Kuten sanoin, nykymallilla joo. Tulevaisuudessa malli tulee varmastikin olemaan joku muu kuin julkisrahoitteiset terveyskeskukset ja hoivakodit maakunnissa. Minua ei huoleta niinkään terveyskeskuksien ja sairaaloiden ulkoistaminen yksityiselle sektorille, joka ottaisi hoidettavakseen valmiiksi koulutetun työvoiman ja valmiiksi hankitun sairaalakaluston. Minua huolettaa ehkä enemmän sikäli laadukkaan varhaiskasvatuksen ja vanhushoivan kohtalo kun mennään kohti yksityistämistä. Niissä kun on jo valmiiksi vähemmän tehokkaasti suunnatut resurssit lähempänä syrjäseutua jossa uskoisin katteen pysyvän pienempänä ja laadun kärsivän yksityistämisestä.
En ole mikään visionääri, mutta ainakin sitä jo olemassa olevaa työtä jota nyt ei ole varaa ostaa. Työttömän timpurin voisi palkata tekemään terassia, maalarin maalaamaan vanhan talon, autokorjaajan korjaamaan jarrut, it-osaajan asentelemaan isovanhempien läppärien käyttöjärjestelmät, virustentorjunnat ja päivittämään ohjelmistot ja siivoajan voisi palkata tekemään kevät- ja syyssiivouksen. Lähitiloilta voisi käydä ostamassa tuoreena laatulihaa sen kaupan pierukaasuun halvimman pussitetun sikanaudan tai hunajamarinadissa uivan kanafileen sijaan. Katsastajilta kuuluu viestiä että ihmiset ajavat renkaat sakkorajoille, eivät huolla autojaan vaan korjaavat entistä pidemmiltä vikalistoilta pakolliset korjauskohteet jne.
Kovin yksilöllistä miten tiukalla kenenkin henkilökohtainen talous on, mutta meillä tehdään pienemmät remontit kuten maalaukset, renkaanvaihdot ja kausisäilytykset, jarruremontit, pyyhkijänsulkien vaihdot, öljyjen ja suodattimien vaihdot jne itse kotona autotallin lattialla kontaten varaosien hinnoilla. Kaikkia noita mainitsemiani kotimaisten pienyrittäjien palveluita olisi mielekästä ostaa mikäli ostovoima ja heidän hinnastonsa kohtaisivat. Olen kaukana pienituloisesta ja joudun maksamaan tunnista korjaamolla 3h nettopalkkani verran. Autokorjaamon lasku on muutamalla työnimikkeellä 500-1000€ ja aina se enemmän tai vähemmän mullistaa seuraavein 1-2kk budjettia. Jos voisin vaikuttaa, järkkäilisin pienyrittäjille verohelpotuksia niin että voisivat tarjota töitään hinnalla johon tavallisella kuluttajalla on varaa muulloinkin kuin kerran vuodessa äärimmäisen pakon edessä pikavipillä tai luottokortilla.