En tiedä olisiko joku trukkien akkujännite jo aiemmin ollut 48V ja sitä kautta tullut "standardiksi". Ainakin se olisi kahden sarjaan kytketyn kuorma-auton akun jännitteen lähistöllä.
48V on kyllä yleinen sähkötrukkien nimellisjännite, mutta sähkötrukkien akut ovat useimmiten kasattu irtokennoista. Siellä ei siis ole esim 4kpl 12v akkuja sarjassa, vaan 24kpl 2v akkukennoja sarjassa. Tuossa on myös se etu että esim 24V trukkiin käy sama akku, se vaan kaapeloidaan hieman eri tavalla.
Mainittua 24V kuorma-auton akkua en ole ikinä nähnyt, vaan niissä käytetään vaan kahta 12V akkua sarjaan kytkettynä, mutta tokihan joku tuollaista akkuakin voi valmistaa.
Myös 36V on joskus käytössä, esim jossain golfkärryissä yms.
Noin semimutuna tämä akkujännitteiden 6, 12, 24 ja 48V ketju on aika suoraviivainen kehitys ajoneuvoteollisuudesta.
6v oli aikanaan pienin jännite jolla starttimoottori voitiin ylipäätään toteuttaa, mutta se oli alunalkaenkin onhelmallisen matala, joten jännitteen tuplaaminen oli aika suoraviivainen systeemi, jossa voitiin hyödyntää monia 6v komponentteja suoraan 2 sarjassa, tai vaihtoehtoisesti kytkeä akut sarjaan vain starttauksen ajaksi. 12-24v tapauksessa näin oli usein, kuten myös esim valoja toteutettiin käyttämällä kahta 12v lamppua sarjassa.
Tuo 48V on samalla tavalla looginen kaksinkertaistaminen, mutta ajoneuvoteollisuudessa tuota 48V ei ole juuri käytetty, ennen kuin vasta nyt kevythybridien myötä.