Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Iltaa, olen uusi täällä niinkuin varmaan huomaa. be quiet! Pure Wings 2 tuuletin 140 mm - Tietokonekomponentit

be quiet! Pure Wings 2 tuuletin 120 mm - Tietokonekomponentit

Onko kuinka hyviä tuulettimia? Tarkoituksena laittaa sekä imemään että puhaltamaan koteloon/kotelosta.
Minulla oli edellisessä kotelossa tuollaiset 140mm Silent Wings kakkoset ja mielestäni nuo ovat hintaansa nähden ihan OK. Ilmaa siirtävät siinä missä mikä tahansa muukin samankokoinen ja samalla kierrosnopeudella varustettu tuuletin. Sen sijaan noiden hiljaisuudesta olen eri mieltä. Voi olla että ovat desibeleissä mitattuna hiljaiset mutta silti pidän nykyisten Noctuan tuulettimien pöhinää miellyttävämpänä (samalla kierrosnopeudella). En ole mitään tarkempia testejä tehnyt vaihtaessani tuulettimia mutta tällainen mielikuva noista jäi.

PS. Ensimmäisellä sivulla @Kapteeni_kuolio on nakellut graafia graafin perään ja niistä kannattaa vähän katsella noita vertailuja. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Minulla oli edellisessä kotelossa tuollaiset 140mm Silent Wings kakkoset ja mielestäni nuo ovat hintaansa nähden ihan OK. Ilmaa siirtävät siinä missä mikä tahansa muukin samankokoinen ja samalla kierrosnopeudella varustettu tuuletin. Sen sijaan noiden hiljaisuudesta olen eri mieltä. Voi olla että ovat desibeleissä mitattuna hiljaiset mutta silti pidän nykyisten Noctuan tuulettimien pöhinää miellyttävämpänä (samalla kierrosnopeudella). En ole mitään tarkempia testejä tehnyt vaihtaessani tuulettimia mutta tällainen mielikuva noista jäi.

PS. Ensimmäisellä sivulla @Kapteeni_kuolio on nakellut graafia graafin perään ja niistä kannattaa vähän katsella noita vertailuja. :tup:


No hyvä juttu :) Taidanpa ostaa ne sitten. Itselläni tuo focus g mini, sama kotelo oli näköjään myös maitopurkilla. Aika vihatun oloinen henkilö :D
 
Menee ehkä hieman ohi kun on eri malli, mutta minulla on kotelo täynnä 140mm Silent Wings 3:a (5 radeissa, 1 pelkästään kotelossa) enkä kyllä keksi valittamista. Ei sivuääniä, hitaammilla kierroksilla hiljaiset ja äänen sävy nopeammalla käynnillä ihan miellyttävä. Mukana tulevat kumiset kulmapalat eristävät hyvin eikä resonansseja tule.

Suoraa vertailua muihin 140mm kokoisiin en ole tosin tehnyt. Enemmän nuo tuntuvat siirtävän ilmaa vastaavalla melutasolla kuin vanhat 120mm Scythen Slip Streamit, mutta kokoero taitaa selittää tuon eroavaisuuden.
 
Periaatteessa pysyy vielä tän ketjun aiheessa:
Aloin kattelemaan, että BeQuietin Silentloop AiO:issahan käytetään noita Pure Wings 2-tuulettimia ja mahtoko olla perus Alphacoolin raditkin...

Mahtaisko sopia custom loopissa käytettäväks? :confused:
140mm Silent Wings 3:a (5 radeissa, 1 pelkästään kotelossa)
Vai onko SW3 parempia?
 
Periaatteessa pysyy vielä tän ketjun aiheessa:
Aloin kattelemaan, että BeQuietin Silentloop AiO:issahan käytetään noita Pure Wings 2-tuulettimia ja mahtoko olla perus Alphacoolin raditkin...

Mahtaisko sopia custom loopissa käytettäväks? :confused:

Vai onko SW3 parempia?
Silent Wings 3 on parempi radikäyttöön. Outoa että käyttävät noita AiO:n kun beQuietin omienkin speksien mukaan Silent Wings 3 antaa enemmän staattista painetta kuin Pure Wings 2, joten SW3 on parempi valinta radeihin. Luultavasti AiO:n paketoinnissa hinnalla on ollut sitten eniten merkitystä.

Pelkästään kotelotuuletinkäytössä tuolla paineella ei käsittääkseni ole niin suurta tarvetta kuin radien kanssa, hyötyähän siitä toki on kun kotelossakin on yleensä pölyfilttereitä yms. estämässä ihan vapaata virtausta.

Tämän testin perusteella itse päädyin ostamaan SW3:a kun tulivat radikäyttöön. Osasyynä myös että kotelon mukana tuli jo muutama ja yksinkertaisuuden vuoksi ostin lisää samanlaisia kun kerran olivat radeihinkin soveltuvia. Ja custom loop on muutenkin sellainen konkurssi että kalliimmat tuulettimet eivät kokonaisuuden hintaa hirvittävästi nosta, joten sama ostaa kunnollisia.

Valintaa vaikeuttaakseni SW3 hintaluokassa alkaa kyllä sitten saada muitakin vaihtoehtoja, nuohan ovat kalliimpia kuin PW2.
 
Jos yhdistän kuvan mukaisella PWM Y-haaroittimella kaksi kotelotuuletinta, niin pitääkö paikkansa että ainoastaan toista voi säädellä ja toinen pyörii koko ajan täysillä tehoilla? Toinen tuuletin siis 4-pin ja toinen 3-pin.
New-30cm-PWM-3-4-pin-font-b-Y-b-font-font-b-Splitter-b-font.jpg
 
Jos yhdistän kuvan mukaisella PWM Y-haaroittimella kaksi kotelotuuletinta, niin pitääkö paikkansa että ainoastaan toista voi säädellä ja toinen pyörii koko ajan täysillä tehoilla? Toinen tuuletin siis 4-pin ja toinen 3-pin.
New-30cm-PWM-3-4-pin-font-b-Y-b-font-font-b-Splitter-b-font.jpg

Jos säädät kyseisestä tuuletinliittimestä tuulettimia PWM:llä, niin kyllä toinen tuulettimista pyörii täysillä ja toinen pysyy säädettävänä.
Jos taas säädät jännitteellä niin voit säätää molempia tuulettimia.

PWM tuulettimien säätö tapahtuu PWM signaalilla, tuuletin saa aina +12V pinnistä 2 ja PWM signaali lähetetään tuulettimelle pinnistä 4 jota sitten voidaan säätää. Signaalin "duty cycle" (0-100%) kertoo tuulettimelle kuinka nopeasti sen halutaan pyörivän. Eli jos tökkäät 3-pin jännitesäätöisen tuulettimen 4pin PWM säätöiseen liittimeen niin se tuuletin pyörii täysiä kokoajan koska tuuletin saa kokoajan sen +12V.
Jännitesäätö taas nimensä mukaisesti on säätämistä jännitteellä eli pinni 2:n ulostuloa muutetaan esim 5-12V välillä joka sitten vaikuttaa tuulettimen nopeuteen.
 
EK-Waterblocks 120 x 120 x 25mm EK-Vardar F2-120 tuuletin, 1450 RPM - 15,90€ Tälläinen taaempaan kattopaikkaan

SilentiumPC Sigma Pro 140 PWM -laitetuuletin, musta - 11,90€ Ja näitä kaksi eteen. Sitten voisin laittaa takapaikkaan kotelon vakiotuulettimen niin saisi hieman negatiivisen paineen.
Osta ennemmin noita Sigma tuulettimia 3kpl. 2 eteen ja 1 taakse. Vardarit ovat radikäyttöön, kotelotuulettimina turhan äänekkäitä. Tai sitten niitä aiemmin mainittuja Be Quietin ropelleja.

Näin saadaan positiivinen paine, joka on parempi jäähdytysteholtaan ja pitää pölyt poissa.
 
EK-Waterblocks 120 x 120 x 25mm EK-Vardar F2-120 tuuletin, 1450 RPM - 15,90€ Tälläinen taaempaan kattopaikkaan

SilentiumPC Sigma Pro 140 PWM -laitetuuletin, musta - 11,90€ Ja näitä kaksi eteen. Sitten voisin laittaa takapaikkaan kotelon vakiotuulettimen niin saisi hieman negatiivisen paineen.
Niin, mihin bequietit katos? ja pos. paine paljon parempi kuin negatiivinen! Negatiivinen painehan imee joka raosta pölyä sisään.

Varmaan riittäis alkuperänen taakse ja 2x bequiet/Silentium eteen, aika turhaa kattopaikkaan laittaa tuuletinta ja saattaa häiritä prossujäähyn (?) työskentelyä.
 
Täältä ääni noctua nf-f12 tai noiseblocker eloopeille
Noiseblockerin eloopit todettu monella foorumilla pitävän hirveää meteliä, jos käyttää pölysuodattimen takana. Uskaltaako täällä noctuaa edes kritisoida sen verran näkee noita fanilaseja päässä.
 
Noiseblockerin eloopit todettu monella foorumilla pitävän hirveää meteliä, jos käyttää pölysuodattimen takana. Uskaltaako täällä noctuaa edes kritisoida sen verran näkee noita fanilaseja päässä.

No nyt kun otettiin puheeksi niin vastahan täällä kritisoitiin s12-sarjaa ulinasta filsujen kanssa ja oletattomasta ilmansiirrosta jos edessä on mitään heinänkortta suurempaa :beye:
 
No nyt kun otettiin puheeksi niin vastahan täällä kritisoitiin s12-sarjaa ulinasta filsujen kanssa ja oletattomasta ilmansiirrosta jos edessä on mitään heinänkortta suurempaa :beye:

Noctua pienillä kiekoilla äänekkäämpi filsun kanssa. Molemmat hyviä. Huonommista muutakun jonkun corsairin kopan mukana tulleista jotka oli kauheat ei itsellä kokemusta. Noctuan s12a saatais toimia ok mutta s12b(redux) on tuo humina efekti filsun kanssa. Eloopit pitää filsun kanssa hurinaa mutta vasta noin 1000rpm jälkeen.
 
Niin, mihin bequietit katos? ja pos. paine paljon parempi kuin negatiivinen! Negatiivinen painehan imee joka raosta pölyä sisään.

Varmaan riittäis alkuperänen taakse ja 2x bequiet/Silentium eteen, aika turhaa kattopaikkaan laittaa tuuletinta ja saattaa häiritä prossujäähyn (?) työskentelyä.

Aijaahas... perkule en lukenu täältä ensin. Testaillut vakiotuulettimilla paikkoja ja päädyin lopputulokseen että kun imetään katosta ja takaa tehokkaasti yhdessä niin saa viileimmän prossun ja näytönohjaimellekkin riittää ilmaa. Voisinhan minä laittaa vakiotuulettimet eteen ja toisen noista 120mm tuulettimista taakse ja kattoon edemmäksi toisen 120mm tuulettimen. Sitten 140mm kattoon taaemmaksi mutta kylläpä siinäkin alipaine syntyy. EK-waterblocksit eteen jolloin ne yhdessä saavat noin 100cfm sisään ja silentiumpc imee ulos sen saman noin 100cfm ja yksi vakiotuuletin taakse niin syntyykin jo alipainetta aika mukavasti.

Edit: Niin joo, voisinhan mä bequietit ostaa eteen niin saisi ilmaa jo hyvin liikkeelle. Mutta onkos niiden paineentuottokyky kuinka hyvä että jaksaako imeä etupaneelin pölysuodattimen läpi?
 
Tuli tempastua ja tilattua pari kappaletta Corsairin ML140 pro tuulettimia. Välttäkää kuin ruttoa, jos esim. Aattelitte laittaa eteen ottamaan ilmaa kotelon sisälle. Itsellä käytössä fractalin arc 2, jossa eturitilä metallia. Metalli sotkee tän ml toiminnan aivan täysin. Aivan järkyttävää ääntä pitää. Tulee cloud 2 kuulokkeiden läpi ääni.
 
Tuli tempastua ja tilattua pari kappaletta Corsairin ML140 pro tuulettimia. Välttäkää kuin ruttoa, jos esim. Aattelitte laittaa eteen ottamaan ilmaa kotelon sisälle. Itsellä käytössä fractalin arc 2, jossa eturitilä metallia. Metalli sotkee tän ml toiminnan aivan täysin. Aivan järkyttävää ääntä pitää. Tulee cloud 2 kuulokkeiden läpi ääni.
Palauta takuuseen. :confused: Sulla on luultavasti vialliset kappaleet, kun noi nyt menee rikki jo siitä että niitä katsoo ikävästi. :beye:
 
Tässä samainen ongelma jollain toisella. Tismalleen sama ääni. ML 140 problem - The Corsair User Forums

Onkohan kyseessä tyyppivika vai vialliset yksilöt / erä?

@Hirvimies
Tuolla ML-ketjussa sulle taidettiin vastata. Jos ovat muualla kotelossa hiljaiset niin epäilisin että tästä on kyse:

post: 1293457 sanoi:
A significant part of the issue is the 120mm mounting flange that is now blocking part of the fan. You are hearing air cutting around it. That is not a ML fan problem, but any high speed 140mm fan will do this when against it. The AF140's top out around 1000, just around where this becomes an issue. However, their steep thin blades make the sound more palatable. An ML or any other fan with flatter blades will have more interaction. 60%? So 1200 ish? Yes, you are going to hear it. I have other high speed 140's that do this as well and I can't stand to run them faster than 1000 rpm. Ultimately, I prefer 3x120 on the 540 for this reason, as well as the increased focused airflow compared to 2x140. This is also a reason why you may not want a 2000 rpm fan on your front intake. You don't need the speed and it is not always possible to completely control it. For some, the 100% boot power on is enough to ruin their day.
 
On kyllä todella vaisun oloisia nuo kotelon mukana tulleet Fractal Design Dynamic X2 GP-12 tuulettimet. Saa ihan tosissaan nostaa kierroksia, jotta kädellä tuntee ilmavirran hunajakennon läpi. Edessä pölysuodattimen kanssa en edes viitsinyt kokeilla. Jopa 6 euron ID-coolingin tuuletin tuntui käsituntumalta paremmalta vaihtoehdolta.

Nyt on edessä 2x Noctuan NF-S12B Reduxia ja takana Corsairin AF120, jonka ostin valkoisen ledin takia ja tuo yhdistelmä tuntuu toimivan.
 
@maitopurkki Ja miksiköhän? Ei noissa ole oikein mitään hyvää.
Laakeri on rifle bearing vaikka Bitfenix niitä kuinka FDB:nä markkinoisikin. Ei-aerodynaaminen disaini ja helvetillinen määrä tukirimoja ja niin edelleen. Ei suorituskykyinen eikä hiljainen.

Se ja sama ostaa esimerkiksi Arcticin F12, mukamas FDB sekin ja täyttää vaatimukset "tuuletin pyörii ja kuljettaa jotain".
Miksi maksaa paskasta yli 10€ kun käytännössä samaa paskaa saa vitosellakin?
ARCTIC Arctic F12 PWM rev.2, 120 x 120 x 25, 600-1350RPM - 5,40€

Jos haluaa vähän enemmän paine optimoidumman lapa disainin niin euro lisää. Eipä tuokaan mikään täydellinen ole kun paineet vuotaa lapojen ja rungon välistä pihalle mutta ok tuuletin.
SilentiumPC Zephyr 120 PWM -laitetuuletin, musta - 6,50€

Kympillä sitten saa tuon Sigma Pro:n joka muistuttaa minua vähän tuosta FD:n Dynamicistä joka on oikein mukavan kuuloinen.
SilentiumPC Sigma Pro 120 PWM -laitetuuletin, musta - 9,90€
 
@maitopurkki Ja miksiköhän? Ei noissa ole oikein mitään hyvää.
Laakeri on rifle bearing vaikka Bitfenix niitä kuinka FDB:nä markkinoisikin. Ei-aerodynaaminen disaini ja helvetillinen määrä tukirimoja ja niin edelleen. Ei suorituskykyinen eikä hiljainen.

Se ja sama ostaa esimerkiksi Arcticin F12, mukamas FDB sekin ja täyttää vaatimukset "tuuletin pyörii ja kuljettaa jotain".
Miksi maksaa paskasta yli 10€ kun käytännössä samaa paskaa saa vitosellakin?
ARCTIC Arctic F12 PWM rev.2, 120 x 120 x 25, 600-1350RPM - 5,40€

Jos haluaa vähän enemmän paine optimoidumman lapa disainin niin euro lisää. Eipä tuokaan mikään täydellinen ole kun paineet vuotaa lapojen ja rungon välistä pihalle mutta ok tuuletin.
SilentiumPC Zephyr 120 PWM -laitetuuletin, musta - 6,50€

Kympillä sitten saa tuon Sigma Pro:n joka muistuttaa minua vähän tuosta FD:n Dynamicistä joka on oikein mukavan kuuloinen.
SilentiumPC Sigma Pro 120 PWM -laitetuuletin, musta - 9,90€

Asia kunnossa, itsellä tuossa ylimääräidesä sigma pro 140mm kun eipä se oikein minnekkään sovi ilman että ei kotelo näyttäisi typerälle.
 
Laitetaan nyt tänne niin ei mene offtopiciksi: ihmettelin miksi 2 poistotuuletinta ja vaan 1 sisään imevä? Negatiivinen paine tolleen ja näyttiskin vois tykätä jos sais enemmän ilmaa (alemmalta etutuulettimelta) ;)
 
Laitetaan nyt tänne niin ei mene offtopiciksi: ihmettelin miksi 2 poistotuuletinta ja vaan 1 sisään imevä? Negatiivinen paine tolleen ja näyttiskin vois tykätä jos sais enemmän ilmaa (alemmalta etutuulettimelta) ;)

Noh totta turiset, voisimpa melkeen kääntää tuon takimmaisen tuulettimen?
 
Laitetaan nyt tänne niin ei mene offtopiciksi: ihmettelin miksi 2 poistotuuletinta ja vaan 1 sisään imevä? Negatiivinen paine tolleen ja näyttiskin vois tykätä jos sais enemmän ilmaa (alemmalta etutuulettimelta) ;)
"Aftermarket/custom/ei-referenssijäähyiset" näyttiksethän vain hämmentävät sitä ilmaa ja lämpöä kotelon sisällä, niin niihin itse negatiivisella paineella ei ole vaikutusta.
Lämmön ulos kotelosta puhaltavat referenssijäähyiset tosiaan kärsivät, jos joutuvat liikaa kamppailemaan alipaineen kanssa.
Radiaalituuletin kyllä tuottaa painetta helposti ja paljon verrattuna aksiaalituulettimiin, joten ihan pienestä ei pitäisi merkityksellistä eroa tulla.

Mutta kattotuuletin on kyllä sen verran kaukana isommista lämmöntuottajista, että se voi tosiaan imeä ulos myös vasta koteloon tullutta viileää ilmaan.
 
Noh totta turiset, voisimpa melkeen kääntää tuon takimmaisen tuulettimen?
Tavallisessa kotelorakenteessa ihanteellinen ilmavirta olisi "laminaarinen" ja selkeästi yhteen suuntaan kulkeva eli pyri "alhaalta ja edestä sisään-takaa ylhäältä ulos" ilmavirtaan.

Ja "ilman poistoteho" olisi kannattavinta olla isoimpien lämmöntuottajien lähellä.
Eli kattotuulettimen voisi siirtää taaksepäin, jolloin sen vetämä ilmavirta jäähdyttäisi mahdollisimman monia osia.
Ja tosiaan toinen hitaampikin tuuletin edessä voisi antaa näytönohjaimelle lisää viileämpää ilmaa.
 
Kannattaa myös kokeilla siirtää kaikki tuulettimet puhaltamaan ylös ulos. R5:n pohjassa taitaa olla vähemmän resistanssia kuin etupaneelissa, jolloin ilma saattaa mukavasti kulkea suoraan näytönohjaimen kautta ulos, ilman tarvetta erilliselle tuulettimelle.
 
Mulla on nyt ollut huonoa tuuria Fractal Designin Dynamic GP-14 tuulettimien kanssa. Define S:n mukana tulleista toinen meni vaihtoon, kun se piti aika kovaa nakutusta. Ekan vaihdokin hukkasi Posti (terveisiä vaan sinne nurmikonleikkaajille). Toinen vaihdokki saapui tänään ja se pitää puolestaan sellaista hankaavaa ääntä. Tosin yhdessä tietyssä asennossa ääni tuntuu katoavan ja onneksi tuo on sellainen asento, johon voin tuon asentaa. Jos se nyt pysyy hiljaisena, niin sitä voi käyttääkin.

Hankausääntä voi kuulostella videolta 3:30 jälkeen, kun kääntelen tuularia. Videolle tarttui jonkin verran ilmavirran kohinaa, mutta kyllä sen hankaamisen sieltä erottaa.


Noissa kaikissa GP-14:ssa on lisäksi sellainen pieni koko ajan kuuluva tasainen "rapina" / naputus. Se on sen verran hiljainen ettei se mun videoille ole tarttunut. Kun kotelo on kiinni, niin sen kanssa voinee vielä elää. Pikkaisen tässä on silti harkinnassa, että kokeilisiko jotakin muuta tuularia.
 
Täytyypä vielä kysäistä, että mahtaako tuo tasainen "rapina" / tikitys olla kaikkien Fractal Designin tuulettimien ominaisuus? Tuo sama ääni nimittäin kuuluu myös vanhan koneen Silent Series R2:sta, kun vähän kuulostelin. Onko muilla kokemuksia? Alla video, jossa laittelen GP-14 tuuletinta päälle ja pois biosista. Äänen kuulee livenä ihan selkeästi, mutta videolla voi joutua tosissaan kuuntelemaan. S7:n kaiutin tuntui sopivasti korostavan sitä. Kuulokkeilla oli paljon hiljaisempi. Tuo "rapina" loppuu välittömästi, kun tuulettimen sammuttaa ja se alkaa heti, kun tuuletin saa taas virtaa.



Ihan mielenkiinnosta tarkistin skoopilla mitä tuulettimen käyttöjännitteessä näkyy. Ajoin sitä vanhalla 9V paristolla, jossa oli vielä jäljellä puhtia pyörittämiseen. Näin sain kaiken muun mahdollisen häiriön eliminoitua. Kytkin virrat koekytkentälevyn kautta ja mittaukset on otettu levystä. Ylärivin kuvissa näkyy aika kova piikki jännitteessä. Alarivillä toisella kanavalla näkyy kierroslukumittarin output.

tikitys-skoopilla.png


Viimeisessä kuvassa kokeilin laittaa koekytkentälevylle 2 x 1000uF konkat, joilla sähköinen häiriö poistui, mutta ääni jäi. Kokeilin yhtä 1000uF konkkaa myös suoraan tuulettimen virransyöttöön, kun on kivasti sen tarran alla, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta ääneen. Tuon kierroslukumittarin pulssit menevät epäilyttävästi ainakin todella lähelle tuon tikityksen taajuutta. Harmi kun ei tullut otettua ääninäytettä ja skooppikuvaa samalta hetkeltä. Voiko tuo kiekkamittari olla tässä syyllinen?
 
Täytyypä vielä kysäistä, että mahtaako tuo tasainen "rapina" / tikitys olla kaikkien Fractal Designin tuulettimien ominaisuus? Tuo sama ääni nimittäin kuuluu myös vanhan koneen Silent Series R2:sta, kun vähän kuulostelin. Onko muilla kokemuksia? Alla video, jossa laittelen GP-14 tuuletinta päälle ja pois biosista. Äänen kuulee livenä ihan selkeästi, mutta videolla voi joutua tosissaan kuuntelemaan. S7:n kaiutin tuntui sopivasti korostavan sitä. Kuulokkeilla oli paljon hiljaisempi. Tuo "rapina" loppuu välittömästi, kun tuulettimen sammuttaa ja se alkaa heti, kun tuuletin saa taas virtaa.



Ihan mielenkiinnosta tarkistin skoopilla mitä tuulettimen käyttöjännitteessä näkyy. Ajoin sitä vanhalla 9V paristolla, jossa oli vielä jäljellä puhtia pyörittämiseen. Näin sain kaiken muun mahdollisen häiriön eliminoitua. Kytkin virrat koekytkentälevyn kautta ja mittaukset on otettu levystä. Ylärivin kuvissa näkyy aika kova piikki jännitteessä. Alarivillä toisella kanavalla näkyy kierroslukumittarin output.

tikitys-skoopilla.png


Viimeisessä kuvassa kokeilin laittaa koekytkentälevylle 2 x 1000uF konkat, joilla sähköinen häiriö poistui, mutta ääni jäi. Kokeilin yhtä 1000uF konkkaa myös suoraan tuulettimen virransyöttöön, kun on kivasti sen tarran alla, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta ääneen. Tuon kierroslukumittarin pulssit menevät epäilyttävästi ainakin todella lähelle tuon tikityksen taajuutta. Harmi kun ei tullut otettua ääninäytettä ja skooppikuvaa samalta hetkeltä. Voiko tuo kiekkamittari olla tässä syyllinen?


En itse ole kuullut R4 ja R5 mukana tulleista mitään sivuääniä kotelo täysin suljettuna, ja eihän sillä väliä olekkaan että miltä se tuuletin kuulostaa sentin päästä. Ja kyllä, heinäsirkat ja hepokatit eivät ole vielä kuolleet sukupuuttoon täältä. :):happy:
 
Itselläni jäi ylitsi pari VS650 virtalähdettä niin laitoin niistä toisem ITX settiini. Poweri kun ei ole kovin laadukas, niin propellikin sen mukainen ja pitää ääntä. Onko suosituksia korvaavalle 120mm tuulettimelle? Noctua NF-S12A FLX ajattelin näin ensimmäisenä.

ML tuulettimista ollut täällä paljon juttua ja itsekin tuossa ennen kesää niitä tilailin muutaman kappaleen mutta jäi käyttämättä. Laitoin ne nyt käyttöön ja eipä noista pahemmin valitettavaa löydy. Kotelossa oli metallinen mesh paikkojen kohdalla ja hieman huminaa tuli, mutta peltisaksilla tuokin verkko lähti nopeasti pois ja äänet katosivat samantien. ;)
 
Sain kaverilta 3 noctuan 140mm pwm kotelo tuuletinta kun ne eivät hänelle sopineetkaan.

No itselläni ois tommonen buildi kun FD Define Nano S yhdellä vakio tuulettimella, Asus maximus impact vi, i7 4770k ja Asus Strix 1060gtx 6gb.
Nyt kysyisinkin viisaammiltani että kun tuossa impactissa ei käsittääkseni ole kuin yksi aito pwm ulostulo että miten minun kannattaa toimia,
-ostanko y kaapelin tai jonkun muun vastaavan ja liitän nämä emon yhteen paikkaan.
-vai onko nuo Strixin näyttiksen fani paikat pwm ohjattuja (en itse tähän hätään löytänyt vastausta tähän) jos on voisin siis ainakin 2 tuuletinta liittää näihin.
Kumpi noista vaihtoehdoista on järkevämpi?

Jälkimmäisessä olisi tietenkin se hyvä puoli että myöskään kotelo tuulettimet eivät pyörisi muuten kuin rasituksessa.

Olipas taas sekavaa tekstiä, no sellasta sopii kyllä odottaakkin kun vaimo ja lapset on mökillä ja itse yksin kotona=)

Kiitos jo etukäteen vastauksista jos joku sai mun sepustuksesta jotain tolkkua=)
 
Sain kaverilta 3 noctuan 140mm pwm kotelo tuuletinta kun ne eivät hänelle sopineetkaan.

No itselläni ois tommonen buildi kun FD Define Nano S yhdellä vakio tuulettimella, Asus maximus impact vi, i7 4770k ja Asus Strix 1060gtx 6gb.
Nyt kysyisinkin viisaammiltani että kun tuossa impactissa ei käsittääkseni ole kuin yksi aito pwm ulostulo että miten minun kannattaa toimia,
-ostanko y kaapelin tai jonkun muun vastaavan ja liitän nämä emon yhteen paikkaan.
-vai onko nuo Strixin näyttiksen fani paikat pwm ohjattuja (en itse tähän hätään löytänyt vastausta tähän) jos on voisin siis ainakin 2 tuuletinta liittää näihin.
Kumpi noista vaihtoehdoista on järkevämpi?

Jälkimmäisessä olisi tietenkin se hyvä puoli että myöskään kotelo tuulettimet eivät pyörisi muuten kuin rasituksessa.

Olipas taas sekavaa tekstiä, no sellasta sopii kyllä odottaakkin kun vaimo ja lapset on mökillä ja itse yksin kotona=)

Kiitos jo etukäteen vastauksista jos joku sai mun sepustuksesta jotain tolkkua=)

Noita voi ohjata ihan hyvin myös DC:llä. Mutta haaroitin on varmaan ihan toimiva jos kaksi tuuletinta esim. laitat vierekkäin.
 
Kyllä, Maximus VI Impactissa vain se CPU_FAN paikka on "aito" PWM.
Ja kyllä, nuo Strixin liittimen on PWM ohjattuja.

Yleensä tuuletinpaikat on speksattu maks 1A eli 12V jännitteellä maksimiteho on 12W.
Näitä esim NF-A14 Noctuioita (ei Industrial) voit ketjuttaa laittaa rinnan periaatteessa vaikka kuusi eräkkäin jos siltä tuntuu. 1500rpm Reduxit sitten hörppää hieman enemmän enkä niitä neljää enempää ketjuttaisi laittaisi rinnan yhdestä liittimestä.
Mutta haaroittimella tietenkin vain yhden tuulettimen RPM tieto tulee perille etkä voi ohjata tuulettimia yksitellen.

Näiden perusteella voit kytkeä ne tuulettimet miten haluat ja ostaa palikat jotka tarvitset.
Jos halusit suoran vastauksen että miten tehdä niin eihän sellaista voi antaa kun en ole sinä. Kokeile ja testaile molempia.
Tuo näytönohjaimeen liittäminen on kyllä ihan mielenkiintoinen vaihtoehto.
Esimerkiksi niin että otat sen Nano S vakion pois ja Noctuat tilalle 2xeteen + 1xtaakse.
Edestä alempi + takatuuletin näytönohjaimen säädettäväksi ja etu ylempi + CPU jäähdyttimen tuuletin säätymään molemmat CPU_FAN paikan kautta.
Yleensä kun se näytönohjain on se korkeampi lämpökuorma kotelossa niin näin saisi ohjautumaan intake+exhaust sen lämpötilan mukaan ja toiset kaksi tuuletinta sitten marssii prosessorin lämpötilan tahtiin.
Näin samalla pysyy jonkin verran se positiivinen paine / intake etusuodattimen kautta aina ellet sitten CPU_FAN paikkaakin käske pysähtymään jos lämpötila alle XX*C​
 
Viimeksi muokattu:
Kiits nopeista vastauksista, kuulostaisiko siis järkevältä jos laitan näyttiksestä yhden eteen ja yhden ylös ja haaroitan CPU_FAN paikasta toisen etu tuulettimen?
Kerääkö kotelo enemmän pölyä näin kun sisään ei puhallakkaan kokoaikaa enempää ilmaa?
 
Kiits nopeista vastauksista, kuulostaisiko siis järkevältä jos laitan näyttiksestä yhden eteen ja yhden ylös ja haaroitan CPU_FAN paikasta toisen etu tuulettimen?
Kerääkö kotelo enemmän pölyä näin kun sisään ei puhallakkaan kokoaikaa enempää ilmaa?

Voihan sen noinkin tehdä. Ei siitä kattotuulettimesta välttämättä ole mitään hyötyä mutta kokeile ja testaa. Jos ei ole omasta mielestäsi hyötyä niin ota pois. Voit sen esimerkiksi manuaalisesti pysäyttää jonkin testisession ajaksi, logata lämpötilat ja sitten vertailla aiempaan.
Vilkaise postaustani uudestaan, ninja editoin siihen lisää mietteitä äsken.
 
Kiits nopeista vastauksista, kuulostaisiko siis järkevältä jos laitan näyttiksestä yhden eteen ja yhden ylös ja haaroitan CPU_FAN paikasta toisen etu tuulettimen?
Kerääkö kotelo enemmän pölyä näin kun sisään ei puhallakkaan kokoaikaa enempää ilmaa?
Itsellä näyttiksestä etutuulettimet ja emossa takatuuletin. Pwm tuulettimien ajamien dc moodissa ei pitäisi haittaa mitään, mutta tuuletin saattaa lähteä käyntiin turhan isoilla kierroksilla.
 
Eli siispä itsekkin lähden kokeilemaan tätä 2 etu tuuletinta näyttiksestä ja taka tuuletin emosta komboa ja ton alkuperäisen tuulettimen siirrän pojan koneeseen=)
Kannatti taas kysyä, kun itse olisi tullut taas tehtyä tästä vaikeampaa kuin se onkaan=)

Kiitos paljon @Lagittaja, @Revanssi & @copter hyvistä vastauksista=)
 
PWM tuulettimien ohjaus jännitteellä ei todellakaan haittaa mitään. Mikään ei mene rikki jne.
Ainoa mitä menettää on se PWM ominaisuus.
PWM mahdollistaa laajemmat kierrosalueet (pienempi minimi) ja on yleisesti ottaen energiatehokkaampi ratkaisu (hyötysuhde).
Koska sitä jännitettä pulssitetaan (Pulse Width Modulation) nopeasti päälle/pois sen sijaan että otetaan +12V lähtöjännite ja tiputetaan se stepdown kautta esim 7V tai 5V. Hyötysuhde kun ei ole oikeastaan missään 100% niin jännitesäädöllä hyötysuhde on huomattavasti huonompi kuin PWM säädöllä jossa se jännite on aina 12V.
Eli PWM säädöllä saadaan myös se matalampi kierrosnopeus aikaiseksi, jos jännitettä lasketaan niin siltä loppuu jossain kohtaa vääntö kun taas PWM säädöllä se moottori tökkii sitä tuuletinta kokoajan eteenpäin tasaisella jännitteellä.
Esim CoolingTechniquen testissä NF-A14 PWM pyörähti käyntiin ~4.5-4.6V jännitteellä. 5V jännitteellä kierrosnopeus oli ~660rpm.
Omaa NF-A14 PWM yksilöä olen ajanut PWM säädöllä niin hitaasti että emolevyn kontrolleri ei enää ymmärtänyt sitä RPM signaalia ja näytti nollaa. Katsoin sitten sen signaalin manuaalisesti yleismittarilla ja tuuletin pyöri jotain ~130-160rpm tjsp luokkaa kun PWM signaali oli jotain 11-13% tjsp.​
 
itellä toimii 2edestä (sisää) 1 alhaalta(sisää) 1 takana(ulos)paremmin kuin hyvin, -10 lämmöissä ero vanhaan. Vanha setup radi ylhäällä 2(ulos) edessä 2(sisää)1 ulos pohja 1 sisää
 
PWM tuulettimien ohjaus jännitteellä ei todellakaan haittaa mitään. Mikään ei mene rikki jne.
Ainoa mitä menettää on se PWM ominaisuus.
PWM mahdollistaa laajemmat kierrosalueet (pienempi minimi) ja on yleisesti ottaen energiatehokkaampi ratkaisu (hyötysuhde).
Koska sitä jännitettä pulssitetaan (Pulse Width Modulation) nopeasti päälle/pois sen sijaan että otetaan +12V lähtöjännite ja tiputetaan se stepdown kautta esim 7V tai 5V. Hyötysuhde kun ei ole oikeastaan missään 100% niin jännitesäädöllä hyötysuhde on huomattavasti huonompi kuin PWM säädöllä jossa se jännite on aina 12V.
Eli PWM säädöllä saadaan myös se matalampi kierrosnopeus aikaiseksi, jos jännitettä lasketaan niin siltä loppuu jossain kohtaa vääntö kun taas PWM säädöllä se moottori tökkii sitä tuuletinta kokoajan eteenpäin tasaisella jännitteellä.
Esim CoolingTechniquen testissä NF-A14 PWM pyörähti käyntiin ~4.5-4.6V jännitteellä. 5V jännitteellä kierrosnopeus oli ~660rpm.
Omaa NF-A14 PWM yksilöä olen ajanut PWM säädöllä niin hitaasti että emolevyn kontrolleri ei enää ymmärtänyt sitä RPM signaalia ja näytti nollaa. Katsoin sitten sen signaalin manuaalisesti yleismittarilla ja tuuletin pyöri jotain ~130-160rpm tjsp luokkaa kun PWM signaali oli jotain 11-13% tjsp.​
Tiedätkö että ilisiko noi Corsair ML120 premiumit toiminut muuten myös jännitteellä ohjaten?
Nämä minulla oli alunperin ja luin niistä vaan että ainakaan niitä ei hirveästi kannata jaksottaa kun ne saattaa rikkontua. Ja siksi vaihdoin ne näihin Noctuoihin.
 
Tiedätkö että ilisiko noi Corsair ML120 premiumit toiminut muuten myös jännitteellä ohjaten?
Nämä minulla oli alunperin ja luin niistä vaan että ainakaan niitä ei hirveästi kannata jaksottaa kun ne saattaa rikkontua. Ja siksi vaihdoin ne näihin Noctuoihin.

Tämä tuuletin on se yksi poikkeus. ( :rofl: )
ML, eli Magnetic Levitation, tuulettimen laakeri on sähkömagneetti ja ottaa virtansa samasta +12V pinnistä kuin se moottori.
Eli jos lähdet ML tuuletinta ohjaamaan jännitteellä niin säädät myös sitä sähkömagneetin jännitettä ja jos jännite tippuu liian alas (muistaakseni ~9V) niin sittenhän se laakeri alkaa hankaamaan kun magneetille ei työnnetä tarpeeksi tehoa että se jaksaisi kannatella sitä vastakappaletta.

Ja tuo ei kannata ketjuttaa tulee juurikin tuosta, jos se tuuletinpaikan jännite tippuu kuormassa liikaa niin sehän ei ole hyvä.
Varsinkin näille tuulettimille on parempi ostaa sellainen PWM haaroitin joka ottaa virran suoraan virtalähteestä esim 4pin molexilla tai SATA liittimellä jne ja emolevyyn kytketty ainoastaan PWM ja yhden tuulettimen RPM pinnit.
Esimerkiksi Akasa PWM Splitter adapterikaapeli tuulettimille - 4,90€
 
Suositelkaa nyt MagLevin vuonna 2017 kuitenkin molexin sijaan sata-virtapiuhalla tulevia piuhoja. Saatais toi molex tapettua jo pikkuhiljaa pois. Tässä ton saman splitterin sata -versio.

Varsinkin näille tuulettimille on parempi ostaa sellainen PWM haaroitin joka ottaa virran suoraan virtalähteestä esim 4pin molexilla tai SATA liittimellä jne ja emolevyyn kytketty ainoastaan PWM ja yhden tuulettimen RPM pinnit.
Esimerkiksi Akasa PWM Splitter adapterikaapeli tuulettimille - 4,90€
 
Eli onneksi en lähtenyt leikkimään noilla ML tuulettimilla ja vaihdoin ne näihin Noctuoihin. Sitä en sitten tiedä kummat olisava oikeasti olleet paremmat.
Sitten lievä OT eli tietääkö joku syyn miksi näitä PWM headereita on näin paljon vähemmän ja jotkut emo valmistajat vielä valehtelevat?
Itselläkin on aiheesta kokemusta kun pojan koneessa oli surullisen kuuluisa MSI z77-g43 emo missä mauaalissa ihan sanottiin että kaikki tuuletin paikat pn PWM mutra totuus oli ihan toinen no paska emo se oli muutenkin ja viumeinen MSI minkä minä hankin vaikka laatu firma kyseessä nykyisellään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom