Kotiautomaatio

hookoo

Tukijäsen
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
156
Kokeilen nyt tuon Osramin kun on useampia hyviä kokemuksia. Kiitokset vinkeistä.


Kannaa kokeilla inisevää pistoketta toisinpäin.
Harmi vain että ei auttanut. Proshopista tilattu niin ei viitsi palauttaakaan. Jos jotain ei ininät haittaa niin voin tästä halvalla luopua :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Täällä ruuvitag vastaavassa käytössä. Rasp 3b sisäisen bluethootin kautta luetaan tagien lähettämät tiedot.
Home assistantissa addon: akx/hass-ruuvitag joka tuo sensorit entityiksi home assistanttiin.

Ruuvitagien kanssa ei ole ollut ongelmia ja toimivat myös home assistantissa hyvin kyseisen addonin kanssa.
kiitos kokemuksista, laitetaan tilaukseen ja kokeillaan. Tarvitseeko ollenkaan tehdä tavallista käyttöönottoa puhelimella. Asentaa äppiä, tai jotenkin määrittää / hakea ruuvitageja?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
Pitäisi saada etänä talon päädystä teknisestä tilasta lämpötilatieto tai hälytys mikäli kopissa pakastaa. Joinakin vuosinamennyt asuntosuluista putket jäähän. Käytössä home assistant ja Philips hue bridge. Hue liiketunnistimista saa lämpötiedon eli se olisi varmaan helpoin, entä ruuvitagit?
Kun tuossa puhutaan monikossa asioista niin kyse lienee rivitalosta? Millainen etäisyys sinne tekniseen tilaan on ja oletko kokeillut, kantaako sieltä esim bt-signaali miten hyvin? Kaatuu kuitenkin aika herkästi etäisyyteen ja seiniin tuollainen. Luotettavahan tuollaisen seurannan pitää olla. Ja samasta syystä tosiaan jatkuva lämpötilatieto, ei mitään pelkkää hälytystä. Pystyy paremmin seuraamaan, onko se anturi hengissä.

Vaikka automaatiokeskustelu onkin niin siitä huolimatta... Eikö siellä tilassa todella ole lämmitystä? Laittaisin aivan ensinnä patterin sinne ja vasta sen jälkeen miettisin seurantaa. Säästyy monelta harmilta ja minimoi vesivahingonkin riskiä. Muutoinkin sitä tilaa on joka tapauksessa pakko lämmittää jos / kun putoaa pakkasen puolelle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Kun tuossa puhutaan monikossa asioista niin kyse lienee rivitalosta? Millainen etäisyys sinne tekniseen tilaan on ja oletko kokeillut, kantaako sieltä esim bt-signaali miten hyvin? Kaatuu kuitenkin aika herkästi etäisyyteen ja seiniin tuollainen. Luotettavahan tuollaisen seurannan pitää olla. Ja samasta syystä tosiaan jatkuva lämpötilatieto, ei mitään pelkkää hälytystä. Pystyy paremmin seuraamaan, onko se anturi hengissä.

Vaikka automaatiokeskustelu onkin niin siitä huolimatta... Eikö siellä tilassa todella ole lämmitystä? Laittaisin aivan ensinnä patterin sinne ja vasta sen jälkeen miettisin seurantaa. Säästyy monelta harmilta ja minimoi vesivahingonkin riskiä. Muutoinkin sitä tilaa on joka tapauksessa pakko lämmittää jos / kun putoaa pakkasen puolelle.
Paritalo, toisessa päädyssä yhteinen tekninen tila. Patteri siellä on mutta pitäisi laittaa kuva niin näkee millainen tila se on lämmittää. Eristettä on ovessa ja maata vasten. Se putkien tila pitäisi pienentää ja tiivistää paremmin. Pakkashälytyksellä ajattelin että heräisi edes laittamaan hanan tiputtamaan jos on riski jäätymisestä.

Bluetoothin kantavuuden voin testata kaiuttimella. Koppi on meidän olohuoneen ulkoseinällä joten matkaa raspille tulee yksi puuseinä + muutama metri.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
17
kiitos kokemuksista, laitetaan tilaukseen ja kokeillaan. Tarvitseeko ollenkaan tehdä tavallista käyttöönottoa puhelimella. Asentaa äppiä, tai jotenkin määrittää / hakea ruuvitageja?
Ruuvitagit toimivat (default firmwarella) Bluetooth-majakkoina, eli näitä ei tarvitse esim. pariliittää tms. vaan ne tarjoavat dataa kaikille laitteille jotka kuuntelevat niitä.

Käyttöönotto tapahtuu poistamalla ruuvitagista pariston suojamuovi, jonka jälkeen se käynnistää ja alkaa lähettää dataa. Home assistantissa mainitsemani addon löytää uuden tagin ja antaa tiedot miten lisäys onnistuu konffeihin, eli käytännössä addonin konffi-välilehdelle, tämän jälkeen entityt ilmestyvät home assistanttiin ja voit lisätä tämän dashbordille (ja tarkkailla myös historiatietoa) tai määritellä tähän perustuen automaatioilla tarvittavat hälytykset.

1610480843419.png


Tämän lisäksi voi käyttää rinnalla halutessaan myös puhelimessa Ruuvi Station - appia, kevyimmillään jos puhelin yleensä kantomatkan päässä kohteesta saa hälytyksen määritettyä kyseiseen appiinkin eikä home assistantia edes välttämättä tähän tarvitse, toki kun home assistant on aina kantomatkan päässä, pystyy se hälytyksen antamaan vaikka esim. ei olisi kotona, sekä keräämään tietoa talteen.

Kantaman suhteen en usko tuolla välimatkalla ongelmaa, omat ruuvit ovat useamman seinän takana raspista. Ruvitagi lähettää BLE "mainosviestejä" joiden kuuluvuus on parempi kuin perinteisissä bluetooth - laitteissa.
 
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
85
Olisiko siis jotain suosituksia? Esim. Aeotecin Smart Switch 7:sta kokemuksia?
Mulla on yksi pistoke käytössä ja se on juurikin tuo Aeotec Smart Switch 7. Ei sen kummempia käyttökokemuksia ole kuin että pää ST purkki on vaatehuoneessa ja pistoke on linnuntietä 12m päässä olohuoneessa (kaksi gyproc seinää välissä). Laite itsessään vain naksahtaa kun sen laittaa päälle tai sammuttaa.
Piti alunperin laittaa tämä mittaamaan iv-koneen sähkönkulutusta mut on vähä sit jääny. Myös Aeotecin ovitunnistimet viel odottaa paketeissaan käyttöönottoja, eli mulla on vaan tää plugi STssä kiinni tällä hetkellä
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 150
Minulla on talo täynnä ruuvitageja. Mutta kuuluvuus on välillä ongelmana. Auttoi kyllä kun siirti zigbee2mqtt palikan usb-jatkojohdon perään.
Mutta silti valittaa välillä että ei dataa. Ja käppyrään jää pieniä aukkoja.

Itse käytän tätä addonia: peltsippi/ruuvi-hass.io
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Ei varsinaisesti kotiautomaatiojuttu mutta riittävän läheltä liippaa: onko helppoa tapaa rakentaa vesisäiliölle hälytysjärjestelmä, jolla lähtisi ilmoitus jossain muodossa datayhteydellä vastaanottajalle, kun vesipinta nousee tiettyyn tasppn/ylittää tietyn tason?
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
241
Ei varsinaisesti kotiautomaatiojuttu mutta riittävän läheltä liippaa: onko helppoa tapaa rakentaa vesisäiliölle hälytysjärjestelmä, jolla lähtisi ilmoitus jossain muodossa datayhteydellä vastaanottajalle, kun vesipinta nousee tiettyyn tasppn/ylittää tietyn tason?
Itse olen käyttänyt tähän tarkoitukseen Xiaomi Aqara Water Leakage sensoria. Laittaa johdonpätkät kiinni kontaktoreihin ja sitte vaan sopivalle tasolle säiliöön. Kun vesi saavuttaa johdot puhelimeen tulee viesti. Seuraan näin ILP:n kondenssivesisäiliötä. Alustana toimii Home Assistant ja sensorit juttelee Conbee II tikun kautta. Jos mitään muuta automaatiota ei tarvi, ei tämä ratkaisu kyllä ole järkevä.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Itse olen käyttänyt tähän tarkoitukseen Xiaomi Aqara Water Leakage sensoria. Laittaa johdonpätkät kiinni kontaktoreihin ja sitte vaan sopivalle tasolle säiliöön. Kun vesi saavuttaa johdot puhelimeen tulee viesti. Seuraan näin ILP:n kondenssivesisäiliötä. Alustana toimii Home Assistant ja sensorit juttelee Conbee II tikun kautta. Jos mitään muuta automaatiota ei tarvi, ei tämä ratkaisu kyllä ole järkevä.
Vuotosensori on varmaan helpoin ratkaisu.

Jos haluaa säätää niin voihan tuota lähteä ratkomaan myös vaikkapa etäisyydenmittaussensorilla tai painosensoreilla, mutta itse käyttäisin varmaan em. vuotosensoria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Täällä näkyy olevan hyvää keskustelua. Millähän kannattaa lähteä liikenteeseen niin ei tule ihan kauheita huteja heti alkuun.

Ajatus olisi käyttää Raspberry Pi 4:sta ja Home Assistanttia. Raspi ainakin näin alkuun. Ja noita kun löytyy jo huushollista.

Ensimmäisenä on ajatus "älyttää" työ-/puuhahuonetta. Pistorasioille älyä sekä valoa kansalle. Siitä sitten laajentaa muualle pikkuhiljaa.
Jos koko huushollin valottaa niin tulisi varmaan alle 20 valoa yhteensä, pistorasioita muutama sekä liiketunnistimia jokunen. Nämä ainakin äkkiseltään tuli mieleen.

Zigbee protokolla oli ajatuksena ja onko tuo Conbee fiksuin ratkaisu vai mitenkä näkisi jonkun oman Zigbee MQTT sillan käyttöä josta löytyy esim. Aliexpressistä tosi edullista kamaa sitten. Jos ottaa Conbeen tai muun sillan niin silloin ei käsittääkseni tarvitse esim. Huen omaa siltaa hankkia (tai Ikean, Lidlin). Tosin silloin saattaa menettää jotain ominaisuuksia?
USB tikkuna melkein pitäisi olla, koska joskus ehkä ajatuksena on joko NUC tai muu kotipalvelin ratkaisu tehdä jonka voi virtualisoida eri tarpeisiin.

Kotoa muuten löytyy pari kaukolla toimivaa pistorasiaa. Joskus Clasulta ostettuja Nexa mycr-1000 pistokkeita. Noi kai saisi Nexan Bridgellä tai Tellstickillä yhdistettyä mutta voi tulla hieman liian arvokkaaksi vain noita kolmea varten hankkia. Varsinkin kun on ostettu joskus tosi halvalla ne... Toiminut lähinnä jouluvalojen sammuttamiseen.

Säätäminen ei ole ongelma ja ajatus onkin kokeilla itse tehdä pieniä projekteja kuten moottorisoitua kaihdinta työhuoneeseen. Nämä taitaa mennä sitten MQTT kautta mitä paria projektia jo hieman tutkiskelin.

Ruuvi sensoreita löytyy jo kotona ja ne onkin vanhemmassa Rapsberry Pi:ssa kiinni joka sitten lähettää tällä hetkellä dataa omalle virtuaalipalvelimelle. Nekin saisi näköjään tuohon Home Assistanttiin em. kirjastojen kautta.

Hyväksi havaitut edukkaatkin ratkaisut otetaan vastaan!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
Itellä on melkein kaikki valot philipsin hue valoja ja celotron hoitaa palo, vesi ja murto valvonnan xiaomin kameroiden kanssa, mutta porukoille voisi omakotitaloon värkätä vastaavan tyylisen setin joskin jonkin mahdollisimman halvan, mutta toimivan (Xiaomi?). Pääpainona valaistus ja vesivahinkojen valvonta. Lamput on E27 ja GU10 kantaa. Värejä ei tarvitse. Mistä noita kannattaa lähteä tilaamaan?
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Itse olen käyttänyt tähän tarkoitukseen Xiaomi Aqara Water Leakage sensoria. Laittaa johdonpätkät kiinni kontaktoreihin ja sitte vaan sopivalle tasolle säiliöön. Kun vesi saavuttaa johdot puhelimeen tulee viesti. Seuraan näin ILP:n kondenssivesisäiliötä. Alustana toimii Home Assistant ja sensorit juttelee Conbee II tikun kautta. Jos mitään muuta automaatiota ei tarvi, ei tämä ratkaisu kyllä ole järkevä.
Vuotosensori on varmaan helpoin ratkaisu.

Jos haluaa säätää niin voihan tuota lähteä ratkomaan myös vaikkapa etäisyydenmittaussensorilla tai painosensoreilla, mutta itse käyttäisin varmaan em. vuotosensoria.
Entä onnistuuko jollain systeemillä öljypinnan paksuuden mittaus etänä? Hallissa öljynerotin ja olis kiva saada tuo tieto etänä jotenkin.

Säiliössä siis vettä ja öljy luonnollisesti pinnassa.
 
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
189
Kattoikkunoiden pimennysverhot ohjautuu moottorilla ja tuo olisi kiva saada automatisoitua Google Homella. Alkuperäisessä kaukosäätimessä on kaksi nappia (ylös/alas) jotka oikosulkee maahan painaessa pohjaan. Noiden nappien rinnalle saa helposti juotettua johdot ja siihen sitten jotkut etäohjattavat releet. Olisiko suosituksia tuollaisista releistä? Pitäisi siis olla jännitteettömät. Plussaa vielä, jos toimisi 5V tai 3,3V jännitteellä.
Päädyin tilaamaan pari tällaista ebaysta: SONOFF RE5V1C -1 Channel Inching /self-locking 5V WiFi Wireless DIY Switch

Ainakin vaikuttaisi ihan hyvältä. Toivottavasti oma äppi ei ole ihan hirveä. :D
 

ers

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
134
Entä onnistuuko jollain systeemillä öljypinnan paksuuden mittaus etänä? Hallissa öljynerotin ja olis kiva saada tuo tieto etänä jotenkin.

Säiliössä siis vettä ja öljy luonnollisesti pinnassa.
Nopealla googlauksella ei ihan helposti ja halvalla onnistu mikään DIY viritys. Öljynerotuskaivoihin saa kyllä ostettua valmiita hälyttimiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Nopealla googlauksella ei ihan helposti ja halvalla onnistu mikään DIY viritys. Öljynerotuskaivoihin saa kyllä ostettua valmiita hälyttimiä.
Juu. Ei taida olla ihan helppo lähteä itse toteuttamaan. Jokin kahden etäisyyssensorin systeemi, jossa molempien sensorinpää varmasti pinnalla, ja joista toisen tiheys sellainen että kelluu juurikin veden pinnalla (öljyn alla) ja toinen sitten öljyn pinnalla, ja näiden erotuksen laskemalla saa sitten öljykerroksen paksuuden, voisi ainakin teoriassa toimia...

Tai toinen anturi ylhäältä päin mittaamassa koko nestesysteemin korkeutta niin ei tarvita lisäksi kuin yksi vesimassan päällä ja öljyn alla kelluva anturi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
25
Zigbee hommiin voin itse suositella myös Sonoff Zigbee Bridgeä Tasmotalla flashättynä. Zigbee Device Compatibility Repository

Plussana tuossa verrattuna USB-tikut, että voi vapaasti sijoittaa asunnossa ZB verkon kannalta optimaalisesti, kun yhdistyy Wifin kautta Home assistantiin. Ei tarvitse myöskään USB porttien kanssa kikkailla jos on kotiautomaatio esim. virtuaalikoneessa. Vähän tikkuja edullisempi tuo on myös.
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
352
Mitäs zigbee lämpötila-antureita suosittelette, xiaomi näyttää näköjään vaan -24.9c.. ei mee alemmas..

Saisi mennä täälä pohjoisessa ainaki -40
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
143
Tuleeko mieleen millä voisin ohjata sysäysrelettä
HA.n kautta?
Talo rak -85 ja monet valoryhmistä menee päälle painonapeilla joissa on 24V sysäysrele kytkee sitten 230V päälle ja painamalla uudestaan sammuu valot
Eli sysäysreleelle pitäisi nyt saada jonkinlainen pulssi aikaiseksi.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
74
Tuleeko mieleen millä voisin ohjata sysäysrelettä
HA.n kautta?
Talo rak -85 ja monet valoryhmistä menee päälle painonapeilla joissa on 24V sysäysrele kytkee sitten 230V päälle ja painamalla uudestaan sammuu valot
Eli sysäysreleelle pitäisi nyt saada jonkinlainen pulssi aikaiseksi.
Esim. tällainen + Tasmota sisään(?) Noita olen laittanut muuntajien takana olevien sisustusvalaisimien sisään.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Voisiko koko releen vaihtaa johonkin Shellyyn/Sonoffiin tms.? Itelläkin on yksi käytäväryhmä releellä, pitäis joskus miettiä mitä sille tekisi. Voisihan sitä Shelly1 kai laittaa kytkimen sisään jos se mahtuisi sinne, vaan jospa tuontapaisen laittais suoraan tuon nykyisen releen tilalle..
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Täälläkin on aika usein kyselty ja käyty keskustelua siitä, mikä hubi olisi sopiva mihinkin tarpeeseen ja osaamiseen suhteutettuna. Reedillä on tästä erillinen videokin, mutta tässä linkki itse arviointiin:

 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Silta näyttää maksavan 17$ ja valmiiksi ohjelmoitu USB adapteri 4$. Ei se halvemmalta vaikuta. CC2531 USB Zigbee Dongle Module Sniffer Bare Board Packet Protocol Analyzer USB Interface Dongle Capture Packet
Siihen on aivan syynsä, miksi silta maksaa neljä kertaa enemmän kuin halvin mahdollinen adapteri. Tuo CC2531 on rehellisesti sanoen paska, ja useimmat Zigbee-ongelmat johtuvat siitä, että ihmiset yrittävät mennä sieltä mistä aita on matalin.

Itse olen tähän mennessä käyttänyt Huen siltaa ja päädyin nyt hankkimaan uuden sillan. Vertailussa oli Conbee 2, Sonoff ZBBridge sekä lukuisat TI:n piirit (joihin kuuluu myös tuo CC25531). Alun perin ajattelin hankkia Conbeen, mutta päädyin kuitenkin avoimempaan ratkaisuun ja hankin Sonoffin ZBBridgen. Langattomuus oli tässä painava tekijä. Bridgeä aion käyttää Home Assistantin ZHA-integraation kautta, en Zigbee2MQTT. Hue taitaa jäädä vielä pyörimään tuon rinnalle. Valitsin hieman alle 40€ maksavan paketin AliExpressistä (lähetys Ranskasta), missä tulee mukana tuo silta ja kaikki neljä uutta Sonoffin Zigbee-anturia:
1610615732848.png


Tässä vielä jotain vertailua Zigbee-reitittimistä Zigbee2MQTT-sivuilta: Supported adapters
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
352
Taidan lähteä myös tuolle silta linjalle. Jonkin verran ongelmia tuolla halpis tikulla. Kiitos vinkeistä!
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
143
Voiko tuolle esp releelle antaa sitten HA.n kautta nopean päälle pois kytkentä ohjeen joka tökkää sysäysreleen päälle jotta 230v menee lampulle ja uusi ohjaus tökkää sysärin pois päältä.
Koko idea olisi siinä että perhe osaisi vielä käyttää valoja napeista.
Ongelmaksi tietysti muodostuu tilatiedon saanti koska esp releestä sitä ei nää koska ei jää vetäneeksi
Esim. tällainen + Tasmota sisään(?) Noita olen laittanut muuntajien takana olevien sisustusvalaisimien sisään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
25
Mitäs porukka on käyttänyt ulkolämpömittareina? Hakusessa olisi joko Zigbee tai BT LE puolelle soveltuvaa lämpömittaria joka toimisi kohtuu luotettavasti myös alle -20 lämpötiloissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Mitäs porukka on käyttänyt ulkolämpömittareina? Hakusessa olisi joko Zigbee tai BT LE puolelle soveltuvaa lämpömittaria joka toimisi kohtuu luotettavasti myös alle -20 lämpötiloissa.
Itse voin suositella RuuviTageja ( Ruuvi.com )
Ollut 1.5v käytössä ulkona, sisällä ja saunassa. Toiminut moitteetta omassa käytössä lämpötilan mittaukseen.
Tänä aikana on ollut Raspberry Pi joka lähettää ruuvien datat omalle virtuaalipalvelimelle ja sitten Ruuvin oma appi käytössä seurantaan.

Eilen aloittelin Raspberry Pi:n ja Home Assistantin kanssa testailut ja sain tällä kirjastolla toimimaan tagien luvut akx/hass-ruuvitag
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
74
Voiko tuolle esp releelle antaa sitten HA.n kautta nopean päälle pois kytkentä ohjeen joka tökkää sysäysreleen päälle jotta 230v menee lampulle ja uusi ohjaus tökkää sysärin pois päältä.
Koko idea olisi siinä että perhe osaisi vielä käyttää valoja napeista.
Ongelmaksi tietysti muodostuu tilatiedon saanti koska esp releestä sitä ei nää koska ei jää vetäneeksi
Älä käsittele sitä relettä kytkimenä, vaan tee sille oma automaatio (on->delay 1s->off esim.). Triggeröit sitten tätä automaatiota muista automaatioista. Tilatietoa tuosta ei tosiaan suoraan saa, mutta entä jos sysäysreleiden lähtöihin laittaisi vaikka tällaisen?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 665
Menin päivittämään HA:n 5.10 versioon ja tietysti siinä on vieläkin USB SSD:n jäätymis bugi mikä saa koko järjestelmän tilttaamaan totaalisesti X tunnin kulueassa.
5.3 asennusrumba taas käyntiin, onneksi on snapshotit millä palautus on melko nopeaa :dead:
 

_wg

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
133
Menin päivittämään HA:n 5.10 versioon ja tietysti siinä on vieläkin USB SSD:n jäätymis bugi mikä saa koko järjestelmän tilttaamaan totaalisesti X tunnin kulueassa.
5.3 asennusrumba taas käyntiin, onneksi on snapshotit millä palautus on melko nopeaa :dead:
Tuliko tuo vasta 5.10:ssä? Minulla pyörii nimittäin 5.9 ja ollut täysin vakaa.. pitääkin olla päivittämättä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 665
Tuliko tuo vasta 5.10:ssä? Minulla pyörii nimittäin 5.9 ja ollut täysin vakaa.. pitääkin olla päivittämättä.
Ollut aikaisemmissa myös. Saattaa olla että tuo päivitys pitäisi tehdä puhtaalta pöydältä ilman snapshottia tai osittaisella snapshotilla.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Mitäs porukka on käyttänyt ulkolämpömittareina? Hakusessa olisi joko Zigbee tai BT LE puolelle soveltuvaa lämpömittaria joka toimisi kohtuu luotettavasti myös alle -20 lämpötiloissa.
Minulla ulkona ja kylmässä ulkovarastossa (sekä Saunassa) on Sonoffin TH 16 ja niissä si7021-sensori. Sensoreiden toiminta-alueeksi on luvattu -40 .. 125 celsius-astetta ja näyttäisivät ainakin tällä hetkellä toimivan. Ulkomittari näyttää tällä hetkellä -17,5. Tarkkuus tosin kärsii ilmeisesti kun alle -10 tai yli +85 astetta, mutta ainakin toistaiseksi ovat täyttäneet tarkoituksensa.

Eihän nuo ole zigbeetä, mutta toimivat samalla puutarhan valojen kytkiminä, ja koska HA:han tulee tiedot siinä kuin zigbee-sensoreiltakin niin sopivat tarkoitukseensa eikä tarvitse vaihdella paristoja koskaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
25
Itse voin suositella RuuviTageja ( Ruuvi.com )
Ollut 1.5v käytössä ulkona, sisällä ja saunassa. Toiminut moitteetta omassa käytössä lämpötilan mittaukseen.
Tänä aikana on ollut Raspberry Pi joka lähettää ruuvien datat omalle virtuaalipalvelimelle ja sitten Ruuvin oma appi käytössä seurantaan.

Eilen aloittelin Raspberry Pi:n ja Home Assistantin kanssa testailut ja sain tällä kirjastolla toimimaan tagien luvut akx/hass-ruuvitag
RuuviTageja olen myös katsellut ja vaikuttavat varteenotettavilta vaihtoehdoilta. Onko sinulla ollut ihan perus patterilla vai noita "kylmien kelien" paristoja joita ruuvi.com mainostaa?

Minulla ulkona ja kylmässä ulkovarastossa (sekä Saunassa) on Sonoffin TH 16 ja niissä si7021-sensori. Sensoreiden toiminta-alueeksi on luvattu -40 .. 125 celsius-astetta ja näyttäisivät ainakin tällä hetkellä toimivan. Ulkomittari näyttää tällä hetkellä -17,5. Tarkkuus tosin kärsii ilmeisesti kun alle -10 tai yli +85 astetta, mutta ainakin toistaiseksi ovat täyttäneet tarkoituksensa.

Eihän nuo ole zigbeetä, mutta toimivat samalla puutarhan valojen kytkiminä, ja koska HA:han tulee tiedot siinä kuin zigbee-sensoreiltakin niin sopivat tarkoitukseensa eikä tarvitse vaihdella paristoja koskaan.
Tällainen ratkaisu on käynyt myös mielessä. Minulla on kasvihuoneeseen vedetty sähköt, joten sen ympäristöön saisi kätevästi tehtyä verkkovirrassa olevan sääaseman. Olisi hiukan kauempana talosta, niin ei ainakaan se olisi lämmittämässä antureita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
RuuviTageja olen myös katsellut ja vaikuttavat varteenotettavilta vaihtoehdoilta. Onko sinulla ollut ihan perus patterilla vai noita "kylmien kelien" paristoja joita ruuvi.com mainostaa?
Mulla ollut alkuperäiset mukana tulleet. Nyt tilasin noita ruuvin tarjoamia paristoja kun oli suhteellisen edulliset.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
379
Ollut aikaisemmissa myös. Saattaa olla että tuo päivitys pitäisi tehdä puhtaalta pöydältä ilman snapshottia tai osittaisella snapshotilla.
Mulla 5.10 64bit, eikä toistaiseksi viikkoon ole ollut ongelmia / jäätymisiä. Tein asennuksen puhtaalta pöydältä, kirjauduin sisään ja sitten palautin full snapshotin.

Toisaalta mulla kyllä levy luku/kirjoitus aika pientä, koska tietokanta on pilvessä eikä tuossa ssd:llä (jos siis ajattelee mahdollisuutta että jumit tulevat tietokannan kirjoitus/lukuaktiivisuuden takia).
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 894
Voisiko koko releen vaihtaa johonkin Shellyyn/Sonoffiin tms.? Itelläkin on yksi käytäväryhmä releellä, pitäis joskus miettiä mitä sille tekisi. Voisihan sitä Shelly1 kai laittaa kytkimen sisään jos se mahtuisi sinne, vaan jospa tuontapaisen laittais suoraan tuon nykyisen releen tilalle..
Itse lähtisin tuolle linjalle. Sonoff mini lienee halvin vaihtoehto toteuttaa tuo, jos wifi kelpaa. Tasmotan saa sisään sujuvasti ilman mitään johtojen kanssa pelaamista ja kokokin on ihan mukava. Konffaa vaan kytkintulon toggleksi niin onnistuu niillä olemassa olevilla painikkeilla eikä tilatietoakaan tarvitse miettiä monen mutkan kautta.

Mitäs porukka on käyttänyt ulkolämpömittareina? Hakusessa olisi joko Zigbee tai BT LE puolelle soveltuvaa lämpömittaria joka toimisi kohtuu luotettavasti myös alle -20 lämpötiloissa.
Zigbeen puolella Xiaomin antureilla voisi myös kokeilla. Hinta ei ole paha ja itseni lisäksi muistelen jonkun muunkin täällä käyttävän noita mm. pakastimessa. Toista vuotta ilman ongelmia pakastimessa tähän mennessä.
Toisaalta @Vee totesi tuossa yllä maksimiksi -24,9 joten jos se ei riitä, valinta on joku muu. Siihen asti kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
159
Mikähän olisi järkevin keino saada sähkölämmittimiä Home assistanttiin kiinni, jotta lämpötilaa saisi säädettyä sen kautta? Ensimmäisenä tuli mieleen langattomat lämpötila-anturit ja joku sonoff mini tai sen tyylinen laite ohjaamaan lämmittimiä. Vai onkohan jotain suoraa termostaattiratkaisua jonka saisi liitettyä? Vesikiertoisiin löytyy jos jonkinlaista laitetta, mutta sähköllä toimiviin ei ainakaan helpolla tule vastaan.

Langattomia antureita käyttäessä varmaan esim. Xiaomin bluetooth anturit olisi hyviä nopeamman poll raten vuoksi vs zigbee anturit? Onko Raspin bt sitten tosin niin huono kuin monesti kirjoitetaan, että kantomatka jäisi liian lyhyeksi eikä antureita saa useammasta huoneesta kantamaan?
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
143
Älä käsittele sitä relettä kytkimenä, vaan tee sille oma automaatio (on->delay 1s->off esim.). Triggeröit sitten tätä automaatiota muista automaatioista. Tilatietoa tuosta ei tosiaan suoraan saa, mutta entä jos sysäysreleiden lähtöihin laittaisi vaikka tällaisen?
otin olemassa olevista releistä kuvan jos siitä olisi apua.
helpoin tapa olisi jos löytyisi smart rele joka toimii 24Vac silloin releen voisi laittaa suoraan nappien rinnalle jolloin ei olisi väliä onko painettu napeilla vai releellä valotpäälle.Tilatieto jää vielä ongelmaksi.
 

Liitteet

Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
otin olemassa olevista releistä kuvan jos siitä olisi apua.
helpoin tapa olisi jos löytyisi smart rele joka toimii 24Vac silloin releen voisi laittaa suoraan nappien rinnalle jolloin ei olisi väliä onko painettu napeilla vai releellä valotpäälle.Tilatieto jää vielä ongelmaksi.

Shelly1 toimii ilmeisesti 24V dc? Kahdessa kohdassa eri arvot (30-50V ja 24-60v).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
onko kukaan tilaillut suoraan tuolta shellyltä ? mietin jos tällaisia hommaisi pari Shelly Plug S tasmotettavaksi.
kun nuo BlitzWolfin vastaavat on ilmeisesti loppu koko maailmasta.
Olen pariin kertaan tilannut sieltä suoraan, toki ennen korona härdelliä, en tiedä vaikuttaako se mitenkään, mutta ei ongelmia ollut niiden tilausten kanssa.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
onko kukaan tilaillut suoraan tuolta shellyltä ? mietin jos tällaisia hommaisi pari Shelly Plug S tasmotettavaksi.
kun nuo BlitzWolfin vastaavat on ilmeisesti loppu koko maailmasta.
Noin viikossa on yleensä tavaraa saanut. Hyvin on toiminut heidän kanssaan kaikki.

Toisin kuin sonoffeihin, en ole toistaiseksi katsonut tarpeelliseksi lähteä Tasmotaa asentamaan. Heidän oma softansa tukee lokaalia käyttöä (myös mqtt), helppo integroida HA:han eikä huutele turhia kotiin.

Käytössä lähinnä 1, 1pm ja 2.5 -malleja, joista osa lämpötila-antureilla. Filamentteja, mainitsemaasi plugia ja RGBW2:sta miettinyt koekäyttöön, mutta kun on noita muitakin kontrollereja ja nauhoja vielä testaamatta/asentamatta eikä oikein paikkoja mietittynä, niin jäänyt tekemättä.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
143
Kysyjän 24VAC:lle parempi vaihtoehto voisi olla tämä:
En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta jos sykäysreleet jäävät, niin tuolla saisi korvattua pari relettä per laite ja tilatiedon selvittämiseen jäisi vielä tuloja.
Nimenomaan oli tarkoitus jättää vanha järjestelmä paikoilleen että perhe osaa käyttää normalisti valoja.
tämä automaatio tulisi vain rinnalle.
Pitää tutkia tuota chellyä kun ei aivan avaudu mitä liitintä pitää käyttää sysäyksen antamiseen ja mitä tuloa tilan tunnistamiseen
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
7
Itse voin suositella RuuviTageja ( Ruuvi.com )
Ollut 1.5v käytössä ulkona, sisällä ja saunassa. Toiminut moitteetta omassa käytössä lämpötilan mittaukseen.
Tänä aikana on ollut Raspberry Pi joka lähettää ruuvien datat omalle virtuaalipalvelimelle ja sitten Ruuvin oma appi käytössä seurantaan.

Eilen aloittelin Raspberry Pi:n ja Home Assistantin kanssa testailut ja sain tällä kirjastolla toimimaan tagien luvut akx/hass-ruuvitag
Olen ihan aloittelija Home Assistantin kanssa, olen laittanut joitakin Aqara lämpötila, nappeja, liiketunnistin toimimaan mutta niin kuin aikaisemmin niin nyt on liian kylmä ulkona Aqaran sensorille... Ruuvitageja mulla on kotona mutta en vaan saa niitä laitettu akx/hass-ruuitag ohjeiden mukaan. Eli voiko joku vääntää rautalangalla mulle mitä pitää tehdä. Nykyinen setuppia Raspberry Pi 4 ja ssd asema, Home Assistant Core 2020.12.2 ja Operation System 5.9
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
onko kukaan tilaillut suoraan tuolta shellyltä ? mietin jos tällaisia hommaisi pari Shelly Plug S tasmotettavaksi.
kun nuo BlitzWolfin vastaavat on ilmeisesti loppu koko maailmasta.
Tilasin about kuukausi sitten pari muutaman palikan testimielessä. Tulivat reilussa viikossa Puolasta? lähimpään postiin. Mielestäni Shelly1 on parempi kuin Sonoff mini, toimii ilman relettä 230V ohjauksella ja toiminta muutenkin varmempaa.

Itsellä Sonoff minit kiinni ulkovalojen ohjauksessa liiketunnistimella. 1/3kpl toimii hyvin erikoisesti, syytä en tiedä. Sammuu kyllä sovelluksesta, mutta ei liiketunnistimen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Olen ihan aloittelija Home Assistantin kanssa, olen laittanut joitakin Aqara lämpötila, nappeja, liiketunnistin toimimaan mutta niin kuin aikaisemmin niin nyt on liian kylmä ulkona Aqaran sensorille... Ruuvitageja mulla on kotona mutta en vaan saa niitä laitettu akx/hass-ruuitag ohjeiden mukaan. Eli voiko joku vääntää rautalangalla mulle mitä pitää tehdä. Nykyinen setuppia Raspberry Pi 4 ja ssd asema, Home Assistant Core 2020.12.2 ja Operation System 5.9
Voin koittaa, mutta itsekään en tuota Home Assistanttia aiemmin ole käyttänyt. Meni vähän vahingossakin tuo itselläni.

Latailin tuon zip paketin ja heitin sen purettuna tuon addons kansioon. Aiemmin olin tuon Samban pistänyt että Windowsillä pääsen kansiorakenteeseen käsiksi. Siellä onkin addons kansiossa minulla hass-ruuvitag kansio jossa on noi filut käytännössä.
1610705572356.png


Sitten se tais jossain välissä ilmestyä tuonne Supervisor addons kohtaan jonnekkin. En ihan tarkkaan muista pitikö boottailla tuota vaiko ei.
Asentelussa kesti aikansa kuten kirjaston github sivulla sanottiin.

Sitten sen addonin logissa näkyi ruuvien id:tä ja laittelin niitä sitten sen addonin configuraationiin selaimen ui:n kautta:
Koodi:
tags:
  - id: XXX
    name: Sauna
    enabled: true
    temperature: true
    pressure: true
    humidity: true
    battery: true
    acceleration: false
    accelerationX: false
    accelerationY: false
    accelerationZ: false
  - id: XXXX
    name: Makuuhuone
    enabled: true
    temperature: true
    pressure: true
    humidity: true
    battery: true
    acceleration: false
    accelerationX: false
    accelerationY: false
    accelerationZ: false
Ehkäpä tämä auttaa edes hieman?
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
415
Palovaroittimista, löytyykö "älylaitetta" joka osaa siirtää hälyytyksen toisiin vastaaviin laitteisiin kiinteistön sisällä ilman esim. Ha liitäntää?
Laite pitää olla Ha:n liitettävä, mutta pitää toimia myös häiriötilanteessa ilman.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
143
Nimenomaan oli tarkoitus jättää vanha järjestelmä paikoilleen että perhe osaa käyttää normalisti valoja.
tämä automaatio tulisi vain rinnalle.
Pitää tutkia tuota chellyä kun ei aivan avaudu mitä liitintä pitää käyttää sysäyksen antamiseen ja mitä tuloa tilan tunnistamiseen
Tämä shelly uni taitaa olla kyllä sopiva laite projektiin.
inputtiin 24Vac ja 2 outputtia joilla saa ohjattua 2kpl sysäyreleitä 24Vac
tilatiedon saa otettua ilmeisesti liittimestä 8 kun kosketin on kiinni niin tietää että valot on päällä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 588
Viestejä
4 205 323
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom