Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Suositteluja 140/25mm koppatuulettimista otetaan yhä vastaan avosylin! Mitäpä täällä porukka on mieltä Silent Wings 3:sta? Hintaa tuolla näyttää tosin olevan jopa enemmän kuin NF-A14:lla - ja Noctuan jälkeen hieman epäillyttää kaikki "premium"-tuulettimet. Tarkennuksena vielä että mitään RGB-ominaisuuksia ei tarvitse tuulettimesta löytyä.

Itse pähkäilin tässä vastikään NF-A14 (chromax black) ja Silent Wings 3 välillä, paperilla Noctua hieman parempi ja hinta halvempi, niin niihin tuli lopulta päädyttyä. Nyt Phanteks P600S kotelosta on kaksi etutuuletinta korvattu noilla NF-A14:lla ja kaksi tulossa lisää, että saa laitettua vielä yhden lisää eteen ja korvattua takaa tuon kotelon mukana tuleen Noctualla. 500-900RPM välillä nuo yleensä pyörii, todella hiljaisia, eivätkä päästele mitään ylimääräisiä ääniä.

Sellainen tyhmä kysymys muuten noista Silent Wings 3 PWM tuulettimista, että mikä etu tuolla normaali (max. 1000rpm) mallilla on high-speed malliin? Normin saa ilmeisesti pyörimään hieman alemmilla kierroksilla, mutta kun be quietin infografiikan perusteella high-spedinki saa jonnekkin 250rpm tienoille, niin en oikein keksi syytä valita normi versiota.


Eikös Arctic P14 ole 27mm paksu ja haettiin 25mm paksuja?
 
Sellainen tyhmä kysymys muuten noista Silent Wings 3 PWM tuulettimista, että mikä etu tuolla normaali (max. 1000rpm) mallilla on high-speed malliin? Normin saa ilmeisesti pyörimään hieman alemmilla kierroksilla, mutta kun be quietin infografiikan perusteella high-spedinki saa jonnekkin 250rpm tienoille, niin en oikein keksi syytä valita normi versiota.
Luulin että tuon high-speed version PWM range ei riittäisi tuonne 250rpm:n tienoille, mutta niinpä näkyy nuo Be Quietin omat sivutkin väittävän että sinne se yltää. Mitähän järkeä tuossa ei-highspeed mallissa sitten on? :hmm: Vai liekö sivujen graafit väärässä...

@Alppis - viitsisitkö testata tuolla tasan 860-880 RPM:n alueella kuuluuko sulla tuota videoiden mukaista sivuääntä? Sanoit kyllä että ei kuuluisi sivuääniä, mutta se on todella tarkka tuosta kierrosalueesta niin sillä mietin. Jouduin nimittäin harmikseni palauttamaan omat NF-A14:ni vaikka muutoin olisin ne mieluusti pitänyt. Ja Noctuan supportti oli/on asiasta hipihiljaa...

Kuten @Alppis tuossa jo kertasikin, niin 25mm tuulettimet olivat hakusessa. Jos koppaan järkevästi mahtuisi nuo P14:t niin ne olisivat ykkösvalintani. :thumbsup:
 
Tossa nyt joku testi. Aika tasoissa FLX:n kanssa tuo SW3.

1587145422251.png

Filtterin läpi NF-A14 CFM/SPL=3 ja SW3 CFM/SPL=3,2
 
@Alppis - viitsisitkö testata tuolla tasan 860-880 RPM:n alueella kuuluuko sulla tuota videoiden mukaista sivuääntä? Sanoit kyllä että ei kuuluisi sivuääniä, mutta se on todella tarkka tuosta kierrosalueesta niin sillä mietin. Jouduin nimittäin harmikseni palauttamaan omat NF-A14:ni vaikka muutoin olisin ne mieluusti pitänyt. Ja Noctuan supportti oli/on asiasta hipihiljaa...

Kokeilin BIOS:sta säätää Noctuat tuolle 860-880RPM välillä, melko hankala saada noin kapean välin sisällä pysymään, mutta 63% PWM kierrokset Noctuoilla oli BIOSin mukaan siinä ~870RPM paikkeilla. Kotelosta ääntä vaimentava etupaneeli pois ja korva kiinni etupaneeliin ei tuulettimista kuulunut kuin tasaista huminaa ja hieman lapojen ilmaa repivää ääntä. Omista Noctuoista ei siis kuulunut videoiden mukaista sivuääntä. Noctuoissa kiinni tärinänvaimennuskumit. Yksi ihan jees vaihtoehto noiden Noctuoiden ja Silent Wings 3 lisäksi pitäisi olla Corsairin ML140, itsellä ei tosin ole noista kokemusta.

Tossa nyt joku testi. Aika tasoissa FLX:n kanssa tuo SW3.

1587145422251.png

Filtterin läpi NF-A14 CFM/SPL=3 ja SW3 CFM/SPL=3,2

Olisko tälle mahdollista saada lähdekkin? Nouseeko melu lineaarisesti suhteessa RPM, kun aika laajalla RPM skaalalla tuossa ajeltu tuulettimia, eikä ole vakioitu esim dbA suhteen? Eikös tuon perusteella kannattaisi ostaa Fractal Designin GP-14 tuulettimia? Suorituskyky käytännössä tasoissa SW3 kanssa, mutta hintaa ainakin Jimmsillä ~10e vähemmän.
 
Kokeilin BIOS:sta säätää Noctuat tuolle 860-880RPM välillä, melko hankala saada noin kapean välin sisällä pysymään, mutta 63% PWM kierrokset Noctuoilla oli BIOSin mukaan siinä ~870RPM paikkeilla. Kotelosta ääntä vaimentava etupaneeli pois ja korva kiinni etupaneeliin ei tuulettimista kuulunut kuin tasaista huminaa ja hieman lapojen ilmaa repivää ääntä. Omista Noctuoista ei siis kuulunut videoiden mukaista sivuääntä. Noctuoissa kiinni tärinänvaimennuskumit. Yksi ihan jees vaihtoehto noiden Noctuoiden ja Silent Wings 3 lisäksi pitäisi olla Corsairin ML140, itsellä ei tosin ole noista kokemusta.



Olisko tälle mahdollista saada lähdekkin? Nouseeko melu lineaarisesti suhteessa RPM, kun aika laajalla RPM skaalalla tuossa ajeltu tuulettimia, eikä ole vakioitu esim dbA suhteen? Eikös tuon perusteella kannattaisi ostaa Fractal Designin GP-14 tuulettimia? Suorituskyky käytännössä tasoissa SW3 kanssa, mutta hintaa ainakin Jimmsillä ~10e vähemmän.

2 sekunnin googletus "silent wings 3 140 review" eka hakutulos

 
Kokeilin BIOS:sta säätää Noctuat tuolle 860-880RPM välillä, melko hankala saada noin kapean välin sisällä pysymään, mutta 63% PWM kierrokset Noctuoilla oli BIOSin mukaan siinä ~870RPM paikkeilla. Kotelosta ääntä vaimentava etupaneeli pois ja korva kiinni etupaneeliin ei tuulettimista kuulunut kuin tasaista huminaa ja hieman lapojen ilmaa repivää ääntä. Omista Noctuoista ei siis kuulunut videoiden mukaista sivuääntä. Noctuoissa kiinni tärinänvaimennuskumit. Yksi ihan jees vaihtoehto noiden Noctuoiden ja Silent Wings 3 lisäksi pitäisi olla Corsairin ML140, itsellä ei tosin ole noista kokemusta.
Suurkiitokset! :notworthy: Mielenkiintoinen kyllä tuo ääni. Koska se esiintyi kahdella eri tuulettimella täysin samoilla kierroksilla niin en usko sen olevan yksittäisten tuulettimien vika. Itselläni kun tuulettimet olivat kiinni kopassa ja kotelosta+pölyfiltteristä tuli resistanssia niin tuo 840-850 RPM (eli heittelevä ääni/ei ääntä) oli vasta 64%:ssa. Irti kopasta sitten tuohon 870 RPM:ään riitti pienemmät tehot. Itselläni oli myös kumit kiinni ja toinen (alempi, jatkuva ääni) on kuvattu niin että tuuletin on kädessä. Jokatapauksessa mainiota että sulla ei tuota esiinny! Tämän mukaan voisi olla tsäänssi siihen että kyseessä olisi jonkin sortin erävika, mutta en uskaltane ostaa Noctuaa muualta kokeillakseni uudelleen...

Tuo Overclockersin artikkeli olikin jo mitä olin SW3:sta aiemmin lukenut. Sillä kyselin täältä käyttökokemuksia kun eipä tuosta Noctuastakaan revikoissa huudella sivuäänistä...
 
Suurkiitokset! :notworthy: Mielenkiintoinen kyllä tuo ääni. Koska se esiintyi kahdella eri tuulettimella täysin samoilla kierroksilla niin en usko sen olevan yksittäisten tuulettimien vika. Itselläni kun tuulettimet olivat kiinni kopassa ja kotelosta+pölyfiltteristä tuli resistanssia niin tuo 840-850 RPM (eli heittelevä ääni/ei ääntä) oli vasta 64%:ssa. Irti kopasta sitten tuohon 870 RPM:ään riitti pienemmät tehot. Itselläni oli myös kumit kiinni ja toinen (alempi, jatkuva ääni) on kuvattu niin että tuuletin on kädessä. Jokatapauksessa mainiota että sulla ei tuota esiinny! Tämän mukaan voisi olla tsäänssi siihen että kyseessä olisi jonkin sortin erävika, mutta en uskaltane ostaa Noctuaa muualta kokeillakseni uudelleen...

Tuo Overclockersin artikkeli olikin jo mitä olin SW3:sta aiemmin lukenut. Sillä kyselin täältä käyttökokemuksia kun eipä tuosta Noctuastakaan revikoissa huudella sivuäänistä...

Minulla molemmat Noctuan tuulettimet, NF-A14 Chromax ja U14S-jäähdyttimen NF-A15, ujeltavat. Ensiksi mainitulla ääni on pahimmillaan 870-880 rpm vauhdilla, jälkimmäisellä hieman alemmalla kierrosluvulla, n. 850 rpm. Ääni ei ole erityisen kova mutta sävyltään epämiellyttävä. Tuuletinprofiilien säätöön onkin mennyt noiden kanssa paljon aikaa, ja kun säätömahdollisuudet eivät kovin kummoiset ole, on tarvinnut hyväksyä vähän enemmän melua kevyessä käytössä kuin olisi muuten tarpeen. "Onneksi" on vielä toistaiseksi koneessa wanha meluisa näytönohjain, niin tavallinen tuulettimen ääni peittyy sen alle, toisin kuin nuo ujellukset.
 
Olisko suosituksia kotelotuulettimien valintaan? Kotelona mulla on fractal design meshify c ja siellä on nyt alkuperäset stock tuulettimet ja yks be quietin 120mm tuuletin. Lämmöt tuppaa kuitenkin nousemaan pelatessa melkosen korkeeks varsinkin näyttiksellä, joten ajattelin laittaa pari 140mm tuuletinta ottamaan edestä ilmaa ja käyttää kaksi olemassa olevaa tuuletinta ilman poistoon laittaen toisen kotelon perään ja toisen taakse kattoon.

Näitä tuulettimia kuitenkin on niin helkkaristi erilaista, että on vaikea valita. Luin tästä ketjusta, että nuo Arctic p14 olis hyviä vehkeitä, mutta mitä toiminnaliisia eroja niillä on saman merkin f14 tuulettimeen?
p14 P14 | Pressure-optimised 140 mm Case Fan | ARCTIC
f14 F14 PWM PST | 140 mm 4-Pin Case Fan with PWM PST Technology | ARCTIC

Jälkimmäisessä olisi ilmeisesti ainakin tuo nopeuden säätö pwm:n kautta, vaikka saahan noiden nopeuksia virransyötölläkin säädettyä, myös valkoinen väri houkuttelis enemmän eikä hinta 8,90€ Jimms:llä tunnu pahalta.
 
Tuosta Arcticin P14 -tuulettimesta on myöskin olemassa pwm-versio. Tässä PST-version linkki: ARCTIC P14 PWM PST, 140mm PWM-laitetuuletin, musta - 7,90€. Itselläni on kone tuupattu täyteen saman tuulettimen 12-senttistä versiota ja täytyy sanoa, että on erinomainen tuuletin, ihan absoluuttisestikin. Siirtää ilmaa hyvin ja on hiljainen. Tarvittaessa kierroksia saa riittävästi mihin tahansa käyttöön. Eroa F14 -tuulettimeen en osaa sanoa.
 
Olisko suosituksia kotelotuulettimien valintaan? Kotelona mulla on fractal design meshify c ja siellä on nyt alkuperäset stock tuulettimet ja yks be quietin 120mm tuuletin. Lämmöt tuppaa kuitenkin nousemaan pelatessa melkosen korkeeks varsinkin näyttiksellä, joten ajattelin laittaa pari 140mm tuuletinta ottamaan edestä ilmaa ja käyttää kaksi olemassa olevaa tuuletinta ilman poistoon laittaen toisen kotelon perään ja toisen taakse kattoon.

Näitä tuulettimia kuitenkin on niin helkkaristi erilaista, että on vaikea valita. Luin tästä ketjusta, että nuo Arctic p14 olis hyviä vehkeitä, mutta mitä toiminnaliisia eroja niillä on saman merkin f14 tuulettimeen?
p14 P14 | Pressure-optimised 140 mm Case Fan | ARCTIC
f14 F14 PWM PST | 140 mm 4-Pin Case Fan with PWM PST Technology | ARCTIC

Jälkimmäisessä olisi ilmeisesti ainakin tuo nopeuden säätö pwm:n kautta, vaikka saahan noiden nopeuksia virransyötölläkin säädettyä, myös valkoinen väri houkuttelis enemmän eikä hinta 8,90€ Jimms:llä tunnu pahalta.
P-sarja on uudempi kuin F-sarja. Teknisiä eroja en nyt tarkalleen muista, mutta P-sarja on kokonaisuudessaan parempi.

Meshify C -koteloon näyttää sopivan myös eteen nuo 27mm paksut P14 tuulettimet, joten lykkäisin @TommyKoo n linkkaamia malleja koteloon sen verran kuin haluaa. Noita saa myös viiden kappaleen paketeissa, jolloin yhden tuulettimen hinta on vieläkin halvempi.

Itse en ostaisi enää muita tuulettimia kuin Arctic P-sarjaa ellen sitten nimenomaan haluaisi RGB:tä.
 
Minulla molemmat Noctuan tuulettimet, NF-A14 Chromax ja U14S-jäähdyttimen NF-A15, ujeltavat. Ensiksi mainitulla ääni on pahimmillaan 870-880 rpm vauhdilla, jälkimmäisellä hieman alemmalla kierrosluvulla, n. 850 rpm. Ääni ei ole erityisen kova mutta sävyltään epämiellyttävä. Tuuletinprofiilien säätöön onkin mennyt noiden kanssa paljon aikaa, ja kun säätömahdollisuudet eivät kovin kummoiset ole, on tarvinnut hyväksyä vähän enemmän melua kevyessä käytössä kuin olisi muuten tarpeen. "Onneksi" on vielä toistaiseksi koneessa wanha meluisa näytönohjain, niin tavallinen tuulettimen ääni peittyy sen alle, toisin kuin nuo ujellukset.
itsekkään en noista 140mm noctuan tuulettimista ole oikein välittänyt em. ongelmien takia. Ihan mielenkiinnosta, tuleeko sama meteli samoilla kierroksilla sekä pwm, että dc säädettynä? Itsellä dc säätö paransi tilannetta merkittävästi. 120mm koossa voi sitten hyvin suositella noita uusia nf a12x25 ropeleita, ovat selvästi parasta mitä rahalla saa. 140mm ropelien tilalle heti vaan noita arcticin seitsemän euron puhaltimia, kun eivät mitään maksa ja ovat äänensä puolesta ihan hyviä.
 
Minulla molemmat Noctuan tuulettimet, NF-A14 Chromax ja U14S-jäähdyttimen NF-A15, ujeltavat. Ensiksi mainitulla ääni on pahimmillaan 870-880 rpm vauhdilla, jälkimmäisellä hieman alemmalla kierrosluvulla, n. 850 rpm. Ääni ei ole erityisen kova mutta sävyltään epämiellyttävä. Tuuletinprofiilien säätöön onkin mennyt noiden kanssa paljon aikaa, ja kun säätömahdollisuudet eivät kovin kummoiset ole, on tarvinnut hyväksyä vähän enemmän melua kevyessä käytössä kuin olisi muuten tarpeen. "Onneksi" on vielä toistaiseksi koneessa wanha meluisa näytönohjain, niin tavallinen tuulettimen ääni peittyy sen alle, toisin kuin nuo ujellukset.
Näin hieman arvelinkin, kiitos asian vahvistuksesta! Ääni ei ole tosiaan erityisen kova, mutta sävyltään erittäin epämiellyttävä ja läpitunkeva (kuten videoistani varmaan kuuluukin). Ihmettelen melkoisesti miksi missään arvosteluissa ei ole asiaan puututtu vaan yleisesti kyseiset tuulettimet saavat ylistäviä arvosanoja. Mutta mitä enemmän olen ihmisiltä kysellyt, sitä enemmän tuolle ujellukselle on tullut vahvistuksia. Eräs kaveri osti kuusi tuuletinta ja niissä kaikissa sama vika.

Olen ollut Noctuaan yhteydessä asiasta ja heidän vastauksensa on "älä käytä tuuletinta niillä kierrosluvuilla" :rolleyes:

Jos hommaan PWM-säädettävän tuulettimen (ja vieläpä premium-sellaisen) niin eiköhän se pointti ole siinä nimenomaisesti se säädettävyys...

itsekkään en noista 140mm noctuan tuulettimista ole oikein välittänyt em. ongelmien takia. Ihan mielenkiinnosta, tuleeko sama meteli samoilla kierroksilla sekä pwm, että dc säädettynä? Itsellä dc säätö paransi tilannetta merkittävästi. 120mm koossa voi sitten hyvin suositella noita uusia nf a12x25 ropeleita, ovat selvästi parasta mitä rahalla saa. 140mm ropelien tilalle heti vaan noita arcticin seitsemän euron puhaltimia, kun eivät mitään maksa ja ovat äänensä puolesta ihan hyviä.
Testasin myös DC-säädettynä (en kuitenkaan FLX-versiota) - ei vaikuttanut asiaan millään tavalla vaan tuo häiritsevän "ujeltava" taustaääni ilmeni juuri samoilla kierrosluvuilla. Hyvä tietää että nuo nf a12x25:t ovat hyviä, kun A14:t ovat ilmeisesti nyt todistetustikin kuraa.

Näitä tuulettimia kuitenkin on niin helkkaristi erilaista, että on vaikea valita. Luin tästä ketjusta, että nuo Arctic p14 olis hyviä vehkeitä, mutta mitä toiminnaliisia eroja niillä on saman merkin f14 tuulettimeen?
Arcticin P14 on kyllä loistava valinta ja hinta/laatusuhteeltaan melkolailla voittamaton, kuten tuossa useampikin yllä jo mainitsi. Ja kuten @Eksuu asian ilmaisi, niin F-sarjalaiset ovat vanhempia ja ymmärtääkseni jokseenkin äänekkäämpiä kuin tämä uudempi P-sarja. Arcticilta löytyy myös Bionixit, jotka ovat ilmeisesti P-sarjalaisten "premium"-versiot. Hipsuissa siksi, että käytännössä eroa Bionix P140:n ja P14:n välillä ei juuri ole. Maksat värityksestä ja siitä että saat reunoihin kumipehmusteet (jotka eivät kuulemma ole äänitasoon vaikuttaneet). Tässä revikkaa krauttikielellä, pointti tulee selväksi Googlen kääntäjälläkin mikäli ei kyseinen kieli taivu: Arctic BioniX P140 und P14 PWM PST im Doppeltest: Die P-Serie verspricht hohen statischen Druck - Hardwareluxx

Artikkelista näkyy muuten myös F- ja P-sarjalaisten eroja. Vaikkakin kyseessä ovat nuo Bionixit niin uskoisin erojen olevan samankaltaiset myös normiversioissa.

Huomion arvoista on että Bionixit ovat 28mm paksuja ja P14:t taas 27mm. Kummatkin tietävät ongelmia sloteissa jotka on suunniteltu 25(,4)mm tuulettimille. Omassa tapauksessasi ongelmia ei pitäisi olla, kuten @Eksuu tuossa yllä mainitsikin.
 
Viimeksi muokattu:
Taidanpa laittaa pari tuollaista Arctic p14 tilaukseen. Eipä kiinnosta maksaa yli kaksinkertaista hintaa bionix versiosta värin tähden. Kiitoksia neuvoista!
 
Olen ollut Noctuaan yhteydessä asiasta ja heidän vastauksensa on "älä käytä tuuletinta niillä kierrosluvuilla" :rolleyes:
Noctua oppinut hyvin hypebrändien "Väärin käytetty" selityksen.

Mitähän vastaisivat jos valittaisin noiden NF-P12 ja NF-F12 tolkuttomasta tärinästä ja jälkimmäisen rauhattomasta ääniprofiilista...
 
Puolen tunnin leikkimisellä en saa ideasta kiinni :tdown:.
CPU (jänniteohjattu pumppu) hyppää maksimikierroksille (~800-3200 toiminta-alue), kun laittaa enable. Ei väliä onko linear, flat tai mixed curve.
Tuulettimet (PWN tai V) kennolla hyppää ~1600rpm (~400-2200)
Offset tai activation% ei vaikuta muuta controls laatikossa olevaan lukemaan.

Emo Aorus X570 I pro wifi. Biosista onnistuu, mutta onhan se hieman kankeaa.
Gigabyten SIV on huono kun sillä ei mielestäni saa ohjattua cpu lämmön mukaan kennon tuulettimia, toisin kuin bios.
 
Jonsbo U4 -koppa ja tuulettimia käytössä yhteensä kolme. Mikäs ois mielestänne optimaalinen loppusijoituspaikka noille? Laitanko yhen siilin ja takapellin väliin (siiliin kiinni siis) joka max 10cm jolloin ikäänku palvelis samalla prossua ja kopan ilmankiertoa ja lisäks yks imemään ilmaa alhaalta ja yks kopan etuosaan. Vai jätänkö joko etutuulettimen tai pohjan tuulettimen pois jolloin yks tulis sekä siiliin kii että myös taakse yks flekti lisää? Prossuna ryzen 5 1600AF jota en aio kellotella. GPU on Powercolor 5700xt joka tuntuu käyvän melko lämpösenä.
 
Puolen tunnin leikkimisellä en saa ideasta kiinni :tdown:.
CPU (jänniteohjattu pumppu) hyppää maksimikierroksille (~800-3200 toiminta-alue), kun laittaa enable. Ei väliä onko linear, flat tai mixed curve.
Pumpun kuuluki olla täpöllä, mikä vika biosin tuuletin nopeus cpu/lämpö käyrässä?
 
Jonsbo U4 -koppa ja tuulettimia käytössä yhteensä kolme. Mikäs ois mielestänne optimaalinen loppusijoituspaikka noille? Laitanko yhen siilin ja takapellin väliin (siiliin kiinni siis) joka max 10cm jolloin ikäänku palvelis samalla prossua ja kopan ilmankiertoa ja lisäks yks imemään ilmaa alhaalta ja yks kopan etuosaan. Vai jätänkö joko etutuulettimen tai pohjan tuulettimen pois jolloin yks tulis sekä siiliin kii että myös taakse yks flekti lisää? Prossuna ryzen 5 1600AF jota en aio kellotella. GPU on Powercolor 5700xt joka tuntuu käyvän melko lämpösenä.

Kotelotuulettimien optimaalinen määrä ja sijoitus koteloon on klassinen kysymys. Asiasta on kirjoitettu useita artikkeleita, tehty erilaisia testejä ja paljon mittauksia.

Tässä hyvä kirjoitus siitä, mitä ilmajäähdytystä suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon:

Ja tässä bit-tech.net artikkeli, jonka erittäin perusteellisen testauksen lopputuloksena suositellaan seuraavaa:

"4. Jos sinulla on yhdestä kolmeen kotelotuuletinta, törkein on täyttää kylkipellin tuuletinpaikka. Täytä tämä paikka ensimmäisenä, jonka jälkeen takana poispuhaltava paikka ja kolmantena katon poispuhaltava tuuletinpaikka."


Isommalla määrällä (>3) kotelotuulettimia, tulee luoda tasainen virtaus edestä alhaalta kylmää ilmaa ylös ja taakse, jolloin kotelotuulettimet asennetaan puhaltamaan sisälle alas eteen ja poispuhaltavat taakse ylös ja kattoon.

Koska sinulla on vain kolme tuuletinta, niiden testaaminen eri kokoonpanoissa ei ole erityisen työlästä. Siirrät tuulettimet eri kohtiin koteloa ja ajat aina samat rasitustestit, joilla näet mikä tuulettimien sijainnin vaikutus komponenttien kokonaislämpöihin tulee olemaan.
 
Kotelotuulettimien optimaalinen määrä ja sijoitus koteloon on klassinen kysymys. Asiasta on kirjoitettu useita artikkeleita, tehty erilaisia testejä ja paljon mittauksia.

Tässä hyvä kirjoitus siitä, mitä ilmajäähdytystä suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon:

Ja tässä bit-tech.net artikkeli, jonka erittäin perusteellisen testauksen lopputuloksena suositellaan seuraavaa:

"4. Jos sinulla on yhdestä kolmeen kotelotuuletinta, törkein on täyttää kylkipellin tuuletinpaikka. Täytä tämä paikka ensimmäisenä, jonka jälkeen takana poispuhaltava paikka ja kolmantena katon poispuhaltava tuuletinpaikka."


Isommalla määrällä (>3) kotelotuulettimia, tulee luoda tasainen virtaus edestä alhaalta kylmää ilmaa ylös ja taakse, jolloin kotelotuulettimet asennetaan puhaltamaan sisälle alas eteen ja poispuhaltavat taakse ylös ja kattoon.

Koska sinulla on vain kolme tuuletinta, niiden testaaminen eri kokoonpanoissa ei ole erityisen työlästä. Siirrät tuulettimet eri kohtiin koteloa ja ajat aina samat rasitustestit, joilla näet mikä tuulettimien sijainnin vaikutus komponenttien kokonaislämpöihin tulee olemaan.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Pari kommenttia:
- Jonsbo U4:ssä ei ole mahdollisuutta sitoittaa flektiä kylkipeltiin
- pohjaan päätin olla laittamatta koska ois aika suoraan työntänyt ilmaa siihen mihin 5700xt puhaltaa kuumat ilmat eli lopputulos plus miinus nolla
Lopputuloksena edessä keskivaiheilla yksi viileää ilmaa sisään ottava, jäähdyttää toivon mukaan edes vähän GPU:ta ja cpu-siiliin kiinnitin flektin niin että puhaltaa siilin läpi kohti takana ylhäällä olevaa kolmatta flektiä joka imee kopan lämmintä ilmaa ulos
- tiedostan sen et kyseisessä kopassa ois varmaan suljetun etuosan myötä ollu tehokkaampi ilmanottopaikka pohjassa eikä edessä
 
Pumpun kuuluki olla täpöllä, mikä vika biosin tuuletin nopeus cpu/lämpö käyrässä?
Miksi kuuluisi olla täpöllä, kun jäähtyy pienemmällä ja hiljasemmin?
Esimerkiksi juuri vaihdoin tuulettimet ja käyrää piti hieman muokata. Tai kun päivitin biossin ja käyrät palautuivat alkuperäisiksi.
 
No se on hyvä sitten. Ei vain itellä ole tullu ääntä vastaan nuissa pumpuissa vielä vaikka täysillä ja pysyypä virtaus parempana.
 
No se on hyvä sitten. Ei vain itellä ole tullu ääntä vastaan nuissa pumpuissa vielä vaikka täysillä ja pysyypä virtaus parempana.

Offtopiccia vielä, mutta pumppu on dc-lt ja istuu prossan päällä. Säiliökin vielä vaiheessa.
D5, DCC jne varmasti asia erikseen.
 
Noctua oppinut hyvin hypebrändien "Väärin käytetty" selityksen.

Mitähän vastaisivat jos valittaisin noiden NF-P12 ja NF-F12 tolkuttomasta tärinästä ja jälkimmäisen rauhattomasta ääniprofiilista...

Ilmeisesti Noctualla on sitten pallo pudonnut tässä vuosien aikana, ainakin vielä 2013 SilentPCReview piti Noctuan NF-P14:n akustisia ominaisuuksia erinomaisina. NF-A14 SPCR piti ääneltään NF-P14 huonompana, toisaalta Overlockers kehui NF-A14 ääniprofiilia:
The Noctua fans were adjusted so that their SPL profile does not match our hearing profile. In that, I judge they were successful: they have roughly the same SPL as comparable fans with similar airflow, but my observation was that the tone of the Noctua fans are more pleasing to listen to and easier on the ears and did not sound as loud as you would expect from their SPL’s.

About samaa luokkaa suorituskyvyltään näyttää lukuisten arvosteluiden perusteella olevan Noctua NF-A14, be quiet SW3 (High speed), Arctic P14 ja Corsair ML 140 Pro. Vakuuttavan tuloksen Hardwareluxxin testissä lyö kyllä P14 pöytään, kun testin mukaan 1000rpm nopeudella eturitilän(?) ja filterin läpi P14 on noin 6dB Noctuan ja be quietin tuulettimia hiljaisempi tuottaen kuitenkin about saman ilmavirran. Be quietin PWM tuulettimet eivät ilmeisesti tule hyvin toimeen kaikkien kontrollerien kanssa, tuulettimen RPM saattaa pudota paljon, vaikka RPM signaalia pudotettaisiin vain prosentilla. SW3 normi (esim 140mm max. 1000RPM) -versiossa ei oikein ole järkeä, kun Thermalbenchin mukaan sekä normi että high speed versioissa on sama roottori ja moottori. Molemmilla minimikierroksen about samaa luokkaa.

Same rotor, same motor, just higher speed versions. So far performance/noise seems near identical out of the fans tested, the high speed ones just go to a faster fan speed.


Jonsbo U4 -koppa ja tuulettimia käytössä yhteensä kolme. Mikäs ois mielestänne optimaalinen loppusijoituspaikka noille? Laitanko yhen siilin ja takapellin väliin (siiliin kiinni siis) joka max 10cm jolloin ikäänku palvelis samalla prossua ja kopan ilmankiertoa ja lisäks yks imemään ilmaa alhaalta ja yks kopan etuosaan. Vai jätänkö joko etutuulettimen tai pohjan tuulettimen pois jolloin yks tulis sekä siiliin kii että myös taakse yks flekti lisää? Prossuna ryzen 5 1600AF jota en aio kellotella. GPU on Powercolor 5700xt joka tuntuu käyvän melko lämpösenä.

Osa koteloista toimii paremmin positiivisella paineella ja osa negatiivisella paineella. Googlella / kokeilemalla selviää kumpi parempi tuolle kotelolle. Negatiivinen paine saattaa laskea näyttiksen lämpöjä, kun saa vedettyä viileää ilmaan rei'itettyjen pci suojalevyjen kautta. Samalla imee sitten pölyä sisälle joka raosta. Minkälaisella jäähyllä cpu ja gpu on varustettu?

Mikäli kolmella tuulettimella on pakko pärjätä, joista yksi menee cpu jäähyyn, niin laittaisin yhden eteen ja toisen taakse. Suosittelisin kuitenkin ostamaan yhden tuulettimen lisää ja laittamaan sen kotelon pohjaan, jolloin edessä olevan voi laittaa cpu jäähyn korkeudelle. Arcticin P-sarjan tuulettimet on kuulemma hyviä ja halpoja. Ja jos oikein haluaa panostaa, niin sitten esim. be quietilta Silent Wings 3 high speed.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin tilailla tässä uuden tietokoneen. Koteloksi tulee Fractalin Define C. Mukana tulee kaksi tuuletinta. Ajattelin lisäksi ottaa noita arcticin tuulettimia 2kpl, mutta pitääkö mun ottaa PST-malleja vai ei? Ja millä tavalla yleensäkkään nuo PWM-tuulettimet eroaa tavallisista, kun eikös tavallisten tuulettimien nopeuttakin pysty biosista säätämään?
 
PST:illä saat molemmat samaan tuuletinpaikkaan.

PWM säätö on paljon toimivampi kuin pelkkä jännitesäätö.
Mites kun tuossa mukana tulevat tuulettimet ei ilmeisesti ole PWM-säätöisiä? Mitenkä nuo sitten tulee laittaa kun ei ole varmaan järkeä kytkeä PWM-säätöistä ja ei PWM-säätöistä samaan tuuletinpaikkaan? Vai kannattaako ottaa kolme noita PWM-säätöisiä ja nakata noilla kotelon mukana tulevilla vesilintua?
 
Mukana tulevat ovat tietääkseni ihan laadukkaat, voit kyllä ne kytkeä myös PWM-paikkaan mutta käy sitten laittamassa emolta DC- eli jänniteohjaus noille. En tosiaan itse ainakaan laittaisi erilaisia tuulettimia samaan paikkaan, lähinnä meluhaittahan tuossa on ongelmana. Eli PST:t samaan paikkaan ja nuo kotelon omat joihinkin muihin.
Eli onkos se nyt näin, että kun emossa on neljä tuulettimen 4-pin paikkaa(+ yks omansa prossujäähylle), niin en tarvitse yhtään PST-mallia tuohon, kun kaikille riittää oma 4-pin liitäntä emolevyssä?
 
Eilen kävin postista hakemassa 5kpl arcticin P12 ropeleita. Yhen iskin prossulle, yks taakse, yks kattoon ja kaks eteen. Näyttikselle modasin aikasemmin kaks 12cm noctuaa (NF-F12) kiinni. Nyt on käytännössä äänetön kone vaikka kuinka rasittas ja pysyy silti kaikki viileenä :)
Nuo arcticit oli kyllä positiivinen ylläri, todella hiljaset.
 
Oma tilaus vielä odottelee saapuvaksi P14 PWM PST settiä. Uusittu kone jäähtyy pelkillä Arcticin tuotteilla: P14/P12 tuuletinta koteloon, rytsölälle tulee Freezer 34 Duo ja 1080ti saa kylkeen Accelero Xtreme IV Rev 2 jäähyn. Toivottavasti näillä hiljenee, kotelona Define S.
 
Oma tilaus vielä odottelee saapuvaksi P14 PWM PST settiä. Uusittu kone jäähtyy pelkillä Arcticin tuotteilla: P14/P12 tuuletinta koteloon, rytsölälle tulee Freezer 34 Duo ja 1080ti saa kylkeen Accelero Xtreme IV Rev 2 jäähyn. Toivottavasti näillä hiljenee, kotelona Define S.

Nyt jälkikäteen voisin vaan sanoa, että Accelero Xtreme Rev IV on tuskallinen asentaa ja sen backplate on saatanasta. Mieluummin Morpheus Arcticin tuulettimilla..

On se toki hiljainen, mutta ainakin yksi backplate on jäänyt asentamatta, kun se ei mitenkään järkevästi mennyt custom-korttiin..
 
Olen kasaamassa konetta ja pähkäilen tuulettimien kytkentöjen kanssa. 5kpl Arcticin P12 PWM PST, joista 3 kpl edessä ja 2 takana/katossa. Lisäksi prossujäähy Arcticin Esports Duo josta löytyy myös PWM PST. Emolevyssä on puolestaan 2 kpl PWM paikkoja ja 4 kpl DC paikkoja. Miten kannattaisi kytkeä nuo? Jostain luin että sisäänotto ja poisto tuulettimet voisi olla kannattavaa olla eri ketjutuksessa. Ja entä kannattaako prossujäähy ketjuttaa?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jälkikäteen voisin vaan sanoa, että Accelero Xtreme Rev IV on tuskallinen asentaa ja sen backplate on saatanasta. Mieluummin Morpheus Arcticin tuulettimilla..

On se toki hiljainen, mutta ainakin yksi backplate on jäänyt asentamatta, kun se ei mitenkään järkevästi mennyt custom-korttiin..
Mikäs siinä on tökkiny? Itse kokenut että kun tuon asennuksen on kerran "oppinut" niin menee heittämällä aina sen jälkeen paikalleen. Ihan hirveän moneen eri korttiin en ole asennellut, mutta kuitenkin muutamaan ja tosiaan ensimäisen asennuksen jälkeen ollut vaivatonta ja nopeaa.
 
Mikäs siinä on tökkiny? Itse kokenut että kun tuon asennuksen on kerran "oppinut" niin menee heittämällä aina sen jälkeen paikalleen. Ihan hirveän moneen eri korttiin en ole asennellut, mutta kuitenkin muutamaan ja tosiaan ensimäisen asennuksen jälkeen ollut vaivatonta ja nopeaa.

Sen pitää olla tietynkorkuinen sen piirilevyn ja virtapistokkeet oikealla paikalla ja ne ylipitkät ruuvit voi ottaa prossujäähyyn kiinni.

Xtreme III:ssa ei ollut mitään näistä ongelmista, mutta siinä ei ollut sitä uutta backplatea..
 
Olen kasaamassa konetta ja pähkäilen tuulettimien kytkentöjen kanssa. 5kpl Arcticin P12 PWM PST, joista 3 kpl edessä ja 2 takana/katossa. Lisäksi prossujäähy Arcticin Esports Duo josta löytyy myös PWM PST. Emolevyssä on puolestaan 2 kpl PWM paikkoja ja 4 kpl DC paikkoja. Miten kannattaisi kytkeä nuo? Jostain luin että sisäänotto ja poisto tuulettimet voisi olla kannattavaa olla eri ketjutuksessa. Ja entä kannattaako prossujäähy ketjuttaa?

Prossujäähyssä on kaksi tuuletinta jotka ketjutetaan toisiinsa. Emolevyllä on cpu-fan liitin mihin se kytketään. Jos emolevyssä on kaksi pwm paikkaa, miksei ketjuttaisi edessä olevat kolme yhteen paikkaan ja loput kaksi toiseen vapaaseen paikkaan?

Edit. Lähinnä sisäänoton ja poistotuulettimien kytkennässä luultavasti mietitään sitä, että koteloon tulee ulkoa suuremmalla teholla ilmaa kuin sieltä lähtee ulos. Mikäli on päinvastoin saattaa kotelon raoista imeytyä pölyä sisälle jonkin verran.

Edit2 Huomioi myös se että yksi emolevyn fan-header kykenee antamaan virtaa vain tietylle määrälle tuulettimia. Jos siihen samaan kytkee liioitellusti vaikka kymmenen tuuletinta ei se kestä. Ohjekirjasta löytyy arvot ja tuulettimien tiedoista myös. (noissa tuulettimissa taitaa olla 0.08 A.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kasaamassa konetta ja pähkäilen tuulettimien kytkentöjen kanssa. 5kpl Arcticin P12 PWM PST, joista 3 kpl edessä ja 2 takana/katossa. Lisäksi prossujäähy Arcticin Esports Duo josta löytyy myös PWM PST. Emolevyssä on puolestaan 2 kpl PWM paikkoja ja 4 kpl DC paikkoja. Miten kannattaisi kytkeä nuo? Jostain luin että sisäänotto ja poisto tuulettimet voisi olla kannattavaa olla eri ketjutuksessa. Ja entä kannattaako prossujäähy ketjuttaa?

Splitterillä samassa paikkaa olevat (ja samanlaiset) tuulettimet. Tulee vähemmän piuhoja emolle (=siistimpi) ja saat kaikki tuulettimet PWM-ohjaukseen.
 
Splitterillä samassa paikkaa olevat (ja samanlaiset) tuulettimet. Tulee vähemmän piuhoja emolle (=siistimpi) ja saat kaikki tuulettimet PWM-ohjaukseen.

Eikös noi Arctic p12 pwm pst ole valmiiksi ketjutettavia, eli ei tarvitse hankkia splitteriä?
 
Prossujäähyssä on kaksi tuuletinta jotka ketjutetaan toisiinsa. Emolevyllä on cpu-fan liitin mihin se kytketään. Jos emolevyssä on kaksi pwm paikkaa, miksei ketjuttaisi edessä olevat kolme yhteen paikkaan ja loput kaksi toiseen vapaaseen paikkaan?

Edit. Lähinnä sisäänoton ja poistotuulettimien kytkennässä luultavasti mietitään sitä, että koteloon tulee ulkoa suuremmalla teholla ilmaa kuin sieltä lähtee ulos. Mikäli on päinvastoin saattaa kotelon raoista imeytyä pölyä sisälle jonkin verran.

Edit2 Huomioi myös se että yksi emolevyn fan-header kykenee antamaan virtaa vain tietylle määrälle tuulettimia. Jos siihen samaan kytkee liioitellusti vaikka kymmenen tuuletinta ei se kestä. Ohjekirjasta löytyy arvot ja tuulettimien tiedoista myös. (noissa tuulettimissa taitaa olla 0.08 A.

Cpu-Fan on toinen mainitsemistani PWM paikoista, jolloin jos prossujäähyn kytkee siihen yksistään niin jää enää yksi PWM paikka muille 5 kpl tuulettimille. Pitää tarkistaa nuo paikkojen virtamäärät. Arctictin mukaan jopa 5 kpl voidaan ketjuttaa samaan (jos siis emolevyn yhden paikan virta riittää). Ja tosiaan nämä Arcticin pwm pst ovat valmiiksi ketjutettavia.

Prossujäähyn osalta tosiaan kaksi siihen kuuluvaa tuuletinta ketjutetaan toisiinsa, mutta sen lisäksi on vielä mahdollisuus ketjuttaa muitakin kotelotuulettimia samaan sarjaan. En tiedä onko tässä tosin järkeä?
 
Prossujäähyn osalta tosiaan kaksi siihen kuuluvaa tuuletinta ketjutetaan toisiinsa, mutta sen lisäksi on vielä mahdollisuus ketjuttaa muitakin kotelotuulettimia samaan sarjaan. En tiedä onko tässä tosin järkeä?

Jos kolme tuuletinta puhaltaa kylmää ilmaa sisään ja kaksi kuumaa ulos voisi ne mielestäni kytkeä vaikka kaikki yhteen. Pyörivät samalla nopeudella oli se sitten hiljaa tai nopeasti. Tällöin nopeudesta riippumatta aina tulee enemmän ilmaa sisään kuin työntyy ulos.

Tarkista arvot. Jos katsoin oikein tuulettimilla se on 0.08A x 5 = 0.4A ja luultavasti pwm paikka antaa 1.0A joten riittää.

En kytkisi jäähyyn kotelotuulettimia.

Edit. Periaatteessa 4 pin tuulettimen voi kytkeä myös dc paikkaan, tällöin pwm ominaisuus menetetään.
 
Tekisi mieli vaihtaa Fractal R5 kotelon eteen vakiotuulareiden tilalle Arctic P14. Onko kukaan noita puhaltimia ajellut samaisella kotelolla? 23mm on vakiotuulareiden paksuus ja arcticeissa 25mm. Ajattelin täältä kysyä ennenkuin tilaa ja huomaa sitten ettei pölyfiltteri mahdu paikalleen.
 
Tekisi mieli vaihtaa Fractal R5 kotelon eteen vakiotuulareiden tilalle Arctic P14. Onko kukaan noita puhaltimia ajellut samaisella kotelolla? 23mm on vakiotuulareiden paksuus ja arcticeissa 25mm. Ajattelin täältä kysyä ennenkuin tilaa ja huomaa sitten ettei pölyfiltteri mahdu paikalleen.

Tuulettimien asennus vaatii pitempiä ruuveja tai pieniä syvennyksiä itse tuulettimiin ruuvireikien kohdalle, että R5 alkuperäiset ruuvit yltää kiinni. Itse asensin kaverin koneeseen syvennyksien kanssa Arcticin P14 eteen ja saatiin filtterikin paikoilleen ilman taistelua muistaakseni. Ei myöskään ole valittanut, että pölyfiltteri ottaisi mihinkään kiinni tuulettimien pyöriessä.

Tässä langassa oli myös aikaisemmin tästä puhetta (juuri kun mietin itsekkin, että mahtuuko), mutta laiskana en jaksa etsiä sen tarkemmin.
 
Tekisi mieli vaihtaa Fractal R5 kotelon eteen vakiotuulareiden tilalle Arctic P14. Onko kukaan noita puhaltimia ajellut samaisella kotelolla? 23mm on vakiotuulareiden paksuus ja arcticeissa 25mm. Ajattelin täältä kysyä ennenkuin tilaa ja huomaa sitten ettei pölyfiltteri mahdu paikalleen.

R5 mukana tulevat 140mm GP-14 ovat ihan standardi 25mm paksuja ja Arctic P14 27mm paksuja. Arctic 120mm P12 ovat paksuudeltaan sitten noita standardi 25 millisiä, eli niiden pitäisi ainakin mahtua. Eipä nuo P14 toisaalta maltaita maksa, vaikka tilaisiki yhden ihan kokeilua varten.

Käyttäjä @karasu taisi muuten painiskella saman kysymyksen kanssa?
 
Tekisi mieli vaihtaa Fractal R5 kotelon eteen vakiotuulareiden tilalle Arctic P14. Onko kukaan noita puhaltimia ajellut samaisella kotelolla? 23mm on vakiotuulareiden paksuus ja arcticeissa 25mm. Ajattelin täältä kysyä ennenkuin tilaa ja huomaa sitten ettei pölyfiltteri mahdu paikalleen.
Minä yritin laittaa P14-mallista eteen, mutta kuten jo sanottiin, ruuvien pituus ei riitä ilman modaamista tai pidempiä ruuveja. Päädyin laittamaan P12-mallisen eteen ja P14 muualle.
 
Tekisi mieli vaihtaa Fractal R5 kotelon eteen vakiotuulareiden tilalle Arctic P14. Onko kukaan noita puhaltimia ajellut samaisella kotelolla? 23mm on vakiotuulareiden paksuus ja arcticeissa 25mm. Ajattelin täältä kysyä ennenkuin tilaa ja huomaa sitten ettei pölyfiltteri mahdu paikalleen.

Minä yritin laittaa P14-mallista eteen, mutta kuten jo sanottiin, ruuvien pituus ei riitä ilman modaamista tai pidempiä ruuveja. Päädyin laittamaan P12-mallisen eteen ja P14 muualle.

Kuten mainittukin jo, tarvitaan pidemmät ruuvit ja todella ohuella kannalla. Otin asian tiimoilta Fractalin tukeen yhteytttä ja laittoivat tulemaan tuosta vain kumikiinnikeitä joitten arvelivat toimivan jopa noitten 27mm paksujen tuuletimien kanssa. En ole valitettavasti itse vielä kerennyt kokeilemaan, mutta luulisi noitten kumikiinnikeiden ainakin toimivan ruuveja paremmin ihan ilman tuuletinkolojen kairaamista.

Kokeilin jo ennen tukeen kirjoittelua nippusideviritystä, mutta filtteri ei mennyt kiinni. Sama kävisi todennäköisesti pidemmillä ruuveilla, sillä ruuvien kannat ovat todennäköisesti tarpeeksi paksut, että ottavat tuohon pölysuodattimeen kiinni.
 
Tilasin itselleni testiin be quiet! 140mm Silent Wings 3 High speed -variantin sekä täällä paljon hypetetyn Arctic P14:sen ihan vain mielenkiinnosta. Ulkoisesti SW3 vaikuttaa oikein laadukkaalta, joskin ylisuunnitellulta irrotettavine kiinnikkeineen. SW3 on kaikilla kierrosluvuilla kuultavissa tässä videossa kuultavaa surinaa / coil whinea moottorista, joka on kuultavissa maksimissaan noin 15cm päästä kun välissä ei ole mitään estettä. Eli ei liene ongelma tuulettimen ollessa kotelossa. Tuuletin tärisee tuntuvasti kädessä pidettäessä, ei nähtävästi ole syyttä laitettu tuulettimen mukaan niitä kaikkia anti vibration härpäkkeitä. Ei jatkoon.

Arctic P14 vaikuttaa ulkoisesti about siltä mitä 7,60€ tuulettimelta voi odottaakin. P14 tärisee kädessä pidettäessä huomattavasti vähemmän kuin SW3. Moottorista on kuultavissa pientä sirinää, mikäli laittaa korvan melkein kiinni tuulettimeen. Muuten ei ole kuultavissa mitään ylimääräisiä ääniä. Noctuoihin (NF-A14) verrattuna hieman äänekkäämmät ja lähtevä melu/ääni matalataajuuksisempaa. Vaikuttavat oikein hyviltä tuulettimilta, varsinkin hintaan nähden.
 
Mikähän mahtaa olla syynä, kun yhtäkkiä joku näistä arcticin P12 pwm tuulettimista ruvennu resonoimaan koteloa vasten? Ja vaikka biossista säädän tuuletinkäyrän (crosshair vi hero), niin se ei mene sen mukaan, vaan jotakin omaa tahtia? Ainoastaan näyttiksen tuulettimia säädän afterburnerilla..

Helkutin ärsyttävän kuuloista kun sirisee / resonoi, ja kahden tuulettimen väliin olen jo laittanut "rinkulat" estämään sitä resonointia, mutta silti tekee sitä

Edit: näyttävästi fractalin kopan etupölysuojan paikallaan ollessa tuo resonoi, mutta ei muuten. Mutta tuota tuulettimien "tottelemattomuutta" ei kyllä selitä..
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän mahtaa olla syynä, kun yhtäkkiä joku näistä arcticin P12 pwm tuulettimista ruvennu resonoimaan koteloa vasten? Ja vaikka biossista säädän tuuletinkäyrän (crosshair vi hero), niin se ei mene sen mukaan, vaan jotakin omaa tahtia?
Onko tuossa säädön toimivuudessa eroja BIOSin ja Windowsin ollessa käynnissä?
Yhdessä vaiheessa Asuksen Ryzen emoilla oli joillain ongelmia tuuletinsäädössä että toimi BIOS-puolella ja heti Windowin latautuessa säätö loppui ja tuulettimet menivät täysille kierroksille.
 
Onko tuossa säädön toimivuudessa eroja BIOSin ja Windowsin ollessa käynnissä?
Yhdessä vaiheessa Asuksen Ryzen emoilla oli joillain ongelmia tuuletinsäädössä että toimi BIOS-puolella ja heti Windowin latautuessa säätö loppui ja tuulettimet menivät täysille kierroksille.

Nokun välillä se tuntuu toimivan windowsissa, ja välillä taas ei.. hieman vaihtelevasti.
ja nyt välillä ongelmaksi on tullut sellainen, että missä tahansa pelissä / ohjelmassa saattaa "nykiä / pätkiä" jonkun verran? Yleensä auttaa kun käynnistää uudestaan koneen.
 
Ja vaikka biossista säädän tuuletinkäyrän (crosshair vi hero), niin se ei mene sen mukaan, vaan jotakin omaa tahtia? Ainoastaan näyttiksen tuulettimia säädän afterburnerilla..
Onko asennettuna jokin emolevyn säätösofta koneelle joka ohittaa bios-säädöt windowsissa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 659
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom