Kotiautomaatio

Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Sattuuko jollain olemaan tietoa miten Sonoffin 555 pistorasia ohjelmoidaan uudelleen? Tuo olisi kätevä vaikka integroida Telegrammiin kunhan tietäisi miten tuonne saa oman softan sisälle.
Täältä näkyy löytyvän kuvat laitteesta ja näyttäisi sisältävän tuon sonoffin standardin 4pinnisen 2.54mm pitchillä olevan piikkiriman.
#33: Sonoff Mini and S55: ALMOST perfect

Eli softan lataus kuten mihin tahansa sonoffiin/esp8266 pohjaiseen laitteeseen esim. Tasmotan ohjeita mukaillen.
Tasmota

Täytyykin laittaa itsekin tuollainen valmis wifi-ulkopistorasia tilaukseen. Kiitos vinkistä :tup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Mulla on koko kämppä valaistu huen lampuilla. Suurinosa huoneista toimii liikkeentunnistimilla, mutta muutamat huoneet kuten olohuone kytkimistä. Noi liikkeentunnistimella toimivat valot on ollut helppo säätää toimimaan tietyn värisinä tiettyihin aikoihin ja ne osaa säätää sen värin oikein vaikka olisivat jo päällä, mutta kytkimellä olevia en ole saanut järkevästi automaation piiriin. Mitenhän ton saisi vihdoin kätevimmin toteutettua?

Haluan siis:

- Jos valot on jo päällä niin haluaisin, että ne säätyisi automaattisesti oikeaan väriin riippuen kellonajasta. Tyyliin kun kello tulee 20:00 ne muuttuisi keltaisemmaksi. Mulla on yleensä olohuoneessa koko hereillä olo ajan valot päällä kun olen kotona. Hue labsin säätöjen ansiosta ne kyllä säätyy päälle kellon ajan mukaan eri väreihin, mutta vaatii sen, että sammutan ja käynnistän ne uudelleen.

- Valot ei saa sammua tai syttyä itsestään, koska esim. TV:tä katsoessa minulla ei ole koskaan tietokoneen valot päällä ja taas tietokoneella ollessa ei koskaan ole telkkarin valot päällä jne.

Millähän muuten saisi kätevimmin säädeltyä ja testailtua eri värilömpötiloja yms. Onswitch nimellä ollut ohjelma oli kadonnut play storesta missä oli hyviä "skylight" yms. nimillä olevia asetuksia. Maksullisetkin ohjelmat kelpaa, mutta ei sellaisia slider tyylisiä tai kuten tuossa vakiossa vaan jotain esiasetuksia jotka perustuu johonkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Tuli hankittua Aqara hub testiksi. Seinäkytkimen (Aqara Double-key) painallukset kirjautuvan lokiin nopeasti, mutta valon syttymiseen menee välillä pieni ikuisuus. Tiedän että kiinaserveriin käyttäessä ilmenee viivettä, mutta onko jotain tapaa pienentää sitä? Sekä lamppuun syttyy aivan eri tilanne kuin on valittu. Onko tähän jotain kikkaa tai pitääkö vain pysyä Philips Huessa?

Automaatiot
Päivävalo: 8.00-20.00
Iltavalo: 20.00-23.30
Yövalo: 23.30.8.00

Nyt kello on reippaasti yli 23.30, mutta silti syttyy iltavalo. Jos poistan Iltavalo-automaation pois, jolloin ei syty mikään valo. Vaikuttaisi siltä, että olisi väärä aikavyöhyke valittuna, mutta asetusten mukaan serverinä on Suomi (käytän 3. osapuolen muokkaamaa sovellusta ) ja aikavyöhykkeenä GMT+02:00.

edit. Näyttäisi siltä, että hubi on sellaiset 4 tuntia jäljessä. Voisin ottaa tuon huomioon automaatioissa, mutta ei sen noin pitäisi toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Mulla on koko kämppä valaistu huen lampuilla. Suurinosa huoneista toimii liikkeentunnistimilla, mutta muutamat huoneet kuten olohuone kytkimistä. Noi liikkeentunnistimella toimivat valot on ollut helppo säätää toimimaan tietyn värisinä tiettyihin aikoihin ja ne osaa säätää sen värin oikein vaikka olisivat jo päällä, mutta kytkimellä olevia en ole saanut järkevästi automaation piiriin. Mitenhän ton saisi vihdoin kätevimmin toteutettua?

Haluan siis:

- Jos valot on jo päällä niin haluaisin, että ne säätyisi automaattisesti oikeaan väriin riippuen kellonajasta. Tyyliin kun kello tulee 20:00 ne muuttuisi keltaisemmaksi. Mulla on yleensä olohuoneessa koko hereillä olo ajan valot päällä kun olen kotona. Hue labsin säätöjen ansiosta ne kyllä säätyy päälle kellon ajan mukaan eri väreihin, mutta vaatii sen, että sammutan ja käynnistän ne uudelleen.

- Valot ei saa sammua tai syttyä itsestään, koska esim. TV:tä katsoessa minulla ei ole koskaan tietokoneen valot päällä ja taas tietokoneella ollessa ei koskaan ole telkkarin valot päällä jne.

Millähän muuten saisi kätevimmin säädeltyä ja testailtua eri värilömpötiloja yms. Onswitch nimellä ollut ohjelma oli kadonnut play storesta missä oli hyviä "skylight" yms. nimillä olevia asetuksia. Maksullisetkin ohjelmat kelpaa, mutta ei sellaisia slider tyylisiä tai kuten tuossa vakiossa vaan jotain esiasetuksia jotka perustuu johonkin.
Ensimmäiseen ranskikseen: Hue Essentials -applikaatiolla.
Toiseen: en ehkä ymmärrä kysymystä. Ei mikään syty automaattisesti tai sammu, ellet ole tehnyt ajatuksia Hue-applikaatioon tai muuhun valoja ohjaavaan hubiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Ensimmäiseen ranskikseen: Hue Essentials -applikaatiolla.
Toiseen: en ehkä ymmärrä kysymystä. Ei mikään syty automaattisesti tai sammu, ellet ole tehnyt ajatuksia Hue-applikaatioon tai muuhun valoja ohjaavaan hubiin.
- Latasin ton Essentialsin, mutta nähtävästi se on kallis kuin mikä kun jokainen ominaisuus maksaa erikseen.
- Joskus testailin jotain missä sai just säädettyä tuollein miten haluaisin, mutta se myös sitten käynnisti ne valot silloin itsestään päälle. Siitä tosin on jo varmaan pari vuotta aikaa. Se oli joku android sovellus.

Sain tossa eilen idean, että taidan laittaa mun keittiön liikkeentunnistimen säätämään myös tietokoneen valoja. Eipähän tarvi hankkia mitään lisä sovelluksia ja säätyy sitten automaattisesti. Mulla on myös yksi ylimääräinen kaukosäädin pyörinyt kaapeissa niin laitan sen sammuttamaan/käynnistämään kaikki ovelta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Löytyykö mitään zigbee-kytkintä jossa olisi merkkivalo? Tai sitten erillinen valo ja yksinapillinen kytkin.

Ideana laittaa ulko-ovelle kotona/poissa -kytkin, josta näkisi myös sen hetkisen tilan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Löytyykö mitään zigbee-kytkintä jossa olisi merkkivalo? Tai sitten erillinen valo ja yksinapillinen kytkin.

Ideana laittaa ulko-ovelle kotona/poissa -kytkin, josta näkisi myös sen hetkisen tilan.
Tarviiko olla kytkin välttämättä? Mulla on z wave outlet ja siinä pistokkeessa kiinni punainen led-valo. Kun poissa-tila kytkeytyy, outlet menee päälle ja valo palaa. Kun poissa-tila kytkeytyy pois, niin valo sammuu. Olen tosin jemmanut valon niin, ettei sitä osaa katsoa kuin talon väki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
- Latasin ton Essentialsin, mutta nähtävästi se on kallis kuin mikä kun jokainen ominaisuus maksaa erikseen.
- Joskus testailin jotain missä sai just säädettyä tuollein miten haluaisin, mutta se myös sitten käynnisti ne valot silloin itsestään päälle. Siitä tosin on jo varmaan pari vuotta aikaa. Se oli joku android sovellus.

Sain tossa eilen idean, että taidan laittaa mun keittiön liikkeentunnistimen säätämään myös tietokoneen valoja. Eipähän tarvi hankkia mitään lisä sovelluksia ja säätyy sitten automaattisesti. Mulla on myös yksi ylimääräinen kaukosäädin pyörinyt kaapeissa niin laitan sen sammuttamaan/käynnistämään kaikki ovelta.
Hmm.. eikös Essentials ole ilmainen pääosin. Itse olen kyllä tuon upgradennut, mutta ilmaisversiollakin kyllä kaiken tarvittavan sain tehtyä. Tuolla on noita inapp ostomahdollisuuksia scenejen osalta.
Essentials ei ainakaan mitään itsestään käynnistele, vaan bridgestä pitää ajastukset löytyä jos jotain ajastettuna menee päälle. Tossa sopis siltä osin sun tarpeeseen, että voit määrittää esim. klo 16-20 napin painalluksesta syttyy punaset valot, klo 20-04 relax huesta ja sit mitä ikinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Tarviiko olla kytkin välttämättä? Mulla on z wave outlet ja siinä pistokkeessa kiinni punainen led-valo. Kun poissa-tila kytkeytyy, outlet menee päälle ja valo palaa. Kun poissa-tila kytkeytyy pois, niin valo sammuu. Olen tosin jemmanut valon niin, ettei sitä osaa katsoa kuin talon väki.
No kytkin siksi, että sen voisi laittaa tuohon hälytysjärjestelmän näppäimistön viereen niin olisi helppo painaa samalla päälle/pois kun aktivoi/deaktivoi hälyt. Kytkin nyt sinänsä ei ole ongelma kun siihen käy mikä vaan kytkin, mutta tuo merkkivalo olisi kiva lisä. Toki saan kännykkään laitettua ilmoituksen kun tila aktivoituu, mutta koko perheen käyttöä ajatellen tuo nappi + merkkivalo olisi toimivampi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Hmm.. eikös Essentials ole ilmainen pääosin. Itse olen kyllä tuon upgradennut, mutta ilmaisversiollakin kyllä kaiken tarvittavan sain tehtyä. Tuolla on noita inapp ostomahdollisuuksia scenejen osalta.
Essentials ei ainakaan mitään itsestään käynnistele, vaan bridgestä pitää ajastukset löytyä jos jotain ajastettuna menee päälle. Tossa sopis siltä osin sun tarpeeseen, että voit määrittää esim. klo 16-20 napin painalluksesta syttyy punaset valot, klo 20-04 relax huesta ja sit mitä ikinä.
Ei tuossa ilmaisena oikein mitään pystynyt tekemään. Kaikki olisi maksanu 2-4€ mitä olisin tarvinnu. Ei tosta oo mitään hyötyä jos vaatii sen napin painalluksen. Siinä tapauksessa ihan sama huen vakio appia käyttää. Mulla on tuulikaapissa yks liikkeen tunnistin niin siirrän sen koneelle sillein, että tekee tuon vaihdon automaattisesti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
215
Gearbest usein halvin mutta toimitusajat voivat olla tosi pitkiä, tyyliin 6 viikkoa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Banggoodista tilasin itse kun siellä tuntui hinnat olevan noiden kahden välillä ja sai nopeasti.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
168
Mikähän olisi halvin keino "älyttää" g23-kantainen vessan valo? Kantaan ei suoraan näyttäisi olevan saatavissa zigbee (zigbee2mqtt&ha käytössä) tai wifi lamppua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Mikähän olisi halvin keino "älyttää" g23-kantainen vessan valo? Kantaan ei suoraan näyttäisi olevan saatavissa zigbee (zigbee2mqtt&ha käytössä) tai wifi lamppua.
Mites ihan perus sonoff basic tai mini alle kympillä? Joutuu toki verkkovirtahommiin.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
424
Mikä olisi suositus :

Vanha talo, missä keskukselta (keskus vanha, posliini sulakepesät) menee MMJ ulkoseinästä läpi ja sitä kautta turvakytkimelle ja siitä ILP.
Haluaisin seurata ILP sähkönkulutusta. Minkähän tuohon MMJ väliin taikoisi ? Sen voisi laittaa IP koteloon sisälle, kun ulkokäyttöön tulee. Ajattelin jos laittaisin sen ennen turvakytkintä, niin ei tarvitsisi nykyisiä johtoja lähteä katkomaan, vaan voisi joskus tämän seurauksen poistaa, eli vetäisin seuranta laitteelta turvakytkimelle uuden MMJ. Domolla seuraisin.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
168
Mites ihan perus sonoff basic tai mini alle kympillä? Joutuu toki verkkovirtahommiin.
No joo, tuohan voisi olla hyvä ratkaisu :tup: Ei hirveenä kokemusta sähköhommista, mutta eipä tuo taida lampun kytkemisestä sokeripalan avulla paljon erota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Mikä olisi suositus :

Vanha talo, missä keskukselta (keskus vanha, posliini sulakepesät) menee MMJ ulkoseinästä läpi ja sitä kautta turvakytkimelle ja siitä ILP.
Haluaisin seurata ILP sähkönkulutusta. Minkähän tuohon MMJ väliin taikoisi ? Sen voisi laittaa IP koteloon sisälle, kun ulkokäyttöön tulee. Ajattelin jos laittaisin sen ennen turvakytkintä, niin ei tarvitsisi nykyisiä johtoja lähteä katkomaan, vaan voisi joskus tämän seurauksen poistaa, eli vetäisin seuranta laitteelta turvakytkimelle uuden MMJ. Domolla seuraisin.
Minulla sähkäri asensi DIN-kiskoon menevän yksivaihemittarin erilliseen sopivaan asennuskoteloon ILP:in syöttöjohtoon ILP:in asennuksen yhteydessä.

KK 2 IL keskuskotelo
DIN KWH 1 P energiamittari
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Edelleen kesken tuo Huen ohjaus mistä aiemmin kirjottelelin.

Onko täällä jollain kokemusta tietokoneen kautta ohjailla huen valoja? Pystyykö esim. F.luxilla ohjaamaan pelkkiä valoja vai ohjaako se aina myös tietokoneen näytön värilämpötilaa? Joku tosin kirjoitteli, että se myös muuttaa kirkkautta väkisin vaikkei haluaisi. Mietin kun olen aina tietokoneella kun niitä valoja käytän niin sitä kautta voisi olla kätevä myös ohjailla. Testasin Philipsin apin labsin kautta feel better with lightia, mutta se käynnisti valot vaikken ollut kotona ja ohitti paikannuksen jonka pitäisi ne automaattisesti sammuttaa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Nyt on kaikki muut talon lämmityksen ja ilmanvaihdon laitteet saatu etähallintaan ja seurantaan, mutta kaukolämmönvaihdin on vielä jäljellä.

Mitkä palikat siihen nyt tarkalleen tarvittaisiin? Vaihtimessa on säätimenä Ouman H23, jossa on RS485-väylä. Samassa tilassa laitteen kanssa on langattoman verkon laajennin, johon saa joko ethernet-kaapelin kiinni tai voi tietysti käyttää langatonta yhteyttä.
Kaveri heitti, että Aliexpressistä katsottuna esim. Elfin EE11 menisi tuohon, mutta en nyt ymmärrä, miten palikka saadaan kiinni kotiverkkooni kun siinä on vain ethernet-portti, johon tulee RS485-RJ45 -palikka kiinni.

Tuon jälkeen on sitten oma hommansa saada luettua ja kirjoitettua dataa, mutta sitä varten pitäisi kyllä olla Modbusin kanssa keskustelevia Python-moduuleja olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Nyt on kaikki muut talon lämmityksen ja ilmanvaihdon laitteet saatu etähallintaan ja seurantaan, mutta kaukolämmönvaihdin on vielä jäljellä.

Mitkä palikat siihen nyt tarkalleen tarvittaisiin? Vaihtimessa on säätimenä Ouman H23, jossa on RS485-väylä. Samassa tilassa laitteen kanssa on langattoman verkon laajennin, johon saa joko ethernet-kaapelin kiinni tai voi tietysti käyttää langatonta yhteyttä.
Kaveri heitti, että Aliexpressistä katsottuna esim. Elfin EE11 menisi tuohon, mutta en nyt ymmärrä, miten palikka saadaan kiinni kotiverkkooni kun siinä on vain ethernet-portti, johon tulee RS485-RJ45 -palikka kiinni.

Tuon jälkeen on sitten oma hommansa saada luettua ja kirjoitettua dataa, mutta sitä varten pitäisi kyllä olla Modbusin kanssa keskustelevia Python-moduuleja olemassa.
Tuohon näyttää olevan olemassa erillinen adapterikaapeli: US $1.96 2% OFF|Cable for Elfin EE10 & EE11&EW10 & EW11*EG10 & EG11( Cable Only, without the Elfin Device)-in Computer Cables & Connectors from Computer & Office on AliExpress, jolla sen saa kytkettyä, toinen vaihtoehto on custom-kaapeli, tai vaihdat moduuliksi EW-11:n
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Kukin saa toki tehdä mitä haluaa, mutta itse pidän rajan siinä, että näitä aliexpress-what-ev verkkovirtalaitteita en ala omaan kämppään asentelemaan.
Tälle ja sonoffille on vaihtoehtona Shelly1, bulgarialaista tuotantoa. Löytyy myös PM variantti energian mittauksella.

Shelly 1 Open Source - Shelly Cloud

Löytyy MQTT clientti vakiofirmiksestä niin menee heittämällä HA:iin.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Vähän tuli tuota tutkittua ja rakensin jo itselleni pohjan APIin, mutta vielä olisi se isoin vaihe eli HA moduulin rakentaminen mistä itsellä ei ole kokemusta.. Väliaikaisesti iFramella laitoin näkymään mobiilipuolelta ne omalle sivullensa HA:ssa niin näkee suht ok ne nyt. Ei toki mikään siistein ratkaisu, mutta ainakin nyt väliaikaisesti saa olla.
Oletko päivittänyt tätä API-ratkaisua, vai pyöriikö vielä tuon iFramen kautta?

Muillekin kysymys, onko kukaan askarrellut HSL:n pysäkkitietoja näkyviin Home Assistanttiin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Edelleen kesken tuo Huen ohjaus mistä aiemmin kirjottelelin.

Onko täällä jollain kokemusta tietokoneen kautta ohjailla huen valoja? Pystyykö esim. F.luxilla ohjaamaan pelkkiä valoja vai ohjaako se aina myös tietokoneen näytön värilämpötilaa? Joku tosin kirjoitteli, että se myös muuttaa kirkkautta väkisin vaikkei haluaisi. Mietin kun olen aina tietokoneella kun niitä valoja käytän niin sitä kautta voisi olla kätevä myös ohjailla. Testasin Philipsin apin labsin kautta feel better with lightia, mutta se käynnisti valot vaikken ollut kotona ja ohitti paikannuksen jonka pitäisi ne automaattisesti sammuttaa.
Esim OpenHabin voi asentaa tietokoneelle, ja sitä kautta säätää Hue valoja, ei se tarvitse mitään omaa purkkiaan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
98
Oletko päivittänyt tätä API-ratkaisua, vai pyöriikö vielä tuon iFramen kautta?

Muillekin kysymys, onko kukaan askarrellut HSL:n pysäkkitietoja näkyviin Home Assistanttiin?
Ei ole edes tuo käytössä tällä hetkellä, koska ei ole tarvetta HSL aikatauluille. Seurailen kyllä sivusta, jos joku tuota aloittaisi rakentamaan, mutta hiljaista ollut.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
810
Kukin saa toki tehdä mitä haluaa, mutta itse pidän rajan siinä, että näitä aliexpress-what-ev verkkovirtalaitteita en ala omaan kämppään asentelemaan.
No eiköhän esim. jotain Xiaomejakin ole talot täynnä yhdellä jos toisellakin ties millä adapterivirityksillä.
Tosin en itsekään tuota linkkaamaani ole tilannut, kun ei siinä ole kunnon kiinnitystä johdoille.
Sen sijaan tällaisia on pari tulossa:
Sonoff | Basic ZBR3 | Zigbee

US $10.99 37% OFF|SONOFF BASICZBR3 Zigbee DIY Smart Switch Wireless Remote Control Module Switches Works With Alexa SmartThings Hub For Smart Home on AliExpress
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Xiaomin tuotteet on yleensä niin loppuun asti hiottuja, että ne saa Samsungit yms. Näyttämään niiltä kiinan halppis merkeiltä. En lähtisi niitä johonkin random kiinan merkkeihin vertaamaan vaikka on noita kiinankin laitteita laadukkaita. Yleensä kun tuolta aliexpressistä ostaa niitä eniten myytyjä niin ei voi oikein kovin pieleen mennä.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
10
Aloittelijan kysymyksiä. Vähän nyt päätymässä cozifyn hubilla talon valo-ohjaukset.
Tulossa RGBW nauhaa jonkun verran, E27/GU10 spottia, sitten himmennettäviä releyksiköitä ja sonos äänentoistoa ympäriinsä.

Tarvitsenko muita hubeja että saan eri valmistajan laitteita toimimaan vai riittääkö yksi hubi?

Kaapeloin Mesh verkon (tp link deco) ympäri taloa, auttaako tuo mesh verkko zigbeen toimintaan?
Vai pitääkö olla aina toistavia zigbee laitteita tarpeaksi lähellä?
Ja olisiko hubin sijoitus hyvä olla keskellä taloa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
14
Aloittelijan kysymyksiä. Vähän nyt päätymässä cozifyn hubilla talon valo-ohjaukset.
Tulossa RGBW nauhaa jonkun verran, E27/GU10 spottia, sitten himmennettäviä releyksiköitä ja sonos äänentoistoa ympäriinsä.

Tarvitsenko muita hubeja että saan eri valmistajan laitteita toimimaan vai riittääkö yksi hubi?

Kaapeloin Mesh verkon (tp link deco) ympäri taloa, auttaako tuo mesh verkko zigbeen toimintaan?
Vai pitääkö olla aina toistavia zigbee laitteita tarpeaksi lähellä?
Ja olisiko hubin sijoitus hyvä olla keskellä taloa?
Wifi verkko enemmänkin haittaa jos zigbeen kanava ja wifi verkon (2.4GHz) kanava ovat päällekkäin, Zigbee jää Wifin alle jolloin kantama ja signaalin voimakkuus saattaa kärsiä.
Lue tämä.
Kantaman saa selville kokeilemalla, ei siihen oikotietä onneen ole.
 
Liittynyt
24.11.2019
Viestejä
4
Ostin pari Xiaomin MI Home lämpö -ja kosteusmittaria. Noissa on nyt on pelkkä Bluetooth. Suoraan niitä ei saa kiinni Samsungin hubiin. Onko jotain kikkakolmosta olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2019
Viestejä
4
Pitää julkaista device handler tuolle laitteelle iden kautta. Sitten tehdään parittaminen ihan normaalisti, tosin vaatii anturin napin painelua ja paljon.
Eipä taida mennä kun Samsungin hubissa ei ole bluetoothia. Noissa mittareissa on vain langaton yhteys Bluetooth LE .
Kiinnosti kun on mittarissa näyttö. Aqaran vastaava meni heittämällä mutta ei ole näyttöä ja siinä on Zigbee, jolla sen saa kiinni.

Xiaomi Mi Temperature and Humidity Monitor -lämpö- ja kosteusmittari sisäkäyttöön 19,90
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Ei taida kuitenkaan Ikean plugista löytyä energiamittausta.
Ai siinä oli kulutusmittauskin, sittehän se onkin astetta houkuttelevampi laite. Ei ole Ikean palikassa edes virtanappia manuaali ajoa varten.

Mulla on mittaava plugi ilpissä kiinni ja se on paljastanu paljon pumpun sielunelämästä. Suosittelen jos ilppi löytyy.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
10
Wifi verkko enemmänkin haittaa jos zigbeen kanava ja wifi verkon (2.4GHz) kanava ovat päällekkäin, Zigbee jää Wifin alle jolloin kantama ja signaalin voimakkuus saattaa kärsiä.
Lue tämä.
Kantaman saa selville kokeilemalla, ei siihen oikotietä onneen ole.
Sehän olisi ollut jo liian hyvä jos olisi toiminut Wifissä.

Vahvistaako jokainen zigbee laite "verkkoa" ?
Esim tämä ? Ja toimisiko tämä esim cozifyn kanssa?
US $24.0 50% OFF|GLEDOPTO DC12 24V RGB+CCT/rgbw Zigbee smart LED strip Controller Voice control work with Echo plus smartThings ZIGBEE 3.0 HUB-in RGB Controlers from Lights & Lighting on AliExpress

Kantamaa en pääse oikein testaamaan kun asunto täysin kesken.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
14
Sehän olisi ollut jo liian hyvä jos olisi toiminut Wifissä.

Vahvistaako jokainen zigbee laite "verkkoa" ?
Esim tämä ? Ja toimisiko tämä esim cozifyn kanssa?
US $24.0 50% OFF|GLEDOPTO DC12 24V RGB+CCT/rgbw Zigbee smart LED strip Controller Voice control work with Echo plus smartThings ZIGBEE 3.0 HUB-in RGB Controlers from Lights & Lighting on AliExpress

Kantamaa en pääse oikein testaamaan kun asunto täysin kesken.
Pääsääntöisesti kaikki laitteet jotka toimivat verkkovirralla ovat myös "routereita" eli niihin voivat päätelaitteet (paristokäyttöiset anturit esim) liittyä, mikäli kantama coordinaattoriin (cozifyhyn tässä tapauksessa) on liian kaukana.
Eli routerit luovat mesh verkkoa. Ongelmia voi tulla siinä, että toisen valmistajan laitteet eivät välttämättä liity toisen valmistajan routereihin (syystä xyz).
Esimerkiksi lamput toimivat routereina (kunhan katkaisijasta tulee virtaa lamppuun).

Mutta parhaiten näet sitten miten laitteet toimivat kun pääset siihen vaiheeseen että pääset testailemaan niitä. Fyysiset esteet heikentävät kantamaa (esimerkiksi seinät).
Suunnittelin itsekin pitkälle paperilla miten routerit sijoitan ja kun pääsin testailemaan niin ihan päin persettähän koko verkko toimi. Eli yrityksen ja erehdyksen kautta saat rakenneltua vakaan Zigbee verkon.

Cozifysta minulla ei ole kokemusta, ajelen home assistantia ja zigbee2mqtt hoitaa zigbee liikenteen cc1352p coordinaattorilla ja neljällä dedikoidulla routerilla sekä 10 polttimolla ja läjällä päätelaitteita. Nyt verkko alkaa olemaan sen verran vakaa että kaikki päätelaitteet toimivat niin kuin pitää ja ehkä noita routereita voisi jopa karsia.
 
Liittynyt
27.01.2020
Viestejä
3
Olen aloittelemassa kodin automatisointia ja ensimmäisenä tietysti valoista. Olen hetken aikaan omistanut trådfri älylamppuja ja ne ovat jääneet melkoisen käyttämättömäksi. Liiketunnistimella varustettu yksi valo on ainoa mistä on hyötyä. Nyt haluaisin kuitenkin säätää sitä niin, että valo palaisi päivällä syttyessään 100%, mutta yöllä vain vaikka 20%. Tämä ilmeisesti vaatii Ifttt:n käyttöä, mutta käsittääkseni se ei tue trådfrita. Olisiko tähän jotain kiertoreittiä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Sehän olisi ollut jo liian hyvä jos olisi toiminut Wifissä.

Vahvistaako jokainen zigbee laite "verkkoa" ?
Esim tämä ? Ja toimisiko tämä esim cozifyn kanssa?
US $24.0 50% OFF|GLEDOPTO DC12 24V RGB+CCT/rgbw Zigbee smart LED strip Controller Voice control work with Echo plus smartThings ZIGBEE 3.0 HUB-in RGB Controlers from Lights & Lighting on AliExpress

Kantamaa en pääse oikein testaamaan kun asunto täysin kesken.
Asensen pari viikkoa sitten tuollaisen WW/CW Gledopton ja ainakaan tämän hetkisen verkkograafin perusteella tuo ei toimi routterina (nuolia vain pois päin nodesta).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Olen aloittelemassa kodin automatisointia ja ensimmäisenä tietysti valoista. Olen hetken aikaan omistanut trådfri älylamppuja ja ne ovat jääneet melkoisen käyttämättömäksi. Liiketunnistimella varustettu yksi valo on ainoa mistä on hyötyä. Nyt haluaisin kuitenkin säätää sitä niin, että valo palaisi päivällä syttyessään 100%, mutta yöllä vain vaikka 20%. Tämä ilmeisesti vaatii Ifttt:n käyttöä, mutta käsittääkseni se ei tue trådfrita. Olisiko tähän jotain kiertoreittiä?
Kun mainitset, että olet aloittelemassa kodin automatisointia, niin osta SmartThings-hubi. Saat ne valoautomaatiot heti alusta alkaen kuntoon, ja sitten kun kodin automatisointi etenee seuraavaan projektiin tai vaiheeseen, niin SmartThingsillä pystyt tekemään laidasta laitaan automaatioita.
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Oliko täällä ABB free@home omistajia/osaajia? Yritin tehdä yhden painikkeen taakse toiminnallisuutta käyttäen noita actioneja, mutta en saanut aikarajoitusta siinä toimimaan oikein. Asetin preconditioniksi päivät ma-pe ja kellonaika 6:00 - 9:00. Eventiksi valitsin tietyn kytkimen painalluksen ja actioniksi haluamani toiminnot --> verhot, valot, Sonos.

Jostain syystä actioni kytkeytyy päälle automaattisesti joka arkiaamu klo 6 ilman että nappia edes painetaan. Se toimii kyllä siltä osin, että klo 9 jälkeen kun nappia painelee niin se ei toimi enää. Sitten kun otin aikamääreen kokonaan pois, eli toimii koska vaan niin sitten nappi tekee aina sen mitä haluan eikä aktivoidu itsekseen. Haluaisin tuon aikarajoitteen saada toimimaan sen vuoksi, että saisin samalle napille eri toimintoja eri kellonaikoihin, arkena ja viikonloppuna.

Jotta asiasta mitään tietämätönkään pääsee vähän kärryille tuon toimintaperiaatteesta niin tässä doku jossa asia on kuvien kera selitetty https://library.e.abb.com/public/83...ions-free@home_EG_EN_V1-1_9AKK106930A5412.pdf
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
SmathThingissä on melkoinen viive, koska ei toimi paikallisesti. Suosittelen Philips Hueta, ovat toki kalliimpia, mutta ovat toimineet 99 % varmuudella.
 
Liittynyt
27.01.2020
Viestejä
3
Trådfri omalla sillalla ei taida pitkälle päästä? Sen jo omistankin..
Kun mainitset, että olet aloittelemassa kodin automatisointia, niin osta SmartThings-hubi. Saat ne valoautomaatiot heti alusta alkaen kuntoon, ja sitten kun kodin automatisointi etenee seuraavaan projektiin tai vaiheeseen, niin SmartThingsillä pystyt tekemään laidasta laitaan automaatioita.
SmathThingissä on melkoinen viive, koska ei toimi paikallisesti. Suosittelen Philips Hueta, ovat toki kalliimpia, mutta ovat toimineet 99 % varmuudella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Trådfri omalla sillalla ei taida pitkälle päästä? Sen jo omistankin..
Mulla on Trådfrin silta hankittuna, mutta käytin sitä viimeksi yli vuosi sitten kun Ikean lamppuja jouduin päivittelemään. En siis osaa sanoa, mitä tuolla Ikealla nykyään pystyy tekemään.

@PatrikSelin mainitsee viiveistä. STssä muistaakseni smart lightning on lokaaliprosessi, eli jos lamput suoraan hubissa kiinni niin toimivat internetistä riippumattomasti. Tosin jos internet down, niin eipä se mobiilisofta pysty saamaan yhteyttä hubin hallintaan. Jos olisi ehkä lokaali button ja lokaali lamppu ST:ssä, ja smart lightningissa säännöt, niin voisi toimiakin.

Itsellä on kaikki valot Hue-sillassa kiinni ja Hue STssä kiinni. Huen silta tuo kuitenkin kaikkiea pientä kivaa ja mukavaa mukanaa, eikä ole hinnaltaan kovin iso. Mitään muuta sillä ei sitten teekkään kun valoja.
Jos tosiaan automaatiokuvioita isommin mielessä ja vaikka nyt valoilla aloitatkin, niin Huella voit aloittaa valojen säädön mutta siihen se sitten jää. Ja st:tä suosittelen siksi kun sen melko hyvin tunnen. Muista kuluttajaystävällisistä kotiautomaatiopalveluista minulla ei ole kokemuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
635
Olen aloittelemassa kodin automatisointia ja ensimmäisenä tietysti valoista. Olen hetken aikaan omistanut trådfri älylamppuja ja ne ovat jääneet melkoisen käyttämättömäksi. Liiketunnistimella varustettu yksi valo on ainoa mistä on hyötyä. Nyt haluaisin kuitenkin säätää sitä niin, että valo palaisi päivällä syttyessään 100%, mutta yöllä vain vaikka 20%. Tämä ilmeisesti vaatii Ifttt:n käyttöä, mutta käsittääkseni se ei tue trådfrita. Olisiko tähän jotain kiertoreittiä?

Jos nyt olisin aloittelemassa kotiautomaatiota, harkitsisin vakavasti Dresden Elektronik:n ConBee II Overview -tikkua, ohjaa valoja, kytkimiä ja paljon muuta ILMAN pilvipalvelua.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 455
Viestejä
4 162 524
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom