- Liittynyt
- 10.07.2017
- Viestejä
- 1 527
Arctic P14
Itse pähkäilin tässä vastikään NF-A14 (chromax black) ja Silent Wings 3 välillä, paperilla Noctua hieman parempi ja hinta halvempi, niin niihin tuli lopulta päädyttyä. Nyt Phanteks P600S kotelosta on kaksi etutuuletinta korvattu noilla NF-A14:lla ja kaksi tulossa lisää, että saa laitettua vielä yhden lisää eteen ja korvattua takaa tuon kotelon mukana tuleen Noctualla. 500-900RPM välillä nuo yleensä pyörii, todella hiljaisia, eivätkä päästele mitään ylimääräisiä ääniä.Suositteluja 140/25mm koppatuulettimista otetaan yhä vastaan avosylin! Mitäpä täällä porukka on mieltä Silent Wings 3:sta? Hintaa tuolla näyttää tosin olevan jopa enemmän kuin NF-A14:lla - ja Noctuan jälkeen hieman epäillyttää kaikki "premium"-tuulettimet. Tarkennuksena vielä että mitään RGB-ominaisuuksia ei tarvitse tuulettimesta löytyä.
Eikös Arctic P14 ole 27mm paksu ja haettiin 25mm paksuja?Arctic P14
Luulin että tuon high-speed version PWM range ei riittäisi tuonne 250rpm:n tienoille, mutta niinpä näkyy nuo Be Quietin omat sivutkin väittävän että sinne se yltää. Mitähän järkeä tuossa ei-highspeed mallissa sitten on? Vai liekö sivujen graafit väärässä...Sellainen tyhmä kysymys muuten noista Silent Wings 3 PWM tuulettimista, että mikä etu tuolla normaali (max. 1000rpm) mallilla on high-speed malliin? Normin saa ilmeisesti pyörimään hieman alemmilla kierroksilla, mutta kun be quietin infografiikan perusteella high-spedinki saa jonnekkin 250rpm tienoille, niin en oikein keksi syytä valita normi versiota.
Kuten @Alppis tuossa jo kertasikin, niin 25mm tuulettimet olivat hakusessa. Jos koppaan järkevästi mahtuisi nuo P14:t niin ne olisivat ykkösvalintani.Arctic P14
Kokeilin BIOS:sta säätää Noctuat tuolle 860-880RPM välillä, melko hankala saada noin kapean välin sisällä pysymään, mutta 63% PWM kierrokset Noctuoilla oli BIOSin mukaan siinä ~870RPM paikkeilla. Kotelosta ääntä vaimentava etupaneeli pois ja korva kiinni etupaneeliin ei tuulettimista kuulunut kuin tasaista huminaa ja hieman lapojen ilmaa repivää ääntä. Omista Noctuoista ei siis kuulunut videoiden mukaista sivuääntä. Noctuoissa kiinni tärinänvaimennuskumit. Yksi ihan jees vaihtoehto noiden Noctuoiden ja Silent Wings 3 lisäksi pitäisi olla Corsairin ML140, itsellä ei tosin ole noista kokemusta.@Alppis - viitsisitkö testata tuolla tasan 860-880 RPM:n alueella kuuluuko sulla tuota videoiden mukaista sivuääntä? Sanoit kyllä että ei kuuluisi sivuääniä, mutta se on todella tarkka tuosta kierrosalueesta niin sillä mietin. Jouduin nimittäin harmikseni palauttamaan omat NF-A14:ni vaikka muutoin olisin ne mieluusti pitänyt. Ja Noctuan supportti oli/on asiasta hipihiljaa...
Olisko tälle mahdollista saada lähdekkin? Nouseeko melu lineaarisesti suhteessa RPM, kun aika laajalla RPM skaalalla tuossa ajeltu tuulettimia, eikä ole vakioitu esim dbA suhteen? Eikös tuon perusteella kannattaisi ostaa Fractal Designin GP-14 tuulettimia? Suorituskyky käytännössä tasoissa SW3 kanssa, mutta hintaa ainakin Jimmsillä ~10e vähemmän.Tossa nyt joku testi. Aika tasoissa FLX:n kanssa tuo SW3.
Filtterin läpi NF-A14 CFM/SPL=3 ja SW3 CFM/SPL=3,2
2 sekunnin googletus "silent wings 3 140 review" eka hakutulosKokeilin BIOS:sta säätää Noctuat tuolle 860-880RPM välillä, melko hankala saada noin kapean välin sisällä pysymään, mutta 63% PWM kierrokset Noctuoilla oli BIOSin mukaan siinä ~870RPM paikkeilla. Kotelosta ääntä vaimentava etupaneeli pois ja korva kiinni etupaneeliin ei tuulettimista kuulunut kuin tasaista huminaa ja hieman lapojen ilmaa repivää ääntä. Omista Noctuoista ei siis kuulunut videoiden mukaista sivuääntä. Noctuoissa kiinni tärinänvaimennuskumit. Yksi ihan jees vaihtoehto noiden Noctuoiden ja Silent Wings 3 lisäksi pitäisi olla Corsairin ML140, itsellä ei tosin ole noista kokemusta.
Olisko tälle mahdollista saada lähdekkin? Nouseeko melu lineaarisesti suhteessa RPM, kun aika laajalla RPM skaalalla tuossa ajeltu tuulettimia, eikä ole vakioitu esim dbA suhteen? Eikös tuon perusteella kannattaisi ostaa Fractal Designin GP-14 tuulettimia? Suorituskyky käytännössä tasoissa SW3 kanssa, mutta hintaa ainakin Jimmsillä ~10e vähemmän.
Suurkiitokset! Mielenkiintoinen kyllä tuo ääni. Koska se esiintyi kahdella eri tuulettimella täysin samoilla kierroksilla niin en usko sen olevan yksittäisten tuulettimien vika. Itselläni kun tuulettimet olivat kiinni kopassa ja kotelosta+pölyfiltteristä tuli resistanssia niin tuo 840-850 RPM (eli heittelevä ääni/ei ääntä) oli vasta 64%:ssa. Irti kopasta sitten tuohon 870 RPM:ään riitti pienemmät tehot. Itselläni oli myös kumit kiinni ja toinen (alempi, jatkuva ääni) on kuvattu niin että tuuletin on kädessä. Jokatapauksessa mainiota että sulla ei tuota esiinny! Tämän mukaan voisi olla tsäänssi siihen että kyseessä olisi jonkin sortin erävika, mutta en uskaltane ostaa Noctuaa muualta kokeillakseni uudelleen...Kokeilin BIOS:sta säätää Noctuat tuolle 860-880RPM välillä, melko hankala saada noin kapean välin sisällä pysymään, mutta 63% PWM kierrokset Noctuoilla oli BIOSin mukaan siinä ~870RPM paikkeilla. Kotelosta ääntä vaimentava etupaneeli pois ja korva kiinni etupaneeliin ei tuulettimista kuulunut kuin tasaista huminaa ja hieman lapojen ilmaa repivää ääntä. Omista Noctuoista ei siis kuulunut videoiden mukaista sivuääntä. Noctuoissa kiinni tärinänvaimennuskumit. Yksi ihan jees vaihtoehto noiden Noctuoiden ja Silent Wings 3 lisäksi pitäisi olla Corsairin ML140, itsellä ei tosin ole noista kokemusta.
Minulla molemmat Noctuan tuulettimet, NF-A14 Chromax ja U14S-jäähdyttimen NF-A15, ujeltavat. Ensiksi mainitulla ääni on pahimmillaan 870-880 rpm vauhdilla, jälkimmäisellä hieman alemmalla kierrosluvulla, n. 850 rpm. Ääni ei ole erityisen kova mutta sävyltään epämiellyttävä. Tuuletinprofiilien säätöön onkin mennyt noiden kanssa paljon aikaa, ja kun säätömahdollisuudet eivät kovin kummoiset ole, on tarvinnut hyväksyä vähän enemmän melua kevyessä käytössä kuin olisi muuten tarpeen. "Onneksi" on vielä toistaiseksi koneessa wanha meluisa näytönohjain, niin tavallinen tuulettimen ääni peittyy sen alle, toisin kuin nuo ujellukset.Suurkiitokset! Mielenkiintoinen kyllä tuo ääni. Koska se esiintyi kahdella eri tuulettimella täysin samoilla kierroksilla niin en usko sen olevan yksittäisten tuulettimien vika. Itselläni kun tuulettimet olivat kiinni kopassa ja kotelosta+pölyfiltteristä tuli resistanssia niin tuo 840-850 RPM (eli heittelevä ääni/ei ääntä) oli vasta 64%:ssa. Irti kopasta sitten tuohon 870 RPM:ään riitti pienemmät tehot. Itselläni oli myös kumit kiinni ja toinen (alempi, jatkuva ääni) on kuvattu niin että tuuletin on kädessä. Jokatapauksessa mainiota että sulla ei tuota esiinny! Tämän mukaan voisi olla tsäänssi siihen että kyseessä olisi jonkin sortin erävika, mutta en uskaltane ostaa Noctuaa muualta kokeillakseni uudelleen...
Tuo Overclockersin artikkeli olikin jo mitä olin SW3:sta aiemmin lukenut. Sillä kyselin täältä käyttökokemuksia kun eipä tuosta Noctuastakaan revikoissa huudella sivuäänistä...
P-sarja on uudempi kuin F-sarja. Teknisiä eroja en nyt tarkalleen muista, mutta P-sarja on kokonaisuudessaan parempi.Olisko suosituksia kotelotuulettimien valintaan? Kotelona mulla on fractal design meshify c ja siellä on nyt alkuperäset stock tuulettimet ja yks be quietin 120mm tuuletin. Lämmöt tuppaa kuitenkin nousemaan pelatessa melkosen korkeeks varsinkin näyttiksellä, joten ajattelin laittaa pari 140mm tuuletinta ottamaan edestä ilmaa ja käyttää kaksi olemassa olevaa tuuletinta ilman poistoon laittaen toisen kotelon perään ja toisen taakse kattoon.
Näitä tuulettimia kuitenkin on niin helkkaristi erilaista, että on vaikea valita. Luin tästä ketjusta, että nuo Arctic p14 olis hyviä vehkeitä, mutta mitä toiminnaliisia eroja niillä on saman merkin f14 tuulettimeen?
p14 P14 | Pressure-optimised 140 mm Case Fan | ARCTIC
f14 F14 PWM PST | 140 mm 4-Pin Case Fan with PWM PST Technology | ARCTIC
Jälkimmäisessä olisi ilmeisesti ainakin tuo nopeuden säätö pwm:n kautta, vaikka saahan noiden nopeuksia virransyötölläkin säädettyä, myös valkoinen väri houkuttelis enemmän eikä hinta 8,90€ Jimms:llä tunnu pahalta.
itsekkään en noista 140mm noctuan tuulettimista ole oikein välittänyt em. ongelmien takia. Ihan mielenkiinnosta, tuleeko sama meteli samoilla kierroksilla sekä pwm, että dc säädettynä? Itsellä dc säätö paransi tilannetta merkittävästi. 120mm koossa voi sitten hyvin suositella noita uusia nf a12x25 ropeleita, ovat selvästi parasta mitä rahalla saa. 140mm ropelien tilalle heti vaan noita arcticin seitsemän euron puhaltimia, kun eivät mitään maksa ja ovat äänensä puolesta ihan hyviä.Minulla molemmat Noctuan tuulettimet, NF-A14 Chromax ja U14S-jäähdyttimen NF-A15, ujeltavat. Ensiksi mainitulla ääni on pahimmillaan 870-880 rpm vauhdilla, jälkimmäisellä hieman alemmalla kierrosluvulla, n. 850 rpm. Ääni ei ole erityisen kova mutta sävyltään epämiellyttävä. Tuuletinprofiilien säätöön onkin mennyt noiden kanssa paljon aikaa, ja kun säätömahdollisuudet eivät kovin kummoiset ole, on tarvinnut hyväksyä vähän enemmän melua kevyessä käytössä kuin olisi muuten tarpeen. "Onneksi" on vielä toistaiseksi koneessa wanha meluisa näytönohjain, niin tavallinen tuulettimen ääni peittyy sen alle, toisin kuin nuo ujellukset.
Näin hieman arvelinkin, kiitos asian vahvistuksesta! Ääni ei ole tosiaan erityisen kova, mutta sävyltään erittäin epämiellyttävä ja läpitunkeva (kuten videoistani varmaan kuuluukin). Ihmettelen melkoisesti miksi missään arvosteluissa ei ole asiaan puututtu vaan yleisesti kyseiset tuulettimet saavat ylistäviä arvosanoja. Mutta mitä enemmän olen ihmisiltä kysellyt, sitä enemmän tuolle ujellukselle on tullut vahvistuksia. Eräs kaveri osti kuusi tuuletinta ja niissä kaikissa sama vika.Minulla molemmat Noctuan tuulettimet, NF-A14 Chromax ja U14S-jäähdyttimen NF-A15, ujeltavat. Ensiksi mainitulla ääni on pahimmillaan 870-880 rpm vauhdilla, jälkimmäisellä hieman alemmalla kierrosluvulla, n. 850 rpm. Ääni ei ole erityisen kova mutta sävyltään epämiellyttävä. Tuuletinprofiilien säätöön onkin mennyt noiden kanssa paljon aikaa, ja kun säätömahdollisuudet eivät kovin kummoiset ole, on tarvinnut hyväksyä vähän enemmän melua kevyessä käytössä kuin olisi muuten tarpeen. "Onneksi" on vielä toistaiseksi koneessa wanha meluisa näytönohjain, niin tavallinen tuulettimen ääni peittyy sen alle, toisin kuin nuo ujellukset.
Testasin myös DC-säädettynä (en kuitenkaan FLX-versiota) - ei vaikuttanut asiaan millään tavalla vaan tuo häiritsevän "ujeltava" taustaääni ilmeni juuri samoilla kierrosluvuilla. Hyvä tietää että nuo nf a12x25:t ovat hyviä, kun A14:t ovat ilmeisesti nyt todistetustikin kuraa.itsekkään en noista 140mm noctuan tuulettimista ole oikein välittänyt em. ongelmien takia. Ihan mielenkiinnosta, tuleeko sama meteli samoilla kierroksilla sekä pwm, että dc säädettynä? Itsellä dc säätö paransi tilannetta merkittävästi. 120mm koossa voi sitten hyvin suositella noita uusia nf a12x25 ropeleita, ovat selvästi parasta mitä rahalla saa. 140mm ropelien tilalle heti vaan noita arcticin seitsemän euron puhaltimia, kun eivät mitään maksa ja ovat äänensä puolesta ihan hyviä.
Arcticin P14 on kyllä loistava valinta ja hinta/laatusuhteeltaan melkolailla voittamaton, kuten tuossa useampikin yllä jo mainitsi. Ja kuten @Eksuu asian ilmaisi, niin F-sarjalaiset ovat vanhempia ja ymmärtääkseni jokseenkin äänekkäämpiä kuin tämä uudempi P-sarja. Arcticilta löytyy myös Bionixit, jotka ovat ilmeisesti P-sarjalaisten "premium"-versiot. Hipsuissa siksi, että käytännössä eroa Bionix P140:n ja P14:n välillä ei juuri ole. Maksat värityksestä ja siitä että saat reunoihin kumipehmusteet (jotka eivät kuulemma ole äänitasoon vaikuttaneet). Tässä revikkaa krauttikielellä, pointti tulee selväksi Googlen kääntäjälläkin mikäli ei kyseinen kieli taivu: Arctic BioniX P140 und P14 PWM PST im Doppeltest: Die P-Serie verspricht hohen statischen Druck - HardwareluxxNäitä tuulettimia kuitenkin on niin helkkaristi erilaista, että on vaikea valita. Luin tästä ketjusta, että nuo Arctic p14 olis hyviä vehkeitä, mutta mitä toiminnaliisia eroja niillä on saman merkin f14 tuulettimeen?
Noctua oppinut hyvin hypebrändien "Väärin käytetty" selityksen.Olen ollut Noctuaan yhteydessä asiasta ja heidän vastauksensa on "älä käytä tuuletinta niillä kierrosluvuilla"
Puolen tunnin leikkimisellä en saa ideasta kiinni .Tuolla pitäs onnistua OpenFanControl, my take on a SpeedFan replacement
Pumpun kuuluki olla täpöllä, mikä vika biosin tuuletin nopeus cpu/lämpö käyrässä?Puolen tunnin leikkimisellä en saa ideasta kiinni .
CPU (jänniteohjattu pumppu) hyppää maksimikierroksille (~800-3200 toiminta-alue), kun laittaa enable. Ei väliä onko linear, flat tai mixed curve.
Kotelotuulettimien optimaalinen määrä ja sijoitus koteloon on klassinen kysymys. Asiasta on kirjoitettu useita artikkeleita, tehty erilaisia testejä ja paljon mittauksia.Jonsbo U4 -koppa ja tuulettimia käytössä yhteensä kolme. Mikäs ois mielestänne optimaalinen loppusijoituspaikka noille? Laitanko yhen siilin ja takapellin väliin (siiliin kiinni siis) joka max 10cm jolloin ikäänku palvelis samalla prossua ja kopan ilmankiertoa ja lisäks yks imemään ilmaa alhaalta ja yks kopan etuosaan. Vai jätänkö joko etutuulettimen tai pohjan tuulettimen pois jolloin yks tulis sekä siiliin kii että myös taakse yks flekti lisää? Prossuna ryzen 5 1600AF jota en aio kellotella. GPU on Powercolor 5700xt joka tuntuu käyvän melko lämpösenä.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Pari kommenttia:Kotelotuulettimien optimaalinen määrä ja sijoitus koteloon on klassinen kysymys. Asiasta on kirjoitettu useita artikkeleita, tehty erilaisia testejä ja paljon mittauksia.
Tässä hyvä kirjoitus siitä, mitä ilmajäähdytystä suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon:
How to Manage Your PC's Fans for Optimal Airflow and Cooling
Building a modern desktop PC is surprisingly easy, thanks to modular parts and a lot of solid engineering.www.howtogeek.com
Ja tässä bit-tech.net artikkeli, jonka erittäin perusteellisen testauksen lopputuloksena suositellaan seuraavaa:
"4. Jos sinulla on yhdestä kolmeen kotelotuuletinta, törkein on täyttää kylkipellin tuuletinpaikka. Täytä tämä paikka ensimmäisenä, jonka jälkeen takana poispuhaltava paikka ja kolmantena katon poispuhaltava tuuletinpaikka."
The Big Air Cooling Investigation | bit-tech.net
Ever wanted definitive answers on how best to air cool your PC, then look no furtherwww.bit-tech.net
Isommalla määrällä (>3) kotelotuulettimia, tulee luoda tasainen virtaus edestä alhaalta kylmää ilmaa ylös ja taakse, jolloin kotelotuulettimet asennetaan puhaltamaan sisälle alas eteen ja poispuhaltavat taakse ylös ja kattoon.
Koska sinulla on vain kolme tuuletinta, niiden testaaminen eri kokoonpanoissa ei ole erityisen työlästä. Siirrät tuulettimet eri kohtiin koteloa ja ajat aina samat rasitustestit, joilla näet mikä tuulettimien sijainnin vaikutus komponenttien kokonaislämpöihin tulee olemaan.
Miksi kuuluisi olla täpöllä, kun jäähtyy pienemmällä ja hiljasemmin?Pumpun kuuluki olla täpöllä, mikä vika biosin tuuletin nopeus cpu/lämpö käyrässä?
Offtopiccia vielä, mutta pumppu on dc-lt ja istuu prossan päällä. Säiliökin vielä vaiheessa.No se on hyvä sitten. Ei vain itellä ole tullu ääntä vastaan nuissa pumpuissa vielä vaikka täysillä ja pysyypä virtaus parempana.
Ilmeisesti Noctualla on sitten pallo pudonnut tässä vuosien aikana, ainakin vielä 2013 SilentPCReview piti Noctuan NF-P14:n akustisia ominaisuuksia erinomaisina. NF-A14 SPCR piti ääneltään NF-P14 huonompana, toisaalta Overlockers kehui NF-A14 ääniprofiilia:Noctua oppinut hyvin hypebrändien "Väärin käytetty" selityksen.
Mitähän vastaisivat jos valittaisin noiden NF-P12 ja NF-F12 tolkuttomasta tärinästä ja jälkimmäisen rauhattomasta ääniprofiilista...
About samaa luokkaa suorituskyvyltään näyttää lukuisten arvosteluiden perusteella olevan Noctua NF-A14, be quiet SW3 (High speed), Arctic P14 ja Corsair ML 140 Pro. Vakuuttavan tuloksen Hardwareluxxin testissä lyö kyllä P14 pöytään, kun testin mukaan 1000rpm nopeudella eturitilän(?) ja filterin läpi P14 on noin 6dB Noctuan ja be quietin tuulettimia hiljaisempi tuottaen kuitenkin about saman ilmavirran. Be quietin PWM tuulettimet eivät ilmeisesti tule hyvin toimeen kaikkien kontrollerien kanssa, tuulettimen RPM saattaa pudota paljon, vaikka RPM signaalia pudotettaisiin vain prosentilla. SW3 normi (esim 140mm max. 1000RPM) -versiossa ei oikein ole järkeä, kun Thermalbenchin mukaan sekä normi että high speed versioissa on sama roottori ja moottori. Molemmilla minimikierroksen about samaa luokkaa.The Noctua fans were adjusted so that their SPL profile does not match our hearing profile. In that, I judge they were successful: they have roughly the same SPL as comparable fans with similar airflow, but my observation was that the tone of the Noctua fans are more pleasing to listen to and easier on the ears and did not sound as loud as you would expect from their SPL’s.
Same rotor, same motor, just higher speed versions. So far performance/noise seems near identical out of the fans tested, the high speed ones just go to a faster fan speed.
Osa koteloista toimii paremmin positiivisella paineella ja osa negatiivisella paineella. Googlella / kokeilemalla selviää kumpi parempi tuolle kotelolle. Negatiivinen paine saattaa laskea näyttiksen lämpöjä, kun saa vedettyä viileää ilmaan rei'itettyjen pci suojalevyjen kautta. Samalla imee sitten pölyä sisälle joka raosta. Minkälaisella jäähyllä cpu ja gpu on varustettu?Jonsbo U4 -koppa ja tuulettimia käytössä yhteensä kolme. Mikäs ois mielestänne optimaalinen loppusijoituspaikka noille? Laitanko yhen siilin ja takapellin väliin (siiliin kiinni siis) joka max 10cm jolloin ikäänku palvelis samalla prossua ja kopan ilmankiertoa ja lisäks yks imemään ilmaa alhaalta ja yks kopan etuosaan. Vai jätänkö joko etutuulettimen tai pohjan tuulettimen pois jolloin yks tulis sekä siiliin kii että myös taakse yks flekti lisää? Prossuna ryzen 5 1600AF jota en aio kellotella. GPU on Powercolor 5700xt joka tuntuu käyvän melko lämpösenä.
Mites kun tuossa mukana tulevat tuulettimet ei ilmeisesti ole PWM-säätöisiä? Mitenkä nuo sitten tulee laittaa kun ei ole varmaan järkeä kytkeä PWM-säätöistä ja ei PWM-säätöistä samaan tuuletinpaikkaan? Vai kannattaako ottaa kolme noita PWM-säätöisiä ja nakata noilla kotelon mukana tulevilla vesilintua?PST:illä saat molemmat samaan tuuletinpaikkaan.
PWM säätö on paljon toimivampi kuin pelkkä jännitesäätö.
Eli onkos se nyt näin, että kun emossa on neljä tuulettimen 4-pin paikkaa(+ yks omansa prossujäähylle), niin en tarvitse yhtään PST-mallia tuohon, kun kaikille riittää oma 4-pin liitäntä emolevyssä?Mukana tulevat ovat tietääkseni ihan laadukkaat, voit kyllä ne kytkeä myös PWM-paikkaan mutta käy sitten laittamassa emolta DC- eli jänniteohjaus noille. En tosiaan itse ainakaan laittaisi erilaisia tuulettimia samaan paikkaan, lähinnä meluhaittahan tuossa on ongelmana. Eli PST:t samaan paikkaan ja nuo kotelon omat joihinkin muihin.
Nyt jälkikäteen voisin vaan sanoa, että Accelero Xtreme Rev IV on tuskallinen asentaa ja sen backplate on saatanasta. Mieluummin Morpheus Arcticin tuulettimilla..Oma tilaus vielä odottelee saapuvaksi P14 PWM PST settiä. Uusittu kone jäähtyy pelkillä Arcticin tuotteilla: P14/P12 tuuletinta koteloon, rytsölälle tulee Freezer 34 Duo ja 1080ti saa kylkeen Accelero Xtreme IV Rev 2 jäähyn. Toivottavasti näillä hiljenee, kotelona Define S.
Mikäs siinä on tökkiny? Itse kokenut että kun tuon asennuksen on kerran "oppinut" niin menee heittämällä aina sen jälkeen paikalleen. Ihan hirveän moneen eri korttiin en ole asennellut, mutta kuitenkin muutamaan ja tosiaan ensimäisen asennuksen jälkeen ollut vaivatonta ja nopeaa.Nyt jälkikäteen voisin vaan sanoa, että Accelero Xtreme Rev IV on tuskallinen asentaa ja sen backplate on saatanasta. Mieluummin Morpheus Arcticin tuulettimilla..
On se toki hiljainen, mutta ainakin yksi backplate on jäänyt asentamatta, kun se ei mitenkään järkevästi mennyt custom-korttiin..
Sen pitää olla tietynkorkuinen sen piirilevyn ja virtapistokkeet oikealla paikalla ja ne ylipitkät ruuvit voi ottaa prossujäähyyn kiinni.Mikäs siinä on tökkiny? Itse kokenut että kun tuon asennuksen on kerran "oppinut" niin menee heittämällä aina sen jälkeen paikalleen. Ihan hirveän moneen eri korttiin en ole asennellut, mutta kuitenkin muutamaan ja tosiaan ensimäisen asennuksen jälkeen ollut vaivatonta ja nopeaa.
Prossujäähyssä on kaksi tuuletinta jotka ketjutetaan toisiinsa. Emolevyllä on cpu-fan liitin mihin se kytketään. Jos emolevyssä on kaksi pwm paikkaa, miksei ketjuttaisi edessä olevat kolme yhteen paikkaan ja loput kaksi toiseen vapaaseen paikkaan?Olen kasaamassa konetta ja pähkäilen tuulettimien kytkentöjen kanssa. 5kpl Arcticin P12 PWM PST, joista 3 kpl edessä ja 2 takana/katossa. Lisäksi prossujäähy Arcticin Esports Duo josta löytyy myös PWM PST. Emolevyssä on puolestaan 2 kpl PWM paikkoja ja 4 kpl DC paikkoja. Miten kannattaisi kytkeä nuo? Jostain luin että sisäänotto ja poisto tuulettimet voisi olla kannattavaa olla eri ketjutuksessa. Ja entä kannattaako prossujäähy ketjuttaa?
Splitterillä samassa paikkaa olevat (ja samanlaiset) tuulettimet. Tulee vähemmän piuhoja emolle (=siistimpi) ja saat kaikki tuulettimet PWM-ohjaukseen.Olen kasaamassa konetta ja pähkäilen tuulettimien kytkentöjen kanssa. 5kpl Arcticin P12 PWM PST, joista 3 kpl edessä ja 2 takana/katossa. Lisäksi prossujäähy Arcticin Esports Duo josta löytyy myös PWM PST. Emolevyssä on puolestaan 2 kpl PWM paikkoja ja 4 kpl DC paikkoja. Miten kannattaisi kytkeä nuo? Jostain luin että sisäänotto ja poisto tuulettimet voisi olla kannattavaa olla eri ketjutuksessa. Ja entä kannattaako prossujäähy ketjuttaa?
Eikös noi Arctic p12 pwm pst ole valmiiksi ketjutettavia, eli ei tarvitse hankkia splitteriä?Splitterillä samassa paikkaa olevat (ja samanlaiset) tuulettimet. Tulee vähemmän piuhoja emolle (=siistimpi) ja saat kaikki tuulettimet PWM-ohjaukseen.
Cpu-Fan on toinen mainitsemistani PWM paikoista, jolloin jos prossujäähyn kytkee siihen yksistään niin jää enää yksi PWM paikka muille 5 kpl tuulettimille. Pitää tarkistaa nuo paikkojen virtamäärät. Arctictin mukaan jopa 5 kpl voidaan ketjuttaa samaan (jos siis emolevyn yhden paikan virta riittää). Ja tosiaan nämä Arcticin pwm pst ovat valmiiksi ketjutettavia.Prossujäähyssä on kaksi tuuletinta jotka ketjutetaan toisiinsa. Emolevyllä on cpu-fan liitin mihin se kytketään. Jos emolevyssä on kaksi pwm paikkaa, miksei ketjuttaisi edessä olevat kolme yhteen paikkaan ja loput kaksi toiseen vapaaseen paikkaan?
Edit. Lähinnä sisäänoton ja poistotuulettimien kytkennässä luultavasti mietitään sitä, että koteloon tulee ulkoa suuremmalla teholla ilmaa kuin sieltä lähtee ulos. Mikäli on päinvastoin saattaa kotelon raoista imeytyä pölyä sisälle jonkin verran.
Edit2 Huomioi myös se että yksi emolevyn fan-header kykenee antamaan virtaa vain tietylle määrälle tuulettimia. Jos siihen samaan kytkee liioitellusti vaikka kymmenen tuuletinta ei se kestä. Ohjekirjasta löytyy arvot ja tuulettimien tiedoista myös. (noissa tuulettimissa taitaa olla 0.08 A.
Jos kolme tuuletinta puhaltaa kylmää ilmaa sisään ja kaksi kuumaa ulos voisi ne mielestäni kytkeä vaikka kaikki yhteen. Pyörivät samalla nopeudella oli se sitten hiljaa tai nopeasti. Tällöin nopeudesta riippumatta aina tulee enemmän ilmaa sisään kuin työntyy ulos.Prossujäähyn osalta tosiaan kaksi siihen kuuluvaa tuuletinta ketjutetaan toisiinsa, mutta sen lisäksi on vielä mahdollisuus ketjuttaa muitakin kotelotuulettimia samaan sarjaan. En tiedä onko tässä tosin järkeä?
Tuulettimien asennus vaatii pitempiä ruuveja tai pieniä syvennyksiä itse tuulettimiin ruuvireikien kohdalle, että R5 alkuperäiset ruuvit yltää kiinni. Itse asensin kaverin koneeseen syvennyksien kanssa Arcticin P14 eteen ja saatiin filtterikin paikoilleen ilman taistelua muistaakseni. Ei myöskään ole valittanut, että pölyfiltteri ottaisi mihinkään kiinni tuulettimien pyöriessä.Tekisi mieli vaihtaa Fractal R5 kotelon eteen vakiotuulareiden tilalle Arctic P14. Onko kukaan noita puhaltimia ajellut samaisella kotelolla? 23mm on vakiotuulareiden paksuus ja arcticeissa 25mm. Ajattelin täältä kysyä ennenkuin tilaa ja huomaa sitten ettei pölyfiltteri mahdu paikalleen.
R5 mukana tulevat 140mm GP-14 ovat ihan standardi 25mm paksuja ja Arctic P14 27mm paksuja. Arctic 120mm P12 ovat paksuudeltaan sitten noita standardi 25 millisiä, eli niiden pitäisi ainakin mahtua. Eipä nuo P14 toisaalta maltaita maksa, vaikka tilaisiki yhden ihan kokeilua varten.Tekisi mieli vaihtaa Fractal R5 kotelon eteen vakiotuulareiden tilalle Arctic P14. Onko kukaan noita puhaltimia ajellut samaisella kotelolla? 23mm on vakiotuulareiden paksuus ja arcticeissa 25mm. Ajattelin täältä kysyä ennenkuin tilaa ja huomaa sitten ettei pölyfiltteri mahdu paikalleen.
Minä yritin laittaa P14-mallista eteen, mutta kuten jo sanottiin, ruuvien pituus ei riitä ilman modaamista tai pidempiä ruuveja. Päädyin laittamaan P12-mallisen eteen ja P14 muualle.Tekisi mieli vaihtaa Fractal R5 kotelon eteen vakiotuulareiden tilalle Arctic P14. Onko kukaan noita puhaltimia ajellut samaisella kotelolla? 23mm on vakiotuulareiden paksuus ja arcticeissa 25mm. Ajattelin täältä kysyä ennenkuin tilaa ja huomaa sitten ettei pölyfiltteri mahdu paikalleen.
Tekisi mieli vaihtaa Fractal R5 kotelon eteen vakiotuulareiden tilalle Arctic P14. Onko kukaan noita puhaltimia ajellut samaisella kotelolla? 23mm on vakiotuulareiden paksuus ja arcticeissa 25mm. Ajattelin täältä kysyä ennenkuin tilaa ja huomaa sitten ettei pölyfiltteri mahdu paikalleen.
Kuten mainittukin jo, tarvitaan pidemmät ruuvit ja todella ohuella kannalla. Otin asian tiimoilta Fractalin tukeen yhteytttä ja laittoivat tulemaan tuosta vain kumikiinnikeitä joitten arvelivat toimivan jopa noitten 27mm paksujen tuuletimien kanssa. En ole valitettavasti itse vielä kerennyt kokeilemaan, mutta luulisi noitten kumikiinnikeiden ainakin toimivan ruuveja paremmin ihan ilman tuuletinkolojen kairaamista.Minä yritin laittaa P14-mallista eteen, mutta kuten jo sanottiin, ruuvien pituus ei riitä ilman modaamista tai pidempiä ruuveja. Päädyin laittamaan P12-mallisen eteen ja P14 muualle.
Onko tuossa säädön toimivuudessa eroja BIOSin ja Windowsin ollessa käynnissä?Mikähän mahtaa olla syynä, kun yhtäkkiä joku näistä arcticin P12 pwm tuulettimista ruvennu resonoimaan koteloa vasten? Ja vaikka biossista säädän tuuletinkäyrän (crosshair vi hero), niin se ei mene sen mukaan, vaan jotakin omaa tahtia?
Nokun välillä se tuntuu toimivan windowsissa, ja välillä taas ei.. hieman vaihtelevasti.Onko tuossa säädön toimivuudessa eroja BIOSin ja Windowsin ollessa käynnissä?
Yhdessä vaiheessa Asuksen Ryzen emoilla oli joillain ongelmia tuuletinsäädössä että toimi BIOS-puolella ja heti Windowin latautuessa säätö loppui ja tuulettimet menivät täysille kierroksille.
Kuulostaa tosiaan vähän samalta, että jokin siellä bugaisi BIOSin ja ajureiden välillä.Nokun välillä se tuntuu toimivan windowsissa, ja välillä taas ei.. hieman vaihtelevasti.
Onko asennettuna jokin emolevyn säätösofta koneelle joka ohittaa bios-säädöt windowsissa?Ja vaikka biossista säädän tuuletinkäyrän (crosshair vi hero), niin se ei mene sen mukaan, vaan jotakin omaa tahtia? Ainoastaan näyttiksen tuulettimia säädän afterburnerilla..