Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista. (Verkkoon kytketyt, on-grid/backup)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu
Itse ihmettelen sitä, että miksi missään inverttereissä ei ole korkeajänniteakkujen lisäksi tukea CCS2-liitännälle ja sähköautolle.

Jännitealue sähköautoilla osuu hyvin yhteen, CCS2-protokolla on hyvin speksattu ja liitin + piuhat on suunniteltu valtaville tehoille / virroille. Mikä mättää?

Huawein laturi on varsin hyvin integroitu heidän omaan invertteriin. mm. vaiheiden käyttöönotto/pudotus aurinkotuoton mukaan ja halpa hintakin (SAKSASSA = 400-500€). Tämä toki AC-laturi. Speksit: https://solar.huawei.com/admin/asset/v1/pro/view/a1adf14392d644c1b432f62ea10fa0ff.pdf
 
Ilmeisesti tuossa useampien matalajänniteakkujen kanssa tärkeintä olisi se, että BMS yksiköt voi kytkeä samaan "CAN väylään" tai mikä ohjausväylä nyt onkaan käytössä Invertterin suuntaan.
Sitten plussat ja miinukset samaan virtakiskoon kiinni ja tuo virtakisko sitten kiinni invertterin Bat+ ja Bat- napoihin.
Jos akkuja ketjuttaa toistensa läpi, niin vikaantuva akku välissä katkaisee ketjun. Lisäksi virta kulkee lopen ekan akun kautta invertterille. Siksi tuo virtakiskon käyttö on oleellinen jo kahden LV -akun kanssa(käännän "busbar" termin virtakiskoksi, voi olla että tälle olisi jokin toinenkin nimitys olemassa?).
 
LV akut pitää kytkeä rinnan, ei sarjaan. Siten yhden akun virta ei koskaan kulje muiden akkujen kennojen läpi. Joissain LV akuissa on tuplaterminaalit ketjutusta varten, mutta tällöinkin ne on vaan yksinkertaisesti akun sisällä rinnankytkettyjä terminaaleja (jotka tuskin vikaantuu). Ja kuten sanoitkin niin on tärkeää saada kaikki järjestelmän BMSt juttelemaan keskenään parhaan turvallisuuden saavuttamiseksi.

Busbar auttaa purkamaan ja lataamaan akkuja tasaisesti. About saman saa aikaan siten että kytkee ekaan rinnankytkettyyn akkuun vaikkapa invertterilaturin plussan, ja vikaan miinuksen.
 
NIPS

Busbar auttaa purkamaan ja lataamaan akkuja tasaisesti. About saman saa aikaan siten että kytkee ekaan rinnankytkettyyn akkuun vaikkapa invertterilaturin plussan, ja vikaan miinuksen.

Onko tuo busbar edes oleellinen tässä kohtaa koska jokaisen akun oma BMS hoitelee "oman akkunsa"? Toki tapauskohtaista ja pitää ottaa virratkin huomioon, mutta aika usein näkee kuvia jossa esim. 5kWh räkkiakkuja kasattu päällekkäin "ketjuttaen".
 
Onko tuo busbar edes oleellinen tässä kohtaa koska jokaisen akun oma BMS hoitelee "oman akkunsa"? Toki tapauskohtaista ja pitää ottaa virratkin huomioon, mutta aika usein näkee kuvia jossa esim. 5kWh räkkiakkuja kasattu päällekkäin "ketjuttaen".
Tosiaankin busbar ei sinänsä ole mikään taikakalu, se on vain yksi tapa kytkeä akkuja invertterilaturiin tasaisilla resistansseilla. Eli kyse on nimenomaan virtojen jakamisesta tasaisesti akkujen välillä. Kun kytketään akkuja rinnan, olettaen että akut on identtisiä, akkujen yksittäiset purku/latausvirrat riippuvat käytännössä syöttökaapelien resisistansseista. Jos asennetaan räkkiin pino akkuja ja kytketään invertterilaturi ylimpään akkuun, seuraavat akut alaspäin ketjutettuna, niin ylin akku osallistuu piikkivirtojen hoitamiseen eniten. Se myös todennäköisesti latautuu täyteen ensin, ja purkautuu tyhjäksi ensin. Tämä ei varmaankaan ole ongelma jos akkujen rinnankytkentä on matalaresistanssinen, mutta ei myöskään ole ideaali tapa.

1762854604527.png


Jos käytettäisiin busbaria josta lähtee yhtäläisen pitkät johtimet jokaiselle räkin moduulille, ja busbar on kiinni invertterilaturissa, niin akkujen toiminta lienee hyvin tasaista. Tämä on ideaalitilanne mutta käytännössä hieman työläämpi/kalliimpi toteuttaa.

1762854775513.png


Erittäin hyvään lopputulemaan päästään myös siten että kytketään invertterilaturin plussa räkin ylimpään akkuun ja miinus räkin alimpaan akkuun. Mielestäni tässä kytkennässä suorituskyky ja hankaluus/hinta kohtaavat hyvin.

1762854630510.png


BMSt ei sinänsä hallitse akkujen virtojen tasapainoa ollenkaan. BMS on maksimivirtaa valvova, muttei virtaa aktiivisesti säätävä elementti. Jokaisen yksittäisen akkumoduulin BMS hoitaa omien kennojensa balansoinnin, ylijännitesuojat, alijännitesuojat ym. Koko räkin kaikki BMSt on hyvä kytkeä kommunikoimaan keskenään siksi, että jos esimerkiksi yhdessä paketissa yksi kenno olisi vaarassa ylilatautua, tästä saadaan tieto master BMSn kautta invertterilaturille, ja lataus voidaan keskeyttää. Tällöin vältetään tilanne että yksittäinen paketti joutuisi sisäisesti kytkemään itsensä irti, jolloin räkin paketit päätyvät eri lataustasoille. BMSt myös keskustelevat maksimipurku- ja latausvirtansa masterin kautta invertterilaturille, jolloin invertterilaturi tietää olla käyttämättä akustoa suuremmalla virralla kuin se kokonaisuudessaan kykenee.
 



. Koko räkin kaikki BMSt on hyvä kytkeä kommunikoimaan keskenään siksi, että jos esimerkiksi yhdessä paketissa yksi kenno olisi vaarassa ylilatautua, tästä saadaan tieto master BMSn kautta invertterilaturille, ja lataus voidaan keskeyttää. Tällöin vältetään tilanne että yksittäinen paketti joutuisi sisäisesti kytkemään itsensä irti, jolloin räkin paketit päätyvät eri lataustasoille.

Toisaalta jos siellä on jossain akussa jo jännitteet tapissa, niin ne akut ovat jo eri lataustasolla, ja olisi vaan eduksi että se yksi akku olisi kytkeytynyt irti ja loputkin akut ladattaisiin täyteen.

Mun käsitys on se että yleensä tuo bms:ien keskustelu invertterin kanssa sisältää vaan tiedon akkujen varaustasosta, ja sen tiedon perusteella voidaan optimoida esim aurinkosähkön käyttöä, tai jos ollaan jossain reservimarkkinassa tms, sinne akkuun osataan jättää se sovittu kapa.

Eihän invertteri ei tee sillä akun varaustiedolla itsessään mitään, yhtälailla siellä voisi olla jokin mastermind purkki joka juttelee kaikkien laitteiden kanssa, ja vaan ohjaa niitä, eikä välitä laitteiden välillä mitään tietoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 660
Viestejä
4 989 059
Jäsenet
80 109
Uusin jäsen
Yepok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom