Koska talvirenkaat alle 2016

Viikonloppuna laitoin emännän autoon kitkat alle. Työauto saa vielä odottaa, ja oma käyttis vieläkin pidempään. Työautoon vaihdoin viime talvenakin joku aamu, kun oli tullut senverran lunta, ettei kesäkumeilla viitsinyt lähteä. Niin tulee varmaan tehtyä tänävuonnakin.
 
Tänään stadissa +2 ja vettä tulee kun aisaa, ajelen töihin ja kattoparkkissa yritän kääntää rattia kun huomaan että katto on jäässä ja vettä lainehtii päällä. Metriä ennen törmäystä sain kääntymään mutta hyvin nousi pulssi...
Näköjään dipannu just ja just miinukselle yön aikana:

TK6Smf1.png
 
Jospa sitä huomenna vaihtaisi molempii autoihin nastat alle niin ei tarvi sitten enää aamuisin miettiä että onkohan tuolla nyt tiet jäässä vai ei. Molemmilla autoilla kun tulee ajeltua aamuisin ja nyt on ollut jo pakkasen puolella ennen auringonnousua. Tiistaiaamuna oli -5 pakkasta :btooth:
 
omaan ja mutsin kaaraan tuli tällä viikolla vaihdettua :) ihanaa nastojen ropinaa taas muutama kuukausi, seuraavaksi kyllä tulee kitkat sanoo rengasmyyjät mitä vaa :mad:
 
Tänään stadissa +2 ja vettä tulee kun aisaa, ajelen töihin ja kattoparkkissa yritän kääntää rattia kun huomaan että katto on jäässä ja vettä lainehtii päällä. Metriä ennen törmäystä sain kääntymään mutta hyvin nousi pulssi...
Näköjään dipannu just ja just miinukselle yön aikana:

TK6Smf1.png

Maata se hetken pakkanen ei silti jäädytä, mutta kattoparkin näköjään sai jäädytettyä.
 
Vaihtelin nastat alle sunnuntaina. Tiistaina olikin jo talvirenkaille tarvetta susirajalla. Toki sitä olisi pystynyt suvikumeillakin luistelemaan, mutta mukavampi oli hyvällä sään aikaan vaihtaa renkaat. Tiistai iltana oli liukasta ajaa talvirenkaillakin. Ensi viikolla jo uudestaan pakkaselle joten ihan hyvä aika oli vaihtaa.
 
Tänään sitten Hakkapelitys 2:t alle. Pakkohan ne jossain vaiheessa on vaihtaa, vaikka en usko valkeaan jouluun. Voi tätä ropinaa, mitä en ole kymmeneen vuoteen kuullut omassa autossa:mad:
 
Tänään sitten Hakkapelitys 2:t alle. Pakkohan ne jossain vaiheessa on vaihtaa, vaikka en usko valkeaan jouluun. Voi tätä ropinaa, mitä en ole kymmeneen vuoteen kuullut omassa autossa:mad:
Jokohan kohta olisi aika vaihtaa renkaat uusiin? ;) Ei kai nuita Hakkapeliitta kakkosia ole enää kymmeneen vuoteen valmistettu.
 
Jokohan kohta olisi aika vaihtaa renkaat uusiin? ;) Ei kai nuita Hakkapeliitta kakkosia ole enää kymmeneen vuoteen valmistettu.

Katsottiin, niin nuo on vain 8 vuotta vanhat, ja pintaakin löytyy, nastojakin.:D Hyvin noi pelaa, ei syytä turhaan hötkyilyyn:tup:

Hmm.. 8 vuotta, niin noihan on hakkapeliitta kasit:rolleyes:
 
Katsottiin, niin nuo on vain 8 vuotta vanhat, ja pintaakin löytyy, nastojakin.:D Hyvin noi pelaa, ei syytä turhaan hötkyilyyn:tup:

Hmm.. 8 vuotta, niin noihan on hakkapeliitta kasit:rolleyes:

Ja itse jo oletin, että omat vuonna 2009 valmistetut nastarenkaat olivat vanhat. Nuo ovatkin sitten tuoreet, lähes juuri "paistetut". :)

Mutta niissä on vielä pintaa ja nastat tallessa, joten niillä voi vielä ajaa. Etuna vielä noin "tuoreet" renkaat eivät todennäköisesti enää kovinkaan herkästi kulu, joten niissä on rengasta vielä vuosiksi.:tup:
 
Ja itse jo oletin, että omat vuonna 2009 valmistetut nastarenkaat olivat vanhat. Nuo ovatkin sitten tuoreet, lähes juuri "paistetut". :)

Mutta niissä on vielä pintaa ja nastat tallessa, joten niillä voi vielä ajaa. Etuna vielä noin "tuoreet" renkaat eivät todennäköisesti enää kovinkaan herkästi kulu, joten niissä on rengasta vielä vuosiksi.:tup:

Juuri näin, miksi korjata ehjää. Kyllä näillä ajaa mutkaista tietä näkymättömiin. Ja onhan se ekoteko, kun ei turhaan vaihdella hyvää uusiin vain vaihtamisen ilosta. Luontokin kiittää:love:
 
Juuri näin, miksi korjata ehjää. Kyllä näillä ajaa mutkaista tietä näkymättömiin. Ja onhan se ekoteko, kun ei turhaan vaihdella hyvää uusiin vain vaihtamisen ilosta. Luontokin kiittää:love:

Ajattele vielä sitä työllistävää vaikutusta, kun työllistää parhaimmillaan tusinaa palomiestä, paria poliisia, ambulanssia, nippua lääkäriä ja sairaanhoitajaa, ja kirsikkana kakunpäällä vielä hinausauton kuljettajaa. Ja kaikki samana päivänä. :tup:

Noita rengashotellissa alle laitettaessa kysyin paljonko tulisi hintaa tuoreemmalle kierrokselle continentalin nastoja. Ensimmäinen hinta-arvio oli pitkän arpomisen jälkeen n. 800euroa. Tämä tuntui jopa myyjästä kalliilta, mutta koska oli jo kiire en ehtinyt jäädä odottamaan pitkää soittokierrosta että millaiseen tulokseen myyjä lopulta päätyisi. Varsinkaan koska tuo uusiminen ei nyt ole juuri tämän päivän asia. Odotellaan tämän renkaanvaihtokauden loppumista ja kysytään sitten uudelleen.

Vertailuna nokialaiset olisi lähtenyt n. 600euron hintaan, olisiko ollut hakkapeliitta 8, vai mikä se uusin nastarengas onkaan.
 
No mitä kokoa ne on? Sitäpaitsi kannattaahan noi renkaat kumminkin tilata itse jostain 1001renkaat tai vastaavalta sivustolta... Säästää ihan helvetisti kunhan ei mene maksamaan rengastöistä itseään kipeäksi. :comp:

225/55-16". Taitaa olla S80 vakiokoko.

Jossakin keskustelussa (murossa?) oli linkki virolaiseen liikkeeseen, jota en nyt vain jaksa muistaa, siellä samalle renkaalle oli hinta 512e + rahti. Jos ne myöhemmin saa suurinpiirtein samaan kuin nuo nokiat niin ei maksa vaivaa lähteä tilailemaan ulkomaan eläviltä. Tilanne eri jos hinta ero repeää liikaa, sitten katsellaan uudelleen. Nyt vain ei välttämättä saa parasta tarjousta noista hieman valta virrasta poikkeavista koista.
 
Jos tuo Diazin 16" rengas oli ihan vakiomallia, eikä esim jotain erityistä painoluokkaa niin mulla on kyllä mielikuva että hintaa olis ollut 360e asennettuna Tampereen Ideaparkin lähellä olevassa paikassa, jonka nimeä en nyt tähän muista. 320e oli ainakin Goodyearit asennettuna tuossa koossa ja ne ostin.
 
Pösoon meni alle Hakkapeliitta 4:set, taitaa olla auton mukana tulleet uutena nuo renkaat, kun auto on vm 2005. Katotaan nyt miten niillä pärjää, onko täysin toivotonta ajella. Meteliä ne ainakin pitää jonkun verran.
 
Pösoon meni alle Hakkapeliitta 4:set, taitaa olla auton mukana tulleet uutena nuo renkaat, kun auto on vm 2005. Katotaan nyt miten niillä pärjää, onko täysin toivotonta ajella. Meteliä ne ainakin pitää jonkun verran.

HUH :eek: imo noi hakka 4 oli uutenakin hirveet kuinka paskat noi sitten reilu 10v vanhoina, omissa joskus ainaki hirvee ulvonta ja loppujen lopuksi renkaat hajos niin että nastat puhkoi jotenki renkaat että ilmat pihisi nastoista pihalle...

Itellä meni ny kolmatta talvea alle viettämään Gislaved Nortfrost 100, ne on kyllä nastarenkaiksi ok hiljaset mutta silti seuraavat on kyllä kitkat
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nuo Hakkapeliitta 4:set on melkoisen meluisat, yleensä nastat vaan ropisee mutta näissä on sellainen ihme (kuvion)jyrinä myös, tosin ei oo tainnut Nokia ikinä tehdä kovin hiljaisia nastarenkaita muutenkaan. On nämä sentään Made in Finland renkaat :) Nykyään olis taatusti Made in Russia kun 16" peruskoko.
 
Tänään meni Conti Vikingit alle. Ei ollu oikeestaan edes tarkoitus, mutta kun nyt väännettiin gummit vanteelle, niin menihän nyt samoilla nyrkkien sotkemisella. Olihan järkyn epämääräiset ajaa 2.8 paineilla. Mahtaiskohan tuo toimia isommilla paineilla paremmin...
 
Eilen meni talvikumit alle. Vaihdon jälkeen tuntui kuin olisi veivannut laivaa allokossa ees taas :D 2.8 bar pidin kesärenkaissa ja nyt lähti 2.5 paineilla talvikumit alle. Täytyy varmaan nostaa vähän.. molemmat rengassarjat siis 225/45/17.
 
Eilen meni talvikumit alle. Vaihdon jälkeen tuntui kuin olisi veivannut laivaa allokossa ees taas :D 2.8 bar pidin kesärenkaissa ja nyt lähti 2.5 paineilla talvikumit alle. Täytyy varmaan nostaa vähän.. molemmat rengassarjat siis 225/45/17.

Talvirenkaissa on paljon löysemmät rungot kuin kesärenkaissa, joten enemmän niissä saa olla painetta kuin kesärenkaissa ja silti ne vetelämmät ajaa.
 
Eilen meni omatkin 17" 225:t alle - oli isukki käynyt työpäivän aikana vaihtamassa. Sitä se on eläkeläisen elämä kun ei ole muuta tekemistä päivisin... :D

Tosin kaksi rengasta uusintakunnossa niin pinnan kuin nastojen puolesta - ilmeisesti möhköfantti quattro on aika etupainoinen. :rolleyes:

Noh, ehkä uusiminen on ajankohtaista sitten kun talvi oikeasti alkaa, eli ehkä tammikuussa. Tai ei ollenkaan.
 
ja ottakaa huomioon että jos 20asteisessa hallissa paineet 2.5 niin 20 asteen pakkasessa siellä on jotain ihan muuta.
 
Olikos jollain hyvää vinkkiä mitä laittaa talveksi vanteen ja pyörännavan väliin, jotta lähtisi iloisemmin keväällä irti (piitahna ei varmaan tähän kohteeseen ole paras vaihtoehto) :beye:
 
Olikos jollain hyvää vinkkiä mitä laittaa talveksi vanteen ja pyörännavan väliin, jotta lähtisi iloisemmin keväällä irti (piitahna ei varmaan tähän kohteeseen ole paras vaihtoehto) :beye:

Kuparitahnaa laittoivat aikanaan yhteen mun autoon, missä oli vähän ongelmia juuri irtoamisen kanssa:vihellys:
 
Olikos jollain hyvää vinkkiä mitä laittaa talveksi vanteen ja pyörännavan väliin, jotta lähtisi iloisemmin keväällä irti (piitahna ei varmaan tähän kohteeseen ole paras vaihtoehto) :beye:
Kannatta myös katsella, jos napaan on kertynyt pintaruostetta. Jos ruostetta ilmenee, se laajentaa hieman navan kokoa ja aiheuttaa kiinnijuuttumisen. Itse olen aina hieman puhdistellut teräsharjalla vanteen kanssa kosketuksiin tulevia navan osia. Ei tietenkään pakollista tehdä noin, mutta ihan hyvä tapa parantaa vanteen istuvuutta navan päälle. Sitten tietenkin nuo tahnat mitä jarruosien asennuksiin käytetään estävät vanteen jumittumisia.
 
Kupari ja alumiini ei sitten tykkää toisistaan eli ei kannata laittaa kuparitahnaa, jos on alumiinivanteet. Itse olen joskus laittanut alumiinitahnaa, mutta se sotkee ikävästä kädet ja kaiken sitten seuraavassa renkaanvaihdossa.
 
Tuossa tiistai aamuna tuli vaihdettua nastat alle. Ihan järkyttäväs kunnos, ehkä tammikuus uudet.
 
Kupari ja alumiini ei sitten tykkää toisistaan eli ei kannata laittaa kuparitahnaa, jos on alumiinivanteet. Itse olen joskus laittanut alumiinitahnaa, mutta se sotkee ikävästä kädet ja kaiken sitten seuraavassa renkaanvaihdossa.

Joo nämä kaksi oli mielessä mutta juuri tästä syystä kyselin josko jollain olisi joku hyvä suositus ja mielellään ihan merkkiä myöden
 
Tulipa urheiltua ne renkaat omankin auton alle. Alumiiniset hatut oli viime rengaskauden jäljiltä hyvinkin jumissa jokaisessa renkaassa, joten ostin varuiksi tuollaisen venttiilinvaihto-työkalun, jolla voi vaihtaa venttiilin rungon renkaan ollessa paikallaan vanteessa. Koitin myös antaa hieman lämpöä tuolle venttiilinhatulle ja vääntää väkisin auki, mutta ei auttanut.

Parista renkaasta sain auki nuo hatut kuitenkin niin, että laitoin hatun juureen lukkopihdit ja väänsin sen väkisin auki toisella avaimella. Hatun yläosa irtosi hyvin ja vain ohut kaistale jäi lukkopihdin hampaiden alle. Parista sitten tuhoutui tuo runko totaalisesti tuossa urakassa ja vaihdoin ne tuon työkalun avulla. Ideana on lyödä tuo venttiili suppilon läpi vanteen reiästä sisään, vaikutti ihan toimivalta.
 
Joo nämä kaksi oli mielessä mutta juuri tästä syystä kyselin josko jollain olisi joku hyvä suositus ja mielellään ihan merkkiä myöden

Teoriassa joo, mutta käytännössä et tule huomaamaan yhtään mitään. Kuparitahnassa on melko vähän sitä kuparia. Kuparitahna toimii hyvin alumiinivanteiden kanssa. Toki jos se kuparitahna huolestuttaa, niin laittaa sitten jotain muuta sinne väliin. Mainitaan nyt vaikka CRC bräklube ja CRC keraaminen tahna. Mikäli haluat hifistellä, niin sitten vaikka Never Seez Nuclear Grade Nickel Special Anti-Seize, luulisi speksien riittävän kun kelpaa käyttää jopa ydinvoimaloissa. :psmoke: Ihan vakavasti ottaen sinne käy mikä tahansa lämpöä kestävä tahna/rasva.
 
Pari viikkoa sitten tuli vaihdatettua kitkat alle. Noiden kanssa on lisäksi se hyvä puoli, että voi katsoa kalenterista ajat alle laitolle ja poistolle, jolloin välttää kaikki ruuhkat rengasliikkeissä. Yhden talven ajatut Goodyearin Ultra Grip Ice2:set kyseessä.
 
Kävin kietasemassa nastat alle, samalla vauhdilla taakse palat ja levyt uusiin. Varsin paskaa kerrostalon hiekkapihalla tuommosta suorittaa, joten ajelin läheisen parkkitalon ylimpään kerrokseen suorittamaan :psmoke:
 
Pari viikkoa sitten tuli vaihdatettua kitkat alle. Noiden kanssa on lisäksi se hyvä puoli, että voi katsoa kalenterista ajat alle laitolle ja poistolle, jolloin välttää kaikki ruuhkat rengasliikkeissä. Yhden talven ajatut Goodyearin Ultra Grip Ice2:set kyseessä.

Miksi juuri noiden kanssa? :confused:

Nastarenkaiden käyttöä rajoittaa laki, mutta kitkoja saap käyttää vaikka ympäri vuoden. Keväällä monilla on kiire vaihtamaan nastat pois heti, kun talvirenkaiden käyttöpakko päättyy. Kitkoilla voi ajella siihen asti, minkä näkee järkeväksi, kunnes aamupakkasiakaan ei enää ole tms. Kyse ei siis ollu mitään Goodyeariin liittyvästä poikkeuksesta.
 
En käytä kierteissä mitään, vaan puhdistan ne kunnolla. Tai no, oli mulla nyt kesällä WD-40 käsittely mutta talvella ei tunnu auttavan mikään. Jos jotain mömmöä iskee niin tahtoo olla enemmän jumissa. Kuparitahnaa ei ainakaan kannata käyttää edes pyöränavassa. Napa kannattaa puhdistaa aina teräsharjalla jne ja samoin vanne.

Kannattaa käyttää tämmöistä niin lähtee aina auki mikä tahansa pultti tai mutteri.
IKH-1-2-tuuman-nivel-ity-v-nnin.jpg
 
Viikolla tuli vaihdettua omaan ja vaimon autoon. Tippa kuparitahnaa pultteihin&muttereihin niin irtoaa herkemmin, lisäksi sipaisu tahnaa rouvan auton napoihin kun tuppaa peltivanteet joskus tuossa tarttumaan muuten kiinni.
 
Äskettäin tuli vaihdettua nastat alle. Näyttäisi olevan alkuperäiset sillä valmistettu 11/12. Näyttää Passat aika traktorilta 16" pyörillä vaikka kesäkiekot olivat vain pykälää isommat. :confused2:
 
Tänään tuli vaihdettua volvolle nastakumit alle, ens viikolle luvannu lunta ja pakkasta sen verran, ettei viitsi enää pitkittää vaihtoa.

Olikos jollain hyvää vinkkiä mitä laittaa talveksi vanteen ja pyörännavan väliin, jotta lähtisi iloisemmin keväällä irti (piitahna ei varmaan tähän kohteeseen ole paras vaihtoehto) :beye:

Itse olen aina laittanut jotain rasvasprayta napaan ja pultteihin. Ja hionut enimmät paskat ja ruosteet pois. Aina lähteny rengas helposti irti.
 
Alumiinivanteiden keskiöissä olen huomannut pientä hapettumaa jos on käytetty kuparitahnoja..

Ennemmin vaikka alumiinitahnaa käyttöön, pultteihin ja vanteen+navan väliin. Itse käytän ainoastaan pultteihin.
 
Niin vaihtui täälläkin, kun lupasivat pitempää pakkasjaksoa.

Onneksi on tuollainen reipas pikkubroidi, joka rassaa langon vapaa-ajan pajalla. Ei tarvinnut itse vaivata mitään, kun on hallitunkki, aparaatti, rengasvarastot ja kaikki.
 

Viikolla tuli vaihdettua omaan ja vaimon autoon. Tippa kuparitahnaa pultteihin&muttereihin niin irtoaa herkemmin, lisäksi sipaisu tahnaa rouvan auton napoihin kun tuppaa peltivanteet joskus tuossa tarttumaan muuten kiinni.

Tänään tuli vaihdettua volvolle nastakumit alle, ens viikolle luvannu lunta ja pakkasta sen verran, ettei viitsi enää pitkittää vaihtoa.



Itse olen aina laittanut jotain rasvasprayta napaan ja pultteihin. Ja hionut enimmät paskat ja ruosteet pois. Aina lähteny rengas helposti irti.

Ääni tälle. Varsinaisia haittoja en ole huomannut.

Alumiinivanteiden keskiöissä olen huomannut pientä hapettumaa jos on käytetty kuparitahnoja..

Ennemmin vaikka alumiinitahnaa käyttöön, pultteihin ja vanteen+navan väliin. Itse käytän ainoastaan pultteihin.

Kiitti vinkeistä, tätä ajattelin kokeilla:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/607070/Motox-Pultti--ja-mutteriterva-400-ml
 
En käytä kierteissä mitään, vaan puhdistan ne kunnolla. Tai no, oli mulla nyt kesällä WD-40 käsittely mutta talvella ei tunnu auttavan mikään. Jos jotain mömmöä iskee niin tahtoo olla enemmän jumissa. Kuparitahnaa ei ainakaan kannata käyttää edes pyöränavassa. Napa kannattaa puhdistaa aina teräsharjalla jne ja samoin vanne.

Kannattaa käyttää tämmöistä niin lähtee aina auki mikä tahansa pultti tai mutteri.


WD40 on ainakin ihan turha sinne suihkia, kun se haihtuu. Muutenkin WD on Water Displacement, 40th formula. Mikäli sinne haluaa laittaa jotain, niin käyttöön kannattaa laittaa siihen käyttöön tarkoitettua ainetta. Esim. tuo kuparitahna on tarkoitettu juuri mettaliosien jumiutumisen estoon. Mikäli asia kiinnostaa, niin kannattaa googlettaa anti sieze. Kuparitahna toimii siinä käytössä hyvin ja pultit aukeaa mukavasti seuraavan kerran. Kuparitahna ei liukasta kierteitä yhtä paljon kuin esim. WD40, joten pultteja ei tule niin ylikiristettyä. Valmistajan ilmoittamat kiristysmomentit on yleensä aina kuiville, voitelemattomille pulteille. Toki jos ne vääntää liian tiukkaan, niin tottakai ne on tiukassa seuraavan kerran. Kannattaa kerran kokeilla momenttiavaimella, kuinka vähän niitä oikeasti kuuluu kiristää. Ellei pulttien kierteisiin laita mitään alkaa pultit ruostua ajan kanssa täällä Suomen olosuhteissa.
 
Alumiinivanteiden keskiöissä olen huomannut pientä hapettumaa jos on käytetty kuparitahnoja..

Ennemmin vaikka alumiinitahnaa käyttöön, pultteihin ja vanteen+navan väliin. Itse käytän ainoastaan pultteihin.

Ne alumiini vanteiden keskiöt hapettuu ilman kuparitahnaa. Mikäli siinä olisi puhdasta kupari ja alumiini kosketuksissa, niin sitten uskoisin niiden hapettuvan. Teoriassa siinä voi jotain sähkökemiallista reaktiota tapahtua, mutta tuskin mitään minkä pystyisit silmällä huomaamaan. Suora lainaus CRC kuparitahnan data sheetistä "
High temperature anti-seize lubricant. CRC Copper Paste is a soft, copper-colored paste, based on micronized copper powder and synergistic anti-oxidant, anti-corrosion and anti-wear additives suspended in a premium grade stable oil. It is an effective anti-seize formulation, preventing metal-to-metal contact, seizing, galling, and fretting corrosion."
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 987
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom