Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
120mm verrokkina toimi Phanteks PH-F120HP. Phanteksit toki kalliita myös, mutta väittäisin että 10-20e hintaluokasta löytyy silti huomattavan paljon parempia vaihtoehtoja, vaikka nyt silverstonen airpenetratorit.
Eipä tehnyt SilentPCreviewiin vaikutusta tuo Phanteksisi:

At lower voltages the stock fan had a pleasantly smooth overall sound, similar to that of the larger PH-F140. Starting at about 7V, its acoustics got rougher, developing a low pitched hum at about 170 Hz. This persisted at higher speeds and as the turbulence increased, so did the whininess. The faster it spun, the worse it sounded.

The measured SPL was high at full speed, 35~36 dBA@1m for just one fan. A speed of about 1,000 RPM or lower was required to make it quiet. The noise level of
this fan was a bit higher than most running at similar speeds.

The TC12DX performed considerably better with out reference Nexus fan, showing 4~5°C temperature improvements at similar noise levels.


Ja johan se maalaisjärkikin sanoo että markkinointiperpetraattorin ylimääräinen turbulenssi&vastusritilä ei tee hyvää äänelle tai ilmavirralle:
 
A speed of about 1,000 RPM or lower was required to make it quiet.
Siinäpä se oleellinen. Phanteksit pitää kyllä repivää ilmavirran ääntä korkeilla kierroksilla, "ominaisuus". Eipä vain normikäytössä kuulu kun säätää ne tuulettimet asiallisesti. Oikein koskaan ole ymmärtänyt miksi yksikään kotelotuuletin tarvisi pyöriä yli 1000rpm mutta kukin tyylillään. Ilmavirran huminoita huomattavasti rasittavampaa on myös ne joidenkin tuulettimien moottorin/laakerien nakutus-ulinat jotka kuuluu satunnaisesti kierroksista välittämättä.
 
On ne ainakin Fractal Designin kotelojen mukana tulevia parempia, joten en nyt ihan "viiden euron roskaksi" määrittelisi. Eivät varmasti ole markkinoiden hiljaisimpia/parhaimpia, mutta jos koteloon laittaa kolme-neljä tuuletinta niin aika monelle on iso harppaus alle kahdestakympistä sataseen.
Jos tämä pitää paikkaansa niin voisi tilata Define S:n vakiotuulettimien tilalle tuollaisen säästöpakkauksen :think:
 
Jos tämä pitää paikkaansa niin voisi tilata Define S:n vakiotuulettimien tilalle tuollaisen säästöpakkauksen :think:
Oman Define C:n äänimaailma ainakin muuttui tärykalvoystävällisemmäksi vaihtamalla Arcticceihin lämpöjen pysyessä ~samana. Vahva suositus :tup:
 
Itsekkin vaihdoin hetki sitten Bitfenix Spectre 120mm PWM tuularit noihin P12:siin ja todella paljon hiljasemmat on ja lämmötkin about samana, vähän ehkä tippukin. Yksi oli tosin valmiiksi rikki ja alkaa pärisemään yli 1000rpm nopeuksissa. Muovirungon yksi sakara mitkä menee laidoilta siihen keskelle missä ite ropelli on kiinni oli poikki.
 
Mites arctic ropellien kanssa se tärkein, eli pwm tikitys? Tuo ajaa ainakin meikäläisen hulluksi. Kaikki Noctuat & Cooler Masterin Silenciot on ainoat missä sitä ei ole ollut, itse testaamista. Uudet vardarit, bequietin silent wingsit, Corsairin uusimmat, arcticit on ainakin testaamatta. Vanhat ER-Vardarit ja ML-Corsairit oli käyttökelvottomia meikäläiselle. Ilmeisesti johtuu ainakin osin Z97-AR:n tuuletinohjaimesta.
 
Mites arctic ropellien kanssa se tärkein, eli pwm tikitys? Tuo ajaa ainakin meikäläisen hulluksi. Kaikki Noctuat & Cooler Masterin Silenciot on ainoat missä sitä ei ole ollut, itse testaamista. Uudet vardarit, bequietin silent wingsit, Corsairin uusimmat, arcticit on ainakin testaamatta. Vanhat ER-Vardarit ja ML-Corsairit oli käyttökelvottomia meikäläiselle. Ilmeisesti johtuu ainakin osin Z97-AR:n tuuletinohjaimesta.
Ainakaan tuo oman Ninjan (4) GlideStream ei tikitä.

E: itsellä kotelotuularit tosiaan P14:ia mutta emon ainoa oikea pwm on cpu:lle joten en niitä osaa kehua tuolta osin.
 
Mites arctic ropellien kanssa se tärkein, eli pwm tikitys? Tuo ajaa ainakin meikäläisen hulluksi. Kaikki Noctuat & Cooler Masterin Silenciot on ainoat missä sitä ei ole ollut, itse testaamista. Uudet vardarit, bequietin silent wingsit, Corsairin uusimmat, arcticit on ainakin testaamatta. Vanhat ER-Vardarit ja ML-Corsairit oli käyttökelvottomia meikäläiselle. Ilmeisesti johtuu ainakin osin Z97-AR:n tuuletinohjaimesta.

En ole kyllä huomannut mitään tikityksiä Arcticin P14, be quiet Silent Wings 3 tai Noctuan NF-A14 kanssa.
 
Nuo FP120 Silenciot mitkä on viimeiset 5 vuotta rullanneet tuulettimina EK:N 360 PE radissa on kyllä varsinkin hintaansa nähden loistavia. Vituttaa tuo Cooler Masterin toiminta, kun pusketaan kaikkea rgb-paskaa ulos, mutta aidosti helvetin hyvä tuote unohdetaan. NF-F12 Noctuat vaihtui aikoinaan näihin kun ääniprofiili oli niin miellyttävä.

Meinasin kokeilla noita arcticin 120mm pwm-ropelleja kun saisi halvalla, mutta jos niitä olisi joutunut vaihtamaan niin se olisi ollut joko aivan saatanan vaikeaa tai vaatinut loopin purkamista, eikä sitä riskiä viitsinyt ottaa. NF-P12 pwm reduxit tuli nyt sitten FP120 silencioiden kaveriksi varmana valintana eturadiin. Nuo Silenciot ja 120-140mm Noctuat jakaa myös sen ominaisuuden, että ne pysyvät miellyttävän kuuloisina lähes kaikilla kierroksilla. FP120 omaa yläpäässä pienen alueen missä ääni muuttuu enemmän repiväksi, mutta se koskee korkeintaan ~100 rpm aluetta.

Jos löydätte noita FP 120 Silencioita, niin suosittelen lämpimästi, varsinkin jos löytyy alle 15€ hintaan.
 
Nyt kun tuli tilattua Phanteksin P400:een Air Metal Front Panel, niin kotelon etutuulettimet tulevat näkyviin. Ulkonäköä kohentaakseni ajattelin tilata joko RGB/ARGB ropelit tai RGB/ARGB kehykset. Kumpaa suosittelette? Tällä hetkellä kotelon etupaneelissa pyörii 2kpl Arcticin valkoisia F12 ropelia. Kolmekin ilmeisesti mahtuisi. Kannattaisiko päivittää nuo Arcticit uudempaan P12 PWM malliin ja hankkia niihin kehykset vai ostaa suoraan RGB-kotelotuulettimet esim. tämmöiset?
 
Nyt kun tuli tilattua Phanteksin P400:een Air Metal Front Panel, niin kotelon etutuulettimet tulevat näkyviin. Ulkonäköä kohentaakseni ajattelin tilata joko RGB/ARGB ropelit tai RGB/ARGB kehykset. Kumpaa suosittelette? Tällä hetkellä kotelon etupaneelissa pyörii 2kpl Arcticin valkoisia F12 ropelia. Kolmekin ilmeisesti mahtuisi. Kannattaisiko päivittää nuo Arcticit uudempaan P12 PWM malliin ja hankkia niihin kehykset vai ostaa suoraan RGB-kotelotuulettimet esim. tämmöiset?

Nuo Sigmat on yksiväriset. Ei välttämättä tarpeeksi hienot :)

edit: Phanteksilla on omat, jos on emolevyssä tuommoinen ARGB-liitäntä:
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut Noctuat on tosiaan pitäneet pientä ujellusta tietyllä kierrosluvulla, mutta ei se kyllä meikäläistä ole häirinnyt. Ei kukaan pakota ajamaan ropelleja sillä nopeudella. Välillä saattaa puoli sekuntia kuulua ääntä, mutta silloin on luurit päässä niin eipä sitä edes kuule. FP120 Silenciot harrastaa samaa, 1150rpm kulmilla käyntiääni on ujeltava, mutta 1200rpm kohdalla se on poissa. Nyt kun mietin, niin tuota ujellusta on kuulunut vain 140mm ropelleista. Muut Noctuat eivät sitä muistaakseni ole tehneet.

Olin itsekin hankkimassa eturadiin kokeiluun P12 Arcticit, jos niistä olisi löytynyt kolmas vaihtoehto ilman pwm-tikitystä tämän Z97-AR:n tuuletinkontrollerin kanssa. Ennen tilaamista ehdin kuitenkin kuulla tutun pc:ssä pyörivien P12 ropellien käyntiäänen, ja tilasinkin NF-P12 reduxit. Totesin niiden olevan äänekkäitä sillä tavalla, että ainakin mulle se on sietämätöntä - mutta ihmiset on erilaisia. Suoraansanottuna vituttaa kun nuo Arcticit eivät toimineet. Olisi ollut niin halpaa ostaa niitä 5packeissa ja näyttävätkin ihan hyvältä.

NF-P12 reduxit osoittautui mainioksi valinnaksi. Tykkään Noctuan käyntiäänestä - vaikka äänen kuulee ihan selvästi kun ajan ropelleja peliprofiililla, niin se ei häiritse, vaan melkeinpä rauhoittaa. Silenciot osuu samaan kategoriaan, mutta niiden moottoriääni on kyllä kuultavissa ihan selvästi sellaisena surinana. Mielestäni tuota ei kuulunut kun hankin nuo ~5 vuotta sitten, eli veikkaan tuon äänen tulleen iän myötä. Vuodenvaihteen jälkeen pitäisi varmaan uusia ne. En vaan tiedä mitä niiden tilalle tulisi. Uudet Silenciot vai NF-P12:t?

Nuo derbauerin testitulokset vaikuttaa vähän hassuilta, mutta tuon perusteella NF-P12 näyttää varsin hyvältä, kun harvemmin ajelen mitään yli 1000rpm. Periaatteessa kiinnostaisi myös uusi NF-A12, mutta tuo 30€/kpl hinta on ihan naurettava kun halvemmalla saa pari NF-P12 reduxia.
 
Nuo Sigmat on yksiväriset. Ei välttämättä tarpeeksi hienot :)

edit: Phanteksilla on omat, jos on emolevyssä tuommoinen ARGB-liitäntä:

Onko kokemusta noista Phanteksin ropeleista? Näissä olisi ilmeisesti parempi laakerointi. Arctickeihin olen ollut erittäin tyytyväinen tähän asti. Emona on Asus Crosshair Hero VI.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta noista Phanteksin ropeleista? Näissä olisi ilmeisesti parempi laakerointi. Arctickeihin olen ollut erittäin tyytyväinen tähän asti. Emona on Asus Crosshair Hero VI.

Fractalin tuulettimet ainakin oli Rifle Bearing, nyt on keksitty markkinointitermi , mutta voi edelleen olla.

Taitaa olla paluu noihin ensimmäisiin yksivärisiin, kun C6H:ssa on vain se 12V yksivärinen RGB -tuki. En tiedä termiä tälle ja nyt ei yhtään konetta täällä, jossa on RGB.. Yksi vihreillä LED-tuulettimilla tehty X79-setti on , mutta se menee kohta uusiksi.. .

--

Ei olla "suositeltavia koteloita"-threadissa, mutta jos on ehdottaa kotelo alle 50€ toimituksineen ja semmoinen etupaneeli, että (3x120mm) tuulettimet näkyy läpi ja kohtuullinen ilmanvaihto, niin pistän ostaen.. Mieluiten ei läpinäkyvää muovia, kun se on nopeasti raaputettu piloille.
 


Optimum Tech YouTubessa näköjään päätynyt testailemaan yleisöpalautteen myötä myös täällä foorumilla kehutut Articin P12:t tuuletintesteissään. Melko vakuuttavat tulokset ja aika hyvin vaikuttaisi tuomio sopivan siihen, mitä itsekin olen havainnut. Arcticeista tuntuu löytyvän jokin tietty taajuus (kuten monesta muustakin tuuletinmallista), jossa tuo moottori vinkuu omaan korvaan selvällä äänellä. Käytännössä siitäkin pääsee nätisti eroon asettamalla tuuletinprofiilit, niin ettei sillä taajuudella vietettäisi aikaa. Itsellä tulee pidettyä tuulettimia käytännössä aina alle 1000 RPM:n kunnes rasituksessa saavat sitten hieman nousta, mikä pitääkin nämä Arcticit mukavan hiljaisena.

Myös omissa testeissä käyneet Noctuan A12x25:t kyllä ovat ehdottomasti maineensa arvoiset. Niiden hiljaisuus on kans erinomaisella tasolla, eikä niistä ihan yhtä selvästi löytynyt sitä tiettyä moottoria huudattavaa taajuutta, kuten Optimum Techkin videollaan mainitsee. Hintaa on sitten sen verran paljon, että voi pohtia haluaako viisi Arcticia vai yhden Noctuan.

Tiivistelmäksi vielä: Videolla testissä tuulettimet nestejäähyssä kiinni. Arcticit, Noctuan A12x25 ja Genthle Typhoon todetaan kaikki erittäin hyviksi ja hiljaisiksi tuulettimiksi, jotka varsinkin hiljaisilla asetuksilla ovat käytännössä tasoissa. Noctuaa kuitenkin pitää parhaana vaihtoehtona, jos rahaa on valmis upottamaan. Samalta kaverilta tullut aiemmin toisilla tuulettimilla video, jossa A12x25 oli ylivoimainen voittaja.
 
Alkaa olemaan melko paljon hintaa olemattoman pienelle erolle suorituskyvyssä.
 
Alkaa olemaan melko paljon hintaa olemattoman pienelle erolle suorituskyvyssä.
Kymmenelle vuodelle jyvitettynä ero on vielä olemattomampi kuin noi lämpötila/äänenpaine-erot. Toisin kuin GT:t kuulalaakereineen niin nää ei luultavasti ala rutisemaan muutamassa vuodessa. Arcticeista ei ole omia kokemuksia ja ainakin koppiin mihin menee kymmenisen tuuletinta kiinni voi moiset olla ihan fiksu valinta taloudellisesta näkökulmasta.
 
Kymmenelle vuodelle jyvitettynä ero on vielä olemattomampi kuin noi lämpötila/äänenpaine-erot. Toisin kuin GT:t kuulalaakereineen niin nää ei luultavasti ala rutisemaan muutamassa vuodessa. Arcticeista ei ole omia kokemuksia ja ainakin koppiin mihin menee kymmenisen tuuletinta kiinni voi moiset olla ihan fiksu valinta taloudellisesta näkökulmasta.
Kyllä se on ihan fiksu jo ennen kymmentäki kun niitä myydän 5kpl pakkauksissa 1.5 premium tuuletimen hinnalla. Paremmissa kopissa tulee hyvät tuulettimen monesti mukana ja tuskinpa kovin moni sippikoppiin noctuaa tunkee, sen verta kalliita rupelleja että tulee kotelon vaihtoki halvemmaksi. Tosiharrastajat ja hifistelijät tieten on oma ostaja ryhmänsä ja niillehän ei kelpaa muu kuin kallein ja paras, mutta ennen kaikkea mielellään se kallein.
 
Onko suosituksia tuuletinkontrollerista? Kotelona on vanhempi FD missä ei tule minkäänlaista mukana. Tuntuu että RX 5700 XT:n lämmöistä saisi vielä vähän leikattua kunnollisella kotelotuuletuksella, mutta emolevyllä ei ole kun kaksi kotelotuulettimen paikkaa.

Jos olis sellanen jota voi windowsista käsin kontrolloida niin vielä parempi, mutta varmaan paremman puutteessa kelpaa joku simppelimpikin ratkaisu.
Voit ihan hyvin liittää parin euron haaroittimella useamman tuulettimen samaan emolevyn liitäntään kiinni. Pidä vain huoli siitä että tuulettimet ovat keskenään samanlaisia.

Tuulettimien spekseistä löytyy niiden maksimi virrantarve (yleensä max 200mA) ja emolevyn manuaalista löytyy tuuletinliittimien virrananto (yleensä n. 1A). Lähes kaikissa tilanteissa voi siis n. 5 tuuletinta haaroittaa/ketjuttaa samasta liittimestä.
 
Jaa enpä tullu ajatelleeksi että onnistuu noin helposti... Lyhyt googlaus, eli tällainen vaan kiinni: EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 3-Fan PWM -jakokaapeli tuulettimille, 10cm, musta - 3,60€ ?

Täytyy katsoa että laittaa ne FD:n pari vanhaa tuuletinta samaan ja uudet sitten toiseen. Ei välttämättä ole ihan samat tuulettimet kun ikäeroa on varmasti noin 5 vuotta.
Juu toimii hyvin. Katsii nopeesti tarkistaa se emon manuaali vielä ja katsoa että mikä niiden liittimien virtaraja on.
 
Arcticin PST-tuulettimet voi myös ketjuttaa em. ampeeriarvot huomioiden ihan suoraan toisiinsa ilman adaptereita tms. :tup: Eivätkä ole hinnalla pilattuja, ja jäähdytystehoakin löytyy.
 
Tuulettimien ohjaukseen emolta löysin hyvän ohjelman. Argus monitor. Mukava korvaaja speedfanille uusissa koneissa. Maksaa tosin kympin, mutta mieluusti maksaa, kun tuntuu toimivan hienosti. Ai suiteen meni hermot taas noin tunnissa, niin piti etsiä uusi.

Tilasin myös nzxt controllerin, myöhemmin siitä lisää..
 
Kukaan ei vissiin ole vielä testannut näitä, vaikka yli vuoden markkinoilla? Löytyy ärgeebeet, täysin valkoisena, täysin mustana sekä kuvan mukaan myös kannakepuolelta imevänä.

1596564407761.png
 
Löytyiskö täältä apuja aloittelijalle? Olen kasaamassa konetta ja osat on seuraavat:




Kotelon mukana tulee 4 kpl Stella HP ARGB 120 CF -tuuletinta (ovat kolmepinnisiä ilmeisesti). Emolla on vain 3kpl chafan-headereitä eli miten nämä tulisi kytkeä? Kotelon mukana tulee kyllä joku splitterikin ( Nano-Reset -kontrolleri)

Yritin emon räjäytyskuvaa katsoa mutta en nyt oikein ole varma, että miten sen tekee? Mieluiten siten, että saisi emon aura syncin toimimaan ja ettei tuulettimet huuda täysiä koko ajan? Kiitos jo valmiiksi avusta.
 

Liitteet

  • B94E51F6-D228-42CF-8A1B-EDFDD4A8AD75.png
    B94E51F6-D228-42CF-8A1B-EDFDD4A8AD75.png
    623,7 KB · Luettu: 28
Löytyiskö täältä apuja aloittelijalle? Olen kasaamassa konetta ja osat on seuraavat:




Kotelon mukana tulee 4 kpl Stella HP ARGB 120 CF -tuuletinta (ovat kolmepinnisiä ilmeisesti). Emolla on vain 3kpl chafan-headereitä eli miten nämä tulisi kytkeä? Kotelon mukana tulee kyllä joku splitterikin ( Nano-Reset -kontrolleri)

Yritin emon räjäytyskuvaa katsoa mutta en nyt oikein ole varma, että miten sen tekee? Mieluiten siten, että saisi emon aura syncin toimimaan ja ettei tuulettimet huuda täysiä koko ajan? Kiitos jo valmiiksi avusta.
Voit kytkeä nuo tuulettimet mihinkä vain emolevyn 4 pinniseen porttiin (yleensä kannattaa etsiä se mihin on lähimpänä ja helpoiten asennettavissa). Jos tuulettimet ovat 3 pinnisiä ovat ne jänniteohjattavia. Asusin emoissa taitaa olla automaattinen tunnistus sille, onko tuuletin PWM (4pin) vai DC (3pin) ohjattava. Jos tuo ei kuitenkaan sitä automaattisesti hanskaa, eli tuulettimet huutavat 100% niin BIOSin FAN -asetuksista käyt vaihtamassa ohjausmodin PWM-> DC ja säädät tuuletinprofiilin sopivaksi (siellä on 4kpl valmiita profiilejakin). Tuo kotelon splitteri toiminee myös samalla tavalla. Tällöin emolle tulee yksi FAN -johto ja kaikki ohjautuu sen mukaan (korjatkaa jos olen tuon suhteen väärässä).
RGB -ledeille noissa taitaa olla erillinen perus 4pin johto? Noita joudut laittamaan splitteriin tai sarjoittamaan jotenkin. Emoilta löytyy noillekin oma paikka. Jos sulla ei ole splitteriä tuolle niin esim. tuolla onnistuu: EK-Waterblocks EK-RGB 4-Way Splitter Cable -jakokaapeli, 300mm, musta - 8,30€
 
Voit kytkeä nuo tuulettimet mihinkä vain emolevyn 4 pinniseen porttiin (yleensä kannattaa etsiä se mihin on lähimpänä ja helpoiten asennettavissa). Jos tuulettimet ovat 3 pinnisiä ovat ne jänniteohjattavia. Asusin emoissa taitaa olla automaattinen tunnistus sille, onko tuuletin PWM (4pin) vai DC (3pin) ohjattava. Jos tuo ei kuitenkaan sitä automaattisesti hanskaa, eli tuulettimet huutavat 100% niin BIOSin FAN -asetuksista käyt vaihtamassa ohjausmodin PWM-> DC ja säädät tuuletinprofiilin sopivaksi (siellä on 4kpl valmiita profiilejakin). Tuo kotelon splitteri toiminee myös samalla tavalla. Tällöin emolle tulee yksi FAN -johto ja kaikki ohjautuu sen mukaan (korjatkaa jos olen tuon suhteen väärässä).
RGB -ledeille noissa taitaa olla erillinen perus 4pin johto? Noita joudut laittamaan splitteriin tai sarjoittamaan jotenkin. Emoilta löytyy noillekin oma paikka. Jos sulla ei ole splitteriä tuolle niin esim. tuolla onnistuu: EK-Waterblocks EK-RGB 4-Way Splitter Cable -jakokaapeli, 300mm, musta - 8,30€

Kiitos avusta! Eli vaikka kaikille 4 tuulettimelle voi ottaa virran samasta 4 pinnisestä paikasta emolta?
 
Kiitos avusta! Eli vaikka kaikille 4 tuulettimelle voi ottaa virran samasta 4 pinnisestä paikasta emolta?
Riippuu paljonko virtaa yksi tuuletin vie virtaa ja paljonko emon tuulettimen paikka syöttää virtaa. Periaatteessa mahdollista. Mutta silloin et voi säätää jokaista tuuletinta toimimaan eri tavalla.
 
Kiitos avusta! Eli vaikka kaikille 4 tuulettimelle voi ottaa virran samasta 4 pinnisestä paikasta emolta?
Kuten yllä mainittiin niin ei välttämättä kannata laittaa montaa tuuletinta samaan emon paikkaan, jollei tuolle kontrollerille syötetä erikseen lisävirtaa esim. molexilla.

Edit: tuo nanoreset ei tosiaan ole tuulettimien hubi/controller vaan RGB controlleri. Et siis voi tuolla samalla härpäkkeellä jakaa ohjausta useammalle tuulettimelle vaan joudut kytkemään tuulettimet emolle erikseen tai käyttämällä fan splitereitä.
 
Kuten yllä mainittiin niin ei välttämättä kannata laittaa montaa tuuletinta samaan emon paikkaan, jollei tuolle kontrollerille syötetä erikseen lisävirtaa esim. molexilla.

Edit: tuo nanoreset ei tosiaan ole tuulettimien hubi/controller vaan RGB controlleri. Et siis voi tuolla samalla härpäkkeellä jakaa ohjausta useammalle tuulettimelle vaan joudut kytkemään tuulettimet emolle erikseen tai käyttämällä fan splitereitä.

Kotelon ohjeessa puhutaan kyllä, että mukana tuleva splitteri on fan and argb splitter. Kts kuva. Mitenhän lie sitten todellisuudessa? Ottaa ilmeisesti virran sataliittimestä?

D6BCBCED-BDC3-4ECD-A1C5-4F9766D8495E.png
D6BCBCED-BDC3-4ECD-A1C5-4F9766D8495E.png
 
Kotelon ohjeessa puhutaan kyllä, että mukana tuleva splitteri on fan and argb splitter. Kts kuva. Mitenhän lie sitten todellisuudessa? Ottaa ilmeisesti virran sataliittimestä?

D6BCBCED-BDC3-4ECD-A1C5-4F9766D8495E.png
D6BCBCED-BDC3-4ECD-A1C5-4F9766D8495E.png

eipä sittenkää mitään, ohjaa ilmeisesti vain rgb:tä ei tuulettimia. Hmm... meneepä sekavaksi. Onkohan emossa sitte tarpeeksi paikkoja 4 tuulettimelle? Kuva ohessa:

2E8B2849-9D82-4139-85A1-2EA5102A8144.png
 
Kotelon ohjeessa puhutaan kyllä, että mukana tuleva splitteri on fan and argb splitter. Kts kuva. Mitenhän lie sitten todellisuudessa? Ottaa ilmeisesti virran sataliittimestä?

D6BCBCED-BDC3-4ECD-A1C5-4F9766D8495E.png
D6BCBCED-BDC3-4ECD-A1C5-4F9766D8495E.png
Aah, my bad. Googletin tuolla nano resetillä ja se näytti vain tuon RGB controllerin. Eli on tuossa erillinen hubi myös tuulettimille. Voit siis kytkeä nuo 4kpl tuulettimia hubiin ja laittaa RGB johdot tuohon hubin toiselle puolen. Emolle menee hubilta taas kaksi johtoa. Etupaneelista voit ohjata tuon nano resetin kautta RGB:tä tai sitten vaihtoehtoisesti emolevyltä käsin. Tuosta en ole varma syöttääkö tuo PSU:lle menevä Sata -johto virtaa myös tuulettimille, eli jos laitat 4kpl tuulettimia tuohon hubiin niin riittääkö sitten emon yhdessä portissa jerkku kaikille.
 
Aah, my bad. Googletin tuolla nano resetillä ja se näytti vain tuon RGB controllerin. Eli on tuossa erillinen hubi myös tuulettimille. Voit siis kytkeä nuo 4kpl tuulettimia hubiin ja laittaa RGB johdot tuohon hubin toiselle puolen. Emolle menee hubilta taas kaksi johtoa. Etupaneelista voit ohjata tuon nano resetin kautta RGB:tä tai sitten vaihtoehtoisesti emolevyltä käsin. Tuosta en ole varma syöttääkö tuo PSU:lle menevä Sata -johto virtaa myös tuulettimille, eli jos laitat 4kpl tuulettimia tuohon hubiin niin riittääkö sitten emon yhdessä portissa jerkku kaikille.

Hei näin itsekkin olin katsovani, mutta en ole yhtään varma enää Onko mitään vaaraa jos kokeilee riittääkö virta noin?
 
Hei näin itsekkin olin katsovani, mutta en ole yhtään varma enää Onko mitään vaaraa jos kokeilee riittääkö virta noin?
En vieläkään varmaksi osaa tuon FAN -hubin suhteen sanoa, koska netistä ei mistään oikein löydy tuosta tietoa. Vähän veikkaan, että tuo tuuletinpuoli ottaa virtansa vain emolta. Emon manuaalissa portit on specsattu 12W (12V * 1A). Nuo tuulettimet ovat specsattu taas 0.3A ja tuon kun kerrot neljällä => 1,2A, eli menee yli specseistä. Eli laittaisin sinuna maksimissaan 3 tuuletinta tuohon hubiin ja neljäs sitten erikseen emolle omaan porttiinsa. Emolla noita FAN -liittimiä on 6kpl, eli riittää vaikka jokaiselle erikseen.
 
Eli yksi tuuletin menisi Cpu-opt paikkaan esimerkiksi? Loput menis ihan CHA-FAN paikkoihin. En ole kuin kerran kasannut koneen aiemmin ja tästä on aikaa yli 15 vuotta niin kestäkää jos kysyn tyhmiä
 
Löytyiskö täältä apuja aloittelijalle? Olen kasaamassa konetta ja osat on seuraavat:




Kotelon mukana tulee 4 kpl Stella HP ARGB 120 CF -tuuletinta (ovat kolmepinnisiä ilmeisesti). Emolla on vain 3kpl chafan-headereitä eli miten nämä tulisi kytkeä? Kotelon mukana tulee kyllä joku splitterikin ( Nano-Reset -kontrolleri)

Yritin emon räjäytyskuvaa katsoa mutta en nyt oikein ole varma, että miten sen tekee? Mieluiten siten, että saisi emon aura syncin toimimaan ja ettei tuulettimet huuda täysiä koko ajan? Kiitos jo valmiiksi avusta.

4:50 kohilla, kommenteissa timestapit.
 
Eli yksi tuuletin menisi Cpu-opt paikkaan esimerkiksi? Loput menis ihan CHA-FAN paikkoihin. En ole kuin kerran kasannut koneen aiemmin ja tästä on aikaa yli 15 vuotta niin kestäkää jos kysyn tyhmiä
Ei ole väliä miten ne laitat. kunhan CPU cooler on CPU_FAN slotissa niin kaikki ok.
 
Kappas vaan nykyään saa jo pelikäyttöön soveltuvia "Gaming Fan" -kotelotuulettimia, kuva Arcticin sivuilta case fans -osastolta.
 

Liitteet

  • gamingfan.JPG
    gamingfan.JPG
    52,7 KB · Luettu: 70
Kappas vaan nykyään saa jo pelikäyttöön soveltuvia "Gaming Fan" -kotelotuulettimia, kuva Arcticin sivuilta case fans -osastolta.
Ai että, rupeis frägii napsuu :lol:

Harmi kun just kerkesin naperolle laittaa ihan non-gaming föönit. :p
 
2kpl 140mm RGB kotelotuuletinta hakusessa.

Mitäs suosittelette?
 
Luulin, että ne Noctuan uudet A-sarjan ropellit oli kalliita, mutta nyt mennään jo ihan uuteen sarjaan. :rofl2: Mikäs siinä jos on rahaa riittävästi. Onko nuo muuten valaisultaan tai muulla tavoin muita rgb-ropelleja selvästi parempia?
 
Viimeksi muokattu:
Luulin, että ne Noctuan uudet A-sarjan ropellit oli jo kalliita, mutta nyt mennään jo ihan uuteen sarjaan. :rofl2: Mikäs siinä jos on rahaa riittävästi. Onko nuo muuten valaisultaan tai muulla tavoin muita rgb-ropelleja selvästi parempia?
Oho, 110€ / 2kpl :redface:
2v takuulla :thumbsup:
 
Luulisi 40-50e kappaleelta maksavassa tuulettimessa olevan jo sen verran laadukas moottori, että ei tarvi kumivaimentimia enää olla.
 
Eli yksi tuuletin menisi Cpu-opt paikkaan esimerkiksi? Loput menis ihan CHA-FAN paikkoihin. En ole kuin kerran kasannut koneen aiemmin ja tästä on aikaa yli 15 vuotta niin kestäkää jos kysyn tyhmiä
Huomioit vain että cpu_opt jakaa kontrollit cpu_fan:in kanssa. Eli kun cpu_fan pyörii 50% niin myös tuossa optissa oleva tekee niin (manuaali sivu 1-9).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom