Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Laitoin hetki sitten Corsairin 540 airiin ML140 tuularit eteen, PWM- liitäntöihin kytkettynä. Meteli on aivan kamala alle tuhannellakin kierroksella molemmissa tuulettimissa, lähinnä sellainen resonanssin / jurnuttava ääni olematta kuitenkaan resonanssi (tuularin ungon "maadoitus" ei muuttanut ääntä yhtään). Onko mahdollista että molemmat ovat vialliset, vai missä mättää? Tuulareita ohjaan Asuksen Crosshair V-Z lankun biosista, missä duty cycle alarajan ollessa 40c ja yläraja 60c. Työpöydällä ollessa AI suite ilmoittaa toisen pyörivän 570 RPM ja toisen kierrosluvun hävittää välillä kokonaan.

Minulla ollut rikkinäinen ML120 kuulosti hieman koneeseeni eksyneeltä linnulta tsirputuksineen. :D Toimiva ML120 ja kaksi ML140:ää ovat kaikki niin äänettömiä, että koneen epäilee olevan kiinni. Yöllä, ilman ylimääräisiä ääniä ja korvan kiinni koteloon laittamalla tietää kyllä sen olevan edelleen päällä. Ei siis pitäisi kuulua yhtään mitään ylimääräistä ääntä, jos ML-tuuletin on kunnossa.
 
ok, ilmeisesti on niin että lankun opt fanien lämpösensorit tulee olla kytkettynä että ohjaus toimii, pitää huomenna jatkaa harjoituksia. Oli pakko nypätä johdot irti toistaiseksi, ennen kuin tilanne selviää. Olisihan se melko epätodennäköistä että molemmat olisi sököjä.
 
Vittu.
 

Liitteet

  • tuuletin paikka usko tai älä.jpg
    tuuletin paikka usko tai älä.jpg
    142,1 KB · Luettu: 291
Viimeksi muokattu:
Mulla on 2 noctuan redux 140mm imemässä ilmaa ja toisesta kuuluu semmonen humiseva ääni. Pitäs varmaa palautella tuo multitronic...
 
@hytar Ootko ihan varma ettei toinen tuulettimista yksinkertaisesti pyöri kovempaa kuin toinen? Humina vaikuttaa ihan normaalita tuulettimen pyörimisen "sivuvaikutukselta".
 
@hytar Ootko ihan varma ettei toinen tuulettimista yksinkertaisesti pyöri kovempaa kuin toinen? Humina vaikuttaa ihan normaalille tuulettimen pyörimisen "sivuvaikutukselle".
Kummatki oli laitettu noin 900rpm pyörimään. Se on sellaista korkeataajuista ulinaa joka tarkemman tutkiskelun jälkeen kuuluu prossujäähystä. Pitää varmaan jäähyn tuulettimet uusia.
 
@hytar Heh, hyvä että selvisi syypää :). Itelläkin joskus prossujäähyn tuuletin ulissut korkealla taajuudella oudosti kun tuuletin pyöri tietyllä RPM:llä. Ainakin Scythe Mugen 2:lla oli näin. En pystynyt toistamaan ulinaa kun irrotin tuulettimen kotelon ulkopuolelle testattavaksi, joten tulin siihen tulokseen että ääni johtui ilman virtaamisesta jäähdytyssiilin läpi. Ilmavirtaus sopivan kokoisesta raosta metalliosissa (esim. yksittäisen jäähdytyslevyn ja lämpöputken liittymäkohdassa) voi tuottaa viheltävää ääntä.
 
@hytar Heh, hyvä että selvisi syypää :). Itelläkin joskus prossujäähyn tuuletin ulissut korkealla taajuudella oudosti kun tuuletin pyöri tietyllä RPM:llä. Ainakin Scythe Mugen 2:lla oli näin. En pystynyt toistamaan ulinaa kun irrotin tuulettimen kotelon ulkopuolelle testattavaksi, joten tulin siihen tulokseen että ääni johtui ilman virtaamisesta jäähdytyssiilin läpi. Ilmavirtaus sopivan kokoisesta raosta metalliosissa (esim. yksittäisen jäähdytyslevyn ja lämpöputken liittymäkohdassa) voi tuottaa viheltävää ääntä.
Vähän siellä taaempi tuuletin rahisi hieman niin jo ihan muutenkin on vaihdon tarpeessa.

Koittaisin hiljentää Noctuoita ainakin idlessä. Ei ole mitenkään tavatonta, että noin suurilla kierroksilla syntyy meteliä varsinkin jos tuulettimen edessä on ritilää/pölysuojaa.
Nakkasin irti nuo etummaiset noctuat ja sama ulina siellä jatkui jonka jälkeen vein korvan lähelle cpu cooleria niin siltähän se tuli. Eipähän nuo kierrokset haitannu Phanteks Enthoo Pro M joka nyt ei ole ihan hiljasimmasta päästä oleva kotelo. :rofl:
 
nauraa noctuavihalle, oikeesti ne on parraita tuulettimia, NF-A sarja
 
Itsekkin noita noctuoita katsellut uuteen koteloon, mutta ei voi mitään kun värimaailma moisissa on päin mäntyjä. Sitten olisi eriasia jos ei kotelossa olisi ikkunaa, jos teen puna mustan väärimaailman, niin ei sinne ne noctuan ruskeat sovi millään muotoa vaikka kuinka olisivat parhaita ilman liikuttelijoita. Eli tästä syystä itsekkin vihaan noctuaa.
 
Itsekkin noita noctuoita katsellut uuteen koteloon, mutta ei voi mitään kun värimaailma moisissa on päin mäntyjä. Sitten olisi eriasia jos ei kotelossa olisi ikkunaa, jos teen puna mustan väärimaailman, niin ei sinne ne noctuan ruskeat sovi millään muotoa vaikka kuinka olisivat parhaita ilman liikuttelijoita. Eli tästä syystä itsekkin vihaan noctuaa.

ainakin harmaata noctuaa löytyy perus paskanvärin lisäks ja ip63 jotai musta melkein punanen ruskea
 
Itsekkin noita noctuoita katsellut uuteen koteloon, mutta ei voi mitään kun värimaailma moisissa on päin mäntyjä. Sitten olisi eriasia jos ei kotelossa olisi ikkunaa, jos teen puna mustan väärimaailman, niin ei sinne ne noctuan ruskeat sovi millään muotoa vaikka kuinka olisivat parhaita ilman liikuttelijoita. Eli tästä syystä itsekkin vihaan noctuaa.

Tuotehaku - Jimms.fi

Näkyvältä puolelta kumireunat pois = musta.
 
Kyllä nuo tiedossa ovat, en sillä sanonutkaan. Mutta en halua pelkästään mustia ja jotain harmaa ruskeaa. Vaan puna mustia. Johon ei noctua vaan valmista tuulettimia, joten en myöskään niitä osta. On vaan yksinkertaisesti tilanteita jossa on pakko tehdä kompromissejä hinta / laatu suhteen sekä ilmanvaihdon kannalta.

Edit: Ja myöskään ala yhdestä tuulettimesta maksamaan maltaita. Ja perusteluna että halvemmalla saa hiukan enemmän ääntä pitää ja hiukan heikomman ilmamäärän liikuttelijaa.
 
Voisiko minulle joku selittää sen logiikan, että ostetaan helposti hajoaa perus kamaa niinkuin tuuletinta ja haukutaan muut jotka ei osta samaa helposti hajoaa tuuletinta?

Kuulostaa perinteiseltä "Ostin tämän ja kaduttaa, mutta maksoin vitusti ja en halua myöntää virhettäni, joten laitetaan muutkin ostamaan sitä ja hehkuttamaan sen parhautta"...

Jospa ensiviikolla itsekin saisi pöytäkoneen kasaan ja pääsis katsomaan sopivat säädöt Gentleille, että ei pauha liikaa pöydän alla.
 
Kuulostaa kyllä melkolailla (tuuletin)rasismilta täällä. "Väärän värinen tuuletin, vihaan sitä!" o_O

Niinpä :rage: mä taas on rakastanu noctuan vauvakakkaväriä siitä lähtien kun ne julkastiin, sopii oikeestaan kaiken kanssa :love:
 
Makuasioita joista periaatteessa ei voi kiistellä, mutta siltikin niistä väitellään. Tuossa juuri päädyin bitfenix spectre 120:iin tuulettimiin, ehkä sitten takatuulettimeksi joku punaledinen. Ei nuo bitfenix mielestäni huonoja ole ja asiansa ajanut nykyisessä shinobin kopassa. Enemmän tuo rouvan kone tuossa 1.5 metrin päässä meteliä pitää kuin oma joka on korvan juuressa. Tästä syystä se kotelo meneekin vaihtoon ja shinobiin piilotetaan kakkoskone.
 
Niin no, makuasiat on makuasioita. Jos ei tykkää jostain väristä, se on ihan ok, mutta jos vihaa jotain valmistajaa vain, koska se tekee väärän värisiä tuulettimia, on hieman erikoista. Lopetan offtopicin tähän.
 
  • Fan speed: 500 – 1600 RPM +/- 10% (PWM controlled)
  • Noise level: max. 15 dBA
hmm? :shifty: mistä ostat? mäki haluun läjän noita jos totta.

@Kapteeni_kuolio tuus kattoo ku magalevit on lyöty :cigar2:
:rolleyes:

Vaikuttaa ihan tavallisen hyvältä tuulettimelta. Mihin kiinnitin huomiota tuon linkin perusteella oli seuraava;

Ei kumitutteja kulmissa, eikä kumisia kiinnikkeitä. Jos tuon tuommoisenaan iskee kiinni koteloon, niin resonointi on aika taattu. Kannattaa miettiä kiinnityshommien yhteydessä että josko laittais pienet gummipalat tuuletin->kotelo väliin, sekä noiden ruuvien sijaan käyttäisi kumitutteja kiinnitykseen. Näin välttäisi aika ison sudenkuopan jo heti lähtötilanteessa.

Lisäksi kierrosalueen alaraja jää vähän korkealle, 500rpm. Mieluummin näkisi että 400rpm tuolla rivillä.

@Yolavi :lle ihan tiedoksi että en ole, räbän ulkopuolella, mikään MAGA-lev 'fani'. Oon postannu tähänkin viestiketjuun jo aika monta kertaa yhden mun tuuletinvalintoja ohjaavan ohjenuoran eli;

Älä usko foorumeilla leviävää hype-paskaa. Muodosta kokemuksen kautta omat mielipiteesi, osta ja vertaile tuotteita, sekä hae hyviä arvosteluja ja käytä niitä ostoperusteena. Minäkin ostin ensin yhden (1kpl) ML120 ropeleita ja testailin, ja sitten paukautin tulemaan viisi (5) lisää. Tämänkin arvostelun jo linkittäny tähän triidiin, mutta laitetaan nyt vielä:

PWM Fan Roundup: 24 120 mm Fans Tested - Overclockers

Josta loppukaneetti;

Conclusions on 120 mm PWM Fans
There were two clear winners here, the Nidec Gentle Typhoon PWM and the Medium speed San Ace “Silent” PWM fans. It is too bad that these fans are among the hardest to get.



The Deepcool GF120 was a fine runner-up. Notice how much quieter the two winners were than their neighbors. They also pushed a lot more air through the restrictive rad than fans of similar unobstructed output. What made the Deepcool fan a runner-up and not one of the winners was the fact that it was a lot noisier than they were.

The Arctic F12 PWM rates a special mention because it was so quiet and put out a lot of unobstructed air.

Based on your need for silence or cooling, you ought to be able to choose a good 120 mm PWM fan from a collection like this. Comparisons like this one hold for the relative noise or CFM a fan produces. You can’t usually compare the numbers in one review with numbers from another. Only if you find the same fan in separate reviews can you compare the fans in those two reviews.

Last: these readings are approximate. Even when they are building the same model of fan, factories inevitably introduce variations in the fans they make. So having a larger number of the same model of fan to test means that those variations average out. We were lucky to get six to eight specimens each of the Jet Flo, the ML Pro, and the San Ace “Silent” fans. Where we had only sinlges and doubles to test, remember your fan may have a somewhat higher or lower airflow than the ones tested here.

Remembering all of these caveats you should be able to make an intelligent decision on which PWM fans to get. Thanks for reading our case fan roundup. Let us know your favorite PWM fans in the comments below.
Ja kun vielä muistaa että lähes mikä tahansa "laadukkaaseen keskiryhmään" tai parempaan laskettava tuuletin varmasti täyttää tehtävänsä. Erot mallien/valmistajien välillä ovat pieniä lopullisen jäähdytystehon kannalta. Kunhan vaan on perusasiat kunnossa, niin en lähtis sen jälkeen enää esim. vaihtelemaan noktuoita gentleihin jos ne noktuat toimii hyvin. En lähtisi edes vaihtamaan fractalin define koteloiden mukana tulevia koteloropeleita pois, ellei ne tulisi radia vasten, koska nekin on riittävän hyvät jos ei aja niitä ihan täysillä. Ei olis mitään järkeä, koska se ei paranna jäähdytystehoa millään muotoa. Tässä kohtaa kannattaa myös tutustua siihen "minkä verran ilmaa pitää liikuttaa" että PC jäähtyy. Se on aika vähän. Useimmille riittäisi yksi 120mm sisään ja toinen ulos tyyppinen ilmankierto.

Jos pitää ostaa uusia tuulettimia, koska vanhat on rikki tms niin sitten vaan hakemaan niitä mitkä omaan käyttöönsä sopii parhaiten. Muuten suurin osa tuuletinautistelusta on lähinnä "side-grade" eikä upgrade.

Thermalbenchin ML140 revikka summaa mielestäni hyvin tän hetken markkinatilateen ja suorituskykyerot tuulettimien välillä näihin kuviin:

u4WahUY.jpg


fqmhIWJ.jpg

Kuvat thermalbenchin ML140 arvostelusta täällä: Corsair ML140 Pro 140 mm Fan

"Voi hitsi mitä eroja, se on nyt pakko mennä ostamaan merkkiä X kun ei nää Y tuulettimet nyt enää mihinkään pysty".

Toistan siis vielä: En vihaa Noktuaa. Vihaan sitä väärää informaatiota joita Noktuan ropeleista on jauhettu vuosia "ehdottomasti parhaana tuulettimena" esim. muropaketissa. Se ei ole totta. On helvetillinen määrä valmistajia joilla on helvetillinen määrä ropeleita, jotka on ihan yhtä hyviä ja/tai (varsinkin käyttökohteesta riippuen) jopa parempia!

ML't on hyvä yleistuuletin. Riittää tuottamaan painetta useimmille radeille yli tarpeen, sekä liikuttaa ilmaa kotelossa useimpiin tarpeisiin katsottuna todella hyvin ja hiljaisesti. Lisäksi laaja kierrosalue ja hiljainen käyntiääni. Mulla oli ennen tätä "Ledi-buildia" GT't koneessa ja ne toimi ihan helvetin hyvin. Äänentuoton, ilmankierron tms. takia en näitä vaihtanut.

Vaihdoin ropelit, koska mulle oli tärkeää että on ledeillä valaistut tässä kokoonpanossa, jonka pointti on siinä että kaikkialle pitää saada ledejä minne mahdollista. Ryzenin tultua olisi tarkoitus päivittää emo ja muistit RGB aikaan, tavoite on että kotelossa ei ole yhtään komponenttia ilman ledejä. LED-tuulettimissa ML't on taatusti parasta mitä markkinoilla on :)

Ja lopputulostahan voi ihailla täällä tämän 'hjuumori pitoisen' räpellysvideon tiimoilta. Buildi on vielä kesken, palataan paremmin valaistun emolevyn sekä muistien kera jahka Ryzenista saadaan testejä ulos!

 
Nyt on kotelossa kiinni 6kpl ML140 PRO LED.

Olihan tää aika raketti kun oli säädöt vielä DC:nä.

Nyt PWM säädettynä oikein mukava paketti.

Noctuan tuulettimia sai säätää pienemmälle näiden kanssa ;)
 
Vaikuttaa ihan tavallisen hyvältä tuulettimelta. Mihin kiinnitin huomiota tuon linkin perusteella oli seuraava;

Ei kumitutteja kulmissa, eikä kumisia kiinnikkeitä. Jos tuon tuommoisenaan iskee kiinni koteloon, niin resonointi on aika taattu. Kannattaa miettiä kiinnityshommien yhteydessä että josko laittais pienet gummipalat tuuletin->kotelo väliin, sekä noiden ruuvien sijaan käyttäisi kumitutteja kiinnitykseen. Näin välttäisi aika ison sudenkuopan jo heti lähtötilanteessa.

Lisäksi kierrosalueen alaraja jää vähän korkealle, 500rpm. Mieluummin näkisi että 400rpm tuolla rivillä.

@Yolavi :lle ihan tiedoksi että en ole, räbän ulkopuolella, mikään MAGA-lev 'fani'. Oon postannu tähänkin viestiketjuun jo aika monta kertaa yhden mun tuuletinvalintoja ohjaavan ohjenuoran eli;

Älä usko foorumeilla leviävää hype-paskaa. Muodosta kokemuksen kautta omat mielipiteesi, osta ja vertaile tuotteita, sekä hae hyviä arvosteluja ja käytä niitä ostoperusteena. Minäkin ostin ensin yhden (1kpl) ML120 ropeleita ja testailin, ja sitten paukautin tulemaan viisi (5) lisää. Tämänkin arvostelun jo linkittäny tähän triidiin, mutta laitetaan nyt vielä:

...

Näin yli 10v aikana ei ole vielä tullut tietokone käytön tuuletinta vastaan joka resenoisi... En myöskään löytänyt 10min etsinnällä yhtäkään tietokone käytössä syntynyttä resonointia, joten kyseessä taitaa olla urbaanilegenda. En myöskään ole koskaan yhden käyttökerran jälkeen viitsinyt käyttää kumitatteja asennukseen, enemmän vaivaa kuin hyötyä.

Varmaan maglev on hyvä tuuletin, mutta ylihintainen kuten noctuatkin, vähän kuten gentletyphoonit aikanaan muuttui suosion myötä ylihintaisiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Ano
Meikän maglevien äänekkyys selvisi. Sen verran liikkui ilmaa vrt. ennen että 540 airin tuularin edessä olevat raudat suhisivat. Ihmeellisen kovaa ääntä pitää kyllä, pitää peltisaksilla vähän muotoilla ennen kuin tökkää tuularin takaisin kiinni.
 
Näin yli 10v aikana ei ole vielä tullut tietokone käytön tuuletinta vastaan joka resenoisi... En myöskään löytänyt 10min etsinnällä yhtäkään tietokone käytössä syntynyttä resonointia, joten kyseessä taitaa olla urbaanilegenda. En myöskään ole koskaan yhden käyttökerran jälkeen viitsinyt käyttää kumitatteja asennukseen, enemmän vaivaa kuin hyötyä.

Varmaan maglev on hyvä tuuletin, mutta ylihintainen kuten noctuatkin, vähän kuten gentletyphoonit aikanaan muuttui suosion myötä ylihintaisiksi.

Juuh okei. Mulla on tossa selkäni takana hylätty Fractalin Define4 joka rämisee (resonoi) minkä ehtii. Ei suotta ansainnut lempinimeä "resenaattori" monen omistajansa puolesta.

Ja joo, ei se tuuletin siinä paljoa rämise, mutta se värinä mikä tuulettimesta lähtee välittyy kotelopeltiin joka alkaa sitten jostain kiinnikkeestään rämisemään eli resonoimaan. Eli tuulettimen/kiintolevyn/mikä_vaan_mekaaninen_hyrrä kyllä varmasti aiheuttaa resonointia, mikäli 'olosuhteet' on sellaselle otolliset. Kyllähän tuota on todella paljon esiintynyt, varsinkin halvemman hintaluokan koteloissa. Fractal Design Define R4 teki tuota ihan helvetisti; siinä rämisi HDD't sekä tuulettimet, samoin pohjaan pultattu pumppu ym.

Kyse siis tästä ilmiöstä:



Tuossa siis HDD-kehikko rämisee, kun kovalevyt värisee ja se värinä välittyy kehikkoon, joka alkaa liikkumaan ja pärisemään pulttejaan vasten. Samaa tekee tuulettimien kanssa todella moni kotelo, esim. nyt vaikka toi FD-DF1/2/3/4/5 sarja on rämissy aina. Ja tämän takia on hyvä pitää niitä kumitappeja tuulettimien ja kovalevyjen sekä pellin välissä. Ei välity se vibra siihen peltiin, joka ei sitten vuorostaan taas rämise.
 
Juuh okei. Mulla on tossa selkäni takana hylätty Fractalin Define4 joka rämisee (resonoi) minkä ehtii. Ei suotta ansainnut lempinimeä "resenaattori" monen omistajansa puolesta.

Ja joo, ei se tuuletin siinä paljoa rämise, mutta se värinä mikä tuulettimesta lähtee välittyy kotelopeltiin joka alkaa sitten jostain kiinnikkeestään rämisemään eli resonoimaan. Eli tuulettimen/kiintolevyn/mikä_vaan_mekaaninen_hyrrä kyllä varmasti aiheuttaa resonointia, mikäli 'olosuhteet' on sellaselle otolliset. Kyllähän tuota on todella paljon esiintynyt, varsinkin halvemman hintaluokan koteloissa. Fractal Design Define R4 teki tuota ihan helvetisti; siinä rämisi HDD't sekä tuulettimet, samoin pohjaan pultattu pumppu ym.

Kyse siis tästä ilmiöstä:



Tuossa siis HDD-kehikko rämisee, kun kovalevyt värisee ja se värinä välittyy kehikkoon, joka alkaa liikkumaan ja pärisemään pulttejaan vasten. Samaa tekee tuulettimien kanssa todella moni kotelo, esim. nyt vaikka toi FD-DF1/2/3/4/5 sarja on rämissy aina. Ja tämän takia on hyvä pitää niitä kumitappeja tuulettimien ja kovalevyjen sekä pellin välissä. Ei välity se vibra siihen peltiin, joka ei sitten vuorostaan taas rämise.


Kovojen resenointi on tuttua, vieläkään en ole kertaakaan kuullut videolla tuulettimien aiheuttamaa resenointia, joten joudun pitämään sitä edelleenkin urbaanialegendaa. Aikoinaan muistelen, että jopa virtalähteille myytiin noita asennuskumeja. Tällä logiikalla myös Fractalin resonaattoreihin joutuisi tommoisetkin asentamaan, mutta en ole nähnyt tämmöistä ketjua koskaan.

Yritin myös googlettaa fan resonance definen koteloille, mutta kaikki ohjaa kovojen aiheuttamaan resenointiin, että pyydän osoittamaan todeksi tämän tuulettimien aiheuttaman resenoinnin.
 
Kovojen resenointi on tuttua, vieläkään en ole kertaakaan kuullut videolla tuulettimien aiheuttamaa resenointia, joten joudun pitämään sitä edelleenkin urbaanialegendaa. Aikoinaan muistelen, että jopa virtalähteille myytiin noita asennuskumeja. Tällä logiikalla myös Fractalin resonaattoreihin joutuisi tommoisetkin asentamaan, mutta en ole nähnyt tämmöistä ketjua koskaan.

Yritin myös googlettaa fan resonance definen koteloille, mutta kaikki ohjaa kovojen aiheuttamaan resenointiin, että pyydän osoittamaan todeksi tämän tuulettimien aiheuttaman resenoinnin.
Google

PC Fan vibration, 901 000 hittiä että ei kun selailemaan vaan.

Vaikkapa:





Enkä oo nyt ihan varma että trollaatko, koska youtubekin lyö aika nipun tuloksia hakusanalla

"computer fan vibration". computer fan vibration - YouTube

Omalla PC-rakentelu-uralla on tullu vastaan vibraavia tuulettimia ihan riittävästi, ja ilmiönäkin luulisi että tämä on siellä "mahdollisuuksien rajoissa" aika helposti. Tuuletin on kuitenkin mekaaninen laite, joka pyörii -> värisee -> aiheuttaa resonointia.
 
Google

PC Fan vibration, 901 000 hittiä että ei kun selailemaan vaan.

Vaikkapa:





Enkä oo nyt ihan varma että trollaatko, koska youtubekin lyö aika nipun tuloksia hakusanalla

"computer fan vibration". computer fan vibration - YouTube

Omalla PC-rakentelu-uralla on tullu vastaan vibraavia tuulettimia ihan riittävästi, ja ilmiönäkin luulisi että tämä on siellä "mahdollisuuksien rajoissa" aika helposti. Tuuletin on kuitenkin mekaaninen laite, joka pyörii -> värisee -> aiheuttaa resonointia.


Tässä mietin itse tiedätkö erot seuraavilla ilmiöillä: lavan osuminen sormisuojaan, rikkinäinen laakeri ja resenointi.

Esim tässä:
Rikkinäinen laakeri ==> laitetaan paikoilleen ==> Rikkinäisen laakerin aiheuttama "vapaa energia" purkautuu rakenteeseen ==> Resenoi.

Syynä itse tuuletin? Ei, syynä on rikkinäinen laakeri, syytätkö esim autossasi suurta rengasmelua renkaan viaksi, jos sinulla on laakerit autossasi rikki?
 
Tässä mietin itse tiedätkö erot seuraavilla ilmiöillä: lavan osuminen sormisuojaan, rikkinäinen laakeri ja resenointi.

Esim tässä:
Rikkinäinen laakeri ==> laitetaan paikoilleen ==> Rikkinäisen laakerin aiheuttama "vapaa energia" purkautuu rakenteeseen ==> Resenoi.

Syynä itse tuuletin? Ei, syynä on rikkinäinen laakeri, syytätkö esim autossasi suurta rengasmelua renkaan viaksi, jos sinulla on laakerit autossasi rikki?


Voimme sopia että resonoivia tuulettimia ei ole olemassa :kahvi:
 
Ei tota resonointia yleensä kuule videolta kun laitteisto ei riitä nauhoittamaan - jossain ohuessa alukopassa hakemalla haetulla kierrosluvulla toki voi onnistua.
Jos viallisen flektin tai epäonnistuneen kiinnityksen aiheuttama värinä on resonanssia niin toki sitten :kahvi:
 
No rupelit tulee 45mm paksuun radiin kiinni, joten tuskin saavat sitä hirveesti ravistettua. Radit tulee 1,5mm pellista olevaan koteloon kiinni 12kpl ruuveja ja tähän väliin tulee tiivistenauha, joten epäilen että ei pahemmin jaksa moista massaa pieni tuuletin väpättää.

Ehkäpä kuintenkin on pysyttävä jossain mallissa, jonka tietää toimivan. Testiin noita halpoi otan kuitenkin, voi sit käyttää jossain muissa koneissa niitä, jos eivät itelle kelpaa.
 
Kato volttimittarilla mitä ne pinnit sanoo? Asushan tekee sitä että toi pulssimodulaation ohjaussignaali on asetettu tasan maksimiin eli 5V, ja sitten tuuletinta hallitaankin laskemalla käyttöjännitettä eli 12V linja tippuu alas kun alennat kierroksia. Hyvä tapa paskoa esim. noita MagLev tuulettimia, kun tiputtaa 'feikki-PWM' liittimen kierroksen vaikka @40% niin jännite kolahtaa alle 9V ja Maga-Levi lakkaa kellumasta = tuuletin paskana :D
Tosissaanko tuosta menevät paskaksi? Tuohan on sama, kuin sammuttaisi tuulettimen. Meneekö nuo siis paskaksi myös jokaisesta sammutuskerrasta, kun magneetit hinkkaavat toisiaan virran katkettua?
 
Tosissaanko tuosta menevät paskaksi? Tuohan on sama, kuin sammuttaisi tuulettimen. Meneekö nuo siis paskaksi myös jokaisesta sammutuskerrasta, kun magneetit hinkkaavat toisiaan virran katkettua?

Hyviä kysymyksiä. Voi mennäkkin, jos kuvia katselee :D Todennäköisemmin ne pysyy ton akselin varassa sen verran että mitään vahinkoa ei tapahdu, mutta kukapa tietää jos vaikka rämpyttää tuulettimesta virtoja päälle & pois todella tiuhaan niin voihan siinä jotain käydäkin.

Sunonin mukaan menevät alivolteilla rikki, Corsairin mukaan "saa käyttää vain PWM-liittimessä eikä säätää volteilla" :) Sunon on siis näiden tuulettimien OEM-valmistaja.

Thermalbenchin arvostelua lainatakseni;

"Aside from the shorter range of operation, there are 2 other reasons why you may not want to do voltage control: (1) the LED brightness will be affected for the LED models, and (2) the MagLev bearing will not work well lower than 8-9 V with the bearing not levitating as it should. Without long term testing at lower voltages, I can’t say what the effect of this will be but I do not want to find out for myself and neither do I recommend you do so either. Please- stick to PWM control here.
...
I am trying to refrain people from using voltage control here as the electromagnetic field generated that helps levitate the bearing will be powered via a constant 12 V when using PWM control. If using voltage control, the strength of said field will change and effect the nature of the fan. Given this is advertised as a PWM fan, I am reviewing it as such and so I have no issues with any potential issues under voltage control. Neither should you. If you use voltage control for whatever reason despite my recommendations, please try to stick to 8-12 V or so. I went even below and found no audible issues even till 5 V but again I do not recommend it.)"
Corsair ML120 Pro 120 mm Fan


Kun katsoo tuulettimen rakenteen kuvia, niin siinä ei tosiaan ole mitään mikä estäisi tuuletinta rikkoutumasta jos sitä ajaa alivoltitettuna:
Corsairin kuva:
ITvrMLC.png

http://www.corsair.com/~/media/corsair/download-files/manuals/cooling/ml_series_advertorial.pdf
Sunonin kuva:


Ja kuten Sunon ilmoittaa:



Eli tuossa Sunonin tutkimusmateriaalia siitä miten ML käyttäytyy ajettaessa; akseli on virrat kytkettynä täysin irti (levitoi) "laakerista". Kun virrat otetaan pois, akseli ottaa samantien kiinni laakeriin.

Siitä ei ole mitään dataa tai testiä jaossa, että miten toi magneettikenttä käyttäytyy jos siihen syöttää virtaa alle sen speksin, millä se on tehty toimimaan. Valmistaja vain yksinkertaisesti kieltää tekemästä niin. En usko että se toimii ihan "suunnitellusti", ei Corsair ois muuten noin jyrkkä noissa ohjeissaan:

Aja vain täysillä volteilla
Aja vain 1:1 PWM-liittimistä, älä käytä splittereitä


Ja itse suosittelen kyllä lämpimästi näitä ohjeita noudattamaan.


Loppuun vielä Sunonin advertoriaali jossa tuota teknistä puolta avattu aikalailla:

 
Aja vain täysillä volteilla
Aja vain 1:1 PWM-liittimistä, älä käytä splittereitä

Tuohan estää suurimmalla osalla customloopissa käytön jo, itelläkin tulee 6 tai jopa 12 tuuletinta koneeseen kiinni, joten ihan ei emolla riitä paikat!

editti: ei muuten kannata paineilmalla putsailla näitä
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan estää suurimmalla osalla customloopissa käytön jo, itelläkin tulee 6 tai jopa 12 tuuletinta koneeseen kiinni, joten ihan ei emolla riitä paikat!

editti: ei muuten kannata paineilmalla putsailla näitä

Valmistajan suositusten vastaisesti voi myös käyttää järkeä, ja jakaa PWM-lähdön lisävirtaan liitettävällä splitterillä tai hubilla niin että splitteri/hubi ei ryöstä virtaa siitä emon liittimestä vaan tarjoaa 'omansa' virtalähteeltä esim. molex tai sataliittimen kautta. Valmistaja tuskin kovin helposti lähtee testaamaan ja listaamaan kaikkia saatavilla olevia splittereitä ja hubeja, heille on helpompaa sanoa että "yksi tuuletin per yksi pwm-paikka". Tuuletin valmistajan on helpompi luottaa siihen että emolevyvalmistaja on täyttäny intelin speksin siitä mitkä ominaisuudet PWM-liittimen täytyy täyttää, kuin siihen että alkaa itse ropaamaan markkinoiden lisävirtaa tarjoavia tuuletinjakoja/hubeja/paneeleita läpi.

Kuten tässä triidissä olen jo monta kertaa sanonut, niin mulla on Gigabyten Z97 laudassa yksi pwm-liitin eli CPU_FAN (ja neljä 'feikki-pwm':ää eli nelipinnistä joissa pulssimodulaatio lukittu täysille ja oikeasti ajetaan jännitettä laskemalla), josta piuha PWM-hubiin joka ottaa powerista lisävirran. Antaa näin kaikkiin kymmeneen lähtöönsä tasaisen 12v jännitteen, ja näissä minulla kiinni kuusi magleviä. Haittapuolena on että en voi säätää tuulettimia yksitellen, vaan säädän tota yhtä liitintä eli kaikkia mun kuutta ropelia.
 
Corsair Commander Miniä oon miettiny ohjaamaan magalevei, ei nyt ihan heti parempaa tuu mielee.

Säädettävyys olisi tärkeintä, en jaksa käydä biosissa säätämässä (ainakin tää maximus vii heron säätö on perseestä) enkä tiiä sit onko nää ns. oikeita PWM portteja edes.

NZXT Grid+ v2 olisi toinen vaihtoehto, kokemuksia?
 
Voi juma.... Ihmettelin tota ML120:sen ääntä koneen käynnistyessä kun ääni on aika paha :eek:. Nyt kun lueskelin tätä ketjua ja huomasin ettei kaikki emon liitännät ookkaa välttämättä aitoja PWM liittimiä. No manuuali esiin ja kuis ollakkaan omassa pro gamerissä on kaksi aitoa ja loput jotai + 5v systeemiä :tdown: Tänäänä testiä auttaako ääneen vai onko tuuletin sökö.
 
Voi juma.... Ihmettelin tota ML120:sen ääntä koneen käynnistyessä kun ääni on aika paha :eek:. Nyt kun lueskelin tätä ketjua ja huomasin ettei kaikki emon liitännät ookkaa välttämättä aitoja PWM liittimiä. No manuuali esiin ja kuis ollakkaan omassa pro gamerissä on kaksi aitoa ja loput jotai + 5v systeemiä :tdown: Tänäänä testiä auttaako ääneen vai onko tuuletin sökö.


Tämä pistikin ajattelemaan että ovatkohan omassa emossa olevat slotit aitoja PWM vai jotain tuollaisia "tekaistuja".
Manuaalissa ei ainakaan löytänyt mitään mainintaa.

Ainoastaan tietää että emossa (Asus Z170-A) on noille pinneille DC Mode tai PWM Mode BIOS:ssa.
 
Itel asus gaming pro emolevy ja ostin siihen kaksi ml ropellia, kummatkin piti moottorista ärsyttävää hinkkaavaa ääntä 1000rpm:ään asti jonka jälkeen sitä ei kyennyt enää tunnistamaan. Tosiaan täysin äänettömässä öisessä huoneessani tuo ääni kantautu korviini häiritsevästi. Palautun tuotteet jimmsille ja väittivät ettei kuule tuulettimista mitään epämääräistä, onneksi oli 14pv palautusoikeus vielä voimassa.
 
Jos ML tuulettimen ledit himmenee kierroksia laskiessa niin liitin ei ole pwm. Nopee kikka millä asia on helppo todeta.
 
Kyllä se vain niin oli että väärissä paikoissa oli tuulettimet.... Nyt laitoin Corsairin GTX jäähyn Opt.Faniin ja muut kolme splittereillä CPU faniin niin kopasta tuli todella hiljainen ja rahinat on poissa ! :geek: eikä edes käynnistyksessä käytä tuulettimia tarpeetoman kovalla kierroksilla. Pro Gamerissa pystyy toki vaihtamaan biossissa PWM:n ja DC:n välillä myö muissa liittimissä, mutta kun niihin ei tosiaan tule se 12 V eikä ML tuulettimet toimi oikein ilman sitä. Kannattaa joskus lukeakkin jotain :kippis:
 
Tämä pistikin ajattelemaan että ovatkohan omassa emossa olevat slotit aitoja PWM vai jotain tuollaisia "tekaistuja".
Manuaalissa ei ainakaan löytänyt mitään mainintaa.

Ainoastaan tietää että emossa (Asus Z170-A) on noille pinneille DC Mode tai PWM Mode BIOS:ssa.

Manuaalin mukaan kaikki liitännät on tossa oikeita PWM liittimiä...
 
Manuaalin mukaan kaikki liitännät on tossa oikeita PWM liittimiä...

No eipä tässä tapauksessa ollutkaan.

Oikeita PWM ohjattuja headereita tässä emossa ainakin: CPU_FAN, CPU_OPT, CHA_1.

CHA_4 oli ihan suoraan DC ohjattu, vaikka biosista valittu PWM.
 
DIY projektit on aina hauskoja mutta omasta mielestä emolevyvalmistajat saisivat kyllä olla tässä tarkempana. Jos tuuletinliittimet eivät ole oikeita PWM liittimiä niin niitä on väärin markkinoida oikeina PWM liittiminä. Ainakin osalla valmistajista löytyy tosiaan se tieto +5V -liittimestä manuaalista mikä tarkoittaa ettei tarvitse arpoa tai manuaalisella mittarilla niitä testailla. Asus on vähän surullisenkuuluisa feikkiPWM liittimistään enkä uskoisi Asuksen manuaalia pätkääkään jos siellä lukee että "kaikki cha_fan liittimet ovat PWM liittimiä".

Vähän sama jos nyt joku menee vaikka ostamaan yhden noista Asuksen Maximus IX sarjan formuloista "koska jee tähän saa 8 PWM tuuletinta emoon kiinni" kun oikeasti veikkaan että niistä ehkä 4 ovat aitoja PWM liittimiä ja loput noita +5V viritelmiä. Kusetus on kusetusta eikä sitä pitäisi joutua korjailemaan omilla viritelmillä tai arpomaan pitääkö markkinoitu tai manuaalissa oleva tieto ylipäätään paikkaansa.
 
Joo, on toi Asuksen touhu aikamoista perseilyä ja tuskinpa ostan emoa kyseiseltä firmalta enää.
 
Joo, on toi Asuksen touhu aikamoista perseilyä ja tuskinpa ostan emoa kyseiseltä firmalta enää.

Tulin jo tähän päätelmään vuonna 2011 - 2012 kun ei 6kk saaneet toimivaa UEFIA ulos.. tai no 6kk oli ALPHA UEFI ja sen jälkeen päästiin ekaan betaan :facepalm:
 
Tulin jo tähän päätelmään vuonna 2011 - 2012 kun ei 6kk saaneet toimivaa UEFIA ulos.. tai no 6kk oli ALPHA UEFI ja sen jälkeen päästiin ekaan betaan :facepalm:
UEFI:n kanssa sain itsekkin perseillä, kun päivitin uudempaa jonka jälkeen Ethernet portti ei enää toiminut. Downgrade sisään ja taas alkoi toimia enkä sen koommin ole miettinytkään mitään päivittelyjä, paitsi korkeintaan tästä Asuksesta eroon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom