Minkäikäisenä tämä tapahtuu?Odota kun saat vähän ikää, niin sen kännykän pieni näyttö alkaa lähinnä vituttaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Minkäikäisenä tämä tapahtuu?Odota kun saat vähän ikää, niin sen kännykän pieni näyttö alkaa lähinnä vituttaa.
Taitaa koskea heitä jotka pitkälle aikuisikään pärjänneet ilman laseja ja alkaa jossain 40 pintaan ikänäkö ongelmat, ja yritetään ilman lasejapärjätä.Minkäikäisenä tämä tapahtuu?
Puhelimissa on eroja, vaikka osa "heikouksista" on käytännössä kattaa koko kirjoin.Puhelimen:
1. Näyttö on aivan liian pieni. (Kyse ei ole tarkkuudesta tai näkökyvystä)
2. "Näppäimistö" on kelvoton.
3. Useamman sovellutuksen yhtäaikainen käyttö on erittäin hankalaa.
4. Monet sovellutukset vain yleisestikin toimivat paljon helpommin erillisellä hiirellä, näppiksellä ja näytöllä, johon mahtuu asioita.
5. Puhelimessa prosessorin suorituskyky on onneton.
6. Puhelimen tallennustila on pieni.
7. Puhelimen liitettävyys on onneton.
8. Tuki ulkoisille laitteille on huono.
----------------------
Kyllä se on käytännössä työhommissa AINA oltava (windows) läppäri mukana tai muuten tulee olo, jotta mieluummin löisi vaikka kirveellä jalkaan, kun yrittää puhelimella mitään tehdä.
Puhelimessa on puolensa, esim :
- Puhelut.
- Navigaattori (ääniohjauksella ok).
- Kalenterin katselu (HUOM! ei muokkaus)
- Muutamat muut softat, esim AJAXin murtohälyttimen käyttö (Toiimii riittävän hyvin, jotta tietokonetta ei yleensä tarvitse kaivaa esille).
- Kamera (soveltuu "muistiinpanojen" tekoon ja kevyeeseen tarkasteluun, tosin kuvien enempi katselu ja hallinta kannaattaa tehdä tietokoneella.)
- Hyvin lyhyen tekstiviestin kirjoitus, esim "soita heti".
- Hätätilassa soveltuu jotenkuten myös esim monien PDF tiedostojen tarkasteluun, tosin voi aiheuttaa hermoromahduksen..
Joskus on ollut HDMI, mutta sen jälkeen se yksi USB portti, jos haluaa pari USBia ja HDMIn , RJ45 ethernet portin jne, niin tarvii taskuun mukaan sen palikan. Jos tarve vain kiinteässä käyttöpaikaissa, niin sopiva telakka. Jos pitää narullisesta näppiksestä ja hiirestä, niin siihen sitten kiinni.Jos älypuhelimesta saisi HDMI:n ja pari USB:ia, niin useimmille korvaisi. Älypuhelimessa on riittävästi tehoa peruskäyttöön.
Viittaatko tällä langattomaan näyttöön, jos erityisen viivekriittistä niin joo totta ja vähemmän kriittisessä kipuilua tulee ihan jo tekniikoideen kirjavuudesta ja siitä että vähän jäänyt kehitys/optimointi kesken, mistä voi seurata isompiakin haasteita, jopa palikoitumista, todella pitkiä hetkellisiä viiveitä. jos ja kun käytetään ns lupa vapaita taajuksia, niin käyttöpaikallakkin iso merkitys.Langattoman huono puoli on yleensä suuri latenssi.
Jep, sanoisinkin, että mobiililaitteet ovat kiva ikkuna mailmaan, jonka kautta voi katsella muiden tekemisiä, kun pitää tehdä oikeasti jotain kaivetaan hommaan oikeat työkalut esille.Aivan, nyt ollaan asian ytimessä, eli puhelin on hyvä siihen asti, kunnes tarvitsee lukea, kirjoittaa, tai katsella. Siinä kohtaa otetaan läppäri (tietokone) esille.
Silloin jos ei ole tarvetta tehdä sillä juuri mitään, ei voi oikein sanoa, että kännykkä on yhtä hyvä ja korvannut pc:n kokonaan, kun se itse tarve vaan on jo poistunut tai vähentynyt omalta kohdalta. Koko aihe oikeastaan on silloin irrelevantti.
Laskusta kopioi virtuaaliviivakoodin niin mitä naputeltavaa siinä on?Kännykällä on kyllä sen verran suvereeni käyttöliittymä nettipankkikäytössä verrattuna pc-läppäriin, että vaikea kuvitella…
2FA toimii välittömästi samalla laitteella, laskut voi skannata kännykän kameralla hitaan näpyttelyn sijaan ja notifikaatiot jne. toimivat paljon paremmin kuin tietokoneella jossa niitä ei saa kuin silloin harvoin kun koneella istuu.
Ainoa milloin tulee edes harkittua vaivalloisen nettiselainpankin käyttöä on se, kun keräilee veroilmoituksiin jotain exportointeja tjsp. erikoisempia juttuja.
Ja aktuaalinen viivakoodinlukijakin on edelleen olemassa ja se on ylivoimaisen kätevä, painaa liipasimesta kerran, bling, valmista.Laskusta kopioi virtuaaliviivakoodin niin mitä naputeltavaa siinä on?
Mistä sä sellaisen keksit? On ihmisiä jotka ovat halunneet järjestää asiansa niin, että ei tule paperilaskuja, mutta hyvin suuri määrä on tietoisesti halunnut järjestää juuri toisinpäin.Totta se ei kovin monelle enää paperilaskuja tule ainakaan säännöllisesti?
Olen vissiin sosiaalisesti rajoittunut kun en tunne ketään tällaista vaikka heitä suuressa määärin pitäisi olla. Tiedän, että yksittäisiä laskuja paperisena voi tulla, mutta että kaikki tai edes suurin osa tulisi paperisena niin taitaa olla aika harvassa jos ei eläkeläisistä puhuta.Mistä sä sellaisen keksit? On ihmisiä jotka ovat halunneet järjestää asiansa niin, että ei tule paperilaskuja, mutta hyvin suuri määrä on tietoisesti halunnut järjestää juuri toisinpäin.
Jokainen elää aina omassa kuplassaan milloin missäkin aihepiirissä, jos itsensä ympärillä ei jotakin tapahdu, kuvitellaan että se sama juttu koskee samalla tavalla silloin kaikkia, tämä on yksi esimerkki siitä.Olen vissiin sosiaalisesti rajoittunut kun en tunne ketään tällaista vaikka heitä suuressa määärin pitäisi olla. Tiedän, että yksittäisiä laskuja paperisena voi tulla, mutta että kaikki tai edes suurin osa tulisi paperisena niin taitaa olla aika harvassa jos ei eläkeläisistä puhuta.
Kupla voi toimia myös toiseen suuntaankin. 25-60% on aika iso hajonta. Sitten kun tästä vielä vähennetään ne eläkeläiset jotka ovat varmasti se suurin paperilaskujen vastaanottaja sekä yksittäiset, kertaluonteiset laskut.Jokainen elää aina omassa kuplassaan milloin missäkin aihepiirissä, jos itsensä ympärillä ei jotakin tapahdu, kuvitellaan että se sama juttu koskee samalla tavalla silloin kaikkia, tämä on yksi esimerkki siitä.
Jokainen voi itse etsiä oikeat tilastot (en itse löytänyt nopeasti ihan tuoretta tilastoa), mutta todellisuus paperilaskujen määrästä kokonaislaskutuksesta kuluttajille lienee tällä hetkellä jossakin 25-60% välissä. Ihan merkittävä osa joka tapauksessa haluaa laskunsa paperisena.
Tästä on myös ollut muualla puhetta, on suuri ero asioilla "suuri osa" ja "suurin osa", suurin osa voi käyttää sähköistä laskutusta ja suuri osa käyttää paperilaskutusta suuren osan ollessa edelleen ihan merkittävä määrä.
Voit lisätä mut nyt sille listalle, mä en ota vastaan sähköisiä laskuja lainkaan, useampi satanen varmasti tulee lisämaksuja vuodessa, mutta haluan silti hoitaa laskut näin.
Ei se ikää kato, aina se on vituttanu ja sitten se jatkuva rullaaminen. Kirjoittaminen ihan täyttä paskaa, ei ole edes nakkisormia.Odota kun saat vähän ikää, niin sen kännykän pieni näyttö alkaa lähinnä vituttaa.
Varmasti mulla on itsellänikin useitakin kuplia, mutta tämä asia ei ole sellainen, tiedän että molempiin ryhmiin kuuluvia on merkittävä määrä, oli prosenttiosuus sitten mikä tahansa. Jos teoretisoidaan, että paperilaskuja käyttäisi vaikkapa "vain" 20% yksityishenkilöistä, se on määrällisesti siltikin erittäin suuri joukko ihmisiä, eikä mikään marginaali-ilmiö.Kupla voi toimia myös toiseen suuntaankin. 25-60% on aika iso hajonta. Sitten kun tästä vielä vähennetään ne eläkeläiset jotka ovat varmasti se suurin paperilaskujen vastaanottaja sekä yksittäiset, kertaluonteiset laskut.
"Hyvin suuri määrä ...", -> jokin vähemmistö. Jossain ketjussa paperilaskusta keskusteltu ja joissain tilanteissa, tai joissain tietyissä laskuissa paperilasku voi olla haluttu , sille kysyntää ja siitä maksetaan. Osa näitä laskuja maksavia on ahkeria mobiilipankin käyttäjiä, (se lukija lisäarvo) osa saajista ei taasen käytä mobiilipankkia lainkaan, väliin sitten niitä PCllä maksavia, voi olla se vanha tassu joka lukee perinteisiä viivakoodeja, mutta ei lainkaan QR koodeja.Jokainen elää aina omassa kuplassaan milloin missäkin aihepiirissä, jos itsensä ympärillä ei jotakin tapahdu, ...
Ei tietenkään korvaa. Minulta löytyy useampia monitoreja, äänentoistolaitteita ja ulkoiset nmäppäimistöt ja hiirulaiset. Ei ole mitään toivoa korvata matkapuhelimella kaikkia toimintoja.
Joo, itselläkin on ollut stereot kiinni telkkarissa ja tietsikassa 90-luvun puolivälistä. Mutta me ollaankin se erikoistapaus, jo saitistakin sen arvaa.
Yleisellä tasolla tietokoneet katoavat. Ja jos ajatellaan koneiden tehoja, niin harvassa on ne tarpeet mihin tietokoneiden tehoja kodeissa tarvitaan -paitsi pelaaminen, se maailman tärkein tietotekniikan sovellus!
Olen havainnut myös tämän itse, varmuuskopioinnista ei tiedetä tai olla kiinnostuneita, ai mitä mun data, mihis ne mun kuvat nyt meni kun puhelin vaihtui, elleivät löydy valmistajan xyz pilvestä niin ollaan kusessa.Itsellä ei ole korvannut. Huvittavasti tosin puhelimen huonoin puoli on puhelin, vihaan nimittäin puhelimia ja vetelänhöpöttäjiä, myyjiä ja myönnetään: monia puhelinappejakin. Lähipiirissä tosin valtaosalla on pöytäkoneet vaihtuneet läppäreihin ja sittemmin eivät käytä niitä läppäreitään. Eli tosiaan aika sama kuin kameroissa. Ensin oli suuret kamerat, sitten vaihdettiin pokkariin ja sittemmin kuvataan vain puhelimella. Että kyllä non laajassa kuvassa kotitietsikat on aika dinosauruksia.
Ja samalla varmaan aika monen tarve sille netillekin kotona on katoamassa. Oli valokuitu tai mikä tahansa tarjolla nin huomaava etteivät tarvitse. Kännyssähän se jo on. Myöskään mitään varmuuskopiointeja tai nasseja ei tarvita, känny kun hajoo niin aloitetaan aina alusta, uusi elämä! Jollei taivaalta pilvestä tule yllätyksenä jotain wanhasta...
Että sinänsä elämme kiinnostavia muutamia vaihtumisen vuosia juuri nyt.
Meinaat että tarvitset tehokkaamman koneen ja suuremman näytönohjaimen ohjelmointiin ja taulukkolaskentaan? Tuota voisi jo sanoa itselleenvalehtelemisen jaloksi taidoksi! Milloinkohan saat koneet joka exceliin piisaisi? ;-D
Joissakin yksittäisissä asioissa puhelin on hyvä ja nopea, esim. jos haluan tarkastaa paljonko pörssisähkö tänään tai huomenna maksaa (Fingrid Tuntihinta äppi; jos puolestaan olen tietokoneella, sitten tarkastan sen osoitteesta Spot-hinnat sähköpörssissä - sähkön hinta nyt), tai pikaisesti joku pankkimaksu, tai tarkistus onko palkka tullut tilille.Eli kertokaa mielipiteenne ja mitä käytätte.
Itse olin noin 8vuotta sitten vielä aktiivinen tietokoneen käyttäjä mutta nykyään en avaa konetta kun max 10kertaa vuodessa. Älypuhelimella hoitaa lähes kaiken ja onhan sen hintakin keksiverto läppärin kanssa sama. Älypuhelinta on niin paljon helpompi ja nopeampi käyttää kun tietokonetta. Tietokone vie myös tilaa asunnossa. Pelaamiseen on sitten xbox erikseen.
Niin unohdin kysyä: kirjoititko tuon viestisikin puhelimellasi, et tietokoneella?Eli kertokaa mielipiteenne ja mitä käytätte.
Itse olin noin 8vuotta sitten vielä aktiivinen tietokoneen käyttäjä mutta nykyään en avaa konetta kun max 10kertaa vuodessa. Älypuhelimella hoitaa lähes kaiken ja onhan sen hintakin keksiverto läppärin kanssa sama. Älypuhelinta on niin paljon helpompi ja nopeampi käyttää kun tietokonetta. Tietokone vie myös tilaa asunnossa. Pelaamiseen on sitten xbox erikseen.
Moni asia on yhtä kätevää tai jopa kätevämpää puhelimella, varsinkin jos ei ole tietokoneen äärellä eikä se ole valmiiksi auki. Esim. tarkistaa tuntisähkön hinta, siirtää vaimon tilille satanen pikaisesti kun ilmoitti käyvänsä kaupassa ja tilillä rahat loppu, tms. Ja tietty jossain asioissa tietokone ei ole edes vaihtoehto, esim. jos olen autossa tai pyörällä ja pitäisi Google Mapsilla tai MapFactorilla suunnistaa johonkin tuntemattomaan osoitteeseen tai löytää pikaisesti lähin Prisma tai Lidl.Onhan monet asiat kokoajan vaan siirtynyt tietokoneita älypuhelimiin. Näin on myös käynyt itsellä vaikka olenkin aktiivinen tietokoneen käyttäjä. Pankkijutut ja tunnistautuminen tekee myös älypuhelimesta kokoajan enemmän "pakollisen" laitteen. Voin helposti kuvitella, että moni pärjää hyvin ilman tietokonetta tänä päivänä.
Jos minä olisin kirjoittanut tämän viestin puhelimella, nöytäsi sw varmaan hjoltan tölläuseltä.
Joo, silmät väsyvät ja sormista tulee paksut nakit jotka painavat viittä virtuaalinäppäintä samanaikaisesti kirjoittaessa.Odota kun saat vähän ikää, niin sen kännykän pieni näyttö alkaa lähinnä vituttaa.
Kirjoitin viestin koneella, mutta tämän nyt näpyttelin puhelimella. En ole nopea kirjoittamaan edes koneella, joten mulle on aika sama kirjoittaa näitä viestejä myös puhelimella. Sanelun käyttöäkin voisi jo pikkuhiljaa alkaa opettelemaan, kun vuosia ollut jo puhelimissa.Sinullekin kysymys: kirjoititko tuon viestisi tosiaan puhelimella? Kauanko meni aikaa, merkkiä sekunnissa, varsinkin lainausmerkkien ja sellaisten kirjoittaminen?
Kaikki juoksevat laskut pyrin laittamaan e-laskuiksi tai edes toistuvaksi maksuksi ettei tarvitse muistaa erikseen maksaa niitä, mutta ainakin esim. terveysasemalla ja lääkärissä käynnit tuntuvat aina tulevan paperilaskuina. kuten myös vaikkapa kun poika oli aiemmin koulun jälkeen iltapäiväkerhossa, en muista oliko siinä mahdollisuutta e-laskutukseen, mielestäni ei, paperilasku tuli joka kk eikä edes ollut viivakoodia vaan piti käsin näpytellä.Olen vissiin sosiaalisesti rajoittunut kun en tunne ketään tällaista vaikka heitä suuressa määärin pitäisi olla. Tiedän, että yksittäisiä laskuja paperisena voi tulla, mutta että kaikki tai edes suurin osa tulisi paperisena niin taitaa olla aika harvassa jos ei eläkeläisistä puhuta.
Rumasti sanottu mutta tuppaan ajattelemaan samalla tavalla... Pitänee kysyä vaimolta miten hän viitsii katsella jotain TV-sarjoja puhelimensa näytöltä, kotonakin? Miksei edes telkkarista, tai tabletista jossa on selvästi isompi ruutu? Kaikkein hassuinta on että hän katsoo ko. sarjoja puhelin pystyssä eli siinä näkyy video vain puhelimen ylälaidassa pienessä ikkunassa (ehkä kolmasosa puhelimen näytöstä käytössä videolle?), ei edes laita puhelinta vaakasuoraan jotta näkyisi koko kuvaruudulla?Eniten ihmetyttää että miten rajoittunutta elämää viettävät ne henkilöt, joille joku paska puhelimen ruutu muka riittä kaikkeen.
Pelaamisen merkitys on kuitenkin tuntunut kasvavan, itse veikkaan että esim. elokuvien katsomisen vähentyminen johtuu osittain siitä että nykynuoret käyttävät aikaansa nykyisin mieluummin pelaamiseen. Pelit kilpailevat ihmisten ajasta muun viihteen rinnalla.Yleisellä tasolla tietokoneet katoavat. Ja jos ajatellaan koneiden tehoja, niin harvassa on ne tarpeet mihin tietokoneiden tehoja kodeissa tarvitaan -paitsi pelaaminen, se maailman tärkein tietotekniikan sovellus!
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.