kouluun kun kiusaamista ei saatu kuriin ja hän suoritti loppuvuoden sitten kesällä.Omasta mielestäni pitäisi olla selviö, että koulukiusaaja on se joka vaihtaa koulua. Se ratkaisee kaksi ongelmaa. Kiusattu saa jatkaa rauhassa ja kiusaaja pääsee uuteen ympäristöön missä mahdollisesti pääsee irti kiusaamiskierteestään henkilökunnan valvonnan alla.
En näe mitään syytä miksei näin voitaisi toimia yleisellä tasolla. Muutenkin koulusta erottaminen määräajaksi, jälki-istunnot ja muu yleinen kurinpito pitäisi olla käytössä huomattavasti enemmän kuin nyt.
Apinat on laskeutuneet puusta jo sen verran aikaa sitten, että voidaan edellyttää lapsiltakin laumassa tiettyä käytöstä ja mikäli sitä ei löydy se opetetaan.
Omalla luonteella on paljon tekemistä näiden asioiden kanssa, jos on alistuva ja syrjäänvetäytyvä luonne niin lopputulos on usein kuten sanoit itsestäsi. Siitäkin pääsee eroon mutta vaatii työtä ammattilaisen kanssa ja itse aloittaisin siitä että "miksi näin on", "miksi olen tälläinen", "millainen lapsuus minulla on ollut", sieltä nämä asiat yleensä juontaa juurensa ja kaikki ei ole henkisesti yhtä vahvoja, mutta kun tietää omat heikkoudet ja asioiden juurisyyt niin se helpottaa pääsemään eteenpäin.![]()
Tai sitten ihan vain ei-aggressiivinen ja ei-väkivaltainen tai konsensushakuinen.
Väkivalta toki lopettaa vittuilun (viimeistään sitten miekan kanssa), mutta sitä voidaan miettiä miten koulussa on onnistuttu tässä "kasvatusvastuussa" kun vanhempi joutuu opettamaan lapselle miten vedetään kunnolla pataan sen sijaan, että opetetaan "älä lyö". Valitettavasti itselleni on opetettu lapsena kotona, että muiden fyysistä koskemattomuutta kunnioitetaan, ja että muutenkin käyttäydytään ihmisiksi muita kohtaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.