Koska talvirenkaat alle 2016

Toisaalta jäisimmät paikat on usein juurikin kaupungissa, kun joku pätkä on jäänyt suolaamatta. Maaseudulla tiet on usein lumen peitossa, missä kitkakin toimii.
 
Eilen vaihtu talvirenkaat alle. Samalla tuli muutama lumihiutale vaikka oli plussan puolella.
 
Sit taidan vaihtaa kun on näyttää siltä että sitä lunta vois edes tulla.. Eiköhän se ens kuun puoleen väliin mene
 
Jep, ja voi mennä pidempäänkin. Itse en vaan viitsi enää lotota mustan jään kanssa, kun parikin kollegaa on rutannut autonsa aamuyöstä sen ansiosta.

Juu toki jos autoa voi tarvita yöllä niin vaihtasin itsekkin aikasemmin.. Jos näyttää liukkaalta ni otan emännän auton johon kyllä vaihdettava jo ens viikolla renkaat
 
Tänään talvirenkaat alle (Oulu). Tosin liukkauden kannalta kesärenkaat olisivat olleet varmaankin paremmat kun "hiihtoliiton hyväksymät" talvikumit. Pariin viikkoon ei taida jaksaa/kannattaa lähteä rengasliikkeisiin jonottamaan uusia kumeja.
 
Nastojen käyttö on muuten aikamoinen ympäristöterrori. Kuluttaa pirusti tienpintaa jne. Tästä on hyvä juttu Yleltä, MOT: Nasta juttu (löytyy areenasta).
Ja tiedossa varmaan on, että jos iso osa autoilijoista ei ajaisi nastoilla, niin kitkakuskit eivät pääsisi mihinkään, koska ne nastat rouhivat sen jään siihen kuntoon, että kitkoilla pääsee edes jonnekin?
 
Ja tiedossa varmaan on, että jos iso osa autoilijoista ei ajaisi nastoilla, niin kitkakuskit eivät pääsisi mihinkään, koska ne nastat rouhivat sen jään siihen kuntoon, että kitkoilla pääsee edes jonnekin?

Minimaalinen hyöty haittoihin nähden. (Suolaus), auraus ja rouhinta riittää.
 
Minimaalinen hyöty haittoihin nähden. (Suolaus), auraus ja rouhinta riittää.
Suola vasta haitallista ympäristölle onkin ja sitä rouhintaa odotellessa... Tiekarhuja kun ei enää tunnu olevan juuri yhtään tai ainakaan sen jääkerroksen rouhinta ei tien hoitoa kiinnosta.
 
Tänään tuli heitettyä Mansessa Skeidan alle Nokian R2 kitkat koossa 235/45R18 ja olen ollut erittäin tyytyväinen näihin renkaisiin.
 
Jos sitä viimeistään viikonloppuna nakkaisi Hiaceen ja Volvoon nastat alle, vaikka tarvetta ei varmaan olekkaan vielä pariin viikkoon.
 
Kaivoin varastosta premium Continental ContiVikingContact 6 kitkat esiin ja tällä viikolla jossain vaiheessa vaihdan kun kerkiän. Ennen viikonloppua kuitenkin.

Ajo lähinnä kaupungissa ja isommilla teillä, joten ei tarvetta nastarenkaille. Ennen nykyistä autoa aina kyllä ennen ollut nastarenkaat, mutta nyt tuli uuden auton mukana kitkat ja niillä nyt mennään ensimmäiseen talveen.
 
Urista sen verran että kyllä ne aika pitkälti raskaan liikenteen reittejä seurailee. Hankotie hyvä esimerkki. Kauheat urat muutamassa vuodessa vaikka suuri osa liikenteestä nastattomia rekkoja.
 
Emännän autoon meni just nastat alle. Oman auton vaihtorumba vielä odottelee, pitäisi keksiä miten saan jumissa olevat alumiiniset venttiilinhatut pois talvirenkaista. Mietin jo koko tubeless venttiilivarren vaihtoa. Toinen ratkaisu olisi dremelöidä alumiinihattu sivusta auki, mutta epäilen sen onnistumista
Hieman otsikon sivusta, mutta nuo alumiiniset venttiilinhatut on sitten yksi maailman epäonnistuneimmista keksinnöistä. Itsekkin olen moisiin kerran sortunut, kun katsoin että olisipas nuo kivan näköiset. Laitoin vielä talvirenkaisiin minäkin, jotta oikein saivat korroosiolla itsensä jumiin.

Onneksi sattuivat vanhoihin kumeihin joten jumissa olo todettiin kun olin kumeja vaihtamassa uusiin, joten vahinkoa ei sinänsä tullut. Yhteistoimin viskattiin ko. vekottimet roskiin ja pyhästi vannoin etten koskaan enää moisia osta.
 
Uudet Bridgestonen kitkarenkaat meni alle viime torstaina. Toisessa autossa vielä kesärenkaat, siihen olemassa olevat nastat alle sitten kun aika on kypsä.
 
Ja tiedossa varmaan on, että jos iso osa autoilijoista ei ajaisi nastoilla, niin kitkakuskit eivät pääsisi mihinkään, koska ne nastat rouhivat sen jään siihen kuntoon, että kitkoilla pääsee edes jonnekin?
Riittäisi kun joka neljännellä olisi nastat. Nythän nastat on kolmella neljästä.
 
Olipas rengashotelliini mehevät jonot neljän aikaan, joku muukin keksiny tällä viikolla vaihtaa renkaat :think:
 
Oli helppo ajaa auto pesukadusta läpi, kun ei ollut jonoa. Olivat varmaan kaikki renkaita vaihtamassa
 
Iskin varmuuden vuoksi vaimon autoon, kun näyttäisi räntää lupailevan. Torstaille onkin sitte jo vesisadetta ja +7.
 
Reilun parin viikon päästä pääsee vasta talvirenkaiden luo ja vaihtamaan ne. Toivotaan lämpöisiä kelejä siihen asti.
 
Itse vaihdoin eilen illalla Volvoon nastat alle. Ei nyt vielä mitään lumia sitten tullutkaan, eikä näy säätiedotuksen mukaan olevan tulossa, mutta onpahan valmiina sitten, emäntä tuolla enimmäkseen ajaa muutenkin ja työajat pakottaa ajamaan joskus (melkein aina) myös öisin, niin eipä pääse yllättämään liukkaus.

Obelixiin vaihdan varmaan vasta viikonloppuna.
 
Itselläkin piti venytellä renkaitten vaihtoa mutta katselin kun kaveri vaihto niin heitin samalla kitkat itsekkin alle.. Noh nyt näyttäs kyllä siltä et maa on kohta valkoinen ja liikkua tarvis :)
 
Pari päivää sitten tuli vaihdettua nastat alle, sen verran tulee työmatkaa päivisin ja aikaisin aamulla liikenteessä tai myöhään yöllä.
 
Työautoon vaihtui tänään, sillä kun pitää lähteä liikkeelle säässä kuin säässä. Käyttikseen vaihtuu sitten joskus, vaimon autoon taas ylihuomenna.
 
Jos viikonloppuna heittäisi alle. Ja kitkat nyt ensimmäistä kertaa elämässä.
 
Lumet tuli maahan Joensuussa. Ja näköjään eka peltikolarikin, kun kesärengashermannit lähtivät ohittelemaan toisiaan 80 alueella :smoke:
 
Renkaat oisi säilössä 80 kilometrin päässä, ehkä jonain päivänä sinne asti :vihellys:
 
Iskin varmuuden vuoksi vaimon autoon, kun näyttäisi räntää lupailevan. Torstaille onkin sitte jo vesisadetta ja +7.

Vaimon nalkutus parantaa pitoa? vai mitä se vaimo siellä autossa tekee?


Jospa sitä viikonloppuna vaihtelisi nastarenkaat autoon, kun ensi viikolle ihan pakkasta näyttää lupaavan.
 
Viikonloppuna ja huomenna saa julkinen kuljettaa, mikäli aamulla luikasta.
 
Juuri vaihtelin nastat alle. Sen verran aikaisin pitää töihin lähteä ja ennusteessa joitain pakkasia ettei viitsi ottaa turhaa riskiä.
 
Tulevana viikonloppuna nastat alle. Ei kumminkaan varasto ihan lähistöllä, mutta näyttää vettä loppuviikosta niin pääsee hyvin ajelemaan paikan päälle. Työautossa eriasia, torstaille pitäisi varttua ja jonkunen hiutale lunta tullut kaakkois-suomeen :)
 
Tänään vaihdoin Tampereella nastat. En usko että älyttömiin olis voinut enää lykätä vaihtoa.
 
Sunnuntaina oli pakko laittaa nastat alle kun ei jaksanut lähteä ostamaan uusia kesäkumeja. Yhdessä "reikä" ja muutenki mallia sileät.
Vaimolle heitin tänään nastat kun liikutaan aikasin aamulla/myöhään illalla ja osittain pääteiden ulkopuolella.
 
Eilen alle. Vanhoja pois otettaessa huomasin, että toisesta eturenkaasta kulunut sisäsyrjä kankaille, vaikka pari kesää vanhoissa renkaissa on vielä pintaa jäljellä muuten hyvin :mad:
Ajelin ABC:lle katsomaan paineita ja motarille liittyessä ihmettelin, kun niiaa pirusti kaarteessa ulkomutkaan :eek:
Pääsin ABC:n pihaan ja toinen eturengas käytännössä tyhjä, ei jaksanut mittarin viisarikaan värähtää :mad:
Täytyy seurailla tilannetta, ainakin tänään aamulla oli vielä paineita jäljellä. Rengassavotta on vittujen rengassavotta :mad:
 
Eilen myöskin vaihdoin. Lunta tulee sitten varmaan vasta jouluna, jos silloinkaan.
 
Äsken laittelin autoon alle itelle, puski eilen sen verran lunta tänne itä-suomeen. Emännän autoon vaihtelin jo viikonloppuna.
 
Eilen iltapäivällä tuli laitettua lumi/räntäsateessa. Eipähän tuo haitannut, ei tullut ainakaan kuuma kötöstellessä :)
Melkein vähän jännitti ajella kesärenkailla Joensuusta Uimaharjuun (noin 40km), loppumatkasta onneksi kuivat tiet. Hyvin Subaru raapi joka kulmasta :D
 
Huomenna menee uudet kitkat alle koossa 235/40/18, juuri maalattujen orkkisvanteiden päälle. Toivottavasti olis hiljaset. Autona Audi S4 -05.
 
Kumipää Vianorilla varoitti että nyt talvirenkaat on sitten "kaasurenkaat", oletan että tarkoitti typellä täytettyjä, ja ettei niitä saisi normibensiksellä täytellä jos talven aikana tyhjenevät, koijattiinko apinaa vai oliko totuudensiemen? Firman auto että ihan riemusta kiljuen menen paineita tasaamaan rengasliikkeeseen jos näin on, mutta ihmetytti vain uusien talvirenkaiden kanssa moinen varoitus?
 
Kumipää Vianorilla varoitti että nyt talvirenkaat on sitten "kaasurenkaat", oletan että tarkoitti typellä täytettyjä, ja ettei niitä saisi normibensiksellä täytellä jos talven aikana tyhjenevät, koijattiinko apinaa vai oliko totuudensiemen? Firman auto että ihan riemusta kiljuen menen paineita tasaamaan rengasliikkeeseen jos näin on, mutta ihmetytti vain uusien talvirenkaiden kanssa moinen varoitus?
Väittävät, että "ilma" karkaa renkaista hitaammin jos sen täyttää typellä ja siten koska paineet pysyvät tasaisempina se kuluu tasaisemmin mikä nostanee renkaan kestoikää. Efekti varmaan häviää, jos sinne tungetaan tavallista ilmaa joukkoon?

http://yle.fi/uutiset/3-8606281
 
Kumipää Vianorilla varoitti että nyt talvirenkaat on sitten "kaasurenkaat", oletan että tarkoitti typellä täytettyjä, ja ettei niitä saisi normibensiksellä täytellä jos talven aikana tyhjenevät, koijattiinko apinaa vai oliko totuudensiemen? Firman auto että ihan riemusta kiljuen menen paineita tasaamaan rengasliikkeeseen jos näin on, mutta ihmetytti vain uusien talvirenkaiden kanssa moinen varoitus?

Kuten Diaz jo totesi, normi huoltsikalla vajausta täyttämään. Hengitysilmassa se typpipitoisuus on 78%, happea n. 21%. Joten ei sinne renkaaseen täytössä mitään merkittäviä määriä mene "epäpuhtauksia" jos noin haluaa ajatella.

Muistelisin jossakin keskustelussa todetun, että tuosta typpipaineistuksessa olisi hyötyä vain rata-ajossa, syyksi väitettiin puhtaan typen laajentuvat vähemmän lämmetessä. Tiedä sitten mikä totuus on.
 
No juu raskalla puolella (painoa on ja ajetaan pitkää matkaa) hyötyä on juurikin olla tuon lämpenemis efektin kautta, mutta henkkari puolella lähinnä ns. ego buustailua.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 028
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom