Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
paljon lisää tekstiä
Mjooh. Sunonilla on hommaan aika laajat patentit varmasti: Corsairihan ei saa edes käyttää MagLev -nimeä markkinoinnissaan vaikka samasta tehtaasta tuulettimet olisivatkin.

Taitaa tässä selkeästi tulossa wanhaksi kun ei enää muista kalenteria tarkasti, näemmä yli vuosikymmen aikaa tuosta kun viimeksi "tulivat uutena". Koitettiin niitä tuolloin kuluttajillekkin myydä mutta eivät jostain syystä lyöneet läpi itseään; liekö syynä etteivät olleet erityisen hiljaisia vai markkinoinnin puuttesta kiinni, tiedä häntä. Corsairin kanssa tuskin markkinoinnin puutteesta ainakaan jää ensikädessä kiinni.

Tuossa diasarjassa on 8. diassa tuosta rakenteesta kaavio: noissa on samalla lailla kuin kaikissa muissa tuulettimissakin laitettu propeliin kestomagnetti ja akseli, rungossa sitten sähkömagneetti ja laakeri, erona vaan ettei akselin pitäisi oikein toimiessaan koskea laakeriin (dia 14). Tosin pistää miettimään miten tuo akselitapin pää mahtaa pysyä irti kun tuulettimen edessä ja takana oleva paine vaihtelee ilmanvastuksen ja pyörimisnopeuden mukaan; ainakaan nuo edellisen aallon tuulettimet eivät olleet mitenkään superhiljaisia ja mitä muistelen niin jossain siellä suunnalla se raahaava osa taisi olla. Tiedä sitten miten tuo pölytiiviste nykyään mahtaa sijoittua tiivis/ei-ota-kiinni -akselille (En oikeasti muista tuosta aiemmasta hirveästi yksityiskohtia, itseä kun eniten kiinnosti/kiinnostaa se käytännön hiljaisuus eikä miten hienosti homma paperilla toimii).

Serveriympäristöissä ja muissa teollis-tyyppisissä ympäristöissä tuota hiljaisuutta ei käytännössä koskaan pääse huomaamaan koska desibelitaso on poikkeuksetta luokkaa "suosituksena korvatulpat". Toki hiljaisemmat ja pitkäikäisemmät tuulettimet aina plussaa mutta mutta.

Kokonaan liikkuvista ja ääntä pitävistä osista tuulettimissa tuskin ollaan heti pääsemässä eroon jossei aleta sähköstaattisesti ilmaa liikuttamaan mikä taas avaa oven kokonaan uuteen ja uljaaseen kasaan ongelmia. Tosin taisihan tuollaisenkin joku tee-se-itse höyrypää jo rakentaa testimielessä...

Offtopic: mikä pirun Premium-jäsen hikinauha?



Hirveet laakeriäänet Gentletyphooneissa.
Joo tämä. Desibeleissä hiljaisia laitteita mutta se vähä ääni mitä noista tulee on suunnattoman ärsyttävää. Kaappiserveriin noita olen itse laittanut kun sieltä ei örinät käytännössä kuulu mutta mihinkään lähietäisyydelle ei noita kestä laittaa.

Aiheeseen liittyen, korvasin ~vuosikymmenen 24/7 pyörineen Panaflo:n omassa työasemassa Noctuan hyrrällä kun alkoi wanhana nakuttamaan: Noctua pitää jo uutena paljon enemmän hurinaa mutta tasainen ääni häiritsee silti paljon vähemmän.
 
Onko kenelläkään kokemusta Scythen mugenin mukana tulevasta ropellista? Minkälainen ääni? Suht hiljaisia ainakin desibelivertailuissa ovat nuo.
 
Ovatko Define C:n mukana tulevat tuulettimet hiljaisuus-tehosuhteeltaan hyviä, vai kannattaako ostaa erikseen?
 
Ovatko Define C:n mukana tulevat tuulettimet hiljaisuus-tehosuhteeltaan hyviä, vai kannattaako ostaa erikseen?

Perushyviä ja mahdollista ajaa suht matalilla kierroksilla eikä laakerien tikitys ei kuulu ulos. Ovat jossain paineoptimoitujen ja ilmansiirtoon optimoitujen välimaastossa. Näiden nyky-Fractalien etupaneeleista ilma tosin pääsee jo aika hyvin läpi, joten jotkut vahvemmin airflow-puolelle menevät voivat siirtää jonkin verran tehokkaammin ilmaa, mutta matalemmilla kierroksilla on aika mahdotonta saada eroja näkyviin lämpötiloissa. :)
 
Mulla on Fractal Design Define R5 niin kannattaako olla kattotuuletin? Tuuletin olisi 120mm, tuohonhan mahtuu 140mm tuulettimet myös. Tällä hetkellä ei ole kattotuuletin käytössä, tuntuu siltä että pölyä menee sisään tuosta :lol:
 
Mulla on Fractal Design Define R5 niin kannattaako olla kattotuuletin? Tuuletin olisi 120mm, tuohonhan mahtuu 140mm tuulettimet myös. Tällä hetkellä ei ole kattotuuletin käytössä, tuntuu siltä että pölyä menee sisään tuosta :lol:

Mitenkäs tuossa edessä on tuulettimia? Vain tuo 1kpl joka kotelon mukana tuli? Parhaiten kotelo pysyy puhtaana pölystä jos on positiivinen paine. Eli kotelossa on enemmän sisäänmeno tuuletusta kuin ulostulo.

Eli jos edessä on vain tuo 1kpl, niin lisää eteen vielä toinen.
 
Onko porukalla muuten muita kokemuksia noista Jimmsin perus Arctic Cooling 120mm 1350RPM F12 tuulettimista? Millä volteilla vielä lähtee pyörimään, pitääkö laakerointi pahaa ääntä, riippuuko ääni asennosta jne.? 5€/kappale hinta ei ainakaan oo paha.

E: tuollahan ne speksit on laakerointia myöten: https://www.arctic.ac/eu_en/f12.html

E2: ton mukaan hyviä kotelotuulettimiksi: http://www.overclockers.com/pwm-fan-roundup-twenty-four-120-mm-case-fans-tested/

Kai noita vois kokeilla. Jos on kamalaa ripaskaa, niin voihan ne palauttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla muuten muita kokemuksia noista Jimmsin perus Arctic Cooling 120mm 1350RPM F12 tuulettimista? Millä volteilla vielä lähtee pyörimään, pitääkö laakerointi pahaa ääntä, riippuuko ääni asennosta jne.? 5€/kappale hinta ei ainakaan oo paha.

E: tuollahan ne speksit on laakerointia myöten: https://www.arctic.ac/eu_en/f12.html

E2: ton mukaan hyviä kotelotuulettimiksi: http://www.overclockers.com/pwm-fan-roundup-twenty-four-120-mm-case-fans-tested/

Kai noita vois kokeilla. Jos on kamalaa ripaskaa, niin voihan ne palauttaa.
Hintaansa nähden hyviä tuulettimia, oma kokemus on vain noista 140mm malleista. Ottaisin itse suosiolla joko PWM ohjatun (40-50snt lisää) tai Silent-mallin, ellei löydy mahdollisuutta säätää voltteja pienemmäksi 7V tai 5V. Päälle 1000rpm nopeuksilla kun nuo pitävät liikaa meteliä omiin korviini (kuten oikeastaan kaikki muutkin tuulettimet).
 
Mulla on sen verran vanha kone, että tässä ei ole PWM-liitäntää kuin prossutuulettimelle. Kotelotuulettimia olen ajanut vakiovolteilla etupaneelissa olevan Zalmanin säätöpaneelin avulla. Talvella vähän matalammat, kesällä korkeampi jännite. Tossa 1350rpm mallissa on niin alhainen käynnistymisjännite (2.7V), että sitä voi helposti ajaa pienemmilläkin kierroksilla.

Yhden Noctuan hinnalla saa neljä AC:n tuuletinta... Neljällä Noctualla saisi uuden kotelon. Olen noita Raijintekin koppia katsellut, koska ne näyttävät niin paljon paremmilta kuin nykyinen Silverstone RV02. Ainoa ongelma Raijintekin koteloissa tosiaan on, että pitää löytää 12cm tuulettimia. Uudessa kotelossa säätöpaneelin voi vaikka teipata kotelon sisäpuolelle. Tai sit hommata markan säätönumikka PCI-paikkaan.
 
Onko porukalla muuten muita kokemuksia noista Jimmsin perus Arctic Cooling 120mm 1350RPM F12 tuulettimista?

Pystyyn asennettuna ihan ok tuuletin ja mukavan/tasaisen kuuloinen pöhisijä. Kotelon katossa ulos puhaltaessa noista meni itsellä laakerit aika nopeasti - syytä en tiedä. Kolme kappaletta noita oli ja kaikki porsivat muutamassa viikossa 24/7 käytössä. Arcticin 140mm malli on kestänyt joka paikassa hyvin.

Mitkäs on raadin suositukset 140mm sarjassa A) puhaltamaan 30mm jäähdyttimen läpi ja B) imemään filtterin läpi koteloon ilmaa? Hiljaisuus ei ole ensimmäinen valintakriteeri, vaan tehoakin olisi kiva olla kun kämpän lämmöt kesällä aika korkealle nousee..

Mitä fan controllereita käytätte vai napsitteko tuulettimet vain jakajilla emon tarjoamiin paikkoihin?
 
Pystyyn asennettuna ihan ok tuuletin ja mukavan/tasaisen kuuloinen pöhisijä. Kotelon katossa ulos puhaltaessa noista meni itsellä laakerit aika nopeasti - syytä en tiedä. Kolme kappaletta noita oli ja kaikki porsivat muutamassa viikossa 24/7 käytössä. Arcticin 140mm malli on kestänyt joka paikassa hyvin.

Onkohan ominaisuus vai huonoa erää... nimittäin tossa Raijintek Thetis -kopassa tulis 3-4 tuuletinta lattiaan/kattoon. Ei motivoi hankkimaan, jos laakerit laukeaa niistä kättäpäivää sanoessa vaaka-asennossa. Täytynee suosiolla katsella jotain muita.

Mulla on tollanen Zalman ZM-MFC1+: http://www.acousticpc.com/zalman_zmfc1_plus_black_fan_controller.html

Toiminut n vuotta (10v?) hyvin. Nykyaikaista varmaan olis laittaa jokainen tuuletin emon PWM-liittimeen ja softalla tehdä custom lämpötilojen mukaan säätyvät tuuletinkäyrät, tai sitten säätää kiinteät kierrokset softalla. Mutta mulla ei ole noin uusia härveleitä, että moista voisi vielä edes ajatella. Josko tulisi vaikka Ryzen hankittua, tai jos Intel rupeaa myymään 8C prossujaan 500€:llä, niin voisi itsekin kokeilla PWM:ää.
 
Mitkäs on raadin suositukset 140mm sarjassa A) puhaltamaan 30mm jäähdyttimen läpi ja B) imemään filtterin läpi koteloon ilmaa? Hiljaisuus ei ole ensimmäinen valintakriteeri, vaan tehoakin olisi kiva olla kun kämpän lämmöt kesällä aika korkealle nousee..
Voin suositella Corsairin ML-tuulettimia radituulettimiksi, dual packeilla ei hintakaan ole päätä huimaava. Hiljaisimmat ja tehokkaimmat tuulettimet mitä olen käyttänyt. Korvasin omaan koppaan kaikki tuulettimet näillä, 280mm ja 360 radeille nyt 3kpl ML120 ja 4kpl ML140 tuulareita. :)

Kaikki tuulettimet on nyt CPU_FAN headerissa kiinni parilla splitterillä, jotka saavat lisää virtaa molexilla. Tarkoitus oli jakaa nuo ML120:t ja ML140:t eri headereille, mutta emon toinen 4-pin ei ollutkaan aidolla PWM-ohjauksella. Tällä purkkavirityksellä mennään ennen kuin tulee emon päivitys eteen tai hommaan Corsair Commander Minin tai muun vastaavan PWM-ohjaimen.
 
Nyt olis Silverstonen KL07 pöydällä kasausta odottamassa. Muutama kysymys,

Linkki koppaan: http://www.silverstonetek.com/product.php?area=en&pid=680


Kuinka tuulettimet kannattaisi kytkeä, että säätäminen olisi helppoa? Emona vielä tällä hetkellä ASRock Z68 Pro 3-M, jossa siis yksi 4-pinninen Cpu-fan liitin, ja kolme 3-pinnistä Pwr, Chassis 1 ja Chassis 2 liitintä. Y-splittereitä löytyy sekä 3-, että 4-pinnisiä. Muistaakseni neljä molempia.

Tuulettimina:
- Edessä kaksi 3-pinnistä kopan mukana tullutta
- Takana yksi 3-pinninen kopan mukana tullut
- Katossa yksi 4-pinninen Phanteksi (PH-F140MP-BBK)
- Prossucoolerissa (Thermalright True Spirit) yksi 3-pinninen Gentle.

Tarvitseeko powerin shroudin/välipohjan alla sijaitsevat kiintolevyt tuuletinta eteensä? Tuuletinpaikka tuosta etupaneelin pohjalta löytyisi mutta mietin, että onko tarpeellista. Ilmahan tuonne ei kierrä kuin korkeintaan vapaasti filtterin läpi. Shroudi on umpinainen, mutta etuosassa on irroitettava peitelevy. Edit: Laitoin 120mm gentlen tuonne varmuuden vuoksi. Meni nätisti peitelevyn alle. Tuskin tuosta haittaakaan on...

Onko prossucoolerissa toisesta Gentlestä mitään hyötyä? Esim. yhden asteen viilennys ei oikein korvaa kasvanutta ääntä. Edit: Tähän löysin vastauksen itse. Ilmeisesti olin oikeassa ja hyöty on erittäin pieni ääneen nähden.

Piisaako katossa yksi Phanteksi? Toinenkin löytyisi mutta tässäkin mietin, että onko turhaa. Edit: Tähänkin taisin löytää vastauksen. Toinen kattotuuletin ei paljoa auta ja aiheuttaisi negatiivisen paineen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli vähän reilussa viikossa nuo tilatut ML 120 tuularit kotiin. En ehdi ennen viikonloppua askarrella niitä koneeseen mutta tässä vaiheessa on se sanottava että Amazonille iso plussa pakkauksesta. Noi tuulettimet oli laitettu vähän liian isoon laatikkoon, missä oli sekä kuplamuovia että samankaltaista "jimmypahvia" mitä Jimmsin paketeissa on aina vaimentamassa iskuja. Tuulettimet eivät pystyneet itse paketissa liikkumaan milliäkään eikä niiden mikään reuna ottanut edes paketin kylkiin kiinni.

Odotan noiden olevan varsin ehjiä siinä vaiheessa kun loppuviikosta ehdin askartelemaanpaskartelemaan.
 
Nyt olis Silverstonen KL07 pöydällä kasausta odottamassa. Muutama kysymys,

Linkki koppaan: http://www.silverstonetek.com/product.php?area=en&pid=680

Kuinka tuulettimet kannattaisi kytkeä, että säätäminen olisi helppoa? Emona vielä tällä hetkellä ASRock Z68 Pro 3-M, jossa siis yksi 4-pinninen Cpu-fan liitin, ja kolme 3-pinnistä Pwr, Chassis 1 ja Chassis 2 liitintä. Y-splittereitä löytyy sekä 3-, että 4-pinnisiä. Muistaakseni neljä molempia.

Tuulettimina:
- Edessä kaksi 3-pinnistä kopan mukana tullutta
- Takana yksi 3-pinninen kopan mukana tullut
- Katossa yksi 4-pinninen Phanteksi (PH-F140MP-BBK)
- Prossucoolerissa (Thermalright True Spirit) yksi 3-pinninen Gentle.
- Phanteks ainoana 4-pin tuulettimena emolevyn ainoaan PWM-tuelliseen liittimeen eli CPU_FAN
- takatuuletin ja prossutuuletin Y-kaapelille yhteen CHA_FAN liittimeen
- etutuulettimet Y-kaapelille toiseen CHA_FAN liittimeen

PWR_FAN paikkaa ei kannata käyttää, se luultavasti ei tue minkäänlaista säätöä vaan puskee aina 12V.
Tarvitseeko powerin shroudin/välipohjan alla sijaitsevat kiintolevyt tuuletinta eteensä? Tuuletinpaikka tuosta etupaneelin pohjalta löytyisi mutta mietin, että onko tarpeellista. Ilmahan tuonne ei kierrä kuin korkeintaan vapaasti filtterin läpi. Shroudi on umpinainen, mutta etuosassa on irroitettava peitelevy. Edit: Laitoin 120mm gentlen tuonne varmuuden vuoksi. Meni nätisti peitelevyn alle. Tuskin tuosta haittaakaan on...
Eivät tarvitse jos eivät kuumene liikaa. Testaamalla selviää.
Onko prossucoolerissa toisesta Gentlestä mitään hyötyä? Esim. yhden asteen viilennys ei oikein korvaa kasvanutta ääntä. Edit: Tähän löysin vastauksen itse. Ilmeisesti olin oikeassa ja hyöty on erittäin pieni ääneen nähden.
Jep.
Piisaako katossa yksi Phanteksi? Toinenkin löytyisi mutta tässäkin mietin, että onko turhaa. Edit: Tähänkin taisin löytää vastauksen. Toinen kattotuuletin ei paljoa auta ja aiheuttaisi negatiivisen paineen.
Toisesta kattotuulettimesta todennäköisesti olisi enemmän haittaa lämpötiloille kuin hyötyä, koska se vetäisi etutuuletinten puhaltaman viileän ilman pois kotelosta ennen kuin se ehtii komponenteille. Ja tosiaan paine laskisi turhaan. Jos kokoonpano ei ole kovin virtasyöppö niin voi olla että yhtäkään kattotuuletinta ei tarvita.
 
Koskaan ei voi olla liikaa tuulettimia...

kone_interior.jpg


Yksi slim-tuuletin tuolla kovoräkin pohjassa, yksi lisätuuletin vielä virtalähteen alla, radissa push & pull, yhteensä 9... :smoke:
 
Tilasin itse 4 kpl Corsair ML140 ledifaneja testiin.

Saa nähdä, onko hypen arvoista.
 
- Phanteks ainoana 4-pin tuulettimena emolevyn ainoaan PWM-tuelliseen liittimeen eli CPU_FAN
- takatuuletin ja prossutuuletin Y-kaapelille yhteen CHA_FAN liittimeen
- etutuulettimet Y-kaapelille toiseen CHA_FAN liittimeen

PWR_FAN paikkaa ei kannata käyttää, se luultavasti ei tue minkäänlaista säätöä vaan puskee aina 12V.

Toisesta kattotuulettimesta todennäköisesti olisi enemmän haittaa lämpötiloille kuin hyötyä, koska se vetäisi etutuuletinten puhaltaman viileän ilman pois kotelosta ennen kuin se ehtii komponenteille. Ja tosiaan paine laskisi turhaan. Jos kokoonpano ei ole kovin virtasyöppö niin voi olla että yhtäkään kattotuuletinta ei tarvita.

Kiitän!
 
@Kapteeni_kuolio kerrohan miten ne ML corsairit pelittää? Meinasin vaihtaa noctuaa pois(nf-a14 pwm)Tulis radii kii

Mulla on nyt kaksi ML120 tuuletinta alphacoolin eisbaerissa kiinni, ja hyvin on pelittäny. Molemmat toimi suoraan paketista, ei ongelmia. En kuitenkaan usko että juurikaan huomaat eroa noihin noktuoihin, ellei ne ole vikaantunut tms.

Jos oisit hankkimassa uutta tuuletinta, sanoisin että osta corsair ML jos perse kestää mahdollisen takuurumban sillä tuulettimena tämä on abouttiarallaa paras mitä olen käyttänyt (ja pärjää hyvin eri testisaiteilla sitä mukaa kun näitä testejä on nyt alkanu tippumaan). Siltikin, erot hyvien tuulettimien välillä on pieniä ja käytännön merkitys varsinaiseen jäähdytyskykyyn esim. vesijäähdyttimen radissa on olematonta. Noi noktuat on hyvää keskisarjaa, joten vaihtamalla et saa juuri mitään jäähdytystehoa lisää ja ainoaksi hyödyksi jää hyvin hiljaisen tuulettimen vaihto -> äänettömään. Siltikin sulle jää se ilmavirran suhina siinä radissa joka kuitenkin peittää ton "äänettömyyden" alleen, joten ei ehkä järkeä.

Nyt suosittelen: jos ne noktuat toimii (ilma liikkuu ja ovat hiljaiset) niin älä turhaan vaihda. Vaiha jahka ne sit paskoontuu ja/tai muuten tarttet uudet ropelit. Eli suosittelen ajamaan nykyiset tuulettimet mieluummin loppuun kuin ostamaan uudet ropelit.
 
Juu takuuseen meni ekat noctuat kun postista sai. Nyt pelittää kyllä, kiitos infosta =)
 
Noctua NF-S12B tuulettimet tuntuvat resonoivan runsaasti, vaikka ne on kumitapeilla kiinni. Aluksi luulin, että Define R4:n etutuulettimien kehikko saa ne resonoimaan, joten siirsin siihen toiset tuulettimet ja heitin yhden Noctuan taakse. Nyt taas kuului muuten melkein äänettömästä koneesta tuttu humiseva resonointi, joka muuten tulee kuulokkeidenkin läpi. Nykäisin Noctuan virtajohdon irti ja johan hiljeni.

Täytyy näköjään ottaa Noctuat pois käytöstä ja kaivaa kaapista muita tuulettimia :grumpy:
 
Samat kokemukset täällä, kotelona Define C. En ole ikinä törmännyt resonoiviin tuulettimiin ennen noita.
Harmi kyllä, kun muuten ovat todella hyviä tuulettimia. Tuntuvatkin käsissä pyöritellessä todella laadukkailta ja painavilta.

Nyt on 2 x Fractal Designin 140mm tuuletinta imemässä edessä ja 120mm Nanoxia takana puhaltamassa ja ilma kiertää ja kone on hiljainen. Onneksi noita tuulettimia löytyy iso kasa, niin voi aina tarvittaessa vaihdella :D
 
@Joulukalja Speksejä ja manuaalia tutkimalla pitäisi selvitä. Gaming M7:ssä 4 kotelotuuletinliitintä, mutta manuaalissa epäselvästi ilmaistu tukeeko kotelotuuletinpaikat PWM:ää joten veikkaan että eivät tue. Pinnit on eri kuin CPU-tuuletinpaikasa. Asus IX Formulassa puolestaan 3 kotelotuuletinliitintä + CPU_OPT jotka kaikki todennäköisesti tukevat PWM:ää kuten Asus emoissa yleensä (manuaali ei ole vielä ladattavissa joten en voi tarkistaa asiaa).

Helppo ratkaisu ML-tuuletinten ajamiseen on käyttää PWM-jakokaapeleita jotka saavat virran virtalähteestä, tällöin kaikki tuulettimet saavat tasaista 12V:tä ja käyttävät samaa emolevyn PWM-signaalia. Jimmsiltä löytyy Akasa FP3S, FP5, FP5S. Eli saat vaikka 5 ML:ää kiinni yhteen PWM-liittimeen halutessasi, eikä tarvitse pelkästään tuuletinpaikkojen takia maksaa ekstraa emolevystä.
 
@Joulukalja Speksejä ja manuaalia tutkimalla pitäisi selvitä. Gaming M7:ssä 4 kotelotuuletinliitintä, mutta manuaalissa epäselvästi ilmaistu tukeeko kotelotuuletinpaikat PWM:ää joten veikkaan että eivät tue. Pinnit on eri kuin CPU-tuuletinpaikasa. Asus IX Formulassa puolestaan 3 kotelotuuletinliitintä + CPU_OPT jotka kaikki todennäköisesti tukevat PWM:ää kuten Asus emoissa yleensä (manuaali ei ole vielä ladattavissa joten en voi tarkistaa asiaa).

Helppo ratkaisu ML-tuuletinten ajamiseen on käyttää PWM-jakokaapeleita jotka saavat virran virtalähteestä, tällöin kaikki tuulettimet saavat tasaista 12V:tä ja käyttävät samaa emolevyn PWM-signaalia. Jimmsiltä löytyy Akasa FP3S, FP5, FP5S. Eli saat vaikka 5 ML:ää kiinni yhteen PWM-liittimeen halutessasi, eikä tarvitse pelkästään tuuletinpaikkojen takia maksaa ekstraa emolevystä.
Speksejä tutkin netistä, mutta en tosiaan löytänyt selkeästi. Tuo auttoi kun kerroit, että jakokaapelin voi kytkeä virtalähteeseen, jolloin tuulettimia voi olla monta eli se vapauttaa emolevyn.
Tälläisiä minulla on, nämähän on sama kuin Akasa, vai täytyykö tilata tuo Akasa FP5?
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/97428/na-syc1/noctua-na-syc1-4-pin-pwm-y-kaapeli-2kpl

https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...asa-flexa-fp5-tuulettimien-pwm-virtajakojohto

Hyvä että sinun asiantuntijaapu on tälläkin foorumilla mukana.
 
@Joulukalja Noi Noctuan kaapelit jakavat emolevyn liittimestä saatavan virran kahden tuulettimen kesken, tätähän ML tuulettimilla nimenomaan yrität välttää kun puhut "ML:n kytkemisestä oikein"? :)
 
Miten erotan aidon PWM liittimen vale PWM liittimestä?
Emona on ASUS B85M-G, jossa on yksi 4pin CHA_fan paikka.
 
Kato volttimittarilla mitä ne pinnit sanoo? Asushan tekee sitä että toi pulssimodulaation ohjaussignaali on asetettu tasan maksimiin eli 5V, ja sitten tuuletinta hallitaankin laskemalla käyttöjännitettä eli 12V linja tippuu alas kun alennat kierroksia. Hyvä tapa paskoa esim. noita MagLev tuulettimia, kun tiputtaa 'feikki-PWM' liittimen kierroksen vaikka @40% niin jännite kolahtaa alle 9V ja Maga-Levi lakkaa kellumasta = tuuletin paskana :D

Yleisesti vois sanoa että Z87 ja Z97 aikakauden Asuksen emoissa (varmasti muidenkin valmistajien, mutta asus on itselläni ja siitä tuttu) emoilla vain CPU_FAN ja CPU_OPT (muistaakseni nämä, kuitenkin ne siinä socketin vieressä) on todellisia PWM-liittimiä, ja kaikki muut paskaa.

*edit*

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=66283
 
Tuolla http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=66283 lukee näin:

"You can get a clue about this weirdness from the pinout diagrams for the fan headers in the user's manual. The 4th pin for the CPU_FAN and CPU_OPT headers is labeled as "CPU fan PWM", but for the CHA_FAN headers is instead labeled as "+5V"."

Ja emon user guidessa: (kuva)

Screenshot_2017-01-10-12-34-45-518_com.adobe.reader.png


Eli uskaltaako tuohon nyt liittää tuollaista maglev tuuletinta?
 
Tuolla http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=66283 lukee näin:

"You can get a clue about this weirdness from the pinout diagrams for the fan headers in the user's manual. The 4th pin for the CPU_FAN and CPU_OPT headers is labeled as "CPU fan PWM", but for the CHA_FAN headers is instead labeled as "+5V"."

Ja emon user guidessa: (kuva)

Screenshot_2017-01-10-12-34-45-518_com.adobe.reader.png


Eli uskaltaako tuohon nyt liittää tuollaista maglev tuuletinta?
Testaa ylkyllä niin selviää, eikä tule paha mieli, kaksi tapaa mistä ensimmäinen varmempi, kun ei noista virityksiä tiedä
  • Laita se lähtö 100% mittaa 12v linja ja PWM linja(5v pitäisi olla)
  • Laita lähtö vaikka 50% ja mittaa uusiksi nuo pinnit, siellä pitäisi edelleen olla 12v jännitettä ja PWM pinnissä about 2.5v
Tai nopeampi tapa laittaa ylkky AC asentoon mikäli se kykenee näyttämään taajuuden ja tarkastaa vain se PWM pinni, pitäisi olla ~25khz(21-28khz noi on speksattu kait)

E: se PWM saattaa myös olla 3.3v logiikalla, tällöin 100% mitattuna olisi tuon 3.3v jne jne.
 
Viimeksi muokattu:
Joo manuaalin kuvan mukaan ihan on niinkuin pitää. Mutta voiko luottaa? En tiedä. Itse mittaisin lukemat, koska koko toi keissi oli ihan älytön, siis että valmistaja tekee 'feikki' pwm liittimiä joita oikeasti ajetaan jännitesäädöllä.
 
Joo manuaalin kuvan mukaan ihan on niinkuin pitää. Mutta voiko luottaa? En tiedä. Itse mittaisin lukemat, koska koko toi keissi oli ihan älytön, siis että valmistaja tekee 'feikki' pwm liittimiä joita oikeasti ajetaan jännitesäädöllä.

Noissa myös voi olla softa vikoja, esim omassa mobossa biossista valitaan PWM/DC ohjauksen välillä per fan headeri, no ohjaus oli silti ennen BIOS X versiota käyttäessä yhdessä headerissä DC ihan sama mitä siihen valitsi, sittemmin korjattu tuo bugi.
 
Onneksi on Gentletyphooneita, niin ei tarvitse hypätä hypetrain faneihin.
Onneksi tosiaan, pitää vain toivoa näiden kestävän pitkään, korvaavaa tuuletinta samalla meteli/painesuhteella kun ei tunnu löytyvän. NF-P12 tulee aika lähelle ja sitä voi pitää vaaka-asennossakin, mutta ei se silti yhtä hyvä ole (GT@1450RPM tuottaa vähemmän meteliä kuin NF-P12@1100, ja ensiksi mainittu puskee ilmaa kiukaan läpi huomattavasti paremmin. Tai en mene vannomaan onko desibelejä vähemmän, mutta typhonin ääni ei tartu omaan korvaan yhtä helposti.)

Onko kukaan muuten kokeillut noita uusia, Coolerguyn myymiä, ainakin kirjoitusten perusteella Nidecin valmistamia 'Gentle Typhooneja'? Vastaavatko Scythen (siis Nidecin valmistamia) alkuperäisiä?

edit: noi dazmoden taitaa tosiaan olla niitä uutta valmistuserää olevia ja Coolerguyn kuvissa olevat alkuperäisiä Scythen malleja..
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi tosiaan, pitää vain toivoa näiden kestävän pitkään, korvaavaa tuuletinta samalla meteli/painesuhteella kun ei tunnu löytyvän. NF-P12 tulee aika lähelle ja sitä voi pitää vaaka-asennossakin, mutta ei se silti yhtä hyvä ole (GT@1450RPM tuottaa vähemmän meteliä kuin NF-P12@1100, ja ensiksi mainittu puskee ilmaa kiukaan läpi huomattavasti paremmin.)

Darkside Gentletyphoon? :)

https://www.dazmode.com/store/produ...radiator-fan-2150rpm-68cfm-black-edition-pwm/
 
Mmmm sain tässä männäviikolla noi Corsairin ML't. Pienen koeajon jälkeen totesin kaikki toimiviksi, ja ponnistelin sitten vähän.. verrokkina oli nyt hyllyssä olleet NH-D15:sta mukana tulleet noktuat, fractal Define nelosen mukana tulleet ropelit, jotain random-valkolapaisia ropeleita (oisko nämä jotain arctic coolin p12 tms) ja thermalrightin 140mm TY-roplattimia, sekä mun alphacool Eisbaerissa käytössä olevat Gentlet.

Maga-levit vei voiton. Eniten ilmaa, vähimmällä äänellä ja RPM't tippuu idlessä 380-390 rpm. Ero on tosin häviävän pieni, pienillä kierroksilla mahdoton sanoa mikä on "äänettömin" koska useimmat noista ropeleista on. Mutta näillä corsaireilla tulee se "kuulokynnys" paljon reilummalla rpm:llä vastaan, ja sillonkin se on puhtaasti ilman suhinaa.
Toinen mikä teki vaikutuksen on toi kierrosalue. Ja se miten paljon ilmaa liikkuu ropelit täysillä. Pidin koteloa lattialla kun benchmarkkasin ja testailin, niin tää rupes vetämään kirjahyllyn alta pölypalloja. Tuuletin kerrallaan sitten kokeilin vielä tässä pöydällä noita kaikkia, niin max kierroksilla tän MAGAn ilmavirran tunsi (vanha kunnon millon paperi heiluu testi) melkein kaksi kertaa kauempana kuin esim. GT:llä. GT:llä reilu metri, ML:llä reilu kaksi. En mitannut mittanauhalla. En tehnyt tässä mitään 'tieteellistä testiä', kunhan nyt omasta mielenkiinnosta ropasin. Ja mulle ei jäänyt kyllä yhtään epäselväksi, että tästä mun otannasta ML't oli parhain, edellämainituin syin.

Uskomattomin juttu tässä kuitenkin oli se että noi tuli mulle ehjänä. Tilasin saksan amazonista. Tuulettimet makso 13e kappale, joulunpyhien pikatarjous. Paketti mikä tupsahti ovelle kolmen viikon odotuksen jälkeen oli sen näkönen niinkuin olisi pelattu futista jossain varastossa. Eli tämmöinen:

k9mPcAu.jpg


Eikä tuolla sitten ollut pehmusteitakaan, yhtään. Tuulettimet oli laitettu liian isoon pahvilootaan ilman pehmusteita, ja juuh.. niin. Olin varma että nää on kaikki paskana, ja eilen harmitti ihan tosissaan kun niin pitkään olin näitä odotellut.

Tässsä sitten asennettuna. Eli katossa kaksi ML140 tuuletinta, edessä kolme ML120:stä ja takana yksi ML120. Takatuuletin lipsahti logonsa puolesta nurinpäin, huomenna korjaillaan ja vedetään johtoja uusiksi.

nIJ31Qt.jpg
 
Voisiko joku tehdä listan millä säädinpaneeleilla nuo corsairin ml tuulettimet toimii.

Ei oikein kiinnosta ostaa 100-170€ säädintä jokaiseen koneeseen vain että saa hypetetyt magneetti tuulettimet koneisiin...
 
ööh mitä jos ostat emolevyn jossa on PWM-liittimiä (oikeita, ei 'feikkejä') niin et tarvii mitään paneelia?
 
Tuo onkin ilmeisesti helpommin sanottu kuin tehty. Tarkastelin juuri eilen z97-piirisarjan tarjontaa useammalla aidolla pwm headerilla. Aika vähissä ovat ne emot joissa noita on.
 
Tuo onkin ilmeisesti helpommin sanottu kuin tehty. Tarkastelin juuri eilen z97-piirisarjan tarjontaa useammalla aidolla pwm headerilla. Aika vähissä ovat ne emot joissa noita on.

Joo tiedossa on, mulla on gigabyten z97 laudassa yksi oikea PWM :D Siitä sit tämän kautta tuulettimet kiinni: https://www.amazon.de/gp/product/B015KG6HP0/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Eli voin säätää tuulettimia vain säätämällä kaikkia kerralla. Jee!
 
Joo tiedossa on, mulla on gigabyten z97 laudassa yksi oikea PWM :D Siitä sit tämän kautta tuulettimet kiinni: https://www.amazon.de/gp/product/B015KG6HP0/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Eli voin säätää tuulettimia vain säätämällä kaikkia kerralla. Jee!

Samassa kerhossa ollaan. Gigabyten z97x gaming 7 täällä ja pelkästään swiftechin h240x tuotti harmaita hiuksia noctuan ppc2000 industrialien kanssa. Fake pwm liittimestä pumppua ei ajettu kuin täysillä tai tuulettimia min rpm 850 ja nakutuksen kera. Meinasin lähettää gigabytelle kiitospostia, mutta ajattelin että äänestän vain jatkossa lompakollani ja jätän gigabyten emot hyllyyn. Noh, ML-tuulettimien hankinta saa odottaa. Asus z97 deluxessa ois pwm liittimiä, mutta kun noita myynnissä näkyy on hinnat aika poskettomia.
 
No helpompaa on jos on tiedossa säädinpaneeli joka varmasti ei riko corsairin ml tuulettimia. Mutta suurehko hinta taas nostaa corsair ml tuulettimienkin hintaa, kun pitää saada ne toimimaan.

Viisi konetta olis jossa ei ole pwm paikkoja emolevyssä.

Emolevyissä on tosiaan liikaa vaihtelua mallista ja bios versiosta riippuen. :darra:
 
No miksi niihin on pakko ne magalevit saada sitten, jos ei oo PWM-liittimiä? Helpommalla pääset kun ostat jotkut toiset laadukkaat tuulettimet, jotka ei tartte sitä tasasta 12V jännitettä :)
 
En tässä oikein tiedä itsekkään että miksi pitäisi saada corsair ml.
Kaikki on vain sanoneet että noctuat ovat läjä paskaa ja että corsair ml pitää olla koneessa. Vissiin jokin ml kuume iskenyt.
Mutta onneksi itseltä tältäpäivältä alkaa hiipumaan ml kuume.

Mutta tuo corsair ml yhteensopiva PWM säädinpaneeli lista olisi edelleen joskus tulevaisuudessa kiva nähdä.
 
Itsellänihän on 7 kpl noita maglev tuulettimia kaikki kiinni CPU_FAN headerissa. Emon toinen 4-pin paikka tosiaan paljastui feikkipaskaksi. Kaksi Akasan splitteria lisävirralla pitää huolen että riittää voltit. Tällä pitää sitten selvitä ennen kuin on päivityksen paikka sandy bridgesta.
 
En tässä oikein tiedä itsekkään että miksi pitäisi saada corsair ml.
Kaikki on vain sanoneet että noctuat ovat läjä paskaa ja että corsair ml pitää olla koneessa. Vissiin jokin ml kuume iskenyt.
Mutta onneksi itseltä tältäpäivältä alkaa hiipumaan ml kuume.

Mutta tuo corsair ml yhteensopiva PWM säädinpaneeli lista olisi edelleen joskus tulevaisuudessa kiva nähdä.

Noi noktuat on ihan hyvät tuulettimet, ei järkeä vaihtaa ellei nyt jotain ledejä halua tai ei esim väritys miellytä. Vaihdat sitten kun noktuat hajoaa tms.

*edit*

Lisätään vähän tekstiä, ei jaksanut kännykällä tuon pitempää raapustaa. Eli; ML tuulettimet on minun mielestäni (ja tämä siis vain minun mielipide) tämän hetken mahdollisesti (en ole kokeillut kaikkia high-end ropeleita läpi) parhaat tuulettimet. Mutta; kun säädän minkä tahansa omistamistani keskiluokan tai paremman keskiluokan painetuottotuulettimista alimmalle kierrosluvulleen PWM:llä, niin ne on yllättäen kaikki mun korvaan äänettömiä. Kuten pitääkin. Oikeasti erot suorituskyvyssä ja äänentasossa on hyvien tuulettimien kesken todella pieniä, ja 'suorituskyvyssä' eli jäähdytyksessä vielä vähäisempiä.

Näistä syistä: hyvät tuulettimet kannattaa päivittää vasta silloin kun on siihen joku pätevä syy; vanhat menee rikki tai eivät esim. istu väritykseltään uuden kotelon tyyliin. Minä vaihdoin tuulettimet tästä jälkimmäisestä syystä: täyslasikoteloon istuu tommoset valkoiset lediropelit todella nätisti :)
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin hetki sitten Corsairin 540 airiin ML140 tuularit eteen, PWM- liitäntöihin kytkettynä. Meteli on aivan kamala alle tuhannellakin kierroksella molemmissa tuulettimissa, lähinnä sellainen resonanssin / jurnuttava ääni olematta kuitenkaan resonanssi (tuularin ungon "maadoitus" ei muuttanut ääntä yhtään). Onko mahdollista että molemmat ovat vialliset, vai missä mättää? Tuulareita ohjaan Asuksen Crosshair V-Z lankun biosista, missä duty cycle alarajan ollessa 40c ja yläraja 60c. Työpöydällä ollessa AI suite ilmoittaa toisen pyörivän 570 RPM ja toisen kierrosluvun hävittää välillä kokonaan.
 
Kuullostaa siltä että sun ML:t ei lähde lentoon hehehehe. Eli laakerit ottaa yhteen. Ne on joko rikki, tai PWM-liitin ei anna sitä vaadittavaa vähintään 9V. Laitoithan biossista varmasti että säätää PWM:llä eikä jännitteellä (jos voi valita, käsittääkseni joissain emoissa voi valita)? Tai että liitin on yleensäkkin PWM, eikä 'feikki PWM'. Mullahan paljastui mittarin kanssa katsellessa että tän Gigabyten Z97 emon viidestä PWM-liittimestä vain yksi (CPU_FAN) oli PWM-liitin. Muissakin siis toki 4-pin, mutta ne pitää sen pulssi-pinnin tasasella 5V:lla ja säätää tuuletinten nopeutta tiputtamalla jännitettä 12V linjassa. Kiva pikku "ullatuuuuus" emovalmistajalta :D Palaako tuulettimien ledit tasaisesti kierroksia säädellessä? Himmeni mulla noissa feikkiliittimissä silminnähden kun kierroksia laski, että siitä nyt ainaki erottaa helposti. Ledien pitäis siis olla tasaisen kirkkaat kierrosluvusta huolimatta.

Jos on toimiva PWM-liitin niin sitten on rikkinäiset tuulettimet. Eivät tosiaankaan rahise, ritise tai kitise jos toimivat oikein.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom