Kotiautomaatio

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Minulla on yksi Parasoll-anturi pöydällä, mutta tuo vaatii näemmä uuden mallisen Ikea-hubin toimiakseen. HA:n deCONZ tikku/softa ei tuota myöskään löydä. Voi tuon ainakin parittaa suoraan Ikea lamppujen kanssa, jos esim. korvaisi kellarin liiketunnistimen ovianturilla. Vanhan mallisen liiketunnistimen kolikkopattereita saa olla vaihtamassa koko ajan, toki asennuspaikka on kylmä.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
14
Tämmöinen kyssäri heräsi että mitä sähköisen lattialämmityksen älytermostaatteja teillä on käytössä? Täydellinen olisi zigbeetä puhuva, kun olen pyrkinyt rakentamaan kaikki HA:n alle zigbeelle, mutta myös muut standardit kelpaa toki. En oikein äkkiseltään googlettamalla löytänyt mitä kannattaisi lähteä tilailemaan/ostamaan että voi ohjata HA:n kautta lämmitystä, siis ainakaan zigbeellä:hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Tämmöinen kyssäri heräsi että mitä sähköisen lattialämmityksen älytermostaatteja teillä on käytössä? Täydellinen olisi zigbeetä puhuva, kun olen pyrkinyt rakentamaan kaikki HA:n alle zigbeelle, mutta myös muut standardit kelpaa toki. En oikein äkkiseltään googlettamalla löytänyt mitä kannattaisi lähteä tilailemaan/ostamaan että voi ohjata HA:n kautta lämmitystä, siis ainakaan zigbeellä:hmm:
Zigbee tarjonta on ollut aika ohkaista termareissa. Mulla on Heatitin Zwave termarit, jotka kyllä toimii hyvin eikä ole halvan näkösiä niinku monet kiinalaiset. Kiinastahan saa Tuya wifi termareita, myyntikuvissa näyttää ihan ok:lta, mutta valokuvat paljastaa sitten että LCD:n taustavalot loimottaa aika törkeästi. Enstolta löytyy Bluetooth termareita, en tiedä miten ne integroituu HA:han.

Jos nyt pitäisi uusia termarit niin kääntäisin ekana katseen noihin Enston BT termareihin.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Tämmöinen kyssäri heräsi että mitä sähköisen lattialämmityksen älytermostaatteja teillä on käytössä? Täydellinen olisi zigbeetä puhuva, kun olen pyrkinyt rakentamaan kaikki HA:n alle zigbeelle, mutta myös muut standardit kelpaa toki. En oikein äkkiseltään googlettamalla löytänyt mitä kannattaisi lähteä tilailemaan/ostamaan että voi ohjata HA:n kautta lämmitystä, siis ainakaan zigbeellä:hmm:
Mulla ollut samanlaisia fiiliksiä että olisi halu vaihtaa nykyiset sähköisen lattialämmityksen älytermostaattit johonkin vähän älyllisempään. Saattaisi tulla myös samalla jonkin verran säästöä sähkökuluissa ja pörssisähkön avulla ajastaa niitä päälle halvemmille tunneille. Eniten ehkä itsellä ollut mielessä että kuinka vaikeata / helppoa on rakentaa tuollaista automaatio oikeasta.

Tässä muutamia tuotteita jota itselle olen miettinyt, jotka noussut kanssa eri keskusteluissa esille. Kiinastahan varmaan saa vaikka mitä ja millä hinnalla, mutta mä olen niitä jotenkin vierastanut.



Yhtenä vaihtoehtona olet kanssa miettinyt tähä: Themo-älytermostaatti sähköiseen lattialämmitykseen, jossa on sisäänrakennettu äly/koneoppiva algoritmi lämmitykseen ja sen säästöön. Näin ollen ei tarvitsi HA:n yrittää tuota rakentaa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 702
Itsellä on 3 kpl näitä zigbeenä lämmittämässä lattioita. Ohjaus HA:lla (z2mqtt).
Ei mitään valittamista.
Jokainen tietysti tavallaan, mutta itse en mitään Aliexpress-kamaa viitsisi verkkojännitteeseen kytkeä.

Itse tilasin vastaavan vesikiertoisen lämmityksen termostaatin kokeeksi, mutta vaikka tuo on "vain" 24V AC eli pienjännitteellä, niin silti alkanut vähän arveluttaa viitsiikö tuota kuitenkaan mihinkään laittaa. Kun ei ole edes vikavirtasuojaa toimilaitteiden ja termostaattien muuntajan syötössä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
847
Niin saa ja samaa kamaahan ne on ja samat riskit.
Tottahan se on, mutta valaisin vain asiaa niin että aika moni luulee että jos ostaa eu:sta tai suomesta on tuote jotenkin automaattisesti turvallisempi, kuin AE:stä suoraan ostamalla. Aika moni tuote kuitenkin tehdään kiinassa. En nyt enää jatka tästä jankuttamista, kunhan kerroin mitä itselläni on käytössä.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 062
Mulla ollut samanlaisia fiiliksiä että olisi halu vaihtaa nykyiset sähköisen lattialämmityksen älytermostaattit johonkin vähän älyllisempään. Saattaisi tulla myös samalla jonkin verran säästöä sähkökuluissa ja pörssisähkön avulla ajastaa niitä päälle halvemmille tunneille. Eniten ehkä itsellä ollut mielessä että kuinka vaikeata / helppoa on rakentaa tuollaista automaatio oikeasta.

Tässä muutamia tuotteita jota itselle olen miettinyt, jotka noussut kanssa eri keskusteluissa esille. Kiinastahan varmaan saa vaikka mitä ja millä hinnalla, mutta mä olen niitä jotenkin vierastanut.



Yhtenä vaihtoehtona olet kanssa miettinyt tähä: Themo-älytermostaatti sähköiseen lattialämmitykseen, jossa on sisäänrakennettu äly/koneoppiva algoritmi lämmitykseen ja sen säästöön. Näin ollen ei tarvitsi HA:n yrittää tuota rakentaa.
Mulla vaihtu perustermareita tuohon ebecoon ja hyvin pelittänyt.

Luultavasti kun tarjoukseen tulee niin vaihdan loput 7 lattialämmitystermaria kanssa Ebecoon. Nyt on hyvin huomannut edut niillä.

Tuossa heatissa ainakin yks tuttu ilmoitteli että se lämpiää kohtuullisesti ja sen takia ohjauspaaneli oma anturi näyttää vähän liian lämpimää huoneeseen toki kun sen tiedostaa niin toimii ihan hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Kysymyksiä Nedis-järjestelmästä ja Zigbeestä yleisesti:

Minulla on pari Nediksen pistorasiaa ja valoa ja olen todennut järjestelmän niin hyväksi, että laajennan koko kodin älykodiksi. Tähän liittyen kysymykset koskee Nedis-hubeja, jotka käyttävät Zigbeetä (ZHA). Minulla on tällä hetkellä pistokkeet ja valot keskustelemassa suoraan WLANiin.

Pienissä laitteissa kuten lämpöantureissa ja ovikytkimissä keskustelu kulkee hubien kautta. Onko niin, että kun hubit on kytketty samaan WLANiin kuin pistorasiat, ne löytävät toisensa ja voivat keskustella myös keskenään? Eli jos minulla on lämpöanturi kytkettynä hubiin ja pistorasia kytkettynä WLANiin, voinko ohjata pistokkeita lämpöanturin kautta? Vai onko kaikkien laitteiden oltava sitten kyseisessä hubissa?

Toinen kysymys liittyy linkittämiseen. Jos kytken pihan pistorasiaan hubin, voiko tämä hubi yhdistää sisätilan hubiin ja saada yhteyden sitä kautta vai onko kaikkien hubien pakko yhdistyä WLANiin? Jos hubin kytkee pihalle, onko todennäköistä, että laitteet esimerkiksi 30m matkalta saa helposti yhteyden tähän?

Sitten Zigbeestä. Jos ostan muita kuin Nedis-laitteita, jotka käyttävät Zigbee-protokollaa, toimivatko nämä saumattomasti yhteen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.09.2017
Viestejä
53
Kysymyksiä Nedis-järjestelmästä ja Zigbeestä yleisesti:

Minulla on pari Nediksen pistorasiaa ja valoa ja olen todennut järjestelmän niin hyväksi, että laajennan koko kodin älykodiksi. Tähän liittyen kysymykset koskee Nedis-hubeja, jotka käyttävät Zigbeetä (ZHA). Minulla on tällä hetkellä pistokkeet ja valot keskustelemassa suoraan WLANiin.

Pienissä laitteissa kuten lämpöantureissa ja ovikytkimissä keskustelu kulkee hubien kautta. Onko niin, että kun hubit on kytketty samaan WLANiin kuin pistorasiat, ne löytävät toisensa ja voivat keskustella myös keskenään? Eli jos minulla on lämpöanturi kytkettynä hubiin ja pistorasia kytkettynä WLANiin, voinko ohjata pistokkeita lämpöanturin kautta? Vai onko kaikkien laitteiden oltava sitten kyseisessä hubissa?

Toinen kysymys liittyy linkittämiseen. Jos kytken pihan pistorasiaan hubin, voiko tämä hubi yhdistää sisätilan hubiin ja saada yhteyden sitä kautta vai onko kaikkien hubien pakko yhdistyä WLANiin? Jos hubin kytkee pihalle, onko todennäköistä, että laitteet esimerkiksi 30m matkalta saa helposti yhteyden tähän?

Sitten Zigbeestä. Jos ostan muita kuin Nedis-laitteita, jotka käyttävät Zigbee-protokollaa, toimivatko nämä saumattomasti yhteen?
Pakko vähän korjata heti alkuun(pahoittelut siitä), zigbee ei ole synonyymi ZHA:lle vaan se on ns. softa jolla hallitaan tiettyjä zigbee hubeja/tukiasemia/koordinaattoreita omassa lähiverkossa ilman internetyhteys vaatimusta kuten myös on z2m eli zigbee2mqtt ja sitten vaikka se nedis(joka kuuluu tuya-pohjaisiin laitteisiin/softiin) joka tarvitsee internetin toimiakseen käytännössä kaikkeen toimintaan. Nedisin lisäksi monen muun valmistajan laitteet toimivat sellaisenaan nedisin softassakin jos ovat ns. tuya-pohjaisia laitteita kuten denver, deltaco, emax, airam, lidl, schneider wiser ja mitä näitä kaikkia onkaan, mutta zigbee laitteissa toki voi olla jotain yhteensopivuusonkelmiakin, ikean lampun olen saanut nedisin tukiasemaan ainakin kytkettyä(värisäätöjä en tainnut tarkemmin kokiella) muita zigbee laitteita en olekkaan kokeillut liittää tuohon settiin.

Sitten tuohon nedisin hubiin... hubihan on vain välikäsi yhdistämään zigbee-laitteet lähiverkkoon(oli sitten johdolla tai wlanilla) ja sitä kautta internettiin josta sitten nedisin palvelimelle eikä siis laitteet tarvii olla edes samalla paikkakunnalla kunhan kaikki ovat yhteydessä nettiin ja paritettuna samaan tiliin(ja sitä kautta samaan nedisin softaan). Eli voit ohjata lämpötila-anturin mukaan pistorasioita tai vaikka sitten lamppuja, eivät noi laitteet tiedä millä yhteydellä toiset laitteet ovat yhteydessä nettiin vaan itse softa tekee kaiken ohjauksen.

Sitten zigbeen ja hubien sielunelämään, yleisesti suositaan yhtä hubia johon kaikki zigbee laitteet kytketään ja usein jatkuvassa sähkössä olevat laitteet eli zigbee lamput tai vaikka jos on saanut haalittua zigbee pistorasian(ei siis sotketa wlan pistorasioita tähän ollenkaan) sekä ikean trådfri signaalinvahvistin voi jatkaa zigbee verkon kantamaa kun on sopivasti sijoiteltu sopivasti kantaman sisälle. Useampi hubi saattanee sotkea hieman toisiaan, mutta tietysti jos saa helpommin wlania jaettua lähemmäksi käytettävää laitetta niin voi sen toisenkin sitten sinne verkkoon laittaa, ei pitäisi olla mikään ongelmaa kuitenkaan(en muista laittaneeni kahta hubia omaan, tässä tapauksessa smart lifeen, joka siis kuuluu tuohon samaan "tuya-perheeseen").
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Pitåisi saada ohjattua motorisoitua valkokangasta ja projektorihissiä. Valmistajan omat ratkaisut on kökköjä ja kalliita joten haussa olisi rele asennoilla A1-0-A2 (eli alas-paikoillaan-ylös) mutta tällaista ei tahdo löytyä mistään. Tuo hoituisi kahdella erilliselläkin releellä, muttä tässä on riskinä että jos ovat molemmat vetäneenä, niin tuo polttaa todennäköisesti moottorit. Osaisiko joku auttaa. Ohjaustekniikka voi periaatteessa olla mikä tahansa langaton radiotekniikka.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 120
Pitåisi saada ohjattua motorisoitua valkokangasta ja projektorihissiä. Valmistajan omat ratkaisut on kökköjä ja kalliita joten haussa olisi rele asennoilla A1-0-A2 (eli alas-paikoillaan-ylös) mutta tällaista ei tahdo löytyä mistään. Tuo hoituisi kahdella erilliselläkin releellä, muttä tässä on riskinä että jos ovat molemmat vetäneenä, niin tuo polttaa todennäköisesti moottorit. Osaisiko joku auttaa. Ohjaustekniikka voi periaatteessa olla mikä tahansa langaton radiotekniikka.
Helpoin 2 relettä, pitää vaan kytkeä oikein.
1706037261113.png


Kuva kaapattu netistä, tässä mallissa molemmat vapaana tai vetäneenä = seis. Kun vain toinen vetää niin suunta muuttuu sen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
885
Kiitoksia, tuo on juuri sitä mitä hain! Ississ:n vietin kaaviossa on sellainen haaste, että tuo NO-portti/liitin puuttuu älyreleistä lähes järjestäen.
 
Liittynyt
30.10.2023
Viestejä
9
Itse tilasin noita testiin mutten ole vielä päässyt kokeilemaan. Mulla on samanlainen tikku, joka menee ikkunan sivukarmista läpivientinä ikkunoiden välissä olevaan sälekaihtimeen. Ajattelin tota ideaa testata muttei sekään ole ihan ongelmaton. Moottori kiinnittyy tietyltä korkeudelta tohon muoviseen pömpeliin, joka sit taas tarkoittaa että se itse läpivienti ja karmin leveys tuo omat haasteensa tuohon asennukseen kun moottori pitäisi asentaa suunniteltua korkeammalla. Tästä manuaalista näkee ton miten toi on tarkoitus liimata paikalleen ja parit eri variaatiot joita se tukee valmiiksi. Elättelen kuitenkin toivoa että jonkun patentin tohon keksii. Viimeisenä vaihtoehtona sit varmaan miettiä jotain kiinnikettä tohon kapeaan tikkuun joka leventäsi sitä sopivasti.
Saitko tuota toimimaan?
 
Liittynyt
16.10.2017
Viestejä
91
Onkos täällä kukaan ottanut vedenkulutuksen seurantaan pulssilähdöllä varustetulla vesimittarilla? Itselle vesiyhtiö asensi vesimittarin pulssilaitteella, kuvanmukaisen ja tässä nyt pohdin että kuinka pääsen pulssien lukemaan käsiksi. Mitään Homewizardin kaltaista järkevänhintaista out of the box -ratkaisua en löytänyt, tällaista ei taida olla..?

1706514307813.png
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 702
Onkos täällä kukaan ottanut vedenkulutuksen seurantaan pulssilähdöllä varustetulla vesimittarilla? Itselle vesiyhtiö asensi vesimittarin pulssilaitteella, kuvanmukaisen ja tässä nyt pohdin että kuinka pääsen pulssien lukemaan käsiksi. Mitään Homewizardin kaltaista järkevänhintaista out of the box -ratkaisua en löytänyt, tällaista ei taida olla..?

DIY hommiksi tuo varmaan menee. ESP-lastuilla melko helppoa, etenkin jos on jo valmiina joku systeemi mihin pulssit jakaa kuten Home Assistant.

 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
478
Onkos täällä kukaan ottanut vedenkulutuksen seurantaan pulssilähdöllä varustetulla vesimittarilla? Itselle vesiyhtiö asensi vesimittarin pulssilaitteella, kuvanmukaisen ja tässä nyt pohdin että kuinka pääsen pulssien lukemaan käsiksi. Mitään Homewizardin kaltaista järkevänhintaista out of the box -ratkaisua en löytänyt, tällaista ei taida olla..?

Homewizardilla taisi olla myös joku vesiviritys, hinta n. 50€? Ei kokemusta sopisiko sinun tapaukseesi.
edit:
Linkki HomeWizard Wi-Fi Watermeter - HomeWizard
 
Liittynyt
13.09.2023
Viestejä
37
Olisi tarve virittää raspi 3:a, Aqaran zigbee-lämpötilasensoria ja jotain zigbee -tikkua (* käyttäen yksinkertainen lämpötilan lokitus raspissa olevaan tiedostoon.

(* raspbee, conbee, HA skyconnect tms.

Raspi ja Aqaran sensori on hankittu, mutta em. zigbee-tikkua vielä olen valitsemassa.

Olen ymmärtänyt, että seuraavat softat tarvitaan raspiin:
1. zigbee2mqtt, zigbee-tikulta tuleva lämpötiladata mqtt-protokollan mukaiseksi tjsp.
2. mosquitto, mqtt-brokeri (tämän roolia en ihan ymmärrä)
3. joku softa, joka käynnistyy komentoriviltä ja jolla saan kirjoitettua lämpötiladataa tiedostoon

Tarkoitus olisi ajastaa lämpötiladatan keruu tiedostoon cronilla/systemd:llä.

Löytyykö kohtaan 3. valmista softaa vai onko itse yritettävä koodata sellainen esim. Pythonilla?

Tarvitaanko em. kaltaiseen tiedonkeruuseen ylipäätään kohdan 2. mqtt-brokeria?

Raspissa on ennestään pihole ja se on tarkoitus jättää käyttöön.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
532
Olisi tarve virittää raspi 3:a, Aqaran zigbee-lämpötilasensoria ja jotain zigbee -tikkua (* käyttäen yksinkertainen lämpötilan lokitus raspissa olevaan tiedostoon.

(* raspbee, conbee, HA skyconnect tms.

Raspi ja Aqaran sensori on hankittu, mutta em. zigbee-tikkua vielä olen valitsemassa.

Olen ymmärtänyt, että seuraavat softat tarvitaan raspiin:
1. zigbee2mqtt, zigbee-tikulta tuleva lämpötiladata mqtt-protokollan mukaiseksi tjsp.
2. mosquitto, mqtt-brokeri (tämän roolia en ihan ymmärrä)
3. joku softa, joka käynnistyy komentoriviltä ja jolla saan kirjoitettua lämpötiladataa tiedostoon

Tarkoitus olisi ajastaa lämpötiladatan keruu tiedostoon cronilla/systemd:llä.

Löytyykö kohtaan 3. valmista softaa vai onko itse yritettävä koodata sellainen esim. Pythonilla?

Tarvitaanko em. kaltaiseen tiedonkeruuseen ylipäätään kohdan 2. mqtt-brokeria?

Raspissa on ennestään pihole ja se on tarkoitus jättää käyttöön.
Ei ole tarjota valmista ratkaisua, mutta jos tarkoitus vain paikallisesti tallentaa lämpötiloja, niin mqtt:n voi jättää pois. Mqtt:n idea on välittää tekstimuotoisia viestejä sovellusten kesken (esim nämä lämpötilat muualla pyörivään kotiautomaatiojörjestelmään).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 373
Onko mitään järkeä tällaisessä setissä:

TP-LINK Tapo: valvontakameroita, lämpötila-/kosteusantureita, ovikello kameralla, ovi-/ikkuna-antureita, älyvaloja, ohjattavia pistorasioita ja kosteushavaitsimia muutama
Netatmo: häkä- ja palovaroittimia muutama
Myöhemmin: Yale Linus -lukot oviin, älytermareita ohjaamaan lattialämmitystä

Tavoitteena olisi saada 120 neliöiseen omakotitaloon, jossa käyttöullakko, vähän kulunvalvontaa pihalle ja olosuhteiden tarkkailua oleskelutiloihin ja käyttöullakolle. Koska olen laiska, tumpelo ja Apple-uskovainen, haluaisin selvitä mahdollisimman vähällä säädöllä ja mahdollisimman paljon Homekitia hyödyntäen.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Onko mitään järkeä tällaisessä setissä:
Ei kai tuossa ihmeempiä, Tapo on yksi älylaitesarja muiden joukossa. Siitä tai Homekitistä ei itsellä ole kokemuksia. Langattoman verkon kuuluvuuteen kannattaa kiinnittää huomiota, jos/kun Wi-Fi laitteita on tulossa. Itsellä on Netamon lämpömittari(t) käytössä, toimii. Lattialämmitys on varmaankin sähköllä? Itse olen vesikiertoiseen koittanut etsiä jotain ohjausratkaisua, menee väkisinkin lattialämmityksen valmistajan suuntaan (Uponor Smatrix Pulse) ja on siten kallista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
264
Onko kokemuksia Båden termareista? Kylppärin lattialämmitys kohteena, pörssisähkölle säädöt, kelloajastukset riittää alkuun. Tuya yhteensopivia lienevät? Mm. Puuilo ja Kärkkäinen myy, Kiinasta varmasti saa halvemmalla samanlaisia....

 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
58
Olisiko tietoa löytyisikö ZHA tai Wifi liitettävää akku/patterikäyttöistä palovaroitinta, minkä saisi myös HA:lla ohjattua murtohälytinsireeniksi?
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
630
Home Assistantista kiinnostunut aloittelijatason kaveri kysyy pienen tutkimisen jälkeen. Kokemusta löytyy useamman älykodin järjestelmästä, niin kuin allaolevasta listasta voi havaita, mutta HA ei ole vielä kokemusta.

Lähtötilanne on seuraava:
- Philips Hue (valot, älypistokkeet, 1x sisä- ja 2x ulkoliiketunnistimia)
- Nedis (2x IP suojatut ulkopistorasiat autojen lämmitykseen
- SmartThings (hubi, vesivuototunnistimet. Multipurpose sensor ja Samsung televisiot)
- HomeKit (Homepod minejä ja Homepod 2.gen, AppleTV, Philips Hue, Tapo älyjatkojohto, Sonos One kaiuttimet)
- Alexa (2x Echo Dot 5.gen, Govee valoja ja tuuletin, Philips Hue, Roborock robotti-imuri, Sonos One kaiuttimet)
- Google Home (2x Google Nest Hub 2,gen, Philips Hue, Roborock robotti-imuri)
- Nest Protect palovaroitin (ilmeisesti ei vieläkää ole yhteensopiva Google Homen kanssa.)
- Flic (Hubi ja useampi nappula)
- Ruuvitag (Ostin joskus kokeiluun)

Vuosien varrella kasautunut melkoinen kokonaisuus ja päivitellyt uusiin ja myynyt vanhempia välissä. Saattaa joku laite puuttuakkin listasta, mutta suurin osa pitäisi olla tuossa. Nyt haluaisin yhdistellä näitä laitteita keskenään ja luoda uusia, tehokkaampia ja monipuolisempia automaatioita. Kahta vaihtoehtoa miettinyt tähän kokonaisuuteen. Sähkön säästö ei ole ensimmäinen prioriteetti, jos sähkön käytön ero ei ole suuri. Prioriteettina saada mahdollsimman hyvin kommunikoimaan keskenään ja käyttämään niin, että ei tarvi olla kooditason osaamista.

HP ProDesk 600 G3 DM i3t 7th gen. + HA OS (esimerkki mini-pc:stä)

VS.

+ HA OS

Kumpi sopii teidän kokeneiden HA käyttäjien mielestä paremmin tilanteeseeni?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
598
Tuolla HP:lla tekee kaikkea mahdollista kivaa. Tehoa monin verroin ja levy mukana. Itse ehdottomasti lähtisin tuolla.
Se etu tuossa Yellowssa on, ettei tarvi erillistä USB tikkua ( Built-in SkyConnect with Zigbee/Matter/Thread)

Silti valikoisin mini-pc:n
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
262
Home Assistantista kiinnostunut aloittelijatason kaveri kysyy pienen tutkimisen jälkeen. Kokemusta löytyy useamman älykodin järjestelmästä, niin kuin allaolevasta listasta voi havaita, mutta HA ei ole vielä kokemusta.

Lähtötilanne on seuraava:
- Philips Hue (valot, älypistokkeet, 1x sisä- ja 2x ulkoliiketunnistimia)
- Nedis (2x IP suojatut ulkopistorasiat autojen lämmitykseen
- SmartThings (hubi, vesivuototunnistimet. Multipurpose sensor ja Samsung televisiot)
- HomeKit (Homepod minejä ja Homepod 2.gen, AppleTV, Philips Hue, Tapo älyjatkojohto, Sonos One kaiuttimet)
- Alexa (2x Echo Dot 5.gen, Govee valoja ja tuuletin, Philips Hue, Roborock robotti-imuri, Sonos One kaiuttimet)
- Google Home (2x Google Nest Hub 2,gen, Philips Hue, Roborock robotti-imuri)
- Nest Protect palovaroitin (ilmeisesti ei vieläkää ole yhteensopiva Google Homen kanssa.)
- Flic (Hubi ja useampi nappula)
- Ruuvitag (Ostin joskus kokeiluun)

Vuosien varrella kasautunut melkoinen kokonaisuus ja päivitellyt uusiin ja myynyt vanhempia välissä. Saattaa joku laite puuttuakkin listasta, mutta suurin osa pitäisi olla tuossa. Nyt haluaisin yhdistellä näitä laitteita keskenään ja luoda uusia, tehokkaampia ja monipuolisempia automaatioita. Kahta vaihtoehtoa miettinyt tähän kokonaisuuteen. Sähkön säästö ei ole ensimmäinen prioriteetti, jos sähkön käytön ero ei ole suuri. Prioriteettina saada mahdollsimman hyvin kommunikoimaan keskenään ja käyttämään niin, että ei tarvi olla kooditason osaamista.

HP ProDesk 600 G3 DM i3t 7th gen. + HA OS (esimerkki mini-pc:stä)

VS.

+ HA OS

Kumpi sopii teidän kokeneiden HA käyttäjien mielestä paremmin tilanteeseeni?
Sullahan on Smartthings hubi. Miksi et käytä sitä? Suurin osa ellei kaikkia
saat siihenkin kiinni.
 
Liittynyt
13.09.2023
Viestejä
37
@Hesu- miten olisi Odroid N2+ ?

Niitä myydään HA-bundlena, jolloin se on käytännössä sama laite kuin HA Blue.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
597
Onko kenelläkään kokemusta hyvistä wifi-liiketunnistimista, joita voisi käyttää Tuya Smartissa olevien wifi-valojen ohjaukseen? En haluais vielä lähteä HA tai Zigbeehen erillisten hubien, hue-siltojen, mahdollisten 24/7 päällä olevien automaatiota ajavan raspberryn, yms. kanssa värkkäämään, kun on kaikenlaista muutakin projektia ja rahareikää levällään. Parin huoneen wifi-valot pitäs ohjata liikkeen mukaan, joten toivoin, että pääsisin vielä ns. helpolla :D

Suurin osa antureista tuntuis olevan nimenomaan noille yllä mainituille. Lähimmäksi osunut Shelly Motion 2 wifi-anturikin on pikaisen Googlauksen perusteella cloudin takana, eli vaatis totta kai taas yhden ylimääräsen systeemin pyöritykseen? :cautious:
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
107
Onko ideoita / onko joku toteuttanut saunan etäohjausta HA:han. Itsellä tuo etäohjaus toimii käytännössä nyt switch botilla ja olen lisännyt saunan oveen ovikytkimen.

Nyt pitäisi vain jotenkin viritellä HA:han nappi, jota painettaessa se tarkastaisi tuon saunan tilan. Eli käytännössä tuo automaatio pitäisi virittää jollain tavalla. Esim saunaan kytkin, jota painetaan ja ovi suljetaan x ajan kuluessa. HA:sta etäkäynnistäessä automaatio kävisi varmistamassa, että saunan ovea ei ole avattu tuon "virittäytymisen" jälkeen. Ja jos ei niin se antaisi käskyn switch botille käynnistää sauna.
Miten tuota automaatiota kannattaisi ryhtyä rakentamaan? Yksinkertaisia automaatioita olen toteuttanut tuolla HA:n käyttöliittymällä mutta tämä ei oikein taivu siihen. Onko opeteltava tuo Node-Redin käyttö.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Onko kenelläkään kokemusta hyvistä wifi-liiketunnistimista, joita voisi käyttää Tuya Smartissa olevien wifi-valojen ohjaukseen?
Eli haluaisit liiketunnistimen, mikä pelaa suoraan valojen kanssa yhteen ilman hubia ja pilveä? Ei tule muuta mieleen kuin Ikea Trådfri, jossa liiketunnistimen saa paritettua suoraan x. määrään valoja. Eikö kannattaisi hommata Tuyan bridge ja rakentaa ympäristö sen varaan? Itsellä on (mm.) Lidlin silta, jota käytän Tuya Smart Life apin kautta. Jonka sain juuri paritettua HA:n, josta pystyy ohjaamaan Tuyan laitteita jne...
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
42
Onko ideoita / onko joku toteuttanut saunan etäohjausta HA:han. Itsellä tuo etäohjaus toimii käytännössä nyt switch botilla ja olen lisännyt saunan oveen ovikytkimen.

Nyt pitäisi vain jotenkin viritellä HA:han nappi, jota painettaessa se tarkastaisi tuon saunan tilan. Eli käytännössä tuo automaatio pitäisi virittää jollain tavalla. Esim saunaan kytkin, jota painetaan ja ovi suljetaan x ajan kuluessa. HA:sta etäkäynnistäessä automaatio kävisi varmistamassa, että saunan ovea ei ole avattu tuon "virittäytymisen" jälkeen. Ja jos ei niin se antaisi käskyn switch botille käynnistää sauna.
Miten tuota automaatiota kannattaisi ryhtyä rakentamaan? Yksinkertaisia automaatioita olen toteuttanut tuolla HA:n käyttöliittymällä mutta tämä ei oikein taivu siihen. Onko opeteltava tuo Node-Redin käyttö.
Keskustelin asiasta chatgpt:n kanssa ja sieltä tuli ihan hyvä ehdotus:



Pysyvä muuttuja (input_boolean):
  • input_boolean on Home Assistantin komponentti, jota voidaan käyttää esimerkiksi virtakytkimien tilojen tallentamiseen.
  • Tässä tapauksessa luomme sauna_empty_acknowledged -nimisen input_boolean-muuttujan, joka tallentaa tiedon siitä, onko saunan tyhjyys kuitattu vai ei.
YAML:
input_boolean:
  sauna_empty_acknowledged:
    name: Saunan tyhjyys kuitattu
    initial: off
    icon: mdi:check-circle-outline


Automaatio 1 (saunan tyhjyystarkistus):
  • Tämä automaatio reagoi saunan viereisen nappikytkimen (binary_sensor.sauna_button) tilan muutokseen (kun sitä painetaan).
  • Sen jälkeen automaatio odottaa 30 sekuntia (delay: '00:00:30') ja tarkistaa, onko saunaan johtava ovi kiinni (binary_sensor.sauna_door on tilassa "off").
  • Jos ovi on kiinni, automaatio kytkee päälle "sauna_ready" -kytkimen (switch.sauna_ready), joka merkitsee, että sauna on valmis.
  • Lisäksi automaatio kytkee päälle pysyvän muuttujan "sauna_empty_acknowledged", joka muistaa, että saunan tyhjyys on kuitattu.
YAML:
automation:
  - alias: "Tarkista saunan tyhjyys ja oven sulkeminen"
    trigger:
      platform: state
      entity_id: binary_sensor.sauna_button
      to: "on"
    action:
      - delay: '00:00:30'
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.sauna_door
        state: "off"
      - service: switch.turn_on
        entity_id: switch.sauna_ready
      - service: input_boolean.turn_on
        entity_id: input_boolean.sauna_empty_acknowledged
    mode: single



Automaatio 2 (saunan päälle laittaminen etänä):
  • Tämä automaatio reagoi saunan etäkytkimen (switch.sauna_remote_switch) tilan muutokseen (kun se laitetaan päälle).
  • Ennen kuin automaatio sallii saunan päälle laittamisen etänä, se tarkistaa kaksi asiaa:
    1. Onko saunaan tyhjyys kuitattu (input_boolean.sauna_empty_acknowledged on tilassa "on").
    2. Onko sauna valmis (switch.sauna_ready on tilassa "on").
  • Jos molemmat ehdot täyttyvät, automaatio käynnistää saunan etäkytkimen avulla (switch.turn_on).
Näiden automaatioiden avulla varmistetaan, että saunan tyhjyys tarkistetaan ja kuitataan ennen kuin saunaa voidaan laittaa päälle etänä. Lisäksi estetään saunan päälle laittaminen etänä, jos saunaan on avattu ovi sen jälkeen kun saunan tyhjyys on kuitattu.
YAML:
automation:
automation:
  - alias: "Laita sauna päälle etänä"
    trigger:
      platform: state
      entity_id: switch.sauna_remote_switch
      to: "on"
    condition:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.sauna_empty_acknowledged
        state: "on"
      - condition: state
        entity_id: switch.sauna_ready
        state: "on"
    action:
      - service: switch.turn_on
        entity_id: switch.sauna_switch_bot


Erillinen automaation, joka nollaa sauna_empty_acknowledged -muuttujan, kun saunaan johtava ovi avataan. Alla on esimerkki siitä, miten voit tehdä sen:
YAML:
automation:
  - alias: "Nollaa sauna_empty_acknowledged kun ovi avataan"
    trigger:
      platform: state
      entity_id: binary_sensor.sauna_door
      to: "on"
    action:
      - service: input_boolean.turn_off
        entity_id: input_boolean.sauna_empty_acknowledged
  • Trigger tapahtuu, kun binary_sensor.sauna_door muuttuu tilaan "on", eli kun saunaan johtava ovi avataan.
  • Sen jälkeen suoritetaan toiminto, joka kutsuu palvelua input_boolean.turn_off ja nollaa sauna_empty_acknowledged -muuttujan, mikä merkitsee, että saunan tyhjyys ei enää ole kuitattu, jos ovi avataan uudelleen myöhemmin.
Tämän automaation avulla varmistetaan, että jos saunaan johtava ovi avataan mihin tahansa aikaan päivästä, sauna_empty_acknowledged -muuttuja nollataan, ja saunan etäohjaus estetään automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
613
Olisiko tietoa löytyisikö ZHA tai Wifi liitettävää akku/patterikäyttöistä palovaroitinta, minkä saisi myös HA:lla ohjattua murtohälytinsireeniksi?

Google Nest Protect
löytyy kolmannen osapuolen integraationa HA:lle
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
107
Keskustelin asiasta chatgpt:n kanssa ja sieltä tuli ihan hyvä ehdotus:



Pysyvä muuttuja (input_boolean):
  • input_boolean on Home Assistantin komponentti, jota voidaan käyttää esimerkiksi virtakytkimien tilojen tallentamiseen.
  • Tässä tapauksessa luomme sauna_empty_acknowledged -nimisen input_boolean-muuttujan, joka tallentaa tiedon siitä, onko saunan tyhjyys kuitattu vai ei.
YAML:
input_boolean:
  sauna_empty_acknowledged:
    name: Saunan tyhjyys kuitattu
    initial: off
    icon: mdi:check-circle-outline


Automaatio 1 (saunan tyhjyystarkistus):
  • Tämä automaatio reagoi saunan viereisen nappikytkimen (binary_sensor.sauna_button) tilan muutokseen (kun sitä painetaan).
  • Sen jälkeen automaatio odottaa 30 sekuntia (delay: '00:00:30') ja tarkistaa, onko saunaan johtava ovi kiinni (binary_sensor.sauna_door on tilassa "off").
  • Jos ovi on kiinni, automaatio kytkee päälle "sauna_ready" -kytkimen (switch.sauna_ready), joka merkitsee, että sauna on valmis.
  • Lisäksi automaatio kytkee päälle pysyvän muuttujan "sauna_empty_acknowledged", joka muistaa, että saunan tyhjyys on kuitattu.
YAML:
automation:
  - alias: "Tarkista saunan tyhjyys ja oven sulkeminen"
    trigger:
      platform: state
      entity_id: binary_sensor.sauna_button
      to: "on"
    action:
      - delay: '00:00:30'
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.sauna_door
        state: "off"
      - service: switch.turn_on
        entity_id: switch.sauna_ready
      - service: input_boolean.turn_on
        entity_id: input_boolean.sauna_empty_acknowledged
    mode: single



Automaatio 2 (saunan päälle laittaminen etänä):
  • Tämä automaatio reagoi saunan etäkytkimen (switch.sauna_remote_switch) tilan muutokseen (kun se laitetaan päälle).
  • Ennen kuin automaatio sallii saunan päälle laittamisen etänä, se tarkistaa kaksi asiaa:
    1. Onko saunaan tyhjyys kuitattu (input_boolean.sauna_empty_acknowledged on tilassa "on").
    2. Onko sauna valmis (switch.sauna_ready on tilassa "on").
  • Jos molemmat ehdot täyttyvät, automaatio käynnistää saunan etäkytkimen avulla (switch.turn_on).
Näiden automaatioiden avulla varmistetaan, että saunan tyhjyys tarkistetaan ja kuitataan ennen kuin saunaa voidaan laittaa päälle etänä. Lisäksi estetään saunan päälle laittaminen etänä, jos saunaan on avattu ovi sen jälkeen kun saunan tyhjyys on kuitattu.
YAML:
automation:
automation:
  - alias: "Laita sauna päälle etänä"
    trigger:
      platform: state
      entity_id: switch.sauna_remote_switch
      to: "on"
    condition:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.sauna_empty_acknowledged
        state: "on"
      - condition: state
        entity_id: switch.sauna_ready
        state: "on"
    action:
      - service: switch.turn_on
        entity_id: switch.sauna_switch_bot


Erillinen automaation, joka nollaa sauna_empty_acknowledged -muuttujan, kun saunaan johtava ovi avataan. Alla on esimerkki siitä, miten voit tehdä sen:
YAML:
automation:
  - alias: "Nollaa sauna_empty_acknowledged kun ovi avataan"
    trigger:
      platform: state
      entity_id: binary_sensor.sauna_door
      to: "on"
    action:
      - service: input_boolean.turn_off
        entity_id: input_boolean.sauna_empty_acknowledged
  • Trigger tapahtuu, kun binary_sensor.sauna_door muuttuu tilaan "on", eli kun saunaan johtava ovi avataan.
  • Sen jälkeen suoritetaan toiminto, joka kutsuu palvelua input_boolean.turn_off ja nollaa sauna_empty_acknowledged -muuttujan, mikä merkitsee, että saunan tyhjyys ei enää ole kuitattu, jos ovi avataan uudelleen myöhemmin.
Tämän automaation avulla varmistetaan, että jos saunaan johtava ovi avataan mihin tahansa aikaan päivästä, sauna_empty_acknowledged -muuttuja nollataan, ja saunan etäohjaus estetään automaattisesti.
Tämä vaikuttaa toimivalta, nyt vain pitäisi alkaa ChatGpt koodia korjaamaan näin pystymetsästä. Eli tuo ensimmäinen input boolean meni configuration.yaml mukavasti. Sitten kun tein tuon ensimmäisen automaation ja vaihdoin ( entity_id: binary_sensor.sauna_button) tilalle tuon olemassa olevan kytkimen tiedot. Sekä tuon entity_id: binary_sensor.sauna_door tilalle ovikytkimen tiedot.
Kun yritän tallentaa tuota koodia niin saan errorin = Message malformed: extra keys not allowed @ data['automation'].
Kun yritän ymmärtää tuota niin mitenkä esim. tämä kohta
- service: switch.turn_on
entity_id: switch.sauna_ready
Eikö tuollainen switch.sauna_ready entiteetti olisi pitänyt luoda jossain vaiheessa? Ainakaan tuossa input_booleanissa ei ole missään kytkintä nimeltä sauna_ready.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
482
Google Nest Protect löytyy kolmannen osapuolen integraationa HA:lle
Shellyllä voisi olla lompakolle ystävällisempi, mutta en löytänyt mistään infoa voiko tuon ”laukaista” komennolla.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 702
Tämä vaikuttaa toimivalta, nyt vain pitäisi alkaa ChatGpt koodia korjaamaan näin pystymetsästä. Eli tuo ensimmäinen input boolean meni configuration.yaml mukavasti. Sitten kun tein tuon ensimmäisen automaation ja vaihdoin ( entity_id: binary_sensor.sauna_button) tilalle tuon olemassa olevan kytkimen tiedot. Sekä tuon entity_id: binary_sensor.sauna_door tilalle ovikytkimen tiedot.
Kun yritän tallentaa tuota koodia niin saan errorin = Message malformed: extra keys not allowed @ data['automation'].
Kun yritän ymmärtää tuota niin mitenkä esim. tämä kohta
- service: switch.turn_on
entity_id: switch.sauna_ready
Eikö tuollainen switch.sauna_ready entiteetti olisi pitänyt luoda jossain vaiheessa? Ainakaan tuossa input_booleanissa ei ole missään kytkintä nimeltä sauna_ready.
Nopeasti katsottuna tuo switch.sauna_ready on tuossa ihan turha kun ei sillä tehdä erikseen mitään. Se asetetaan päälle samaan aikaan kun input_boolean.sauna_empty_acknowledged ja sen tila tarkastetaan samaan aikaan em. kanssa.

Tyypillistä ChatGPT-koodia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 190
Shellyllä voisi olla lompakolle ystävällisempi, mutta en löytänyt mistään infoa voiko tuon ”laukaista” komennolla.
Et saa kummallakaan laukaistua, tai tietysti pieni workaround löytyy.

Vaikka tätä ja siihen mekanismi joka suihkauttaa hälytyksen sattuessa ;)

 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 838
Olisiko tietoa löytyisikö ZHA tai Wifi liitettävää akku/patterikäyttöistä palovaroitinta, minkä saisi myös HA:lla ohjattua murtohälytinsireeniksi?
Voi olla hankala löytää. Joskus tätä tutkiskelin ja useimmissa palovaroittimissa näytti olevan sama paristoja säästävä toimintaperiaate, että ne eivät ole missään yhteydessä verkkoon silloin kun tilanne on normaali. Vasta savua havaitessaan ne ottavat verkkoyhteyden jolla hälytys siirretään eteenpäin, mutta toiseen suuntaan hälyä ei pysty viemään koska varoittimen nukkuessa se vain haistelee mahdollista savua mutta siihen ei saa yhteyttä ulkopuolelta.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
482
Et saa kummallakaan laukaistua, tai tietysti pieni workaround löytyy.

Vaikka tätä ja siihen mekanismi joka suihkauttaa hälytyksen sattuessa ;)

Harmi, olen itsekkin etsinyt varoitinta joka toimisi HA:n kanssa ja jonka voisi itse laukaista päälle. Nyt esim. oman 3 kerroksisen omakotitalon (kellari + 2) kellarin palohälyttimeen ei välttämättä yöllä heräisi (ylin kerros).
Jos hälyttimet saisi päälle HA:n kautta niin jos kellarin hälytin hälyttää niin HA voisi komentaa myös yläkerran hälyttimet päälle.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 702
HA:ssa pystyy laittamaan vaikka telkkarin tai jonkun wifi-kaiuttimen/vahvistimen huutamaan jotain hälytysääntä jos näkee hyödylliseksi.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
107
Keskustelin asiasta chatgpt:n kanssa ja sieltä tuli ihan hyvä ehdotus:



Pysyvä muuttuja (input_boolean):
  • input_boolean on Home Assistantin komponentti, jota voidaan käyttää esimerkiksi virtakytkimien tilojen tallentamiseen.
  • Tässä tapauksessa luomme sauna_empty_acknowledged -nimisen input_boolean-muuttujan, joka tallentaa tiedon siitä, onko saunan tyhjyys kuitattu vai ei.
YAML:
input_boolean:
  sauna_empty_acknowledged:
    name: Saunan tyhjyys kuitattu
    initial: off
    icon: mdi:check-circle-outline


Automaatio 1 (saunan tyhjyystarkistus):
  • Tämä automaatio reagoi saunan viereisen nappikytkimen (binary_sensor.sauna_button) tilan muutokseen (kun sitä painetaan).
  • Sen jälkeen automaatio odottaa 30 sekuntia (delay: '00:00:30') ja tarkistaa, onko saunaan johtava ovi kiinni (binary_sensor.sauna_door on tilassa "off").
  • Jos ovi on kiinni, automaatio kytkee päälle "sauna_ready" -kytkimen (switch.sauna_ready), joka merkitsee, että sauna on valmis.
  • Lisäksi automaatio kytkee päälle pysyvän muuttujan "sauna_empty_acknowledged", joka muistaa, että saunan tyhjyys on kuitattu.
YAML:
automation:
  - alias: "Tarkista saunan tyhjyys ja oven sulkeminen"
    trigger:
      platform: state
      entity_id: binary_sensor.sauna_button
      to: "on"
    action:
      - delay: '00:00:30'
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.sauna_door
        state: "off"
      - service: switch.turn_on
        entity_id: switch.sauna_ready
      - service: input_boolean.turn_on
        entity_id: input_boolean.sauna_empty_acknowledged
    mode: single



Automaatio 2 (saunan päälle laittaminen etänä):
  • Tämä automaatio reagoi saunan etäkytkimen (switch.sauna_remote_switch) tilan muutokseen (kun se laitetaan päälle).
  • Ennen kuin automaatio sallii saunan päälle laittamisen etänä, se tarkistaa kaksi asiaa:
    1. Onko saunaan tyhjyys kuitattu (input_boolean.sauna_empty_acknowledged on tilassa "on").
    2. Onko sauna valmis (switch.sauna_ready on tilassa "on").
  • Jos molemmat ehdot täyttyvät, automaatio käynnistää saunan etäkytkimen avulla (switch.turn_on).
Näiden automaatioiden avulla varmistetaan, että saunan tyhjyys tarkistetaan ja kuitataan ennen kuin saunaa voidaan laittaa päälle etänä. Lisäksi estetään saunan päälle laittaminen etänä, jos saunaan on avattu ovi sen jälkeen kun saunan tyhjyys on kuitattu.
YAML:
automation:
automation:
  - alias: "Laita sauna päälle etänä"
    trigger:
      platform: state
      entity_id: switch.sauna_remote_switch
      to: "on"
    condition:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.sauna_empty_acknowledged
        state: "on"
      - condition: state
        entity_id: switch.sauna_ready
        state: "on"
    action:
      - service: switch.turn_on
        entity_id: switch.sauna_switch_bot


Erillinen automaation, joka nollaa sauna_empty_acknowledged -muuttujan, kun saunaan johtava ovi avataan. Alla on esimerkki siitä, miten voit tehdä sen:
YAML:
automation:
  - alias: "Nollaa sauna_empty_acknowledged kun ovi avataan"
    trigger:
      platform: state
      entity_id: binary_sensor.sauna_door
      to: "on"
    action:
      - service: input_boolean.turn_off
        entity_id: input_boolean.sauna_empty_acknowledged
  • Trigger tapahtuu, kun binary_sensor.sauna_door muuttuu tilaan "on", eli kun saunaan johtava ovi avataan.
  • Sen jälkeen suoritetaan toiminto, joka kutsuu palvelua input_boolean.turn_off ja nollaa sauna_empty_acknowledged -muuttujan, mikä merkitsee, että saunan tyhjyys ei enää ole kuitattu, jos ovi avataan uudelleen myöhemmin.
Tämän automaation avulla varmistetaan, että jos saunaan johtava ovi avataan mihin tahansa aikaan päivästä, sauna_empty_acknowledged -muuttuja nollataan, ja saunan etäohjaus estetään automaattisesti.
Kiitokset tästä :kippis: Paljon piti puukottaa ja muokata tuota mutta toiminta / idea on nyt juuri se mitä haettiin. Pientä hienosäätöä vielä ni hyvä tulee:thumbsup:
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
58
Voi olla hankala löytää. Joskus tätä tutkiskelin ja useimmissa palovaroittimissa näytti olevan sama paristoja säästävä toimintaperiaate, että ne eivät ole missään yhteydessä verkkoon silloin kun tilanne on normaali. Vasta savua havaitessaan ne ottavat verkkoyhteyden jolla hälytys siirretään eteenpäin, mutta toiseen suuntaan hälyä ei pysty viemään koska varoittimen nukkuessa se vain haistelee mahdollista savua mutta siihen ei saa yhteyttä ulkopuolelta.
Ihan ymmärrettävää virransäästön näkökulmasta. Täytynee lähemmin googlailla näitä erillisiä älypalovaroittimia sekä sireenilaitteita.

Aiemmin ketjussa tuli hyvä ehdotus tuosta Google Nest Protect älypalovaroittimesta. Google lopettaa nyt huhtikuussa koko Nest Protect sarjan tukemisen, niin epäilyttää hieman sen hankinta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 864
Aiemmin ketjussa tuli hyvä ehdotus tuosta Google Nest Protect älypalovaroittimesta. Google lopettaa nyt huhtikuussa koko Nest Protect sarjan tukemisen, niin epäilyttää hieman sen hankinta.
Voi perhana, mitähän tämä tarkoittaa vanhoille ja vielä kaupassa oleville laitteille? Pysyvätkö palvelut pystyssä vielä 10 vuoden käyttöiän?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 190
Aiemmin ketjussa tuli hyvä ehdotus tuosta Google Nest Protect älypalovaroittimesta. Google lopettaa nyt huhtikuussa koko Nest Protect sarjan tukemisen, niin epäilyttää hieman sen hankinta.
vai Nest Securen? :)

Palovaroitin ei ole osa sitä, mutta noin muutoinkin valitsisin kyllä jotain muuta, kuin Nest palovaroittimen. Tiedä mitä se Google aina milloinkin keksii ja jos sitä haluaa käyttää muudsskin, kuin omassa Nest appissa.

nimim. Omissa Nesteissä Replace by 2027
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 317
Viestejä
4 229 700
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom