Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Laitoitko myös pwm-säädön päälle cha fan2 paikkaan?
En huomannut semmosta asetusta Asuksen biossissa.
Kytkin ilman tuota splitteriä yhden noista kotelotuulettimista tuohon cha_fan2, niin se pyöri heti 1000rpm.
Eli jostain kumman syystä tämä splitteri tahtoo huudattaa noita tuulettimia täysillä.
 
En huomannut semmosta asetusta Asuksen biossissa.
Kytkin ilman tuota splitteriä yhden noista kotelotuulettimista tuohon cha_fan2, niin se pyöri heti 1000rpm.
Eli jostain kumman syystä tämä splitteri tahtoo huudattaa noita tuulettimia täysillä.
Siellä on jännitesäätö päällä.
 
Siellä on jännitesäätö päällä.
Asensin uusimman biossin ja en kerta kaikkiaan löydä sieltä mitään pwm asetusta.
On vaan ne kolme profiilia normal, silent ja powerful ja sitten on manual ja siten pääsee säätämään lämpötilat ja prosentit.
Ja yksi asetus on joku asus q fan...
 
Asensin uusimman biossin ja en kerta kaikkiaan löydä sieltä mitään pwm asetusta.
On vaan ne kolme profiilia normal, silent ja powerful ja sitten on manual ja siten pääsee säätämään lämpötilat ja prosentit.
Ja yksi asetus on joku asus q fan...
Eli laittelet CPU Q Fan Control = AUTO ja selityksessä vieressä pitäs lukea selityksenä jotakuinkin: Auto mode Enables the CPU Q-Fan control for 4-pin CPU fan

Noin menee ainakin omassa Z87-A:ssa.
 
Eli laittelet CPU Q Fan Control = AUTO ja selityksessä vieressä pitäs lukea selityksenä jotakuinkin: Auto mode Enables the CPU Q-Fan control for 4-pin CPU fan

Noin menee ainakin omassa Z87-A:ssa.
Mun biosissa ei ole kun enable ja disable siinä kohdassa.
Jos pistän ton Akasan AK-CB002 tuuletinjakajan, niin mikään ei toimi ja tuulettimet huutaa täysillä.
Sen sijaan jos laitan emoon suoraan ton tuulettimen kiinni ja ajan windowsissa asuksen aisuiten fan tuningin läpi, niin kotelotuuletin pyörii 600rpm.
Tässä on niin palikka tuo biossin monitor sivu, että sieltä ei tunnu tapahtuvan mitään.
Jotain vikaa tossa tuuletin adapterissa on, heitin sen romukoppaan.
En tiedä toimisko tämmönen y-adapterikaapeli paremmin, jos tuo tämänhetkisen adapterin ulkoinen virransyöttö sotkee jotenkin?!
 
Mun biosissa ei ole kun enable ja disable siinä kohdassa.
Jos pistän ton Akasan AK-CB002 tuuletinjakajan, niin mikään ei toimi ja tuulettimet huutaa täysillä.
Sen sijaan jos laitan emoon suoraan ton tuulettimen kiinni ja ajan windowsissa asuksen aisuiten fan tuningin läpi, niin kotelotuuletin pyörii 600rpm.
Tässä on niin palikka tuo biossin monitor sivu, että sieltä ei tunnu tapahtuvan mitään.
Jotain vikaa tossa tuuletin adapterissa on, heitin sen romukoppaan.
En tiedä toimisko tämmönen y-adapterikaapeli paremmin, jos tuo tämänhetkisen adapterin ulkoinen virransyöttö sotkee jotenkin?!
Se adapteri toimii ihan oikein. Emolta ei vaan tule pwm-signaalia vaan se koittaa säätää jänniteellä.

Vaihda se adapteri cpu-liitäntään ja cpu-tuuletin tuohon cha_fan2:een, jos cpun tuuletin ei ole Corsairin Maglev joka vaatii pysyvän 12V.
 
Viimeksi muokattu:
Se adapteri toimii ihan oikein. Emolta ei vaan tule pwm-signaalia vaan se koittaa säätää jänniteellä.

Vaihda se adapteri cpu-liitäntään ja cpu-tuuletin tuohon cha_fan2:een, jos cpun tuuletin ei ole Corsairin Maglev joka vaatii pysyvän 12V.

Kiitos avusta. Tein noin ja nyt lähti toimimaan. Tuon mun emon manuaalin mukaan toi cha_fan2 paikka on pwm, mutta ilmeisesti se ei sitten tunnista noita tuulettimia ainakaan tuon akasan jakajan kautta. Outo homma, mutta pääasia, että nyt toimii!

Ja on muuten hiljaset nuo articin f12 tuulettimet, kun ne pyörii tossa 600-800rpm. Väittäsin, että kone on nyt hiljasempi kun näillä mun vanhoilla mitä oli 3kpl kotelotuulettimena.
Vanhat oli tämmöset: Scythe Laitetuuletin Slip Stream 120mm, 800rpm, 10.7dBA - 7,50€
 
Ostin uuden kotelon, Fractal C TG. Tässä näyttää olevan kotelotuulettimien ruuvien "reiät" muutettu tuollaisiksi pitkiksi pystysuuntaisiksi koloiksi mihin ruuvin voi halutessaan ruuvata mihin kohtaan tahansa, eli pystysuunnassa voi tuulettimen asentaa mille korkeudelle tahansa.

Ongelmaksi tämä muodostuu siinä vaiheessa kun pitäisi saada Noctuan tuulettimet kiinni niiden mukana tulleilla kumikiinnikkeillä. Eivät muuten pysy mitenkään kiinni noissa koloissa :(

Onko vinkkejä miten tuulettimet saisi tuohon kiinni ilman normi ruuveja ettei tuulettimen tärinä johdu koteloon?
Omat noctuat on kiinni Fractal R6 kotelossa ihan ruuveilla. En itse ainakaan huomaa mitään erityisiä tärinöitä, eli en koe tarvetta niille kumikiinnikkeille. Jos koet ne tarpeelliseksi, niin onkin jo hieman vaikeampi pähkinä purtavaksi :D
 
Omat noctuat on kiinni Fractal R6 kotelossa ihan ruuveilla. En itse ainakaan huomaa mitään erityisiä tärinöitä, eli en koe tarvetta niille kumikiinnikkeille. Jos koet ne tarpeelliseksi, niin onkin jo hieman vaikeampi pähkinä purtavaksi :D
Eiköhän yli viidessä ja puolessa kuukaudessa ole jokin ratkaisu jo löytynyt.
 
Eiköhän yli viidessä ja puolessa kuukaudessa ole jokin ratkaisu jo löytynyt.
Oho hups :D Noh, jos jollakulla on tarvetta niin hyvä vaihtoehto. :D

Ps: Olisi varmaan kannattanut minun mennä nukkumaan hieman aikaisemmin, niin ei väsyneenä ala vastailemaan turhaan..
 
Eiköhän yli viidessä ja puolessa kuukaudessa ole jokin ratkaisu jo löytynyt.
Haha, joo, tuulettimet ovat olleet ihan ruuveilla kiiinni. Olisi mennyt liian hifistelyksi alkaa vaimetamaan niitä :D

Mekaaninen kiintolevy on ehkä se mikä eniten kuuluu kotelosta ulos tällä hetkellä.
 
Phanteks Eclipse P400S alkuperäinen 120mm takaropeli on alkanut meluamaan hieman yli 2 vuoden jälkeen! Onko suosituksia vanhan tilalle? Arctic F12?
 
Phanteks Eclipse P400S alkuperäinen 120mm takaropeli on alkanut meluamaan hieman yli 2 vuoden jälkeen! Onko suosituksia vanhan tilalle? Arctic F12?

Ihan hyvä halpa vaihtoehto. Hyvä "FDB" (ei kuitenkaan Matsushita FDB) laakeri ja 6 vuoden takuu.
Ei tuo Fractali ole mitään muuta kuin sama tai lähes sama geneerinen lapa muotoilu, mikälie rihlattu(liuku)laakeri (saattaa olla samanlainen kuin Arcticissa mutta voi ihan hyvin olla joku pilipali jolla ei mitään FDB ominaisuuksia ole) ja 2 vuoden takuu. Ja maksaa vielä kaiken kukkuraksi noin kaksi kertaa enemmän.

The Truth About Fluid Dynamic Bearing (FDB) Fans - Hardware Secrets

P.S. Katso myös muut F12 mallit esim TC jos automaagi lämpösäätö erillisellä anturilla kiihottaa. Minulla ollut pari tuollaista reippaat puoli vuotta käytössä ja on kyllä ollut harvinaisen hyvin toimiva tapa tuulettimien säädölle.
 
Juu tuo TC malli ei tule varmaankaan kyseeseen, koska kotelossa on puhallusnopeuden säätö erikseen. F12 varmaan "perus hyvä" ropeli tähän tarkoitukseen. Tyhmä kysymys, mutta otanko normaalin vai säätö/PWM mallin?
 
Juu tuo TC malli ei tule varmaankaan kyseeseen, koska kotelossa on puhallusnopeuden säätö erikseen. F12 varmaan "perus hyvä" ropeli tähän tarkoitukseen. Tyhmä kysymys, mutta otanko normaalin vai säätö/PWM mallin?

Jos haluat käyttää kotelon kontrolleria niin 3-pin (eli normaali), jos haluat että emolevy säätää tuulettimia komponenttien lämpötilojen perusteella niin 4-pin eli PWM.
Se kotelon kontrolleri käsittääkseni on vastaava kuin esim Fractalin R5:ssä eli yksinkertainen 5V/7V/12V kytkin eli siis se säätää jännitettä eli 3-pin tuulettimet sopii siihen. Tosin kyllä 4-pin tuulettimiakin voi säätää jännitteellä, siinä vain se että jos kotelo ottaa vastaan 3-pin tuulettimia niin 4-pin liitin ei sovi ilman että teurastaa siitä kotelon liittimestä yhden sivun irti.

P.S. TC:ssä siis säätö logiikka on seuraava. Eipä tuollainen kaikkien käyttöön sovi. Jos kiinnostaa miten näitä käytän ja miten nuo säätyy niin olen muistaakseni joko tässä ketjussa tai sitten ilmajäähdytys ketjussa kirjoittanut vähän pidemmälti tästä.
chart_F12_TC.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Phanteks Eclipse P400S alkuperäinen 120mm takaropeli on alkanut meluamaan hieman yli 2 vuoden jälkeen! Onko suosituksia vanhan tilalle? Arctic F12?
No eipä ole kovin kestävä, kun Scythen Slipstreamitkään eivät ole noin nopeasti kuluneet loppuun.

Volttisäädölle sitten tässä olisi hyvä skaalautuminen hiljaisista kierroksista kovemmalla ilmavirralle:
Scythe Laitetuuletin Slip Stream 120mm, 1200rpm, 24dBA - 7,50€
Jos PWM-säätö löytyy emosta niin tuossa olisi
Scythe Laitetuuletin Slip Stream 120mm PWM, 0-1300rpm, 0 - 26dBA - 7,90€

Liukulaakerin sijaan tuplakuulalaakerinen 350000 tunnille speksattu maksaa hieman enemmän.
Scythe 120 x 120 x 25mm Slip Stream Dual Ballbearing, PWM 200 - 1300rpm, 26.5dBA - 12,00€
 
Joo taitaa olla kyseessä "maanantai kappale" ropeli! Emona tosiaan MSI B150 Mortar..
 
Viimeksi muokattu:
Joo taitaa olla kyseessä "maanantai kappale" ropeli! Emona tosiaan MSI B150 Mortar..

Laitoin sitten kaikki kotelon tuulettimet uusiksi! ET:n suosittelema tuplalaakerinen Scythe taakse ja pari F12:ta etupuolelle emolevyn ohjauksella. Äänimaailma muuttui huomattavasti paremmaksi!
 
Viimeksi muokattu:
Pari aloittelijan kysymystä. Olen uusimassa kokoonpanoani 7 vuoden takaisesta hankinnasta ja jäähdytys kaipaa myös päivitystä. Säilytän koteloni Cooler Master Silencio 550 ATX ja siinä on ollut kaksi stock kotelotuuletinta. Olen pitänyt niitä molex-johdossa suoraan powerissa 3-pinnisellä adapterilla. Nyt kun hieman selailin lankaa, huomasin että tuulettimet on yleensä emossa kiinni. Emossani (vaihtuu 6kk sisään) Asus P8P67 B3 Intel P67 LGA1155 ATX:ssa on 4-pin cha_fan, 3-pin_chafan2 ja 3-pin pwr_fan -paikat. Voinko käyttää noita kaikkia paikkoja kotelotuulettimille? Testasin kahta ensimmäistä nykyisillä tuulettimilla ja biosin mukaan pyörivät noin 350 rpm vaikka low limit oli 600 rpm. Jos ymmärrän, oikein vaihto on enemmän kuin toivottavaa.

Nykyiset on siis pyörineet kokoajan ilmeisesti 800 rpm ainakin uutena. Millainen setup mun kannattaa hommata, että olisi mahdollisimman tehokas myös pientä kellotusta ajatellen. Olen tilannut ARMOR RTX 2070 ja emo, prossu muistit vaihtuu puolen vuoden sisään. Eli sellainen ratkaisu joka kestää tulevat vaihdokset.

Nyt tässä kirjoitellessa tutustuin lisää niin emossani ei taida olla PWM:ä ainakaan nyky biosissa. Eli sen päivittäminenkö on ensimmäinen askel ja sitten kolme tällaista?

Eikun noi onkin neljäpinnisiä. Eli ainakin kaksi kolmepinnistä tarvittaisiin ja silloinkin oletuksena, että tota pwr_fan paikkaa voi käyttää. Olisko jollain joku valmis ehdotus. Eniten arvostan hyvää hinta-laatusuhdetta ja todella sitä, että pystyn käyttämään samaa ratkaisua, kun emo vaihtuu. Toki panostus ei ole suuri, vaikka joutuu kahteen kertaan uusimaan.
 
Pari aloittelijan kysymystä. Olen uusimassa kokoonpanoani 7 vuoden takaisesta hankinnasta ja jäähdytys kaipaa myös päivitystä. Säilytän koteloni Cooler Master Silencio 550 ATX ja siinä on ollut kaksi stock kotelotuuletinta. Olen pitänyt niitä molex-johdossa suoraan powerissa 3-pinnisellä adapterilla. Nyt kun hieman selailin lankaa, huomasin että tuulettimet on yleensä emossa kiinni. Emossani (vaihtuu 6kk sisään) Asus P8P67 B3 Intel P67 LGA1155 ATX:ssa on 4-pin cha_fan, 3-pin_chafan2 ja 3-pin pwr_fan -paikat. Voinko käyttää noita kaikkia paikkoja kotelotuulettimille? Testasin kahta ensimmäistä nykyisillä tuulettimilla ja biosin mukaan pyörivät noin 350 rpm vaikka low limit oli 600 rpm. Jos ymmärrän, oikein vaihto on enemmän kuin toivottavaa.

Nykyiset on siis pyörineet kokoajan ilmeisesti 800 rpm ainakin uutena. Millainen setup mun kannattaa hommata, että olisi mahdollisimman tehokas myös pientä kellotusta ajatellen. Olen tilannut ARMOR RTX 2070 ja emo, prossu muistit vaihtuu puolen vuoden sisään. Eli sellainen ratkaisu joka kestää tulevat vaihdokset.

Nyt tässä kirjoitellessa tutustuin lisää niin emossani ei taida olla PWM:ä ainakaan nyky biosissa. Eli sen päivittäminenkö on ensimmäinen askel ja sitten kolme tällaista?

Eikun noi onkin neljäpinnisiä. Eli ainakin kaksi kolmepinnistä tarvittaisiin ja silloinkin oletuksena, että tota pwr_fan paikkaa voi käyttää. Olisko jollain joku valmis ehdotus. Eniten arvostan hyvää hinta-laatusuhdetta ja todella sitä, että pystyn käyttämään samaa ratkaisua, kun emo vaihtuu. Toki panostus ei ole suuri, vaikka joutuu kahteen kertaan uusimaan.

upload_2018-10-29_15-3-31.png
CPU_FAN paikka on PWM säädettävä.
CHA_FAN1-2 paikat on molemmat jännitesäätöisiä vaikka toinen onkin 4-pin.
PWR_FAN paikka ei ole säädettävä, se on sama kuin kytkisit tuulettimen suoraan molexiin kiinni. Tämä on tarkoitettu esim vesijäähdyttimen pumpulle.

Pyörimisnopeus, oli se sitten PWM tai jännite, riippuu tuulettimesta ja BIOSin profiili säädöistä. Ja jos kytket 3-pin tuulettimen PWM paikkaan etkä vaihda sitä jännitesäätöiseksi niin 3-pin tuuletin pyörii täysiä.
Profiili vaihtoehdot on Standard, Silent, Turbo ja manual. Oletus on standard. Nämä säätyvät prosessorin lämpötilan mukaan. Tutustu BIOSsin säätöihin ja ohjekirjaan että miten nämä säädöt toimii. Tai asenna AI Suite/AI Suite 2 ja tutki sen kautta jossa näkyy graafisena nämä tuuletinprofiilit eli minkälainen käyrä niissä on.
CPU_FAN paikan säätöväli on 0-100% välillä (PWM signaali)
CHA_FAN paikkojen säätöväli on 40-100% välillä (jännite, 5-12V)

Fan Speed Low Limit on varoitus eli jos tuuletin pyörii alle 600rpm niin esimerkiksi AI Suite ulisee siitä ja BIOSsin lämpötila/anturi välilehdellä kierrokset näkyy punaisena koska 350rpm < 600rpm. Mihinkään tämä low limit ei vaikuta. Vaihda näihin 200rpm tilalle tai ignore.

Kyllä voit ostaa PWM tuulettimia. Niitä voit säätää joko PWM signaalilla tai jännitteellä. Emolevyn tapauksessa 4-pin liitin sopii myös 3-pin liittimeen.
Eli mikään näistä ei ole ongelma.
Lisäksi linkkaamasi tuuletin on "PST" versio Arcticin F12 PWM tuulettimesta. PST on siis lyhenne "PWM Sharing Technology". Voit siis ketjuttaa yhdestä PWM liitännästä useamman tuulettimen. Ja tämä toimii myös jännitesäädöllä.
PWM_PST_and_PWM_PST_CO.JPG

Voit esimerkiksi tehdä niin että ostat 3kpl juuri niitä tuulettimia mitä linkkasit. Yksi näistä taakse ja se kytketään CPU_FAN paikkaan ja prosessorijäähdyttimesi PWM tuuletin kytketään tämän johtoon. Nämä molemmat säätyvät yhtäaikaa CPU_FAN paikan mukaan. Tämän takatuulettimen minimi RPM PWM säädettynä on ~500rpm tuotesivun kuvan perusteella.
Kaksi etutuuletinta voit kytkeä CHA_FAN paikkoihin ja säätää niitä jännitteellä. Joko molemmat omissa liittimissään tai sitten ketjutettuna yhdestä liittimestä jos siltä tuntuu. Sillä miten teet ei oikein ole väliä kun CHA_FAN1 ja CHA_FAN2 paikat on linkitetty toisiinsa eli niitä ei voi säätää erikseen. Näiden tuulettimien minimi RPM jännitesäädettynä on jotain 550-700rpm luokkaa. Start up voltage on listattuna 6V (laskennallisesti siis ~675rpm) mutta jos tuuletin jo pyörii niin se voi pyöriä matalammallakin jännitteellä kuin tuo 6V, tässä tapauksessa emolevyn alaraja taitaa olla se 5V eli laskennallisesti ~560rpm.

Huom: Emolevysi CPU_FAN paikka tukee maks 1A virtaa. Teoriassa voit kytkeä kaikki kolme F12 PWM PST tuuletinta ja prosessorijäähdyttimesi tuuletimen CPU_FAN paikkaan hyödyntäen tuota ketjutusta mutta en tiedä mikä prosessorijäähdyttimesi tuuletin on (=mikä sen speksattu virta on). Arctic on speksannut noille tuulettimille 0.24A @ 100% PWM signaali eli 1A virrasta jää vielä 0.28A.
Mutta en tiedä onko nämä Arcticin luvut käynnistysvirtoja, tuuletin hörppää siis enemmän virtaa käynnistyessään. Jos ne on ja prosessorijäähdyttimesikin vie maks 0.28A käynnistyessään niin ei ongelmaa. Jos ne ei ole niin riskeeraat tuon CPU_FAN paikan hajoamisen.
 
Virtalähteeseen pitäisi vaihtaa tuuletin. Alkuperäinen on 140 mm ja liitäntä 2 pinninen. Voiko kolme pinnisen tuularin laittaa adapterilla tilalle?
 
Virtalähteeseen pitäisi vaihtaa tuuletin. Alkuperäinen on 140 mm ja liitäntä 2 pinninen. Voiko kolme pinnisen tuularin laittaa adapterilla tilalle?
Pitäs mennä heittämällä. Tarkista että tulee sama rpm tuuletin ja anna powerin tyhjentyä enne avaamista.
 
Konkat sitten pitää varausta kauan aikaa ja sieltä powerin sisältä voi saada todella ison tällin. Eli älä tapa itseäsi vahingossa jne..
 
upload_2018-10-29_15-3-31.png
CPU_FAN paikka on PWM säädettävä.
CHA_FAN1-2 paikat on molemmat jännitesäätöisiä vaikka toinen onkin 4-pin.
PWR_FAN paikka ei ole säädettävä, se on sama kuin kytkisit tuulettimen suoraan molexiin kiinni. Tämä on tarkoitettu esim vesijäähdyttimen pumpulle.

Pyörimisnopeus, oli se sitten PWM tai jännite, riippuu tuulettimesta ja BIOSin profiili säädöistä. Ja jos kytket 3-pin tuulettimen PWM paikkaan etkä vaihda sitä jännitesäätöiseksi niin 3-pin tuuletin pyörii täysiä.
Profiili vaihtoehdot on Standard, Silent, Turbo ja manual. Oletus on standard. Nämä säätyvät prosessorin lämpötilan mukaan. Tutustu BIOSsin säätöihin ja ohjekirjaan että miten nämä säädöt toimii. Tai asenna AI Suite/AI Suite 2 ja tutki sen kautta jossa näkyy graafisena nämä tuuletinprofiilit eli minkälainen käyrä niissä on.
CPU_FAN paikan säätöväli on 0-100% välillä (PWM signaali)
CHA_FAN paikkojen säätöväli on 40-100% välillä (jännite, 5-12V)

Fan Speed Low Limit on varoitus eli jos tuuletin pyörii alle 600rpm niin esimerkiksi AI Suite ulisee siitä ja BIOSsin lämpötila/anturi välilehdellä kierrokset näkyy punaisena koska 350rpm < 600rpm. Mihinkään tämä low limit ei vaikuta. Vaihda näihin 200rpm tilalle tai ignore.

Kyllä voit ostaa PWM tuulettimia. Niitä voit säätää joko PWM signaalilla tai jännitteellä. Emolevyn tapauksessa 4-pin liitin sopii myös 3-pin liittimeen.
Eli mikään näistä ei ole ongelma.
Lisäksi linkkaamasi tuuletin on "PST" versio Arcticin F12 PWM tuulettimesta. PST on siis lyhenne "PWM Sharing Technology". Voit siis ketjuttaa yhdestä PWM liitännästä useamman tuulettimen. Ja tämä toimii myös jännitesäädöllä.

Kiitos! Olipa kattava vastaus! Nyt ymmärrän paremmin.

upload_2018-10-29_15-3-31.png
Voit esimerkiksi tehdä niin että ostat 3kpl juuri niitä tuulettimia mitä linkkasit. Yksi näistä taakse ja se kytketään CPU_FAN paikkaan ja prosessorijäähdyttimesi PWM tuuletin kytketään tämän johtoon. Nämä molemmat säätyvät yhtäaikaa CPU_FAN paikan mukaan. Tämän takatuulettimen minimi RPM PWM säädettynä on ~500rpm tuotesivun kuvan perusteella.
Kaksi etutuuletinta voit kytkeä CHA_FAN paikkoihin ja säätää niitä jännitteellä. Joko molemmat omissa liittimissään tai sitten ketjutettuna yhdestä liittimestä jos siltä tuntuu. Sillä miten teet ei oikein ole väliä kun CHA_FAN1 ja CHA_FAN2 paikat on linkitetty toisiinsa eli niitä ei voi säätää erikseen. Näiden tuulettimien minimi RPM jännitesäädettynä on jotain 550-700rpm luokkaa. Start up voltage on listattuna 6V (laskennallisesti siis ~675rpm) mutta jos tuuletin jo pyörii niin se voi pyöriä matalammallakin jännitteellä kuin tuo 6V, tässä tapauksessa emolevyn alaraja taitaa olla se 5V eli laskennallisesti ~560rpm.

Huom: Emolevysi CPU_FAN paikka tukee maks 1A virtaa. Teoriassa voit kytkeä kaikki kolme F12 PWM PST tuuletinta ja prosessorijäähdyttimesi tuuletimen CPU_FAN paikkaan hyödyntäen tuota ketjutusta mutta en tiedä mikä prosessorijäähdyttimesi tuuletin on (=mikä sen speksattu virta on). Arctic on speksannut noille tuulettimille 0.24A @ 100% PWM signaali eli 1A virrasta jää vielä 0.28A.
Mutta en tiedä onko nämä Arcticin luvut käynnistysvirtoja, tuuletin hörppää siis enemmän virtaa käynnistyessään. Jos ne on ja prosessorijäähdyttimesikin vie maks 0.28A käynnistyessään niin ei ongelmaa. Jos ne ei ole niin riskeeraat tuon CPU_FAN paikan hajoamisen.

Teen niin kuin ehdotat, eli takatuuletin prossutuulettimen kanssa kylkeen. Mulla on 7 vuotta vanha Cooler Master Hyper 212 Plus. Kannattaisko se samalla vaihtaa, kun ajattelin kellottaa tota i52550k-prossua? Onko nämä odottamisen arvoiset vai onko aikaisemmin linkkaamani yhtä hyviä? Voisitko vielä linkata oikean ketjutusadapterin vai tuleeko semmoinen tuulettimien mukana?
 
Teen niin kuin ehdotat, eli takatuuletin prossutuulettimen kanssa kylkeen. Mulla on 7 vuotta vanha Cooler Master Hyper 212 Plus. Kannattaisko se samalla vaihtaa, kun ajattelin kellottaa tota i52550k-prossua? Onko nämä odottamisen arvoiset vai onko aikaisemmin linkkaamani yhtä hyviä? Voisitko vielä linkata oikean ketjutusadapterin vai tuleeko semmoinen tuulettimien mukana?

Näyttäisi olevan joku 600-2000rpm PWM tuuletin tuossa Cooler Masterissa. Tweaktownin kuvassa tuulettimen takana lukee 0.36A eli tuo mainitsemani "kaikki yhdestä liittimestä" skenaariota ei kannata kokeilla. Mutta esimerkiksi 1x takatuuletin + Hyperin 1x tuuletin onnistuu vallan mainiosti.

Kyllä se jäähdytin kevyeen, löysät pois, kellotteluun pitäisi riittää. En nyt sitä vaihtamisen ilosta vaihtaisi ellei sitten lämmöt tule selkeästi vastaan. (reippaasti yli 80-90C esim IntelBurnTest tai vastaava FPU kuorma)

Ei ole odottamisen arvoinen koska siinä ei ole sitä "PST" ominaisuutta mitä sinulle kauppasin. Jimmsin tuotekuvauksessakin lukee "muuten sama mutta ei PST ominaisuutta."
Sen tuulettimen tuotekoodi minkä alunperin linkkasit on AFACO-120P0-GBA01 eli F12 PWM PST eli tämä F12 PWM PST | 120mm 4-Pin Case Fan with PWM PST Technology | ARCTIC
Tämä Jimmsin "Rev.2" tuulettimen tuotekoodi on AFACO-120P2-GBA01 eli F12 PWM eli tämä F12 PWM | 120mm 4-Pin Case Fan with PWM | ARCTIC

Jos tilaat niitä tuulettimia mitä alunperin linkkasit, eli siis näitä, et tarvitse mitään "adaptereita". Se "adapteri" (Y-kaapeli) on integroitu suoraan siihen F12 tuulettimen johtoon josta laitoin kuvankin edellisessä viestissäni. Tämä on se "PST ominaisuus".
Kuvan ylempi liitin kytketään emolevyn liittimeen ja kuvan alempaan liittimeen kytketään sitten toinen tuuletin.
PWM_PST_and_PWM_PST_CO.JPG

Kun käytetään tätä Arctic tuulettimen PST ominaisuutta tai mitä tahansa Y-kaapelia siihen että emolevyn yhteen liittimeen kytketään useampi tuuletin, niin vain yhden tuulettimen RPM signaali menee emolevylle. Jos katsot tuota kuvaa uudelleen niin näet että naaras liittimeen menee vain kolme johtoa: jännite, maa ja PWM signaali. Tämä on sen takia koska et sinä voi työntää yhteen liittimeen useampaa RPM signaalia.
Takatuuletin + Hyper 212 tuuletin skenaariossa näet takatuulettimen kierrosluvun CPU_FAN paikassa mutta et näe Hyper 212 tuulettimen kierroslukua.

PST tuulettimissa on tätä skenaariota varten yksi ylimääräinen johto joka on RPM signaali. Sanotaan sitä vaikka RPM johdoksi.
upload_2018-10-29_21-37-55.png
Takatuuletin + Hyper 212 tuuletin skenaariossa et tuota tarvitse koska emolevy jo näkee sen tuulettimen RPM signaalin siitä johdosta mikä on kytketty suoraan emolevyyn. Eli siinä se on turha.

Mutta jos kytket kaksi etutuuletinta (vaikka A ja B) CHA_FAN1 taakse niin että A on suoraan emolevyssä kiinni ja B on A tuulettimen naaras liittimessä kiinni ja B tuulettimen RPM johto on esimerkiksi PWR_FAN paikassa kiinni niin näet A tuulettimen kierrosluvun CHA_FAN1 paikasta ja B tuulettimen kierrosluvun näet PWR_FAN paikasta.
 
Näyttäisi olevan joku 600-2000rpm PWM tuuletin tuossa Cooler Masterissa. Tweaktownin kuvassa tuulettimen takana lukee 0.36A eli tuo mainitsemani "kaikki yhdestä liittimestä" skenaariota ei kannata kokeilla. Mutta esimerkiksi 1x takatuuletin + Hyperin 1x tuuletin onnistuu vallan mainiosti.

Kyllä se jäähdytin kevyeen, löysät pois, kellotteluun pitäisi riittää. En nyt sitä vaihtamisen ilosta vaihtaisi ellei sitten lämmöt tule selkeästi vastaan. (reippaasti yli 80-90C esim IntelBurnTest tai vastaava FPU kuorma)

Ei ole odottamisen arvoinen koska siinä ei ole sitä "PST" ominaisuutta mitä sinulle kauppasin. Jimmsin tuotekuvauksessakin lukee "muuten sama mutta ei PST ominaisuutta."
Sen tuulettimen tuotekoodi minkä alunperin linkkasit on AFACO-120P0-GBA01 eli F12 PWM PST eli tämä F12 PWM PST | 120mm 4-Pin Case Fan with PWM PST Technology | ARCTIC
Tämä Jimmsin "Rev.2" tuulettimen tuotekoodi on AFACO-120P2-GBA01 eli F12 PWM eli tämä F12 PWM | 120mm 4-Pin Case Fan with PWM | ARCTIC

Jos tilaat niitä tuulettimia mitä alunperin linkkasit, eli siis näitä, et tarvitse mitään "adaptereita". Se "adapteri" (Y-kaapeli) on integroitu suoraan siihen F12 tuulettimen johtoon josta laitoin kuvankin edellisessä viestissäni. Tämä on se "PST ominaisuus".
Kuvan ylempi liitin kytketään emolevyn liittimeen ja kuvan alempaan liittimeen kytketään sitten toinen tuuletin.
PWM_PST_and_PWM_PST_CO.JPG

Kun käytetään tätä Arctic tuulettimen PST ominaisuutta tai mitä tahansa Y-kaapelia siihen että emolevyn yhteen liittimeen kytketään useampi tuuletin, niin vain yhden tuulettimen RPM signaali menee emolevylle. Jos katsot tuota kuvaa uudelleen niin näet että naaras liittimeen menee vain kolme johtoa: jännite, maa ja PWM signaali. Tämä on sen takia koska et sinä voi työntää yhteen liittimeen useampaa RPM signaalia.
Takatuuletin + Hyper 212 tuuletin skenaariossa näet takatuulettimen kierrosluvun CPU_FAN paikassa mutta et näe Hyper 212 tuulettimen kierroslukua.

PST tuulettimissa on tätä skenaariota varten yksi ylimääräinen johto joka on RPM signaali. Sanotaan sitä vaikka RPM johdoksi.
upload_2018-10-29_21-37-55.png
Takatuuletin + Hyper 212 tuuletin skenaariossa et tuota tarvitse koska emolevy jo näkee sen tuulettimen RPM signaalin siitä johdosta mikä on kytketty suoraan emolevyyn. Eli siinä se on turha.

Mutta jos kytket kaksi etutuuletinta (vaikka A ja B) CHA_FAN1 taakse niin että A on suoraan emolevyssä kiinni ja B on A tuulettimen naaras liittimessä kiinni ja B tuulettimen RPM johto on esimerkiksi PWR_FAN paikassa kiinni niin näet A tuulettimen kierrosluvun CHA_FAN1 paikasta ja B tuulettimen kierrosluvun näet PWR_FAN paikasta.

Noni, loistavaa! Kiitos, enpä olisi tätä millään itse osannut ratkaista. Laitoin tilaukseen.
 
Ajattelin vaihtaa koteloon (Nano S) eteen 2xThermalright TY 147A PWM, nykyiset on Noctua NF-S12A-PWM. Tuskin mitään negatiivistä seuraa? Ilmaa pitäisi siirtyä enemmän samalla äänen tasolla ja ulkonäkökin vähän toista.
 
Mulla nuo Arcticin PST:t käyttäyty todella oudosti. Oli kahessa tuuletinliittimessä 2 kpl noita kiinni, jokanen pyöri eri nopeudella PWM säätöarvosta huolimatta ja välillä 1 ei käynnistyny ollenkaan. Kun vaihto 2 tuuletinta keskenään, niin se 1 toimimaton ihan randomilla valikoitu.

Epäilen että tuo tuulettimen PST liittimeen syötettävä PWM signaali ei ihan muuttumattomana mee ekan flektin läpi. Tai sitten se flektin pwm piiri syöttää takasinpäin jotain feedbackia joka sotkee tokaa flektiä... Yksinään toimi kyllä ihan hyvin...Voi olla, että emo ei tykänny niistä...ML:t pwm splitterin läpi toimii kuitenkin iha hyvin
 
Viimeksi muokattu:
Aloittelijan kysymyksiä. Tarvisin neuvoa.

Kotelona Fractal r5, jossa tällä hetkellä vain kaksi 140mm gp-14 tuuletinta, yksi edessä ja yksi takana. Tilasin kaksi Corsairin ML140 prota, sillä jostain luin että ois hyvä olla edessä kaksi tuuletinta.

Prossu Noctua dh-15 kahdella tuulettimella.

Miten nuo kannattaisi asetella, jotta saisi parhaan tehon? Tekeekö noilla alkuperäisillä tuulettimilla ensinnäkään yhtään mitään? Riittääkö noissa teho viemään lämmintä ilmaa ulos? Pitäiskö vielä ostaa uusi taakse (esim Noctua NF-A14 FLX)?

Itse ajattelin laittaa kaksi uutta tuuletinta eteen tuomaan ilmaa koteloon ja niitä säätää tarvittaessa (PWM) ja sitten siirtää tuo nykyinen edestä taakse kattoon jolloin saisi taakse ja ylös yhden poiston.

Riittäiskö vain yksi taakse?

Oliko ihan turha ostos ja vanhoilla kahdellakin olisi pärjännyt?
 
Aloittelijan kysymyksiä. Tarvisin neuvoa.

Kotelona Fractal r5, jossa tällä hetkellä vain kaksi 140mm gp-14 tuuletinta, yksi edessä ja yksi takana. Tilasin kaksi Corsairin ML140 prota, sillä jostain luin että ois hyvä olla edessä kaksi tuuletinta.

Prossu Noctua dh-15 kahdella tuulettimella.

Miten nuo kannattaisi asetella, jotta saisi parhaan tehon? Tekeekö noilla alkuperäisillä tuulettimilla ensinnäkään yhtään mitään? Riittääkö noissa teho viemään lämmintä ilmaa ulos? Pitäiskö vielä ostaa uusi taakse (esim Noctua NF-A14 FLX)?

Itse ajattelin laittaa kaksi uutta tuuletinta eteen tuomaan ilmaa koteloon ja niitä säätää tarvittaessa (PWM) ja sitten siirtää tuo nykyinen edestä taakse kattoon jolloin saisi taakse ja ylös yhden poiston.

Riittäiskö vain yksi taakse?

Oliko ihan turha ostos ja vanhoilla kahdellakin olisi pärjännyt?
Taakse riittää 1. Mieluiten niin että sisään puhaltaa enemmän kuin ulos
Eiköhän tuo fractal riitä hyvin poistotuulettimeksi
 
Kyllä GP-14 tuulettimet on oikein päteviä. Yksikin riittää poistoksi riippuen vähän mitä rautaa on (lue lämpökuorma) mutta halutessasi tai tarvittaessa voit toki laittaa toisen kattoon ja ajaa niitä molempia sitten hitaammalla nopeudella.
Kattotuulettimessa tietenkin se ongelma että lisää reikiä mistä ääni pääsee karkaamaan kotelosta.

Oliko turha ostos? No yksikin olisi minun mielestä riittänyt. Yksi vaihtoehto olisi siis ollut pitää GP-14 tuulettimet edessä + takana kuten nytkin ja kiinni R5:n tuuletin kontrollerissa esim 5V tai 7V (low tai keski asento) mutta lisätä yksi ML140 Pro eteen PWM ohjattuna joka sitten reagoisi prosessorin tai näytönohjaimen kuormaan työntäen lisää ilmaa koteloon.
 
Kyllä GP-14 tuulettimet on oikein päteviä. Yksikin riittää poistoksi riippuen vähän mitä rautaa on (lue lämpökuorma) mutta halutessasi tai tarvittaessa voit toki laittaa toisen kattoon ja ajaa niitä molempia sitten hitaammalla nopeudella.
Kattotuulettimessa tietenkin se ongelma että lisää reikiä mistä ääni pääsee karkaamaan kotelosta.

Oliko turha ostos? No yksikin olisi minun mielestä riittänyt. Yksi vaihtoehto olisi siis ollut pitää GP-14 tuulettimet edessä + takana kuten nytkin ja kiinni R5:n tuuletin kontrollerissa esim 5V tai 7V (low tai keski asento) mutta lisätä yksi ML140 Pro eteen PWM ohjattuna joka sitten reagoisi prosessorin tai näytönohjaimen kuormaan työntäen lisää ilmaa koteloon.

Juu peruin tilauksen kun itsekin mietin vain tuota yhtä.

Riittäisikö tuohon eteen kolmas GP14? En välttämättä tee pwm mitään, koska pelaan loppujen lopuksi aika vähän (2h päivä max)

Kiitos vastauksista!
 
Riittää. Mutta yhtälailla voit säästää kympin ostamalla esimerkiksi tuon aiemmin mainitun Arcticin P14 (Silent) tuulettimen ja pistää sen taakse.
Juu, ei jaksanu odotella vaan nappasin hyllystä tutun ja turvallisen gp14, tietääpähän ainaki mitä saa ja on suht hiljainen.
Kiitos vastauksista.
 
Fractal arc midi tarttis hiljasemmat flektit, eli 2x 120mm sisään ja 1x 120mm taakse ulos, sekä kattoon h100 radiin push flektit, ledilliset ois jees mutta ei välttämättömia. Löytyykö budjetti ratkasua?
 
Fractal arc midi tarttis hiljasemmat flektit, eli 2x 120mm sisään ja 1x 120mm taakse ulos, sekä kattoon h100 radiin push flektit, ledilliset ois jees mutta ei välttämättömia. Löytyykö budjetti ratkasua?
jos ilman ledejä kelpaa niin artic p sarjaa katselemaan ainakin sisä tuulettimeksi tietenkin jos ulos päin kannattaa muuuta katsella esim f sarja saanut hyviä revikoita
 
Ensimmäinen hajonnut Arctic cooling tuli viime yön aikana. F14 väpättää ja siis toimii, mutta se väpätys käy hermoille. On jo ostoskorissa P14 , mutta on kaksi Corsair ML120:sta ja 3-4 P12:sta täällä kotona kaapissa. Jos näistä jotain askartelisi..

jos ilman ledejä kelpaa niin artic p sarjaa katselemaan ainakin sisä tuulettimeksi tietenkin jos ulos päin kannattaa muuuta katsella esim f sarja saanut hyviä revikoita

Normaali F12 PWM on toiminut aina ja viimeiset 5 vuotta olen käyttänyt lähes pelkästään niitä (jos ei ledejä ja kahta ML120:sta lasketa).
Ainakin F12 Silent ei ole suositeltava. Se on hiljainen, ja siirtää ilmaa, mutta ei tarpeeksi. Näitä pitää laittaa 4+ koteloon, että ilmaa siirtyy tarpeeksi.
P12 on vain vähän aikaa ollut käytössä ja kyllä se toimii parin testin perusteella hyvin.

edit: ostin siis tällaisen, siksi on ylimääräisiä tuulettimia:
ARCTIC P12 PWM PST Value Pack, 120mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 29,90€
Tuo paketti olisi @chrisse93 myös hyvä, kun tarvitsee juuri tuon 5 tuuletinta budjetilla.
ML120 on ylimääräisenä, kun ne oli kanssa vähän äänekkäitä makuuni..
 
Viimeksi muokattu:
Normaali F12 PWM on toiminut aina ja viimeiset 5 vuotta olen käyttänyt lähes pelkästään niitä ...

..P12 on vain vähän aikaa ollut käytössä ja kyllä se toimii parin testin perusteella hyvin.

Ootko huomannu merkittävää eroa näiden välillä äänessä tai ilmansiirrossa?
 
Mulla tippu ainakin 5 astetta lämpötilat, kun hommasin toisen tuulettimeen eteen Fractalin r5. Kolme gp14 hoitaa homman ja kone lähes äänetön :)
 
Ensimmäinen hajonnut Arctic cooling tuli viime yön aikana. F14 väpättää ja siis toimii, mutta se väpätys käy hermoille. On jo ostoskorissa P14 , mutta on kaksi Corsair ML120:sta ja 3-4 P12:sta täällä kotona kaapissa. Jos näistä jotain askartelisi..
!
P
Normaali F12 PWM on toiminut aina ja viimeiset 5 vuotta olen käyttänyt lähes pelkästään niitä (jos ei ledejä ja kahta ML120:sta lasketa).
Ainakin F12 Silent ei ole suositeltava. Se on hiljainen, ja siirtää ilmaa, mutta ei tarpeeksi. Näitä pitää laittaa 4+ koteloon, että ilmaa siirtyy tarpeeksi.
P12 on vain vähän aikaa ollut käytössä ja kyllä se toimii parin testin perusteella hyvin.

edit: ostin siis tällaisen, siksi on ylimääräisiä tuulettimia:
ARCTIC P12 PWM PST Value Pack, 120mm PWM-laitetuuletinsarja, 5 kpl, musta - 29,90€
Tuo paketti olisi @chrisse93 myös hyvä, kun tarvitsee juuri tuon 5 tuuletinta budjetilla.
ML120 on ylimääräisenä, kun ne oli kanssa vähän äänekkäitä makuuni..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom