@Qwerty3 onko sun systeemistä jossain enempikin juttua?
Ei sen kummemmin, mutta laitetaan nyt.
Reilun vuoden tai pari etsiskelin netistä sopivaa alustaa, jolle lähteä rakentamaan omaa toteutusta. Aluksi ajattelin Zipatoa tai Vera:a, mutta kummassakin pitäisi käyttää valmistajan pilvipalvelua joka ei houkuttanut. Cozify taas ei päässyt edes tuonne asti, koska siinä ei ollut tukea Z-wave:lle. Teknologioista päädyin Z-waveen paremman laitevalikoiman takia (vs. Zigbee). Nyt tosin alkaa olemaan jo Zigbee vehkeitäkin valittavissa, mutta tuolloin mielestäni oli parempi valikoima Z-wavessa. 443MHz laitteita taas en käytä, koska ovat yksisuuntaisia ja Wlan -sensoreita en halua verkkooni.
Ajattelin ottaa riskin ja kokeilla perus Raspberry Pi + Domoticz yhdistelmä, vaikka en oikein Linux miehiä olekaan. Domoticz:n taas valitsin Home Assistantin sijaan, sen graafisemman käyttöliittymän takia. Raspissa minulla on kiinni Aeon:in Z-wave tikku. Tällä hetkellä automaatiossani on etäohjattava lamppu, RGBW led-nauha, mulltisensori (liike, lämpötila, valo, uv, tärinä ja kosteus) ja valokatkaisia. Nämä kaikki siis Z-wavena. Lisäksi raspissa on kiinni USB web-kamera, joka ottaa kuvia liiketunnistimen mukaan. Näistä olen rakentanut muutaman erilaisen yövalo -scenaarion ja hälytysjärjestelmän, joka lähettää mm. kuvan sähköpostiin.
Tarkoituksena on lisätä laitteiden määrää pikkuhiljaa. Seuraavaksi oli ajatuksissa ostaa palohälytin, joka toimii myös sireeninä hälyytystilanteissa. Sekä rfid-lukija ovenpieleen, josta saisi hälytykset päälle ja pois kulkulätkällä. Tuollaista lukijaa vaan en ole löytänyt, kuin vanhalla tekniikalla (ilman Plus-merkintää), niin ei ole tullut ostettua. Lisäksi tarvittaisiin lisää liikeantureita ja ehkä muutama valo. Pistorasioita en ole toistaiseksi uskaltanut ostaa, kun niitä on muutama palanut maailmalla seinään. Toistaiseksi olen pysytellyt paristokäyttöisissä tai muuntajalla toimivissa laitteissa (paitsi se lamppu), niin ei pala talo niin helposti.
Alustan asennus on helppo netistälöytyvillä ohjeilla ja jokaisen toimilaitten jonka olen ostanut, olen ensin tarkistanut keskustelupalstoilla että varmasti toimii. Näillä olen välttänyt varmaan suurimmat ongelmat ja kaikki on toiminut suht helposti. Mutta vaatii tämä vähän harrasteliaisuutta, joten en ehkä kuitenkaan suosittele ihan Peruspenalle. Heille varmasti parempia nuo tuotteistetummat mallit kuten Hue tai Trädfri.