• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Mikähän siinäkin on taustalla, että suuri osa eläkemaksuista on jyvitetty työnantajalle niin, etteivät ne näy palkkakuitilla? Onhan tuo tavallaan osa palkkaa, kun se on rahaa jonka työnantaja joutuu maksamaan puolestasi eläkevakuutusyhtiölle.

Saattaisi herättää vähän kysymyksiä, jos nuo näkyisi palkkakuitilla. Mediaanipalkkaisellakin helposti jo melkein 40% rahasta menee veroihin ja näihin maksuihin.
Tuota olen joskus itsekin miettinyt. Karu veikkaus on se, että ihan psykologisista syistä, kun se verojen ja veroluontoisten maksujen osuus olisi tosiaan masentavan suuri. Alin työeläkemaksuprosentti vuodelle 2025 on 25,10% (mistä palkkakuitissa näkyy vain se työntekijän osuus) ja tuon päälle on sitten vielä niitä muita lakisääteisiä näkymättömiä rippusia muista vakuutusmaksuista.

Koita siinä sitten motivoida porukkaa töihin.

Tuolla on hyviä esimerkkejä, mikä on se ns. alkuperäinen bruttopalkka vs. työsopparin bruttopalkka ja paljonko siitä jää käteen: Verojen osuus palkasta Riippuen asuinpaikasta ja kirkollisverosta voi päästä joko vähän halvemmalla tai sitten kalliimmalla.
 
Ratakiskosta loppuu paksuus vääntämiseen :) Eli söit sitten sanasi ettekä olekaan tehneet lapsia niin, että maksajia riittää. Ei se sen vaikeampaa ole :kahvi:
Teit kirjoituksestani valheellisen väittämän ja rupesit siihen perustuen näsäviisastelemaan. Se on perusmuotoista olkiukon pieksämistä. Siitä ei ole mitään epäselvyyttä kenellekään lukutaitoiselle. Lisäksi päätit jatkaa kuoppasi syventämistä. Ei näin.
 
Teit kirjoituksestani valheellisen väittämän ja rupesit siihen perustuen näsäviisastelemaan. Se on perusmuotoista olkiukon pieksämistä. Siitä ei ole mitään epäselvyyttä kenellekään lukutaitoiselle. Lisäksi päätit jatkaa kuoppasi syventämistä. Ei näin.
Näsäviisastelun sijaan olisit voinut selventää kirjoitustasi. Lisäksi kysyin myös tarkentavia kysymyksiä, joihin päätit olla vastaamatta näsäviisastelun sijaan. Ei todellakaan näin :)
 
Yritysten pitäisi tarjota talletuksia palkollisen peruustamaan sijoitusyhtiöön. Siitä maksetaan liikevoitosta vero ja alvit, mutta maksava yritys voi vähentää ne kaikki verotuksessa (joten maksu voi olla melko paljon suurempi). Myöskin sijoitusyhtiö voi jonkin verran tehdä omia juoksevia vähennyksiä omistajansa hyväksi ennen verojen maksua. Maksettuna yhtiö on mahdollista purkaa koska tahansa hiljalleen hyvin pienillä veroilla. Hurjapää voisi perustaa sen vaikka Maltaan.

Noissa eläkesopimuksissa on se huono puoli, että melko varmasti nykyeläkeläiset äänestävät nekin omaksi käyttövarallisuudekseen sitä mukaa kun muut rahavirrat ehtyvät. Yrityksiin he eivät pääse yhtä helposti käsiksi. Näinhän taisi tapahtua edellisen jo kuopatun eläkesäästötilin kanssa (vai mikä sen nimi olikaan). Siinä moni menetti rahansa ja perustelut olivat silloin ihan samat, miksi nyt olisi asiat toisin?
Ei siinä mitään menetetty tai ainakaan en itse menettänyt. Alinta nostoikää siinä vaan siirreltiin. Ei se 58 vuotta nykyperspektiivillä mitenkään terve tai järkevä edes ollut.
Nyt mahdollinen cashaamisen aloitusikä on henkilön syntymävuodesta riippuen 62-68. Itselläni esimerkiksi 65.
Ja oliko se niin, että kerralla ei enää pysty koko pottia nostamaan, vaan pitää jakaa vähintään 24 kuukaudelle. Verotussyistä toki on muutenkin järkevää jakaa mahdollisimman pitkälle aikavälille.

Nykyisin vakuutusyhtiöt muuten myös tarjoaa sen mahdollisuuden, että voi itse päättää mihin rahastoihin se eläkesijoitus menee.
 
Näsäviisastelun sijaan olisit voinut selventää kirjoitustasi. Lisäksi kysyin myös tarkentavia kysymyksiä, joihin päätit olla vastaamatta näsäviisastelun sijaan. Ei todellakaan näin :)
Selvennykset ja vastaukset tarkentaviin kysymyksiisi eivät olisi muuttaneet alkuperäistä olkiukkoiluasi. Fiksu tapa sinulta olisi ollut todeta, sorry, ymmärsin väärin. Mutta piti ruveta pätemään. Siitäkin huolimatta että vielä itse laitoit viitteen, missä kerrottiin väestönkasvun oleellinen ongelma, joka tuli eteen 2010 jälkeen. Fiksoituminen suuriin ikäluokkiin oli ihan itsesi kyhäämä viitekehys.
 
Selvennykset ja vastaukset tarkentaviin kysymyksiisi eivät olisi muuttaneet alkuperäistä olkiukkoiluasi. Fiksu tapa sinulta olisi ollut todeta, sorry, ymmärsin väärin. Mutta piti ruveta pätemään. Siitäkin huolimatta että vielä itse laitoit viitteen, missä kerrottiin väestönkasvun oleellinen ongelma, joka tuli eteen 2010 jälkeen. Fiksoituminen suuriin ikäluokkiin oli ihan itsesi kyhäämä viitekehys.
Kai huomasit kysymyksen ja kysymysmerkin heti ensimmäisen viestin alussa? Siinä mistä puhut olkiukkona ja väittämänä. Toistuvasti jätit kuitenkin vastaamatta tuohon ja myöhempiin kysymyksiin ja heittelit turhia onelinereita. Eiköhän se kaivettu kuoppa ole ihan omasi :) Väestönkasvun oleellinen ongelma on ollut jo suurten ikäluokkien lapsien tekemisestä lähtien, mikä näkyi myös siinä viitteessä. Alle kahden syntyvyydellä maksajia riittää aika heikosti. Tilanne on tosiaan pahentunut syntyvyyden osalta viime vuosina vielä tuostakin, mutta toisaalta maahanmuuton tilanne on täysin toinen kuin menneinä vuosikymmeninä.

Ei siinä, etteikö olisi mukavampi, jos nykyiset nuoret saisivat enemmän lapsia, mutta moni asia nyky-Suomessa ei oikein tuohon kannusta. Nuorimman oman tenavan kohdalla jo alkoi nähdä esim. tuota koululaitoksenkin heikentymistä eikä kehitys ole sen jälkeen tainnut olla parempaan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän siinäkin on taustalla, että suuri osa eläkemaksuista on jyvitetty työnantajalle niin, etteivät ne näy palkkakuitilla? Onhan tuo tavallaan osa palkkaa, kun se on rahaa jonka työnantaja joutuu maksamaan puolestasi eläkevakuutusyhtiölle.

Saattaisi herättää vähän kysymyksiä, jos nuo näkyisi palkkakuitilla. Mediaanipalkkaisellakin helposti jo melkein 40% rahasta menee veroihin ja näihin maksuihin.
Samasta syystä kuin polttoainevero ei näy kuitissa, juoma-astia vero ei näy kuitissa, tupakkavero ei näy kuitissa jne.
 
Segrekaation haitat, hinta, kustannus, vs eriyttämisen asumisen kustannus säästöt.

Ääripäät ei toimi, vaan nyt oli pohdintaa miten se toimisi kustannustehokkaasti, järkevästi. Suomessa on muuttotappioalueita joissa on asuntoja joille ei ole kysyntää, niistä osa on sellaisia että ne kannattaisi purkaa vaikka ihan julkisin varoin. Kunnan, alueen lunastaa pois ja purkaa. Jos pk seudulta muuttaa ihmisiä maakuntiin, niin se voi olla ihan toimivaa jos siellä pitää huollen ettei sitä segregaatiota tapahtu.

En tiedä omasta asuin alueesta, muuta kuin sen että kauppaan on 50km, mutta jos sielltä puuttuu muslimit ja ajat sitä takaa että jos niitä sinne muuttaisi, niin joo, se voisi olla sitä segregaation torjuntaa.

Mutta PK seudun osalta myös pidettävä huoli että alueet ei eriydy.
En näe miksi poliitikot ja virkamiehet haluaisivat palauttaa sitä hajautettua hallintoa ja palveluita pitkien välimatkojen päähän tarjoamalla maahanmuuttajille asuntoja muuttotappioalueilta kun ne palvelut ja työpaikat on sieltä vaivalla näivetetty pois monen vuosikymmenen aikana. Muuttotappioalueitahan syntyy silloin kun palveluita keskitetään kasvukeskuksiin ja työpaikat karkaa kauemmas. Siinä onkin kuvaus Suomen aluepolitiikasta viimeisen 50 vuoden ajalta tiivistettynä yhteen lauseeseen.

Itse omistan osuuden parista eri maalaiskiinteistöstä ja en kyllä omaisuuttani kunnalle luovuttaisi lunastettavaksi pilkkahintaan. En usko että tonne kukaan haluaisi muuttaa kun viimeisetkin kyläkaupat on kunnasta sekä naapurikunnista lopettaneet. Nuo tönöt käytännössä lojuu siellä tyhjän panttina odottamassa tulisiko joskus vielä taas sellainen aika että ihmisen kannattaa purkaa vanha tupa ja rakentaa uusi tilalle. Nuohan on rakennettu aikana jolloin isäntä viljeli kesällä maata ja kävi puuhommissa talvella, emäntä oli kotiäiti ja hoiti elukoita. Nyt ei kahden töissäkäyvän ihmisen tulot meinaa riittää pienen omakotitalon maksuun niin aika turhaa haaveilla lapsuudenkodin rakennuksille muuta käyttöä kuin antaa lahota pystyyn.
 
SDP on tällä hetkellä selkeässä johdossa, Keskusta on menossa persujen ohi. Luulin Keskustan jo kuolleen, mutta taitaa saada takaisin äänestäjiä persuilta. Sinipuna olisi varsin hyvä kombo, molemmat estävät toistensa pahimmat toilailut.
1739992573998.png


Tässä vielä kehitys
1739992607770.png

Kokoomus ei ole ottanut erityisesti pahasti osumaa hallitustyöskentelyn aikana, persuille se taas on ollut suorastaan antijytky. Demarit eicät ole menettäneet muilta vasemmistopuolueilta saatuja ääniä, vaan lisää on tullut muualtakin. Vihreät eivät ole saaneet itseään nosteeseen oppositiossa, kaukan aon vuoden 2019 lukemat.

Hallituspuolueiden yhteinen kannatus on vain 40,7 prosenttia. Saa nähdä miten tulos näkyy alue- ja kunnallisvaaleissa. Eduskuntavaaleihin on vielä matkaa, Kokoomus varmasti saa nostettua kannatustaan siihen. Persut ovat taas menneet niin oikealle, että ovat menetäneet konservatiivisia ja maahanmuuttovastaisia ääniä. Kokoomus on aina ollut oikealla, joten hallituksen politiikka ei heitä juuri satuta. Varsinkin kun Purra on valtiovarainministeri ja on valokeilassa leikkausten suhteen.
 
SDP on tällä hetkellä selkeässä johdossa, Keskusta on menossa persujen ohi. Luulin Keskustan jo kuolleen, mutta taitaa saada takaisin äänestäjiä persuilta. Sinipuna olisi varsin hyvä kombo, molemmat estävät toistensa pahimmat toilailut.
Suomalaiset ovat sitä mieltä selvästi, ettei valtiovelan kasvun hillitseminen ole kovin tärkeää. Toisaalta oikeistolaisin hallitus pitkiin aikoihin ei selvästi kykene tekemään juuri mitään tarpeellisia toimia sen suitsimiseksi, eli eiköhän pojat oteta vielä yksi. Sitten lasku.
 
Suomalaiset ovat sitä mieltä selvästi, ettei valtiovelan kasvun hillitseminen ole kovin tärkeää. Toisaalta oikeistolaisin hallitus pitkiin aikoihin ei selvästi kykene tekemään juuri mitään tarpeellisia toimia sen suitsimiseksi, eli eiköhän pojat oteta vielä yksi. Sitten lasku.
Ei, vaan velkaa pitää vähentää, mutta sen voi tehdä rokottamalla enemmän rikkaita, vähemmän köyhiä. Persut leikkasivat Kokoomuskiimassaan omasta kannattajaryhmästään, pieni tuloisista. Tässä on tulos.
 
Ei, vaan velkaa pitää vähentää, mutta sen voi tehdä rokottamalla enemmän rikkaita, vähemmän köyhiä. Persut leikkasivat Kokoomuskiimassaan omasta kannattajaryhmästään, pieni tuloisista. Tässä on tulos.
"Velkaa pitää vähentää", tuo fraasi mitä ollaan kuultu läpi historian ja etenkin sitten finanssikriisin, vaan missä näkyvät tulokset? Ihailen kyllä tuota "rikkaat varastavat meiltä kaiken" -mentaaliakrobatiaa, maassa missä niitä oikeasti rikkaita on kourallinen ja lopuistakin halutaan päästä eroon, että kaikilla olisi yhtä kurjaa. Näin persuna voin sanoa, että ongelma ei ole hallituksen leikkaukset, vaan leikkaamattomuus, mutta sekin aika on tulossa, että toiset sanelevat meille mitä tehdään ja täällä nyökytellään päätä.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Kakulleon paljon kovaäänisiä jakajia, vähempi kykyä tehdä isompaa kakkua. Talouden hyvät vuodet meni vähän kulutusjuhlaissa eikä silloin huolittu huomisesta. Nyt laskut tulee maksuun korkoineen ja toki siitä kärsii eniten ne joiden osaaminen on vähäistä ja/tai kyky itse luoda varallisuutta puuttuu. Vaikea nähdä miten muutenkaan voisi olla.
 
Suomalaiset ovat sitä mieltä selvästi, ettei valtiovelan kasvun hillitseminen ole kovin tärkeää. Toisaalta oikeistolaisin hallitus pitkiin aikoihin ei selvästi kykene tekemään juuri mitään tarpeellisia toimia sen suitsimiseksi, eli eiköhän pojat oteta vielä yksi. Sitten lasku.
Tulos olisi varmaan ollut erilainen, jos velan kasvu olisi saatu pysäytettyä tai edes hillittyä. Nyt leikkaukset vaikuttavat olevan ideologisia ilman kunnollisia tuloksia. Kokoomuksen äänestäjät ovat muutenkin tuon ideologian takana, joten heitä se ei häiritse.

Leikkaukset ovat kuristaneet taloutta, mitä olisi pitänyt välttää.
 
Tulos olisi varmaan ollut erilainen, jos velan kasvu olisi saatu pysäytettyä tai edes hillittyä. Nyt leikkaukset vaikuttavat olevan ideologisia ilman kunnollisia tuloksia.
Edellisissä eduskuntavaaleissa persuja äänesti demarit, äänestivät enemmän tai vähemmän muutosta silloiseen demari politiikkaan. ja halusivat talous kuria, sitä on nyt saatu, joten osa palailee takaisin. Kepulaisia saivat ihan siitä syystä että olivat siinä Marinin hallituksessa, moni näki että ne mahdollisti sen hallituksen. Lisäksi eduskuntavaaleissa äänesttiin tulevasta hallituksesta, pääministeristä. Ja toki näissä vaaleissa osa nukkuu ja osa edellisissä vaaleissa nukkunut herää.

En Purana olisi siitä huolissaan että protesti äänestäjät huilivat, vaan siitä että käy kuten EU vaaleissa, jossa puolue johto mokas totaalisesti.

Demari nyky johto valjastannut kentän tehokkaasta, vetänyt koko hallituskauden työpaikoilla kovaa ps vastaista demaripolitiikkaa.
 
Tulos olisi varmaan ollut erilainen, jos velan kasvu olisi saatu pysäytettyä tai edes hillittyä. Nyt leikkaukset vaikuttavat olevan ideologisia ilman kunnollisia tuloksia. Kokoomuksen äänestäjät ovat muutenkin tuon ideologian takana, joten heitä se ei häiritse.

Leikkaukset ovat kuristaneet taloutta, mitä olisi pitänyt välttää.

Ilman leikkauksia velkaa olisi varmasti tullut vielä enemmän, kuitenkin suuri osa taloudesta tulee kansainvälisten suhdanteiden eikä kelan tukien kautta. :hmm:
 
Ei, vaan velkaa pitää vähentää, mutta sen voi tehdä rokottamalla enemmän rikkaita, vähemmän köyhiä. Persut leikkasivat Kokoomuskiimassaan omasta kannattajaryhmästään, pieni tuloisista. Tässä on tulos.
Onko meillä rikkaita niin paljon? Meinaan... ennen sitä "rokottamista" ja varsinkaan sen jälkeen kun veroprogressio on jo nyt maailman huippuluokkaa.
 
Onko meillä rikkaita niin paljon? Meinaan... ennen sitä "rokottamista" ja varsinkaan sen jälkeen kun veroprogressio on jo nyt maailman huippuluokkaa.
Riippuu miten rikkaan määrittää. Jos binäärisesti on vain köyhiä taikka rikkaita, niin määrä on iso.

Työtuloja ei kannata kiristää, mutta pääomien kiristämisessä on vaara että pääomat karkaavat ulkomaille. Sellaisten pääomien, jota ei voi siirtää, kiristäminen taas saattaa heikentää taloutta. Ihan kuin hallituksen kannustinloukkujen lisääminen iski takaisin.
 
Riippuu miten rikkaan määrittää. Jos binäärisesti on vain köyhiä taikka rikkaita, niin määrä on iso.

Työtuloja ei kannata kiristää, mutta pääomien kiristämisessä on vaara että pääomat karkaavat ulkomaille. Sellaisten pääomien, jota ei voi siirtää, kiristäminen taas saattaa heikentää taloutta. Ihan kuin hallituksen kannustinloukkujen lisääminen iski takaisin.
No tässä on juuri se, että meillähän ei oikeasti rikkaita ole kuin kourallinen. Se mistä vasemmisto yleensä puhuu "rikkaina" on lähinnä keskituloisia asuntovelallisia. Ja veroprogressio on jo nyt niin tapissa, että se haittaa talouskasvua koska insentiivit isomman palkan perään ovat aika heikot sen seurauksena.
 
Onko ainoat vaihtoehdot köyhien kelatuista leikkaaminen tai keskiluokan vero-%:n korottaminen. Rahaa syydetään vaikka mihin ***kaan ja ainoastaan nämä vaihtoehdot ovat jatkuvasti tapetilla. Suomen doget tulille ja käydään valtion rahankäyttö läpi rivi riviltä. :thumbsup:
 
Onko ainoat vaihtoehdot köyhien kelatuista leikkaaminen tai keskiluokan vero-%:n korottaminen. Rahaa syydetään vaikka mihin ***kaan ja ainoastaan nämä vaihtoehdot ovat jatkuvasti tapetilla. Suomen doget tulille ja käydään valtion rahankäyttö läpi rivi riviltä. :thumbsup:
Liberaalipuolue ajoi tuota, mutta ei saanut ääniä. Lisäksi täälläkin muistaakseni lytättiin idea epärealistisena. Suurista muutoksista on turha haaveilla.
 
Seuraavassa hallituksessa varmaan Demarit ja Kokoomus, sitten taas seuraavassa ehkä PS ja Keskusta. Kunnon management of decline setit.
 
Seuraavassa hallituksessa varmaan Demarit ja Kokoomus, sitten taas seuraavassa ehkä PS ja Keskusta. Kunnon management of decline setit.
PS ja Keskusta kilpailee pitkälti samoista äänestäjistä erityisesti kehyskunnissa. Heidän ei kannata keskenään tehdä yhteistyötä.
 
Demari nyky johto valjastannut kentän tehokkaasta, vetänyt koko hallituskauden työpaikoilla kovaa ps vastaista demaripolitiikkaa.

Ja varsinkin YLE on valjastanut tehokkaasti työntekijänsä, koska SDP valta pitää huolen YLE:n pöhön ylläpidosta. Tämä politiikan symbioosi on yhtä vanha kuin YLEkin. Sanna Marin keikkuu sen uutisissa, varmaan valmistelee paluuta politiikkaan ensi vaaleissa ja persuja pidetään uutisahdingossa huolimatta siitä, onko ne ahdingossa vai ei.

Jokainen Riikka Purra aihe alkaa olkiukolla ja sitten aletaan pieksämään. Keksittyjä pakastelaitoksia käytetään mielipidekoneina, esimerkiksi sopeutuksiin liittyen Purran sanaa vastaan on "Talouspolitiikan arviointineuvosto", jonka mukaan "kokonaiskysyntää" ei saisi heikentää. Arvatenkin suomen kokonaiskysyntään kuuluu tässä professorien pakastearkussa aivan kaikki momentit, joten toisin sanoen mitään ei saa leikata.
 
Ja varsinkin YLE on valjastanut tehokkaasti työntekijänsä, koska SDP valta pitää huolen YLE:n pöhön ylläpidosta. Tämä politiikan symbioosi on yhtä vanha kuin YLEkin. Sanna Marin keikkuu sen uutisissa, varmaan valmistelee paluuta politiikkaan ensi vaaleissa ja persuja pidetään uutisahdingossa huolimatta siitä, onko ne ahdingossa vai ei.

Jokainen Riikka Purra aihe alkaa olkiukolla ja sitten aletaan pieksämään. Keksittyjä pakastelaitoksia käytetään mielipidekoneina, esimerkiksi sopeutuksiin liittyen Purran sanaa vastaan on "Talouspolitiikan arviointineuvosto", jonka mukaan "kokonaiskysyntää" ei saisi heikentää. Arvatenkin suomen kokonaiskysyntään kuuluu tässä professorien pakastearkussa aivan kaikki momentit, joten toisin sanoen mitään ei saa leikata.
Kannattaa katsoa ne ylen nimitykset läpi viimeisen 20 vuoden ajalta, niin saattaa huomata, että Yle on nykyisin Kokoomuksen käsissä. 60-70 luku oli vassarien ja demarien, 80-90 luvulla rekryttiin puoluekiintiöittäin niin, että kaikki vanhat puolueet sai tasaisesti, mutta demareihin painottuen ja esimiehet usein demareita. Tämän takia organisaatio sitten paisui isoksi.

Nyt jo pitkään rekryt on olleet Kokoomuksen (seassa jokunen kepunimitys).

Ne ylen vanhat vassari- ja demarinimitykset alkaa pikkuhiljaa olla jo eläkeikäisiä, parhaana esimerkkinä Ruben Stiller, joka on kertonut siirtyvänsä eläkkeelle toukokuussa, vaikka onkin vasta 63. Varhaista eläköitymistä selittää muutosneuvottelut, joissa eläkepaketti oli tarjolla hänen ikäisilleen.

Jos epäilette kuvausta, kysykää vanhemmilta ex-yleläisiltä asiasta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 645
Viestejä
4 643 137
Jäsenet
76 285
Uusin jäsen
juhani1988

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom