Positiivinen asia, jos tämä VR:n henkilöliikenteen monopolin purku tapahtuu. Ei se toki ongelmaton ole, mutta yritä nyt monopolia opettaa asiakaspalveluun.
Rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle – VR jaetaan kolmeen osaan
Eli siis Vr pilkotaan osiin
kalusto, huolto ja
kiinteistö. Kalusto tapahtuisi näin vuokraamalla operaattorille
(joka nykyisin ollut vain VR), joka tarvitsee kalustoa harjoittaakseen elinkeinoa, jos ei itse halua investoida.
Kun VR, eli valtion rautatiet yhtiöitettiin EU:hun liittymisen myötä, kyseinen yhtiö sai sekä kaluston julkiselta puolelta että monopolin.
Berneristä positiivista vaihteeksi mainiten, hän on jo aiemmin pistänyt holdiin VR oy:n innon ajattaa kalustoaan Kuusakoskelle (
joka purkaa mm. autoja ja junanvaunuja). Tämän päätöksen myötä aletaan muodostamaan "kalustopankkia" kilpailulle.
Edit:älkääkä sortuko Iltasanomien kommenttien "
asiantuntijoihin", jotka väittävät monessa, että rautatiet omistaisi VR. Julkiset rautatiet omistaa
Liikennevirasto 2010 alkaen. Aimmin Ratahallintokeskus. VR on ollut EU:n jälkeen vain monopoli-operaattori, josta nyt on jo tavaraliikenteessä luovuttu. Nyt luovutaan henkilöliikenteen monopolista.