Koska talvirenkaat alle 2016

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 541
Tämä on se ikuinen mietinnän kohde. Liian aikaisin ei viitsisi vaihtaa, mutta ei kuitenkaan ensimmäisillä kunnon jääkeleilläkään haluaisi sitten aamusta alkaa punnertaa.

Asustelen pääkaupunkiseudulla (Espoo) ja mietinnässä on ensi viikonloppu, vai pitäisikö sittenkin vielä odottaa pari viikkoa. Öisin on jo pakkasen puolella käynyt. Päivällä ei kyllä mitään tarvetta vielä.

Kitkojen käyttäjillähän tämä ei nyt niin ole tarkkaa. Mutta jotenkin tuota nastojen alle laittamisen ajoitusta aina miettii.
 
Vähän viikonloppua miettisin omaan kun kuitenkin joutuu aina lähtemään. Toiseen sitten kun tarvitsee.
 
Vaikuttaa siltä, että viikonloppuna on pakko vaihtaa. Jos ensi viikolla tosiaan sataa räntää, niin autolla ei pääse kesäkumeilla mihinkään
 
"Sallittu 1.11. aina ensimmäiseen pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin asti. Nastarenkaat oltava kaikissa pyörissä."

Katsellaan tuossa marraskuussa...

joojoo ja tiedän, että saa kyllä laittaa jos keli edellyttää. Muistelisin vain, että ei näissä mikään kova hoppu ole yleensä ollut.
 
Vaimon kippoon vaihdoin jo viime viikonloppuna. Omaan kotteroon ehkä ens sunnuntaina. Ei huvittais odottaa sitä aamua kun renkaat on vaihdettava just siinä ja nyt jos töihin haluaa päästä.
 
Huomenna ois tarkoitus. Täytyy kuitenkin jokainen aamu ennen seitsemää lähteä ajelemaan niin parempi laittaa nyt vähän ennakkoon.
 
Tossa tiistaina tuli vaihdettua. Samapa tuo rullata muutama viikko etuajassa, kumminki sulilla rullaillaan koko talvi niin ompahan homma hoidettu jo hyvissä ajoin :)
 
Tänään vaihdoin akan autoon, kun huomasin, että toinen takakumi tyhjänä. Onneksi olivat menossa vaihtoon ens keväänä jokatapauksessa. Kai sitä viikonlopun aikana omaankin pitää vaihtaa.
 
Muuten ei kävisi vielä mielessä mutta nokialaisissa alkaa pito alkaa olemaan kyseenalainen märällä vaikka pintaa on vielä 3mm ja ikää vasta 3v. Joten ehkä ensi viikonloppuna voisi vaihtaa..
 
Ehkä ens viikolla, kun emännän auto menee huoltoon, niin vois siinä samalla laittaa omaan nastat alle, ja kaivaa peltorit esiin...:mad:
 
Omaan autoon aattelin nyt viikonloppuna laittaa talvirenkaat alle. Kitkat kyseessä niin ei ole niin justiinsa.
Tänään oli työautoon varattu aika renkaiden vaihtoon mutta eipä onnistunutkaan. Eivät olleet vieläkään saaneet tilattua uusia renkaita eivätkä suostuneet laittamaan vanhoja alle, kun on melkein sakkorenkaat. Eihän niillä ollut aikaa kuin puoli vuotta tilata ne renkaat ja vielä kuukausia sitten kysyivät uudestaan, että tilataanko ne renkaat.
 
Ei ne sen enempää kulu, mutta muita syitä miksi viivästää.

Viimeistään kuukauden päästä alle, jos nyt ei sää livahda talviseksi aiemmin. Ei vielä näy tarvetta.
 
Omat talvirenkaat on anoppilassa 250km päässä, joten kelejä ja mahdollista vaihtoa joutuu pohtimaan vähän normaalia tarkemmin. :D
Melko perinteisesti on tässä lokakuun viimeisellä viikolla tullu vaiheltua monena vuonna, joten ensi viikolla varmaan sitten anoppilaan.
 
Huomenna menee alle. Ei menisi vielä, mutta kun itselläkin on säilytyspaikka eri missä asun. Ja näillä leveyspiireillä on jo pakkastakin ollut, niin ihan sama laittaa.
 
Kesärenkaissa M+S merkintä eli ei kiirettä =)

Onhan tuo motari tuossa kiillellyt aamuisin aika kivasti jo pari päivää. Pihalla nurtsi ja puskat jäässä aamulla.
 
Jospa sitä vaihtais rytkyt ja lähtis pihalle hoitamaan homman nyt :comp:
 
"Sit kun kerkee". quattrolla pääsee kunhan muistaa pitää reippaan turvavälin... :D

Yleensä siinä jossian alku kuusta tullut vaideltua - keli määrää.
 
Se on näköjään ensiviikon keskiviikosta alkaen ennustettu pakkasia ja lumisadetta pääkaupunkiseudulle, joten huomenna laulaa pulttipyssy ;). Onneksi on sentään kunnon välineet joilla vaihtaa omat ja vaimon auton renkaat.
 
Tässä viikonlopun aikan kaivelen renkaat esiin, räntää ja nolla-asteisia aamuja luvassa. Käsipelillä kahteen autoon :|
 
Eilen. Tuli alkuviikosta sopivasti aamulla vaihdettua kaistaa motarilla jonkun alikulun kohdalla. Yllättävän pitkän sivuluisun sai vedettyä ilman, että dsc tajusi tilanteesta mitään. :confused:
Tulee vähän kilometrejä, mutta nekin pääasiassa öisin, joten mielelläni otan nastojen tarjoaman pelivaran ajoissa käyttöön ikävästä ropinasta huolimatta.
 
Kaksi viikkoa sitten.
Pääkaupunkiseudulla asustelen, mutta tuli taas kerran reissu pohjoiseen ja siellä on vittumaista huomata, että on liukasta, kun talvirenkaat on satojen kilometrien päässä. Aamulla aikaisin liikkeelle, kelissä kuin kelissä.
 
Oliko se nyt keskiviikkona kun oli ensimmäiset aamupakkaset ja torstaina kävin rengashotellissa vaihdattamassa talvinakit alle. Olivat rengashotellissa hieman hämmästyneitä, että haluanko todella nasta alle jo nyt. Mutta ei ollut vaihtoehtoja, kesärenkaat olivat jo aivan loppu. Huollossa mittasivat paria päivää aikaisemmin urasyvyydeksi huonommista renkaita 2mm ja paremmista 3mm.

Siinä asennusta odotellessa sattui katse talvirenkaiden valmistusajankohtaan, 22/09. Taitaa olla jo pikku hiljaa aika vaihtaa tuoreempaan renkaaseen, pintaahan noissa on vielä enemmän kuin riittävästi. Iän perusteella voisivat olla jopa ensiasennus renkaat.
 
Stadiin lupailee tämmöstä, tuskinpa maahan mitään jää mutta kesänakeilla joku aamulla yllättyy.


NmhVZli.png
 
Tuli talvinakit heitettyä alton alle vaikka sitä olenkin vaihtamassa. Eipähän tule myydessä yllätyksiä jos lunta tulee :D
 
Tänään vaihoin alle ja en ainakaan liian aikaisin, liukastelin viime yönä reissusta kotiin kesätassuilla, taas, varmaan joka vuosi sama homma. Minun ajolla edelliset Hakka8:t kesti noin 60tkm, niin sama missä kohti syksyllä heittää alle ja missä kontaa alta pois, ei kilometrihinta enää ratkaise. Aivan sama vaikka lähtee 5tkm pois väärästä vaihdosta.
 
Nyt on Nokian Hakkapeliitta 8:t alla. Kiinalaisia "huippurenkaita" ei tässä taloudessa tueta ihan liikenneturvallisuuden nimissä.
 
Tänään tuli vaihdettua kolmeen autoon ja samalla pestyä 12 rengasta. Tyttären autossa on noin 5 vuotta vanhat kitkat. Tarvii varmaan vielä vaihtaa ne nastoihin kun oikee talvi alkaa.
 
Keskiviikoksi luvattu pääkaupunkiseudulle sen verran huonoa keliä että jos huomisen vapaapäivän kunniaksi heittäisi nastat alle...

Saapa sitten tulla mitä vaan keliä.
 
Tiistaina tuli talvinakit alle, koska lunta luvattu tänne perähikiälle tulevalle viikolle.
 
Eilen tuli vaihdettua. Rajasalmen vanha silta oli sen verran kuumottava parina aamuna tällä viikolla, että parempi oli vaihtaa.
 
Pari viikkoa jo ajellut kitkoilla. Syysvahailun yhteydessä vaihtu gummit ja kesä valssit pestiin varastoon. On tuossa jo pari aamua ollutkin liukkaat tiet.
 
Toiseen laitoin tänään ja toiseen sitten kun oikeasti tarvitsee. Ei vanha enää jaksa molempia samana päivänä.
 
Emännän autoon meni just nastat alle. Oman auton vaihtorumba vielä odottelee, pitäisi keksiä miten saan jumissa olevat alumiiniset venttiilinhatut pois talvirenkaista. Mietin jo koko tubeless venttiilivarren vaihtoa. Toinen ratkaisu olisi dremelöidä alumiinihattu sivusta auki, mutta epäilen sen onnistumista
 
Kaipa se täytyy tästä alkuviikosta..

Vähän tulee ajettua, mutta kun renkaat asuinpaikasta +200km päässä niin parempi nyt ennenkuin liian myöhään.
 
Tänään tuli vaihdettua, kehnot nastarenkaat kylläkin. Mutta tarkoitus olisi vaihtaa vielä kesävanteille uudet kitkat ja ne sitten alle.
 
Vaihoinkin jo tänään kun tuli inspis. Oli kyllä kylmä tuuli hommia tehdessä, taitaa se talvea tietää :nb:
 
Vaimon ja tyttären autoon tänään vaihdettu nastat alle, samalla kesävanteiden ja autojen pesu :tup:
 
Nyt jos/kun vaihtaa niin saa taas ajella 1.5kk sulilla teillä. Noh parempi se kuin ojassa tai rekan keulassa.

Sinälläänhän "liian aikaisin" on tyhmä sanoa. Näin syksyisin tiet on parhaassa kunnossa ja pinnaltaan sileimmät. Renkaat siis kuluvat juuri nyt kaikkein vähiten. Keväällä taas tiet on yhtä hiekkapaperia ja renkaat saa kulumaan järkyttävän nopeasti.
 
Emännän autoon meni just nastat alle. Oman auton vaihtorumba vielä odottelee, pitäisi keksiä miten saan jumissa olevat alumiiniset venttiilinhatut pois talvirenkaista. Mietin jo koko tubeless venttiilivarren vaihtoa. Toinen ratkaisu olisi dremelöidä alumiinihattu sivusta auki, mutta epäilen sen onnistumista

Kokeileppas lämmittää niitä venttiilihattuja varovasti, jos vaikka irtoaisi ilman mekaanista työstöä:


Ei sitten polteta niitä venttiilinvarsia. ;)
 
Täytyy tuota vielä testata, mitään menetettävää ei sinänsä ole.
 
Nastojen käyttö on muuten aikamoinen ympäristöterrori. Kuluttaa pirusti tienpintaa jne. Tästä on hyvä juttu Yleltä, MOT: Nasta juttu (löytyy areenasta).
 
Nastojen käyttö on muuten aikamoinen ympäristöterrori. Kuluttaa pirusti tienpintaa jne. Tästä on hyvä juttu Yleltä, MOT: Nasta juttu (löytyy areenasta).
Veikkaan että tämä kiinnostaa nastojen käyttäjiä yhtä paljon kuin citymaastureilla ajavia kiinnostaa CO2-päästöt :)

Itse olen kitkamies, koska nastoilla ajaminen paljaalla asfaltilla tuntuu samalta kuin liitutaulun raapiminen kynsillä.
 
Nastojen käyttö on muuten aikamoinen ympäristöterrori. Kuluttaa pirusti tienpintaa jne. Tästä on hyvä juttu Yleltä, MOT: Nasta juttu (löytyy areenasta).

Tämä tiedossa ja taitaa minunkin nastat teettää muutaman siviiliuhrin, mutta.

Meidän autot liikkuu nastarenkailla, koska niillä ajetaan teillä jossa ei ole juurikaan talvikunnossapitoa ja en halua autoani ojaan piehtaroimaan..

Jos kuluttaisin pelkästään pääteitä, niin rengasliikkeestä lähtisin kitkoilla..
 
Aikanaan Länsisataman nurkilla oli tiet urilla. Urat olivat vaan niin leveät, ettei auton renkaat menneet molempiin yhtäaikaa eli raskaskalusto ne oli tehnyt eli kuluu ne tiet melko nopeasti vaikka ei nastoilla ajettaisikaan.

Oma valinta on kuitenkin kitka. Työautoissa ei nastat oikeen pysy ja omalla autolla ajellaan niin vähän eikä jaksa rapinaa kuunnella.
 
Auton mukana tuli nastat, Hakka 8:t. Kai noilla taas ajelee. Jos olisi mahdollisuus valita, niin olisin ottanut kyllä kitkat alle. Turhaan sitä jyystää asfalttia, kun ei ikinä kaupungin ja isojen motareiden ulkopuolelle ole asiaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 396
Viestejä
4 536 806
Jäsenet
74 795
Uusin jäsen
karhuluu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom