- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 56
No juu raskalla puolella (painoa on ja ajetaan pitkää matkaa) hyötyä on juurikin olla tuon lämpenemis efektin kautta, mutta henkkari puolella lähinnä ns. ego buustailua.
Maata se hetken pakkanen ei silti jäädytä, mutta kattoparkin näköjään sai jäädytettyä.Tänään stadissa +2 ja vettä tulee kun aisaa, ajelen töihin ja kattoparkkissa yritän kääntää rattia kun huomaan että katto on jäässä ja vettä lainehtii päällä. Metriä ennen törmäystä sain kääntymään mutta hyvin nousi pulssi...
Näköjään dipannu just ja just miinukselle yön aikana:
Jokohan kohta olisi aika vaihtaa renkaat uusiin? Ei kai nuita Hakkapeliitta kakkosia ole enää kymmeneen vuoteen valmistettu.Tänään sitten Hakkapelitys 2:t alle. Pakkohan ne jossain vaiheessa on vaihtaa, vaikka en usko valkeaan jouluun. Voi tätä ropinaa, mitä en ole kymmeneen vuoteen kuullut omassa autossa
Katsottiin, niin nuo on vain 8 vuotta vanhat, ja pintaakin löytyy, nastojakin. Hyvin noi pelaa, ei syytä turhaan hötkyilyynJokohan kohta olisi aika vaihtaa renkaat uusiin? Ei kai nuita Hakkapeliitta kakkosia ole enää kymmeneen vuoteen valmistettu.
Ja itse jo oletin, että omat vuonna 2009 valmistetut nastarenkaat olivat vanhat. Nuo ovatkin sitten tuoreet, lähes juuri "paistetut".Katsottiin, niin nuo on vain 8 vuotta vanhat, ja pintaakin löytyy, nastojakin. Hyvin noi pelaa, ei syytä turhaan hötkyilyyn
Hmm.. 8 vuotta, niin noihan on hakkapeliitta kasit
Juuri näin, miksi korjata ehjää. Kyllä näillä ajaa mutkaista tietä näkymättömiin. Ja onhan se ekoteko, kun ei turhaan vaihdella hyvää uusiin vain vaihtamisen ilosta. Luontokin kiittääJa itse jo oletin, että omat vuonna 2009 valmistetut nastarenkaat olivat vanhat. Nuo ovatkin sitten tuoreet, lähes juuri "paistetut".
Mutta niissä on vielä pintaa ja nastat tallessa, joten niillä voi vielä ajaa. Etuna vielä noin "tuoreet" renkaat eivät todennäköisesti enää kovinkaan herkästi kulu, joten niissä on rengasta vielä vuosiksi.
Ajattele vielä sitä työllistävää vaikutusta, kun työllistää parhaimmillaan tusinaa palomiestä, paria poliisia, ambulanssia, nippua lääkäriä ja sairaanhoitajaa, ja kirsikkana kakunpäällä vielä hinausauton kuljettajaa. Ja kaikki samana päivänä.Juuri näin, miksi korjata ehjää. Kyllä näillä ajaa mutkaista tietä näkymättömiin. Ja onhan se ekoteko, kun ei turhaan vaihdella hyvää uusiin vain vaihtamisen ilosta. Luontokin kiittää
225/55-16". Taitaa olla S80 vakiokoko.No mitä kokoa ne on? Sitäpaitsi kannattaahan noi renkaat kumminkin tilata itse jostain 1001renkaat tai vastaavalta sivustolta... Säästää ihan helvetisti kunhan ei mene maksamaan rengastöistä itseään kipeäksi.
HUH imo noi hakka 4 oli uutenakin hirveet kuinka paskat noi sitten reilu 10v vanhoina, omissa joskus ainaki hirvee ulvonta ja loppujen lopuksi renkaat hajos niin että nastat puhkoi jotenki renkaat että ilmat pihisi nastoista pihalle...Pösoon meni alle Hakkapeliitta 4:set, taitaa olla auton mukana tulleet uutena nuo renkaat, kun auto on vm 2005. Katotaan nyt miten niillä pärjää, onko täysin toivotonta ajella. Meteliä ne ainakin pitää jonkun verran.
Talvirenkaissa on paljon löysemmät rungot kuin kesärenkaissa, joten enemmän niissä saa olla painetta kuin kesärenkaissa ja silti ne vetelämmät ajaa.Eilen meni talvikumit alle. Vaihdon jälkeen tuntui kuin olisi veivannut laivaa allokossa ees taas 2.8 bar pidin kesärenkaissa ja nyt lähti 2.5 paineilla talvikumit alle. Täytyy varmaan nostaa vähän.. molemmat rengassarjat siis 225/45/17.
Öö, mites kuparitahna?Olikos jollain hyvää vinkkiä mitä laittaa talveksi vanteen ja pyörännavan väliin, jotta lähtisi iloisemmin keväällä irti (piitahna ei varmaan tähän kohteeseen ole paras vaihtoehto)
Kuparitahnaa laittoivat aikanaan yhteen mun autoon, missä oli vähän ongelmia juuri irtoamisen kanssaOlikos jollain hyvää vinkkiä mitä laittaa talveksi vanteen ja pyörännavan väliin, jotta lähtisi iloisemmin keväällä irti (piitahna ei varmaan tähän kohteeseen ole paras vaihtoehto)
Kannatta myös katsella, jos napaan on kertynyt pintaruostetta. Jos ruostetta ilmenee, se laajentaa hieman navan kokoa ja aiheuttaa kiinnijuuttumisen. Itse olen aina hieman puhdistellut teräsharjalla vanteen kanssa kosketuksiin tulevia navan osia. Ei tietenkään pakollista tehdä noin, mutta ihan hyvä tapa parantaa vanteen istuvuutta navan päälle. Sitten tietenkin nuo tahnat mitä jarruosien asennuksiin käytetään estävät vanteen jumittumisia.Olikos jollain hyvää vinkkiä mitä laittaa talveksi vanteen ja pyörännavan väliin, jotta lähtisi iloisemmin keväällä irti (piitahna ei varmaan tähän kohteeseen ole paras vaihtoehto)
Joo nämä kaksi oli mielessä mutta juuri tästä syystä kyselin josko jollain olisi joku hyvä suositus ja mielellään ihan merkkiä myödenKupari ja alumiini ei sitten tykkää toisistaan eli ei kannata laittaa kuparitahnaa, jos on alumiinivanteet. Itse olen joskus laittanut alumiinitahnaa, mutta se sotkee ikävästä kädet ja kaiken sitten seuraavassa renkaanvaihdossa.
Teoriassa joo, mutta käytännössä et tule huomaamaan yhtään mitään. Kuparitahnassa on melko vähän sitä kuparia. Kuparitahna toimii hyvin alumiinivanteiden kanssa. Toki jos se kuparitahna huolestuttaa, niin laittaa sitten jotain muuta sinne väliin. Mainitaan nyt vaikka CRC bräklube ja CRC keraaminen tahna. Mikäli haluat hifistellä, niin sitten vaikka Never Seez Nuclear Grade Nickel Special Anti-Seize, luulisi speksien riittävän kun kelpaa käyttää jopa ydinvoimaloissa. Ihan vakavasti ottaen sinne käy mikä tahansa lämpöä kestävä tahna/rasva.Joo nämä kaksi oli mielessä mutta juuri tästä syystä kyselin josko jollain olisi joku hyvä suositus ja mielellään ihan merkkiä myöden
Tervaspray?Olikos jollain hyvää vinkkiä mitä laittaa talveksi vanteen ja pyörännavan väliin, jotta lähtisi iloisemmin keväällä irti (piitahna ei varmaan tähän kohteeseen ole paras vaihtoehto)
Pari viikkoa sitten tuli vaihdatettua kitkat alle. Noiden kanssa on lisäksi se hyvä puoli, että voi katsoa kalenterista ajat alle laitolle ja poistolle, jolloin välttää kaikki ruuhkat rengasliikkeissä. Yhden talven ajatut Goodyearin Ultra Grip Ice2:set kyseessä.
Nastarenkaiden käyttöä rajoittaa laki, mutta kitkoja saap käyttää vaikka ympäri vuoden. Keväällä monilla on kiire vaihtamaan nastat pois heti, kun talvirenkaiden käyttöpakko päättyy. Kitkoilla voi ajella siihen asti, minkä näkee järkeväksi, kunnes aamupakkasiakaan ei enää ole tms. Kyse ei siis ollu mitään Goodyeariin liittyvästä poikkeuksesta.Miksi juuri noiden kanssa?
Itse olen aina laittanut jotain rasvasprayta napaan ja pultteihin. Ja hionut enimmät paskat ja ruosteet pois. Aina lähteny rengas helposti irti.Olikos jollain hyvää vinkkiä mitä laittaa talveksi vanteen ja pyörännavan väliin, jotta lähtisi iloisemmin keväällä irti (piitahna ei varmaan tähän kohteeseen ole paras vaihtoehto)
Ääni tälle. Varsinaisia haittoja en ole huomannut.Tervaspray?
Tervaspray?
Viikolla tuli vaihdettua omaan ja vaimon autoon. Tippa kuparitahnaa pultteihin&muttereihin niin irtoaa herkemmin, lisäksi sipaisu tahnaa rouvan auton napoihin kun tuppaa peltivanteet joskus tuossa tarttumaan muuten kiinni.
Tänään tuli vaihdettua volvolle nastakumit alle, ens viikolle luvannu lunta ja pakkasta sen verran, ettei viitsi enää pitkittää vaihtoa.
Itse olen aina laittanut jotain rasvasprayta napaan ja pultteihin. Ja hionut enimmät paskat ja ruosteet pois. Aina lähteny rengas helposti irti.
Ääni tälle. Varsinaisia haittoja en ole huomannut.
Kiitti vinkeistä, tätä ajattelin kokeilla:Alumiinivanteiden keskiöissä olen huomannut pientä hapettumaa jos on käytetty kuparitahnoja..
Ennemmin vaikka alumiinitahnaa käyttöön, pultteihin ja vanteen+navan väliin. Itse käytän ainoastaan pultteihin.
En käytä kierteissä mitään, vaan puhdistan ne kunnolla. Tai no, oli mulla nyt kesällä WD-40 käsittely mutta talvella ei tunnu auttavan mikään. Jos jotain mömmöä iskee niin tahtoo olla enemmän jumissa. Kuparitahnaa ei ainakaan kannata käyttää edes pyöränavassa. Napa kannattaa puhdistaa aina teräsharjalla jne ja samoin vanne.
Kannattaa käyttää tämmöistä niin lähtee aina auki mikä tahansa pultti tai mutteri.