Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista. (Verkkoon kytketyt, on-grid/backup)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu

Ainakin huawein oma "hv" akku koostuu todellisuudessa samoista +50v moduuleista, korkeajännite dcdc muunnos tehdään akkujen ohjausmoduulissa inun ja akun ohjausmoduulin välille, akkut itessään on lv.

Eli AI "tiesi" yllättävän hyvin mistä puhuu. sinänsä jännä että jännite nostetaan sitten selvästi ylemmäs kuin vaihtovirran jännite on monissa HV akuissa, mutta kai siihen syynsä on.
 
Eli AI "tiesi" yllättävän hyvin mistä puhuu. sinänsä jännä että jännite nostetaan sitten selvästi ylemmäs kuin vaihtovirran jännite on monissa HV akuissa, mutta kai siihen syynsä on.
Ainakin tuohon 48V rajaan on ihan järkevä syy siinä, että monessa maassa on 50V tai 60V raja jännitteelle, jota pidetään vähäisen riskin rajana. Sen alle jäävät laitteet pääsee paljon helpommalla sekä asentajien että tarkastusten osalta. Suomessa tuo raja on 120V tasavirtalaitteistojen osalta, mutta muualla pienempiä löytyy.
En tiedä olisiko joku trukkien akkujännite jo aiemmin ollut 48V ja sitä kautta tullut "standardiksi". Ainakin se olisi kahden sarjaan kytketyn kuorma-auton akun jännitteen lähistöllä.

Isompi jännite tietysti pienentää sähkön siirtohäviöitä, mutta taas sähköiskun vaara kasvaa. Ainakin kaupoissa myytävät suojaeristetyt perustyökalut lupaa 1000V kestoa ja esimerkiksi Suomen S2-pätevyys rajaa työt max 1000V systeemeihin. Vaikka Suomi ei olekaan merkittävä toimialue ja meidän S2/S1-pätevyyksillä ei ole siihen merkitystä, niin raja tulee varmaan jostain yleisemmin hyväksytystä rajanvedosta tännekin.

No, kunhan arvailen. Koitan keräillä jossain vaiheessa vähän tilastoja pörssisähkön hintavaihteluista yön ja päivän välillä eri kuukausina, että voisin perustella itselleni tuota akkujen hankintaa eurojen avulla.
 
Ootko ihan varma, ettei sulla ole erillistä mittaria kuten DTSU666. Kerran imho toi meter 1 ja 2 on täällä:

meter.JPG
meter1.JPG


Mukana tulleet virtamuuntajat tulee kiinni:

ct.JPG
Moikka. Ihan ne mukana tulleet ct clampit jotka kytketty inventteriin. ei ole muuta.
 
En tiedä olisiko joku trukkien akkujännite jo aiemmin ollut 48V ja sitä kautta tullut "standardiksi". Ainakin se olisi kahden sarjaan kytketyn kuorma-auton akun jännitteen lähistöllä.
48V on kyllä yleinen sähkötrukkien nimellisjännite, mutta sähkötrukkien akut ovat useimmiten kasattu irtokennoista. Siellä ei siis ole esim 4kpl 12v akkuja sarjassa, vaan 24kpl 2v akkukennoja sarjassa. Tuossa on myös se etu että esim 24V trukkiin käy sama akku, se vaan kaapeloidaan hieman eri tavalla.

Mainittua 24V kuorma-auton akkua en ole ikinä nähnyt, vaan niissä käytetään vaan kahta 12V akkua sarjaan kytkettynä, mutta tokihan joku tuollaista akkuakin voi valmistaa.

Myös 36V on joskus käytössä, esim jossain golfkärryissä yms.

Noin semimutuna tämä akkujännitteiden 6, 12, 24 ja 48V ketju on aika suoraviivainen kehitys ajoneuvoteollisuudesta.

6v oli aikanaan pienin jännite jolla starttimoottori voitiin ylipäätään toteuttaa, mutta se oli alunalkaenkin onhelmallisen matala, joten jännitteen tuplaaminen oli aika suoraviivainen systeemi, jossa voitiin hyödyntää monia 6v komponentteja suoraan 2 sarjassa, tai vaihtoehtoisesti kytkeä akut sarjaan vain starttauksen ajaksi. 12-24v tapauksessa näin oli usein, kuten myös esim valoja toteutettiin käyttämällä kahta 12v lamppua sarjassa.

Tuo 48V on samalla tavalla looginen kaksinkertaistaminen, mutta ajoneuvoteollisuudessa tuota 48V ei ole juuri käytetty, ennen kuin vasta nyt kevythybridien myötä.
 
Joku standardi matalajännitteelle on loogista olla ja 48V on varmaan valittu siksi että on normaalisti käytössä olevien kerronnainen, ja menee alle sen mitä pidetään vaarallisena (tietty riippuen siitä mitä typeryyksiä keksii). Ja korkeajännitteisistä akuista AI väitti että vaihtovirran käyrän taajuualuuen lakipisteen takia tasavirran on hyvä olla siellä vajaan 600V kieppeillä niin muuntaminen 400V vaihtovirraksi on helpointa. Eli se jännite perustuu sähköfysiikkaan jota en viitsi tarpeeksi opetella.
 
Eli AI "tiesi" yllättävän hyvin mistä puhuu. sinänsä jännä että jännite nostetaan sitten selvästi ylemmäs kuin vaihtovirran jännite on monissa HV akuissa, mutta kai siihen syynsä on.
Olettaisin syynä olevan enemmänkin sen, että periaate on sama kuin paneeleilla mulla taitaa olla, että invertteri ottaa maksimit 1000V/mppt paneeleilta ja akuilta tais olla 600-900V eli invertterissä paneelit ja akusto toimii samassa systeemissä. Tietysti DC:tä nämä sinne AC puolelle tehtävä se muutos joka tapauksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 391
Viestejä
5 045 128
Jäsenet
80 881
Uusin jäsen
Niklas Toivonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom