Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Tanskassa ei ilmeisesti käytännössä ole minkäänlaista irtisanomissuojaa. Tuo on yksi iso ero mitä työmarkkinoihin tulee.
Tanskan työttömyysturva on avokätinen alussa, mutta se lähtee laskemaan todella nopeasti minkä lisäksi työnvälitys on erittäin aktiivinen ja työn vastaanottamiseen myös velvoitetaan aika vahvasti. Järjestelmänähän se on kalliimpi kuin meidän, mutta sillä on saatu työllisyyden osalta ihan hyviä tuloksia.Aivan. Mutta siihen on sitten yhdistetty avokätinen työttömyysturva, jotta työttömyyden koittaessa talous ei heti kyykkää.
Suomeen halutaan tietysti vaan tuo irtisanomissuojan heikentäminen.
En oikein tiedä minkä takia me haluamme ehdointahdoin ylläpitää järjestelmää, missä periaatteessa vedetään valtiolle isoja määriä perintöveroja mutta samaan aikaan ylläpidetään erilaisia kikkakolmosia millä sitä voi vähentää, mutta mikä aiheuttaa paljon ylimääräistä sählinkiä (siinä määrin paljon että monet varakkaammat yksinkertaisesti siirtyvät meiltä muualle koska eivät halua pelata sen systeemin kanssa). Lisäksi tuossa oletetaan että elämä on vähän kuin standardiputki, kun tosiasiassa kukaan meistä ei tiedä milloin kalma kouraisee omalla kohdalla, jolloin se on paskempi tuuri jos niin tapahtuu ennen kun on ehditty järjestelemään. Parempi systeemi olisi pyrkiä siihen, että pääomia syntyy ja ne säilyvät Suomessa, mutta se vaatisi ajattelutavan muutosta pois ylenmääräisesti tasaamisesta.Lisäksi jos firmalla on paljon arvokasta omaisuutta taseessa, niin kannattaa alkaa järjestelemään sitä sukupolvenvaihdosta jo hyvissä ajoin, eikä ihmetellä sit perinnönjakovaiheessa että miten tässä näin kävi. Osakeyhtiössähän toi on melko simppeliä, ja tuollaisista summista puhuttaessa kannattaa jo ihan ammattilaisilta pyytää apua.
Nehän menevät käsi kädessä. Ruotsin ja meidän välinen ajatteluero on pitkälti siinä, että siellä keskitytään pääomien kerryttämiseen ja säilyttämiseen, siinä missä meillä mennään aivan yksisilmäisesti pelkällä tulo- ja varallisuuserojen tasausajatuksella (ts. tasapäiden paratiisi). Noin periaatteessa meillä valtio vetää välistä joka kohdassa kun mitä tahansa varallisuutta siirtyy mihin tahansa, mikä tekee homman vähän sellaiseksi että niitä pääomia kannattaa siirtää mahdollisimman harvoin ja mahdollisimman vähän, mikä taas ei ole todennäköisesti hirveän toivottavaa talouden kannalta. Vähän samaan tapaan kuin varainsiirtoveron takia asuntoa kannattaa vaihtaa mahdollisimman harvoin vaikka se tarkoittaisi asumista elämäntilanteeseen nähden tarpeettoman isossa tai pienessä asunnossa.Jos perintöveron poistaa, niin sitten ei saisi verottaa lähisukulaisille annetuista lahjoistakaan. Ruotsista voisi kopioida suoraan koko systeemin. Kuitenkin mennään vikaan, kun jätetään asioita pois.
Minä näkisin tämän niin, että kun meillä ei ole runsaasti niitä maailmanluokan pörssiyhtiöitä niin me emme välttämättä samalla lääkkeellä kuin Tanska pääse samaan tulokseen. Suomalaisten varallisuus keskimäärin tullee nousemaan lähivuosina/-vuosikymmeninä kun suurimmat ikäluokat jättävät varallisuutensa perintönä jälkipolvilleen. Silti, meillä ei poliittisesti tehdä mitään sen eteen että yksilöllä olisi mahdollisuudet vaurastua, pikemminkin päinvastoin tämä näyttää ennemminkin sosialistiselta järjestelmältä kun lähihoitajan ja dippainssin ostovoima polkee lähes samoissa vaikka yhdellä on 5 vuotta palkkakehitystä takana ja bruttopalkka lähes tuplat toiseen nähden.
Tanskan työttömyysturva on avokätinen alussa, mutta se lähtee laskemaan todella nopeasti minkä lisäksi työnvälitys on erittäin aktiivinen ja työn vastaanottamiseen myös velvoitetaan aika vahvasti. Järjestelmänähän se on kalliimpi kuin meidän, mutta sillä on saatu työllisyyden osalta ihan hyviä tuloksia.
Joo, jossain välimaastossa lienee oikea lääke Suomen hyvinvoinnin palauttamiseen. Verotuksen kevennys ja muut kannustimet yhdistettynä läpilyövään innovaatioon mikä on yhtälönä vähän kuin kana joka ei käskemällä muni.Muna-kana ilmiö voi ilmanmuuta kulkea molemmin päin.
Oma pointtini on, että kasvua voi tapahtua hyvin monenlaisissa ympäristöissä, erilaisella talousrakenteella.
Tanskan suurin hyppäys varallisuudessa on tapahtunut 2000-luvulla, eikä sitä edeltänyt mitään merkittäviä muutoksia.
Tuulivoiman ykkösmaa, lääkeyhtiöt, logistiikka jne. Suuri osa on kuitenkin melko tuoretta tavaraa.
Osa menestyksestä on selitettävissä maantieteellisesti, kuten naapurissa Alankomaissakin. Mutta ei kaikki.
Nämä mainitut kaksi maata ovat erittäin menestyneitä, joiltain osain samankaltaisia, toisilta hyvin erilaisia.
Oikea kysymys kääntäen omaan väitteeseesi on siis, miksi niitä suuryhtiöitä ei enää Nokian tuhkien jälkeen meille ole syntynyt tai kasvanut?
Verotus ei voi olla siihen siis syyllinen.
Näin kaneettina, että itse olen 100% matalan verotuksen kannallta, mutta ymmärrän että loppupeleissä kumpikaan näistä näkemyksistä ei ole minkäänlainen absoluuttinen totuus.
Suomessa muutettiin systeemiä vähän enemmän Tanskan mallin mukaiseksi siten että työttömyysetuudet laskevat. Työnvälitys on paremmin resursoitu, mutta samalla se on myös velvoittavampi kuin meikäläinen. Siellä se ajattelutapa on että töihin pitää mennä mahdollisimman pian työpaikan menettämisen jälkeen ja sen eteen täytyy nähdä vaivaa, eikä sen kanssa sovi hirveästi nirsoilla. Ts. ei siellä ihan hirveän paljoa mitään almatuuvia katsottaisi.Eivät etuudet kyllä laskee
mitenkään nopeasti vaikkapa Suomeen verrattuna. Kolmen vuoden aikana voi kaksi vuotta saada jopa 90% palkkaan verrattuna (toki tässä on maksimi). Maksimi on noin 2800 euroa kuukaudessa ja kolmen ensimmäisen kuukauden aikana se voi olla vielä enemmän.
Se on totta, että työnvälitys on paljon paremmin resursoitu.
Kun sen tekee oikein, niin maksettava vero putoaa 350.000 euroon, jolle saa 10 vuotta korotonta maksuaikaa.Perinnön vastaanottamisessa pitää muistaa, että se valuu alaspäin, mikäli siitä kieltäytyy. Tässä kohtaa alaikäisille lapsille. Se, että perit paperilla 5 miljoonan arvoisen yrityksen ja maksat siitä lähes miljoonan perintöveron, on kyllä kova paikka ilman näitä mainitsemiasi ”verokikkailuja”.
Suomessa muutettiin systeemiä vähän enemmän Tanskan mallin mukaiseksi siten että työttömyysetuudet laskevat. Työnvälitys on paremmin resursoitu, mutta samalla se on myös velvoittavampi kuin meikäläinen. Siellä se ajattelutapa on että töihin pitää mennä mahdollisimman pian työpaikan menettämisen jälkeen ja sen eteen täytyy nähdä vaivaa, eikä sen kanssa sovi hirveästi nirsoilla. Ts. ei siellä ihan hirveän paljoa mitään almatuuvia katsottaisi.
Tästä keskusteltiinkin jo tuossa aiemmin. Mutta edelleen 35 000€ veroa vuosittain seuraavat 10 vuotta on melko paljon. Tietenkin muutaman miljoonan arvoisen perityn yrityksen myynti tekee sinusta rikkaan eikä ongelmaa ole, mutta jos meinaat jatkaa yrittämistä, niin pelkästään tuota veroa varten yrityksen pitää seuraavat 10 vuotta tehdä yli 47 000€ liikevoittoa. Tähän tietenkin kaikki se muu voitto päälle, jota yrityksen on tarkoitus tuottaa. Sitten ihmetellään iltapäivälehdissä, kun yrittäjät minimoivat veronsa nostamalla ansiotulon sijaan matalasti verotetut osingot. Ja verojen maksu on myös pois niistä investoinneista.Kun sen tekee oikein, niin maksettava vero putoaa 350.000 euroon, jolle saa 10 vuotta korotonta maksuaikaa.
Suunnittelulla pääsee huomattavasti parempaan tulokseen.
Siitä vaan on niin paljon erilaisia näkemyksiä, kuin on sierainparejakin.Ei vaan oikein taida olla olemassakaan sellaista määrää rahaa, jolle tämä poliittinen järjestelmä ei keksisi käyttöä. Pitäisi ehkä nykyistä tarkemmin määritellä, että mitä valtion oikeasti kuuluu hoitaa.
Ihan huuhaata, koska jokainen on joutunut niin tekemään ja joutuu kyllä jatkossakin. Tämäkin hallitus, ja sitä kautta koko eduskunta, jo muutaman miljardin.Jokainen päättäjä, joka tekee päätöksiä verorahojen antamisesta ulkomaalaisille, on maanpetturi ja pitäisi tuomita.
Miksi näin joudutaan tekemään? Uhkaako jokin vieras valtio meitä ja kiristää rahaa? Vai onko tästä antamisesta ollut meille annettua summaa suurempaa rahallista hyötyä?Ihan huuhaata, koska jokainen on joutunut niin tekemään ja joutuu kyllä jatkossakin. Tämäkin hallitus, ja sitä kautta koko eduskunta, jo muutaman miljardin.
Näissä verotusasioissa on hyvä muistaa se lähtökohta, että niitä kerätään yhteiskunnan palvelujen rahoittamiseen.
Pitäisi siis ajatella niin päin, mistä palveluista - jos mistään - halutaan luopua tai tasoa heikentää ensin, ja sitten sen jäkeen, minkä verran vähemmän tarvitsee kerätä veroja jatkossa eli mitä veroa voi mahdollisesti alentaa tai mistä luopua / korvata toisenlaisella veromuodolla.
Valitettavasti nykytilanne on kuitenkin sellainen, että nykyverotuksen tasokaan ei riitä rahoittamaan palveluja, vaan käytännössä esim. tämän hallituskauden veroalet rahoitetaan markkinoilta otettavalla lisävelalla.
Totta kai, mutta pitäisi pystyä kriittisesti tarkastella sitä valtion budjetin menopuoltakin. Kuten yllä mainittiin, mikä on valtion tehtävä ja mikä ei. Liberaalipuolue leikkaisi kymmeniä miljardeja, itse en niin paljoa, mutta varaa leikata varmuudella on. Budjetti pitäisi käydä rivi riviltä läpi ja kaikki turhat menot karsia.Näissä verotusasioissa on hyvä muistaa se lähtökohta, että niitä kerätään yhteiskunnan palvelujen rahoittamiseen.
Pitäisi siis ajatella niin päin, mistä palveluista - jos mistään - halutaan luopua tai tasoa heikentää ensin, ja sitten sen jäkeen, minkä verran vähemmän tarvitsee kerätä veroja jatkossa eli mitä veroa voi mahdollisesti alentaa tai mistä luopua / korvata toisenlaisella veromuodolla.
Valitettavasti nykytilanne on kuitenkin sellainen, että nykyverotuksen tasokaan ei riitä rahoittamaan palveluja, vaan käytännössä esim. tämän hallituskauden veroalet rahoitetaan markkinoilta otettavalla lisävelalla.
Jokainen päättäjä, joka tekee päätöksiä verorahojen antamisesta ulkomaalaisille, on maanpetturi ja pitäisi tuomita.
Kansa saa mitä haluaa, meidän pitää kaikkien olla yksityisyrittäjiä. Esim turvallisuusalalla varmaan riittää kysyntää tulevaisuudessa.Kävi niin kuin arvelin, työttömyys lisääntyi. Hallitus poisti työttömyysturvan suojaosan..
Suomessa on demokraattisesti valitut päättäjät, joten jos kansa yhä uudelleen ja uudelleen äänestää sinne väkeä, jotka antavat niitä verorahoja ulkomaalaisille, niin turha siinä sitten mistään maanpetturuudesta on itkeä. Kansalaiset saavat päättää miten ne verorahat käytetään ja ovat päättäneet, että niitä voidaan jakaa ulkomaalaisille.
Sama saarna pyöri 1930-luvulla myös Saksassa, kaikki siis hyvin ja päättäjät päättää.Suomessa on demokraattisesti valitut päättäjät, joten jos kansa yhä uudelleen ja uudelleen äänestää sinne väkeä, jotka antavat niitä verorahoja ulkomaalaisille, niin turha siinä sitten mistään maanpetturuudesta on itkeä. Kansalaiset saavat päättää miten ne verorahat käytetään ja ovat päättäneet, että niitä voidaan jakaa ulkomaalaisille.
Ei todellakaan ole. Maanpetturuus tarkoittaa sitä, että pyrkii toimimaan vihollisen puolesta Suomen valtiota vastaan.Ei sillä ole väliä, onko päättäjä demokraattisesti valittu vai ei. Jos päättäjä tekee omaa maataan ja kansaa vahingoittavan päätöksen, hän on maanpetturi.
Logiikkasi ei muutenkaan kestä päivänvaloa, jos kuvittelet, että vaaleilla valittu päättäjä voi tehdä ihan mitä tahansa ja se olisi ok koska demokratia.
Ei todellakaan ole. Maanpetturuus tarkoittaa sitä, että pyrkii toimimaan vihollisen puolesta Suomen valtiota vastaan.
Lisäksi teet aika hemmetin suuren hypyn siitä, että verorahojen antaminen ulkomaille vahingoittaisi Suomea.
Olenko muka väittänyt, että vaaleilla valittu päättäjä voi tehdä ihan mitä tahansa ja se olisi ok?
Mutta ei tässä olla antamassa rahaa vihollisille.No sitähän se nimenomaan on. Jos annat rahaa viholliselle, niin se on vihollisen puolesta toimimista. Ja kun se raha on pois Suomesta ja suomalaisilta, niin se on silloin Suomea vastaan. Eli maanpetturuutta.
No ulkomaalaisille ne ulkomaille annetut rahat menee. Eli sun määritelmän mukaan Ukrainan tukeminen olisi maanpetturuutta.Tarkkuutta nyt kuitenkin. En puhunut mitään verorahojen antamisesta ulkomaille. Sanoin verorahojen antamisen ulkomaalaisille. Eli se pitää sisällää myös Suomen sisällä rahan antamisen, jos kohde on ulkomaalainen.
No miksi sitten yritit käyttää sitä demokraattista valintaa argumenttina jos se kerran sitä ei ollut?
Jo 10 vuotta sitten uutisoitiin että yli puolet Suomalaisista asuu 200 km säteellä Helsingistä, 90% Kokkola-Joensuu linjan eteläpuolella. Eikä muuttoliike ole pysähtynyt.Tanskaan vertaillessa kannattaa myös huomioida, että karkeasti arveltuna noin puolet koko maasta on alle 3h matkan päässä Kööpenhaminan keskustasta niin julkisilla kuin autolla. Koulutetulle työttömälle, jonka voi olettaa pystyvän tekemään etätöitä siellä käsittääkseni on työnhakualueeksi määritelty koko maa. Ei ole ehkä ihan sama mahdollista Suomessa.
Eli ovatko esimerkiksi Ukraina ja kaikki EU-maat mielestäsi maamme vihollisia?No sitähän se nimenomaan on. Jos annat rahaa viholliselle, niin se on vihollisen puolesta toimimista. Ja kun se raha on pois Suomesta ja suomalaisilta, niin se on silloin Suomea vastaan. Eli maanpetturuutta.
Ei ole ei, mutta nämä tupataan uutisoimaan huomattavasti dramaattisempia muutoksina kuin ne ovatkaan.Jo 10 vuotta sitten uutisoitiin että yli puolet Suomalaisista asuu 200 km säteellä Helsingistä, 90% Kokkola-Joensuu linjan eteläpuolella. Eikä muuttoliike ole pysähtynyt.
Eli ovatko esimerkiksi Ukraina ja kaikki EU-maat mielestäsi maamme vihollisia?
Ovatko kaikki ulkomaalaiset, jotka saavat jotakin suomalaisin verovaroin rahoitettuja palveluita tai suoria tukia (muita rahojahan yhteiskunnalla ei käytännössä ole) maamme vihollisia?
Ovatko kaikki maamme vihollisia?
Ei ole kaikki. Kyse oli nyt näistä, jotka tunkeutuvat maahamme. Se, että jokin asia ei ole täydellinen, ei tarkoita etteikö se olisi todellinen ja olemassa. Joten turha sitä Ukrainaa on tähän nyt vetää ikään kuin todisteeksi, että kaikki on hyvin.
"Kansalaiset päättävät" eli siis käytännössä kansan enemmistö päättää. Ei demokratiassa välttämättä ole juuri minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa asioihin, mikäli näkemykset eivät edusta valtavirtaa.Suomessa on demokraattisesti valitut päättäjät, joten jos kansa yhä uudelleen ja uudelleen äänestää sinne väkeä, jotka antavat niitä verorahoja ulkomaalaisille, niin turha siinä sitten mistään maanpetturuudesta on itkeä. Kansalaiset saavat päättää miten ne verorahat käytetään ja ovat päättäneet, että niitä voidaan jakaa ulkomaalaisille.
Eli siis kyse ei ole siitä, että päättäjät eivät saisi antaa verorahoja ulkomaalaisille, vaan että päättäjät eivät saisi antaa verorahoja sellaisille ulkomaalaisille, joista et itse tykkää. Tuo ei nyt kuitenkaan mene ihan "maanpetturuuden" määritelmän alle.
Suomessa hallitukseen päästessään pienikin puolue saa tahtoaan läpi. Perustuslain muuttamisen taas saa vähemmistökin estettyä eduskunnassa. Demokratia antaa suojaa muutoksilta, niin hyvässä kuin pahassa."Kansalaiset päättävät" eli siis käytännössä kansan enemmistö päättää. Ei demokratiassa välttämättä ole juuri minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa asioihin, mikäli näkemykset eivät edusta valtavirtaa.
Mun pointtina ei todellakaan ollut mikään enemmistön tyrannian puolustaminen, enemmänkin vain huomio siitä, että tuollainen maanpetturuudesta puhuminen on aika absurdia tuossa kontekstissa.En yritä sanoa, että vaikkapa diktatuuri olisi parempi, mutta haluaisin hieman haastaa tätä ainaista demokratian ylistystä. Demokratia voi yksilön näkökulmasta olla ihan vain enemmistön tyranniaa. Osittainen ratkaisu voisi olla esimerkiksi, että perustuslailla tiukemmin määritellään raamit.
No sun käsitys maanpetturuudesta on sitten aika hemmetin outo.Mielestäni verorahoja ei saisi antaa kenellekään ulkomaalaiselle tai ulkomaalle, ei edes Ukrainalle. Jos jotain annetaan, niin sen pitäisi olla vastikkeellista, eli saadaan sitten vastikkeena jotain Ukrainalta.
Maanpetturuutta on esimerkiksi se, että Suomeen tulleille turvapaikanhakijoille annetaan rahaa. Maanpetturuutta on se, että Suomessa oleville ulkomaalaisten yhdistyksille ja järjestöille annetaan rahaa. Maanpetturuutta on se, että suomalaisten verorahoja annetaan vastikkeetta kehitysapuun.
Näinhän se on, mutta on vähän tyhmää sanoa, että koska jotain on päätetty demokraattisesti niin sitä ei saisi kritisoida tai olla siitä eri mieltä.Suomessa hallitukseen päästessään pienikin puolue saa tahtoaan läpi. Perustuslain muuttamisen taas saa vähemmistökin estettyä eduskunnassa. Demokratia antaa suojaa muutoksilta, niin hyvässä kuin pahassa.
Hallitusten vaihtuminen antaa kanssa suojaa. Enemmistöhallitus saa halutessaan tuhoa aikaan, mutta seuraava voi halutessaan korjata. Käytännössä korjaaminen voi olla hidasta, kuten taksiuudistuksessa.
Totta kai saa kritisoida, perustaa puolueita ja järjestää miekkareita. Raja menee laittomassa toiminnassa, vaikka joskus lakiakin on oikein rikkoa. Joskus taas on oikein, että enemmistö sanelee. Esimerkiksi luonnon tuhoaminen taikka eläinten hyvinvointi.Näinhän se on, mutta on vähän tyhmää sanoa, että koska jotain on päätetty demokraattisesti niin sitä ei saisi kritisoida tai olla siitä eri mieltä.
Esimerkiksi yksilönvapauden näkökulmasta on ongelmallista, että enemmistö voi sanella miten vähemmistön tulee elää.
No sun käsitys maanpetturuudesta on sitten aika hemmetin outo.
Suomeen tulleille turvapaikanhakijoille annetaan rahaa, koska Suomen perustuslaki, joka kerää kasaan ne arvot, joiden päälle Suomen valtio on rakennettu, velvoittaa siihen.
Joten jos jotain, niin on maanpetturuutta olla antamatta sitä rahaa. Koska silloin oikeasti toimitaan Suomen valtion perustan vastaisesti.
Eikö se riitä, että Ukraina on tällä hetkellä se valtio joka pitää venäjän sotajoukot poissa muualta Euroopasta. Väittäisin että tonne annettu raha ja varustus on helvetin paljon tehokkaampi tapa taistella tätä uhkaa vastaan kuin samojen rahojen sijoittaminen meidän omaan puolustukseen.Mielestäni verorahoja ei saisi antaa kenellekään ulkomaalaiselle tai ulkomaalle, ei edes Ukrainalle. Jos jotain annetaan, niin sen pitäisi olla vastikkeellista, eli saadaan sitten vastikkeena jotain Ukrainalta.
Suomen lainsäädäntöähän on pitkään pyritty muokkaamaan siihen suuntaan, että enemmistö tai yhtään kukaan ei voisi sanella muiden elintapoja. Ajoittaisista Taka-askelista huolimatta kyseessä on liki globaali megatrendi.Näinhän se on, mutta on vähän tyhmää sanoa, että koska jotain on päätetty demokraattisesti niin sitä ei saisi kritisoida tai olla siitä eri mieltä.
Esimerkiksi yksilönvapauden näkökulmasta on ongelmallista, että enemmistö voi sanella miten vähemmistön tulee elää.
Suomen lainsäädäntöähän on pitkään pyritty muokkaamaan siihen suuntaan, että enemmistö tai yhtään kukaan ei voisi sanella muiden elintapoja. Ajoittaisista Taka-askelista huolimatta kyseessä on liki globaali megatrendi.
Mitenkä ne vähemmistöt sitten Suomessa sanelee muiden elintapoja?Siitäkin näkökulmasta näyttää irvokkaalta, että sitten annetaan vähemmistöjen sanella muiden elintapoja.
Mitenkä ne vähemmistöt sitten Suomessa sanelee muiden elintapoja?
Montako kertaa sun uimahallireissu on kariutunut kun siellä on ollut naistenvuoro? Noitahan ei siis ainakaan yleensä ole rajattu ihonvärin mukaan. Ja miten muiden uimahousut häiritsee sun uimista? Ja ei, kloori ei ole mikään vastaus.No yksi viimeaikojen esimerkki uimahallit. Meillä on ollut täällä Suomessa tapana, että uimahallissa ui miehet ja naiset sekaisin ja saunaan mennään ilman uimapukua. Nyt muualta tulleet tunkeutujat ovat määritelleet tämän uusiksi ja saunassa kuljetaan nyt uimapuku päällä ja uintivuorojakin on alettu jakamaan ihonvärin ja sukupuolen perusteella.
Onhan tää nyt ihan perseestä että vuosikymmeniä hyvin menneet tavat rikotaan jonkun muun kulttuurin toimesta. Ja sanon sen takia muun kulttuurin toimesta, koska tuntuu että muutos tehdään rikkomalla yhteisiä sääntöjä kunnes siitä tulee ilmeisesti hyväksyttävää.Montako kertaa sun uimahallireissu on kariutunut kun siellä on ollut naistenvuoro? Noitahan ei siis ainakaan yleensä ole rajattu ihonvärin mukaan. Ja miten muiden uimahousut häiritsee sun uimista? Ja ei, kloori ei ole mikään vastaus.
Edit. Ehkä turha edes kysyä kun käytät viestissäsi upean neutraalia termiä ”tunkeutujat” koskemaan jotain itse profiloimaasi epämääräistä ihmisjoukkoa…
Eli uimahallit on esimerkki enemmistön tyranniasta? Meillä on asiat todella hyvin. Mitä muistan omasta nuoruudesta, niin uimapukuja oli saunassa ennen maahanmuuttajiakin. Eikä minua ole kukaan kieltänyt menemästä alasti uimahallin saunaan. Vapautta on saada valita itse. Kuten se, että voin mennä uimashortseissa uimahalliin on vapautta.No yksi viimeaikojen esimerkki uimahallit. Meillä on ollut täällä Suomessa tapana, että uimahallissa ui miehet ja naiset sekaisin ja saunaan mennään ilman uimapukua. Nyt muualta tulleet tunkeutujat ovat määritelleet tämän uusiksi ja saunassa kuljetaan nyt uimapuku päällä ja uintivuorojakin on alettu jakamaan ihonvärin ja sukupuolen perusteella.
Itse oon käynyt uimahalleissa 1980-luvulta asti, ja aina siellä on ihmisiä istunut uikkarit päällä saunassa. Samoin runkkareita ja muita hyvin menneitä tapoja on ollut niin kauan kuin muistan. Broidi harrasti kilpauintia koko lapsuutensa/nuoruutensa, ja tarinoita erikoisihmisistä riitti.Onhan tää nyt ihan perseestä että vuosikymmeniä hyvin menneet tavat rikotaan jonkun muun kulttuurin toimesta. Ja sanon sen takia muun kulttuurin toimesta, koska tuntuu että muutos tehdään rikkomalla yhteisiä sääntöjä kunnes siitä tulee ilmeisesti hyväksyttävää.
Onneksi naistenahdistelu uimahalleissa on vähentynyt reilusti uusien tapojen myötä. Onko se nyt woken vai jonkun muun ansiota. Omaa puolisoa ahdisteltiin 12-vuotiaasta lähtien, eli tissien kasvettua.Itse oon käynyt uimahalleissa 1980-luvulta asti, ja aina siellä on ihmisiä istunut uikkarit päällä saunassa. Samoin runkkareita ja muita hyvin menneitä tapoja on ollut niin kauan kuin muistan. Broidi harrasti kilpauintia koko lapsuutensa/nuoruutensa, ja tarinoita erikoisihmisistä riitti.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.